Buitenmuur isoleren van buitenaf

Pagina: 1
Acties:

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:23
Ik ben aan het onderzoeken of ik mijn buitenmuur kan isoleren. Ik woon in een hoekhuis en heb de lange zijde is niet geïsoleerd aan de binnenkant. Mijn woning komt uit 1912 dus heeft geen spouw.
Mijn idee is om de buitenmuur te isoleren met platen en pleister daar overheen. Er zijn aannemers die dit kunnen doen (kosten zo’n 5K-8K voor ongeveer 36m2). Voordeel is dat zij de ervaring hebben en je ervan uit kan gaan, dat dit goed gebeurt.

Toch wil ik ook onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om dit gedeeltelijk zelf te doen. Er zijn namelijk kant en klare systemen die je kan aanschaffen en zelf bevestigt op je wand. Het stucen zal ik wel moeten uitbesteden, maar dat is een tweede zorg.
Zo kwam ik eBoard tegen waar dan weer tegelstrips over moeten of Polystuc.
Maar misschien zijn er wel andere mogelijkheden.

Ik zit nog wel met de uitdaging dat:

- Regenpijp (bij de poortdeur) zal iets naar voren moeten
- De boeidelen zullen moeten worden verwijderd
- Er loopt een goot bij het boeideel, die zal vermoedelijk moeten worden vervangen/verbreed.
- Poortdeur zal ik moeten aanpassen, maar die staat al op de nominatie om te vervangen.
- Onder in het grijze gedeelte heb ik vorig jaar ventilatiemaatregelen laten plaatsen. Dit vanwege een vochtprobleem aan de binnenkant van mijn huis (vermoedelijk gekomen doordat ik de schoorsteen heb weggehaald en daar een koudebrug is ontstaan.

Hebben jullie ervaringen of suggesties die jullie kunnen delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oykKmXNbTgsE4gMHbO9BuQKvMLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8tKyMMQS1rJ2dpZpcOyNo5XL.jpg?f=user_large

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Er is op Tweakers iemand die zijn woning zelf heeft gedaan met een systeem waar de steenstrips al op zitten, aardige puzzel. Zelf even zoeken op dit forum.
Wij laten op dit moment ons huis doen met het duo systeem (isolatieplaten waarop steenstrips worden "geplakt" en afgevoegd). Ik zou het zelf kunnen maar heb er de tijd niet voor, bovendien heb ik nu garantie op het systeem. Het is wel even zoeken naar een aannemer die zoiets vaker heeft gedaan.

Topic gevonden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2008282

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Workum op 14-09-2022 15:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:33
Kijk eens naar ETICS, kan je makkelijk zelf doen (ook de afwerking).

Je plakt isolatie op de muur, door middel van plastic pluggen wordt de isolatie helemaal vastgezet op de muur. Daarna gaat er een laag met lijm en gaas op. Daar tegenaan komt de afwerking. Wij hebben gekozen voor een kant en klaar oplossing.

Wij vonden het redelijk simpel te doen, als je eenmaal de slag te pakken hebt gaat het rap.

Hier een foto overzicht van hoe wij het gedaan hebben:

https://photos.app.goo.gl/s5GsjuYTTLNqr3Fq9

Wij hebben EPS gebruikt maar mijn vriendin heeft het bij haar dochter met PIR gedaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Jron667 op 14-09-2022 14:49 ]

• bZrk62
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-12-2024
Jron667 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:37:
Kijk eens naar ETICS, kan je makkelijk zelf doen (ook de afwerking).

Je plakt isolatie op de muur, door middel van plastic pluggen wordt de isolatie helemaal vastgezet op de muur. Daarna gaat er een laag met lijm en gaas op. Daar tegenaan komt de afwerking. Wij hebben gekozen voor een kant en klaar oplossing.

Wij vonden het redelijk simpel te doen, als je eenmaal de slag te pakken hebt gaat het rap.

