Mijn partner werkt op de klantenservice van een (andere) energieleverancier en ik kan je vertellen dat dit veel meer voorkomt. Ondanks dat je het er misschien niet mee eens bent is dit wel ter bescherming van heel veel klanten. Mogelijk, omdat je zonnepanelen hebt en al erg laag zit etc geldt dit allemaal niet voor jou. Dat kunnen ze van afstand niet zien. Nee, ze gaan ook niet op individueel niveau kijken of het wel nuttig is om de voorschotten te verhogen. Wanneer het je niet aanstaat kun je dat zelf wijzigen via de website of app of in het uiterste geval even bellen. En ja, dat kost je veel tijd omdat je niet de enige bent. Het is stervensdruk bij alle leveranciers vanwege deze energiecrisis én omdat er ook nog eens onderbezetting is doordat er overal te weinig personeel is.
Waarom doet men dit: omdat de prijzen gewoonweg niet meer in lijn zijn met de voorschotten. Dat betekent dat veel mensen bij een jaarafrekening een aardige rekening krijgen, die ze vervolgens alleen met een betalingsregeling kunnen betalen.
Mocht je het nieuws niet gelezen hebben vandaag: bij
Eneco heeft 1 op de 4 klanten moeite met betalen. 8% heeft een achterstand tot €500, 17% heeft een achterstand van meer dan €1000!
Je staat nu misschien "in het groen" bij deze leverancier. De winter komt er aan en dan gaat over het algemeen het gasverbruik omhoog. In het geval van een flexibel contract gaat je rekening dus ook omhoog. Men wil alleen de schok achteraf verkleinen. Het is écht geen geldgrijperij want bij de afrekening zou het dan weer jouw kant opkomen. Wat voor zin heeft zoiets voor een leverancier? Rente levert het niet op en de kosten zijn alleen maar groter.
Mijn mening? Doe even een stapje achteruit, bekijk de situatie eens van meerdere kanten, wijzig je voorschot zover je kunt en doe dat over 2 maanden nog een keer. Kom alleen niet klagen bij je jaarafrekening.
[
Voor 9% gewijzigd door
sypie op 14-09-2022 20:24
]