Ervaringen en offerte veranda / tuinkamer

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Aan onze nieuwbouwwoning willen wij graag een veranda / tuinkamer plaatsen.

Wensen:
- 5x3 meter
- Glazen dak
- Glazen schuifwand aan linkerzijde en voorzijde
- Dichte wand aan rechterzijde (tegen schutting aan)
- Boven linker en rechter schuifdeur een glazen spie
- Zonwering aan de bovenkant
- Ritsscreen aan de voorzijde tegen laaghangende zon

Nu hebben wij inmiddels 2 offertes hier in omgeving Groningen opgevraagd van een dealer van Verasol en een dealer van Verano.

Bij Verasol kwam het totaal op ongeveer 24k uit, bij Verano op 22.5k. Voornaamste verschil tussen de twee is dat de Verasol-dealer onderdakzonwering gebruikt terwijl de Verano-dealer sterk bovendakzonwering adviseerde en dat dus in de offerte heeft opgenomen.

Zijn dit redelijke prijzen? Zelf hadden we 18k in gedachten maar wellicht was dat wat te optimistisch voor onze wensen.

Daarnaast zitten we tussen twee dealers in waarvan de ene stellig overuigt is dat onderdakzonwering de beste optie is terwijl de ander zweert bij bovendakzonwering. We zijn bij bovendak wat bang dat dat ding on no-time onder de vogelpoep komt te zitten en bovendien vinden we het minder mooi staan. Maar de verkoper zei dat het anders veel heter zou worden onder het glas. Heeft iemand ervaring met een van beide of allebei?

De Verano-verkoper was verder erg stellig dat Verano betere kwaliteit is. Onder andere doordat het dikker materiaal is. Nu wil ik dat laatste nog wel aannemen maar heb je daar als koper ook nog echt iets aan? Het is vanzelfsprekend wel de intentie dat het over 20/30 jaar nog steeds goed staat en niet verbogen, verzakt of op een andere manier vergaan is, maar op een bepaald moment is het ook sterk genoeg lijkt me?

Advies en ervaringen zijn van harte welkom :)

Tja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 15:18
Ten aanzien van het aspect om hitte buiten te houden bestaat er denk ik wel consensus dat je dit het beste bereikt met zonwering van buitenaf. Eigen ervaring die ik heb is niet met een tuinkamer maar met rolluiken. Die werken beter dan binnen een gordijn dicht te trekken want de warmte is dan al binnen.

Heb je nu veel last van vogelpoep op je terras daar waar de tuinkamer gaat komen? Zo nee, dan denk ik niet dat de aanwezigheid van de tuinkamer een toevallig overvliegende duif opeens zal triggeren om de payload te lossen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:05
Ik zou ook zeker voor zonwering van buitenaf kiezen. Afhankelijk van de dikte en gekozen lichtdoorlatend materiaal zal je de vogelpoep wel of niet zien. Net zoals met een zonnescherm. Wit licht doek, je ziet alles. Donkerantraciet, je ziet niks.

Wat is de tuin ligging eigenlijk? Op zuid west wordt een ruimte met glazen dak echt heet, op noorden stukken minder. Dan kan je eventueel binnen zonwering kiezen.

[ Voor 25% gewijzigd door vinpower op 11-09-2022 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
marcelcee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:51:
Ten aanzien van het aspect om hitte buiten te houden bestaat er denk ik wel consensus dat je dit het beste bereikt met zonwering van buitenaf. Eigen ervaring die ik heb is niet met een tuinkamer maar met rolluiken. Die werken beter dan binnen een gordijn dicht te trekken want de warmte is dan al binnen.
Dat geloof ik. Maar het grote vraagstuk voor mij is of dit heel relevant is voor een tuinkamer aangezien je in de hitte de schuifdeuren openzet en het lekker door kan waaien. Onze wens is schaduw in hartje zomer, en ik het voorjaar / najaar juist een warmere plek.
Heb je nu veel last van vogelpoep op je terras daar waar de tuinkamer gaat komen? Zo nee, dan denk ik niet dat de aanwezigheid van de tuinkamer een toevallig overvliegende duif opeens zal triggeren om de payload te lossen ;)
Niet heel veel. Maar het valt zo nu en dan wel eens op de zonnepanelen, en het lijkt me lastig om zo’n zonnescherm schoon te krijgen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
vinpower schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:37:
Ik zou ook zeker voor zonwering van buitenaf kiezen. Afhankelijk van de dikte en gekozen lichtdoorlatend materiaal zal je de vogelpoep wel of niet zien. Net zoals met een zonnescherm. Wit licht doek, je ziet alles. Donkerantraciet, je ziet niks.

