Schuin dak isoleren, dampopen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Ik hoop dat het bod wat ik pas heb uitgebracht op een andere woning wordt geaccepteerd en de eerste klus die ik dan wil gaan uitvoeren is het dak van buitenaf isoleren.
Het dak is nu van binnen naar buiten: houten planken dakbeschot-pannen.

In mijn huidige woning hebben we het dak, wat eenzelfde constructie was, geïsoleerd met renovatie pir platen. Dat was eenvoudig, platen erop, die hadden aluminium cachering en dus dampdicht. Klaar.

Ik wil het nu in het nieuwe huis dampopen doen maar twijfel over de damp :)

Ik heb altijd geleerd dat er geen damp in de constructie mag komen, want als dat condenseert dan komt er ellende. Maar als ik ga lezen over damp open isoleren dan zou de opbouw van mijn dak toch gewoon worden: houten planken dakbeschot-dampopen isolatiemateriaal-waterdichte dampopen folie-dakpannen.
Gaat dat dan echt goed?
Iemand dit al gedaan en ervaringen wil delen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:27
Er is hier een heel topic over waarin dit uitvoerig wordt besproken.

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

"Ik wil het nu dampopen doen" snap ik niet.
Binnenkant werk je dampdicht af. Of met een klimaatfolie als je buitenkant al dampdicht is, maar dat is bij jou niet t geval.

[ Voor 73% gewijzigd door pentaw1nz op 13-09-2022 21:45 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
pentaw1nz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:42:
Er is hier een heel topic over waarin dit uitvoerig wordt besproken.

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

"Ik wil het nu dampopen doen" snap ik niet.
Binnenkant werk je dampdicht af. Of met een klimaatfolie als je buitenkant al dampdicht is, maar dat is bij jou niet t geval.
Nee dat topic volg ik al sinds het begin maar niemand isoleert daar helemaal compleet dampopen vanuit het niets/een ongeisoleerde situatie.

Ik heb het in mijn oude huis dampdicht gedaan en wil het in mijn hopelijk nieuwe huis dampopen doen.
Dampdicht komt er dus niet ter sprake zoals jij aangeeft.

• Dr.156
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-05 16:16
Wat zou het voordeel zijn van "dampopen" ? Het is dan heus niet zo dat je liters waterdamp via het dak kunt laten "ademen" - het binnenklimaat hou je gezond middels (mechanische-) ventilatie.

Of betreft het hier een modern mileuvriendelijk isolatie materiaal op natuurlijke basis? Die adverteren vaak dat hun materiaal "ademt" het geen beter zou zijn (voor wat?). Dat dergelijke materialen op een minder milieubelastende manier te produceren en later op te ruimen zijn, wil ik wel geloven. Maar dat het "ademen" van het dak helpt bij een beter binnenklimaat lijkt mij sterk - dit kan geen vervanger zijn voor goeie ventilatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-05 00:04

Badderbeest

De enige echte

Een dampopen folie laat geen waterdruppels door, maar wel waterdamp
Een dampdichte folie laat geen waterdruppels door én geen waterdamp.

Aan de warme zijde van het dak (binnen dus, vóór de isolatielaag) pas je een dampdichte folie toe, daarmee voorkom je dat er vochtige warme binnenlucht in de dakconstructie kan dringen en daar kan gaan condenseren.

Aan de koude zijde van het dak (buiten dus, ná de isolatielaag) pas je een dampopen folie toe, Daarmee voorkom je dat vochtdruppels / stuifsneeuw dat door de pannen slaat in je dakconstructie terecht komt en laat je de mogelijkheid voor eventueel vocht dat zich reeds of onverhoopt in de dakconstructie ophoudt open om naar buiten toe uit te wasemen.

De enige echte

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Dr.156 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:48:
Of betreft het hier een modern mileuvriendelijk isolatie materiaal op natuurlijke basis? Die adverteren vaak dat hun materiaal "ademt" het geen beter zou zijn (voor wat?). Dat dergelijke materialen op een minder milieubelastende manier te produceren en later op te ruimen zijn, wil ik wel geloven. Maar dat het "ademen" van het dak helpt bij een beter binnenklimaat lijkt mij sterk - dit kan geen vervanger zijn voor goeie ventilatie.
Dat minder milieubelastend en beter recyclebaar is nog maar de vraag.
Veel van die materialen zijn als basismateriaal best ok, maar vervolgens waardeloos op gebied van brandveiligheid waardoor ze in de praktijk volledig geïmpregneerd zijn met chemische bende.

Weet niet meer waar, maar heb er wel eens een discussie over gelezen ergens op het forum.

• No Hands
timberleek schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:47:
[...]

Dat minder milieubelastend en beter recyclebaar is nog maar de vraag.
Veel van die materialen zijn als basismateriaal best ok, maar vervolgens waardeloos op gebied van brandveiligheid waardoor ze in de praktijk volledig geïmpregneerd zijn met chemische bende.

Weet niet meer waar, maar heb er wel eens een discussie over gelezen ergens op het forum.
Dat is info die ik zoek :)

• No Hands
Badderbeest schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:15:

Aan de warme zijde van het dak (binnen dus, vóór de isolatielaag) pas je een dampdichte folie toe, daarmee voorkom je dat er vochtige warme binnenlucht in de dakconstructie kan dringen en daar kan gaan condenseren.

