Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• wimpie114
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-11 15:58
Hallo

Vraagje: Ik zou graag een airco lucht/lucht plaatsen en deze laten starten en stoppen door de slimme meter. (Zonnepanelen)

Is er een merk die dit ondersteund?

Want ik vind geen kant en klare oplossing.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Groetjes
Willem

Alle reacties

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Een kant en klare oplossing ga je niet vinden denk ik, dus je zult sowieso zelf moeten gaan Tweaken :) Hoeveel ervaring heb je met home automation?

Je zult in elk geval een Airco nodig hebben je die kan aansturen, een aparaat om je slimme meter uit te lezen en iets wat het geheel aanstuurt (een controller). Als je controller zou je Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 kunnen gebruiken. Dit draait op een Raspberry Pi en stelt je in staat om verschillende smart-home producten met elkaar te verbinden. Het uitlezen van je slimme meter kan ook met Home Assistant.

Ik denk dat het lastigste gaat worden om een Airco te vinden die je kunt aansturen. Geen idee of je al een Airco op het oog hebt. Er is op internet en het form van home assisant heel veel te vinden, een zoekopdracht als "<merk airco> home assistant" zou je al een stuk verder kunnen helpen.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 00:03

Termy

valt er nog wat te fragge?

De voornaamste vraag is waarom je dit wilt doen.

De simpelste oplossing is overigens gewoon aan/uit regelen op basis van zonsopgang en -ondergang, dus tijd.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tado heeft een slimme aircobediening, die stel je in op de temperatuur die je wil en dan gaat hij automatisch aan of uit.

Je airco zelf zou je op basis van een HomeWizard Energy Socket en kWh meter automatisch in kunnen schakelen als je zonnepanelen opbrengst hebben, maar dat gaat wel storen met de besturing van Tado tenzij je ook automatisch mbv bijvoorbeeld Home Assistant (zoals @n9iels aangeeft) je Tado omzet naar 'uit' wanneer de airco uit is, en weer terug op automatische besturing wanneer je airco aan mag.

ITT eerder genoemd is het aansturen van de airco met die oplossing van Tado niet zo'n probleem, als je gewoon altijd je airco aan wil hebben heb je daar al genoeg aan. Als je wil schakelen obv terugleveren van zonnepanelen dan wordt het wat ingewikkelder, maar ook dat is een kwestie van twee losse systemen en dan via iets als Home Assistant aan elkaar koppelen.