3700X voor Photoshop / Illustrator?

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-01 20:52

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Is er hier iemand die veel bezig is in Photoshop / Illustrator die met een Ryzen 7 3700x werkt? Het lijkt me een hele mooie CPU met een tdp van 65watt. Hij sloopt in ieder geval mijn 6800K Intel die op zijn beurt ook nog veel meer energie slurpt.

Om heel eerlijk te zijn heb ik al een poosje een oog op de M reeksen van Apple en zit ik te wachten op een Mac Mini met een M2 pro uitvoering. Als die er ooit komt. Het enige wat ik dan moet uitvissen is hoe ik mijn games kan blijven spelen. Bijvoorbeeld via Nvidia Now voor een potje Hell Let Loose. Wat me aanspreekt aan de mini is het formaat, OS, verbruik en toch ontzettend rap.

Als illustrator / fotobewerker ben ik veel bezig in Photoshop en Affinity Designer. Soms rommel ik ook wat in Blender. Maar dat is geen dag taak. Het illustreren gaat soms bij grote platen wat laggy. Zeker als ik werk met kwasten met texturen en veel lagen op een groot formaat. En ook vector illustraties gaan op een gegeven moment wat sluggy als er veel voorwerpen zijn. Het fotobewerken is soms extreem zoals custom bewerkte beelden voor beurs wanden. En die kunnen makkelijk 10+ meter groot zijn.

Ik ben daarom ook een zuinige maar toch rappe PC aan het uitdokteren als Mac tegenhanger. De 3700X lijkt steeds naar voren te komen als een sterke CPU die best zijn tanden kan laten zien als het even nodig is.

Ik ben één en al oor voor Ryzen tips haha.. Ik kom uit de Intel hoek en ben toch wat minder bekend met de AMD reeksen.

Mijn portfolio op Instagram

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:52

br00ky

Moderator Harde Waren
AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38 is zoals de naam van het topic al doet vermoeden voor nieuws, niet voor random aankoopadvies. Afgesplitst.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 14-09-2022 14:30 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:16
RoyK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:25:
Is er hier iemand die veel bezig is in Photoshop / Illustrator die met een Ryzen 7 3700x werkt? Het lijkt me een hele mooie CPU met een tdp van 65watt. Hij sloopt in ieder geval mijn 6800K Intel die op zijn beurt ook nog veel meer energie slurpt.

Om heel eerlijk te zijn heb ik al een poosje een oog op de M reeksen van Apple en zit ik te wachten op een Mac Mini met een M2 pro uitvoering. Als die er ooit komt. Het enige wat ik dan moet uitvissen is hoe ik mijn games kan blijven spelen. Bijvoorbeeld via Nvidia Now voor een potje Hell Let Loose. Wat me aanspreekt aan de mini is het formaat, OS, verbruik en toch ontzettend rap.

Als illustrator / fotobewerker ben ik veel bezig in Photoshop en Affinity Designer. Soms rommel ik ook wat in Blender. Maar dat is geen dag taak. Het illustreren gaat soms bij grote platen wat laggy. Zeker als ik werk met kwasten met texturen en veel lagen op een groot formaat. En ook vector illustraties gaan op een gegeven moment wat sluggy als er veel voorwerpen zijn. Het fotobewerken is soms extreem zoals custom bewerkte beelden voor beurs wanden. En die kunnen makkelijk 10+ meter groot zijn.

Ik ben daarom ook een zuinige maar toch rappe PC aan het uitdokteren als Mac tegenhanger. De 3700X lijkt steeds naar voren te komen als een sterke CPU die best zijn tanden kan laten zien als het even nodig is.

Ik ben één en al oor voor Ryzen tips haha.. Ik kom uit de Intel hoek en ben toch wat minder bekend met de AMD reeksen.
Van wat ik zo snel kan vinden is een Intel 12600KF veel sneller in Photoshop en maar 40 euro duurder.

