Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 22:52
Sinds een tijdje saldeert mijn energie maatschappij per maand. Dit is naar mijn idee tegen de wet maar kan hier helaas weinig tegen doen. Toen besefte ik mij dat je je slimme energie meter ook kan laten uitschakelen. Enige nadeel is dat je dat eens per jaar handmatig je tellerstanden moet doorgeven.

Maar kan dit ook een oplossing zijn om jaar salderen weer af te dwingen bij mij energie maatschappij?

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV
loopt een zaak over zie ik

[ Voor 14% gewijzigd door Silent7 op 14-09-2022 15:34 ]

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:27
Goede vraag!
Ik verwacht dat ze het verbruik door het jaar heen gaan schatten.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mortal schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:28:
Sinds een tijdje saldeert mijn energie maatschappij per maand. Dit is naar mijn idee tegen de wet maar kan hier helaas weinig tegen doen. Toen besefte ik mij dat je je slimme energie meter ook kan laten uitschakelen. Enige nadeel is dat je dat eens per jaar handmatig je tellerstanden moet doorgeven.

Maar kan dit ook een oplossing zijn om jaar salderen weer af te dwingen bij mij energie maatschappij?
Nee. hier schiet je niets mee op. kan zelfs in je nadeel werken. betalen ga je toch. dit is overigens allemaal al besproken in het salderen-per-maand topic.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
-

[ Voor 156% gewijzigd door Cheesy op 15-09-2022 22:04 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
@Cheesy Voor stroom verbruik - tenzij je elektrisch verwarmd - zijn graaddagen heel erg ongeschikt. Exclusief mijn zonnepanelen zit er bar weinig verschil in mijn zomer en winter verbruik.

Gas is niet te salderen. Dus het zal over stroom gaan.
Mag hopen dat ze graaddagen niet mogen gebruiken voor stroom schattingen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:54:
@Cheesy Voor stroom verbruik - tenzij je elektrisch verwarmd - zijn graaddagen heel erg ongeschikt. Exclusief mijn zonnepanelen zit er bar weinig verschil in mijn zomer en winter verbruik.

Gas is niet te salderen. Dus het zal over stroom gaan.
Mag hopen dat ze graaddagen niet mogen gebruiken voor stroom schattingen.
Dankje, inderdaad. Ondanks dat er duidelijk staat dat het over elektra gaat, was m’n reactie helemaal toegespitst op gas. |:(

• Speedz
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-11 12:00
de Peer schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:34:
[...]

Nee. hier schiet je niets mee op. kan zelfs in je nadeel werken. betalen ga je toch. dit is overigens allemaal al besproken in het salderen-per-maand topic.
Vertel, waarom kan dit in je nadeel zijn?
Ik heb namelijk ook om deze reden het uitlezen op afstand uit laten zetten. Wel hou ik nu zelf via p1 meter alles bij.

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 22:52
Omdat het verbruik dan pas later wordt berekend. De kans is dan aanwezig dat de tarieven hoger zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Speedz schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Vertel, waarom kan dit in je nadeel zijn?
Ik heb namelijk ook om deze reden het uitlezen op afstand uit laten zetten. Wel hou ik nu zelf via p1 meter alles bij.
Omdat ze dan je verbruik gaan schatten en ze bepalen zelf de manier waarop. Dat kan in je nadeel zijn als ze een gemiddeld verbruikersprofiel gebruiken dat anders is dan jouw werkelijke verbruik.

• Speedz
Ik blijf voorlopig zitten bij leverancier waar mijn contract binnenkort afloopt, die kennen mijn globale gebruik dus al. Dus dat nadeel valt voor mij wel mee en gelukkig kan je dit zelf per maand in de gaten houden (simpele app op p1 meter en even de tarieven invoeren).

• Speedz
mortal schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:44:
Omdat het verbruik dan pas later wordt berekend. De kans is dan aanwezig dat de tarieven hoger zijn.
Hmm, dit is inderdaad wel een risico. Alhoewel we nu weer dat prijsplafond krijgen (vanaf 1 Jan?) en dat prijsplafond ligt lager dan nieuwe tarieven.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:16
de Peer schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:56:
Omdat ze dan je verbruik gaan schatten en ze bepalen zelf de manier waarop. Dat kan in je nadeel zijn als ze een gemiddeld verbruikersprofiel gebruiken dat anders is dan jouw werkelijke verbruik.
Bij mij is dit (bij BE) tot nu toe altijd in mijn voordeel gebleken. Het ging maar om enkele Euro's. En zonder zonnepanelen.
Nu bij mijn gasafrekening, van eind november t/m begin september, was het ook weer iets in mijn voordeel.
Echt heel benieuwd hoe het zal zijn met stroom. Zal ik eind van deze maand, begin volgende maand wel weten, binnenkort ben ik er helemaal weg.
Wel vraag ik me af, stel dat ze heel erg mis zitten, in mijn nadeel, en ik kan mijn meterstanden bewijzen met foto's (want die heb ik maandelijks gemaakt), zouden ze dan niet van hun schatting/verbruikersprofiel af (moeten) wijken en mij gelijk (moeten) geven?
Pagina: 1