Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wij ( 2 gezinnen ) pv panelen nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-11 21:00
Wij ( 2 gezinnen ) zijn een nieuwbouwwoning aan het bouwen en zijn rond nov/dec toe aan pv panelen, nu ben ik aan het kijken naar het welke zonnepanelen en montage, (frame maken doen we zelf).
Ons jaarverbruik is ca. 5.000 kw (2500 per gezin) warmtepomp 3.500 (10 kw ), - toekomst (binnen 2 jaar) ev auto 3.500 kw totaal dus 12 kw totaal.
dat worden er dus minimaal 13.500 kw (12 kw x 0.88) we hebbenn 3c 25 A aansluiting
de panelen komen in een open veld te liggen zonder belemeringen en bomen dus volledig op het zuiden gericht, zie tekening wil ze op een verstelbaar frame plaatsen, in de zomer 15 graden en in de winter 45 graden
De hamvraag wat zijn op hem moment de voor onze situatie de beste prijs/ kwaliteit panelen, eventueel met een accu voorbereiding,
Heb al wel div offertes maar iedereen zegt weer wat anders vandaar hier de vraag

1. Foto's Zijn er niet,  is nieuwbouw
2. Beschikbare ruimte 18 mrt. breed 6 mrt. diep open weiland, mogen volgens de vergunning niet op het dakvlak, geen belemeringen.
3. Schaduw, geen schaduw
4. Jaarverbruik niet bekend, nieuwbouw
5. Huidige elektriciteitsaansluiting 3 x 25ah, groepenkast moet nog gemaaktworden
6. Budget en doel ligt er aan het rende ment, doel ze efficiënt mogelijk systeem ook na dat het salderen er af gaat
7. Wie gaat het project uitvoeren, zelf
8. Bijhouden van data, niet noodzakelijk wel leuk als het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIodWTa-ynEciYKkOyQKYpWwrg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iM7e4IlsyOYUBDu0uPmwdsu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DDRYpcQhdQXP9LiOsiiqpW90S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrdL8umw3tzTEtHr4x5W8YvN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door brutus26 op 12-09-2022 12:51 ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-11 19:25
Ik lees nooit meer over matige of slechte panelen; zoek naar panelen die te leveren zijn en op het frame passen.

Omvormer: Chinees of niet Chinees? maar ook hier selecteer eerst welke leverbaar zijn...
Accu voorbereiding... nu al? of over x aantal jaren als de integratie met EV (E-auto) goed is (door) ontwikkeld.
(en leg dan méér panelen met de speciale accu/ EV / PV omvormer)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:14
- Oost/West opstelling, heb je meer aan zeker als straks salderen niet meer mogelijk is.
- Omvormer met accu -aansluiting- is een flinke investering, tegen die tijd dat je het gaat inzetten is de techniek ook weer verder. Zou dat enkel doen als je er ook nu gebruik van gaat maken (niet doen want we salderen nog ofwel niet rendabel).
- Toekomst gericht zal je eigen verbruik hoogst waarschijnlijk toenemen, nu (nog) extra plaatsen is goedkoper, ook omdat we nog salderen is de TVT korter...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-11 10:33
Je wil de boel in open veld neerleggen, even wat vragen:

- Hoeveel m2 oppervlakte ben je bereid op te geven?
- Open veld betekend ook dat allerlei dieren (mollen, vogels, katten, honden, insecten) onder de panelen een prima oppervlakte voor zichzelf kunnen maken. Heb je daar al rekening mee gehouden?
- Hoever willen jullie vooruit denken? Gezien het grote vermogen waar jullie op mikken (met dito kostenplaatje), kan een hybride eilandbedrijf interessant worden

Als laatste, zoals @ThinkPad het zovaak geschreven heeft: Vul ajb het Format in, het is nu te mager/vaag.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-11 19:07
Kies voor meerdere richtingen en niet alleen zuid. Je kunt zo meer vermogen aansluiten, hebt meer eigen consumptie en veroorzaakt minder piekspanning. Bedenk dat de zon in het zomerseizoen ondergaat in het noordwesten, het seizoen met de meeste opbrengst waarvan je zoveel mogelijk zelf gebruik van wil maken (auto opladen bijvoorbeeld)

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• brutus26
Ik wil onder de panelen een betonen plaat maken, voor onkruid en idd ongedierte, m2 is er genoeg voor 40, 50,
panelen, maar kan ook 30 panelen plaatsen op het zuiden en 10 panelen op het noordwesten, zal me verdiepen in een hybride eiland, en eventueel pas later als het interesant is een accu voorziening toevoegen ( dus ook ander omvermer)

[ Voor 17% gewijzigd door brutus26 op 11-09-2022 21:10 ]

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 15:51
als randstad bewoner vind ik het altijd zonde om zoveel land op te offeren voor panelen.

waarom niet gewoon het dak vol leggen of eventueel een "extra" dak creëren d.m.v. een carport/tuinhuisje/kas of iets dergelijks.

Beton storten, frames bouwen, grond verspillen, allemaal voor "duurzame" stroom.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:50

de Peer

under peer review

brutus26 schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:40:
de panelen komen in een open veld te liggen
Denk aan vergunning aanvragen.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-11 09:26
Maar de vraag of dat in het open veld mag. Waarom leg je niet lekker je dak vol.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@brutus26 , zou je het format willen gebruiken om de boel makkelijk in kaart te brengen? Zie Tips bij openen offerte topic zonnepanelen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Waarom mogen er geen panelen op het dak - zoals anderen al aangeven, zonde van het veld. Hoe hoger het paneel hoe minder kans op (toekomstige) schaduw.
Dak vol leggen geeft waarschijnlijk al groot gedeelte van je behoefte.
Dan heb je mooi combinatie van oost west en zuid, je huis staat bijna gelijk met Compas.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 12-09-2022 10:48 ]

• brutus26
Mag niet van de gemeent (vergunning)
99ruud99 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:47:
Waarom mogen er geen panelen op het dak - zoals anderen al aangeven, zonde van het veld. Hoe hoger het paneel hoe minder kans op (toekomstige) schaduw.
Dak vol leggen geeft waarschijnlijk al groot gedeelte van je behoefte.
Dan heb je mooi combinatie van oost west en zuid, je huis staat bijna gelijk met Compas.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:09
brutus26 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:53:
Mag niet van de gemeent (vergunning)

[...]
Wat?
Nog nooit gehoord dat PV op dak vergunningplichtig zou zijn behalve bij een monument.

En al zou het, juist in het vrije veld is vergunningplichtig dus als je toch dat vergunningtraject in gaat ga dan voor het dak. Met dit dak lijkt het me echt een no-brainer dat daar de panelen moeten komen en niet in het veld.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-11 19:25
MJ1986 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:25:
als randstad bewoner vind ik het altijd zonde om zoveel land op te offeren voor panelen.

waarom niet gewoon het dak vol leggen of eventueel een "extra" dak creëren d.m.v. een carport/tuinhuisje/kas of iets dergelijks.

