NLE verhoogt voorschotbedrag zonder goedkeuring

Pagina: 1
Acties:
  • 3.695 views

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-09 11:41
Zojuist kreeg ik bericht van NLE dat mijn maandbedrag van 75 naar 349 euro wordt gebracht. Volkomen waanzin met alleen stroom en sinds augustus 3900 kwh zonnepanelen. Helaas kan ik het bedrag via de website niet lager zetten dan 175 euro.

Wat een schandalige gang van zaken momenteel.

Helaas heb ik nog geen rechten in het algemene topic energie waar dit ook besproken wordt, maar helaas is het dus niet alleen Innova nu ook NLE.

Er werd nog verwezen naar deze website:
https://www.nle.nl/maande...3a-9c96-722b-0dfcf45f4a30

[ Voor 14% gewijzigd door mrVroom op 14-09-2022 20:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
mrVroom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:12:
Zojuist kreeg ik bericht van NLE dat mijn maandbedrag van 75 naar 349 euro wordt gebracht. Volkomen waanzin met alleen stroom en sinds augustus 3900 kwh zonnepanelen. Helaas kan ik het bedrag via de website niet lager zetten dan 175 euro.

Wat een schandalige gang van zaken momenteel.
Bel ze.
Helaas heb ik nog geen rechten in het algemene topic energie waar dit ook besproken wordt, maar helaas is het dus niet alleen Innova nu ook NLE.
Welk algemene topic bedoel je? Dit topic: Energieleveranciers aanbiedingentopic? Want daar heb je geen rechten voor nodig, de quick reply is alleen uitgeschakeld, maar via de 'Reageer'-knop kan je gewoon reageren.

The devil is in the details.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Al gebeld? Of zijn ze weer eens te druk / op tijd dicht?

Maar even voor het argument: jij heb net een maand panelen liggen. Ongetwijfeld "voldoende" om je verbruik (gesaldeerd) te dekken maar zoals met alles (en ook voor NLE), resultaten uit het verleden... En het verleden voor jou is helaas betalen voor afname. Dus ze doen nu een beargumenteerd / berekend voorstel.

Ik weet dus niet of je vorige 12 maanden 9000kWh hebt afgenomen of slechts 1700kWh en daardoor weet ik ook niet of de 3900kWh op het dak een dekkende of alsnog bijbetalende situatie oplevert, samen met een variabel contract.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• mrVroom
Hahn schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:16:
[...]

Bel ze.

[...]

Welk algemene topic bedoel je? Dit topic: Energieleveranciers aanbiedingentopic? Want daar heb je geen rechten voor nodig, de quick reply is alleen uitgeschakeld, maar via de 'Reageer'-knop kan je gewoon reageren.
Bedankt voor de tip. Ik bedoel het energie en inflatiecrisis topic. Daar moet je even actief voor zijn.

Ik heb ze geprobeerd te bellen maar tussen 9 en 15 is waardeloos en veel te druk.
Ik krijg ze alleen te spreken via het klachtemcompas.

• mrVroom
MAX3400 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:17:
Al gebeld? Of zijn ze weer eens te druk / op tijd dicht?

Maar even voor het argument: jij heb net een maand panelen liggen. Ongetwijfeld "voldoende" om je verbruik (gesaldeerd) te dekken maar zoals met alles (en ook voor NLE), resultaten uit het verleden... En het verleden voor jou is helaas betalen voor afname. Dus ze doen nu een beargumenteerd / berekend voorstel.

Ik weet dus niet of je vorige 12 maanden 9000kWh hebt afgenomen of slechts 1700kWh en daardoor weet ik ook niet of de 3900kWh op het dak een dekkende of alsnog bijbetalende situatie oplevert, samen met een variabel contract.
Ik heb een slimme meter. Augustus en september heb ik veel meer opgewekt dan gebruikt, het probleem is dat NLE maandelijks saldeert dus ik heb er niets aan. En die maanden die nu komen...

