Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik heb een paar dagen geleden een sleutelbos laten vallen in de lift en die glipte toen zo de liftschacht in... Een monteur laten komen kost zo'n 150-200 euro maar een liftsleutel (met zo'n 3-hoek) kost nog geen 5 euro.

Hoe realistisch is het om voor nog geen 5 euro een liftsleutel te kopen en zelf de sleutels eruit te halen? Een vriend kan de lift op de begane grond vast houden terwijl ik de deuren in de kelder open en ze er even uit haal toch? Of vergeet ik hier iets belangrijks en riskeer ik straks mijn leven om 200euro te besparen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:36
Voor dat geld zou ik niet je leven riskeren.

[ Voor 20% gewijzigd door dylan111111 op 14-09-2022 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50

Honesty

kattenneus!

Voor nog geen 1000 euro zal ik het risico lopen ook groot geworden met film de lift

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Is dit op kantoor of in een prive situatie? Indien kantoor dan zou je het aan de technische man kunnen overlaten. Indien thuis dan zou ik een monteur inschakelen, al dan niet via de woningbouw.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:50

Honesty

kattenneus!

Kan je niet bellen wanneer de lift weer in onderhoud moet?

Festina lente

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:29

Hoicks

Techno!

Kun je niet magneetvissen naar die sleutelbos?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Homeland
  • Niet online
Gaat om een prive situatie, beheerder van het gebouw zegt dat ik het via de liftmonteur moet regelen en onderhoud staat pas gepland voor ergens midden volgend jaar wat te laat is want aan de sleutelbos zit de enige sleutel voor de brievenbus en tag voor de afvalbakken.

• Homeland
  • Niet online
Hoicks schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:00:
Dat is ook nog wel een idee, moet dan even een magneet kopen maar misschien wel een goede optie, al twijfel ik of die magneet niet meteen aan de lift of schacht vastplakt, hoe krijg ik die eerst verder omlaag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je toegang hebt tot de hoofdschakelaar (meterkast VVE?). Lift boven zetten en dan kan je prima beneden open doen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hoicks schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:00:
Van welk materiaal denk je dat de lift is :+

Ik zou hier echt niet zelf gaan beunen. Bel de monteur, die kunnen dit veilig doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Was kost een nieuwe tag & set sleutels?

En aangezien lift/onderhoud een NEN-norm is, mag jij er niet aanzitten, gok ik zo. Ook niet aan deuren, panelen, achterdeuren, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:29

Hoicks

Techno!

Nou ja. Als er een sleutel bos naar binnen kan vallen, moet er nog best een aardige opening zijn. Wel zorgen dat de liftdeuren geblokkeerd zijn (ofwel dat die niet dichtkunnen).

[ Voor 29% gewijzigd door Hoicks op 14-09-2022 11:06 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Leg je verhaal gewoon voor aan de monteur. Gooi er een verhaal bij dat je de sleutel dringend nodig hebt, met wat puppy-eyes en een 'please' en wie weet komt er wel een mannetje die klaar is met zijn dienst wel even langs. Dit hoeft geen 200 euro te kosten. Het is alleen even logisch plannen door de dienst.

Als ik liftmonteur was zou ik wel langskomen in ruil voor een bakkie koffie. Maar ja, ik ben helaas geen liftmonteur.

Als ik jouw was zou ik NOOIT zelf de schacht induiken. EN ikzelf zou dat dus ook nooit doen.

[ Voor 36% gewijzigd door AW_Bos op 14-09-2022 11:08 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zelf doen= Darwin award spelletje meespelen.

Tenzij je zelf lift monteur bent, maar dan had je het hier niet gevraagd maar gewoon gedaan.

[ Voor 52% gewijzigd door jack zomer op 14-09-2022 11:07 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
NIET ZELF DOEN! Verboden voor onbevoegden.

Twee tips: monteur bellen en vragen wanneer hij onderhoud doet cq. in de buurt is. Of bel 0900-0904 (brandweer, geen spoed) en vraag je lokale brandweerkorps of ze eens een oefening willen doen daar en jouw sleutels willen terughalen. Ze zullen moeten overleggen met de gebouwbeheerder, maar grote kans dat ze de kans aangrijpen om een oefening te doen daar.

P.S. Welke plaats is het? Als het in regio Rotterdam-Rijnmond is, wil ik wel eens intern vragen of we dit doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cass Casey op 14-09-2022 11:17 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 13:45
Wij hadden in ons appartementencomplex een handige Harry die met een stuk VD draad met een haak er aan bijna alles uit de schacht kon vissen. Wellicht een optie.

Zelf doen = no-go

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05 21:03

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Tja je loopt wat risico natuurlijk maar ik zou er niet te moeilijk over doen, gewoon kelder openmaken met de liftsleutel en kijken of je gemakkelijk de sleutels kan pakken, eventueel met een ijzerdraadje als ze ver liggen, en zoals je zei die vriend van je ff de lift boven laten houden. Kijken kan geen kwaad en een monteur bellen kan altijd nog. Niet te bang dus gewoon doen, let wel, op eigen risico heh!

Bij nader inzien, niet doen, zie reactie verderop...

[ Voor 16% gewijzigd door juggle op 14-09-2022 14:38 ]

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:06
HammieDuDe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:23:
Wij hadden in ons appartementencomplex een handige Harry die met een stuk VD draad met een haak er aan bijna alles uit de schacht kon vissen. Wellicht een optie.

Zelf doen = no-go
Que? Handige Harry mag het wel zelf doen. Maar TS niet? Kan toch op dezelfde manier?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:45

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Waar staat deze lift? En van welk merk is de lift?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is mij ook eens overkomen, maar dan met zo'n wireless presenter op kantoor.

Heb toen bij het onderhoud gevraagd of ze hem er uit wilden halen.