Hier een foto overzicht van hoe wij het gedaan hebben:

https://photos.app.goo.gl/s5GsjuYTTLNqr3Fq9

Wij hebben EPS gebruikt maar mijn vriendin heeft het bij haar dochter met PIR gedaan.
Ziet er mooi uit, tja PIR is momenteel wel de norm in Nederland i.v.m. brand.
Zelf had ik het plan om met sandwichpanelen aan de gang te gaan, maar dan word het wel heel industrieel en de meeste gemeentes geven daar geen toestemming voor.
Er zijn wel allerlei soorten sandwichpanelen bv met hout motief, steen e.d.

Pleisterwerk is volgens mij geen probleem dus bedankt voor de tip.

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:01
Je zou ook kijken naar isolatieplaten + spuitkurk

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28

H-W

PIR isolatie is helaas niet geschikt om te stucen. In ieder geval, je krijgt er geen garantie op. Als je voor EPS kiest zijn er diverse opties. Een compleet systeem zelf aanbrengen zal lastig worden, want die worden door de fabrikant alleen aan erkende verwerkers geleverd. Alle componenten los aanschaffen zou dan een optie kunnen zijn.
Je ventilatie in je gevel kan je gewoon doortrekken in de nieuwe afwerking.

[ Voor 10% gewijzigd door H-W op 15-09-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:33
bZrk62 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:23:
[...]

Ziet er mooi uit, tja PIR is momenteel wel de norm in Nederland i.v.m. brand.
Zelf had ik het plan om met sandwichpanelen aan de gang te gaan, maar dan word het wel heel industrieel en de meeste gemeentes geven daar geen toestemming voor.
Er zijn wel allerlei soorten sandwichpanelen bv met hout motief, steen e.d.

Pleisterwerk is volgens mij geen probleem dus bedankt voor de tip.
Er zijn zoveel systemen te koop dat je er vast wel uit gaat komen. Er is ook XPS en EPS met de toevoeging SE (afgeleid van Schwer Entflammbar / Self Extinguishing), een brandvertragende laag.

Ik kwam ook Kooltherm K5 tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Dank voor alle suggesties sofar. Tot nu toe ben ik zelf het meest gecharmeerd van het Knauf Skin System . Dat ziet er vrij simpel uit om te monteren. Nu nog even zoeken waar ik dit als particulier kan kopen. Ik merk dat dat nog de grootste uitdaging is als consument.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zult ook een vergunning nodig hebben lijkt me (het aangezicht verandert, ook wordt je huis iets groter maar dat kan afhankelijk van de gemeente onder het kruimelbeding vallen)

Is er een recht van overpad, of is die poort alleen naar jouw tuin? Of gaat die poort juist naar de straat? (dan loopt de hemelwaterafvoer waarschijnlijk strak langs de gevel, en isoleren van een gevel doe je normaliter tot een stuk in de grond)

Ik neem aan dat die regenpijp de grond in gaat richting hemelwaterafvoer en die naar de straat toe loopt?

Verder geen ervaring met de genoemde producten, hier komt in de komende weken Isobouw Slimfort op de gevel met Keralit potdeksels, andere techniek. (al kan op Slimfort wel ook steenstrip)

[ Voor 34% gewijzigd door pagani op 16-09-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
pagani schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:05:
Je zult ook een vergunning nodig hebben lijkt me (het aangezicht verandert, ook wordt je huis iets groter maar dat kan afhankelijk van de gemeente onder het kruimelbeding vallen)

Is er een recht van overpad, of is die poort alleen naar jouw tuin? Of gaat die poort juist naar de straat? (dan loopt de hemelwaterafvoer waarschijnlijk strak langs de gevel, en isoleren van een gevel doe je normaliter tot een stuk in de grond)

Ik neem aan dat die regenpijp de grond in gaat richting hemelwaterafvoer en die naar de straat toe loopt?

Verder geen ervaring met de genoemde producten, hier komt in de komende weken Isobouw Slimfort op de gevel met Keralit potdeksels, andere techniek. (al kan op Slimfort wel ook steenstrip)
Die Slimfort heb ik idd ook gezien. Mag ik je vragen wat dat kost per m2?

Er is idd recht van overpad die ik verleen aan mijn buren. Ik zie in de papieren niets staan over "hoe breed" deze doorgang minimaal moet zijn. Maar wel een goede om uit te zoeken.