Maar is tegenwoordig Photoshop niet sneller met een goede GPU? dan renderen enz via de CPU Of doe je nog alles ouderwets via de cpu in welk geval de 12600KF geen optie is maar de 12600K wel? (3700x heeft overigens ook geen GPU onboard)

En waar bazeer je de "zuinigeheid' op? de total power draw van een synthetische benchmark of een echte workload waar je cpu misschien 30 seconden werk verzet en voor de rest idle is?

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 14-09-2022 14:34 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Sorry @br00ky voor mijn bericht in het verkeerde topic.
computerjunky schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:31:
[...]

Van wat ik zo snel kan vinden is een Intel 12600KF veel sneller in Photoshop en maar 40 euro duurder.

Maar is tegenwoordig Photoshop niet sneller met een goede GPU? dan renderen enz via de CPU Of doe je nog alles ouderwets via de cpu in welk geval de 12600KF geen optie is maar de 12600K wel? (3700x heeft overigens ook geen GPU onboard)

En waar bazeer je de "zuinigeheid' op? de total power draw van een synthetische benchmark of een echte workload waar je cpu misschien 30 seconden werk verzet en voor de rest idle is?
Videokaarten hebben niet zo veel invloed op prestaties in Photoshop. Een instap GPU doet het nagenoeg net zogoed als de beste GPU die je nu kunt kopen. Photoshop lust wel een slok geheugen en rappe cores. Hoewel Photoshop het tegenwoordig een stuk beter doet is het niet de beste multicore verslinder. Alles boven een 8-core voegt niet zoveel meer toe.

Aan verbruik denk ik toch wel gewoon aan hoe de cpu zich gedraagt in overal. Ik trap niet de hele dag de computer op zijn staart. Het zijn momenten dat het soms even pittig is. Net als met illustraties. De rest is het gewoon foto bewerken en werk ik veel in browsers voor andere (cloud) zaken.

Ik denk dat mijn PC grote delen van de dag stiekem toch wel Idle is, ondanks dat ik in Photoshop bezig ben.

De Intel 12600KF heeft een TDP van 150 watt, waar de 3700X een TDP heeft van 65 watt. Met het kader van een rappe PC bouwen die ook nog een beetje zuinig kan zijn lijkt de Intel een stuk hongeriger. Zelfs nog meer dan mijn huidige 6800K. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

TDP's van Intel en AMD zijn anders.

Maar waarom een 3700x en niet een 5700X? De IPC verbeteringen tussen ZEN2 en 3 zijn hoog en in de meeste gevallen kun je het mobo updaten zodoende dat de 5700x word geaccepteerd.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:16
Maar die tdp zegt dus helemaal niets. De realiteit is dan ook dat jouw workflow nooit de cpu vol zal belasten en die hele tdp dus irrelevant is. Wel is die cpu flink sneller als bijna alle andere cpus in Photoshop en ook in gaming.

Je staart he dus zoals velen blind op een niets zeggen tdp. Een 3700x kan onder full load ook gewoon 90 watt gebruiken. Puntje bij paaltje gaat in jouw gebruik een 12600 nooit meer als 100 watt gebruiken op . misschien een seconde hier en daar na maar is het wel de snelste chip voor jouw workflow.

De 3700x kan wel eens meer stroom verslinden voor dezelfde workload omdat hij er flink langer over gaat doen of op een hogere clock moet draaien voor hetzelfde werk. .o

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het maar verwarrend om heel eerlijk te zijn. Ik zoek een processor dat rap maar ook zuinig en stil kan zijn als hij even niet rap hoeft te zijn. Wat denk ik de realiteit is voor 80% van de dag.

Mijn huidige cpu staat ook niet 100% tijdens het zware werk. Het is eerder het geheugen wat vol zit (32gb) en misschien de toch wat minder rappe cores (6800k). Ik meet mijn PC al een tijdje en trekt hij Idle tussen de 90 en 150 watt aan stroom verbruik terwijl er niet veel bijzonders gebeurd.

