Kozijn sparingen vergroten/uitzagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 22:08
Hallo Allen,

Eind december ontvangen wij de sleutel van onze nieuwe woning welke vrij compleet op de schop gaat. 1 van de zaken die wordt aangepakt zijn de buitenkozijn en binnen kozijnen. Nu willen we graag voor 1 kozijn buiten en 1 kozijn binnen de sparingen vergroten.

Omdat wij niet steeds bij de woning kunnen om zaken te controleren moeten we dit zo veel mogelijk bundelen als we een keer wat kunnen inmeten etc. Ik ben dan ook op zoek naar aandachtspunten waar op te letten zodat ik dit concreet kan beoordelen bij een nieuw bezoek.

Buitenkozijn: 1 kozijn bij de keuken betreft een standaard raamkozijn. Deze willen we vervangen voor hoge deuren zodat we meer licht en wat vrij weg kunnen kijken naar de achterzijde. Zie afbeelding hieronder, uiteraard wordt de keuken verplaatst. Is het een juiste veronderstelling dat dit kozijn zonder problemen naar beneden uitgezaagd kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7_Oe0xjDpcieCrIU38KpzE30zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQF0vZN9gXUmU1rHH6p0L9J1.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkozijn:
Dan hebben we ook nog een binnenkozijn wat vergroot moet worden. Ik begrijp dat het belangrijk is om te weten of dit een draafmuur betreft. Hoe kom ik daar achter, is het per definitie zo dat een kalkzandsteen/gipswand niet dragend is? Het plafond loopt door naar de gang trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SUnmN_keKYxHa6E4_WoH_rTqNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoJ4wbFsHNaass2CEMN5fLbH.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn in het bezit van de originele bouwtekeningen maar ik heb geen bouwkunde gestudeerd en kan maar moeilijk achterhalen of dit een draagmuur kan zijn. Voor de volledigheid even een deel van de tekening hieronder.

Mochten er aanvullend vragen zijn dan hoor ik dat graag en alvast bedankt voor de adviezen/aandachtspunten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1cu_ySBreNiI4HlGkmCHZNVv0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4jkXbsTrQAW0PALwPCdTrpQZ.jpg?f=user_large

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:50

MLLL

Palm Treo 650

Boven het nieuwe binnendeurkozijn een langere latei leggen en je bent spekkoper, zelfs bij een dragende muur.
Wel vooraf plafond stempelen en er van uitgaande dat er geen nieuw kozijn komt van 3 meter breed oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor het kozijn in de keuken zou ik eerst maar eens overleggen / opvragen waar alle leidingen lopen; en of deze niet in de "constrructie" zijn ingebouwd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Raam kun je eronder prima uithakken en daar een deur plaatsen. Er kunnen leidingen in of op de muur zitten maar die ga je toch verleggen met nieuwe keuken.

Voor de binnendeur voorzie ik geen problemen. De dun getekende muren zijn niet dragend. Latei verlengen lijkt me wel verstandig om de muur erboven te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Sethro schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:14:
Raam kun je eronder prima uithakken en daar een deur plaatsen. Er kunnen leidingen in of op de muur zitten maar die ga je toch verleggen met nieuwe keuken.

Voor de binnendeur voorzie ik geen problemen. De dun getekende muren zijn niet dragend. Latei verlengen lijkt me wel verstandig om de muur erboven te ondersteunen.
Dit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Mistacal
Ah top mensen!

Het binnenkozijn wordt niet alleen breder maar ook hoger, geeft dat nog misschien aanvullende zaken of ook hier weer, nieuwe latei plaatsen, en dan een stukje breder.

Leidingen gaan er inderdaad allemaal uit.