Ik sta overigens met mijn 75 euro gewoon groen volgens mijn eigen berekening. Dus ik zie dit gewoon als geld grijperij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn partner werkt op de klantenservice van een (andere) energieleverancier en ik kan je vertellen dat dit veel meer voorkomt. Ondanks dat je het er misschien niet mee eens bent is dit wel ter bescherming van heel veel klanten. Mogelijk, omdat je zonnepanelen hebt en al erg laag zit etc geldt dit allemaal niet voor jou. Dat kunnen ze van afstand niet zien. Nee, ze gaan ook niet op individueel niveau kijken of het wel nuttig is om de voorschotten te verhogen. Wanneer het je niet aanstaat kun je dat zelf wijzigen via de website of app of in het uiterste geval even bellen. En ja, dat kost je veel tijd omdat je niet de enige bent. Het is stervensdruk bij alle leveranciers vanwege deze energiecrisis én omdat er ook nog eens onderbezetting is doordat er overal te weinig personeel is.

Waarom doet men dit: omdat de prijzen gewoonweg niet meer in lijn zijn met de voorschotten. Dat betekent dat veel mensen bij een jaarafrekening een aardige rekening krijgen, die ze vervolgens alleen met een betalingsregeling kunnen betalen.

Mocht je het nieuws niet gelezen hebben vandaag: bij Eneco heeft 1 op de 4 klanten moeite met betalen. 8% heeft een achterstand tot €500, 17% heeft een achterstand van meer dan €1000!

Je staat nu misschien "in het groen" bij deze leverancier. De winter komt er aan en dan gaat over het algemeen het gasverbruik omhoog. In het geval van een flexibel contract gaat je rekening dus ook omhoog. Men wil alleen de schok achteraf verkleinen. Het is écht geen geldgrijperij want bij de afrekening zou het dan weer jouw kant opkomen. Wat voor zin heeft zoiets voor een leverancier? Rente levert het niet op en de kosten zijn alleen maar groter.

Mijn mening? Doe even een stapje achteruit, bekijk de situatie eens van meerdere kanten, wijzig je voorschot zover je kunt en doe dat over 2 maanden nog een keer. Kom alleen niet klagen bij je jaarafrekening.

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 14-09-2022 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
sypie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:23:
Mijn partner werkt op de klantenservice van een (andere) energieleverancier en ik kan je vertellen dat dit veel meer voorkomt. Ondanks dat je het er misschien niet mee eens bent is dit wel ter bescherming van heel veel klanten. Mogelijk, omdat je zonnepanelen hebt en al erg laag zit etc geldt dit allemaal niet voor jou. Dat kunnen ze van afstand niet zien. Nee, ze gaan ook niet op individueel niveau kijken of het wel nuttig is om de voorschotten te verhogen. Wanneer het je niet aanstaat kun je dat zelf wijzigen via de website of app of in het uiterste geval even bellen. En ja, dat kost je veel tijd omdat je niet de enige bent. Het is stervensdruk bij alle leveranciers vanwege deze energiecrisis én omdat er ook nog eens onderbezetting is doordat er overal te weinig personeel is.

Waarom doet men dit: omdat de prijzen gewoonweg niet meer in lijn zijn met de voorschotten. Dat betekent dat veel mensen bij een jaarafrekening een aardige rekening krijgen, die ze vervolgens alleen met een betalingsregeling kunnen betalen.

Mocht je het nieuws niet gelezen hebben vandaag: bij Eneco heeft 1 op de 4 klanten moeite met betalen. 8% heeft een achterstand tot €500, 17% heeft een achterstand van meer dan €1000!

Je staat nu misschien "in het groen" bij deze leverancier. De winter komt er aan en dan gaat over het algemeen het gasverbruik omhoog. In het geval van een flexibel contract gaat je rekening dus ook omhoog. Men wil alleen de schok achteraf verkleinen. Het is écht geen geldgrijperij want bij de afrekening zou het dan weer jouw kant opkomen. Wat voor zin heeft zoiets voor een leverancier? Rente levert het niet op en de kosten zijn alleen maar groter.