Zelf openmaken, NOOIT doen. Ten eerste moet een lift in onderhoud gezet worden zodat er veilig in gewerkt kan worden, daarnaast kan de lift ook in storing schieten en daarna niet meer werken. Dan heb je wel wat uit te leggen aan die medebewoner in rolstoel die afhankelijk is van de lift om buiten te kunnen komen.

• HammieDuDe
LordSinclair schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:29:
[...]

Que? Handige Harry mag het wel zelf doen. Maar TS niet? Kan toch op dezelfde manier?
Dat wel, maar niet door middel van een driehoeksleutel de deuren openen en de lift vasthouden op een verdieping er boven,.. het was ook zo meer van "hij kreeg het telkens voor mekaar door het er met een stuk draad uit te vissen, wellicht dat proberen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Nooit zelf doen. Wellicht kan je het lokale brandweerkorps vragen of ze dit met een oefening willen doen voor je?

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
ben je al met de lift naar laagste plek gegaan om met zaklampje gewoon eens te kijken? (metalen kleerhanger mee om te vissen)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:28
juggle schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
Tja je loopt wat risico natuurlijk maar ik zou er niet te moeilijk over doen, gewoon kelder openmaken met de liftsleutel en kijken of je gemakkelijk de sleutels kan pakken, eventueel met een ijzerdraadje als ze ver liggen, en zoals je zei die vriend van je ff de lift boven laten houden. Kijken kan geen kwaad en een monteur bellen kan altijd nog. Niet te bang dus gewoon doen, let wel, op eigen risico heh!
Liften zitten vol met sensoren. Een lift boven met een open deur beneden is een situatie die niet mag voorkomen. Met als gevolg dat je een groot risico loopt dat de regelunit niet meer in beweging komt uit veiligheid. En dan moet een mannetje komen die de regelunit weer op groen zet. Zo'n spoedritje levert boze buren en een hogere rekening op. Want storing, is snel komen opdraven, is meer betalen.

Als de VVE je ook nog even een schop na wil geven, dan geven ze je aan bij de politie met een artikel 461 aan je broek à € 225.

Het is niet van jou, dus blijf er met je fikken vanaf!

Er zit in de liftcabine een sticker van de onderhoudscentrale als 't goed is. Neem rechtstreeks contact op, en vraag even wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:10
Ik heb ooit twee van die uitschuifbare pennen met een magneet aan het uiteinde (https://www.bol.com/nl/nl...-zilver/9200000074124501/ aan elkaar gemaakt en zo een sleutelbos onder uit de liftput kunnen vissen.
Er uit laten halen door de verhuurder kon alleen bij onderhoud (3/4 jaar later).

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Aangaande gevaar zou het best kunnen als de lift wordt vastgehouden boven. Volgens mij is het ook zo dat een lift nooit helemaal tot de grond gaat, ook al zou hij naar beneden storten maar dat er altijd enige ruimte, genoeg om te liggen bijvoorbeeld, tussen de lift en de grond zit.

Maar het is nagenoeg zeker dat de lift in storing schiet en dan gereset moet worden. Ik heb wel eens een dag of wat met een liftmonteur meegenomen en dat moest echt vanuit de regelkast geregeld worden, wat overigens ook dezelfde sleutel kan zijn.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:28
Een benadering is nieuwe sleutels. Brievenbussen zijn onderdeel van 't gebouw. Dus grote kans dat ze een excelsheet hebben met brievenbusnummers/sleutelnummers en deze voor een tientje of twee kunnen bijbestellen.
Zelfde voor de afvalbakken. Afvalbakken binnen is waarschijnlijk de VVE/woningbouw. Bakken buiten via de gemeente/afvalverwerker.

Stuk goedkoper en over een half jaar heb je je reservesetje gratis weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:29
Homeland schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:01:
Gaat om een prive situatie, beheerder van het gebouw zegt dat ik het via de liftmonteur moet regelen en onderhoud staat pas gepland voor ergens midden volgend jaar wat te laat is want aan de sleutelbos zit de enige sleutel voor de brievenbus en tag voor de afvalbakken.
Is het niet een snellere/goedkopere route om een nieuwe tag voor de afvalbakken te regelen en een slotenmaker + nieuw cilindertje voor de brievenbus?

En dan wel alsnog zorgen dat je de oude sleutelbos terugkrijgt natuurlijk, maar dat kan dan wel wachten tot het onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, gaat om een prive appartementencomplex in Hilversum, zal vanmiddag eens de lokale brandweer bellen, kijken of die zin hebben om iets te doen, andere optie is om eens met een staaldraad te vissen.

Zelf gaan klooien met een liftsleutel, de deuren openhouden etc. lijkt me naar aanleiding van de reacties hier niet slim, er wonen nogal wat oudere mensen in het gebouw dus ik wil absoluut niet verantwoordelijk zijn voor een lift die ineens buiten gebruik is.

• Christ1000
  • Laatst online: 13:10
PROnline schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:01:
Een benadering is nieuwe sleutels. Brievenbussen zijn onderdeel van 't gebouw. Dus grote kans dat ze een excelsheet hebben met brievenbusnummers/sleutelnummers en deze voor een tientje of twee kunnen bijbestellen.
Zelfde voor de afvalbakken. Afvalbakken binnen is waarschijnlijk de VVE/woningbouw. Bakken buiten via de gemeente/afvalverwerker.

Stuk goedkoper en over een half jaar heb je je reservesetje gratis weer terug.
Tot je gecertificeerde sleutels hebt die gecombineerd werken op toegangsdeuren en je eigen voordeur.. Die waren in mijn geval €100 per stuk. Brievenbus kost idd maar een paar euro.

• Homeland
  • Niet online
MaffeMaarten schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:04:
[...]