De regenpijp worden verlegd. We hebben hem namelijk vorig jaar zelf geplaatst.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 22:19
Ik heb een gedeel te van mijn woning gedaan met www.thermosteen.nl daar is ook een stuk topic over met foto's.
Prima te verwerken en prachtig resultaat.

Wat vind de andere gebruiker van deze steeg ervan dat je dit wilt? past er straks nog een fiets door die steeg?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
No Hands schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:58:
Ik heb een gedeel te van mijn woning gedaan met www.thermosteen.nl daar is ook een stuk topic over met foto's.
Prima te verwerken en prachtig resultaat.

Wat vind de andere gebruiker van deze steeg ervan dat je dit wilt? past er straks nog een fiets door die steeg?
Heb jij het zelf gedaan of laten doen? Ik heb je foto's gezien. Ziet er erg netjes uit. De andere kant van je woning heb je gedaan met hout zie ik. Heb je daaronder nog gevelisolatie geplaatst?

De andere gebruikers weten dit nu nog niet. Die zal tzt wel inlichten. Eerst eens kijken welke opties er zijn tegen welke kosten. Uiteraard blijft het belangrijk dat er zowel een fiets als afvalbak door kan. Ook voor mezelf.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 20:15
Je voorgevel wordt (minimaa) breder, dus dan heb je een vergunning nodig want het aanzicht van de woning veranderd.

Hoe zit het met de rest van de gevels, zijn deze wel (aan de buitenkant) geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
steefje schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:14:
[...]

Heb jij het zelf gedaan of laten doen? Ik heb je foto's gezien. Ziet er erg netjes uit. De andere kant van je woning heb je gedaan met hout zie ik. Heb je daaronder nog gevelisolatie geplaatst?

De andere gebruikers weten dit nu nog niet. Die zal tzt wel inlichten. Eerst eens kijken welke opties er zijn tegen welke kosten. Uiteraard blijft het belangrijk dat er zowel een fiets als afvalbak door kan. Ook voor mezelf.
Ik heb het zelf gedaan ja, onder de rest van de gevels die ik met hout bekleed heb zitten gebruikte XPS platen.
Wat @invine zegt is ook belangrijk. Dit soort dingen zijn eigenlijk vergunningplichtig.
Nou zal dat steegje wel meevallen maar als je helemaal tot de voorgevel zou staan dan veranderd het aangezicht van de woning idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
Zonder te zeuren maar als dit een gedeelde steeg is of recht van overpad moet verlenen/een brandgang is dan moet je volgens mij een minimale doorloop breedte houden.
Een beetje isolatie met bevestiging zal zo 20-30cm wegnemen, geen idee of dat dus toegestaan en/of wenselijk is?
Bedenk dat een fiets of motor met een beetje stuur er ook nog makkelijk doorheen moet kunnen net als hulpverleners met een brancard.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 16-09-2022 15:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26

paQ

*14 cm

Althans dat is wat mijn gevels aan dikte zijn toegenomen.
Hier zit ca 70 m2 na-isolatie tegen de aanbouw, inclusief stucwerk was het 7140 euro incl BTW.
Verven uiteindelijk zelf gedaan. (dampopen)

De subsidie voor muurisolatie is inmiddels ook best aantrekkelijk, dus ik zou zeker kijken of je het met iets kunt combineren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyLxT_09HtXGv7roSiDGXk6bvI0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/X8SOm6UvR4GHv8XdSutzNZLz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6uzGR5gUi9uCp70ir8QCjuNnWU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IU2WCVxG4tesZyb2nXbt6akQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpvL9ZHr29QqH83-EabIAawZqBk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BhVkf0RSpu8yBqNzn9AGeCG2.png?f=fotoalbum_tile

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jan Workum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:32:
Er is op Tweakers iemand die zijn woning zelf heeft gedaan met een systeem waar de steenstrips al op zitten, aardige puzzel. Zelf even zoeken op dit forum.
Wij laten op dit moment ons huis doen met het duo systeem (isolatieplaten waarop steenstrips worden "geplakt" en afgevoegd). Ik zou het zelf kunnen maar heb er de tijd niet voor, bovendien heb ik nu garantie op het systeem. Het is wel even zoeken naar een aannemer die zoiets vaker heeft gedaan.