Mijn mening? Doe even een stapje achteruit, bekijk de situatie eens van meerdere kanten, wijzig je voorschot zover je kunt en doe dat over 2 maanden nog een keer. Kom alleen niet klagen bij je jaarafrekening.
Op zich allemaal rake punten in je post, alleen ga je voor TS voorbij aan 3 punten:
  1. Hij geeft aan geen gas af te nemen bij NLE
  2. Hij geeft aan sinds kort zonnepanelen te hebben, dus over het gehele (komende) jaar zal 'ie waarschijnlijk niet boven zijn oude voorschot van €75 per maand komen
  3. Z'n nieuwe voorschot kan niet lager dan €175 gemaakt worden via de website
Voor het gros van de mensen zal dit inderdaad goed uitpakken, maar in dit geval is mrVroom de 'dupe' (je geld krijg je uiteindelijk wel terug, maar ik snap dat het vervelend is), omdat zijn geval best een edgecase is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 14-09-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Punt 1: Strak overheen gelezen. Maakt voor de rest eigenlijk weinig uit voor mijn verhaal.
Punt 2: De leveranciers maken geen onderscheid op individueel niveau. Dus ja, ook zonder gas en mét zonnepanelen gaat het voorschot omhoog. Bij alle leveranciers.
Punt 3: Via website of app kun je meestal in stappen je voorschot bijstellen. Uit het verleden kan ik me herinneren dat daar 2 maanden tussen zat, weliswaar bij een andere leverancier. Dus in 4 maanden kun je de boel weer aardig rechttrekken naar je oude voorschot.

Verder: TS moet even rekenen. Dus even Excel er bij pakken en wat berekeningen doen met de tarieven, teruglevering, verwachte opbrengst voor de wintermaanden etc. Op basis daarvan kan een aardige inschatting gemaakt worden wat verstandig is als nieuwe voorschot.

@mrVroom Ik adviseer je om deze in de gaten te blijven houden zodat je straks een stok hebt om NLE mee te slaan over het salderen.

Ow, en ook deze. Je krijgt straks niet meer zoveel terug voor je opgewekte stroom als wat je misschien gedacht had.

[ Voor 19% gewijzigd door sypie op 14-09-2022 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
sypie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:35:
Punt 1: Strak overheen gelezen. Maakt voor de rest eigenlijk weinig uit voor mijn verhaal.
Hoezo maakt dat weinig uit?

Vrijwel heel je post draaide om het punt "Je moet straks toch veel meer gaan betalen, dus het is voor je eigen bestwil". Maar dat gaat niet op voor TS, want die gaat waarschijnlijk niet meer betalen aan NLE, want geen gas bij NLE, en sinds augustus zonnepanelen die eventuele hogere prijzen tegenwerken (of volledig teniet doen).

• mrVroom
Punt 2: De leveranciers maken geen onderscheid op individueel niveau. Dus ja, ook zonder gas en mét zonnepanelen gaat het voorschot omhoog. Bij alle leveranciers.
Punt 3: Via website of app kun je meestal in stappen je voorschot bijstellen. Uit het verleden kan ik me herinneren dat daar 2 maanden tussen zat, weliswaar bij een andere leverancier. Dus in 4 maanden kun je de boel weer aardig rechttrekken naar je oude voorschot.

Verder: TS moet even rekenen. Dus even Excel er bij pakken en wat berekeningen doen met de tarieven, teruglevering, verwachte opbrengst voor de wintermaanden etc. Op basis daarvan kan een aardige inschatting gemaakt worden wat verstandig is als nieuwe voorschot.

@mrVroom Ik adviseer je om deze in de gaten te blijven houden zodat je straks een stok hebt om NLE mee te slaan over het salderen.

Ow, en ook deze. Je krijgt straks niet meer zoveel terug voor je opgewekte stroom als wat je misschien gedacht had.
Heren, hartelijk dank voor uw input.
Zoals gezegd is het in mijn geval een vreemde situatie omdat ik met dit exorbitante termijnbedrag niet wordt beschermd. 5 weken geleden heb ik NLE gebeld en was mijn termijnen bedrag goed. (75 euro). Toen kreeg ik 5000 euro aan zonnepanelen (dus verbruik nog minder) en nu opeens moet het naar 349 euro terwijl de tarieven rond de 0.69 cent blijven schommelen.

Het is reinste oplichting.

Ook dank ik de heren voor de links naar de andere topics. De advocaat in kwestie volg ik ook, evenals ik zelf een procedure overweeg.

Maar ik ga morgen bellen en mijn termijnbedrag omlaag halen, en als dat niet wil ook daar weer een procedure overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
mrVroom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:23:
[...]
…omdat ik met dit exorbitante termijnbedrag niet wordt beschermd. 5 weken geleden heb ik NLE gebeld en was mijn termijnen bedrag goed.
Nogmaals: pak excel er bij en ga rekenen. Reken met de nieuwe teruglevertarieven, met de huidige prijzen per kWh en de verwachte opbrengst in de wintermaanden. Daarna kun je zeggen of je met die 75 euro nog steeds goed zit.
Nee, dat is het niet. Je betaalt voor iets wat daadwerkelijk geleverd wordt en wat na verloop ook verrekend wordt. Het zijn hooguit geen nette praktijken die men er op nahoudt.
Maar ik ga morgen bellen en mijn termijnbedrag omlaag halen, en als dat niet wil ook daar weer een procedure overwegen.
Waarom zou je? Je kunt toch via de website of app de voorschotten naar beneden bijstellen? Misschien niet in één keer maar wel in stappen.