Is het niet een snellere/goedkopere route om een nieuwe tag voor de afvalbakken te regelen en een slotenmaker + nieuw cilindertje voor de brievenbus?

En dan wel alsnog zorgen dat je de oude sleutelbos terugkrijgt natuurlijk, maar dat kan dan wel wachten tot het onderhoud.
Dat is ook nog een optie, die sleutel en tag zijn wat dat betreft het belangrijkst al gaf de verhuurder aan dat ze rond de 50euro vragen voor een nieuwe tag.... wat toch wel een beetje als oplichting voelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:06:
[...]

al gaf de verhuurder aan dat ze rond de 50euro vragen voor een nieuwe tag.... wat toch wel een beetje als oplichting voelt.
De waarde van de tag is niet het materiaal maar wat iemand er voor moet doen om deze in te regelen. Dat zal het bedrijf moeten doen die het systeem geleverd heeft. En die werken ook niet voor niks.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Christ1000 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:06:
[...]

Tot je gecertificeerde sleutels hebt die gecombineerd werken op toegangsdeuren en je eigen voordeur.. Die waren in mijn geval €100 per stuk. Brievenbus kost idd maar een paar euro.
En je met de reserve sleutels naar eerste de beste sleutelboer loopt, die gewoon een kopie ervan maakt.

Moet wel zeggen dat bij mij dat mindere kwaliteit was dan originele sleutels met certificaat. Maar als reserve sleutel prima, en dan je oude reserve sleutel als hoofdsleutel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07
Homeland schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:54:
Ik heb een paar dagen geleden een sleutelbos laten vallen in de lift en die glipte toen zo de liftschacht in... Een monteur laten komen kost zo'n 150-200 euro maar een liftsleutel (met zo'n 3-hoek) kost nog geen 5 euro.

Hoe realistisch is het om voor nog geen 5 euro een liftsleutel te kopen en zelf de sleutels eruit te halen? Een vriend kan de lift op de begane grond vast houden terwijl ik de deuren in de kelder open en ze er even uit haal toch? Of vergeet ik hier iets belangrijks en riskeer ik straks mijn leven om 200euro te besparen?
Lekker de monteur laten komen en vragen of je even mee mag kijken in de machinekamer enzo :)
Heb je nog waar voor je geld ook :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Flinke kans dat er een alarm af gaat als de lift niet in service modus staat en de toegang tot de schacht geopend wordt.

En dan moet er alsnog een monteur komen om de lift weer in dienst te zetten. En tot die tijd kan niemand de lift gebruiken.

Als dan blijkt dat jij d'r aan hebt gezeten, krijg je die kosten en daar bovenop een boete; en is iedereen boos.

Dat is nog het beste geval.
In het slechtste geval denk je dat je de sleutel zo kan pakken maar komt net het contragewicht naar beneden...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:58

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Accretion schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:32:
Flinke kans dat er een alarm af gaat als de lift niet in service modus staat en de toegang tot de schacht geopend wordt.

En dan moet er alsnog een monteur komen om de lift weer in dienst te zetten. En tot die tijd kan niemand de lift gebruiken.

Als dan blijkt dat jij d'r aan hebt gezeten, krijg je die kosten en daar bovenop een boete; en is iedereen boos.

Dat is nog het beste geval.
In het slechtste geval denk je dat je de sleutel zo kan pakken maar komt net het contragewicht naar beneden...
Dien dan een TR in.

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 14-09-2022 22:15 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Standby
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Lift monteur hier, niet zelf doen! Wettelijk ook niet eens toegestaan, zonder vca mag je nog niet eens alleen aan een lift werken en er kan heel veel misgaan.
Tevens zijn er liften die op "slot" springen zodra je de put in wil gaan en moet een monteur hem eerst vrij geven voor hij het weer doet. Dus misschien heb je geluk dat de brandweer het wil doen en anders is het slikken, de voorrijd kosten zijn helaas altijd erg hoog, al zijn ze misschien maar 15 min bezig

Blaat het niet dan schaapt het niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:43
Als de sleutels tussen de gleuf vd deur/liftschacht zijn gevallen, kan je ze dan inderdaad niet via diezelfde gleuf weer opvissen met een magneetje?!?

Lift -op rustig moment- op onderste verdieping zetten, ff een plakker of papiertje op de deursensor/reflector dat ie open blijft staan daar en proberen te hengelen.

Baat het niet, schaad het niet lijkt me.. En je hoeft er zelf niet voor in de schacht te komen.
Ik zou het proberen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Kun je die sleutelbos nog zien als de lift op de begane grond staat? Is er een sleutelring o.i.d.? Ik heb ooit de sleutelbos van een collega uit een liftschacht gevist door een gebogen ijzerdraad klerenhanger aan een stuk touw vast te maken en die heen en weer over de sleutelbos te laten slingeren totdat die de sleutelring te pakken had. Kostte me 10 minuten.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
In de meeste liften hangt wel een storingsnummer toch? Allicht tref je iemand met wat meer begrip voor de situatie?

Daarnaast is 150 euro geen rare prijs als je bedenkt dat je moet voorrijden etc.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

PROnline schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:45:
[...]

Liften zitten vol met sensoren. Een lift boven met een open deur beneden is een situatie die niet mag voorkomen. Met als gevolg dat je een groot risico loopt dat de regelunit niet meer in beweging komt uit veiligheid. En dan moet een mannetje komen die de regelunit weer op groen zet. Zo'n spoedritje levert boze buren en een hogere rekening op. Want storing, is snel komen opdraven, is meer betalen.

Als de VVE je ook nog even een schop na wil geven, dan geven ze je aan bij de politie met een artikel 461 aan je broek à € 225.