Wat is de tuin ligging eigenlijk? Op zuid west wordt een ruimte met glazen dak echt heet, op noorden stukken minder. Dan kan je eventueel binnen zonwering kiezen.
De tuinligging is zuid-west. We hebben nu een schaduwdoek boven het terras hangen, maar aan het eind van de middag doet dat niets door de laaghangende zon.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MadEgg schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:51:
[...]

Dat geloof ik. Maar het grote vraagstuk voor mij is of dit heel relevant is voor een tuinkamer aangezien je in de hitte de schuifdeuren openzet en het lekker door kan waaien.
Wel grappig want moderne(re) huizen zijn vaak zo goed geisoleerd / geventileerd dat je juist bij hitte buiten, er soms beter/vaker voor kan kiezen om het niet te laten doorwaaien. En, natuurlijk, doorwaaien werkt alleen als het waait dus misschien dat je al precies weet hoeveel wind en welke richting in je nieuwe huis wind waait, maar ga er niet blind vanuit dat je door simpel openzetten voldoende luchtverplaatsing hebt.

Voor wat betreft de bovenzonwering; heb je al aan de leverancier gevraagd hoe makkelijk je dat wel/niet kan schoonmaken? Ik doe zomaar de aanname dat dat spul best wel eens getest is op UV / vogelpoep / dode bladeren / etc. en dat ze een materiaal hebben wat relatief simpel schoon te houden is. Natuurlijk kan je je afvragen of (elk) materiaal 20 tot 30 jaar kleurvast en vlekvast is maar ook dat zal de leverancier meer info over hebben.

/edit: op de site van Verano hebben ze bijvoorbeeld een mooie handleiding hoe je bepaalde zaken moet schoonmaken; dat doet me enigszins vermoeden dat ze vertrouwen in hun produkt / coating / etc hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 11-09-2022 10:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:04
Wij hebben er eentje van destijds Zonneranda. 7 x 3 meter. 30k aan guldens gekost. Wel met een gemetselde spouw, elektrisch dak, en geïsoleerde betonvloer. Inmiddels 30 jaar oud.
De schuifpuien zijn kunstof met dubbel glas.
Ik moet zeggen dat het spul zich prima houdt. Het kan nog een hele tijd mee.

Wat krijg jij voor deze prijzen? Zijn het kozijnen of is het gewoon glas in profielen op zo'n railtje?
En op bestaande tegels of komt er ook een betonvloer in? Heb je een foto van hoe het er uit komt te zien?

Ik vind het erg veel geld, je hebt ook veel kleine bedrijfjes die serres plaatsen voor een fractie van die prijs. Ook met zonwering en glaswandjes.

Zonwering hebben wij overigens niet. Ik heb zelf iets aan de binnenkant gemonteerd. Ons dak kan volledig open schuiven, maar als dit niet zou kunnen zou ik er echt weg branden.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 11-09-2022 10:54 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

pentaw1nz schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:53:
Wij hebben er eentje van destijds Zonneranda. 7 x 3 meter. 30k aan guldens gekost.
:') Gulden oude tijd; dat is op het randje van 25 jaar geleden. En bij gemiddeld 5% inflatie per jaar, weet ik niet of je Euro en gulden nog echt kan prijsvergelijken. Neem ook aan dat de materialen in de offerte van @MadEgg nieuwer / duurzamer / lichter / whatever zijn dan jouw mooi gemetselde muur en de (extra) betonnen vloer ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:59:
[...]
Wel grappig want moderne(re) huizen zijn vaak zo goed geisoleerd / geventileerd dat je juist bij hitte buiten, er soms beter/vaker voor kan kiezen om het niet te laten doorwaaien. En, natuurlijk, doorwaaien werkt alleen als het waait dus misschien dat je al precies weet hoeveel wind en welke richting in je nieuwe huis wind waait, maar ga er niet blind vanuit dat je door simpel openzetten voldoende luchtverplaatsing hebt.
We wonen er inmiddels alweer bijna 4 jaar, mijn aanduiding nieuwbouw was meer dat het een jong huis is. Maar het is aardig omgeven door andere huizen en schuttingen, dus als het niet stormt is het niet erg winderig.Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen - aangezien in dit geval de hitte instraalt van boven, en warmte stijgt op.