Beton storten, frames bouwen, grond verspillen, allemaal voor "duurzame" stroom.
Panelen die in een voormalig weideland worden geplaatst heeft méér voordelen dan je denkt;
1) plaats ze wat hoger en iets meer uit elkaar dan kan daar heel goed schapen en kleine dieren worden gehouden.
2) daarnaast wordt het land niet langer meer over-bemest...
3) er is tussen of bij de frames ruimte voor insecten, vogels en plantensoorten die je eerst in het weideland niet had.
Geef mij deze combinatie maar, dan vrijwel dood bemest grasland waar alleen maar gras kan groeien.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45

Rmg

natural colour schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:40:
[...]

Panelen die in een voormalig weideland worden geplaatst heeft méér voordelen dan je denkt;
1) plaats ze wat hoger en iets meer uit elkaar dan kan daar heel goed schapen en kleine dieren worden gehouden.
2) daarnaast wordt het land niet langer meer over-bemest...
3) er is tussen of bij de frames ruimte voor insecten, vogels en plantensoorten die je eerst in het weideland niet had.
Geef mij deze combinatie maar, dan vrijwel dood bemest grasland waar alleen maar gras kan groeien.
Dit, en ik zou ook die betonplaat niet er onder leggen voor zover dat kan.

• D_Jeff
ASW1 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:00:
[...]

Wat?
Nog nooit gehoord dat PV op dak vergunningplichtig zou zijn behalve bij een monument.

En al zou het, juist in het vrije veld is vergunningplichtig dus als je toch dat vergunningtraject in gaat ga dan voor het dak. Met dit dak lijkt het me echt een no-brainer dat daar de panelen moeten komen en niet in het veld.
Rijksoverheid.nl:
Heb ik een vergunning nodig om zonnepanelen op mijn dak te plaatsen?

In de meeste gevallen is geen (omgevings-)vergunning nodig voor plaatsing van zonnepanelen of zonnecollectoren. Soms is een vergunning wel nodig. Bijvoorbeeld als het niet past in het plaatselijke bestemmingsplan. Uw gemeente informeert u hierover.
directe link: https://www.rijksoverheid...n-op-mijn-dak-te-plaatsen

Deze bron omschrijft juist het andere (voor een monument WEL vergunning nodig, in andere gevallen meestal niet)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:58
Jazsie schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:56:
- Oost/West opstelling, heb je meer aan zeker als straks salderen niet meer mogelijk is.
Daar kun je over twisten.
In de zomer is oost/west beter, maar in de winter is alles op zuid veel gunstiger.
Omdat je in de winter minder opwekt, zou ik ik de oriëntatie juist voor die periode optimaliseren.
De wat mindere in opbrengst op de zomer avond/ochtend kan wel opgevangen worden met een accu.
De complete winter overbruggen met een accu is een stuk moeilijker.

Een accu is overigens nu nog niet interessant. Is nu nog te duur en innovaties in accutechniek gaan nu vrij snel.

• D_Jeff
brutus26 schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:07:
Ik wil onder de panelen een betonen plaat maken, voor onkruid en idd ongedierte, m2 is er genoeg voor 40, 50,
panelen, maar kan ook 30 panelen plaatsen op het zuiden en 10 panelen op het noordwesten, zal me verdiepen in een hybride eiland, en eventueel pas later als het interesant is een accu voorziening toevoegen ( dus ook ander omvermer)
Voor een (hybride) eiland bedrijf moet je eigenlijk vooraf al bedenken of je dat wil. Kijk ik naar SMA, dan kan je met een Sunny Boy (1fase) of TriPower (3fase) natuurlijk nog allerlei onderdelen toevoegen achteraf (maar dat kost simpelweg meer)

SMA heeft met Sunny Island (of TriPower Hybride) het beste van allebei: Omvormer (3fase) en voorbereiding op eilandbedrijf, terwijl het nauwelijks extra kost (in vergelijking met de TriPower omvormer van gelijkwaardig vermogen)

• brutus26
Volgens de gemeente heeft er een in 1400 een kasteel gestaan, vandaar mag het niet op het dak.
[
quote]D_Jeff schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:01:
[...]

Rijksoverheid.nl:

[...]

directe link: https://www.rijksoverheid...n-op-mijn-dak-te-plaatsen

Deze bron omschrijft juist het andere (voor een monument WEL vergunning nodig, in andere gevallen meestal niet)
[/quote]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

@brutus26 Het is toch nieuwbouw dus per definitie geen monument? Lijkt me zeer sterk dat het vergunningsplichtig is op je dak (zolang je je aan de voorschriften houdt).

Ik zou juist op het land voor de toekomst bewaren wanneer je gebruik omhoog schiet en duidelijker is wat de meest gunstige optie is voor de situatie tzt. Dat dak wordt nu als het goed is exact wat je wilt dus al het beschikbare oppervlak kan mooi vol panelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• brutus26
Tja de buurman die ernaast bouwt moet ook in het weiland de panelen leggen dus helaas het word dus panelen in het weiland, de vraag heeft een verstelbaare hoek zin ? en met welk merk panelen met omvormer doen wij de beste keuze kwa prijs kwaliteit.

• Termy

Termy

Maar waarom 'moet' dat?

Verstelbare hoek heeft zeker zin als je alles op zuid zet. Tenzij je daardoor (veel) minder panelen plaatst.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:09
Voor zover ik kan beoordelen zijn de panelen vanaf de openbare weg nauwelijks zichtbaar.
Zelfs al zou het vergunningplichtig zijn, waarom vraag je die vergunning niet gewoon aan?

• brutus26
Tja zo staat het in de vergunning, dus wij hebben besloten ze komen in het weiland, dus verstelbare hoek is een betere keuze als vast en met 25 panelen op het zuiden en 15 panelen zw, ook voor na de saldering

quote]Termy schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:35:
Maar waarom 'moet' dat?

Verstelbare hoek heeft zeker zin als je alles op zuid zet. Tenzij je daardoor (veel) minder panelen plaatst.
[/quote]

• Termy

Termy

De vergunning van het bouwproject specificeert dat er geen panelen op het dak mogen en in het veld moeten? Wtf?

• brutus26
een van de offertes die ik binnen heb gekregen
48x URE 405Wp Mono

2x Growatt MOD 7000 TL3-X (samen max 23.4 A per fase)
4x 20M 6mm2 DC kabel Zwart / 4x 20M 6mm2 DC kabel Rood (voor 4 strings totaal)
20x Stäubli MC4 Connector set
Bezorgd op locatie
Zonder montage
€ 9.500,- excl BTW

• brutus26
Ja
Termy schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:44:
De vergunning van het bouwproject specificeert dat er geen panelen op het dak mogen en in het veld moeten? Wtf?

• Termy

Termy

Qua prijs klinkt dat best goed iig. Zal ook makkelijk bouwen zijn in het veld.

