Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-11 11:27
Hoi,

Ik heb van een vriend een volstrekt nieuwe 6FM75TX solar loodaccu gekregen. Hij had hem fout aangekregen en kon er niets mee. Er zit toch ongeveer 0.9kWh aan energie in (nu ja 0.6kWh in praktijk ... ). Maar nu ben ik zelf wat verloren wat ermee te doen :).

Hoe zou ik deze kunnen opladen en de opgeslagen energie kunnen gebruiken? Ik doe zelf metingen en kan per seconde onze injectie/verbruik opvragen en aan de hand daarvan de batterij gaan opladen.

Maar wat dan? Idealiter zou ik die accu mee aan de kast willen hangen om mee stroom te voorzien als de zonnepanelen niet genoeg opbrengen. En als dat gaat, zou ik dan minstens nog zo'n batterij bij kopen. Maar ik vermoed dat dat gemakkelijker gezegd dan gedaan gaat zijn.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
Je hebt vermoedelijk een omvormer nodig die op basis van stroom-stromen kan sturen waar je stroom heen gaat, het thuisnet in, de accu in, of als die vol is, terug het net in.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:13
Er is genoeg informatie over te vinden (ook op Tweakers). Maar de vraag is of je er zelf aan moet willen beginnen als je zelf niet in staat bent dit op te zoeken.

Maar hier kun je informatie vinden: Zelf een powerwall bouwen

Je hebt iig een omvormer nodig..

• bucovaina89
Niet zelf kunnen opzoeken is wat kort door de bocht. Mijn vraag is eerder op weg helpen zetten omdat er zoveel te lezen valt ... . Ik denk dat mijn situatie ook iets minder standaard is: Ik heb een SolarEdge omvormer zonder batterijen en zou nu een aparte omvormer erbij moeten zetten voor batterijen die niet zomaar kan communiceren met het SolarEdge systeem.

Weet iemand of je bijvoorbeeld zo ver zou kunnen geraken met een Victron charger/inverter?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een thuisbatterij heeft geen zonnepanelen nodig, kan ook perfect onafhankeljik werken; wel heb je dan een dubbele kost want extra inverter nodig; Victron heeft idd veel geschike apparatuur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bucovaina89
naftebakje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:05:
Een thuisbatterij heeft geen zonnepanelen nodig.
Hoe kan een Victron (ik vermoed multiplus?) oplader/inverter dan weten wanneer hij de batterij mag laden? Met current transformers op de hoofdaansluiting?

• naftebakje
Ja, of met koppeling met slimme meter.
Ook een omvormer van zonnepanelen kan niet ruiken hoeveel je huis verbruikt, dus als die hybride met batterij is moet er ook een meting van de hoofdaansluiting voorzien worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bucovaina89
Kan je een Victron MutiPlus "zomaar" op de P1 poort koppelen?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bucovaina89 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:11:
Als je een (RJ11) steker aan een kabel knijpt dan past het, maar ik vraag me af waarom je een laadt / omvorm apparaat op een monitor aansluiting zou willen gaan koppelen?

Een P1 poort is (alleen) bedoeld om een (smart) meter uit te kunnen lezen :*)

Afbeeldingslocatie: https://moeilijklastig.nl/verloopjes/Schuko2Gardena.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 14-09-2022 15:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• bucovaina89
Geniale foto :)

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:05
Wat je moet doen is je adres via DM naar mij sturen en dan kom ik em gratis ophalen :).

Zonder gekheid:

- Je kan voor een hybrid omvormer gaan, alleen vrees ik dat deze accu niet zal passen.
- Een DIY powerall is wellicht het beste, check de topics hier op Tweakers, genoeg uitleg over.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• bucovaina89
Misschien nog een stomme vraag maar hoe zie ik nu welke Victron Multiplus compatibel is met mijn AGM batterij? Ik vermoed dat 12V/* of 24V/* modellen (de laatste als ik 2 in serie schakel?). Ik zal er waarschijnlijk over kijken, maar het is me niet duidelijk.

• naftebakje
bucovaina89 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:11:
Er zijn systemen die de P1 poort gebruiken om hun vermogen te regelen; maar je kan vast zelf je opzoekwerk doen of die Victron dat kan.

Pagina: 1