Vraag

• dutch-guy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-07 09:27
Hoi Tweakers,

Mijn vraag
Ik heb twee am43 units (van robbshop) deze zouden via zigbee te koppelen moeten zijn aan hassio. Ik had nog geen zigbee antenne op mijn hassio dus een conbee 2 toegevoegd. Maar ik krijg met geen mogelijkheid de am43 units gevonden in hassio. De pairing mode vinden op deze am43 units is een beetje onduidelijk aangegeven, maar wat ik ervan heb gevonden op internet lijkt het erop dat pijltje omlaag en de set knop indrukken tot een blauw ledje een paar seconden knipperd de pairing mode is. Het ledje knipperd heel snel 1 of 2 seconden. Geen idee of de pairing mode dan weer uitgaat want ik zie de hele unit niet voorbij komen in de hassio interface(s).

Relevante software en hardware die ik gebruik
2x am43
conbee 2 (met usb verleng kabel)
hassio (Home Assistant 2022.9.3
Supervisor 2022.08.6
Operating System 8.5
Frontend-versie: 20220907.1 - latest) op een rpi4 8gb

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- handleiding doorgespit.

- de batterij van de am43 opladen.

- firmware update voor conbee2 gecheckt, maar die was al actueel.

- nagegaan of de am43 inderdaad connectiviteit via zigbee zou moeten hebben. De website van robbshop geeft aan van wel en op het product zelf zitten meerdere stickers een aanduidingen voor zigbee en tuya.

- compatibiliteit na gegaan op hzigbee.blackadder dit type apparaat word onder veel namen verkocht, maar zolang de aanduidingen op de verpakking zigbee aangeven lijkt het mij dat dit wel moet kloppen.

- conbee 2 in de rpi en zha geinstalleerd, daarna de pairing mode aangezet op de am43 en het ontdekken van een nieuw apparaat in zha. hier verschijnt niks. ook als ik eerst zoeken naar nieuw apparaat aanzet en dan pas de pairing mode. ik heb hier ook geprobeerd om een factory reset te doen van de am43 en dan weer pairing mode, helaas verschijnt er niks in hassio.

- zha verwijderd en deconz add-on en integratie geinstaleerd op de rpi. via phoscon geprobeerd een licht en switch toe te voegen. weer door middel van eerst pairing mode aan te zetten en dan pas switch/licht toevoegen en visa versa.
ook zonder resultaat.

- verder gezocht op internet, waar ik wel tegen kom (ook hier op tweakers) dat het mensen lukt maar helaas verder geen beschrijving hoe dan.

- verder ook op community van ha een topic gevonden, maar het kon mij helaas niet verder brengen

- ik heb geen (non hue) zigbee devices dus ik kan niet vast stellen of de hassio setup icm conbee 2 daadwerkelijk werkt.

Beste antwoord (via dutch-guy op 19-09-2022 12:06)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan lijkt er toch iets niet goed te gaan met de stick zelf. Staat de laatste firmware erop?

Misschien kun je hier je probleem posten dat je geen enkel apparaat kunt pairen: deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik

Daar zitten de Conbee/Deconz experts, die zullen wat minder snel in dit AM43/zigbee-topic kijken omdat in de titel niets over Deconz specifiek staat :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat is de afstand tussen je Conbee 2 en de rolgordijnen? Met geen enkel andere zigbee-router in huis zullen de AM43's direct met de Conbee moeten kunnen communiceren. Met een drukke 2.4Ghz band en een grote afstand en obstakels tussen je stick en de rolgordijnmotor kan het dan snel verkeerd gaan. Zeker als de rolgordijnmotors een niet al te beste antenne hebben.

Kijkend naar deze instructies druk je op de juiste knopjes om het pairen te starten.

Overigens probeer je de AM43 niet toe te voegen aan HA (de term hassio is al lang geleden uitgefaseerd), maar aan Deconz. Dit is een aparte add-on, eigenlijk een programma dat los van HA draait (al kun je er wel makkelijk via de interface van HA terecht komen). Je zou daarom ook nog eens in dit topic kunnen neuzen: deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• dutch-guy
Gizz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:16:
Wat is de afstand tussen je Conbee 2 en de rolgordijnen? Met geen enkel andere zigbee-router in huis zullen de AM43's direct met de Conbee moeten kunnen communiceren. Met een drukke 2.4Ghz band en een grote afstand en obstakels tussen je stick en de rolgordijnmotor kan het dan snel verkeerd gaan. Zeker als de rolgordijnmotors een niet al te beste antenne hebben.

Kijkend naar deze instructies druk je op de juiste knopjes om het pairen te starten.

Overigens probeer je de AM43 niet toe te voegen aan HA (de term hassio is al lang geleden uitgefaseerd), maar aan Deconz. Dit is een aparte add-on, eigenlijk een programma dat los van HA draait (al kun je er wel makkelijk via de interface van HA terecht komen). Je zou daarom ook nog eens in dit topic kunnen neuzen: deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik
Ik zit vrij uitgebreid in het hue ecosysteem, met 2 bridges om alle lampen, sensoren en schakelaars aan te sturen. De am43 heb ik al vrij snel los gehaald van de muur en naast de conbee 2 stick gezet om te kijken of dat een factor was/is maar met het zelfde effect.