Er zit in de liftcabine een sticker van de onderhoudscentrale als 't goed is. Neem rechtstreeks contact op, en vraag even wat er mogelijk is.
Niet alleen dat, maar ik kan je genoeg linkjes sturen van TheYNC waarin die lift gewoon met open deur de hort op gaat, terwijl er iemand net halverwege in staat. Ik kan je zeggen dat een been of een hoofd geen enkele moeite is voor een lift.

Zijn alleen niet approved om hier te posten ;) O-) en dat is maar goed ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 14-09-2022 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 18:52
En met zoiets gaat het dan ook niet lukken?
Die kan je wel doordrukken zonder vast te komen aan de lift? :P

Afbeeldingslocatie: https://www.geocachingshop.nl/3746-medium_default/telescoop-magneet.jpg

komen ook in varianten waar je 2kg+ mee kan tillen, dus kracht zat

[ Voor 14% gewijzigd door flyyy op 14-09-2022 13:56 ]

• juggle
  • Laatst online: 20-05 21:03

juggle

Papa, ondernemer, gamer

PROnline schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:45:
[...]

Helder, bij nader inzien niet de juiste benadering van het probleem dan :+

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

• Homeland
  • Niet online
flyyy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:55:
En met zoiets gaat het dan ook niet lukken?
Die kan je wel doordrukken zonder vast te komen aan de lift? :P

[Afbeelding]

komen ook in varianten waar je 2kg+ mee kan tillen, dus kracht zat
Is ook een goede optie, ga vanmiddag even kijken met een zaklamp en de lift op de onderste etage hoe diep de schacht lijkt te zijn want dat zou nog wel eens iets van 1,5meter kunnen zijn.

Afhankelijk daarvan maar even volgende stappen nemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ooit met anderhalve meter pvc buis, een draadje erdoorheen, en aan het einde een haakje, de sleutels op kunnen vissen. Zaklampje er naast en vissen maar, is niet moeilijk. Door een beetje aan het draadje te trekken kon ik het haakje heen en weer bewegen en met de pvc buis hield ik hem op z’n plek. Prim te doen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Homeland schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:40:
[...]

Is ook een goede optie, ga vanmiddag even kijken met een zaklamp en de lift op de onderste etage hoe diep de schacht lijkt te zijn want dat zou nog wel eens iets van 1,5meter kunnen zijn.

Afhankelijk daarvan maar even volgende stappen nemen.
Kun je die €150,- aan monteur / service kosten niet gewoon als (duur) leergeld zien en de volgende keer je sleutels gewoon in je broek/jaszak steken vóór dat je een lift in stapt?

Ik ben overigens wel benieuwd naar je verhaal aangaande het 'HOE DAN' toen je je sleutelbos precies in die deur/vloer-spleet van de lift wist te laten belanden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Will_M schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:45:
[...]

Kun je die €150,- aan monteur / service kosten niet gewoon als (duur) léérgeld zien en de volgende keer je sleutels gewoon in je broek/jaszak steken vóór dat je een lift in stapt?

Ik ben overigens wel benieuwd naar je verhaal aangaande het 'HOE DAN' toen je je sleutelbos precies in die deur/vloer-spleet van de lift wist te laten belanden.
Was bij het uit de lift gaan, liftdeuren gaan open, ik graai in mijn jaszak, pak de sleutels, haal ze eruit, ze glippen uit mijn hand, landen precies op de spleet, ik buk meteen om ze te pakken en in slow-motion vallen ze door de spleet de schacht in.

Vervolgens 1,5 uur in de auto gezeten om reservesleutels op te halen...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Levensgevaarlijk om het zelf te doen. Ik zou het liftbedrijf bellen, als het Kone is halen ze het er uit bij het volgende onderhoud van de lift of eerder tegen betaling.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• GeeEs
Fairy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:38:
[...]

Niet alleen dat, maar ik kan je genoeg linkjes sturen van TheYNC waarin die lift gewoon met open deur de hort op gaat, terwijl er iemand net halverwege in staat. Ik kan je zeggen dat een been of een hoofd geen enkele moeite is voor een lift.

Zijn alleen niet approved om hier te posten ;) O-) en dat is maar goed ook.
Dit lezen we inderdaad met enige regelmaat in het nieuws ja... :+

Zonder gekheid... Ik heb dit ook wel eens gehoord, maar om nou te doen alsof dit dagelijkse kost is, is wel wat overdreven niet?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

GeeEs schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:13:
[...]

Dit lezen we inderdaad met enige regelmaat in het nieuws ja... :+

Zonder gekheid... Ik heb dit ook wel eens gehoord, maar om nou te doen alsof dit dagelijkse kost is, is wel wat overdreven niet?
Geen dagelijke kost, maar het gebeurd wel (vaker in China dan hier, dat wel), maar om zonder enige kennis of opeiding van een liftsysteem de deuren mechanisch te forceren is vragen om ongelukken, danwel schade.

• GeeEs
Waar wordt hier over mechanisch forceren gesproken... ?!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Fairy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:16:
[...]

Geen dagelijke kost, maar het gebeurd wel (vaker in China dan hier, dat wel), maar om zonder enige kennis of opeiding van een liftsysteem de deuren mechanisch te forceren is vragen om ongelukken, danwel schade.
Vaker in China, vaker in Belgie, maar ook in Nederland hoor. Het kan door verschillende oorzaken komen, soms willen ze perse dat een lift blijft werken ondanks dat een beveiliging stuk is, soms is het een fout van de liftmonteur, soms is de gebruiker dom bezig en soms is het gewoon falen van de lift (dat komt wel weinig voor, maar met ijzerdraad of nepsleuteltjes aan de slag gaan is geen falen van de lift).