Nu alleen dus denken over hoe het precies te monteren. Het moet iig hoog genoeg liggen dat ze niet in de schaduw van gras en zo komen, maar zoals hier al genoemd is, is het mogelijk wel interessant om het zo te plaatsen dat bijen en zo er ook wat aan hebben.

Geen idee wat het zou kosten en zo hoor, maar je zou ook kunnen overwegen om er single-axis trackers van te maken die oost/west kantelen. Wel lastig simuleren wat dat precies oplevert aangezien alle tools die ik ken uit gaan van vaste opstellingen.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:12
Ik zou bij de gemeente nog wel even polsen of bv vlakke zwarte dakpannen met all-black zonnepanelen misschien wel mag op je dak? Ik vind een verbod op PV op je dak echt niet van deze tijd.
Er zijn ook PV stroken die precies passen tussen vlakke dakpannen (duur, en BTW mag naar beperkt verrekend worden, maar erg onzichtbaar).

Scheelt je heel veel ruimte, uitzicht en vele meters hele dure, dikke kabel!
Moet je de PV constructie in de tuin ook nog onderheien?

[ Voor 6% gewijzigd door MSXBas op 14-09-2022 16:15 ]

• brutus26
Het word dus in de tuin, we hoeven niet te heien, de vraag met het salderen, bv 20 panelen op het zuiden en 15/20 op zuidwest
MSXBas schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:14:
Ik zou bij de gemeente nog wel even polsen of bv vlakke zwarte dakpannen met all-black zonnepanelen misschien wel mag op je dak? Ik vind een verbod op PV op je dak echt niet van deze tijd.
Er zijn ook PV stroken die precies passen tussen vlakke dakpannen (duur, en BTW mag naar beperkt verrekend worden, maar erg onzichtbaar).

• D_Jeff
@brutus26 Je kan eventueel ook nog naar de 490Wp van Hyundai (HiE-S490VI Percium) of de 670Wp van Axitec (AC-670MBT/132V)
Die eerste is prima leverbaar (bijv Solar Bouwmarkt of Groothandel Solar), die andere is een kwestie van even geduld hebben (speciale bestelling).

Beide type panelen zijn wel groter dan een ~400Wp paneel, maar vanwege aanleg in de tuin niet minder interessant.
Persoonlijk heb ik het niet zo op "volledig china based" omvormers, kijk daarom ook eens naar SMA / Solar Edge / Enphase.

Wat wel weer een meevaller is, is dat hoge capaciteit omvormers (5KW en hoger) vrij makkelijk te verkrijgen zijn, 3 / 3,6KW omvormers kennen een idioot lange wachttijd.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:28

Zenix

BOE!

brutus26 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:45:
een van de offertes die ik binnen heb gekregen
48x URE 405Wp Mono

2x Growatt MOD 7000 TL3-X (samen max 23.4 A per fase)
4x 20M 6mm2 DC kabel Zwart / 4x 20M 6mm2 DC kabel Rood (voor 4 strings totaal)
20x Stäubli MC4 Connector set
Bezorgd op locatie
Zonder montage
€ 9.500,- excl BTW
Bij panelen die je in weiland gaat plaatsen zou ik voor grote panelen gaan zoals https://www.winkelman-zon...o-mono-facial-hc-550.html

Waarom geen 17kW omvormer? Of delen jullie de meterkast niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 16-09-2022 22:32 ]

• brutus26
17 kw zou wel kunnen welk merk type adviseer je
Zenix schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:28:
[...]

Bij panelen die je in weiland gaat plaatsen zou ik voor grote panelen gaan zoals https://www.winkelman-zon...o-mono-facial-hc-550.html

Waarom geen 17kW omvormer? Of delen jullie de meterkast niet?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
@brutus26 gaan jullie met de 2 gezinnen op 1 aansluiting?

Je weet dat je voor het hebben van een aansluiting geld toe krijgt? (Mits bewoningsfunctie). Is het kadastraal 1 perceel waardoor 2 van zulke aansluitingen niet kan?

Omdat je de hele opstelling zelf op maat maakt: minder werk met de grootst mogelijke panelen.

Wat betreft verstellen: je kunt per maand simuleren wat de productie doet bij een zekere oriëntatie. In december is een graad of 80 zo’n beetje ideaal. Maar dan kan er de volgende 10 meter niks achter vanwege schaduw. Hoe steiler hoe meer tussenruimte.

Kwantiteit wint het erg snel van slimmigheden, zeker als slimmigheden meer ruimte (en geld) kosten.
Vandaar dat veldopstelling altijd op relatief vlakke 30 graden liggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• brutus26
We gaan op 1 aansluiting, wat bedoel je met geld toe krijgen ? oke dus of alle panelen verstelbaar of bv 25 op het zuiden en 15 op zw, we hebben nu nog een bouwaansluiting, de devinitieve aansluiting staat op begin dec gepland
Ronald schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:57:
@brutus26 gaan jullie met de 2 gezinnen op 1 aansluiting?

Je weet dat je voor het hebben van een aansluiting geld toe krijgt? (Mits bewoningsfunctie). Is het kadastraal 1 perceel waardoor 2 van zulke aansluitingen niet kan?

Omdat je de hele opstelling zelf op maat maakt: minder werk met de grootst mogelijke panelen.

Wat betreft verstellen: je kunt per maand simuleren wat de productie doet bij een zekere oriëntatie. In december is een graad of 80 zo’n beetje ideaal. Maar dan kan er de volgende 10 meter niks achter vanwege schaduw. Hoe steiler hoe meer tussenruimte.

Kwantiteit wint het erg snel van slimmigheden, zeker als slimmigheden meer ruimte (en geld) kosten.
Vandaar dat veldopstelling altijd op relatief vlakke 30 graden liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door brutus26 op 18-09-2022 11:24 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
Een 3x25 aansluiting op een bewoond perceel (dus met teruggaaf energiebelasting) levert netto geld (dus het verbruik niet meegerekend).

En het geeft een stuk rust om ieder een eigen aansluiting te hebben, 3x25 delen met 2 gezinnen plus een WP is snel krap. Verzwaren naar 3x35 kost je ongeveer 800 per jaar. Dan is het slimmer om ieder een eigen aansluiting te hebben.

Maar die teruggave geldt dus maximaal 1x per perceel. Vandaar de vraag of het 1 of 2 percelen betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door hesselbeertje op 18-09-2022 11:19 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• brutus26
Duidelijk het betreft dus
1 perceel
hesselbeertje schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:17:
Een 3x25 aansluiting op een bewoond perceel (dus met teruggaaf energiebelasting) levert netto geld (dus het verbruik niet meegerekend).

En het geeft een stuk rust om ieder een eigen aansluiting te hebben, 3x25 delen met 2 gezinnen plus een WP is snel krap. Verzwaren naar 3x35 kost je ongeveer 800 per jaar. Dan is het slimmer om ieder een eigen aansluiting te hebben.

