Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graskees
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-04 11:39
Hallo, ik wil een hybride warmtepomp aansluiten op mijn Intergas cv ketel.
Nu dacht ik het volgende. Stel ik sluit ze watertechnisch gewoon in serie aan.
Bij Intergas gaat de warmwaterspiraal gewoon door hetzelfde cv blok.
Dus dat blok is dan altijd warm door de Warmtepomp. Als ik dan warm water tap, dan komt er meteen warm of lauw water uit de kraan. Alleen bij douchen hoeft de ketel dan echt te stoken.
Wat is er tegen om in serie aan te sluiten?
De ketel geeft geen warmteverlies want de ventilator draait niet.
Ik vraag mij af wat er in de warmtepomp gebeurt? Die draait toch vaak en dus veranderd er weinig.
Wie denkt er met mij mee?
Het aansluiten van de thermostaat is een ander ding. Moet ik nog over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Je vergeet dat warm water en verwarming 2 gescheiden circuits zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graskees
Bij intergas zitten de warmwaterbuis ende verwarmingsbuis in hetzelfde blok. Een heel slimme constructie waarbij geen driewegklep nodig is. Dus minder storingen. Het blok zal dus door de warmtevraag meestal warm zijn en als ik dan heel weinig warm water nodig heb, dan stroomt het door het warme blok en hoeft de ketel niet aan te slaan. Wat ik wil weten is of er bij het in serie aansluiten extra warmteverliezen zijn in bv. de warmtepomp. Het warme circuit zal toch goed geisoleerd zijn, anders zou er warmte wegvloeien Het lijkt mij niet en het hele schema lijkt mij veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvb
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-01-2023

kvb

Volgens mij zijn er twee wisselaars (gescheiden circuit); als je geen warmte (cv)vraag hebt heb je minder rendement op het warme tapwater (wtw principe).

Of bedoel je dat je je water (koud)toevoer wilt doen d.m.v. een warmtepomp. Lijkt mij veilig/gezond? Snap niet helemaal wat je bedoeld met 'in serie' aansluiten?

Sluit je een warmtepomp aan (wel of geen buffervat daar zijn de meningen over verdeeld) dan is er (afhankelijk of er afname is) warmte door de CV installatie, ergo; gunstig voor warmtapwater (door wtw principe).

N.B. je kunt altijd Intergas bellen voor ondersteuning?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als de warmtepomp door de cv ketel moet pompen, kan dat debietproblemen opleveren.
Als je doucht met warmtevraag terwijl de warmtepomp door het cv circuit pompt, dan wordt je verwarming te heet, mogelijk je douche te koud en gaat de warmtepomp in storing als de retourtemperatuur boven de kritieke temperatuur van het koudemiddel komt.
TL;DR: dit heeft meer nadenkwerk nodig :)

Hydraulisch neutraal maken lost de meeste problemen op.
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• graskees
Beste Proton, daar heb je wel een punt. Heb ik me niet gerealiseerd.
Bedankt voor je bijdrage. Kan ik weer verder.
Bij de Daikin Altherma zeggen ze dat als de wp. niet genoeg kan leveren de CV bijspringt. Dan werken ze samen? Hoe doen ze dat? Gaat dat via een mengregeling?
Bij een ADD on is het dacht ik zo dat of de WP of de ketel de warmte geeft.
Onder zeg 5graden schakelt die helemaal om.
Bij de Altherma zou dat geleidelijk gaan. Ben benieuwd hoe ze dat doen. Kan ik nergens vinden.
Ik zit met smart op de WP te wachten.

• Proton_

Proton_

Team Welles

De meeste af-fabriek oplossingen gaan met een evenwichtsfles/buffervaatje/open verdeler. Dan kunnen ze goed samenwerken zonder elkaar negatief te beïnvloeden (zie link in mijn vorige post).

Het omslagpunt-COP kan je uitrekenen met je gasprijs en kWh prijs. Dat ligt tegenwoordig doorgaans onder de 3, dus bij watertemperaturen tot een graad of 45 is de warmtepomp tot onder het vriespunt goedkoper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graskees
Beste proton. Ik ga nu toch een monoblock monteren. Het is een kloon van Panasonic. Van fa Climalutions in Zutphen. Ik denk erover om de WP toch in serie aan te sluiten met de Intergas ketel. Het warme water gaat dan door het blok van de ketel en gaat dan al of niet extra verwarmt door de ketel naar het huis. Mijn enige zorg is dat de passieve pomp van de ketel teveel weerstand geeft. Als ik warmwater gebruik dan zal de ketel bijverwarmen als het uitgaande water te laag is. Die staat nu op 50gr. De ketel zal dat zelf regelen. De warmtepomp krijgt nooit water dat hoger is dan die 50gr. Warmwater is altijd maar kort nodig. In de meeste gevallen kan de kraan een klein beetje open en geeft meteen warm water. Dus nog minder gas nodig. Het voordeel van mijn ketel is dat er geen driewegklep in zit. Gewoon 1 blok met 2 leidingen erin. Als ik echt fout zit dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik verwacht dat dat problemen gaat opleveren:
Proton_ in "Aansluiten van warmtepomp op cv ketel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graskees
Beste proton,
ik ben zelf een probleem tegengekomen. Als ik de WP als koeling wil gebruiken dan gaat het koude water ook door het blok. Dat werkt warm tapwater tegen. Dus ga ik toch parallel aansluiten. Met een keerklep in de CV leiding. Nu maak ik een klein extra circuit rond de keerklep met een kraan. Zo kan ik toch een kleine hoeveelheid warmwater naar wens door de ketel sturen zodat die toch wat warm blijft, zodat er meteen warm water is als ik de warme kraan open doe. Meestal is dat heel weinig zoals bij tandenpoetsen en handen wassen etc. Deze kraan kan ook gewoon dicht worden gedraaid.
Dat is mijn oplossing. Iedereen bedankt voor de discussies.
Pagina: 1