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003

Blokker_1999

Full steam ahead

Voor hen die wat meer willen weten over waarom het gevaarlijk is, maar ook wat er allemaal mogelijk is vind ik de talks van Deviant Ollam wel een goede: YouTube: Elevator Obscura: Hacks and Curios in the Lift Industry

En inderdaad: nooit zelf aan beginnen. Betaal de voorrijkosten en vloek er eens goed op. Veiligste en beste manier om snel je sleutels terug te krijgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 19:36
Marzman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:19:
[...]

Vaker in China, vaker in Belgie,
Nu ben ik wel benieuwd waarom het hier in België vaker zou voorkomen? Alle liften in België hebben bij mijn weten een jaarlijkse keuring (net zoals ik veronderstel in Nederland). Zelfs in privéwoningen is dit het geval.
Bron: mijn broer heeft het huis overgekocht van iemand met MS die een lift in haar woning had. Jaarlijkse keuring en dat ding ging trager naar omhoog dan als je met de trap ging. Wordt nu enkel gebruikt als berging :+

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Horla In theorie is Belgie denk ik zelfs strenger, maar in Belgie zijn dingen veel vaker kapot dan in Nederland. Dat kun je toch niet ontkennen? Ik vermoed door slechter onderhoud of door het minder stipt toepassen van papieren procedures in de praktijk.

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Horla
Marzman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:47:
@Horla In theorie is Belgie denk ik zelfs strenger, maar in Belgie zijn dingen veel vaker kapot dan in Nederland. Dat kun je toch niet ontkennen? Ik vermoed door slechter onderhoud of door het minder stipt toepassen van papieren procedures in de praktijk.
"Dingen" zijn vaker kapot? Is dat iets gevoelsmatig? Is er iets je persoonlijk overkomen? Of heb je het puur over de (snel)wegen? dan heb je een punt
Toen ik vorig jaar als Belg in Nederland op uitstap was, was het slot van het omkleedhokje bij het zwembad kapot. Kan ik hier uit afleiden dat de zwembaden in Nederland onveiliger zijn dan in België? Sorry maar het is hier bij mij een beetje 8)7 momenteel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 20-05 19:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Patriot schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:49:
[...]
Wat dacht je, ik lees gewoon helemaal geen andere posts?
Nog niemand had benoemd dat de lift een alarm zou hebben en non operationeel zou worden?

D'r zijn genoeg die het afraden, maar weinig die de daadwerkelijke gevolgen noemen.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 07:11
Marzman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:47:
@Horla I maar in Belgie zijn dingen veel vaker kapot dan in Nederland.
Huh? :? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:58

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Accretion schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:55:
[...]

Nog niemand had benoemd dat de lift een alarm zou hebben en non operationeel zou worden?

D'r zijn genoeg die het afraden, maar weinig die de daadwerkelijke gevolgen noemen.
Fairy in "Sleutels in liftschacht"
PROnline in "Sleutels in liftschacht"
Ora et Labora in "Sleutels in liftschacht"

Niemand?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

GeeEs schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:18:
Waar wordt hier over mechanisch forceren gesproken... ?!
Met een sleutel de deur ontgrendelen en de deur opentrekken noem ik mechanisch forceren. De lift doet dit niet onder normale omstandigheden buiten onderhoud om, vandaar. Dit forceren is uiteraard niet schadelijk voor de lift, maar kan deze wel in een storingsmodus zetten.

Maar lijkt me verder niet echt heel relevant voor de TS ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 18:52
Kurkentrekker schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:43:
Ik heb ooit met anderhalve meter pvc buis, een draadje erdoorheen, en aan het einde een haakje, de sleutels op kunnen vissen. Zaklampje er naast en vissen maar, is niet moeilijk. Door een beetje aan het draadje te trekken kon ik het haakje heen en weer bewegen en met de pvc buis hield ik hem op z’n plek. Prim te doen :)
Deze is ook wel creatief ja!
Klinkt als een goede test voor je doorzettingsvermogen op de zondagmiddag :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Zojuist even gekeken, kan de sleutels niet zien liggen dus vrees dat die meer naar het midden van de schacht zijn geschoven toen ze vielen. Toch maar even Otis bellen.

• mr_evil08
  • Laatst online: 08:28
Niet doen en de monteur laten komen die de lift veilig uit kan schakelen, je wil niet dat jij in de schacht bent en de lift komt ineens naar beneden doordat iemand op het knopje heeft gedrukt, zou technisch niet mogen gebeuren maar er kan altijd een sensor defect zijn dat het wel gebeurd.

150 euro voorrijkosten is doordat de monteur niet naast je deur woont en vanuit verweggiestan 2 tot 4 uur in de auto moet zitten en zijn werk moet neerleggen waar hij mee bezig was.

Die sleutels liggen onderin de schacht er zit nog 1 tot 2 meter onder de begane grond, doordat de lampen in de schacht niet branden ga je de sleutels never nooit zien.

In uitzonderlijke gevallen als de sleutels helemaal voorraan liggen kun je met een zaklamp erin schijnen eruit vissen.

[ Voor 62% gewijzigd door mr_evil08 op 14-09-2022 16:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Homeland
  • Niet online
Zojuist Otis gebeld, kosten zijn 350euro! Belachelijk duur. Andere optie die ze gaven is gratis, wachten tot er eens een monteur komt en die haalt ze er dan uit. Dat gaat dan dus denk ik de optie worden, dan vervangen we het slot op de brievenbus en regelen we een nieuwe tag voor de afvalbakken.

Bel morgen nog even de brandweer, kijken of die iets kunnen/willen doen maar heb daar mijn hoop niet op gevestigd.

• GeeEs
Fairy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:16:
[...]

Als er in NL iemand ontleed of onthoofd wordt door een falende lift zou dat instant bovenaan elke nieuws site staan en op de TV komen denk je niet?
Maw. Dit gebeurt zelden tot nooit.
Al zou dit "maar" 1x per jaar gebeuren, zou niemand meer een lift durven gebruiken vermoed ik zo...