Aan de koude zijde van het dak (buiten dus, ná de isolatielaag) pas je een dampopen folie toe, Daarmee voorkom je dat vochtdruppels / stuifsneeuw dat door de pannen slaat in je dakconstructie terecht komt en laat je de mogelijkheid voor eventueel vocht dat zich reeds of onverhoopt in de dakconstructie ophoudt open om naar buiten toe uit te wasemen.
Volgens de producenten van houtvezelplaten en vlasrollen, etc is er dus alleen aan de buitenzijde en waterdichte dampopen folie nodig en verder alleen dampopen materiaal, zoals wat zij verkopen bijvoorbeeld.
Er is dus nergens in de constructie en dampdicht laag dan. Ik snap niet hoe dat kan werken dus hoopte hier ervaringsdeskundigen te vinden.

• No Hands
Dr.156 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:48:
Wat zou het voordeel zijn van "dampopen" ? Het is dan heus niet zo dat je liters waterdamp via het dak kunt laten "ademen" - het binnenklimaat hou je gezond middels (mechanische-) ventilatie.

Dat is dus de suggestie die wel gewekt wordt bij de producenten van 'dampopen (en dan vaak natuurlijke) materialen'.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

No Hands schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:17:
[...]

Volgens de producenten van houtvezelplaten en vlasrollen, etc is er dus alleen aan de buitenzijde en waterdichte dampopen folie nodig en verder alleen dampopen materiaal, zoals wat zij verkopen bijvoorbeeld.
Er is dus nergens in de constructie en dampdicht laag dan. Ik snap niet hoe dat kan werken dus hoopte hier ervaringsdeskundigen te vinden.
Je wilt voorkomen dat er een continu lucht- en vochttransport is van binnen naar buiten. Wil je het goed doen, pas dan een dampdichte folie toe aan de binnenzijde en zorg dat deze ononderbroken wordt uitgevoerd. Het is de enige juiste manier en heel Bouwend Nederland voert het op die manier uit. Gewoon 0,2 mm dikke PE folie uitrollen van een paar duppies per m2 voordat je gaat opbouwen. En afsluiten met een dampopen folie.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is natuurlijk niet per definitie zo dat omdat we het met zijn allen al een hele tijd zo doen dat dat de enige en beste manier is. Daar kritisch naar kijken kan natuurlijk geen kwaad.

Zonder dampdichte folie krijg je het inderdaad niet voor elkaar om condens op het dauwpunt te voorkomen. Betekent dus dat het isolatiemateriaal hier mee om moet kunnen gaan. Wellicht zijn er natuurlijke materialen die hier geen moeite mee hebben, en weer tijdig drogen zonder te rotten e.d. Op dat moment is de isolatiewaarde natuurlijk wel verminderd.
Daarnaast moet ook de overige constructie er tegen kunnen, niet alleen het isolatiemateriaal.

Ik ben het er inderdaad ook wel mee eens dat de scheiding wel luchtdicht dient te zijn, of dat kan met dampopen isolatiematerialen zonder folie, dat weet ik niet.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 00:51

H-W

Heb je deze vraag al eens gesteld bij een producent van(duurzame) dampopen isolatiemateriaal? Ik lees ook vaker dat men enorm dikke pakketten dampopen aanbrengt zonder enige folie aan de warme zijde, maar hoe zit dat dan met je dauwpunt? Het zou een dure vergissing zijn als je straks een duur (want helaas, duurzaam kost geld) materiaal plaatst en het over 5 jaar volledig naar de bliksem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:59
No Hands schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:17:
[...]

Nee dat topic volg ik al sinds het begin maar niemand isoleert daar helemaal compleet dampopen vanuit het niets/een ongeisoleerde situatie.
En dat heeft een hele goede reden:
Badderbeest schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:15:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er bestaat zoiets als dampopen bouwen, dat heeft weinig met damp open folies te maken maar met materialen die vocht kunnen reguleren. Het is duurder en veel mensen snappen er weinig van en mede daarom wordt het weinig toegepast. @No Hands Het uitganspunt dat je naar buiten toe meer dampopen wil bouwen blijft overgens gewoon bestaan (en kan je dus niet corrigeren met folies) Ik weet dat isovlas er ervaring mee heeft en ik denk dat ze je wel zullen helpen. in basis gaat je opbouw de juiste kant op, maar zonder details valt er weinig over te zeggen (ook voor isovlas)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 14-09-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

H-W schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:09:
Heb je deze vraag al eens gesteld bij een producent van(duurzame) dampopen isolatiemateriaal? Ik lees ook vaker dat men enorm dikke pakketten dampopen aanbrengt zonder enige folie aan de warme zijde, maar hoe zit dat dan met je dauwpunt? Het zou een dure vergissing zijn als je straks een duur (want helaas, duurzaam kost geld) materiaal plaatst en het over 5 jaar volledig naar de bliksem is.
alles kan een dampremmer zijn, soms is een gipsplaat of osb al genoeg om te voorkomen dat er meer vocht binnen komt dan wordt afgevoerd en uiteindelijk blijft dat het vraagstuk vocht moet harder drogen dan het wordt aangevoerd.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:27
Maar heb jij dan een isolatiemateriaal in gedachten ? Of waarom wil je het nu anders doen en niet meer dampdicht?
Omdat je zo expliciet aangeeft dat je het "nu dampopen wilt doen". Dan is er tenminste iets om uit te zoeken.

Nu lijkt je voorkeur voor dampopen compleet random en in de basis ook gewoon verkeerd. Ik lees nergens wat je beweegredenen zijn.

