Advies gevraagd; zonnepanelen plat dak beperkte ruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-07-2023
Met een dakvlak van 3,2m x 4,8m is er helaas beperkte ruimte voor zonnepanelen. Een ietwat creatieve oplossing lijkt gewenst om opbrengst van enige betekenis te genereren. Ik heb om die reden nog geen offertes aangevraagd. Jaarverbruik is zo'n 4000kWh.

Het gaat om een plat dakvlak op een hoogte van 11m. Er zijn geen noemenswaardige schaduwfactoren in de omgeving. Wel staan er een paar pijpjes op dak die voor schaduw kunnen zorgen.
Vanwege status 'beschermd stadsgezicht' moet er officieel een vergunning komen en mogen de panelen "niet heel goed zichtbaar zijn vanuit de (semi-)openbare ruimte." Het schuine dak achter het platte dak is gericht NNO op een plein.

Ik heb wat zitten puzzelen en ik kom op onderstaande 2 scenario's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STEzWZylv6wKPnjJcqyADs4W-dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49w1iqLtsExnVnGmdxIn9wdv.jpg?f=user_large
Scenario 1
6 panelen van 1035 * 2094 (DMEGC 450WP white blacksheet) totaal 2700Wp op ZZW.
Ik weet niet of er nog smallere panelen zijn dan dit, maar dit is bijzonder krap met 3 op een rij, zo niet onmogelijk i.v.m. vergunning (hoogte paneel i.c.m. afstand dakrand). Je kan de panelen dan eigenlijk niet onder een hoek leggen, wat toch wenselijk is lees ik, en ze moeten iets verhoogd tov van het dak worden gelegd i.v.m. schaduw opstaande dakrand.
Een minimale hoek (2,4 graden) is alleen mogelijk als de panelen met het laagste punt direct op het dak komen. Maar dan krijgen ze dus op momenten schaduw van de rechtopstaande dakrand. Daarnaast is er wat schaduw van de pijpjes bij deze opstelling. Dus eigenlijk is dit scenario niet heel praktisch. Wellicht met iets smallere panelen als die bestaan.

Volgens de berekening kom je dan bij 0% helling op een jaaropbrengst van 2053 kWh (effect van de schaduw van de pijpjes niet meegenomen, dat kan nog vies tegenvallen lees ik her en der).
(Opbrengst [kWh] = 1025 * 0,87 * 2700 * 0,85 = 2053 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg5FdZPXIAECm-bAmns49UGB_1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1w1vYcDI6ayFTiiwo6mfY1t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oeoo-3rjrQMo3Av8IlXM0u4KpKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIwzOn7VRlY3XX13RuP1pdhc.jpg?f=fotoalbum_large
Scenario 2
4 panelen van 2056 * 1140 (Hyundai 490Wp) totaal 1960Wp op ZZW.
Hier kan je de panelen voor/boven de pijpjes plaatsen, hoe schuiner hoe beter betreft de schaduw en natuurlijk opbrengst. Voor vergunning zijn de panelen onzichtbaar bij 10% helling, 15% wordt al lastig. Mooi zou zijn 20% i.v.m. de schaduw van de pijpjes en de invalshoek, maar ik ben bang dat ze dat gaan afkeuren, net als 15%.

Berekening geeft een jaaropbrengst van 1588kWh bij 10% helling
(Opbrengst [kWh] = 1025 * 0,93 * 1960 * 0,85 = 1588 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF_YvBYUo0LxHkECZEZ52MQIKv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4U0eEksURf9tcdUXf8hWsee.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLuy-snGAWErhx-cy3HOw5Ll4PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YehhnifRfCfiuk5gksHArLj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVvE2fLb8pKH9_smXVRGwFYvXic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ypv4XJHRQ76BTDraWOeiGkU.jpg?f=fotoalbum_large
Vragen
1] Wat zijn jullie ideeën? Zijn er andere/betere mogelijkheden/opstellingen?
2] In huis net onder het dak zit een dedicated wasmachinegroep. Daar zou ik dit direct op aan kunnen sluiten?
3] Hoeveel ballast moet ik wel gaan gebruiken op een hoogte van 11 meter?

Aanvullend
Op het schuine dak gericht op NNO willen we het liefst ook panelen maar dat is waarschijnlijk niet legaal mogelijk omdat beschermd stadsgezicht; "De voorzieningen mogen niet op een dakvlak worden aangebracht dat gericht is op of heel goed zichtbaar is vanuit de (semi-)openbare ruimte."

Dak van het schuurtje (2x3,5m) achter de woning (NNO zijde) zou eventueel nog een optie zijn. Daar komt redelijk wat zon het beste deel van het jaar, maar een stuk ook niet door de hoogte van de woning en een stel bomen langs het plein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:10
- Vergeet je de no-go zone niet?
- 0% zullen ze nooit liggen, je dak loopt ook af ;).
- Schaduw pijpjes kan tricky zijn, maar veel omvormers hebben schaduw optie wat (afhankelijk van de situatie) erg goed helpt.
- Zou sowieso je schuur ook doen met micro omvormers aangezien je daar last hebt van schaduw.

1. Ik zou ze helemaal "plat" leggen, heb je ook het minst ballast nodig en is het niet zichtbaar vanuit de "(semi-)openbare ruimte".
2. Kan je doen mits je daar nog een onder verdeler plaats.
3. Kan je uit rekening met online tools van het type montage rails dat je wilt gaan gebruiken. Kan je alvast vertellen dat dit veel is, zeker als je in de no-go zone zit. Maar is ook afhankelijk in welke helling je ze wilt plaatsen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord
Jazsie schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:17:
- Vergeet je de no-go zone niet?
- 0% zullen ze nooit liggen, je dak loopt ook af ;).
- Schaduw pijpjes kan tricky zijn, maar veel omvormers hebben schaduw optie wat (afhankelijk van de situatie) erg goed helpt.
- Zou sowieso je schuur ook doen met micro omvormers aangezien je daar last hebt van schaduw.