Anyway... Niet zelf gaan kloten aan mechanische systemen idd. Waarom zou je dat überhaupt doen.
Even met de deur open door het gleufje kijken waar de sleutels doorheen vielen als dat veilig kan, is niks mis mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 13:24

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Homeland schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:16:
Zojuist Otis gebeld, kosten zijn 350euro! Belachelijk duur. Andere optie die ze gaven is gratis, wachten tot er eens een monteur komt en die haalt ze er dan uit. Dat gaat dan dus denk ik de optie worden, dan vervangen we het slot op de brievenbus en regelen we een nieuwe tag voor de afvalbakken.

Bel morgen nog even de brandweer, kijken of die iets kunnen/willen doen maar heb daar mijn hoop niet op gevestigd.
Ik heb zo'n endoscoop-camera die je in je telefoon plugt met een trits LEDje om de camera, zit ca. 50cm snoer aan, woon in Hilversum en je mag 'm lenen. Stuur vooral een DM. :)

Toevallig maandag nog iets achter de koelkast vandaan gevist met het ding. Stuk VD-draad eromheen omdat de kabel anders omkrult en je kunt met een 2e stuk VD draad gaan vissen.
Wel even de deur-sensoren afplakken en een moment kiezen dat je zo min mogelijk bewoners dwarszit. :P

[ Voor 36% gewijzigd door Goudvis op 14-09-2022 17:20 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:58

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik vrees dat als de brandweer eraan te pas komt voor een oefening, dat de lift ook meteen afgesloten moet worden voor controle door een liftmonteur. En dan ben je weer terug bij af, en zal de huurbaas de kosten voor die liftmonteur doorberekenen aan jouw. of hij moet er garant voor staan :).

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Horla schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:53:
[...]

"Dingen" zijn vaker kapot? Is dat iets gevoelsmatig? Is er iets je persoonlijk overkomen? Of heb je het puur over de (snel)wegen? dan heb je een punt
Toen ik vorig jaar als Belg in Nederland op uitstap was, was het slot van het omkleedhokje bij het zwembad kapot. Kan ik hier uit afleiden dat de zwembaden in Nederland onveiliger zijn dan in België? Sorry maar het is hier bij mij een beetje 8)7 momenteel
Ja, ja, nee. Maar ik heb ook een aantal jaren beroepsmatig ervaring met liften gehad in Nederland en België toevallig. Google eens op het aantal dodelijke ongelukken met liften. In Nederland gebeurd dat om de zo veel jaar, in Belgie zijn dat er twee per jaar (bedenk ook dat Belgie een kleiner land is dan Nederland). Hondjes niet meegeteld, dat komt helaas wel vaak voor door het riempje van de hond.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 14-09-2022 17:59 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Marzman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:57:
[...]

Ja, ja, nee. Maar ik heb ook een aantal jaren beroepsmatig ervaring met liften gehad in Nederland en België toevallig. Google eens op het aantal dodelijke ongelukken met liften. In Nederland gebeurd dat om de zo veel jaar, in Belgie zijn dat er twee per jaar. Hondjes niet meegeteld, dat komt helaas wel vaak voor door het riempje van de hond.
Baasje drukt op de knop van de lift, lift komt én baasje gaat ondertussen staan te ouwehoeren met iemand die aan komt gewandeld... Hondje loopt gewoontegetrouw de inmiddels openstaande lift in.

Sensoren ZIEN die (dunne) riem niet als obstakel dus de deuren gaan keurig netjes dicht.... De Lift-Machine gaat verder met z'n dagelijkse ding.

Zoiets?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
Dekt je verzekering dit niet?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Will_M schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:01:
[...]

Baasje drukt op de knop van de lift, lift komt én baasje gaat ondertussen staan te ouwehoeren met iemand die aan komt gewandeld... Hondje loopt gewoontegetrouw de inmiddels openstaande lift in.

Sensoren ZIEN die (dunne) riem niet als obstakel dus de deuren gaan keurig netjes dicht.... De Lift-Machine gaat verder met z'n dagelijkse ding.

Zoiets?
Ja, precies dat. Hondje zijn riem wordt een strop.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Welke verzekering zou dit moeten dekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Blokker_1999 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:08:
[...]

Welke verzekering zou dit moeten dekken?
Een verzekering / verzekeraar welke er brood in ziet om dit soort zaken uit te kunnen sluiten van 'mogelijke domme acties van de verzekeringnemer' ?

:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Marzman schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:57:
[...]

Ja, ja, nee. Maar ik heb ook een aantal jaren beroepsmatig ervaring met liften gehad in Nederland en België toevallig. Google eens op het aantal dodelijke ongelukken met liften. In Nederland gebeurd dat om de zo veel jaar, in Belgie zijn dat er twee per jaar (bedenk ook dat Belgie een kleiner land is dan Nederland). Hondjes niet meegeteld, dat komt helaas wel vaak voor door het riempje van de hond.
En toch kan ik mij niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst in het nieuws heb gezien ... . Ik vind in Google wel eentje in Gent uit 2019 en Maastricht in 2018.

• Homeland
  • Niet online
Kan me niet bedenken welke verzekering ik hier mee op kan zadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polini1490
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:44
Niet zelf gaan proberen. Dat is gewoon dom. M'n vader werkt bij otis en ziet regelmatig dat mensen het zelf proberen en zo de lift slopen. Die onderdelen zijn duurder als jou sleuteltje.

• De_Bastaard
Homeland schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:12:
[...]

