Isolerend glas plaatsen zonder spouwmuurisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 15:17
Net als ieder ander zijn aan het oriënteren hoe wij ons huis, een oud pand zonder spouwmuur uit 1890 beter kunnen isoleren om ons gasverbruik en wooncomfort te verbeteren.

Nu is het zo dat wij een monumentale woning hebben en daarom aan de (spouw)muur isolatie niks kunnen doen. Er is geen spouw en aan de buitenkant isoleren is geen optie.

Nou zijn onze ramen enkel glas en onze kozijnen al ruim 100 jaar oud. Kozijnen vervangen en HR++ dachten wij. Best een stevige kostenpost, per verdieping 5-8k. Maar ik vraag mij af in hoeverre dit echt zin heeft. Ik heb geen idee hoe ik eventuele TVT kan berekenen (dat is ook niet het belangrijkst).

Wel isoleren is altijd beter dan niet isoleren. Maar is de is de investering het waard.

Mijn belangrijkste vragen zijn, heeft het zin om slechts.1 verdieping te voorzien van nieuwe kozijnen en glas (de begane grond) en verliezen we de winst niet direct weer omdat de muren niet geïsoleerd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Tuurlijk helpt het. Alle maatregelen helpen. Beglazing is een grote koudebrug, zeker als het hele oude beglazing is. Vervang je dit, dan zul je hier al minder warmte verliezen en ook minder koudeval ervaren.

Optimaal is een ander verhaal. Dan pak je alles aan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
alles wat er aan isolatie dat pand inkomt helpt.
Hoe verder je je jas dichtritst in de winter hoe minder koud je het hebt.

Maar ik denk dat isoleren op de binnenmuren en dakisolatie sneller zoden aan de dijk zet qua besparing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
Het heeft zoals genoemd altijd effect. Zeker als je van enkel glas afkomt is het een enorm verschil in warmteverlies op de ramen als je naar HR++ gaat.
Hoe groot het effect op het geheel is hangt natuurlijk ook af van hoe groot de ramen zijn, hoeveel m2 glas je in totaal hebt.

Volgende vraag daarbij: Zijn de kozijnen echt niet geschikt om daarin HR++ glas te plaatsen? Zijn ze versleten / rot, of gewoon te dun voor het dikkere glas?
Er zijn meer dan genoeg gevallen waarbij er in een bestaand kozijn waar enkel glas in zat, HR++ geplaatst kan worden door bijv. gebruik te maken van ander model glaslatten (smallere glaslatten, of opdek-latjes bijv.)

Als je de bestaande kozijnen kunt laten zitten, is dat namelijk een enorm stuk goedkoper.

Let trouwens op dat je in een monumentaal pand vaak óók niet zomaar de kozijnen mag vervangen…
funkeey schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:36:
en daarom aan de (spouw)muur isolatie niks kunnen doen. Er is geen spouw en aan de buitenkant isoleren is geen optie.
Dat wil dus niet zeggen dat je er níks aan kan doen….
Aan de binnenzijde kun je altijd nog een voorzetwand plaatsen, met isolatie erachter.
Dat is het makkelijkst bij muren waar geen raam in zit, en heeft het meeste effect als de muur flink groot is natuurlijk. Je verliest dan uiteraard wel wat binnenruimte.

Overigens nog een belangrijk punt:
Als je alleen de ramen zou vervangen (niet de muren isoleert bijv), let dan ook goed op de ventilatie / vochthuishouding in huis… Nu zijn je ramen het koudste oppervlak in huis… Vocht in huis condenseert dus op de ramen, en zal dan via een gootje onderaan worden afgevoerd (gok ik… zo ging dat meestal met oude enkel glas ramen).
Als de ramen vervangen zijn, zal er een ánder oppervlak in huis het koudste worden… Dat kunnen dan de muren zijn. Als de luchtvochtigheid in huis groot is, kan het vocht dus gaan condenseren op de muren, waardoor je risico op schimmels krijgt…
Daarom altijd goed ventileren of op de vochthuishouding letten.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
BrainCrash schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:56:
Het heeft zoals genoemd altijd effect. Zeker als je van enkel glas afkomt is het een enorm verschil in warmteverlies op de ramen als je naar HR++ gaat.
Hoe groot het effect op het geheel is hangt natuurlijk ook af van hoe groot de ramen zijn, hoeveel m2 glas je in totaal hebt.