[ Voor 25% gewijzigd door sypie op 14-09-2022 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
[...]

Heren, hartelijk dank voor uw input.
Zoals gezegd is het in mijn geval een vreemde situatie omdat ik met dit exorbitante termijnbedrag niet wordt beschermd. 5 weken geleden heb ik NLE gebeld en was mijn termijnen bedrag goed. (75 euro). Toen kreeg ik 5000 euro aan zonnepanelen (dus verbruik nog minder) en nu opeens moet het naar 349 euro terwijl de tarieven rond de 0.69 cent blijven schommelen.

Het is reinste oplichting.

Ook dank ik de heren voor de links naar de andere topics. De advocaat in kwestie volg ik ook, evenals ik zelf een procedure overweeg.

Je krijgt teveel betaald toch gewoon terug aan het einde van het jaar, waarom zou je er zo'n werk van maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 20:14

Tys

Mijn ervaring is dat je bij NLE (of eigenlijk iedere leverancier) gewoon kunt bellen en je voorschot kunt aanpassen. Misschien is het in deze tijd wat moeilijker omdat ze een gigantische jaarrekening willen voorkomen, maar als je een paar maanden aan verbruik hebt bij die leverancier kunnen ze dat prima doorberekenen naar een passend maandbedrag. Niet te moeilijk over doen en bellen!

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SCIxX schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:30:
[...]

Je krijgt teveel betaald toch gewoon terug aan het einde van het jaar, waarom zou je er zo'n werk van maken?
Als je energieboer failliet gaat ben je je voorgeschoten geld mooi kwijt….

• mrVroom
SCIxX schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:30:
[...]

Ik hoor in de wandelgangen dat NLE over gaat naar Budget energie. Dan ben ik mijn voorschot kwijt, en al mijn saldering (indien dit toch jaarlijks moet volgens de rechtbank).

Ik krijg hier ook de tip om het voorschot bedrag in etappes te doen dalen en te bellen. Dat ga ik proberen. Waarvoor veel dank aan dit forum.

[ Voor 15% gewijzigd door mrVroom op 14-09-2022 23:24 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:20

MsG

Forumzwerver

mrVroom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:23:
[...]

Ik hoor in de wandelgangen dat NLE over gaat naar Budget energie. Dan ben ik mijn voorschot kwijt, en al mijn saldering (indien dit toch jaarlijks moet volgens de rechtbank).

Ik krijg hier ook de tip om het voorschot bedrag in etappes te doen dalen en te bellen. Dat ga ik proberen. Waarvoor veel dank aan dit forum.
Al sinds 2018 is NLEx hernoemd naar Budget Energie, zie ook: https://www.nle.nl/budgetalles-in-1

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mrVroom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:21:
[...]

Ik heb een slimme meter. Augustus en september heb ik veel meer opgewekt dan gebruikt, het probleem is dat NLE maandelijks saldeert dus ik heb er niets aan. En die maanden die nu komen...

Ik sta overigens met mijn 75 euro gewoon groen volgens mijn eigen berekening. Dus ik zie dit gewoon als geld grijperij.
Maandelijks salderen? Dat klinkt als iets wat niet helemaal in de haak is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• mrVroom
Jeroenneman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:41:
[...]

Maandelijks salderen? Dat klinkt als iets wat niet helemaal in de haak is.
Dat is nu een discussie punt.
ACM is het met u eens. CDA lid Bontenbal heeft vragen gesteld. De wet is onduidelijk en NLE maakt er (mis)bruik van.
Zie ook het topic over specifiek dit onderdeel.

• mrVroom
MsG schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:37:
[...]