Maar die teruggave geldt dus maximaal 1x per perceel. Vandaar de vraag of het 1 of 2 percelen betreft.

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-11 16:50
MSXBas schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:14:

Dat iedereen maar blijft doordrammen over dat dak. Keuze is het weiland en daar vraag de topicstarter info over. Het idee om dit iets hoger te plaatsen voor natuur en bijv. schapen; fantastisch!

• Ronald
@brutus26 en kadastraal splitsen zit er zeker niet in? Met blijkbaar al het nodige vergunning geneuzel voor je kon bouwen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• brutus26
Nee het 1 perceel met 2 gezinnen, vandaar de hoeveelheid panelen
Ronald schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:33:
@brutus26 en kadastraal splitsen zit er zeker niet in? Met blijkbaar al het nodige vergunning geneuzel voor je kon bouwen?

• Zenix

Zenix

BOE!

brutus26 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:42:
17 kw zou wel kunnen welk merk type adviseer je

[...]
Een Fronius, SMA, Goodwe of Growatt is prima.

• hesselbeertje
Ik zou zoals gezegd het verstelbare frame achterwege laten (kost teveel voor wat het op levert), lekker vol leggen met oost-west orientatie. Dat kan met zelfbouw constructie, of een platdak systeem gebruiken. Dan kun je op een 17kw omvormer zo'n 25kWp aan panelen kwijt. Je zult zien dat je hier richting de toekomst geen spijt van krijgt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• D_Jeff
@brutus26 Qua omvormer heb ik even een puzzeltje gemaakt (Ronald: voel je vrij om mij te verbeteren) en kom, icm SMA, uit op de volgende mogelijkheden:

Optie 1: 2x SMA STP10.0-3SE-40 (SMA Tripower Hybrid 10Kw) -- Ik lees 2 gezinnen, dus doe ik de aanname dat er ook 2 verschillende meterkasten zullen zijn. Deze Hybrid is al voorbereid op eventueel het gebruik van een thuisbatterij, maar doet het zonder die thuisbatterij ook prima. Deze omvormer heeft als bonus dat het ook in eilandbedrijf ("off-the-grid") kan werken.

Prijs: ongeveer € 3.000 - € 3.600 / stuk, inc btw

Optie 2: 2x SMA STP10.0-3AV-40 (SMA TriPower 10Kw - Generatie 2) -- Dezelfde gedachtegang als optie 1, maar dan geen optie om direct een thuisbatterij aan te sluiten. Met deze optie zal je later dan alsnog een extra apparaat moeten aanschaffen om van een thuisbatterij gebruik te kunnen maken

Prijs: ongeveer € 2.000 - € 2.500 / stuk, inc btw

Optie 3: 1x SMA 20000TL-30 (SMA TriPower 20Kw - Generatie 1). Zeer hoge vermogen gaan blijkbaar nog over een generatie 1 model -- Deze hebben bijv nog een ingebouwd display en zijn wat groter (hoogte + breedte), maar zijn zeker niet slechter
Bij deze optie ga ik er vanuit dat jullie onderling de discussie aangaan hoe de boel verdeeld gaat worden

Prijs: ongeveer € 2.500 - € 3.000 / stuk, inc btw

• brutus26
voor de 2e optie hou ik 1000 euro over voor de optie thuisaccu die pas over 3/5 jaar interessant is toch ?

quote]D_Jeff schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:49:
@brutus26 Qua omvormer heb ik even een puzzeltje gemaakt (Ronald: voel je vrij om mij te verbeteren) en kom, icm SMA, uit op de volgende mogelijkheden:

Optie 1: 2x SMA STP10.0-3SE-40 (SMA Tripower Hybrid 10Kw) -- Ik lees 2 gezinnen, dus doe ik de aanname dat er ook 2 verschillende meterkasten zullen zijn. Deze Hybrid is al voorbereid op eventueel het gebruik van een thuisbatterij, maar doet het zonder die thuisbatterij ook prima. Deze omvormer heeft als bonus dat het ook in eilandbedrijf ("off-the-grid") kan werken.

Optie 2: 2x SMA STP10.0-3AV-40 (SMA TriPower 10Kw - Generatie 2) -- Dezelfde gedachtegang als optie 1, maar dan geen optie om direct een thuisbatterij aan te sluiten. Met deze optie zal je later dan alsnog een extra apparaat moeten aanschaffen om van een thuisbatterij gebruik te kunnen maken

Optie 3: 1x SMA 20000TL-30 (SMA TriPower 20Kw - Generatie 1). Zeer hoge vermogen gaan blijkbaar nog over een generatie 1 model -- Deze hebben bijv nog een ingebouwd display en zijn wat groter (hoogte + breedte), maar zijn zeker niet slechter
Bij deze optie ga ik er vanuit dat jullie onderling de discussie aangaan hoe de boel verdeeld gaat worden

[/quote]

• hesselbeertje
D_Jeff schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:49:

Kan allemaal. Of je haalt voor 1x 1600 een Solis 17 kw die exact hetzelfde doet, en gaat van de rest van je centen andere dingen doen.

Massa = kassa en speciaal = betaal. Maak uw keuze.

• D_Jeff
brutus26 schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:58:
voor de 2e optie hou ik 1000 euro over voor de optie thuisaccu die pas over 3/5 jaar interessant is toch ?
Het achteraf toevoegen voor een thuisbatterij kan met een SunnyBoy Storage 2.5 - 6.0 en heeft momenteel al een startprijs van ongeveer € 1.100 inc btw (voor het 2.5 model, het 6.0 model gaat al richting de € 3.000 inc btw)

Verder ben ik het wel eens dat de huidige salderingsregeling een thuisbatterij niet echt interessant is. Helaas blijft onduidelijk of de salderingsregeling na 2025 nog aangepast gaat worden. Mocht die regeling echt afgebouwd worden, kan een thuisbatterij wel interessant worden -- zeker met het geplande PV vermogen dat je wil gaan installeren (en als je dan een omvormer hebt die er al op voorbereid is, is dan een mooie combi in ruimte, geld & tijdsbesparing)

• D_Jeff
hesselbeertje schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:03:
[...]

Kan allemaal. Of je haalt voor 1x 1600 een Solis 17 kw die exact hetzelfde doet, en gaat van de rest van je centen andere dingen doen.

Kwaliteit kent ook z'n prijskaartje, helemaal bij Duits premium spul ;)

• hesselbeertje
D_Jeff schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:09:
[...]