Volgende vraag daarbij: Zijn de kozijnen echt niet geschikt om daarin HR++ glas te plaatsen? Zijn ze versleten / rot, of gewoon te dun voor het dikkere glas?
Er zijn meer dan genoeg gevallen waarbij er in een bestaand kozijn waar enkel glas in zat, HR++ geplaatst kan worden door bijv. gebruik te maken van ander model glaslatten (smallere glaslatten, of opdek-latjes bijv.)

Als je de bestaande kozijnen kunt laten zitten, is dat namelijk een enorm stuk goedkoper.

Let trouwens op dat je in een monumentaal pand vaak óók niet zomaar de kozijnen mag vervangen…

[...]

Dat wil dus niet zeggen dat je er níks aan kan doen….
Aan de binnenzijde kun je altijd nog een voorzetwand plaatsen, met isolatie erachter.
Dat is het makkelijkst bij muren waar geen raam in zit, en heeft het meeste effect als de muur flink groot is natuurlijk. Je verliest dan uiteraard wel wat binnenruimte.

Overigens nog een belangrijk punt:
Als je alleen de ramen zou vervangen (niet de muren isoleert bijv), let dan ook goed op de ventilatie / vochthuishouding in huis… Nu zijn je ramen het koudste oppervlak in huis… Vocht in huis condenseert dus op de ramen, en zal dan via een gootje onderaan worden afgevoerd (gok ik… zo ging dat meestal met oude enkel glas ramen).
Als de ramen vervangen zijn, zal er een ánder oppervlak in huis het koudste worden… Dat kunnen dan de muren zijn. Als de luchtvochtigheid in huis groot is, kan het vocht dus gaan condenseren op de muren, waardoor je risico op schimmels krijgt…
Daarom altijd goed ventileren of op de vochthuishouding letten.
Het laatste punt wat je aanhaalt is een van mijn zorgen. Het is vochtig in huis, gemiddeld 50/60%. Ik heb de ramen wel open om te ventileren, maar in de winter doe ik ze liever dicht. Wat is daarin wijsheid?

Wat betreft de kozijnen, deze zijn in een niet al te beste staat meer, dus vervangen is noodzakelijk, zeker als we er nieuw glas in gaan plaatsen was het advies.

Isoleren van de binnenmuren met een voorzetwand heb ik aan gedacht. Echter is het zo dat wij aan de binnenkant luiken hebben, plafondlijsten (meerdere) en ik niet zie hoe ik zonder afbreuk aan de authentieke staat van de binnenzijde zie hoe ik dit moet realiseren. Maar wellicht heeft er iemand hier ervaring mee of een andere kijk op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
50-60% RV valt toch erg mee?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Fineu vacuum glas is nieuwe ontwikkeling, en elke glaszetter kan wel aan monumentenglas komen.
Dat kan in oude kozijnen, is wel heel erg duur.

Glas in lood kan ook in isolatieglas gezet worden en zelfs voorzetramen kunnen flink helpen.

Hier vind je goede bedrijven:
https://www.bouwendnederland.nl/vereniging/lidbedrijf-zoeken

binnenkant muur isoleren raak je wat ruimte kwijt maar daar wen je aan en de voordelen wegen imho zwaarder, wel is het met glas aan te raden met een glasbedrijf en isolatiebedrijf overleg te hebben wat het beste als eerste kan, bijv met spouwmuur is het aan te raden eerst het glas te doen dan pas de muur (al gaat dat hier niet op, elke situatie heeft zijn beste werkwijze.
Hier kan je goede na isoleerders vingen:
https://venin.nl/isolatiebedrijven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Er bestaat nu zelfs E-glas, dan is je raam ook je verwarming, ben er nog niet genoeg ingedoken om te weten of dat echt beter is, maar het zou wel de ruimte die in traditionele woningen ingenomen is door radiatoren vrijspelen en dus (wat) ruimte terugwinnen die je verliest bij binnenmuur isolatie en het oogzeer wat radiatoren toch wel zijn wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
funkeey schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:15:
[...]
Isoleren van de binnenmuren met een voorzetwand heb ik aan gedacht. Echter is het zo dat wij aan de binnenkant luiken hebben, plafondlijsten (meerdere) en ik niet zie hoe ik zonder afbreuk aan de authentieke staat van de binnenzijde zie hoe ik dit moet realiseren. Maar wellicht heeft er iemand hier ervaring mee of een andere kijk op?
Het blijft natuurlijk altijd een tegenstrijdig iets, authentiek en moderne standaarden. Dus het wordt of authentiek in de kou zitten (of je blauw betalen) of iets inleveren qua uiterlijk maar wel goed geïsoleerd.
Heb je misschien een foto van een muur? Want het moet wel mogelijk zijn om een hoop authentieke details over te zetten of na te maken. Genoeg oude panden die wel gerenoveerd zijn maar wel met behoud van authentieke details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mocht je uiteindelijk toch iets aan isolatie van de gevels gaan doen (os ergens anders), zorg dat je goede bewijzen verzamelt voor het energielabel. Wij als energie adviseur kunnen namelijk niet ruiken hoeveel isolatie er achter de gipsplaten zit, laat staan het soort isolatie.