Dus de gereflecteerde warmte door de zonwering gaat weer omhoog en blijft tussen het dak en de zonwering hangen, maar zakt niet dan niet zo snel naar beneden. Dat is wat verkoper Verasol vertelde in ieder geval, en het klinkt niet onaannemelijk.
Voor wat betreft de bovenzonwering; heb je al aan de leverancier gevraagd hoe makkelijk je dat wel/niet kan schoonmaken? Ik doe zomaar de aanname dat dat spul best wel eens getest is op UV / vogelpoep / dode bladeren / etc. en dat ze een materiaal hebben wat relatief simpel schoon te houden is. Natuurlijk kan je je afvragen of (elk) materiaal 20 tot 30 jaar kleurvast en vlekvast is maar ook dat zal de leverancier meer info over hebben.

/edit: op de site van Verano hebben ze bijvoorbeeld een mooie handleiding hoe je bepaalde zaken moet schoonmaken; dat doet me enigszins vermoeden dat ze vertrouwen in hun produkt / coating / etc hebben.
Ik heb daar naar gekeken inderdaad. En natuurlijk hebben ze vertrouwen in hun product - wij van WC-eend adviseren WC-eend, nietwaar? Ik zou graag wat ervaringen van mensen hiermee horen.
pentaw1nz schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:53:
Wij hebben er eentje van destijds Zonneranda. 7 x 3 meter. 30k aan guldens gekost. Wel met een gemetselde spouw, elektrisch dak, en geïsoleerde betonvloer. Inmiddels 30 jaar oud.
De schuifpuien zijn kunstof met dubbel glas.
Ik moet zeggen dat het spul zich prima houdt. Het kan nog een hele tijd mee.

Wat krijg jij voor deze prijzen? Zijn het kozijnen of is het gewoon glas in profielen op zo'n railtje?
En op bestaande tegels of komt er ook een betonvloer in? Heb je een foto van hoe het er uit komt te zien?

Ik vind het erg veel geld, je hebt ook veel kleine bedrijfjes die serres plaatsen voor een fractie van die prijs. Ook met zonwering en glaswandjes.

Zonwering hebben wij overigens niet. Ik heb zelf iets aan de binnenkant gemonteerd. Ons dak kan volledig open schuiven, maar als dit niet zou kunnen zou ik er echt weg branden.
Het frame is in beide gevallen van aluminium. De schuifdeuren zijn glasplaten in een profiel op een rail, met meetreksysteem. Deze foto van de Verasol-website geeft een goede indruk van wat het moet worden (maar dan dus met zonwering en een screen aan de voorzijde):
Afbeeldingslocatie: https://typo3.verasol.nl/fileadmin/user_upload/Actie_assets/2022/Asset_C01_Geldrop.png

Er komt geen betonplaat onder. Wel worden de staanders gefundeerd op schroefpalen, en er komt een dwarsligger tussen de bestaande tegels waar de rail op gemonteerd wordt en om het gewicht van de glazen schuifwanden te dragen.

Ik vind het ook een hoop geld, maar een vergelijking met een prijs in guldens van 30 jaar geleden is niet echt een eerlijke vergelijking.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lakechurch
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-04 17:49
[quote]MadEgg schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:51:
[...]

Dat geloof ik. Maar het grote vraagstuk voor mij is of dit heel relevant is voor een tuinkamer aangezien je in de hitte de schuifdeuren openzet en het lekker door kan waaien. Onze wens is schaduw in hartje zomer, en ik het voorjaar / najaar juist een warmere plek.

[...]