__/`\__/`\__

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
Mistacal schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:32:

Buitenkozijn: 1 kozijn bij de keuken betreft een standaard raamkozijn. Deze willen we vervangen voor hoge deuren zodat we meer licht en wat vrij weg kunnen kijken naar de achterzijde. Zie afbeelding hieronder, uiteraard wordt de keuken verplaatst. Is het een juiste veronderstelling dat dit kozijn zonder problemen naar beneden uitgezaagd kan worden?
Dat moet geen probleem zijn, wel even letten op de waterleiding en afvoer van de oude spoelbak.
Eerst even de buitenmuur inzagen en verwijderen, daarna het binnenspouwblad.
Binnenkozijn:
Dan hebben we ook nog een binnenkozijn wat vergroot moet worden. Ik begrijp dat het belangrijk is om te weten of dit een draafmuur betreft. Hoe kom ik daar achter, is het per definitie zo dat een kalkzandsteen/gipswand niet dragend is? Het plafond loopt door naar de gang trouwens.
Zo op de tekening te zien is dit geen dragende wand. Als je het gat wil vergroten even links en rechts van de muur een stut-alone stempel plaatsen, gat zagen en even een betonlateitje (stalton- of betonlatei) boven het gat plaatsen.

• Mistacal
Analamoebe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:23:
[...]

Dat moet geen probleem zijn, wel even letten op de waterleiding en afvoer van de oude spoelbak.
Eerst even de buitenmuur inzagen en verwijderen, daarna het binnenspouwblad.

[...]

Zo op de tekening te zien is dit geen dragende wand. Als je het gat wil vergroten even links en rechts van de muur een stut-alone stempel plaatsen, gat zagen en even een betonlateitje (stalton- of betonlatei) boven het gat plaatsen.
Thanks voor de input, even voor mijn beeldvorming, hoe je ga je iets stutten als je het gat hoger gaat maken.

Als ik zo internet even afstruin is dat dus een stempel met een lip, die moet ik eerst inzagen boven het uit te zagen deel. Dus in mijn geval zorgen voor 4 stempels, links 2 aan weerskanten en rechts ook.

__/`\__/`\__

• Analamoebe
Mistacal schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:31:
[...]

Thanks voor de input, even voor mijn beeldvorming, hoe je ga je iets stutten als je het gat hoger gaat maken.

Als ik zo internet even afstruin is dat dus een stempel met een lip, die moet ik eerst inzagen boven het uit te zagen deel. Dus in mijn geval zorgen voor 4 stempels, links 2 aan weerskanten en rechts ook.
Inderdaad, er naast en misschien 1 er boven, als je dat niet in de weg zit. En een enkele aan beide zijden lijkt me voldoende, het is niet zo dat er 388m2. metselwerk boven op staat te rusten :9

• Mistacal
Ok nu nog even een latei van 7cm zoeken, want volgens mij is deze muur niet veel dikker.

Thanks voor de input in ieder geval

__/`\__/`\__

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ondanks dat het wellicht vrij onwaarschijnlijk is dat dit een dragende wand betreft, kun je dit niet zeker zeggen vanwege de arcering. Solid getekende binnenwanden betreft normaal gesproken gemetselde stenen (soms ook gelijmd). Van het wandje tussen trap en wc weten we wel zeker dat deze niet dragend is (niet dragende lichte scheidingswand).

Maar is het nou een kzs-wand of gipswand?

• Mistacal
Cheesy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:56:
Ondanks dat het wellicht vrij onwaarschijnlijk is dat dit een dragende wand betreft, kun je dit niet zeker zeggen vanwege de arcering. Solid getekende binnenwanden betreft normaal gesproken gemetselde stenen (soms ook gelijmd). Van het wandje tussen trap en wc weten we wel zeker dat deze niet dragend is (niet dragende lichte scheidingswand).

Daar liep ik in eerste instantie ook tegenaan, ondanks het gebrek aan bouwkunde gelukkig nog wel werktuigbouw gestudeerd.

Zijn er nog aanvullende zaken om hier op een afstand achter te komen, zoals gezegd, even snel er naar toe wordt lastig.

De vloer van de verdieping betreft een Flevobeton vloer Zie foto van de kelder hieronderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT2XftBOHDOlZm6_XpQ9x6b8M0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nWjnJR0YeyHslGzum70Q8LuK.png?f=user_large

Vanuit de gang ook een foto toegevoegd, hier zie je dat de wand doorloopt naar beneden naar de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snXcvslxqRzZFHDWgttqmQDcX0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cEDC6bCPxUuGFmbxZI0EDUN.jpg?f=fotoalbum_large

Diezelfde muur dan ook gezien vanuit de garage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cipjb_mmpRty5XGM0nNXKncBI5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQF713HmFGLE38jKnNoIdTEW.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt er op dat de muur doorloopt?, want ook even een kelderfoto (zie boven) met misschien de wand er op. Ik heb geen idee of met deze vloerconstructie überhaupt een doorlopende wand een mogelijkheid is. Ik kan ook niet ten volste beweren dat de muur die je als eerste op de foto ziet ook daadwerkelijk die wand is.