Al sinds 2018 is NLEx hernoemd naar Budget Energie, zie ook: https://www.nle.nl/budgetalles-in-1
Dankuwel, dit weet ik. Waar ik bang voor ben is dat NLE zegt aju paraplu we gaan door met budget energie en dat ik dan bij budget energie wordt geplaatst met het variabele tarief voor nieuwe klanten.
NLE biedt mij een redelijk variabel tarief nu namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 18:07
Volgens mij zijn energieleveranciers op het moment allemaal doodsbenauwd dat ze met de eindafrekening het geld niet meer kunnen krijgen. Bovendien moeten ze allemaal grote waarborgsommen storten bij de inkoop van gas in de toekomst, dus een beetje extra cash binnenharken door voorschotten iets te ruim te schatten komt ze helemaal niet slecht uit.

En inderdaad: als ze misgokken en omvallen ben je als consument je voorschot mooi kwijt. En ze gebruiken je gewoon als gratis bank om hun cashflow op orde te houden.

[ Voor 19% gewijzigd door Ilmar op 15-09-2022 00:19 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ilmar schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:18:
Volgens mij zijn energieleveranciers op het moment allemaal doodsbenauwd dat ze met de eindafrekening het geld niet meer kunnen krijgen. Bovendien moeten ze allemaal grote waarborgsommen storten bij de inkoop van gas in de toekomst, dus een beetje extra cash binnenharken door voorschotten iets te ruim te schatten komt ze helemaal niet slecht uit.

En inderdaad: als ze misgokken en omvallen ben je als consument je voorschot mooi kwijt. En ze gebruiken je gewoon als gratis bank om hun cashflow op orde te houden.
Daar lijkt het wel op. Mijn termijnbedrag staat volgens Essent nu ineens ook béter op €428,-.maand gezien de tool op hun website... Ik kom met m'n zonnepanelen al jaren praktisch op '0' uit aangaande kWh's (op jaar basis) en verbruik sinds de laatste jaarafrekening in Maart ± 6 kubieke meter aan gas/maand ...

8)7

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 18:07
Hier ook... vanmorgen bericht van Eneco dat ze het voorschot (laatst bepaald in Juni!) maar even besloten te verdubbelen. Als ik het even grof uitreken, kan ik mijn volledige verbruik van afgelopen jaar tegen de huidige tarieven daarvoor betalen en dan krijg ik nog ongeveer €250 tegoed.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bij Essent heb ik dan tenminste nog een knopje op de 'Mijn Essent' website met de veelzeggende titel "Dit advies over nemen' .... Daar klik ik nú dus nog maar eens even mooi niet op :9

[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 15-09-2022 01:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
GloeiendeGloeiende, mijn EnecoGasWindStroomVariabel loopt af, jaareindafrekening komt er aan (26-9-2022, kan dan termijnbedrag pas aanpassen, kreeg volgens inschatting Eneco € 370,- terug (begin deze week)....

Nu ff inloggen:... (1 pers. Ik gebruik niet zo veel gas, geen zonnepanelen)

Nu krijg ik maar €325 - 250 terug volgens de planning... 3 dagen verschil.... gaat lekker zo..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlTxEvwfXnZl6bl1HG88SZKvnHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVzKdk8CpdB7f9CWYstbDWID.jpg?f=fotoalbum_large

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Will_M schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:40:
Bij Essent heb ik dan tenminste nog een knopje op de 'Mijn Essent' website met de veelzeggende titel "Dit advies over nemen' .... Daar klik ik nú dus nog maar eens even mooi niet op :9
offtopic:
Bij mij stond er op de website en in de app van Essent telkens heel prominent in beeld "Uw termijnbedrag is te hoog! Klik hier om dit direct te verlagen." of iets van die strekking. Maar sinds een groot deel van de klanten te weinig betalen per maand, krijg ik die melding niet meer. Ik denk dat ze wel blij zijn met die extra euro's die ik nu financier om toch de cashflow op gang te houden ;)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Hahn schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:27:
[...]

Op zich allemaal rake punten in je post, alleen ga je voor TS voorbij aan 3 punten:
  1. Hij geeft aan geen gas af te nemen bij NLE
  2. Hij geeft aan sinds kort zonnepanelen te hebben, dus over het gehele (komende) jaar zal 'ie waarschijnlijk niet boven zijn oude voorschot van €75 per maand komen
  3. Z'n nieuwe voorschot kan niet lager dan €175 gemaakt worden via de website
Voor het gros van de mensen zal dit inderdaad goed uitpakken, maar in dit geval is mrVroom de 'dupe' (je geld krijg je uiteindelijk wel terug, maar ik snap dat het vervelend is), omdat zijn geval best een edgecase is.
Behalve als ze failliet gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Harrie_ schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:09:
[...]