Het achteraf toevoegen voor een thuisbatterij kan met een SunnyBoy Storage 2.5 - 6.0 en heeft momenteel al een startprijs van ongeveer € 1.100 inc btw (voor het 2.5 model, het 6.0 model gaat al richting de € 3.000 inc btw)

Verder ben ik het wel eens dat de huidige salderingsregeling een thuisbatterij niet echt interessant is. Helaas blijft onduidelijk of de salderingsregeling na 2025 nog aangepast gaat worden. Mocht die regeling echt afgebouwd worden, kan een thuisbatterij wel interessant worden -- zeker met het geplande PV vermogen dat je wil gaan installeren (en als je dan een omvormer hebt die er al op voorbereid is, is dan een mooie combi in ruimte, geld & tijdsbesparing)
Daarom zou ik er nu geen cent extra voor uitgeven. Als t over 7-10 jaar interessant is, kun je snel genoeg een omvormer halen die t wel ondersteunt. En dan naar de normen/eisen van de tijd. Vandaag gekocht is dan ouderwets.

• hesselbeertje
D_Jeff schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:10:
[...]

Kwaliteit kent ook z'n prijskaartje, helemaal bij Duits premium spul ;)
Wat is dan kwaliteit? Ik heb zo'n 150 Solis en Solax 'chinese' omvormers opgehangen de afgelopen 8 jaar, en tot nu toe 1x uitval (na 3 maanden). Ik vraag me af wat er dan nog beter kan en wat dat mag kosten?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik begrijp het leggen op oost-west of een deel op zuid en een deel op zuid-west niet helemaal. Ik denk dat dit helemaal geen goed idee is.

Dit is namelijk totaal niet optimaal in de winter, wanneer je het meeste "last" hebt van weinig opbrengst. Die wordt door dit soort opstellingen nog (veel) slechter. Het enige waar het "goed" voor is is dat je piekopbrengst een beetje over de dag spreidt en je een kleinere omvormer kan gebruiken. Je hebt helemaal niet of amper significant langer in de avond opbrengst. En al helemaal niet in de winter.

Ik zie meerdere mensen hier roepen "dat is goed voor als salderen wordt afgeschaft", maar salderen doe je vooral voor zomer (veel opbrengst) > winter (weinig opbrengst) en als je dan OW of Z / ZW opstellingen gaat maken, heb je in de winter NOG minder opbrengst.

S'avonds / s'nachts gebruiken van overdag opgewekte energie is een leuk idee, maar een OW opstelling helpt ten eerste amper. En dat ken je ook nog eens VEEL beter met een thuisaccu oplossen als het relevant wordt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jazsie
Dus wat stel je dan voor @JvS ??

• brutus26
Ik heb begrepen dat een Oost-West opstelling het rendement zal iets lager zijn (een paar procent), maar op termijn financieel voordeliger. maar dit klopt dus niet ?
JvS schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:33:
Ik begrijp het leggen op oost-west of een deel op zuid en een deel op zuid-west niet helemaal. Ik denk dat dit helemaal geen goed idee is.

Dit is namelijk totaal niet optimaal in de winter, wanneer je het meeste "last" hebt van weinig opbrengst. Die wordt door dit soort opstellingen nog (veel) slechter. Het enige waar het "goed" voor is is dat je piekopbrengst een beetje over de dag spreidt en je een kleinere omvormer kan gebruiken. Je hebt helemaal niet of amper significant langer in de avond opbrengst. En al helemaal niet in de winter.

Ik zie meerdere mensen hier roepen "dat is goed voor als salderen wordt afgeschaft", maar salderen doe je vooral voor zomer (veel opbrengst) > winter (weinig opbrengst) en als je dan OW of Z / ZW opstellingen gaat maken, heb je in de winter NOG minder opbrengst.

S'avonds / s'nachts gebruiken van overdag opgewekte energie is een leuk idee, maar een OW opstelling helpt ten eerste amper. En dat ken je ook nog eens VEEL beter met een thuisaccu oplossen als het relevant wordt.

• de Peer

de Peer

under peer review

brutus26 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:12:
Ik heb begrepen dat een Oost-West opstelling het rendement zal iets lager zijn (een paar procent), maar op termijn financieel voordeliger. maar dit klopt dus niet ?

[...]
Op dagbasis is Oost/west beter als je niet meer kunt salderen. Je hebt dan een langer gedeelte van de dag opbrengst.

Maar in de donkere wintermaanden is zuid weer iets beter. Echter is er dan sowieso nauwelijks opbrengst.

Ik vind het verlengen van de dag opbrengst interessanter.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alles vol op zuid, 30 tot 40° hoek.
brutus26 schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:12:
Ik zie niet in hoe. Op een plat dak met een platte opstelling heeft het als voordeel dat je vaak 20% meer panelen kwijt kan omdat je alle panelen kop-staart op elkaar laat aansluiten en zo je beperkte oppervlak van een dak voller kan leggen. Omdat de panelen zo plat liggen, lever je 10% opbrengst per paneel in en in totaal heb je winst. Dan haal je meer kWh's van je dak (maar ook hier is het nadeel dat je een relatief veel lagere opbrengst in de winter hebt).

Met een opstelling op 30° heb je veel meer verlies door de OW opstelling (iets van 20% minder opbrengst op jaarbasis). Als je dus geen beperkte ruimte hebt en het ok vindt om een omvormer met voldoende power te kopen, zie ik niet echt voordelen in oost-west (let op, ik heb zelf wel OW dus :P).

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 18-09-2022 18:47 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:24:
[...]

Op dagbasis is Oost/west beter als je niet meer kunt salderen. Je hebt dan een langer gedeelte van de dag opbrengst.

Maar in de donkere wintermaanden is zuid weer iets beter. Echter is er dan sowieso nauwelijks opbrengst.

Ik vind het verlengen van de dag opbrengst interessanter.
Ik snap daar niets van. In de zomer is alles koek en ei. In de winter maak je grote verschillen

Zonnige dagen vergeleken in winter en zomer OW vs Zuid

Zomer 10kWp OW levert 62kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywquWo13xPMPw-C2CQET7KlAlBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LGcO4I34F3DS4ny7gSqWfpjC.png?f=fotoalbum_large

Zomer 10kWP Zuid lever 70kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEsGEnGP8pUvDmKE8_3lWDZSFo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Vokh6v9hZjSqiqeiWx6QU1j.png?f=fotoalbum_large

Winter 10kWp OW 8,3kWh (sneu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWSO3nCNpBBwvSeWx7WfjFRDg3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sh4PIEn5Gi55RRnsqZczpM3J.png?f=fotoalbum_large

Winter 10kWp Zuid 24kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLGbrO66p8FUTKyLo5SZs3lUNlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eCsggXLdWvwJfhkPs4tfVjgn.png?f=fotoalbum_large

Die paar uurtjes langer en korter (in de zomer!) vind je dus meer waard dan het (relatief enorme) verschil tussen zomer en winter? En dat in verband met salderen?

Ik snap daar niets van. Salderen doe je voor 80% voor energie in de zomer opgewekt, gebruiken in de winter. Bij een OW set heb je in de winter 3x minder opbrengst op zonnige dagen. En over het hele jaar gezien 22% minder ook. (10MWh Vs 7,8MWh).

