Oude T22 radiatoren vervangen voor Jaga Tempo convectoren?

Pagina: 1
Acties:

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-03 14:29
situatie:

2 onder 1 kap uit 1986

verwarming woonkamer+keuken totaal +-40m2
- achterzijde woonkamer: Convectorput 2m breed, convector 15b180l
- voorzijde woonkamer 2 T22 radiatoren van 40x140
tot het tegen het nulpunt begint te komen kunnen we toe met aanvoer van 55 graden, daar onder moet het omhoog naar 60, of bij strenge vorst 65. vorige herfst waterzijdig ingeregeld. stralingswarmte op 55 is niet heel spannend.

isolatie woonkamer
vloerisolatie paar jaar terug gedaan met PIR
ramen HR++ behalve in oude aluminium schuifpui
spouwisolatie origineel glaswol platen +-5-6 cm

ventilatie
mechanische vraaggestuurde ventilatie (CO2 meter en vochtmeter)

Ik begon naar andere radiatoren te kijken nadat ik er een geschilderd had (vorige bewoner heeft m ooit grondig verpest door naar het lijkt met verwarming aan te schilderen :X ) en het wel beter was, maar de conclusie is dat die oude geribbelde plaatradiatoren gewoon lelijk zijn en modernere unit wel mooi zouden zijn. Als je dan toch gaat vervangen nadenken over energiebesparing en mogelijk met lagere aanvoertemperatuur langer door te kunnen stoken. meteen ook thermostaatknoppen er op dan (moet dat ook in de convectorput?).

Ik kwam uit op Jaga Tempo type 15 (ivm hoogte, en ruimte die boven en onder vrij moet zijn) . Dit is een wand-convector in plaats van een radiator en is 30x140cm. die bij 75/65/20 1900W levert. Huidige standaard modellen t22 'ribbel'plaatradiatoren in zelfde formaat als ik nu heb 40x140 leveren 1700-1800W bij 75/65/20 (zit wel minder water in dan de oude varianten?). er is ook nog een Jaga met dubbele convector er in, maar vermogen verschilt niet veel gezien dubbele oppervlak van convectoren, prijs wel.

dus op 75/65/20
Jaga Tempo T15 1903W ( 280 euro)
Jaga Tempo T16 2072W (460 euro
originele plaatradiator +-1750W

verschil origineel - T15 is grofweg 5-10%
verschil origineel - T16 is grofweg 8-15%
ik heb geen idee of dat nu echt noemenswaardig is

Is het op deze manier zo direct met elkaar te vergelijken?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is het op deze manier zo direct met elkaar te vergelijken?
Ja ;-)

Vervangen door een Jaga die bij gelijke temperaturen ruweg hetzelfde doen gaat je geen kosten besparen. Je kunt de temperatuur immers niet omlaag gooien waardoor daadwerkelijk altijd HR stookt.

Jaga's zijn ook niet goedkoop, en nog veel duurder als je ze niet zelf kunt plaatsen.

Om een nuttig verschil te maken heb je geventileerde convectoren nodig... en dat maakt het nog duurder.
(te beperken met zelfbouw)

Elke cent die je uitgeeft aan verwarming zou jouw woning dichterbij geschikt voor duurzame verwarming moeten brengen. Dus slechts het idee wat je nu hebt is geldverspilling.

Ben je erg gehecht aan je vloer?
Kun je jezelf onthechten van de vloer ;-) ?

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 10-09-2022 12:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 18:18
T22 is een compleet gevulde platen set,
t15, is een nat blok met panelen, als je naar de tekening kijkt. Dus de hoogte lijkt me meer esthetisch dan nuttig.
Ofwel, een andere constructie en daarom andere prijs.

Ofschoon een paneel radiator van die maat bij de hornbach tussen de 150 en 250 € kost.

10% minder capaciteit bij dezelfde aanvoer temperatuur is of, dat het 10% langer duurt om de zelfde kamer temperatuur te bereiken, of dat de water temperatuur een paar graden hoger moet.

• Ronald
  • Nu online
De hoogte is NIET esthetisch. Het draagt bij aan schoorsteeneffect. Daardoor hoe hoger hoe meer afgifte.

Komt gewoon naar voren in de Jaga selectietool

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

The_Vice schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:58:
T22 is een compleet gevulde platen set,
t15, is een nat blok met panelen, als je naar de tekening kijkt. Dus de hoogte lijkt me meer esthetisch dan nuttig.
Ofwel, een andere constructie en daarom andere prijs.

Ofschoon een paneel radiator van die maat bij de hornbach tussen de 150 en 250 € kost.

10% minder capaciteit bij dezelfde aanvoer temperatuur is of, dat het 10% langer duurt om de zelfde kamer temperatuur te bereiken, of dat de water temperatuur een paar graden hoger moet.
De hoogte is er voor de convectie, vandaar de naam ;)

Dat effect neemt af naarmate de watertemperatuur daalt. Dan kun je nog boosten met fans.
Kun je ook terug vinden wat de T22 en de Jaga doet met bijvoorbeeld 55 graden?
Die 75 graden is een vergelijking maar niet op een temperatuur die je zou willen hebben in je systeem. Zeker niet als je ooit nog eens naar een warmtepomp toe wil gaan. Dus wat ze doen met 45 of 55 graden is een stuk interessanter.