Geen dampdichte laag aan de warme kant = risico op vocht in je constructie.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pentaw1nz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:38:
Maar heb jij dan een isolatiemateriaal in gedachten ? Of waarom wil je het nu anders doen en niet meer dampdicht?
Omdat je zo expliciet aangeeft dat je het "nu dampopen wilt doen". Dan is er tenminste iets om uit te zoeken.

Nu lijkt je voorkeur voor dampopen compleet random en in de basis ook gewoon verkeerd. Ik lees nergens wat je beweegredenen zijn.

Andere naam voor dampopen bouwen is vochtregulerend bouwen en daarvan wordt verondersteld dat het een gezonder binnen klimaat geeft.

Of je het vocht nu reguleerd met een dampdichtscherm of met vochtregulerende materialen, het kan gewoon beide en geeft beide geen risico op vocht in de constructie mits je het beide goed doet, nu is een folie ophangen wat simpeler goedkoper en vooral meer idiot proof, maar het kan gewoon prima beide. vochtregulerend bouwen is meestal wel lastiger toe te passen in bestaande bouw omdat je meer berperkt wordt door wat er al is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
pentaw1nz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:38:

Als materialen zijn er vlas, houtvezel, hennep, etc. allemaal natuurlijke materialen waarin ik nog niet echt een keuze kan maken omdat mijn kennis nog niet genoeg is.
De reden dat ik dat nu wil is omdat dampopen/vochtregulerend bouwen volgens degene die het op internet roepen gezonder is en een ideaal leefklimaat oplevert. Niemand wil wonen in een plastic zak zoals ze dat omschrijven.
Nu ik straks de kans heb om dit te gaan uitvoeren wil ik de opties afwegen en zoek ik dus informatie, liefst niet van een bedrijf wat het verkoopt.

• No Hands
H-W schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:09:
Nog niet, ik ben bang voor 'wij van wc eend' etc.
Maar inderdaad, voordat ik zoiets aan de hand haal en over 5 jaar mijn dak moet vernieuwen omdat het verrot is zorg ik graag dat ik goed op de hoogte ben, vandaar dit topic, dat leek me een goed begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 00:51

H-W

En anders vraag je een constructeur, die kan het tot achter de komma voor je uitrekenen.
Tja, als je een fabrikant benaderd, dan heb je kans een WC eend aan de haak te slaan. Aan de andere kant krijg je dan een eerlijk verhaal met duidelijke voor- en nadelen, tips hoe dit uit te voeren en misschien een adresje om het te kopen. Bel anders eens met Het HSB Collectief in Rietmolen, daarvan weet ik dat men veel kennis heeft op dit gebied.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Ik zal het dan maar een laatste poging geven, daarna mag iedereen lekker verder wauwelen. :p

Een dampdichte folie (0,20 mm PE) kost geen drol. Zorgvuldig aangebracht kan het je veel ellende besparen. De analogie van "een ademende schil" en "je wilt toch niet in een plastic zak wonen" is kolder, een huis hoort een ventilatievoorziening te hebben. Dat staat geheel los van de opbouw van het houten dak. Dus, doe je het verstandig en betaalbaar; pas een dampdichte folie toe. Wil je tobben; gok het en doe het niet.

De enige echte

• No Hands
Deze link https://www.eco-logisch.nl/kennisbank-Damp-open-isoleren-139 is in ieder geval interessant, wellicht ook om jouw standpunt wat te versoepelen @Badderbeest
Het gaat me niet om de kosten van een folietje, dampopen bouwen kost beduidend meer dan 'gebruikelijk' isoleren.

[ Voor 12% gewijzigd door No Hands op 14-09-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

No Hands schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:00:
Deze link https://www.eco-logisch.nl/kennisbank-Damp-open-isoleren-139 is in ieder geval interessant, wellicht ook om jouw standpunt wat te versoepelen @Badderbeest
Het gaat me niet om de kosten van een folietje, dampopen bouwen kost beduidend meer dan 'gebruikelijk' isoleren.
Nogmaals, bespaar je de moeite. Je hebt het sowieso over een "renovatie" bovendien zou ik lekker vertrouwen op een fatsoenlijk ventilatiesysteem. Je stenen muren zijn sowieso al dampopen. Ik zou er geen duppie aan uitgeven omdat het je in de praktijk geen voordeel oplevert maar wel extra geld en risico kost. Lekker minerale wol en folietjes toepassen. Of niet, maar dan heb je je keuze ook al gemaakt. d:)b

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
No Hands schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:00:
In die link staat ook: De werkelijke dampstroom door de constructie is een factor 50-100 kleiner dan benodigd voor een minimale ventilatie hoeveelheid.

Daarmee kan je het "in een plastic tas" wonen argument op de marketingborrelpraattafel gooien.

In werkelijkheid gaat het om het vermogen om damp dat door gaten in het dampscherm de constructie binnen dringt toch af te voeren t.g.v. de ontstane dampdruk waardoor het risico op vochtophoping in de constructie afneemt. Vooral van belang voor dakconstructies omdat muren in principe dampopen zijn tenzij ze met dampdichte verf aan de buitenkant zijn afgesloten of geglazuurde stenen zijn gebruikt.