OW aanraden kijkend naar al deze cijfers incl vroeger starten / later stoppen, lijkt me echt een no brainer. Niet doen.

Het enige voordeel: Binnen de opbrengst van een zomerdag, je eigen opgewekte stroom effectiever gebruiken, is juist het enige wat je met een accu in de toekomst prima kan bewerkstelligen. Zomer / Winter is geen accu of wat dan ook tegen opgewassen...

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 18-09-2022 18:39 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:36:
[...]

Ik snap daar niets van. In de zomer is alles koek en ei. In de winter maak je grote verschillen

Zonnige dagen vergeleken in winter en zomer OW vs Zuid

Zomer 10kWp OW levert 62kWh
[Afbeelding]

Zomer 10kWP Zuid lever 70kWh
[Afbeelding]

Winter 10kWp OW 8,3kWh (sneu)
[Afbeelding]

Winter 10kWp Zuid 24kWh
[Afbeelding]

Die paar uurtjes langer en korter (in de zomer!) vind je dus meer waard dan het (relatief enorme) verschil tussen zomer en winter? En dat in verband met salderen?

Ik snap daar niets van. Salderen doe je voor 80% voor energie in de zomer opgewekt, gebruiken in de winter. Bij een OW set heb je in de winter 3x minder opbrengst op zonnige dagen. En over het hele jaar gezien 22% minder ook. (10MWh Vs 7,8MWh).

OW aanraden kijkend naar al deze cijfers incl vroeger starten / later stoppen, lijkt me echt een no brainer. Niet doen.

Het enige voordeel: Binnen de opbrengst van een zomerdag, je eigen opgewekte stroom effectiever gebruiken, is juist het enige wat je met een accu in de toekomst prima kan bewerkstelligen. Zomer / Winter is geen accu of wat dan ook tegen opgewassen...
Mooie grafiekjes en berekeningen.

De vraag is nu natuurlijk nog : wat is het verschil op jaarbasis, als je niet kunt salderen?

-de langere opbrengst door OW heb je een heel groot deel van het jaar, terwijl de donkere winter best kort is.
-de winter is niet erg zonnig, vaker bewolkt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:58:
[...]
De vraag is nu natuurlijk nog : wat is het verschil op jaarbasis, als je niet kunt salderen?
Enorm. Totaal dus 22%. Maar belangrijker, in de winter ga je je WP meer gebruiken dus heb je een grote stroomvraag.

Ook het weer in december kan je prima simuleren, zie hieronder de resultaten met gemiddeld weer genomen per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlBIhQOKDv8b7snG9hMLFkTy9Kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjhcXzhVRf2iHgaLrNItKpTy.png?f=fotoalbum_large

Alleen al in december heb je 140kWh meer of 212% van de OW opbrengst, die je dus niet hoeft te betalen. Maar kijk naar heel oktober > maart (je stookseizoen in een modern huis). De zuid set levert dan 3MWh, de OW set levert dan 1,8MWh.

1,2MWh extra die je niet hoeft te salderen... Nog los van de 2,2MWh die je in een jaar extra oplevert.

Die twee effecten zijn zoveel groter dan die paar uurtjes per dag extra opbrengst in de andere maanden.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 18-09-2022 19:12 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:08:
[...]

Enorm. Totaal dus 22%. Maar belangrijker, in de winter ga je je WP meer gebruiken dus heb je een grote stroomvraag.

Ook het weer in december kan je prima simuleren, zie hieronder de resultaten met gemiddeld weer genomen per maand.

[Afbeelding]

Alleen al in december heb je 140kWh meer of 212% van de OW opbrengst, die je dus niet hoeft te betalen. Maar kijk naar heel oktober > maart (je stookseizoen in een modern huis). De zuid set levert dan 3MWh, de OW set levert dan 1,8MWh.

1,2MWh extra die je niet hoeft te salderen... Nog los van de 2,2MWh die je in een jaar extra oplevert.

Die twee effecten zijn zoveel groter dan die paar uurtjes per dag extra opbrengst in de andere maanden.
Ja dit is toch wel vrij overtuigend. Ik dacht dat het verschil kleiner zou zijn.

• Termy

Termy

Als het de bank niet breekt is het dan nog wel interessant om te kijken of je er een variabele hoek van kunt maken zodat het platter in de zomer kan en steiler in de winter. Met genoeg ruimte dat alles in 1 rij kan of in 2 of meerdere rijen met voldoen afstand voor de steilste hoek dan.

• brutus26
Hier heb ik wat aan, bewijs !
JvS schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:08:
[...]

[Afbeelding]

• brutus26
Klopt, ga het frame toch zelf maken, kan met een lier de hoek in de vier jaargetijden hiermee verstellen,maar hard bewijs dat het een hoger rendement gaat opleveren heb ik nog niet.
Termy schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:30:
Als het de bank niet breekt is het dan nog wel interessant om te kijken of je er een variabele hoek van kunt maken zodat het platter in de zomer kan en steiler in de winter. Met genoeg ruimte dat alles in 1 rij kan of in 2 of meerdere rijen met voldoen afstand voor de steilste hoek dan.

• brutus26
Klopt hier ga ik voor, is de Solis op het moment de beste keuze boven de Solax ?, welke panelen adviseer je voor ons ( heb het in december nodig dan krijg ik de def. huisaansluiting)
hesselbeertje schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:03:
[...]

• Termy

Termy

brutus26 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:37:
Klopt, ga het frame toch zelf maken, kan met een lier de hoek in de vier jaargetijden hiermee verstellen,maar hard bewijs dat het een hoger rendement gaat opleveren heb ik nog niet.

[...]
Kwestie van die tools gebruiken die @JvS gebruikte en dan voor de verschillende jaargetijden de waarden te pakken van de bijbehorende hoeken. Lijkt me niet heel lastig. Lastiger is bepalen wat het je extra kost aangezien ik geen idee heb wat zo'n opstelling kost.

• Jazsie
JvS schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:25:
[...]

Alles vol op zuid, 30 tot 40° hoek.
[...]

Ik zie niet in hoe. Op een plat dak met een platte opstelling heeft het als voordeel dat je vaak 20% meer panelen kwijt kan omdat je alle panelen kop-staart op elkaar laat aansluiten en zo je beperkte oppervlak van een dak voller kan leggen. Omdat de panelen zo plat liggen, lever je 10% opbrengst per paneel in en in totaal heb je winst. Dan haal je meer kWh's van je dak (maar ook hier is het nadeel dat je een relatief veel lagere opbrengst in de winter hebt).

Met een opstelling op 30° heb je veel meer verlies door de OW opstelling (iets van 20% minder opbrengst op jaarbasis). Als je dus geen beperkte ruimte hebt en het ok vindt om een omvormer met voldoende power te kopen, zie ik niet echt voordelen in oost-west (let op, ik heb zelf wel OW dus :P).
Je bent de eerste die met cijfers komt, hetzij theoretisch maar toch.