De dubbele versies (T11,T16,T21) zijn inderdaad een stuk duurder terwijl het extra vermogen minimaal is. Zou mijn keuze niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 18:18
_ferry_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:03:
[...]
...Kun je ook terug vinden wat de T22 en de Jaga doet met bijvoorbeeld 55 graden?
...
volgens mij gewoon lineair naar delta T, kan er voor een paneel radiator niks van vinden, maar bijv een kickspace [9.0 Verwarmingsgegevens] is 100% lineair naar temperatuur verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 16:10
Slaveofthewave schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:43:
meteen ook thermostaatknoppen er op dan (moet dat ook in de convectorput?).
Thermostaatknoppen zijn alleen zinnig in een ruimte buiten de referentie ruimte (de kamer waar de thermostaat hangt).

Mogelijk is een fancoil nog een idee. Veel vermogen in een compact formaat. (Innova Airleaf of iets dergelijks)

[ Voor 15% gewijzigd door Knoetie op 10-09-2022 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

The_Vice schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:02:
[...]

volgens mij gewoon lineair naar delta T, kan er voor een paneel radiator niks van vinden, maar bijv een kickspace [9.0 Verwarmingsgegevens] is 100% lineair naar temperatuur verschil.
Radiatoren hebben een lineaire afgifte patroon.
Convectoren hebben een exponentiële afgifte patroon.
Daarom hebben convectoren op laagtemperatuur sneller ventilatoren nodig als radiatoren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 16:56
Hier in maart wel 6 stuks vervangen door een Jaga tempo(gewoon t15), waarom? ; De belangrijkste reden is de reductie van de hoeveelheid water in mijn cv systeem ivm warmtepomp en natuurlijk de uitstraling. Hier nog geen ventilatoren gemonteerd.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 16:10
@vanderv waarom is die reductie van hoeveelheid water nodig? Dan heb je straks weer een buffervat nodig om je systeeminhoud te verhogen als hij te laag is. Enige voordeel dat ik zie is een sneller systeem, maar dat boeit eigenlijk niet want met een warmtepomp wil je toch alles op 1 temperatuur houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Zonder de bakken en bakken leiding van een vloerverwarming systeem kom je met alleen Jaga's gegarandeerd onder het minimum systeem volume van warmtepompen.

Maar laten vervangen door Jaga's, met de astronomische prijzen die installateurs er voor vragen, is al snel even duur als over naar vloerverwarming.

Met vloerverwarming bereid je je wel voor voor een warmtepomp, met een te kleine Jaga niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-03 14:29
Ronald schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:15:
Zonder de bakken en bakken leiding van een vloerverwarming systeem kom je met alleen Jaga's gegarandeerd onder het minimum systeem volume van warmtepompen.

Maar laten vervangen door Jaga's, met de astronomische prijzen die installateurs er voor vragen, is al snel even duur als over naar vloerverwarming.

Met vloerverwarming bereid je je wel voor voor een warmtepomp, met een te kleine Jaga niet.
Dat systeemvolume verhaal kende ik nog niet, maar wel erg relevant. Het idee van op lagere temperatuur door kunnen stoken is mooi op de korte termijn, maar hangt ook wel samen met eventueel in de toekomst naar een WP te kunnen gaan als dat moet.

Ik parkeer het plan even. Ik merk dat ik minder gemotiveerd ben énkel voor optische redenen, waar ik tot ik de radiatoren ging verven weinig last van had overigens, de boel te gaan vervangen, de boel te gaan vervangen. Zeker als daarbij ook weer nieuwe knelpunten ontstaan.

Ik kan voor nu beter eens gaan stoeien met zelfbouw DBE, in eerste plaats in de convectorput

bedankt voor de reacties allemaal, het heeft me zeker geholpen in de puzzel! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Dat systeemvolume verhaal kende ik nog niet, maar wel erg relevant.
Overigens wel op te lossen, maar dan voeg je dus een buffer toe met weinig functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 16:56
Knoetie schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:09:
@vanderv waarom is die reductie van hoeveelheid water nodig? Dan heb je straks weer een buffervat nodig om je systeeminhoud te verhogen als hij te laag is. Enige voordeel dat ik zie is een sneller systeem, maar dat boeit eigenlijk niet want met een warmtepomp wil je toch alles op 1 temperatuur houden.
Mijn systeem volume was hier veel te hoog, ik kreeg mijn retour temperatuur met mijn Elga niet ver genoeg omhoog, vooral na een defrost van de buitenunit. (Betreft woning van 750 m3 met ook 80m2 in de vloerverwarming dus buffer genoeg hier). Ik heb ze zelf geplaatst en via de groothandel aangeschaft in december 2021, nog voor de prijsverhoging, was toch nog wel een duur grapje. Maar het oog wil ook wat. Thermostaat staat hier 24/7 op 21,5 graden de hele winter..

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@vanderv dat is stiekem teveel afgifte ;)
Niet teveel volume. Je vloer is met 14mm buis iets van 80-100 liter, dikkere buis iets meer. Dergelijk volume heb je met 2 riante paneel radiatoren ook al

Pagina: 1