[ Voor 8% gewijzigd door dutch-guy op 15-09-2022 13:00 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan zou ik in de eerste instantie bij het begin beginnen en kijken of je stick überhaupt werkt. Ik ken Deconz verder niet, maar kun je iets in de logs zien? Zij Z2M stroomt het log vol met foutmeldingen op het moment dat hij niet met de stick kan communiceren, bij Deconz verwacht ik ook zoiets.

Nog van plan om andere zigbee-devices later aan te schaffen? Misschien die aankoop nu al uitvoeren zodat je wat meer devices hebt om mee te testen. Voor enkele euro's heb je al zigbee-lampen van de IKEA of Lidl.

edit: ah, je hebt al zigbee na je edit :P Koppels eens een Hue lamp aan je conbee?

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 15-09-2022 13:02 ]

• dutch-guy
gister z2m uitgeprobeerd, en daar heb ik het idee van dat die met de conbee2 stick kan praten. configuratie etc ging goed en de log ziet er niet vreemd uit. Ik heb gister een reserve conbee2 stick van een kennis gekregen, die kan ik uitproberen.

• dutch-guy
Gizz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:01:
Dan zou ik in de eerste instantie bij het begin beginnen en kijken of je stick überhaupt werkt. Ik ken Deconz verder niet, maar kun je iets in de logs zien? Zij Z2M stroomt het log vol met foutmeldingen op het moment dat hij niet met de stick kan communiceren, bij Deconz verwacht ik ook zoiets.

Nog van plan om andere zigbee-devices later aan te schaffen? Misschien die aankoop nu al uitvoeren zodat je wat meer devices hebt om mee te testen. Voor enkele euro's heb je al zigbee-lampen van de IKEA of Lidl.

edit: ah, je hebt al zigbee na je edit :P Koppels eens een Hue lamp aan je conbee?
yes ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-guy
verschillende configuraties uitgeprobeerd icm ikea tradfri LED1732G11 in zha, z2m en als laatste deconz addon zelf. Ik heb de twee conbees in de usb 2 en 3 poort geprobeerd met usb kabel en zonder. tussentijds natuurlijk de nodige malen de rpi herstart. de lamp in pairing mode gezet en geprobeerd toe te voegen in ha. Maar het laat absoluut niks zien. Wat ik uit de software kan opmaken kan de rpi wel "gewoon" met de conbees praten. maar het laat gewoon niks zien.(de conbees heb ik natuurlijk afzonderlijk van elkaar aan de rpi verbonden)

omdat ik veel lees dat storing een probleem kan zijn heb ik de ap uitgezet en de hue bridges die ook in de meterkast staan. maar zonder resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan lijkt er toch iets niet goed te gaan met de stick zelf. Staat de laatste firmware erop?

Misschien kun je hier je probleem posten dat je geen enkel apparaat kunt pairen: deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik

Daar zitten de Conbee/Deconz experts, die zullen wat minder snel in dit AM43/zigbee-topic kijken omdat in de titel niets over Deconz specifiek staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-guy
de log geeft dit aan:
11:54:31:062 Device firmware version 0x26720700 ConBee II
11:54:31:064 unlocked max nodes: 512
11:54:31:157 Device protocol version: 0x010E
11:54:31:264 CTRL ANT_CTRL 0x03
11:54:31:266 CTRL ZDP_RESPONSE handler 0x0001
11:54:31:306 Device protocol version: 0x010E
11:54:31:408 CTRL ANT_CTRL 0x03
11:54:31:410 CTRL ZDP_RESPONSE handler 0x0001
11:54:34:029 GW firmware version is up to date: 0x26720700

Dus ik denk dat de fw actueel is.
Ik zal mijn vraag daar gaan stellen, thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-guy
Ooke, voor het archief ga ik dit even aanvullen.

Ik vermoed dat alle problemen die ik hiervoor had het resultaat waren van storing op de conbee 2 stick en of foute configuratie van de verschillende integraties in home assistant.

Ik gebruik een rpi4 8gb met ssd via usb3. hiervoor heb ik gelezen dat het veel storing op de usb hubs 3 en 2 veroorzaakt. op internet staat aangeraden om de usb2 poort te proberen met conbee2 als je deze setup hebt.

icm een lange usb verleng kabel heb ik de conbee2 nu aangesloten op de usb2 poort van de rpi. daarna de host ge-reboot. Toen kwam er schot in de zaak. de ikea lamp was te vinden.

de am43 units waren nog even een uitdaging. deze werden wel in deconz gezien maar kwamen niet terug in de phoscon interface. in deconz werden ze zichtbaar als battery x (x= een nummer) maar in HA niks te zien.

toen vond nik dit topic waarin wordt gezegd dat je ze op een volgend twee keer moet pairen.

Dus de eerste keer heb ik hem als "switch" geprobeerd te pairen. toen werd hij dus wel zichtbaar in deconz maar niet in phoscon. Daarna heb ik elke am43 nog een keer gepaired als licht en dat was ook in deconz zichtbaar. daarna werd hij ook in phoscon gezien als lamp, maar in HA als rolgordijn motor.

Hij doet bij mij op dit moment nog wel inverted bewegen. dus in de HA interface lijk je te zeggen "open" en dan beweegt het gordijn de andere kant op, maar ik denk dat dit op meerdere plekken wel te fixen moet zijn. Ik kan ook niet zien wat de status van de batterij is.

dus de tldr: storing en ha-integratie conflicten hebben mij lang in de weg gezeten. toen die eenmaal voorbij waren bleken de rolgordijnen snel up and running.
Pagina: 1