1. Ik zou ze helemaal "plat" leggen, heb je ook het minst ballast nodig en is het niet zichtbaar vanuit de "(semi-)openbare ruimte".
2. Kan je doen mits je daar nog een onder verdeler plaats.
3. Kan je uit rekening met online tools van het type montage rails dat je wilt gaan gebruiken. Kan je alvast vertellen dat dit veel is, zeker als je in de no-go zone zit. Maar is ook afhankelijk in welke helling je ze wilt plaatsen.
Ik was alleen uitgegaan van de wettelijke zone, ook i.v.m vergunning. Met een no-go zone (0,08 x diepte van het dak) ga ik 6 panelen niet redden. Op de tekening liggen ze nu 16cm van de rand, wat dus mogelijk al problematisch is met schaduw van de dakrand, en dat zou dan 27cm moeten worden. Ik kan niet echt smallere panelen vinden dan die van 1035mm.

Of zijn dakankers dan misschien een optie, zodat de no-go zone niet meer van belang is? Ben wel huiverig voor lekkage. Is een betondak met EPDM.

Is er een manier om te berekenen hoeveel invloed schaduw heeft? Bij hoeveel procent schaduw hoeveel verlies e.d.? Ik kan de mate van schaduw op de panelen gedurende de dag/maand nauwkeurig zien in de software die ik gebruik.
En moet je dan kiezen voor een bepaald soort paneel of is alleen de omvormer van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:46
Er is geen wettelijke afstand op plat dak. Alleen 45 graden zichtlijn. Met een verhoogde dakrand mag je dus heel erg dichtbij leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord
Ronald schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:21:
Er is geen wettelijke afstand op plat dak. Alleen 45 graden zichtlijn. Met een verhoogde dakrand mag je dus heel erg dichtbij leggen.
Voor de vergunningaanvraag i.v.m. beschermd stadsgezicht is het wel van belang volgens de website van de gemeente:
"Op plat dak zonnepaneel zo ver van de dakrand verwijderd plaatsen als de collector of het paneel hoog is."
Ik kan natuurlijk die hele vergunning skippen, maar weet niet of ik daar verstandig aan doe. Je moet er toch niet aan denken dat je alles er weer af mag gaan halen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dan ben ik door diverse instanties verkeerd geïnformeerd @Ronald.

@Noord:
Als je dak het extra gewicht/ballast aan kan is er niks aan de hand, dakankers zijn dan dan ook niet nodig.
Panelen smaller dan 1035mm ga je denk ik ook niet vinden met de hedendaagse vermogen.

Als je 6 panelen wilt behouden, dan zou ik ze plat neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De oudere REC Alpha zijn 1016mm, maar duidelijk duurder.

@Noord blijft dat die verhoogde dakrand het uit zicht houdt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord
@Jazsie @Ronald
Als er geen wettelijk kader is voor de afstand dakrand bij plat dak, en het puur om het 'zicht' gaat, dan zou het inderdaad voldoende moeten zijn als ze onder de rand blijven. Ik ga eens informeren bij de gemeente. Ik meen wel ergens te hebben gelezen dat het ook een wettelijke vereiste is.

Helemaal plat leggen, net onder de rand, dan krijg je onderstaande situatie. Ik kan trouwens geen enkel montagesysteem vinden voor volledig vlakke montage op een plat dak. Iemand een idee waar ik dat zou kunnen vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDvVrUBN0u4Vj1Dgdl0iWrb6ze0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HpC2gsQDEdKcB6t5l18I8NT.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande situatie zou ook mooi zijn. Nog steeds uit het zicht, van beide dakranden geen schaduw en een paar graden (extra) afschot. Maar ik vrees dat je dan een custom montagesysteem moet gaan maken. Ik heb een schans gevonden met instelbare hoek, maar dat is voor een enkel paneel. Alle andere schansen die ik zie hebben een vaste hoek. Iemand een idee voor een verstelbare dakschans voor meerdere panelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zgFXtwncTrtyU6hDSPIjan2r00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ4oKZapzUShIJAItGqTPB8T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gewoon montage rails gebruiken voor schuine daken,
zie hier voorbeeld hoe ik het gedaan heb met Clickfit Evo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBO9HfZGNgUGAfUTdFugk7keHOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NUYWi4C0Byx51DCT1I5U20p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3t4d6VS5cw4UHNsNTDwr5pm7fk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yX2HT3afA7bMJKGVJMLU3ImU.jpg?f=fotoalbum_tile

Onder hoek kan je het ook zetten door dikkere/meerdere tegels aan een kant te gebruiken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord
Jazsie schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:13:
Gewoon montage rails gebruiken voor schuine daken,
zie hier voorbeeld hoe ik het gedaan heb met Clickfit Evo:
[Afbeelding][Afbeelding]

Onder hoek kan je het ook zetten door dikkere/meerdere tegels aan een kant te gebruiken ;).
Ah mooi, zo kan het dus ook :). Hoe heb je de overige ballast gemonteerd, of zijn die bandjes de enige ballast? Op 11 meter hier moet er nogal een pak ballast op lees ik her en der.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dit is 3m hoog en buiten de no-go zone..... zou inderdaad in jouw geval wel wat meer ballast leggen ;)

Hier een ander voorbeeld (16m hoog):
lode_spruyt in "hoeveel ballast voor volledig plat geinstalleerde panelen"

Belangrijk is dus om een geheel te maken met alle panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald

Pagina: 1