Dus vol op Zuid op 30-40 graden is het beste voor in de winter ondanks dat je minder panelen kwijt kan dan O/W opstelling.

Dit gaat wel compleet ander weg op dan wat er gezegd wordt in de PV wereld, interessant :).

Ben vooral benieuwd naar resultaten in de praktijk.
brutus26 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:31:
Hier heb ik wat aan, bewijs !
[...]
Theoretische cijfers ;).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier is je bewijs. Ongeveer 30° is wel optimaal over het hele jaar, maar je kan er in de winter wat meer uitpersen door hem naar 50° te zetten in september en maart, en op 70° te zetten in okt-feb. Wel grappig om te zien :). Zeker dec-jan hebben er veel aan zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXDJANhqzuTmpQUr-pKH5KDpdMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Moh7v9jfJgYSOHRPJpHfl2C.png?f=fotoalbum_large

Dit is de tool waar ik het mee doe overigens: https://www.thomasberger....peakw2=&temp_coeff2=-0.35

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 18-09-2022 20:58 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jazsie schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:48:
[...]

Je bent de eerste die met cijfers komt, hetzij theoretisch maar toch.
Het zijn gewoon simulatiecijfers. Die kan je gewoon gebruiken als uithgangspunt. Uiteraard is het een gemiddelde en is weer weerbarstig, maar het is prima als voorspeller te gebruiken.
Dus vol op Zuid op 30-40 graden is het beste voor in de winter ondanks dat je minder panelen kwijt kan dan O/W opstelling.

Dit gaat wel compleet ander weg op dan wat er gezegd wordt in de PV wereld, interessant :).
In de PV wereld gaat het bij OW sets bijna altijd om sets die op 10° of 13° liggen op een dakruimte (dat dan vaak ook beperkt is). Dan is het verschil in opbrengst niet >20% maar "slechts" ~10%. In die vlakke opstellingen kan je de panelen ook helemaal tegen elkaar aan leggen en daardoor kan je op een dak veel meer panelen kwijt. Daardoor kan je "meeste opbrengst van een dak" krijgen met OW sets.

Dat aspect van vlak tegen elkaar aan leggen is met deze 30° mogelijk een heel stuk minder (geen idee, niet gesimuleerd). Maar ruimte speelt volgens mij ook geen echte rol.
Theoretische cijfers ;).
Je stelt het alsof het geen waarde heeft. Het heeft een uitstekend voorspellende waarde gemiddeld over de jaren. Elk jaar individueel is iuteraard van het weer van die tijd afhankelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 18-09-2022 20:56 ]

• Jazsie
JvS schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:51:
[...]

Hier is je bewijs. Ongeveer 30° is wel optimaal over het hele jaar, maar je kan er in de winter wat meer uitpersen door hem naar 50° te zetten in september en maart, en op 70° te zetten in okt-feb. Wel grappig om te zien :). Zeker dec-jan hebben er veel aan zo te zien.

[Afbeelding]
En hoe zijn de cijfers als je dus O/W opstelling neemt met meer panelen (want je kan dan een stuk meer panelen leggen)?

Wat je laat zien is met het zelfde aantal panelen op Zuid vs O/W, echter als je voor O/W gaat, dan leg je ook meer panelen neer...
JvS schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:55:
[...]
In de PV wereld gaat het bij OW sets bijna altijd om sets die op 10° of 13° liggen op een dakruimte (dat dan vaak ook beperkt is). Dan is het verschil in opbrengst niet >20% maar "slechts" ~10%. In die vlakke opstellingen kan je de panelen ook helemaal tegen elkaar aan leggen en daardoor kan je op een dak veel meer panelen kwijt. Daardoor kan je "meeste opbrengst van een dak" krijgen met OW sets.

Dat aspect van vlak tegen elkaar aan leggen is met deze 30° mogelijk een heel stuk minder (geen idee, niet gesimuleerd). Maar ruimte speelt volgens mij ook geen echte rol.
Dus als de TS O/W neemt in 30/40 graden met meer panelen dan is de opbrengst onder aan de streep meer/beter dan Zuid opstelling? Ook al speelt hier wellicht ruimte geen rol, je kan wel meer panelen kwijt op het zelfde stuk oppervlakte.
JvS schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:55:
[...]
Je stelt het alsof het geen waarde heeft.
Dat is een aanname van jou, dat heb ik niet gezegd.

Probeer het enkel te begrijpen zodat het ook voor de TS meer duidelijkheid geeft bij de keus die gemaakt gaat worden.

Uiteraard kan de TS gewoon blind op je cijfers geloven, ieder zijn keus :+.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jazsie schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:07:
[...]

Uiteraard kan de TS gewoon blind op je cijfers geloven, ieder zijn keus :+.
Kritisch prima. Je mag prima afvragen hoe de cijfers tot stand zijn gekomen en hoe de simulatie werkt en welke simulator ik gebruikt heb (volgens mij wel duidelijk toch? (PVcalc).

Ik begrijp niet waarom je er zoveel vraagtekens bij zet als ik eerlijk ben. Het zijn gewoon simulaties op basis van gemiddeld weer en zonrichtingen door het jaar.

Beter iets onderbouwe met getallen dan gewoon roepen "OW is beter want salderen gaat eraf" (wat dus niet waar is en exp;iciet al helemaal niet in deze situatie). Wat wel waar is: "OW is beter zijn als ruimte schaars is en je de sets kop staart kan leggen en je maximale jaaropbrengst wil met 10 of 13°". Dat heb ik zelf nota bene 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 18-09-2022 21:15 ]

• Jazsie
Zoveel vraagtekens zijn het niet, en heb daar al antwoord op gegeven waarom, lees mijn vorige reactie ;).

Verder ligt het compleet aan de situatie/budget van de TS.

Zo kom ik bv op een O/W opstelling met meer panelen in de winter maanden toch beter uit behalve in december waar Zuid meer opbrengt.

Genoeg leesvoer voor de TS.
JvS schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:13:
Beter iets onderbouwe met getallen dan gewoon roepen "OW is beter want salderen gaat eraf" (wat dus niet waar is en exp;iciet al helemaal niet in deze situatie). Wat wel waar is: "OW is beter zijn als ruimte schaars is en je de sets kop staart kan leggen en je maximale jaaropbrengst wil met 10 of 13°". Dat heb ik zelf nota bene 8)7
Dan laten we aan de TS over wat hij wilt, de info is er :+.

• brutus26
Ja ik zal alle bevindingen meenemen in mijn besluit, nu nog de juiste panelen vinden met de juiste aantallen.

• Ronald
Het effect van zuid vs o-w vs vlakker en steiler is allemaal te simuleren: ook het effect op direct eigen gebruik post-salderen.

Zowel solaredge als sunny kunnen hiervoor met een verbruik profiel simuleren.