Wij hebben een vergelijkbare overkapping, 6x4. Destijds half Nederland langsgegaan. Sommige verkopers zeiden dat het prima was om geen zonwering te nemen want dat kan later altijd nog. Na jarenlange ervaring kan ik zeggen dat zonwering een MUST is. Als er zon is, ook in de winter, is het binnen no-time 30 graden+. Zonder zonwering alleen uit te houden als het bewolkt is. Wij hebben buitenzonwering en ja dat wordt sneller vies maar ziet er na jaren nog prima uit. Alles is afhankelijk van de situatie, buiten zonwering is veel beter om de zon te weren, nadeel is dat het eerder vies wordt en eventueel windgevoelig.

Prijsindicatie lijkt ok maar lastig in de schatten zonder specificaties. Wat voor soort fundering, hoe is de zijkant zonder glas en dergelijke zijn van invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 13:16
Ik vind het bizarre prijzen maar men vraagt tegenwoordig wat ze willen . Wij hebben het zelf gebouwd weliswaar 6 jaar terug ongeveer. In België het allumium gekocht, bouwpakket, en bovenkant afgewerkt met polycarbonaat. Die kun je ook zonwerend kopen. Dat hebben wij ook gedaan. Dat houdt 80 procent van het uv tegen en breekt het licht. Het zijn dunne streepjes op het carbonaat. Diepte 4m, breedte ruim 8m. Kosten 2.4k. Als we het dan net als jou zouden dichtmaken met glazen schuifdeuren zou je op 6k uitkomen ofzo. De arbeidskosten lijken mij erg ruim al zie ik de offerte niet in details.

De ritsscreens zijn wel kostenopdrijvend. Wij hebben glasvezeldoek met geleidingsysteem op de lichtstraat en dat kostte al gauw 3k voor 2 bij 3m. Het wordt overigens amper vies. Ik zou toch eens overwegen of polycarbonaat geen optie is. Dan heb je 2 oplossingen in 1 en glas is gewoon killing qua hitte en viezigheid met vlekken. En je isoleert het zo te horen toch niet.

[ Voor 5% gewijzigd door blatenja op 11-09-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
@MadEgg tuurlijk geen eerlijke vergelijking met mijn veranda uit 93, maar ik bedoelde vooral te zeggen dat het zich goed houdt en dat er nogal verschil is.

Ik verwacht ook niet dat je voor jouw prijs 5 meter kunststof schuifpui krijgt met hr+++ glas. Het standaard veiligheidsglas op rail is daarentegen ook niet zo heel duur. Dat kun je voor 5 meter krijgen voor <3000,-

Schroefpalen zijn daarentegen wel weer mooi. Dat hoor je niet vaak en de gemiddelde klusser die een veranda plaatst zal gewoon wat beton storten onder de staanders.
Een glazen dak is ook duurder dan poly en ook de zonwering is prijzig.
Glas heeft daarentegen weer andere nadelen tov poly. Een polycarbonaatdak maak je 1 a 2 keer per jaar schoon met een telescoopstang. Mooi Glas ga je na 2 weken weer ergeren als er een duif op heeft gekakt

Dan klopt het totaalplaatje toch wel aardig denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door pentaw1nz op 11-09-2022 13:41 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:34
marcelcee schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:51:
Overvliegende duiven zul je nooit een payload van krijgen, die kunnen dat alleen als ze zitten. En dat doen ze net graag op de nok van je dak.

Onze terrasoverkapping zit aan het huis vast en precies onder de nok is altijd wel wat vogelpoep te zien op het glas. Wij hebben de zonwering dus onder het glas zitten maar dit werkt inderdaad minder goed als erboven. Voor die paar dagen dat het echt te warm wordt zitten wij dus lekker in de tuin.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 12:19
Ik begreep dat bij onderdakzonwering dan weer het probleem is dat je viezigheid (stof, insecten) tussen het doek en het glas krijgt waar je niet bij kunt. Op het zuidwesten zou ik sowieso voor buitenzonwering gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Vistajevski schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:14:
Ik begreep dat bij onderdakzonwering dan weer het probleem is dat je viezigheid (stof, insecten) tussen het doek en het glas krijgt waar je niet bij kunt. Op het zuidwesten zou ik sowieso voor buitenzonwering gaan.
Klopt.
Ik hebbhet aan de binnenkant en naast dat het minder goed werkt (warmte is dan al binnen), komen er inderdaad ook insecten op.

