Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-04 19:54
Sinds begin deze maand heb ik uit enthousiasme en door de stijgende energieprijzen zonnepanelen geïnstalleerd op het west-dak van de schuur. Te weten 24 stuks van 450Wp de stuk, met een totaal van 10.800WP. Deze zijn gekoppeld aan een Solax omvormer met max vermogen van 10kw. (3 fase met 2 strings en 2 MPP).

De 24 panelen zijn in 1 string gelegd, zonder optimizers.
De voltagespecs van de panelen zijn: Vmpp 34,78 en Voc 41,33

Alles werkt en de omvormer wekt stroom op.
Nu ik wil uitbreiden richting het oost-dak bedenk ik mij dat ik waarschijnlijk een aantal ontwerpfouten heb gemaakt Ik had mij beter moeten inlezen.

Bij vorst komt de totaalvoltage van 24 panelen met Voc 41,33 volgens mij over de 1000V maximale DC input van de omvormer. Dus er moeten 4 panelen van de string verwijderd worden?
Volgens de specs van de omvormer is het bereik van de MPP tracker 349-800. De grote string valt nu net buiten de MPP range. Is het belangrijk en wat zou de vermogenwinst kunnen zijn t.o.v. het verlies van de panelen? Kan ik de werking hiervan terug zien in de spanningsgrafieken?

Verder leert mij dat de omvormer een max dc input heeft van 1000V. Ik doe even de aanname dat dit per string is? Of is dat voor beide strings? Bij uitbreiding naar het oosten zou ik dan geen ruimte meer hebben op de omvormer. De omvormer heeft overigens 3 aansluitingen. A1, B1 en B2. Tellen B1 en B2 samen als 1 string?

Wie kan mij advies geven over het ontwerp, en dan met name over de max spanning en het bereik van de mpp tracker?
Foto's voor de impressie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elSOe6VXvZjdFT4wDwJ2W2XIS3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJg3eiZshTcJfZDZPJguVl25.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDMnmqFhlG8oudOckCV1cnraiG0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7eYNSDzwAwY5dJ4x5fEpVBEc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door VonNickstein op 12-09-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je logging van spanning en stroom? Dan kan je controleren of hij in het MPP bereik zit (min of meer constante spanning ~830V en stroom evenredig met de hoeveelheid licht) :)
Je foto van de sticker lijkt aan te geven dat hij tot 950V MPP doet, dus dat lijkt op zich wel ok.
Ook kun je uitrekenen tot welke temperatuur je ongeveer veilig zit en dan kan je zelf inschatten of je dat goed genoeg vindt :)
Als je je niet lekker voelt bij de hoge spanning, zou je op ingang B 12+12 parallel kunnen doen. Je halveert dan de spanning.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
Proton_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:28:
Heb je logging van spanning en stroom? Dan kan je controleren of hij in het MPP bereik zit (min of meer constante spanning ~830V en stroom evenredig met de hoeveelheid licht) :)
Je foto van de sticker lijkt aan te geven dat hij tot 950V MPP doet, dus dat lijkt op zich wel ok.
Ook kun je uitrekenen tot welke temperatuur je ongeveer veilig zit en dan kan je zelf inschatten of je dat goed genoeg vindt :)
Als je je niet lekker voelt bij de hoge spanning, zou je op ingang B 12+12 parallel kunnen doen. Je halveert dan de spanning.
Operating voltage is volgens de omvormer idd 950V.
In de Manual staat echter 349-800 voor de MPP trackers.
Begrijp ik dat B1 en B2 beide een aparte max input van 1000V hebben? In de grafieken worden ze volgens mij samengevoegd tot PV2, en A1 tot PV1.

Hier een voorbeeld van de grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfdHZ0V0OOOs1dINELvTg-7j2Zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyY7ZSnOlhJwc8y7b1f20Bqo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 10:04
Ik denk dat er met een paar simulaties in Sunnydesign een wereld voor je open gaat.
Zie ook dit topic met een aantal voorbeelden:
Timmie85 in "Ok... Zonnepanelen maar hoe?"

Link:
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
Je hoeft geen account aan te maken. Klik linksonder het login scherm op 'Nieuw project' en in de stap 'Systeem configureren' op handmatige planning. Dan kun je direct de oriëntaties en aantallen panelen invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je hebt 2 trackers, A en B, B1 + B2 hoort bij elkaar alszijnde parallel, voltage is het zelfde maar de stroom (A) is 2x zoveel bij B.

Effe ruwe berekening met Vmpp 34,78 en Voc 41,33:
24 x 41,33Voc = ~991 x 1.2 = ~1190Voc, je gaat er aardig over heen dus.
Om exact te weten zou je de specs van je panelen moeten checken hoeveel % per graad je Voc stijgt.
x 1.2 is een ruwe schatting als basis.

24 x 34,78 = ~834Vmpp, ook hier ga je boven de MPP heen maar zit je nog onder de "Operation Voltage" van 950V.

Zoals @Proton_ zegt kan je ingang B1+ B2 gebruiken met 2 x 12 panelen, heb je het "probleem" met de spanning in ieder geval niet.

Oost zou je kunnen aansluiten als polystring, ofwel Oost/West parallel, ga je wel aftoppen (maar dat heb je ook als je ingang A zou gebruiken aangezien omvormer hier de "limited factor" is).

Dus 2 x 2 x 12 panelen wordt dan je setup.

Wil je geen aftopping dan kom je uit op een 2de omvormer. Naast de prijs van een 2de omvormer moet het ook technisch mogelijk zijn...

Ik zou polystring ofwel 2 x 2 x 12 aansluiten, 2de omvormer indien je het aftoppen te erg vind kan altijd nog.

Aangezien het Oost/West opstelling is en gezien de hellingraad zal dat wel meevallen denk ik zo, het is meer of je het zelf aankan wanneer je de grafiek gaat bekijken :o

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 12-09-2022 13:22 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
VonNickstein schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:58:
[...]

Operating voltage is volgens de omvormer idd 950V.
In de Manual staat echter 349-800 voor de MPP trackers.
Begrijp ik dat B1 en B2 beide een aparte max input van 1000V hebben? In de grafieken worden ze volgens mij samengevoegd tot PV2, en A1 tot PV1.

Hier een voorbeeld van de grafieken:
[Afbeelding]
A&B zijn apart. A1 en A2 zijn hetzelfde, is enkel een dubbele aansluiting.
Sluit je 24 panelen aan op omvormer A via aansluiting A1 dan heb je 24x40V=960V, tevens loopt er dan ~10A door aansluiting A1 naar omvormer A.
Zou je de panelen verdelen over A1 & A2 dan heb je per aansluiting A1 & A2 480V/10A, die samen 480V/20A aan omvormer A aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonNickstein
Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste:

De 24 panelen aan de voorzijde opsplitsen in 2 x 12
Eén van deze rijen aansluiten op B1 (12 panelen in string)
Op de oost-kant van het dak 12 panelen (i.p.v. 24 i.v.m. schaduw) aansluiten op B2
Dan staan de bovenste rijen van oost en west parallel.

De onderste rij aansluiten op A1. (de 12 panelen welke ik uit de 24 string haal)
Dan ben ik van zowel het spanningsprobleem af, en heb ik de andere kant van het dak erbij.
Pagina: 1