Ze kunnen dat beide ook nog met toevoegen van accu… voor nu niet interessant, maar dan weet je enigszins waar je aan toe bent als het zover komt.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:12

[...]
Lier, krik of heugel verstelling kan nog aardig wat extra kWh opleveren.
Als je bijvoorbeeld 1x per kwartaal de hoek aanpast, kan dat heel veel schelen als je de tabel van JvS van zondag 18 september 2022 20:51 bekijkt.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:03

Bravo

Second Best

De simulatie van Thomas Berger is wel gebaseerd op 'clear sky' omstandigheden, zonnetje aan de blauwe lucht dus. Als er bewolking is, is de zonnestraling veel diffuser en zal een vlakkere hellingshoek beter zijn voor de opbrengst. Al is de totale opbrengst bij bewolking een stuk lager dan bij een zon.
Waar het optimum zit qua hellingshoek hangt enorm af van de zon vs bewolking in een periode. Of je moet op basis van het weerbericht iedere dag de panelen afstellen...

Weer wat geleerd, dank @JvS !

[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 19-09-2022 11:27 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bravo schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:24:
De simulatie van Thomas Berger is wel gebaseerd op 'clear sky' omstandigheden, zonnetje aan de blauwe lucht dus.
Dat is alleen voor de dagopbrengsten grafiekjes, niet voor de maand/jaartabellen. Die zijn gebaseerd op een gemiddeld aantal uur en een gemiddelde temperatuur.

edit: overigens zijn de simulaties het niet 100% met elkaar eens voor mijn set. Ik heb het in sunnydesign (met schaduw), PVgis en PVcalc gesimuleerd. Komt behoorlijk overeen, maar niet 100,00% voor een "platte OW set"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0sIjfNDNKvd-O9YbGPopAk_O-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gTgdRqgW6GSzBGEsufmLwH2o.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door JvS op 19-09-2022 11:28 ]

• brutus26
Oke we gaan het dus een verstelbaar frame maken met een omvormer van Solis of Solax, de 17kw heb ik nog niet kunnen vinden, en welk panelen 35/40 stuks (13.500 x 0,88 = 11.880) moet ik hiervoor nemen iemand een goed advies ? kleur maakt niet uit we zien ze toch niet, leverbaar rond december

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

@brutus26

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

Zitten in Hengelo, dus dichtbij, hanteren redelijke prijzen en ik lees positieve reviews.
Blauwe panelen zijn vaak goedkoper dan zwarte.

[ Voor 20% gewijzigd door 964C2 op 19-09-2022 21:30 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• Termy

Termy

LONGi LR4-72HPH-455 bv. Heb ze zelf ook ;).

• D_Jeff
Zoals eerder geschreven: Juist in het veld hebben 500Wp+ panelen meer nut, ondanks hun grotere formaat

• 964C2

964C2

En als je panelen in 2023 koopt, vervalt volgens mij de BTW.
Zeker bij een groot aantal ( > 10 kW ) is dit een mogelijk voordeel en ontheffing BTW administratie.

[ Voor 11% gewijzigd door 964C2 op 20-09-2022 18:11 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• brutus26
het volgende heb ik nu gevonden:
26 stuks Ja solar JAM72S30- 550 watt piek of
26 stuks Jinko JKM555N-72HL4-PLT 555 watt piek
wat is de beste keuze
Omvormer: solis S5-GR3P10K, of gelijkwaardige Goodwe
welk merk heeft de beste reputatie

• 964C2

964C2

Moeilijk om zonder prijzen iets te zeggen welke de beste prijs- waarde verhouding hebben.
Geldt zowel voor omvormers als panelen

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 22-09-2022 21:14 ]

• brutus26
de de 250 is 31 cent per kw en de 255 32 cent per kw
de Goodwe omvormer is 25 euro duurder
964C2 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:13:
Moeilijk om zonder prijzen iets te zeggen welke de beste prijs- waarde verhouding hebben.
Geldt zowel voor omvormers als panelen

• Zenix

Zenix

BOE!

Waarom maar een 10kw omvormer, dat mag best wat hoger zijn, maakt voor prijs meestal weinig uit.

• brutus26
volgens de aanbieder gaat hij tot 15 kw

Kenmerken van de Solis-10K-S5
Max. ingangsvermogen 15kW
Max. ingangsstroom 16A
Max. uitvoerstroom 15.9A
Max. rendement 98.5%
3-Fase
2 MPPT 2 IN
Geïntegreerde AFCI
RS485 (Optioneel: WIFI/LAN/GPRS met een Data Logging Stick).
LCD-beeldscherm
Gewicht 17.8kg
Afmetingen 310 x 563 x 219 mm
Zenix schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:23:
Waarom maar een 10kw omvormer, dat mag best wat hoger zijn, maakt voor prijs meestal weinig uit.

• Zenix

Zenix

BOE!

brutus26 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:36:
volgens de aanbieder gaat hij tot 15 kw

Kenmerken van de Solis-10K-S5
Max. ingangsvermogen 15kW
Max. ingangsstroom 16A
Max. uitvoerstroom 15.9A
Max. rendement 98.5%
3-Fase
2 MPPT 2 IN
Geïntegreerde AFCI
RS485 (Optioneel: WIFI/LAN/GPRS met een Data Logging Stick).
LCD-beeldscherm
Gewicht 17.8kg
Afmetingen 310 x 563 x 219 mm

[...]
Ja dat is wat je er maximaal aan mag hangen, maar output is maar 10kW terwijl jou set op op zuid 14kW kan doen. De 10kW kan wel, maar op goede dagen mis je 4000W.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 22-09-2022 21:41 ]

• 964C2

964C2

Ik heb een GoodWe 10 KW omvormer voor mijn huisset en een Solax 15KW voor de kantoorset. Geen klachten tot nu toe
Zou altijd kiezen voor omvormer die voldoende capaciteit heeft . Dus voor jouw set veel liever een 15 KW dan een 10KW .
Zeker als je geen last van schaduw hebt en je zuidgerichte ligging hebt .
Aftoppen is zonde

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Soms is de jaaropbrengst die 'niet aftoppen' meer opbrengt wel de meerprijs van een grotere inverter niet waard. Hier heerst een grote 'aftopangst' en lijkt iedereen meer naar de curves dan naar de 'is dat het echt waard' te kijken.

Maar als die inverters ongeveer even duur zijn, zou ik ook een grotere nemen.

• 964C2

964C2

Maar aftoppen met set van 14300 Watt/ 14430 Watt op 10 KW omvormer is ' too much ' en geeft bijna iedere dag een Tafelberg parabool :(

Prijsverschil tussen 10 & 15 KW is vaak niet enorm. Je kunt dan beter nog iets van 4 extra panelen bijleggen, dan gaat het volgens mij goed komen met een 15 KW omvormer.
Maar wie betaalt, bepaalt :*)

[ Voor 26% gewijzigd door 964C2 op 23-09-2022 08:42 ]

Pagina: 1