Eens in de zoveel tijd schoonmaken. Ik kan de zonwering aan 1 kant loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Lakechurch schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:05:
[quote]MadEgg schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:51:
[...]

Prijsindicatie lijkt ok maar lastig in de schatten zonder specificaties. Wat voor soort fundering, hoe is de zijkant zonder glas en dergelijke zijn van invloed.
De offerte voor de Verasol is als volgt onderverdeeld:

Overkapping€7250
Glasschuifwand voor€4500
Rabatwand rechts€1500
Glasschuifwand links€2500
Spiestukken links en rechts€2000
Zonwering (onderdak)€4750
Ritzcreen voorzijde€1500
Totaal€ 24.000,00
Waarvan montage€3120

Dit is met betonpoeren en daaronder paalfundering van 5m aan de lange zijde en 3m aan de korte zijde. Voor Verano gaan ze uit van schroefpalen van 80 - 150cm, en dan wel een stuk meer onder de rail (6 stuks aan de voorzijde).

De zonweringen zjin beide elektrisch aangedreven overigens, en er zit nog ergens LED-verlichting in de offerte verstopt, maar dat is een aanbieding dus "gratis".

[ Voor 5% gewijzigd door MadEgg op 11-09-2022 14:41 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
blatenja schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:06:
Ik vind het bizarre prijzen maar men vraagt tegenwoordig wat ze willen . Wij hebben het zelf gebouwd weliswaar 6 jaar terug ongeveer. In België het allumium gekocht, bouwpakket, en bovenkant afgewerkt met polycarbonaat. Die kun je ook zonwerend kopen. Dat hebben wij ook gedaan. Dat houdt 80 procent van het uv tegen en breekt het licht. Het zijn dunne streepjes op het carbonaat. Diepte 4m, breedte ruim 8m. Kosten 2.4k. Als we het dan net als jou zouden dichtmaken met glazen schuifdeuren zou je op 6k uitkomen ofzo. De arbeidskosten lijken mij erg ruim al zie ik de offerte niet in details.

De ritsscreens zijn wel kostenopdrijvend. Wij hebben glasvezeldoek met geleidingsysteem op de lichtstraat en dat kostte al gauw 3k voor 2 bij 3m. Het wordt overigens amper vies. Ik zou toch eens overwegen of polycarbonaat geen optie is. Dan heb je 2 oplossingen in 1 en glas is gewoon killing qua hitte en viezigheid met vlekken. En je isoleert het zo te horen toch niet.
Het glazen dak maakt het wel een stuk duurder in ieder geval, daar zijn we ons van bewust. We hoeven ook niet de goedkoopste oplossing, maar we willen natuurlijk wel een redelijke prijs betalen en niet afgezet worden.

Polycarbonaat is veel lichter en daarmee heb je ook een minder stevige constructie nodig en minder fundering. De Veranda-frames die daarbij passen zijn dus ook goedkoper. Maar het glazen dak vinden we nou eenmaal veel mooier, wel zo fijn als je ook gewoon nog door het dak naar buiten kan kijken. Hoort voor ons wel een beetje bij de buiten-zit-ervaring.

6k is wel een heel andere prijscategorie natuurlijk. De zonwering op onze offertes komt alleen al op dat bedrag uit. Maar ook de spiestukken in de nok aan de linker en rechterzijde zijn naar mijn mening bizar duur - 2000 voor 2 driehoekige stukken glas.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik vind eigenlijk alleen de prijzen voor alle glasdelen vrij hoog. Dat stelt echt niet zoveel voor en zie ik regelmatig veel goedkoper.

Rest lijkt mij eigenlijk wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
pentaw1nz schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:37:
@MadEgg tuurlijk geen eerlijke vergelijking met mijn veranda uit 93, maar ik bedoelde vooral te zeggen dat het zich goed houdt en dat er nogal verschil is.