heel nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:38
Je zou ook eens kunnen informeren bij een club die RC panels heet (daar ben ik zakelijk wel eens geweest)
die maken complete nieuwe gevels met steenstrips etc. erop. ze renoveren er hele wijken mee.

mooie ervan is, dat het prefab 1 geheel is, er wordt een compleet nieuw paneel geplaatst. dit doen ze door vooraf je gevels in te scannen.

https://www.rcpanels.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
KnuCha schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:39:
Je zou ook eens kunnen informeren bij een club die RC panels heet (daar ben ik zakelijk wel eens geweest)
die maken complete nieuwe gevels met steenstrips etc. erop. ze renoveren er hele wijken mee.

mooie ervan is, dat het prefab 1 geheel is, er wordt een compleet nieuw paneel geplaatst. dit doen ze door vooraf je gevels in te scannen.

Poe wat zou dat kosten voor 1 geveltje? Wel super handig, weinig werk aan en snel klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:29

Wat een absolute ruk website

Voor de rest wel een interessante techniek. Zou het bijna zelf overwegen op onze zijgevel. Heb het destijds doorgerekend met 14cm pir en steenstrips, maar ik vond de investering te hoog ten opzichte van de baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:38
No Hands schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:00:
[...]

Poe wat zou dat kosten voor 1 geveltje? Wel super handig, weinig werk aan en snel klaar :)
Prijs durf ik zo niet te zeggen, ik heb wel gezien hoe de panelen gemaakt worden en dat is wel erg cool. het paneel wordt laag voor laag opgebouwd en beweegt door de fabriek heen.

Als je het eindresultaat ziet is het verbazingwekkend mooi! en daarbij is het dus zo goed isolerend dat het geschikt is om huizen van het gas te krijgen (ze doen vooral oude woningen in oude wijken die door een woningbouw worden aangepakt, particulier is volgensmij ook wel een optie. het is alleen niet hun corebusiness)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Kijk goed hoe het zit met de buren.
Moet je er rekening mee houden dat zij ook nog willen isoleren via de gevel óf moeten zij er rekening mee houden dat ze het pad niet te smal maken als jouw isolatie er al op zit?
Wie het eerst komt wie het eerst maalt?

Is jouw gevel exact op de perceelgrens en steekt jouw isolatie uit over het perceel van het pad, ben je daar eigenaar van?
Hier hebben we zo'n raar soort perceel situatie en ik kan me voorstellen dat daar aparte regels voor zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Goede tips. Dus een ieder enorm bedankt. Ik ga ook zeker kijken wat er kan qua overpad want daar wil je geen gezeur over krijgen.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

steefje schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:57:
Goede tips. Dus een ieder enorm bedankt. Ik ga ook zeker kijken wat er kan qua overpad want daar wil je geen gezeur over krijgen.
Niet alleen dat, maar je bent officieel ook vergunningsplichtig zoals eerder door posters aangehaald. De breedte van je bouw neemt toe vanaf de straat gezien. Dat zou zomaar al bij voorbaat reden kunnen zijn de aanvraag af te wijzen, tenzij je uitdrukkelijk toestemming kan krijgen van je buur.
ik neem alleen aan dat je voor aanstaande winter het het liefst nog in kannen en kruiken hebt (?)

Maar dat zal per gemeente wel verschillen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 16-09-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Laatst online: 17-07 11:36
Zelf doen kan prima. Heb ik 12 jaar geleden ook gedaan toen ik mijn halfsteens keukenaanbouw van buiten isoleerde. Omdat in NL dat soort systemen vreselijk duur waren heb ik het destijds in Duitsland besteld als WDVS systeem.

Daarvoor heb ik gebruikt: neopor isolatieplaten met een lambda van 0,032 (soort EPS). Cementgebonden lijm om de neoporplaten op de gevel de plaatsen (gecombineerd met mechanische bevestiging met isolatiepluggen). Onder het maaiveld plaats je XPS platen tot op de fundering.
Vervolgens de platen insmeren met cementgebonden lijm en een wapeningsgaas plaatsen en weer gladstrijken met de cementgebonden lijm.
Ten slotte met een dampopen pleister afwerken.