__/`\__/`\__

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 14:34
Bel een bouwkundige op en laat hem er even naar kijken. Kost je niet de hoofdprijs en dat weet je het zeker. Dit is allemaal giswerk en ondanks de goede bedoelingen van iedereen hier is het niet aan te raden om het advies op te volgen zonder dat er iemand met kennis van zaken naar gekeken heeft.

• Analamoebe
invine schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:31:
Bel een bouwkundige op en laat hem er even naar kijken. Kost je niet de hoofdprijs en dat weet je het zeker. Dit is allemaal giswerk en ondanks de goede bedoelingen van iedereen hier is het niet aan te raden om het advies op te volgen zonder dat er iemand met kennis van zaken naar gekeken heeft.
Ik ben bouwkundige en ik zou het prima aandurven dit gat te vergroten.
(neem uiteraard geen verantwoording voor mijn uitspraken)
Cheesy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:56:

Als je op de tekening kijkt, zie je dat er ook wel een lichte scheidingswand getekend staat. Het zwart-wit geblokte, rechts onder van het omcirkelde.
"zwart" getekende wanden zijn normaal gesproken altijd van een "hard" materiaal. Dit is dus geen gipswand.

• Mistacal
Hier nog even een aanvullende tekening mocht dat meer duidelijkheid geven. Plattegronden zijn in spiegelbeeld.

https://white-deanna-43.tiiny.site/

__/`\__/`\__

• Mistacal
Analamoebe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:33:
[...]

Ik ben bouwkundige en ik zou het prima aandurven dit gat te vergroten.
(neem uiteraard geen verantwoording voor mijn uitspraken)
.
Ook in te huren? Heb nog wel wat zaken die ik wil weten :9

__/`\__/`\__

• Cheesy
  • Niet online
Analamoebe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:33:

[...]

Als je op de tekening kijkt, zie je dat er ook wel een lichte scheidingswand getekend staat. Het zwart-wit geblokte, rechts onder van het omcirkelde.
"zwart" getekende wanden zijn normaal gesproken altijd van een "hard" materiaal. Dit is dus geen gipswand.
Misschien is m'n bericht niet helemaal duidelijk, maar dat is precies wat ik ook schreef ;)

De vraag kzs-wand / gipswand betreft een reactie op TS. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat er in de praktijk een ander materiaal wordt toegepast dan op tekening.
Mistacal schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:32:
Binnenkozijn:

• Mistacal
Scherp @Cheesy was meer een lostaande vraag maar in de context van mij topic snap ik je reactie.

__/`\__/`\__

• Analamoebe
Cheesy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:05:
[...]

Misschien is m'n bericht niet helemaal duidelijk, maar dat is precies wat ik ook schreef ;)
[...]
Dat was het inderdaad niet helemaal in mijn ogen. Maar we bedoelen inderdaad hetzelfde.
Mistacal schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:52:
[...]

Ook in te huren? Heb nog wel wat zaken die ik wil weten :9
whahaha, nee. Ik krijg morgen de sleutel van m'n nieuwe huis dus ik ben zelf voorlopig wel onder de pannen met werkzaamheden.
Maar als ik online wat vragen kan beantwoorden, stuur me maar een pb-tje.

Ik zie op je tekening dat de wand wel doorloopt tot op de fundatie. Dat zou kunnen duiden op een dragende wand. Echter is de verdiepingsvloer een breedplaat, dus zo spannend is het allemaal niet. Die hele vloer is een grote schijf en dat het wandje wordt er echt niet minder stevig van als je het gat wat vergroot.

Gewoon stutten, zagen, lateitje erboven en klaar.

• Mistacal
@Analamoebe Ah, gefeliciteerd! En heel veel succes met de verbouwing!

En heel bedankt voor de input.