Met de wetenschap dat ik mijn 6 jaar oude PC wil gaan vervangen ben ik gaan nadenken of hier een slag in te slaan is. Meer performance en toch zuiniger. :P

[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 14-09-2022 18:29 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:58
De AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed is al ruim drie jaar oud, eind september komt de AMD Ryzen 7 7700X Boxed op de markt. Afhankellijk van de prijs lijkt me dat een betere koop, zie bv https://nanoreview.net/en...700x-vs-amd-ryzen-7-3700x. Ook zijn kleine broer, de AMD Ryzen 5 7600X Boxed, zal sneller zijn (https://nanoreview.net/en...700x-vs-amd-ryzen-5-7600x). Bij verbruik is de vraag hoeveel je bespaart met een wat zuinigere CPU - bij het meeste gebruik staat deze maar zo af en toe op volle kracht te loeien

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 14-09-2022 18:42 ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Thanks @martyw , daar ga ik vanavond even lekker doorheen!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Zoals eerder gezegd hierboven: Photoshop en Illustrator doen heel weinig (of heel inefficient, dat kan ik niet beoordelen) met de videokaart. Die van mij is jaren geleden overleden en heb hem nog steeds niet vervangen (ik game niet). Ik merk zero snelheidsverschil. Je wint veel meer met een deftige CPU, snelle SSD en snel en redelijk wat RAM. Heb zelf al meer dan 10 jaar 16 GB, dat zou mijn minimum zijn.

Ook CaptureOne Pro mist de videokaart qua performance niet.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
PageFault schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:00:
Zoals eerder gezegd hierboven: Photoshop en Illustrator doen heel weinig (of heel inefficient, dat kan ik niet beoordelen) met de videokaart. Die van mij is jaren geleden overleden en heb hem nog steeds niet vervangen (ik game niet). Ik merk zero snelheidsverschil. Je wint veel meer met een deftige CPU, snelle SSD en snel en redelijk wat RAM. Heb zelf al meer dan 10 jaar 16 GB, dat zou mijn minimum zijn.

Ook CaptureOne Pro mist de videokaart qua performance niet.
Dat klopt helemaal. Ik werk met 32GB geheugen en een M2 950 pro. Dit alles is middels alweer een jaar of 6 oud en is het tijd voor een nieuwe setup. Vroeger, voor mijn PC werkte met een iMac die veel te heet werd. En was er geen computer in het hok van Apple die aanbood wat ik als computer zocht. Dus ben ik naar een PC over gestapt.

Dit gaat allemaal prima. Maar heb ik wel een lichte voorkeur voor MacOS / Apple ecosysteem. Hun nieuwe M reeksen vind ik dan ook zeer interessant. Rap en zuinig tegelijk. Youtubers zijn er lovend over. Maar dat zijn veelal videobewerkers. En fotografen doen ook niet hetzelfde wat ik verwerk. Als illustrator / fotobewerker zijnde vind ik het maar lastig een positie te bepalen waar de sweet spot voor mij ligt.

De nieuwe AMD cpu's die eraan komen werken alleen met DDR5 geheugen. Dat is misschien wel een stuk rapper en zit daar wellicht een prestatiewinst in voor mij met mijn tools. Het kost ook een stuk meer.

Dilemma's. Wel is duidelijk dat ik met de 3700X een model is dat vervangen gaat worden. En dus misschien onverstandig om te gaan gebruiken voor een nieuwe setup waar ik weer een jaar of 5 op wil werken.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Je kunt natuurlijk ook gewoon macOS draaien op een PC als je wil. Ik draai het zelf in een VM onder Win11, maar je kunt het ook zonder VM draaien vermoed ik.

In VM draai ik Win10, Win11, macOS, ChromeOS, CentOS, Windows Server 2016, 2019 en 2022.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:58
PageFault schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:59:
Je kunt natuurlijk ook gewoon macOS draaien op een PC als je wil.
Niet lang meer dankzij de M1 - The Hackintosh Will Soon Be Dead, and That’s Just Fine

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Daar heb ik eerlijk ook niet echt veel behoefte aan. Het opzetten van virtual omgevingen is te advanced voor mij. Pc aanzetten en werken. Op mijn imac kon ik toen de tijds bootcamp draaien en speelde ik heerlijk mn potjes bf3 op de mac. Maar dat is allemaal veranderd.

[ Voor 18% gewijzigd door RoyK op 15-09-2022 22:21 ]

Pagina: 1