Toon posts:

Brink flair 400 + CO2 sensoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:09
Hallo,

wij laten een nieuwbouw huis bouwen. Hierin krijgen we een brink flair 400 wtw installatie. Nu zie ik in de handleiding dat ze ook co2 sensoren hadden. Dit had de bouwer niet aangegeven en nu kunnen we deze niet meer kiezen.

Nu ben ik me ook een beetje aan het inlezen over Homey. Kan ik met losse CO2 sensoren (bijvoorbeeld van google nest of een andere uiteraard) een flow maken dat die wtw harder zijn best gaat doen als de sensor een bepaalde waarde laat zien.

Wat heb ik dan nodig?

Beste antwoord (via maartenbreesnee op 15-09-2022 13:42)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen idee, ik heb geen Brink Flair 400 :P
Vaak zie je helaas wel dat een fabrikant een gesloten systeem maakt. Dus een leuke wifi-module en een eigen app die daarmee werkt, maar geen enkele mogelijkheid om op een andere manier het apparaat aan te sturen. Erg hinderlijk en kortzichtig.

Een korte zoekactie op het forum leidde tot deze post uit 2021 waaruit blijkt dat toendertijd Brink inderdaad een gesloten systeem heeft waar je niets mee kunt. Maar misschien is dat ondertussen anders.

edit: hier een route om met een ESP en modbusconverter de Brink aan te sturen met behulp van Home Assistant. Je doet dan dus niks met de wifi-module van de Brink. Even Googlen dus, er zijn oplossingen te vinden ;)

[Voor 22% gewijzigd door Gizz op 14-09-2022 16:07]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe het met Homey werkt weet ik niet, maar met Home Assistant, Node-Red, Domoticz of andere platforms kan het ook. Dus waarschijnlijk Homey ook wel? :)

Wat je nodig hebt zijn CO2-sensoren. Daarover kun je hier meer lezen: CO2-meters voor in huis

Voor een paar tientjes per stuk maak je zelf CO2-sensoren met wifi. Je kunt ook verdergaan dan alleen CO2, zo werk ik in keuken met fijnstofsensoren. En alle kamers hebben ook temperatuur + luchtvochtigheid via dezelfde route.

Daarnaast heb je uiteraard iets nodig om je WTW aan te sturen. Dit kan vaak met een 0-10V signaal, maar er zijn ook systemen die direct met een protocol (draadloos) aan te sturen zijn.

[Voor 15% gewijzigd door Gizz op 14-09-2022 13:56]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:09
Gizz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:55:
Hoe het met Homey werkt weet ik niet, maar met Home Assistant, Node-Red, Domoticz of andere platforms kan het ook. Dus waarschijnlijk Homey ook wel? :)

Wat je nodig hebt zijn CO2-sensoren. Daarover kun je hier meer lezen: CO2-meters voor in huis

Voor een paar tientjes per stuk maak je zelf CO2-sensoren met wifi. Je kunt ook verdergaan dan alleen CO2, zo werk ik in keuken met fijnstofsensoren. En alle kamers hebben ook temperatuur + luchtvochtigheid via dezelfde route.

Daarnaast heb je uiteraard iets nodig om je WTW aan te sturen. Dit kan vaak met een 0-10V signaal, maar er zijn ook systemen die direct met een protocol (draadloos) aan te sturen zijn.
dankjewel voor je snelle antwoord. die Brink flair 400 heeft al een wifi module die je met de brink home app kan bedienen. Zou ik daar niet gebruik van kunnen maken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen idee, ik heb geen Brink Flair 400 :P
Vaak zie je helaas wel dat een fabrikant een gesloten systeem maakt. Dus een leuke wifi-module en een eigen app die daarmee werkt, maar geen enkele mogelijkheid om op een andere manier het apparaat aan te sturen. Erg hinderlijk en kortzichtig.

Een korte zoekactie op het forum leidde tot deze post uit 2021 waaruit blijkt dat toendertijd Brink inderdaad een gesloten systeem heeft waar je niets mee kunt. Maar misschien is dat ondertussen anders.

edit: hier een route om met een ESP en modbusconverter de Brink aan te sturen met behulp van Home Assistant. Je doet dan dus niks met de wifi-module van de Brink. Even Googlen dus, er zijn oplossingen te vinden ;)

[Voor 22% gewijzigd door Gizz op 14-09-2022 16:07]

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:18
Heb de Brink Flair 300, de WiFi app werkt niet echt geweldig.

Heb zelf dit gebruikt in combinatie met home assistant. Aan m'n unit hangt nu een raspberry pi 2B (had ik nog liggen) met een usb modbus. Deze praat met de unit via modbus node-red flow en stuurt bericht via mqtt naar HA.

Nadeel hiervan is dat je geen standen schakelaar meer op de unit kan aansluiten omdat hij dan niet meer aan te sturen is via modbus.

Wat dingen die ik er mee uitlees:

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee