• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 14:14
Jeest schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:11:
Prutser hier
Volgens mij heeft elke redelijk recente lift meerdere beveiligingen die voorkomen dat de lift in beweging komt als de deuren open staan.
Als je de lift naar de bovenste verdieping stuurt, de deuren beneden opent dan heb je tijd zat om met een magneetstok je sleutelbos er uit te vissen. Mocht de lift naar beneden storten -wat vrijwel iedereen hier verwacht lijkt het- dan is het de wil van El Pasta Monster.
Elke liftschacht heeft een ruimte onder waar je kunt zitten juist om die situatie te voorkomen.

En idd als een sensor merkt dat er een deur openstaat waar dan ook in de schacht zal de kooi niet bewegen.
Anders heb je altijd nog de noodrem beveiliging die inslaat als een lift naar beneden zou vallen.

Gewoon snachts openen die deur en vissen. (Als er wat kapot gaat hoe achterhaalt men dat jij het bent geweest?)

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:50
Even springen in de lift zodat ie in storing schiet zodat er een monteur langs moet komen ? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Turralyon schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:59:
[...]

Elke liftschacht heeft een ruimte onder waar je kunt zitten juist om die situatie te voorkomen.

En idd als een sensor merkt dat er een deur openstaat waar dan ook in de schacht zal de kooi niet bewegen.
Anders heb je altijd nog de noodrem beveiliging die inslaat als een lift naar beneden zou vallen.

Gewoon snachts openen die deur en vissen. (Als er wat kapot gaat hoe achterhaalt men dat jij het bent geweest?)
Euhm ... het feit dat je al contact opgenomen hebt met verschillende diensten is voldoende om de verdenking bij jouw te leggen lijkt mij. Bijkomend, ondanks alle waarschuwing in dit topic, zelfs van liftmonteurs, vind jij het nog altijd een goed idee om iets te doen wat levensgevaarlijk kan zijn en daarbovenop ook nog eens onwettig is?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Jeest schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:11:
Prutser hier
Volgens mij heeft elke redelijk recente lift meerdere beveiligingen die voorkomen dat de lift in beweging komt als de deuren open staan.
Als je de lift naar de bovenste verdieping stuurt, de deuren beneden opent dan heb je tijd zat om met een magneetstok je sleutelbos er uit te vissen. Mocht de lift naar beneden storten -wat vrijwel iedereen hier verwacht lijkt het- dan is het de wil van El Pasta Monster.
En sensoren die mogelijks een reset vereisen van een technicus om alles terug vrij te geven als veilig. Als je dan mogelijs de enige lift in je gebouw buiten dienst zet door je actie terwijl je moet wachten op een monteur die een extra hoog tarrief aanrekent omdat het dringend is ... leuk allemaal.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Vanochtend nog even de lokale brandweer gebeld, die gaan niet helpen en verwijzen naar de liftmonteur, ze schijnen al genoeg liftopsluitingen te hebben dat ze daar niet zozeer mee oefenen in willekeurige gebouwen.

Otis heeft een notitie gemaakt, als er een monteur toevallig in de buurt is dan komt die de sleutels eruit halen, zal ergens tussen vandaag en april volgend jaar zijn dus dat zien we vanzelf wel gebeuren.

Bedankt iedereen voor alle suggesties, vooral de mensen die duidelijk maakten dat dit niet iets is om zelf mee aan te gaan klooien, die trokken mij direct over de streep om dat dus ook vooral niet te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:48
Een wijs besluit.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:28
Wow wat een bedrag. Toen wij nog in een appartement woonden, heeft mijn vriendin een keer haar zonnebril laten vallen. Schoot ook zo de schacht in. Kone gebeld en diezelfde avond of avond erna een belletje van de monteur dat de zonnebril in de brievenbus lag. Geen rekening gehad.

Kan je niet op linkedin naar lift monteurs van Otis zoeken bij jou in de buurt en die 50 euro bieden om het eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 01:53
Al zou de brandweer het wel gedaan hebben, dan zijn ze verplicht Otis te benaderen dat er een calamiteit is geweest en komt er een monteur en dan krijg je alsnog de rekening.

[ Voor 7% gewijzigd door WeHoDo op 16-09-2022 00:53 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 21:22

Dynazap

Go Hard Or Go Home

M'n vader heeft een leuke functie binnen Otis NL (HQ) en doet o.a. audits op de bouwplaats (en kent dus veel monteurs). Ik zou morgenochtend eens appje sturen of dit anders kan :-).

Beloven kan ik natuurlijk niet. Maar vragen kan altijd.

[ Voor 41% gewijzigd door Dynazap op 16-09-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
LauPro schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:02:
Als je toegang hebt tot de hoofdschakelaar (meterkast VVE?). Lift boven zetten en dan kan je prima beneden open doen.
Ehh nee.

Een particulier/niet-getraind persoon heeft niets te zoeken bij of aan een electrische installatie, zeker niet van zoiets als een lift.

Ik zeg niet dat TS niet capabel is, maar als er wat gebeurt is het leed niet te overzien.

En dan nog inderdaad wat elders al benoemd werd, het mogelijk moeten resetten van een safety PLC-achtig iets, of een vorige service monteur die per abuis de service switch in had laten staan.

Enfin, teveel om op te noemen. Zag dat TS het al duidelijk was :-)

[ Voor 21% gewijzigd door Skyrunner op 16-09-2022 09:10 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb recentelijk nog in een lift gestaan welke dus wel defecte deursensoren en vooral deurvergrendeling had..

lift met enkele deur, dus alleen op de verdiepingen, en de kooi is gewoon open aan één kant..
bovenste deur kon je gewoon openen zonder dat de kooi daar stond.. ook ging de lift gewoon z'n ding doen net als of de bovenste deur dicht was..

toch maar even met het nummer in de lift gebeld voor een storingsmelding cq tijdelijke buitendienst stelling van de lift... immers als je op de 9de staat en je kan zo de schacht in kijken... en naar beneden donderen. weet je wel dat het EOL is als dat gebeurt...

monteur was binnen 30 min gelukkig al ter plaatse en heeft de lift op de 9de etage vast gezet.. want de onderdelen waren natuurlijk niet direct voorhanden...

gelukkig had het complex 2 liften... alleen als lift A alleen de even verdiepingen aan doet.. en lift B alleen de oneven verdiepingen.. wordt je er nog steeds niet gelukkig van! :

404 Signature not found

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:11
Je zou er nog een briefje achteraan kunnen gooien met je telefoonnummer en dat je de sleutels er in had gegooid. Zonder naam. Dan kan de monteur je bellen als die er toevallig in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Pendora schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:50:
Je zou er nog een briefje achteraan kunnen gooien met je telefoonnummer en dat je de sleutels er in had gegooid. Zonder naam. Dan kan de monteur je bellen als die er toevallig in zit.
Otis heeft mijn contactgegevens genoteerd zodat de monteur die ze eruit haalt mij kan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 19:20
Verkeerde zuinigheid.

Mijn vader heeft het een keer gehad met een fietssleutel. Die is er bij het volgende onderhoud kosteloos uitgehaald.

Kun je zo lang wachten?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sakura
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-05-2023
Hier moet ik even op reageren als oud-liftmonteur en nu als lift-inspecteur van een bekende NOBO. Jouw belletje staat nu geregistreerd want het is in feite een nood/storings oproep.
Eerder werd gezegd dat een lift vele beveilingen heeft, dat klopt maar je zal je verbazen dat ik bijna wekelijks toch bruggetjes in de veiligheidsketen tegenkom dat de lift dus soms helemaal niet stopt met open deuren.

Verder zijn er liften types die in storing gaan als je de schachtdeur opent en deze is alleen te herstellen door een monteur. De normen 1081, 81-1, 81-2, 81-20, machine richtlijn liften verbieden dat er onbevoegden aan de lift zitten en boven ons als NOBO hebben we nog verschillende instanties die er ook toezicht op houden. Als er tijdens een onderhoud of inspectie ongehoorde zaken naar boven komen dan word de hele geschienis nagetrokken wie de eventuele dader is (gebruiker en/of monteur) en daar word dan ook zeker gepast naar gehandeld. Mocht er een ongeluk gebeuren dan moeten wij ook komen om uit te zoeken wie de fout heeft gemaakt.

Liften zijn moordmachines, blijf er van af als je niet bevoegd bent (strafbaar), ook al denk je kennis te hebben.

(Over welke plaats hebben wij het? Als het mijn regio is dan wil ik het voor TS er ook wel uitvissen of de monteur van die wijk/regio bellen)

[ Voor 23% gewijzigd door Sakura op 16-09-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Onderhoud aan machines kan je alleen uitvoeren als je de machine kan isoleren(stroom) en deze isolatie op slot kan zetten met een hangslot oid.
Alleen dan weet je zeker dat de lift niet bediend kan wooden.
Als voormalig zeevarende is het mij meerdere malen overkomen dat iemand de machine toch startte met nare gevolgen zoals letter, schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Helemaal eens met @Sakura heb zelf wel de opleiding tornen van liften om mensen uit de lift te halen maar dan mag je nog steeds niet in de lift schacht komen is echt een groot risico afhankelijk van het type is het ook nog een put die soms best diep is.
Brandweer zijn soms berucht om het slopen van liften als ze het even niet weten en de monteur op zich laat wachten. (samen met paniek bij de opgesloten persoon).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-05-2023
Ik lees dat het een Otis lift is. Otis verbied zelfs zijn eigen monteurs alleen inde put te werken/gaan.

Ze mogen het alleen als ze met twee personen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Sakura op 16-09-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullaccess
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-09-2023
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 17-09-2023 12:20 . Reden: Dit valt onder reclame ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.