Wat te waarderen is aan de genoemde dampopen isolatiematerialen als houtvezel en vlas e.d. is dat ze biologisch zijn en daarmee CO2 vastleggen. Daarom is houtvezelplaat geweldig als dakbeschot. Dampopen, akoestisch gedrag goed en door het gewicht minder warmtedoorslag t.o.v. pur/pir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.156
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-05 16:16
Ben je bekend met de bouwmaterialen calculator Ubakus ? Hier heb ik veel inzichten vergaard door straffeloos virtueel met de dakopbouw te spelen. Er staan ook meerdere houtvezel isolatiematerialen in. De specificaties komen weliswaar van de fabrikanten, maar aangezien het hier om gestandaardiseerde bouwproducten gaat vallen deze onder CE en zijn de eisen genormeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Badderbeest schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:48:
[...]

Je wilt voorkomen dat er een continu lucht- en vochttransport is van binnen naar buiten. Wil je het goed doen, pas dan een dampdichte folie toe aan de binnenzijde en zorg dat deze ononderbroken wordt uitgevoerd. Het is de enige juiste manier en heel Bouwend Nederland voert het op die manier uit. Gewoon 0,2 mm dikke PE folie uitrollen van een paar duppies per m2 voordat je gaat opbouwen. En afsluiten met een dampopen folie.
Gezien jouw posts heb ik vertrouwen in jouw kennis en kunde....ook van @Nivado weet ik dat hij weet waar hij het over heeft.

Zou je voor de leken hier even schematisch kunnen weergeven wat de opbouw van een geïsoleerd dak dan in jouw ogen er uit zo moeten zien van binnen uit.

bijv.

Gips<>dampdichte PE-folie<>PIR-platen<>Dakbeschot<>damp-openfolie<>panlatten<>pannendak.

Dat voorkomt dat, ook ik, een folie straks aan de verkeerde kant heb zitten ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• No Hands
Dr.156 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:58:
Ben je bekend met de bouwmaterialen calculator Ubakus ? Hier heb ik veel inzichten vergaard door straffeloos virtueel met de dakopbouw te spelen. Er staan ook meerdere houtvezel isolatiematerialen in. De specificaties komen weliswaar van de fabrikanten, maar aangezien het hier om gestandaardiseerde bouwproducten gaat vallen deze onder CE en zijn de eisen genormeerd.
Ubakus ken ik, gebruik ik regelmatig maar altijd voor standaard isolatieoplossingen met ergens een dampdichte laag.
Had nog niet bedacht dat ik dat ook met alternatieve materialen kon gaan proberen, dat ga ik eens doen.

• No Hands
Fraggert schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:08:
[...]

Gezien jouw posts heb ik vertrouwen in jouw kennis en kunde....ook van @Nivado weet ik dat hij weet waar hij het over heeft.

Zou je voor de leken hier even schematisch kunnen weergeven wat de opbouw van een geïsoleerd dak dan in jouw ogen er uit zo moeten zien van binnen uit.

bijv.

Gips<>dampdichte PE-folie<>PIR-platen<>Dakbeschot<>damp-openfolie<>panlatten<>pannendak.

dat lijkt me hier niet nodig, daar hebben we dus dat andere topic op woonzolders die hier eerder werd gelinkt al voor, daar staat het meerdere malen uitgelegd, ook door mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:59
[...]

bijv.

Het bovenstaande overzicht klopt volledig, echter met 2 opmerking:

1. De meeste PIR platen zijn voorzien van een dampdichte alu folie aan beide zijden, als je de naden dampdicht afsluit* hoeft hier geen extra PE folie voor (bij niet natte ruimtes).
2. De constructie mag ook aan de binnenzijde je krijgt dan:

Binnen afwerking/Gordingen > Dakbeschot > Dampdichte folie > PIR Platen met tengels + naadafdichting > Panlatten > Pannen

De reden hiervoor is dat de temperatuur verloopt door je isolatie, en als het douwpunt van de binnenlucht boven de buiten temperatuur ligt, zal er condensatie optreden in de isolatie. Het vocht komt altijd van de warme kant, omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht.

Een voorbeeld: Als het binnen 20 graden is met een relatieve luchtvochtigheid (RV) van 50%, is het douwpunt 5 graden. Als het buiten -10 is met 70% RV (douwpunt -13) loopt de temperatuur van in je isolatie van -10 naar +20, en zal het in het midden 5 graden zijn. Daar gaat het vocht dus condenseren. Om dat te voorkomen sluit je het vocht op in de (warme) ruimte. Om te voorkomen dat dit vocht zich ophoopt, moet je dus voldoende ventileren.

*Naden dampdicht afsluiten doe je met (een combi van) flexibele PUR en Aluminium folie tape.

• No Hands
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2FmqsvhoXAThnaDdnuHA4ios4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2t2Jk55Ikk530FPxcdNYtgr5.jpg?f=fotoalbum_large

Niks aan de hand dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

[...]

bijv.

Geen probleem en uitgaande van een traditionele gordingenkap;

* Gipsplaat tussen de gordingen
* Houten dakbeschot van sponningdelen (zoals dat vroeger vaak was)
* 0,20 mm dikke PE folie (dikker is ook goed, dunner zou ik niet doen i.v.m. de kwetsbaarheid)
* Houten sporen (dus van goot naar nok) met daartussen isolatiemateriaal, bij harde isolatie zou ik de platen tussen de sporen afwerken met PUR-schuim, bij zachte isolatie kun je de isolatie goed klemmend en sluitend tussen de sporen drukken;
* Dampopen dakfolie, spinvlies, bijvoorbeeld polytex (Breng de folie dakpangewijs aan en houd voldoende overlap conform het voorschift van de fabrikant, zorg er ook voor dat de folie bij de dakvoet IN de dakgoot hangt)
* Tengels (daar zet je de folie mee vast aan de sporen en creëer je ruimte voor ventilatie
* Panlatten, deze komen dus kruislings over de tengels
* Dakpannen