Meer info: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:01
Is het een rijksmonument? Grote kans dat je de kozijnen niet mag vervangen door nieuw, het glas wellicht ook niet. Voorzetramen zijn dan je enige optie... (en erg lelijk/onhandig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
invine schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:18:
Is het een rijksmonument? Grote kans dat je de kozijnen niet mag vervangen door nieuw, het glas wellicht ook niet. Voorzetramen zijn dan je enige optie... (en erg lelijk/onhandig)
Goeie toevoeging idd, monumenten zijn vergunningplichtig als je wat wil aanpassen. Meestal wordt het eerder genoemde Fineo vacuumglas wel toegestaan omdat dat meestal past in de bestaande kozijnen.
Is dubbel glas met isolatiewaarde van triple.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05

Theo

moederbord

Het vervangen van enkel glas voor HR dubbel glas gaat zeker wel iets doen; al zal het niet een significante besparing zijn. Stel het is koud en je staat naakt buiten dan helpen enkel handschoenen ook een beetje :) Dus isolatie helpt altijd.

Om het wat technischer te brengen; je enkel glas heeft een warmtedoorlaat van zo'n 5.5 W/K.m2; HR glas zal 4 W/K.m2 zuiniger zijn. Ofwel; een vierkante meter HR glas laat 4 watt aan warmte minder door (=verlies) dan enkel glas per graad verschil tussen binnen en buiten. Di is dus 96 watt per graad per dag per vierkante meter. (ofwel; 96 watt per graaddag per m2).
Het Nederlandse klimaat kent zo'n 2.800 graaddagen per jaar. Een vierkante meter HR glas bespaart dus (2800x120=) 336 kWh aan warmteverlies. Als je op gas verwarmt met een CVketel is dit ongeveer 35 kub gas wat je bespaart. Met de huidige tarieven is dit al snel 100 euro per jaar wat je bespaart per M2 glas.

Ik weet niet hoeveel vierkante meter glas je wil vervangen. Maar als je voor 8.000 euro tien vierkante meter glas gaat vervangen dan bespaart je dat 350 kuub gas per jaar.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:01
De vraag die nu door de meeste tweakers wel beantwoord is, is: heeft HR++ glas plaatsen wel zin. En het antwoord lijkt me: natuurlijk heeft dat wel zin.

Maar de vraag die misschien nog beantwoord moet worden is: heeft het zin ten opzichtte van andere maatregelen die voor hetzelfde geld genomen kunnen worden?

Of - dat lijkt er een beetje op: staat de kostenbesparing die het plaatsen van dit glas geeft een beetje in verhouding tot de kosten die het met zich mee brengt?

Ik ben geen isolatie expert, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je de meeste warmte in de woning verliest door bijvoorbeeld tocht, de besparing door het vervangen van het glas wel eens heel laag kan zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door lvdgraaff op 13-09-2022 16:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:00

inhico

pw

Hier, vrijstaand huis uit 1939, (destijds zonder enige isolatie) 11 jaar geleden het enkel glas vervangen door HR++. En dat was een wereld van verschil. Ik heb nooit nagerekend wat de besparing is geweest, maar het binnenklimaat is een stuk aangenamer geworden, beter warm te stoken, ramen beslaan niet meer en het scheelt ook aanzienlijk wat betreft geluid van buiten (dat er bij ons overigens niet veel is).

Een paar ramen hebben ventilatieroosters. Tot nog toe geen vochtproblemen gehad.

Zou wat mij betreft een no-brainer zijn.

...

• funkeey
60-70% zat er naast.

• funkeey
invine schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:18:
Het is een gemeentelijk monument. We zullen hoe dan ook een vergunning moeten aanvragen.

Er zijn meerdere in de straat die complete kozijnen vervangen hebben, zolang ze voldoen aan de omschrijving van lijkt het mij in orde.

Onze omschrijving: Raam met T-profiel. Vrij interpretabel als je het mij vraagt.