Ik verwacht ook niet dat je voor jouw prijs 5 meter kunststof schuifpui krijgt met hr+++ glas. Het standaard veiligheidsglas op rail is daarentegen ook niet zo heel duur. Dat kun je voor 5 meter krijgen voor <3000,-

Schroefpalen zijn daarentegen wel weer mooi. Dat hoor je niet vaak en de gemiddelde klusser die een veranda plaatst zal gewoon wat beton storten onder de staanders.
Een glazen dak is ook duurder dan poly en ook de zonwering is prijzig.
Glas heeft daarentegen weer andere nadelen tov poly. Een polycarbonaatdak maak je 1 a 2 keer per jaar schoon met een telescoopstang. Mooi Glas ga je na 2 weken weer ergeren als er een duif op heeft gekakt

Dan klopt het totaalplaatje toch wel aardig denk ik.
Ja, dat glas zal regelmatig schoongemaakt moeten worden. Is zeker ook een nadeel, maar dat mogen de glazenwassers wel doen als ze de res van het huis komen doen :+

Er komt inderdaad geen HR+++ glas in - het is veiligheidsglas van 10mm, en niet in een kunstof kozijn. Het schuift grotendeels weg - het worden dan 5 a 6 glazen panelen op rails die je allemaal naast elkaar wegschuift aan de zijkant, zodat er 4 van de 5 meter overblijft als vrije doorgang.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Vistajevski schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:14:
Goed punt - je krijgt hele andere vervuiling aan de andere kant van het glas. Aan de binnenkant is de zonwering dan nog wel wat subtieler / minder zichtbaar, maar ik denk dat we daar wel overheen komen.

Bovendak it is.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:11
@MadEgg ik heb mijn glazen wanden bij foravida punt nl vandaan en voor de grootste wand die ik heb a 6 panelen van elk 1m bij 2.40m die kwam in totaal met alle opties op 1800,- (wel een jaar geleden).
Om even aan te geven hoe belachelijk duur die van jou is. (Ook 10mm gehard glas)

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 11-09-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:42:
@MadEgg ik heb mijn glazen wanden bij foravida punt nl vandaan en voor de grootste wand die ik heb a 6 panelen van elk 1m bij 2.40m die kwam in totaal met alle opties op 1800,- (wel een jaar geleden).
Om even aan te geven hoe belachelijk duur die van jou is. (Ook 10mm gehard glas)
Zo, dat is wel even een andere prijscategorie. Ik heb ongeveer hetzelfde even bij elkaar geklikt daar en kom op €6400,- uit. Dan mis ik alleen het screen aan de voorzijde, dat leveren ze niet, en glazen spiestukken aan de bovenzijde zie ik er niet tussen staan. Maar dan moet je het wel zelf plaatsen (of het lokale klusbedrijf inschakelen).

Maar waar komt dat enorme prijsverschil vandaan? Is het ene zwaar overpriced of is dit fors mindere kwaliteit?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:34
MadEgg schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:33:
[...]

Polycarbonaat is veel lichter en daarmee heb je ook een minder stevige constructie nodig en minder fundering. De Veranda-frames die daarbij passen zijn dus ook goedkoper. Maar het glazen dak vinden we nou eenmaal veel mooier, wel zo fijn als je ook gewoon nog door het dak naar buiten kan kijken. Hoort voor ons wel een beetje bij de buiten-zit-ervaring.
De lichtdoorlatendheid van glas is ook veel beter, belangrijk als je overkapping vast zit aan je huis op een plek waar ramen zitten, en bij (harde) regen is het veel stiller onder glas. Polycarbonaat is goedkoper maar verliest het op de lange duur van glas.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
MadEgg schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:56:
[...]

Zo, dat is wel even een andere prijscategorie. Ik heb ongeveer hetzelfde even bij elkaar geklikt daar en kom op €6400,- uit. Dan mis ik alleen het screen aan de voorzijde, dat leveren ze niet, en glazen spiestukken aan de bovenzijde zie ik er niet tussen staan. Maar dan moet je het wel zelf plaatsen (of het lokale klusbedrijf inschakelen).

Maar waar komt dat enorme prijsverschil vandaan? Is het ene zwaar overpriced of is dit fors mindere kwaliteit?
Het is heel degelijk spul en zelf plaatsen heb ik ook gedaan en is prima te doen. Glazen zijn natuurlijk zwaar maar met 2 man gewoon te doen en rustig aan.
Ik heb met de afgelopen zware storm geen centje pijn gehad met deze glazen wanden.
Ik heb ook meerdere wanden bekeken maar volgens mij zijn er feitelijk maar 2 hooguit 3 fabrikanten, de rest labelt ze gewoon om en brengt ze uit in eigen beheer.
De rest heet dus “marge” :p .