Overigens kun je wellicht beter gebruik maken van een samengesteld renovatieproduct zoals Isobouw Slimfix of Slimfix Reno+

Tot slot zou ik het brandgedrag van de isolatiesoort die je wilt toepassen tegen het licht houden. Harde isolatie als PIR presteert vaak zeer slecht. O.a. EPS heb je wel in brandvertragende kwaliteiten. Met een minderale wol (glas- of steenwol) zit je sowieso goed. Dus als je de ruimte hebt zou ik voor een minerale wol gaan.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Gisteren gesproken met een medewerker van Isovlas, https://www.isovlas.nl
ze isoleren daar dus in principe alles dampopen en dus zonder folies tenzij er een dampdicht laag ergens in de constructie zit.
Vlas en andere natuurlijke mineralen nemen eenvoudig vocht op en staan het ook weer af waardoor condensatie, zoals bij glaswol/steenwol, etc voorkomen wordt.
Bij een schuin dak is de isovlas manier dus gewoon alleen isovlas, geen folie die dampremt, dampdicht is of dampregulerend. Alleen aan de buitenzijde een dampopen waterdichte folie.
Als het om een reeds bij de bouw geïsoleerd dak gaat dan is de bestaande isolatie dus een dampdicht laag. Dan adviseren ze aan de binnenzijde een klimaatfolie, zoals gebruikelijk.

Helaas is mijn nieuwe huis niet doorgegaan anders was ik het op de dampopen isovlas manier gaan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-11-2023
Wat al is opgemerkt is, is dat de hoeveelheid vocht die door muren en dak verdwijnt zeer gering is t.o.v. vocht als gevolg van douchen, koken, ademen etc. Maar als die vochtstroom zo klein is vervalt het argument van beter binnenklimaat totaal!! Blijft het absolute/relatieve vochtigheidsprobleem (of dauwpunt probleem). Het vochttransport tussen gescheiden ruimtes (binnenshuis/buitenshuis) wordt geregeld door verschil in absolute vochtigheid en niet door verschil in RV. RV is het percentage van de vochtigheid ten opzichte van wat maximaal mogelijk is bij gegeven druk en temperatuur. In herfst en winter is de absolute vochtigheid (aantal gram waterdamp per liter lucht,zie ook Wikipedia: Luftfeuchtigkeit – Wikipedia) buiten (meestal) veel lager dan binnen. Het vochttransport bij gebruik van een ademende dakisolatie mag dan wel gering zijn, het verloop van grote absolute vochtigheid binnen naar veel geringere absolute vochtigheid buiten blijft bestaan. Zoals ook al terecht opgemerkt moet je de vochtigheid van een te isoleren dak bij twijfel door een deskundige laten doorrekenen, met name het vocht in de dakconstructie: gordingen, kepers, spanten, (i.v.t.) isolatiewol, dakbeschot, tengels, panlatten. De buiten RV is in de herfst (70%) vaak hoger dan binnen (50%). De abs. vochtigheid is dan binnen juist hoger dan buiten.
Zelf heb ik een schuin dak in een deel mijn woonkamer. Het dakbeschot (zichtbaar vanuit de woonkamer)
bestaat uit OSB platen met een laag PURschuim 2 cm dik aan de buitenkant (bouwjaar 1978). Ik heb overwogen dit te isoleren langs binnen. Ik had mijn twijfels aan de (zeer lage) damptransmissie door het PUR schuim. En aan de brandbaarheid van de met dubbel aluminium gecacheerde PIR platen (klasse E). De binnenzijde zou geheel dampdicht worden (aluminium, aluminium tape, met een klein vocht lek door de gordingen, die tevens koudeberuggen vormen). Is PUR schuim voldoende dampdoorlatend om degradatie van van het OSB te voorkomen? Dat zou een dure grap worden: Gedwongen isolatie langs buiten).Of moet ik klimaatfolie toepassen? Voorlopig heb ik grijze HR++ (EPS) parels (verlijmd met latexlijm) tussen dakbeschot en dakpannen laten spuiten (Koston Almere).
Er blijft wel meer sneeuw op mijn dak liggen als op dat van de buren, maar dat kan ook door een verschil in in stookgedrag veroorzaakt worden. Heb geen last van vochtdoorslagplekken in mijn huiskamerplafond. Een paar kleine vlekjes in de douchecel.
Wat ik ook nog kwijt wil is dat rücksichtslos dampdicht en dampremmend door elkaar worden gebruikt. Meestal wordt dampremmend gebruikt (niet bij tweakers, daar meestal dampdicht). Dampremmende folie is een opstapje naar een ademend geïsoleerd dak, wat het voordeel daarvan ook zijn moge. met aan de buitenzijde een waterdicht damp-open folie. Bij dampremmende folie kan het vocht er ook weer aan der warme zijde uit (hartje zomer bij tropisch weer).
Nog een open deur: Als de buitenzijde van de dakconstructie werkelijk dampdicht is, moet binnen klimaatfolie worden toegepast, weer na te rekenen door een deskundige.

