Met een dakvlak van 3,2m x 4,8m is er helaas beperkte ruimte voor zonnepanelen. Een ietwat creatieve oplossing lijkt gewenst om opbrengst van enige betekenis te genereren. Ik heb om die reden nog geen offertes aangevraagd. Jaarverbruik is zo'n 4000kWh.
Het gaat om een plat dakvlak op een hoogte van 11m. Er zijn geen noemenswaardige schaduwfactoren in de omgeving. Wel staan er een paar pijpjes op dak die voor schaduw kunnen zorgen.
Vanwege status 'beschermd stadsgezicht' moet er officieel een vergunning komen en mogen de panelen "niet heel goed zichtbaar zijn vanuit de (semi-)openbare ruimte." Het schuine dak achter het platte dak is gericht NNO op een plein.
Ik heb wat zitten puzzelen en ik kom op onderstaande 2 scenario's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49w1iqLtsExnVnGmdxIn9wdv.jpg?f=user_large)
Ik weet niet of er nog smallere panelen zijn dan dit, maar dit is bijzonder krap met 3 op een rij, zo niet onmogelijk i.v.m. vergunning (hoogte paneel i.c.m. afstand dakrand). Je kan de panelen dan eigenlijk niet onder een hoek leggen, wat toch wenselijk is lees ik, en ze moeten iets verhoogd tov van het dak worden gelegd i.v.m. schaduw opstaande dakrand.
Een minimale hoek (2,4 graden) is alleen mogelijk als de panelen met het laagste punt direct op het dak komen. Maar dan krijgen ze dus op momenten schaduw van de rechtopstaande dakrand. Daarnaast is er wat schaduw van de pijpjes bij deze opstelling. Dus eigenlijk is dit scenario niet heel praktisch. Wellicht met iets smallere panelen als die bestaan.
Volgens de berekening kom je dan bij 0% helling op een jaaropbrengst van 2053 kWh (effect van de schaduw van de pijpjes niet meegenomen, dat kan nog vies tegenvallen lees ik her en der).
(Opbrengst [kWh] = 1025 * 0,87 * 2700 * 0,85 = 2053 kWh)
:strip_exif()/f/image/A1w1vYcDI6ayFTiiwo6mfY1t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oIwzOn7VRlY3XX13RuP1pdhc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kan je de panelen voor/boven de pijpjes plaatsen, hoe schuiner hoe beter betreft de schaduw en natuurlijk opbrengst. Voor vergunning zijn de panelen onzichtbaar bij 10% helling, 15% wordt al lastig. Mooi zou zijn 20% i.v.m. de schaduw van de pijpjes en de invalshoek, maar ik ben bang dat ze dat gaan afkeuren, net als 15%.
Berekening geeft een jaaropbrengst van 1588kWh bij 10% helling
(Opbrengst [kWh] = 1025 * 0,93 * 1960 * 0,85 = 1588 kWh)
:strip_exif()/f/image/C4U0eEksURf9tcdUXf8hWsee.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3YehhnifRfCfiuk5gksHArLj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ypv4XJHRQ76BTDraWOeiGkU.jpg?f=fotoalbum_large)
2] In huis net onder het dak zit een dedicated wasmachinegroep. Daar zou ik dit direct op aan kunnen sluiten?
3] Hoeveel ballast moet ik wel gaan gebruiken op een hoogte van 11 meter?
Aanvullend
Op het schuine dak gericht op NNO willen we het liefst ook panelen maar dat is waarschijnlijk niet legaal mogelijk omdat beschermd stadsgezicht; "De voorzieningen mogen niet op een dakvlak worden aangebracht dat gericht is op of heel goed zichtbaar is vanuit de (semi-)openbare ruimte."
Dak van het schuurtje (2x3,5m) achter de woning (NNO zijde) zou eventueel nog een optie zijn. Daar komt redelijk wat zon het beste deel van het jaar, maar een stuk ook niet door de hoogte van de woning en een stel bomen langs het plein.