Monumentenglas ook besproken, is maar een beetje goedkoper dan gehele kozijn vervangen en HR++ glas. De beste man wist wij wel te vertellen dat het nieuwste monumentenglas beter isoleert dan HR+++. Wat hij ook vertelde is dat mijn kozijnen simpelweg aan vernieuwing toe zijn.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Wat je toch ook heel veel ziet bij monumenten zijn voorzetruiten. Dat scheelt ook al enorm. En luiken :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pentaw1nz schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:32:
Tuurlijk helpt het. Alle maatregelen helpen. Beglazing is een grote koudebrug, zeker als het hele oude beglazing is. Vervang je dit, dan zul je hier al minder warmte verliezen en ook minder koudeval ervaren.

Optimaal is een ander verhaal. Dan pak je alles aan.
Je hebt wel kans dat daarna de muren een koudebrug worden. Dat hadden wij aan de koude kant van ons huis (nu hebben we spouwmuurisolatie en is het over). Van de andere kant is dat wel wat de meeste mensen doen, eerst de ramen vernieuwen.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 14-09-2022 08:31 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• funkeey
chrisborst schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:47:
[...]

Het blijft natuurlijk altijd een tegenstrijdig iets, authentiek en moderne standaarden. Dus het wordt of authentiek in de kou zitten (of je blauw betalen) of iets inleveren qua uiterlijk maar wel goed geïsoleerd.
Heb je misschien een foto van een muur? Want het moet wel mogelijk zijn om een hoop authentieke details over te zetten of na te maken. Genoeg oude panden die wel gerenoveerd zijn maar wel met behoud van authentieke details.
Dat er altijd een optie is weet ik. Je zou in theorie alles kunnen slopen en weer op kunnen bouwen. Maar dat brengt ook kosten met zich mee.

Ik ben opzoek naar een balans, ik wil best investeren in verduurzaming, maar ik kan simpelweg omwille van budget niet voor alles gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP9H3zCAab0ki1eLNr9xfOYesGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FXsAX7pk06BmOE9ODtlyJJe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7yMJlgqyB3URlp3vURFF-NAVRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XwoM9ZtVd3nlsBtPQvDmBWl.jpg?f=fotoalbum_large

• funkeey
bonzz.netninja schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:27:
Wat je toch ook heel veel ziet bij monumenten zijn voorzetruiten. Dat scheelt ook al enorm. En luiken :)
Luiken hebben we, dat scheelt absoluut. Die gaan zeker in de koudere maanden al vroeg dicht, maar om de hele dag met dichte luiken te zitten is ook zo wat.

Voorzetruiten, die vermijd ik liever want ik vind ze spuuglelijk. En ja, dit is een goedkopere en best aardige optie, daar ben ik van bewust.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 21:58

pietje63

RTFM

funkeey schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:33:
[...]

Voorzetruiten, die vermijd ik liever want ik vind ze spuuglelijk. En ja, dit is een goedkopere en best aardige optie, daar ben ik van bewust.
Je hoort mij zeker niet zeggen dat het mooi is, maar er zijn meerdere opties in denkbaar. De vraag is überhaupt of je het ziet (bijvoorbeeld op de 1e verdieping. Daarnaast heb je ook achterzetruiten (=voorzet aan de binnekant).

Wij zijn net bezig met vervangen glas in een jaren 30 woning. Deels "gewoon" glas dat we vervangen door HR++, deels wit glas in lood waar we ook een HR++ optie voor hebben gevonden. Voor gekleurd glas in lood bestaat dat nog niet, waardoor je al snel op een u waarde van 2.9 uitkomt. Voor een klein raampje vonden we dat prima. Voor drie raampjes boven de erker zou dat neerkomen op ca EUR 1500, zonder grote isolatiewinst (tov voorzetraam). We plaatsen daar nu één nieuw HR++ raam over de hele breedte. Qua concept vergelijkbaar met voorzetraam, maar geplaatst als gewoon glas. Komt in het kozijn te zitten. Scheelt EUR 1400 en levert betere isolatie op. Het originele glas in lood laten we zitten. Ja, het zal zichtbaar zijn, als je er goed naar kijkt. Maar het moet wel leuk blijven :)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@funkeey
Met zulke details begrijp ik je dilemma wel. Die sierlijsten haal je niet even bij de gamma.
Kan je zien of je sierlijst van gips is of dat het een profiel is?