[ Voor 13% gewijzigd door gerbenh op 06-11-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gerbenh schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:53:
Is PUR schuim voldoende dampdoorlatend om degradatie van van het OSB te voorkomen? Dat zou een dure grap worden: Gedwongen isolatie langs buiten).Of moet ik klimaatfolie toepassen?
Dampdicht is eigenlijk alleen glas en metaal. maar een dampremmer vanaf een bepaalde waarde (weet hem even niet meer uit het hoofd) wordt ook dampdicht genoemd. In jouw situatie zou ik gaan voor een dampopen isolatie materiaal en een klimaatfolie. Eventueel samen met een isolatiemateriaal van een houtachtige vezel. Het enge echte alternatief is de opbouw veranderen (ofwel een nieuw dak)

of was het een retorische vraag :+

[ Voor 65% gewijzigd door twain4me op 06-11-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
*snip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 07-11-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
twain4me schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:23:
[...]

Dampdicht is eigenlijk alleen glas en metaal. maar een dampremmer vanaf een bepaalde waarde (weet hem even niet meer uit het hoofd) wordt ook dampdicht genoemd. In jouw situatie zou ik gaan voor een dampopen isolatie materiaal en een klimaatfolie. Eventueel samen met een isolatiemateriaal van een houtachtige vezel. Het enge echte alternatief is de opbouw veranderen (ofwel een nieuw dak)

Ja. De Rc van de oostzijde van mijn dak zou nu 2 (m2.K)/Watt moeten zijn. Opgave Koston. Ik heb al een kleine € 2000 uitgegeven. Voor nieuwe daken (Bijna Energie Neutraal Gebouw) moet Rc >= 6,3 m2K/W.

Bij -10 C buiten en +20 binnen gaar er 375 Watt dor het dak. Dat kan gereduceerd tot 125 Watt. Dat is de moeite niet waard, zeker nu ik nog vast gascontract heb tot sept. 2025
Maar brandklasse E voor PIR zit me hoog. EPS brandt veel slechter. Zelfde voor mijn ramen: Heb nu 40 jaar oud gewoon thermopane. Ik kan nu HR++ nemen, Maar ik heb al rolluiken (vooral in de zomer fijn). Rolluiken isoleren alleen 's nachts. Maar de glaszetter moet die rolluiken er wel af halen. En er weer op zetten. Hij beweert dat ze niet isoleren, iets met warme kamerlucht tussen glas en het rolluik. Hij krijgt alleen een opdracht als hij de rolluiken er onbeschadigd weer wil zetten.

R thermopane = 0,36 m2K/W of U=2,8 W/(m2.K) totaal 588 Watt
R HR++ glas = 1,0 m2K/W of U= 1,0 W/(m2.K) totaal 210 Watt (binnen +20 buiten -10) . Anderen 0,8 m2K/W of U= 1,2 W/(m2K) 7 m2 thermopane

[ Voor 3% gewijzigd door gerbenh op 11-11-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
[...]

Als ik de klus van binnenuit nog ga doen, ga ik toch PIR gebruiken, dat strak tegen het dakbeschot komt te zitten. Afwerken met gipsplaten, die met lange gipsplaatschroeven (110 mm) dwars door de gipsplaat (9,5 mm) en de PIR plaat (81 mm) heen gaat, direct 19,5 mm in het dakbeschot. Daarbij heel nauwkeurig afkorten, zodat zowel de PIR plaat als de gipsplaat klem vast zitten. Eerst de PIR plaat, met alu tape op de gordingen en de muur vast, daarna gipsplaat en plafondlijsten

[ Voor 39% gewijzigd door gerbenh op 07-11-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02
@gerbenh Weet niet waar jij die brandklasse vandaan hebt, meeste PIR is B. XPS is E.

PIR wil op zich wel branden, maar de gassen die erbij vrij komen verstikken het vuur. Het brandt dus niet als een malle, maar je wilt ook niet heel lang rondlopen in een brandend huis met PIR vanwege de rookvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
twain4me schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:27:
[...]

alles kan een dampremmer zijn, soms is een gipsplaat of osb al genoeg om te voorkomen dat er meer vocht binnen komt dan wordt afgevoerd en uiteindelijk blijft dat het vraagstuk vocht moet harder drogen dan het wordt aangevoerd.
Het grootste deel van het jaar (herfst, winter) gaat er juist meer vocht naar buiten dan naar binnen. Abs vochtigheid binnen veel hoger dan buiten. Alleen als er buiten geen waterdichte afscherming zit kan er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
[...]

equivalente afstand sd tussen 20 en 100 meter wordt dampremmend genoemd en > 100 meter dampdicht. sd<5 is damp-open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
_JGC_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:42:
@gerbenh Weet niet waar jij die brandklasse vandaan hebt, meeste PIR is B. XPS is E.

PIR wil op zich wel branden, maar de gassen die erbij vrij komen verstikken het vuur. Het brandt dus niet als een malle, maar je wilt ook niet heel lang rondlopen in een brandend huis met PIR vanwege de rookvorming.
Bij mijn weten is iig EPS veel minder brandbaar dan PIR. Maar bepaalde indices geven ook aan de testomgeving (bv PIR met aan beide kanten aluminium. Glaswol en steenwol scoren sowieso goed, branden pas bij > 1000 C.

sd- waarde: dampremmend 20-100, damp-open < 5, damp-dicht > 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
gerbenh schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:04:
[...]

Bij mijn weten is iig EPS veel minder brandbaar dan PIR. Maar bepaalde indices geven ook aan de testomgeving (bv PIR met aan beide kanten aluminium. Glaswol en steenwol scoren sowieso goed, branden pas bij > 1000 C.

sd- waarde: dampremmend 20-100, damp-open < 5, damp-dicht > 100.
EPS is een aardolieproduct met lucht erin. Als iets goed brandt is het EPS. Het is dat ze dat spul behandelen met een brandvertrager, anders zou het ook gewoon E zijn.