Als je in Noord-Holland woont en je wilt mijn wand komen bekijken dan kan dat hoor, stuur dan even een DM.

In mijn topic kom je hem tegen:
Showcase Douglas overkapping bouwen

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 11-09-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:33
Wij hebben bewust voor onder zonwering gekozen. Die hebben we bijna de hele zomer dicht. Bij bovenzonwering ben je afhankelijk van het weer. Dus niet vergeten dicht te doen als er een bui wordt voorspeld als je weg wilt. Voor ons was dat belangrijker dan het voordeel van warmtewerendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:00
Glas is een bron van ellende in een veranda. Viezigheid makkelijk te zien en heet. Een ritsscreen heeft een openingsfactor van 5% , een hor 60% ofzo. Dus als je de screen gebruikt in de zomer komt er amper lucht binnen.

Ik heb net op de veranda een rolluik met kantelbare lamellen gemonteerd (google maar eens daarop). 2 stuks heb je voor misschien 3k. Nu staat er 6k op je offerte voor een glazen wand en ritsscreen, wat ook minder effectief is naar mijn idee. Direct zonlicht en regen bereikt het veranda terras niet, en er komt genoeg lucht binnen. Bij een ritsscreen of glazen wand ga je echt in een broeikast zitten in de zomer.

[ Voor 12% gewijzigd door Flatisa op 11-09-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:40:
[...]

Het is heel degelijk spul en zelf plaatsen heb ik ook gedaan en is prima te doen. Glazen zijn natuurlijk zwaar maar met 2 man gewoon te doen en rustig aan.
Ik heb met de afgelopen zware storm geen centje pijn gehad met deze glazen wanden.
Ik heb ook meerdere wanden bekeken maar volgens mij zijn er feitelijk maar 2 hooguit 3 fabrikanten, de rest labelt ze gewoon om en brengt ze uit in eigen beheer.
De rest heet dus “marge” :p .

Als je in Noord-Holland woont en je wilt mijn wand komen bekijken dan kan dat hoor, stuur dan even een DM.

In mijn topic kom je hem tegen:
Showcase Douglas overkapping bouwen
Jij hebt dus alleen de glasschijfwand in een zelfbouw overkapping als ik het goed zie? Ik weet niet hoezeer een en ander mix & match is. Ik woon in provincie Groningen dus niet echt in de buurt.

Op zich wel verleidelijk maar ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met klussen, heb al zoveel gedaan in dit huis :+
Bas.013 schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:45:
Wij hebben bewust voor onder zonwering gekozen. Die hebben we bijna de hele zomer dicht. Bij bovenzonwering ben je afhankelijk van het weer. Dus niet vergeten dicht te doen als er een bui wordt voorspeld als je weg wilt. Voor ons was dat belangrijker dan het voordeel van warmtewerendheid.
Dat speelt ook nog enigszins mee. Wel hebben we het nog gehad over een wind/regen-detector bij het screen die hem automatisch sluit. Op deze begroting is dat een verwaarloosbare meerprijs dus zou ook een oplossing zijn.
Flatisa schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:58:
Glas is een bron van ellende in een veranda. Viezigheid makkelijk te zien en heet. Een ritsscreen heeft een openingsfactor van 5% , een hor 60% ofzo. Dus als je de screen gebruikt in de zomer komt er amper lucht binnen.

Ik heb net op de veranda een rolluik met kantelbare lamellen gemonteerd (google maar eens daarop). 2 stuks heb je voor misschien 3k. Nu staat er 6k op je offerte voor een glazen wand en ritsscreen, wat ook minder effectief is naar mijn idee. Direct zonlicht en regen bereikt het veranda terras niet, en er komt genoeg lucht binnen. Bij een ritsscreen of glazen wand ga je echt in een broeikast zitten in de zomer.
Het ritzscreen willen we vooral gebruiken om pak 'm beet 50 cm naar beneden te doen, niet volledig afsluiten. Het is uitsluitend tegen de laaghangende zon. Nog meer om laag en de zon verdwijnt achter de huizen van de achterburen. Overdag zal dat screen nooit omlaag gaan, maar dan moet de zonwering dus wel van boven komen. Dus ik hoop dat dat wel meevalt.