offtopic:
Bij mij stond er op de website en in de app van Essent telkens heel prominent in beeld "Uw termijnbedrag is te hoog! Klik hier om dit direct te verlagen." of iets van die strekking. Maar sinds een groot deel van de klanten te weinig betalen per maand, krijg ik die melding niet meer. Ik denk dat ze wel blij zijn met die extra euro's die ik nu financier om toch de cashflow op gang te houden ;)
Dat had ik hier ook, sinds Maart panelen liggen en in juni einde verbruiksjaar dus sindsdien stond die melding er om mijn maandbedrag (van 50 p/m) te verlagen. Nou ja ik verwacht niet dat Essent omvalt dus in dit geval vind ik het prima m'n maandbedrag zo te houden en aan het einde van het verbruiksjaar wat terug te krijgen. Heb nog geen vol jaar met panelen dus volgend jaar juni weet ik wat quitte spelen is. Tot die tijd mogen ze mijn centjes even lenen.

I have stability. The ability to stab.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mrVroom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:21:
[...]
Alles wat je teveel betaalt krijg je toch wel terug, je krijgt er alleen geen rente over.

Maar als je pas net een maand of twee je panelen hebt liggen zou ik eerder de berekening van een energieleverancier met een paar jaar aan data van duizenden panelen in de regio geloven dan een eigen berekening op basis van het theoretische vermogen. De sprong van 75 naar 350 is wel veel, maar als je 'm zelf op 175 kan zetten dan kun je eigenlijk niet klagen; er zijn genoeg huishoudens waar bedragen van tegen of over de 1000 euro rondgaan. Dat je 1200 euro terug zou krijgen aan het einde van het jaar is toch niet zo'n probleem?

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Amtelode schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:23:
[...]
Behalve als ze failliet gaan?
Los van de vraag of een consument het voorschotbedrag kán betalen, is dit is inderdaad het meest relevante punt: hoeveel risico moet er bij een consument liggen?

De voorschotbedragen per maand zijn bedoeld om het veel hogere piekgebruik in de winter gelijkmatig te verdelen over het jaar, zodat er per maand een redelijk bedrag overblijft. Maar dat 'redelijke bedrag' is ondertussen dus heel hoog geworden.

In essentie begint het hele systeem op dit moment wat weg te krijgen van een verzekering of bedrijfstakpensioenfonds. Er ontstaat een collectief belang om ervoor te zorgen dat energiebedrijven overeind blijven, maar de vrij extreme liberalisering sinds circa 2003 heeft juist tot gevolg gehad dat de energiebedrijven gemakkelijk failliet kunnen gaan. En na een faillissement zullen de voorschotbedragen in een deel van de gevallen veel meer bedragen dan de werkelijk gemaakte kosten voor die eindgebruiker.

Overigens is het daarbij ook goed om je realiseren dat veel energiebedrijven niet veel meer zijn dan een tussenpersoon die op de groothandel energie afneemt en dat contractueel doorverkoopt aan een eindgebruiker. Bert Hubert noemde zulke bedrijven onlangs in een podcast heel treffend 'een stapel contracten'. De kerntaak van zo'n bedrijf is in essentie contract- en debiteurenbeheer. Veel energiebedrijven maken helemaal geen energie en geen van de bedrijven transporteert energie. Dat laatste heeft de Nederlandse overheid niet volledig durven privatiseren, want de netbeheerders zijn onder de streep semi-privaat (er is geen concurrentie).
Oon schreef op donderdag 15 september 2022 @ 07:46:
[...]
Alles wat je teveel betaalt krijg je toch wel terug, je krijgt er alleen geen rente over.
Zie de opmerking van @Amtelode. Dat is niet zeker.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Maar als je pas net een maand of twee je panelen hebt liggen zou ik eerder de berekening van een energieleverancier met een paar jaar aan data van duizenden panelen in de regio geloven dan een eigen berekening op basis van het theoretische vermogen. De sprong van 75 naar 350 is wel veel, maar als je 'm zelf op 175 kan zetten dan kun je eigenlijk niet klagen; er zijn genoeg huishoudens waar bedragen van tegen of over de 1000 euro rondgaan. Dat je 1200 euro terug zou krijgen aan het einde van het jaar is toch niet zo'n probleem?
Wie staat hier volgens jou dan garant voor? Stel Budget Energie valt om, hoe krijg je het teveel betaalde dan "toch wel terug"? Antwoord: niemand. Dan krijg je na 3 jaar van de curator te horen dat er echt geen cent meer was voor de normale schuldeisers en dat alle opbrengsten uit de boedel naar de belastingdienst, banken en andere preferenten zijn gegaan.