Maargoed, je moet die zooi allemaal afsluiten achter een stel 12mm gipsplaten, dat zorgt sowieso voor een heel stuk brandvertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
_JGC_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:42:

Zoals naar ik meen heb gemeld: "Isolatie shop Zevenaar". Voor glaswol zit er een heel KOMO/KIWA certificaat bij: Ontstaan van brand A1, beperking/ontwikkeling brand: A2, B, C, D en D(?). Zolang de giftige rook van PIR niet naarbeneden beweegt (dus lichter is dan lucht) ws niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
Zie brandbaarheid isolatiematerialen :

https://www.pirisolatiexl.nl/blog/is-pir-isolatie-brandbaar

Soort isolatiemateriaal Europese Brandclassificatie isolatiemateriaal
Steenwol A1: Onbrandbaar, levert geen bijdrage aan brand
Glaswol A1: Onbrandbaar, levert geen bijdrage aan brand
PIR B: Heel moeilijk brandbaar, levert erg beperkte bijdrage aan brand
Resol B: Heel moeilijk brandbaar, levert erg beperkte bijdrage aan brand
EPS C: Brandbaar, levert grote bijdrage aan brand
Vlas C: Brandbaar, levert grote bijdrage aan brand
XPS E: Zeer brandbaar, levert zeer hoge bijdrage aan brand
[...]

bijv.

[ Voor 174% gewijzigd door gerbenh op 10-11-2022 15:56 ]

• gerbenh
Nivado schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:57:
[...]

Het bovenstaande overzicht klopt volledig, echter met 2 opmerking:

1. De meeste PIR platen zijn voorzien van een dampdichte alu folie aan beide zijden, als je de naden dampdicht afsluit* hoeft hier geen extra PE folie voor (bij niet natte ruimtes).
2. De constructie mag ook aan de binnenzijde je krijgt dan:

Binnen afwerking/Gordingen > Dakbeschot > Dampdichte folie > PIR Platen met tengels + naadafdichting > Panlatten > Pannen

De reden hiervoor is dat de temperatuur verloopt door je isolatie, en als het douwpunt van de binnenlucht boven de buiten temperatuur ligt, zal er condensatie optreden in de isolatie. Het vocht komt altijd van de warme kant, omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht.

Een voorbeeld: Als het binnen 20 graden is met een relatieve luchtvochtigheid (RV) van 50%, is het douwpunt 5 graden. Als het buiten -10 is met 70% RV (douwpunt -13) loopt de temperatuur van in je isolatie van -10 naar +20, en zal het in het midden 5 graden zijn. Daar gaat het vocht dus condenseren. Om dat te voorkomen sluit je het vocht op in de (warme) ruimte. Om te voorkomen dat dit vocht zich ophoopt, moet je dus voldoende ventileren.

*Naden dampdicht afsluiten doe je met (een combi van) flexibele PUR en Aluminium folie tape.
toon volledige bericht
Vroeger gingen we op Hemelvaartsdag DAUWtrappen. Als je in militaire diens ongepast gedrag vertoonde kreeg je een
DOUW.

• gerbenh
_JGC_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:16:
[...]

EPS is een aardolieproduct met lucht erin. Als iets goed brandt is het EPS. Het is dat ze dat spul behandelen met een brandvertrager, anders zou het ook gewoon E zijn.

Maargoed, je moet die zooi allemaal afsluiten achter een stel 12mm gipsplaten, dat zorgt sowieso voor een heel stuk brandvertraging.
Dank voor de info. Zie hier onder. Isovlas brandt goed, PIR dus duidelijk veel minder. EPS ook vrij goed

• gerbenh
twain4me schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:27:
[...]

Het grootste deel van het jaar gaat de waterdampstroom van binnen naar buiten. Als er onder de pannen geen waterdichte laag zit, dan kan er water (en gesmolten stuifsneeuw) van buiten naar binnen. Daar hebben gipsplaten of OSB-platen geen enkele invloed op! Ze kunnen wel nat worden. En daardoor het vochttransport wat verminderen.

Vochttransport wordt gedreven door het verschil in ABSOLUTE luchtvochtigheid. En die is het grootste deel van het jaar buiten veel kleiner dan binnen. Je kunt dat ook zien aan het veel lagere dauwpunt van warme vochtige lucht in een koude omgeving. Wikipedia: Luftfeuchtigkeit – Wikipedia Wikipedia Luchtvochtigheid

Wikipedia toestandsdiagram voor vochtige lucht

[ Voor 35% gewijzigd door gerbenh op 11-11-2022 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gerbenh schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:52:
[...]

Het grootste deel van het jaar gaat de waterdampstroom van binnen naar buiten. Als er onder de pannen geen waterdichte laag zit, dan kan er water (en gesmolten stuifsneeuw) van buiten naar binnen. Daar hebben gipsplaten of OSB-platen geen enkele invloed op! Ze kunnen wel nat worden.