Maar zo'n rolluik houdt in de herfst / lente niet veel warmte vast lijkt me - dan wordt het alsnog koud daarbinnen. Of valt dat mee? Klinkt verder wel interessant.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:00
MadEgg schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:20:
[...]

Het ritzscreen willen we vooral gebruiken om pak 'm beet 50 cm naar beneden te doen, niet volledig afsluiten. Het is uitsluitend tegen de laaghangende zon. Nog meer om laag en de zon verdwijnt achter de huizen van de achterburen. Overdag zal dat screen nooit omlaag gaan, maar dan moet de zonwering dus wel van boven komen. Dus ik hoop dat dat wel meevalt.

Maar zo'n rolluik houdt in de herfst / lente niet veel warmte vast lijkt me - dan wordt het alsnog koud daarbinnen. Of valt dat mee? Klinkt verder wel interessant.
Ah oke, dan heb je inderdaad geen last van de beperkte luchtdoorlatendheid van screens. Ik heb destijds veel gelezen over veranda-zonwering. Een normale zonweringsdoek boven de veranda houdt tegen de 90% van de hitte buiten (hangt beetje af van de kleur) dus dat is bijna vergelijkbaar met een rolluik en zou goed genoeg moeten werken. Ik heb hier hittewerend polycarbonaat (houdt iets van 60% van de hitte tegen) en de platen worden zeker minder heet dan in mijn oude veranda met gewoon polycarbonaat. Wellicht kun je nog zonwerend glas overwegen. Die laten wat minder licht door maar de hele goede kunnen tot wel 75% van de hitte tegenhouden. Dat is geen 90% maar zou gok ik een stuk goedkoper zijn.

De rolluiken met kantelbare lamellen heb ik pas een paar weken dus ik weet niet hoe het in kouder weer is. Omdat de lamellen open gaan komt er natuurlijk wel wat wind binnen, dus een glazen wand heeft buiten de zomer wel wat meerwaarde als je tegen vuil kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lakechurch
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-04 17:49
MadEgg schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:28:
[...]

De offerte voor de Verasol is als volgt onderverdeeld:

Overkapping€7250
Glasschuifwand voor€4500
Rabatwand rechts€1500
Glasschuifwand links€2500
Spiestukken links en rechts€2000
Zonwering (onderdak)€4750
Ritzcreen voorzijde€1500
Totaal€ 24.000,00
Waarvan montage€3120

Dit is met betonpoeren en daaronder paalfundering van 5m aan de lange zijde en 3m aan de korte zijde. Voor Verano gaan ze uit van schroefpalen van 80 - 150cm, en dan wel een stuk meer onder de rail (6 stuks aan de voorzijde).

De zonweringen zjin beide elektrisch aangedreven overigens, en er zit nog ergens LED-verlichting in de offerte verstopt, maar dat is een aanbieding dus "gratis".
Ik zal van de week even mijn oude offertes opzoeken, zit nu in het buitenland.

Heb je nagedacht of de spie aan de kant van de rabatdelen veel toevoegt? Wij hebben de hele kant dichtgelaten en achteraf ben ik daar wel blij mee. We zouden er last van hebben door de zon einde van de dag tijdens het eten.

We hebben destijds een dergelijke overkapping genomen omdat we vaker “buiten” wilde zitten en we vaak in de wind zaten. Inmiddels kunnen we concluderen dat we er erg blij mee zijn en er vaker zitten dan verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCkzA9aN8SD2nMNJKJaSnxjEgHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrKPT1OVLw8QqETynaB5bMpg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33
Wij hebben een tuin op het zuiden. Om even een idee te geven hoe warm het kan worden (bij onze buren die een serre hebben daar waar wij een aanbouw hebben van 2,5m bij 6m); 58 graden(!).

Dat was deze zomer toen het enige tijd achter elkaar 35+ was, maar toch.

Ik zou in ieder geval rekening houden met; hoe/waar kan ik een airco plaatsen. De serre hield de hitte overigens wel uit de woonkamer zelf zolang de tussendeur dicht bleef… maar goed, ter info :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@MadEgg als je dus op €6400,- komt dan heb je bijna 18k om een handige timmerman te vinden ;) .
Pagina: 1