Ik zou vandaag de dag dus never nooit niet akkoord gaan met een te hoog voorschotbedrag. Sterker nog: waar ik vroeger op "een klein bedragje terug ontvangen" mikte, mik ik nu op "misschien iets bijbetalen". Betalen moet ik toch wel. Dan betaal ik liever dat kleine beetje extra op mijn eindafrekening, dan dat ik het hele jaar "risico" loop, hoe klein dan ook. Ik heb nu een contract voor wat langere tijd, maar vroeger nam ik elke herfst een nieuw jaarcontract. Net voor de zomer is ook een risico, want dan is je verbruik heel laag en pot je alsnog heel veel geld op bij de energieleverancier. Zo'n energieleverancier is nog minder dan een dozenschuiver tegenwoordig. Het is alleen nog maar "online inkopen en verkopen en factureren". Daar zit verder niet zo heel veel spannends meer achter.

Besef je heel goed dat er een "flexibele schil" tussen het kapitaal en de consument is gebouwd. De consument staat fors op achterstand hier en kan beter even nadenken over wat slim is en wat niet. De consument doet enkel zaken met die "flexibele schil" en het kapitaal is dus niet bereikbaar in het geval van geschillen of faillissementen. In die schil valt bijna niets te halen, die is bedacht om vervangbaar te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2022 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
Dat je 1200 euro terug zou krijgen aan het einde van het jaar is toch niet zo'n probleem?
Totdat de energieleverancier, zoals @Amtelode hierboven terecht opmerkt, failliet gaat.

Ik neem zelf dat 'risico' ook, maar ik zit bij een van de grote jongens. Als ik bij zo'n kleine partij zou zitten, zou ik dat risico voor meer dan een paar honderd euro niet nemen...

Edit: wat de twee users hierboven mij dus ook zeggen :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie_ op 15-09-2022 07:59 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• davidoffm
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:44

Op punt 2 wil ik toch een tegengeluid laten horen:

Ik heb een variabel contract (E+G). We zijn hier in december ‘21 komen wonen en sinds die maant ook 6kWp aan PV. Gas gebruiken we sinds mei niet meer door ingebruikname van WP. De energie leverancier heeft mij 1 maand geleden een brief gestuurd met het advies het maandbedrag te verlagen naar €0,0!!! Het is dus niet zo dat ALLE leveranciers het maandbedrag zomaar omhoog gooien. Tevens was het mogelijk om via de site je maandbedrag traploos aan te passen van 0 tot 600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Hahn schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:27:

• Hij geeft aan sinds kort zonnepanelen te hebben, dus over het gehele (komende) jaar zal 'ie waarschijnlijk niet boven zijn oude voorschot van €75 per maand komen.
Dat weet je niet.
Wellicht verbruikt TS 9kkWh zoals @MAX3400 al stelde. Daarmee is er nog steeds een negatief saldo.
Daarnaast is de vraag waar die €75 op gebaseerd is. Komt die uit de actuele kWh prijzen, dán is het inderdaad niet mogelijk, maar als dit voortkomt uit het aflopen van het contract, dan zou ik er toch maar een rekenmachine bij pakken.

Daarnaast, allemaal variabelen op individuele basis. De energieleveranciers pakken de verantwoordelijkheid. Elk individu zal het onzin vinden om maandbedrag omhoog te gooien, maar als daardoor straks zo'n leverancier zelf niet meer aan de verplichtingen kan voldoen heeft niemand nergens meer iets aan. We zijn de lessen van vorig jaar alweer vergeten kennelijk.

Ik zie de headlines alweer voor me, voor leveranciers die deze verantwoordelijkheid wel bij de consument laten liggen en vervolgens failliet gaan. Die hebben dus de verantwoordelijkheid niet genomen.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 27-09 20:51
Modbreak:
Helaas heb ik nog geen rechten in het algemene topic energie waar dit ook besproken wordt
Dus het is niet de bedoeling dit elders ook te gaan openen om een wildgroei van dit soort topics te veroorzaken waarin telkens dezelfde discussie plaatsvindt. Vandaar een slotje.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 15-09-2022 10:35 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.