Zonder stuckervaring de klus begonnen en stucken zelf aangeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:22:
*14 cm

Althans dat is wat mijn gevels aan dikte zijn toegenomen.
Hier zit ca 70 m2 na-isolatie tegen de aanbouw, inclusief stucwerk was het 7140 euro incl BTW.
Verven uiteindelijk zelf gedaan. (dampopen)

De subsidie voor muurisolatie is inmiddels ook best aantrekkelijk, dus ik zou zeker kijken of je het met iets kunt combineren?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Welk type isolatie heb je hiervoor gebruikt? Of lees ik hier nu overheen? En heb je dat als particulier gekocht?

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

steefje schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:42:
[...]

Welk type isolatie heb je hiervoor gebruikt? Of lees ik hier nu overheen? En heb je dat als particulier gekocht?
Ik heb dit laten uitvoeren.
Het zal EPS zijn wat ze tegen de muur plakken, en daarna pluggen. Eerst gaat er een soort goot onderaan tegen de muur, die hangt lichtelijk omlaag van de muur af, met een richel zodat regenwater naar "buiten" toe loopt ipv richting de gevel. Daarop beginnen ze dan te stapelen.

edit: het is vrij kwetsbaar allemaal, houd daar wel rekening mee. Het blijft natuurlijk 'piepschuim' met een laag stuc erover.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 19-09-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:43
Jan Workum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:32:

Hoi,

Welke isolatieplaten hebben jullie gebruikt? PIR? PUR, XPS, of...?
En welke Steenstrips daarop geplakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

testmanager schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:29:
[...]

Hoi,

Welke isolatieplaten hebben jullie gebruikt? PIR? PUR, XPS, of...?
En welke Steenstrips daarop geplakt?
Ik heb het systeem van DUO-systems gebruikt. Platen zijn van EPS, de steenstrips van Feldhaus Klinker. Het eindresultaat is op bijgaande foto te zien. Overigens heb ik het zelf grotendeels uitgevoerd omdat de aannemer er te lang over deed omdat deze vaak niet kwam opdagen. Ik moet zeggen; het is voor een handige klusser goed te doen Het afvoegen is door een professional gedaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48CFsnmrhWxXwLnJyWme_y7wBUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTQd9YcQ09XmdRle4WzXFcPh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Jan Workum op 02-04-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Jan Workum schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:18:
[...]

Ik heb het systeem van DUO-systems gebruikt. Platen zijn van EPS, de steenstrips van Feldhaus Klinker. Het eindresultaat is op bijgaande foto te zien. Overigens heb ik het zelf grotendeels uitgevoerd omdat de aannemer er te lang over deed omdat deze vaak niet kwam opdagen. Ik moet zeggen; het is voor een handige klusser goed te doen Het afvoegen is door een professional gedaan.[Afbeelding]
Dat ziet er keurig uit, zeg!

Tussen de 2 ramen een stukje over het houten kozijn moeten laten lopen? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Leuk weetje tussendoor:
...

mooie ervan is, dat het prefab 1 geheel is, er wordt een compleet nieuw paneel geplaatst. dit doen ze door vooraf je gevels in te scannen....

Ik moet iedere keer weer gniffelen wanneer ik een fragment voorbij zie komen van die CNC of steenstriprobot in actie. (in dit geval in het filmpje onder het kopje "over ons".) Het origineel staat hier nog ergens op de werktelefoon :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

testmanager schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:19:
[...]

Dat ziet er keurig uit, zeg!

Tussen de 2 ramen een stukje over het houten kozijn moeten laten lopen? ;-)
Nee, het zijn twee losse kozijnen. Ik had de keuze tussen van beide kanten een stuk afzagen of eromheen met de steen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
Jan Workum schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:42:
[...]

Nee, het zijn twee losse kozijnen. Ik had de keuze tussen van beide kanten een stuk afzagen of eromheen met de steen.
Ah, nu zie ik het. Ik dacht dat de steen voorlangs liep, maar zie goed hoe het zit.
Pagina: 1