__/`\__/`\__

• Analamoebe
Mistacal schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:14:
@Analamoebe Ah, gefeliciteerd! En heel veel succes met de verbouwing!

En heel bedankt voor de input.
Dank je! Eerst simpel 3 slaapkamers gereed maken (vloer/wand en plafond), volgend voorjaar/zomer groot verbouwen (sloopwerk, vloerverwarming, keuken, vloertegels, wanden stuccen, PV-installatie)

• Mistacal
Analamoebe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:25:
[...]

Dank je! Eerst simpel 3 slaapkamers gereed maken (vloer/wand en plafond), volgend voorjaar/zomer groot verbouwen (sloopwerk, vloerverwarming, keuken, vloertegels, wanden stuccen, PV-installatie)
Wij starten 2 januari met die werkzaamheden, 3 maanden keihard bikkelen.

__/`\__/`\__

• Analamoebe
Mistacal schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:30:
[...]

Wij starten 2 januari met die werkzaamheden, 3 maanden keihard bikkelen.
Succes dan alvast! Wij hebben 6 weken de tijd voor de eerste klussen, we moeten 31 oktober uit ons eigen huis zijn, geen stress dus. De grote klussen gaan we volgend jaar in een week of 3 doen.

• Mistacal
Zo nog even een kleine update met een ge-update vraag.

In het binnen kozijn zal een taatsdeur moeten komen want dat is hip. Nu bevestig je die in je vloer en in je bovendorpel. Nu zie ik een beton latei niet direct als de meest ideale ondergrond om dit op te monteren.

Is het een optie om een houten balk eerst er in te leggen en de latei erboven op?

Er moet namelijk nog een best gat gemaakt worden die ik natuurlijk liever met een speedboor in het hout maak dan in beton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqsNDHAKSefSVqMhC2g5TpMcjiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9BkS85AaoHGlGdZenROZqpH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Mistacal op 29-09-2022 16:57 ]

__/`\__/`\__

• Cheesy
  • Niet online
In plaats van het hout als balk te gebruiken, zou ik het hout vastschroeven onder de stalen balk, zonder opleg. Eventueel de schroefgaten voorbereiden in het staal. Dit is gewoon opvulhout. Ik ken ook een situatie waar een taatsdeur boven het systeemplafond aan een houten rekje vastzit.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 22:54
Ik vind het vreemd dat sommige hier, hoe waarschijnlijk ook, zonder enige twijfel zeggen dat het wandje geen of nauwelijks een dragende muur is.

Ik zou er toch even een constructeur naar laten kijken. Slaapt wel zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Cheesy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:09:
In plaats van het hout als balk te gebruiken, zou ik het hout vastschroeven onder de stalen balk, zonder opleg. Eventueel de schroefgaten voorbereiden in het staal. Dit is gewoon opvulhout. Ik ken ook een situatie waar een taatsdeur boven het systeemplafond aan een houten rekje vastzit.
Dus en stalen latei ipv een beton latei? Dan zou dus alleen het pengat in het hout komen en de schroefgaten door en door al sik je goed begijp?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Mistacal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:43:
[...]

Dus en stalen latei ipv een beton latei? Dan zou dus alleen het pengat in het hout komen en de schroefgaten door en door al sik je goed begijp?
Sorry verkeerd gelezen, je latei is van beton ;)
Maar het idee blijft hetzelfde. Ik zou onder de oplegging van de latei liever geen hout hebben cq een dubbele latei lijkt me onnodig. Je kan ook alleen tpv het pengat een klosje hout monteren, maar dan moet je de rest nog met iets opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Cheesy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:33:
[...]

Sorry verkeerd gelezen, je latei is van beton ;)
Maar het idee blijft hetzelfde. Ik zou onder de oplegging van de latei liever geen hout hebben cq een dubbele latei lijkt me onnodig. Je kan ook alleen tpv het pengat een klosje hout monteren, maar dan moet je de rest nog met iets opvullen.
Klopt, alleen een latei van hout lijkt me dan gevoelsmatig ook niet de beste keuze. Een balk leggen is wel makkelijker dan op een andere manier de boel opvullen. Ik ga eens kijken wat er allemaal te koop is.

__/`\__/`\__

Pagina: 1