Kan me niet bedenken welke verzekering ik hier mee op kan zadelen.
Ik woon in Duitsland en mijn eigen WA verzekering dekt behoorlijk wat hufterig gedrag, “grove nalatigheid”. Geen idee of je dit daarop zou kunnen gooien?

Wat hier bijv meespeelt is dat er een sleutel van je werk bij zou zitten ofzo.

[ Voor 36% gewijzigd door De_Bastaard op 14-09-2022 18:22 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De_Bastaard schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:16:
[...]

Ik woon in Duitsland en mijn eigen WA verzekering dekt behoorlijk wat hufterig gedrag, “grove nalatigheid”. Geen idee of je dit daarop zou kunnen gooien?

knip
Ik hoop voor jou niet dat er verzekeraars mee-lezen in dit topic en dat je op wat voor een manier dan ook te herleiden bent middels 'oude posts' .... 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 14-09-2022 22:16 . Reden: Quote aangepast ]

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:08
[...]

Een WA-verzekering dekt schade die je aan een ander toe brengt, Ook als dat door onbenullig gedrag is. Hufterig gedrag, dat is al op het randje...

knip

[ Voor 19% gewijzigd door Outerspace op 14-09-2022 22:16 . Reden: Quote aangepast ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
Oké ik pas m’n post al aan :p

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik weet niet wat een setje nieuwe sleutels kost maar vast veel minder dan 350 euro. Dus ik zou nu gewoon je verlies nemen en volgend jaar heb je een vers setje reservesleutels die je misschien ergens dichter bij huis kunt bewaren.

Edit: verzekering zou wellicht inboedel kunnen zijn maar als je de meeste verzekeringen bij dezelfde maatschappij hebt kun je gewoon eens bellen of het ergens onder valt? Soms denken ze best een beetje mee.

[ Voor 31% gewijzigd door evilution op 14-09-2022 18:39 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

evilution schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:34:
Ik weet niet wat een setje nieuwe sleutels kost maar vast veel minder dan 350 euro. Dus ik zou nu gewoon je verlies nemen en volgend jaar heb je een vers setje reservesleutels die je misschien ergens dichter bij huis kunt bewaren.
Daar ga je met een setje goede 'gecertificeerde' sloten en sleutels achter komen, zeker als er ook een VVE áchter het eigenaarschap van de originelen zit.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Will_M schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:39:
[...]

Daar ga je met een setje goede 'gecertificeerde' sleutels achter komen, zeker als er ook een VVE áchter het eigenaarschap van de originelen zit.
TS schrikt nogal van het tarief van Otis. Ik ging ervan uit dat hij dan wel weet wat het vervangen van zijn eigen sleutels kost en het dus een stuk goedkoper zou zijn dan Otis. Maar het kan inderdaad ook zijn dat TS niet weet wat zijn sleutels kosten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

+
een paar dagen geleden
Ja nou, een beetje werkgever maalt hier niet om en/of heeft een symbolische vergoeding voor een aanpassing.

En dan nog, er zitten "belangrijke" zaken aan de sleutelbos; dan regel je dat toch meteen? Nee, we gaan na enkele dagen maar op GoT posten of we zelf een lift mogen openen / blokkeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MAX3400 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:49:
[...]

+

[...]

Nee, we gaan na enkele dagen maar op GoT posten of we zelf een lift mogen openen / blokkeren.
Credits voor TS voor het entertainment tho. Heb ik ook weer wat te lezen na een dag werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Sleutels zou ongeveer 100euro kosten, voor slechts het sleuteltje voor de brievenbus en een tag voor afvalcontainers.

Nu blijkt die tag via de gemeente 5euro te kosten en die brievenbus kunnen we zelf een nieuw slot in laten zetten.

Overigens konden we ons huis in dus was het niet meteen top prio om dit allemaal uit te zoeken en te regelen, veel post krijgen we niet en afval gaat eens per week de deur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Homeland schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:11:
Sleutels zou ongeveer 100euro kosten, voor slechts het sleuteltje voor de brievenbus en een tag voor afvalcontainers.

Nu blijkt die tag via de gemeente 5euro te kosten en die brievenbus kunnen we zelf een nieuw slot in laten zetten.

Overigens konden we ons huis in dus was het niet meteen top prio om dit allemaal uit te zoeken en te regelen, veel post krijgen we niet en afval gaat eens per week de deur uit.
Slot van de brievenbus kun je makkelijk zelf vervangen. Uitboren en dan gaat ie al open en is dan makkelijk te vervangen kost dus hooguit 10-15 euro. En die tag zoals je al zegt 5 euro. dus hooguit 2 tientjes en je bent klaar.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:11

Speedmaster

Make my day...

@Homeland
Niet wachten tot morgen, nu gewoon de brandweer bellen met de mededeling dat je sleutels in de schacht liggen en je je eigen huis niet in kan. Met een beetje geluk staan ze binnen 30 minuten op de stoep.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedmaster op 14-09-2022 19:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HammieDuDe
Speedmaster schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:18:
@Homeland
Niet wachten tot morgen, nu gewoon de brandweer bellen met de mededeling dat je sleutels in de schacht liggen en je je eigen huis niet in kan. Met een beetje geluk staan ze binnen 30 minuten op de stoep.
Haha, of ze zien het als een oefening om je voordeur in te beuken, kan twee kanten op ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ondanks dat je alleen een sleutel en een tag benoemd, maar het ook hebt over een sleutelbos: zijn er niet meer sloten die je preventief zou moeten willen vervangen? Als ook je huissleutels er bijvoorbeeld aanhangen en iemand anders vind die bos eerder en minder goede bedoelingen dan jij, loop je wellicht het risico onverzekerd te zijn als ze er mee binnenkomen (want geen braakschade). Vergeet die eventuele kosten voor vervanging ook niet mee te rekenen in je afweging.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Blokker_1999 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:11:
[...]