Het gaat om een plat dakvlak op een hoogte van 11m. Er zijn geen noemenswaardige schaduwfactoren in de omgeving. Wel staan er een paar pijpjes op dak die voor schaduw kunnen zorgen.
Vanwege status 'beschermd stadsgezicht' moet er officieel een vergunning komen en mogen de panelen "niet heel goed zichtbaar zijn vanuit de (semi-)openbare ruimte." Het schuine dak achter het platte dak is gericht NNO op een plein.
Ik heb wat zitten puzzelen en ik kom op onderstaande 2 scenario's:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49w1iqLtsExnVnGmdxIn9wdv.jpg?f=user_large)
Scenario 1
6 panelen van 1035 * 2094 (DMEGC 450WP white blacksheet) totaal 2700Wp op ZZW.Ik weet niet of er nog smallere panelen zijn dan dit, maar dit is bijzonder krap met 3 op een rij, zo niet onmogelijk i.v.m. vergunning (hoogte paneel i.c.m. afstand dakrand). Je kan de panelen dan eigenlijk niet onder een hoek leggen, wat toch wenselijk is lees ik, en ze moeten iets verhoogd tov van het dak worden gelegd i.v.m. schaduw opstaande dakrand.
Een minimale hoek (2,4 graden) is alleen mogelijk als de panelen met het laagste punt direct op het dak komen. Maar dan krijgen ze dus op momenten schaduw van de rechtopstaande dakrand. Daarnaast is er wat schaduw van de pijpjes bij deze opstelling. Dus eigenlijk is dit scenario niet heel praktisch. Wellicht met iets smallere panelen als die bestaan.
Volgens de berekening kom je dan bij 0% helling op een jaaropbrengst van 2053 kWh (effect van de schaduw van de pijpjes niet meegenomen, dat kan nog vies tegenvallen lees ik her en der).
(Opbrengst [kWh] = 1025 * 0,87 * 2700 * 0,85 = 2053 kWh)
:strip_exif()/f/image/A1w1vYcDI6ayFTiiwo6mfY1t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oIwzOn7VRlY3XX13RuP1pdhc.jpg?f=fotoalbum_large)
Scenario 2
4 panelen van 2056 * 1140 (Hyundai 490Wp) totaal 1960Wp op ZZW.Hier kan je de panelen voor/boven de pijpjes plaatsen, hoe schuiner hoe beter betreft de schaduw en natuurlijk opbrengst. Voor vergunning zijn de panelen onzichtbaar bij 10% helling, 15% wordt al lastig. Mooi zou zijn 20% i.v.m. de schaduw van de pijpjes en de invalshoek, maar ik ben bang dat ze dat gaan afkeuren, net als 15%.
Berekening geeft een jaaropbrengst van 1588kWh bij 10% helling
(Opbrengst [kWh] = 1025 * 0,93 * 1960 * 0,85 = 1588 kWh)
:strip_exif()/f/image/C4U0eEksURf9tcdUXf8hWsee.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3YehhnifRfCfiuk5gksHArLj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ypv4XJHRQ76BTDraWOeiGkU.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen
1] Wat zijn jullie ideeën? Zijn er andere/betere mogelijkheden/opstellingen?2] In huis net onder het dak zit een dedicated wasmachinegroep. Daar zou ik dit direct op aan kunnen sluiten?
3] Hoeveel ballast moet ik wel gaan gebruiken op een hoogte van 11 meter?
Aanvullend
Op het schuine dak gericht op NNO willen we het liefst ook panelen maar dat is waarschijnlijk niet legaal mogelijk omdat beschermd stadsgezicht; "De voorzieningen mogen niet op een dakvlak worden aangebracht dat gericht is op of heel goed zichtbaar is vanuit de (semi-)openbare ruimte."
Dak van het schuurtje (2x3,5m) achter de woning (NNO zijde) zou eventueel nog een optie zijn. Daar komt redelijk wat zon het beste deel van het jaar, maar een stuk ook niet door de hoogte van de woning en een stel bomen langs het plein.