Vochttransport wordt gedreven door het verschil in ABSOLUTE vochtigheid. En die is het grootste deel van het jaar buiten veel kleiner dan binnen. Je kunt dat ook zien aan het veel lagere dauwpunt van warme vochtige lucht in een koude omgeving. Wikipedia: Luftfeuchtigkeit – Wikipedia
Ik denk dat je @twain4me dit niet uit hoeft te leggen. Ook in een dampopen systeem zul je idd een waterkerende laag moeten toepassing als buitenste schil. In mijn geval zijn dat harde persing houtvezelplaten. Zowel aan binnen- als buitenzijde hier geen folies aan gevel of dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
_JGC_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:16:
[...]

Wel als de brandhaard onder de gipsplaat zit. Dus geen elektriciteitsleidingen door het PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
gerbenh schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:58:
[...]

Wel als de brandhaard onder de gipsplaat zit. Dus geen elektriciteitsleidingen door het PIR.
Het werkt 2 kanten op: fik in je zolder en gips zorgt dat het niet direct bij je PIR komt of fik in je elektra en gips zorgt dat het niet direct in je leefruimte komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
De isolatie zit in het schuine dak boven de leerfruimte. En er hangt een lamp aan één van de gordingen. Je zou de aanvoerleiding achter het gips tegen het PIR aan kunnen leggen. Dat ga ik dus niet doen, hoewel het er wel gelikter uit zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
Het schuine dakbeschot waar de PIR + gips-platen tegenaan komen is het plafond van een deel van de leefruimte. Aan één van de gordingen hangt een lamp. In het dakbeschot zitten (gelukkig) geen vaste elektra leidingen. De aanvoerleiding komt in het zicht onder de gipsplaten. De gordingen steken 12 cm uit,. Gording is 21 cm hoog PIR = 8 cm gips = 9,5 of 12,5 mm. Het dakbeschot bestaat uit 125 brede OSB platen met latten ca 20 *20 mm2 op de naden. Er worden sleuven in het PIR gefreesd zodat de latten in de sleuven vallen en de PIR platen direct tegen het dakbeschot aan liggen. Ik zet de gips platen vast met 110 mm lange gipsplaatschroeven. Dan heb ik geen regelwerk (duur!!) nodig maar de gipsplaten drukken de PIR platen tegen het OSB dakbeschot.

[ Voor 12% gewijzigd door gerbenh op 11-11-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
gerbenh schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:04:
Het schuine dakbeschot waar de PIR + gips-platen tegenaan komen is het plafond van een deel van de leefruimte. Aan één van de gordingen hangt een lamp. In het dakbeschot zitten (gelukkig) geen vaste elektra leidingen. De aanvoerleiding komt in het zicht onder de gipsplaten. De gordingen steken 12 cm uit,. Gording is 21 cm hoog PIR = 8 cm gips = 9,5 of 12,5 mm. Het dakbeschot bestaat uit 125 brede OSB platen met latten ca 20 *20 mm2 op de naden. Er worden sleuven in het PIR gefreesd zodat de latten in de sleuven vallen en de PIR platen direct tegen het dakbeschot aan liggen. Ik zet de gips platen vast met 110 mm lange gipsplaatschroeven. Dan heb ik geen regelwerk (duur!!) nodig maar de gipsplaten drukken de PIR platen tegen het OSB dakbeschot.
De bedoeling van het topic was dampopen opties. Het gaat constant over PIR. Topic loopt compleet uit de hand zo.

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@No Hands Mss was het handig geweest om met Ubakus een complete start en wens situatie te schetsen en daar mee jouw wensen jouw vraag "Schuin dak isoleren, dampopen of niet?" mee te illustreren.
Nu moeten we dat allemaal zelf doen.... kan maar is niet handig om te zien valt dat je Ubakus wel gebruikt.
Hiermee had je imho meteen het focus op je vraag veel beter voor elkaar gekregen met liefde voor het gewenste isolatie materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:45:
@No Hands Mss was het handig geweest om met Ubakus een complete start en wens situatie te schetsen en daar mee jouw wensen jouw vraag "Schuin dak isoleren, dampopen of niet?" mee te illustreren.
Nu moeten we dat allemaal zelf doen.... kan maar is niet handig om te zien valt dat je Ubakus wel gebruikt.
Hiermee had je imho meteen het focus op je vraag veel beter voor elkaar gekregen met liefde voor het gewenste isolatie materiaal.
Dat had wellicht gekund, maar de vraag in de eerste post was of er mensen hier ervaring mee hadden. Als in, reeds zo uitgevoerd en na een x aantal jaren geen of wel problemen ondervonden.
Ubakus is halverwege het topic gebruikt en die zei ook dat het allemaal prima kan.
Toch blijft het overgrote deel van de wereld roepen dat het niet kan, waarom dat is weet ik nog steeds niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@No Hands Dan lijkt het me juist handig om die ervaring met dat materiaal meteen in jouw toepassing te verwerken, nu krijg je een soort open einde discussie waar je weinig mee kan, die ook nog afzwaait richting PIR.. dat ga je met een meer gerichtere vraag ook eerder voorkomen.

Nu ik weet dat je Ubakus beheerst, motiveert het me niet om het voor je uit te werken en effecten te bekijken, wat kom je zo wie zo al tegen als je het completer in Ubukus zet. Das toch voorwerk waar je zelf flink aan bijdragen kan, er zijn mensen op het forum die geen Ubakus ervaring hebben en die kunnen met onze hulp die opstap dan mss maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbenh
No Hands schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:31:
[...]

De bedoeling van het topic was dampopen opties. Het gaat constant over PIR. Topic loopt compleet uit de hand zo.

|:(
YES. Ik stop met comments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Niet per se noodzakelijk maar het werd wel wat off topic

Pagina: 1