Maar als de buitenkant isoleren geen optie is, zou ik toch kijken of een voorzetwand mogelijk is. Want als je nog jaren hier wil blijven wonen ga je elke winter tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Ik zou eens een goede stukadoor uitnodigen die ervaring heeft met oude panden. Vaak kunnen ze een mal maken van de oude sierlijst. Als je die kan namaken is het mogelijk om de sierlijst weg te halen, voorzetwand tegen de muur en dan een nieuwe sierlijst. Mocht je niet super gehecht zijn aan deze sierlijst, er zijn genoeg andere te vinden.

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Interessant topic omdat wij ook bezig zijn met het verduurzamen van een gemeente monument.
Wat wij als eerste gedaan hebben is een energie rapport laten maken. Daar komt heel duidelijk uit naar voren wat zin heeft om te doen en wat niet. Maar ook welke vermogen we uiteindelijk nodig hebben om het huis comfortabel te kunnen verwarmen.

Wij hebben ook nagedacht over vacuüm glas, maar de kosten daarvan zijn ons te hoog. We kiezen voor achterzetramen (achterzetramen zijn volgens mij aan de binnenkant, @pietje63 zie ook: https://isoglas.nl/blog/h...zetramen-en-voorzetramen/), maar ook een voorzetwand met isovlas en goede dakisolatie van buitenaf.

Voor het dak hebben wij een vergunning aan moeten vragen, als je vooraf afstemming hebt met de gemeente is dit geen probleem. Verder hebben sommige gemeenten de regeling dat voor vergunningen voor monumenten geen leges betaald hoeven te worden.

Mocht je meer willen weten over het energierapport o.i.d. stuur me dan maar een pb

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikzelf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Net als ieder ander zijn aan het oriënteren hoe wij ons huis, een oud pand zonder spouwmuur uit 1890 beter kunnen isoleren om ons gasverbruik en wooncomfort te verbeteren.

Nu is het zo dat wij een monumentale woning hebben en daarom aan de (spouw)muur isolatie niks kunnen doen. Er is geen spouw en aan de buitenkant isoleren is geen optie.

Nou zijn onze ramen enkel glas en onze kozijnen al ruim 100 jaar oud. Kozijnen vervangen en HR++ dachten wij. Best een stevige kostenpost, per verdieping 5-8k. Maar ik vraag mij af in hoeverre dit echt zin heeft. Ik heb geen idee hoe ik eventuele TVT kan berekenen (dat is ook niet het belangrijkst).

Wel isoleren is altijd beter dan niet isoleren. Maar is de is de investering het waard.

Mijn belangrijkste vragen zijn, heeft het zin om slechts.1 verdieping te voorzien van nieuwe kozijnen en glas (de begane grond) en verliezen we de winst niet direct weer omdat de muren niet geïsoleerd zijn?
Mij is verteld, dat als je een van de twee wilt doen, je beter voor spouwmuurisolatie kunt kiezen, omdat die oppervlakte veel groter is. Daarnaast heeft enkel glas ook voordelen, immers de zon schijnt er snel door overdag. Verder is folie achter de verwarming natuurlijk ook altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:52

paQ

Ikzelf schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:33:
[...]

Mij is verteld, dat als je een van de twee wilt doen, je beter voor spouwmuurisolatie kunt kiezen, omdat die oppervlakte veel groter is. Daarnaast heeft enkel glas ook voordelen, immers de zon schijnt er snel door overdag. Verder is folie achter de verwarming natuurlijk ook altijd goed.
uit de TS
Er is geen spouw

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 14:39

Seafarer

XXX

Ook al eens gedacht aan opbouw vloerverwarming? Je brengt dan warmte helemaal onderin deze hoge ruimtes.
Wat je nu doet met radiatoren is je plafond op 3 mtr hoogte verwarmen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
Seafarer schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Ook al eens gedacht aan opbouw vloerverwarming? Je brengt dan warmte helemaal onderin deze hoge ruimtes.
Wat je nu doet met radiatoren is je plafond op 3 mtr hoogte verwarmen.
Klopt, bovenin is het aanzienlijk warmer.

Nee nog nooit, licht eens toe, google geeft mij niet het juiste resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 14:39

Seafarer

XXX

funkeey schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Klopt, bovenin is het aanzienlijk warmer.

Nee nog nooit, licht eens toe, google geeft mij niet het juiste resultaat
totaal 50mm dik. https://www.warmwinkel.nl...oogbouw-systeem/droogbouw

https://www.warp-systems.nl/producten/speetherm/

Verwijderd in "Ervaringen/meningen over opbouw-vloerverwarming (Speetherm)"

Edit er zijn er meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Seafarer op 19-03-2023 14:20 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1