En toch kan ik mij niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst in het nieuws heb gezien ... . Ik vind in Google wel eentje in Gent uit 2019 en Maastricht in 2018.
En 3 in Belgie in 2017.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 14-09-2022 19:30 ]

/▌

• Homeland
  • Niet online
@Homeland
Voelt beetje als hun tijd verdoen, ben wel ok met de oplossing die er nu is.

• Homeland
  • Niet online
Bastiaan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:21:
[...]

Ondanks dat je alleen een sleutel en een tag benoemd, maar het ook hebt over een sleutelbos: zijn er niet meer sloten die je preventief zou moeten willen vervangen? Als ook je huissleutels er bijvoorbeeld aanhangen en iemand anders vind die bos eerder en minder goede bedoelingen dan jij, loop je wellicht het risico onverzekerd te zijn als ze er mee binnenkomen (want geen braakschade). Vergeet die eventuele kosten voor vervanging ook niet mee te rekenen in je afweging.
Er zitten geen identificeerbare dingen aan de bos, dus dan mogen ze alle deuren in het gebouw proberen wat toch wel op zal vallen. En natuurlijk eerst random in een liftschacht die sleutels vinden... Na de melding bij Otis zullen zij het vanzelf oppakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Horla
Blijkbaar heeft het liftinstituut hier zelfs cijfers van. Laatst aangepast oktober 2019. Als ik mag cherrypicken kies ik er 2002 uit waar er 6 Nederlanders stierven door een lift :+

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Homeland schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:48:
[...]

Er zitten geen identificeerbare dingen aan de bos, dus dan mogen ze alle deuren in het gebouw proberen wat toch wel op zal vallen. En natuurlijk eerst random in een liftschacht die sleutels vinden... Na de melding bij Otis zullen zij het vanzelf oppakken.
True, die kans is niet groot en dat moeten ze maar net vinden, maar het zal net de verkeerde zijn die het misschien wel een keer door een schittering van het licht in de schacht ziet liggen. Ik heb liften gekend welke ineens 2-3 centimeter boven de rand stopten en ineens keek je zo een stukje verder die bodem over. Ervaringsdeskundige dus :)

En schorrie-morrie welke op zou kunnen vallen; als ze dáár zo bang voor zijn, zou niet het gros brutaal genoeg zijn om gewoon overdag ergens rustig proberen binnen te komen.

• Homeland
  • Niet online
Bastiaan schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:01:
[...]

True, die kans is niet groot en dat moeten ze maar net vinden, maar het zal net de verkeerde zijn die het misschien wel een keer door een schittering van het licht in de schacht ziet liggen. Ik heb liften gekend welke ineens 2-3 centimeter boven de rand stopten en ineens keek je zo een stukje verder die bodem over. Ervaringsdeskundige dus :)

En schorrie-morrie welke op zou kunnen vallen; als ze dáár zo bang voor zijn, zou niet het gros brutaal genoeg zijn om gewoon overdag ergens rustig proberen binnen te komen.
90% van de bewoners hier is bejaard, als die al bij de sleutels komen, komen ze zeker niet meer uit die schacht :P

Dat risico durf ik wel te nemen, woon gelukkig in een erg veilig gebouw/veilige buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 29-04 11:02
Ondanks ik zelf best handig geworden ben met liften, gewoon niet aan beginnen en proberen een huisbaas (als huurder ... of als er huurders zijn in het complex) aan te spreken. Daarna pas hoger gaan zoeken.

Het is ook simpel, als je wat verprutst, heb je nog meer aan je broek hangen.

offtopic:
Nee, ik ben geen lift expert, heb alleen diverse situaties gehad waarbij de lift in ons oude appartement bleef hangen en ik er gek van werd (met kleintje + kinderwagen en maar 1 lift) en een keer er naar heb zitten kijken. Zag dat de zekerings bevestiging haakje niet goed meer pakte bij de buitendeur als die sloot ... toevallig nadat er nieuwe buren introkken die waarschijnlijk die deur gewoon een tik hadden gegeven bij het dichtgaan. Gewoon voorzichtig wat buigen en trekken om dat palletje weer uit te lijnen e voila ... niets spannends. Andere keer was het exact hetzelfde euvel, maar toen waren de deuren die gewoon ontzet waren en als een trapeze naar elkaar toe stonden ... die heb ik 1 keer dicht weten te krijgen (waardoor de lift weer verder ging) tot die weer op dezelfde verdieping arriveerde ... over gelaten aan experts om dat te fixen, deuren waren gewoon ontzet. Sindsdien was ik wel het vaste aanspreekpunt voor als de lift het weer eens niet deed in het appartement :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@Homeland
Daar kan hij dus wel gewoon in.
Daarbij is dat korps op dat moment niet inzetbaar voor andere noodgevallen. Waaronder reanimatie, beknellingen of verdrinkingen en ga zo maar door.
Enkel omdat jij liegt dat je je huis niet in kan.

Ik hoop dat ze bezig zijn met een uitruk en de politie even langssturen met de kettingzaag of bonk om de deur te openen.

Wees gewoon eerlijk en overleg. Wellicht willen ze in "vrije tijd" terwijl ze inzetbaar blijven of tijdens een dienstwissel even komen om te helpen. In overleg kan een hoop.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Jeest
  • Laatst online: 07-12-2024
Prutser hier
Volgens mij heeft elke redelijk recente lift meerdere beveiligingen die voorkomen dat de lift in beweging komt als de deuren open staan.
Als je de lift naar de bovenste verdieping stuurt, de deuren beneden opent dan heb je tijd zat om met een magneetstok je sleutelbos er uit te vissen. Mocht de lift naar beneden storten -wat vrijwel iedereen hier verwacht lijkt het- dan is het de wil van El Pasta Monster.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.