Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:33
fisherman schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:24:
[...]

Mensen die niet eens over zulke bedragen beschikken zouden niet eens een huis moeten kunnen kopen. (...)
"Zulke bedragen" gaat om zelf een ton kunnen aftikken bij aanschaf én nog eventueel uiteindelijk een ton aan restschuld? €200.000 totaal?

Je vindt dat mensen die niet 2 ton (!) aan spaargeld hebben, geen huis zouden moeten kunnen kopen?
En dat zeg je terwijl het modaal salaris onder de 40k bruto ligt? Komt een beetje wereldvreemd op me over, vooral gezien de bizar hoge huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:53
fisherman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:33:
[...]

Gokken op inflatie is een risico dat je neemt. Aflossingsvrij betekent sowieso boven je stand leven.
Ik heb die fout overigens ook een keer gemaakt met mijn eersre huis hoor. Achteraf weet je natuurlijk dat dat heel fout is. Uiteindelijk komt die rekening.
Daarom bij dit huis ook gekozen voor volledige afossing. Dat zou normaal moeten zijn.
Aflossingsvrij moeten ze veel sterker ontmoedigen door bijvoorbeeld alle hypotheekdelen uit te sluiten van HRA.
Ik investeer in andere zaken die gemiddeld gezien een veel hoger rendement opleveren dan de 1.49 procent die ik betaald. Sterker nog, er zijn al spaardeposito’s met een hoger rentegehalte dan dat ik betaal. Hoe dit boven mijn stand leven is, geen idee.

Ik wacht op het aanbod van de bank, hoeveel boeterente ze aan mij gaan betalen als ik ga aflossen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:30
fisherman schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:24:
[...]

Mensen die niet eens over zulke bedragen beschikken zouden niet eens een huis moeten kunnen kopen.
Waarom zou iemand die voor 1250 in de maand huur kan betalen, niet voor 1000 euro in de maand hypotheek lasten mogen betalen? Met of zonder eigen geld?
Overigens heb ik "ooit" ook mijn eerste appartement zonder noemenswaardige eigen geld gekocht, wel genoeg om KK, nieuwe keuken (was hard nodig), nieuwe badkamer en nieuwe meubels etc.
Wat denk ik al meer is dan menig koper, en ja met aflossing en zeker niet aflossingsvrij.

Welke aflossingsvrije hypotheken worden hoe beloond? De rente lasten zijn (iets)hoger dan andere vormen en komen bovendien niet (meer) in aanmerking voor HRA.

Dat oude hypotheken voor HRA in aanmerking komen lijkt me logisch, ik heb ook nog zo een oude hypotheek. Zou wat zijn dat dat van 31/12 op 1/1 niet meer zou mogen, met alle kosten om een nieuwe hypotheek te krijgen en de boete om de rentevast periode open te breken.

Of een aflossingsvrije hypotheek goedkoper is dan Annuiteit en Liniear natuurlijk is dat zo, het scheelt zomaar op 450.000 euro (gemiddeld) 15.000 euro aan aflossing per jaar dat maak je met hogere rente niet zomaar goed. Of het verstandig is.... weer een andere discussie...
ColeJ schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:56:
[...]

Ik investeer in andere zaken die gemiddeld gezien een veel hoger rendement opleveren dan de 1.49 procent die ik betaald. Sterker nog, er zijn al spaardeposito’s met een hoger rentegehalte dan dat ik betaal. Hoe dit boven mijn stand leven is, geen idee.

Ik wacht op het aanbod van de bank, hoeveel boeterente ze aan mij gaan betalen als ik ga aflossen _O-
Die deposito's zijn die bij een Nederlandse bank met Nederlandse DGS?
Het scheelt inmiddels niet veel meer denk ik...

En of je -gemiddeld gezien- meer rendement haalt kan natuurlijk op de korte termijn (met name) tegenvallen, zeker als dat in combinatie komt met een huizen crash van 50% van de waarde.
Maar mits je spaart richting de aflossing, of in ieder geval genoeg geld voor aflossing hebt is het probleem natuurlijk niet zo groot.
Het probleem komt met mensen die tot aan de nek diep gaan in de hypotheek (aflossingsvrij ook nog) en dan per jaar gemiddeld 1 euro over houden, maar wel 4 keer per week uit eten gaan, 5 keer per jaar op vakantie en 2 keer per jaar een nieuwe auto kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Fantastisch forum waarbij een TS een (zijn enige) topic (en reactie) kan plaatsen en zo (minstens) negen dagen afwezig kan blijven terwijl users zich overhoop kletsen over de case en alles wat er aan vast kan kleven…

Heerlijk,… -O-

[ Voor 10% gewijzigd door HyperTrophy op 18-09-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:53
namliam_eht schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:06:
[...]

Waarom zou iemand die voor 1250 in de maand huur kan betalen, niet voor 1000 euro in de maand hypotheek lasten mogen betalen? Met of zonder eigen geld?
Overigens heb ik "ooit" ook mijn eerste appartement zonder noemenswaardige eigen geld gekocht, wel genoeg om KK, nieuwe keuken (was hard nodig), nieuwe badkamer en nieuwe meubels etc.
Wat denk ik al meer is dan menig koper, en ja met aflossing en zeker niet aflossingsvrij.

Welke aflossingsvrije hypotheken worden hoe beloond? De rente lasten zijn (iets)hoger dan andere vormen en komen bovendien niet (meer) in aanmerking voor HRA.

Dat oude hypotheken voor HRA in aanmerking komen lijkt me logisch, ik heb ook nog zo een oude hypotheek. Zou wat zijn dat dat van 31/12 op 1/1 niet meer zou mogen, met alle kosten om een nieuwe hypotheek te krijgen en de boete om de rentevast periode open te breken.

Of een aflossingsvrije hypotheek goedkoper is dan Annuiteit en Liniear natuurlijk is dat zo, het scheelt zomaar op 450.000 euro (gemiddeld) 15.000 euro aan aflossing per jaar dat maak je met hogere rente niet zomaar goed. Of het verstandig is.... weer een andere discussie...

[...]

Die deposito's zijn die bij een Nederlandse bank met Nederlandse DGS?
Het scheelt inmiddels niet veel meer denk ik...

En of je -gemiddeld gezien- meer rendement haalt kan natuurlijk op de korte termijn (met name) tegenvallen, zeker als dat in combinatie komt met een huizen crash van 50% van de waarde.
Maar mits je spaart richting de aflossing, of in ieder geval genoeg geld voor aflossing hebt is het probleem natuurlijk niet zo groot.
Het probleem komt met mensen die tot aan de nek diep gaan in de hypotheek (aflossingsvrij ook nog) en dan per jaar gemiddeld 1 euro over houden, maar wel 4 keer per week uit eten gaan, 5 keer per jaar op vakantie en 2 keer per jaar een nieuwe auto kopen.
Via Raisin kun je al bij diverse banken (bijvoorbeeld Franse Renault bank, valt onder Europees garanatiestelsel) rond de 1.8% op jaarbasis krijgen. Dat is dus al hoger dan mijn 1.49%, bijna risicoloos. Mijn horizon is 20 jaar dus ik ga straks lachend die lening aftikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De TS is ondertussen al meer dan een week niet meer online geweest, waardoor het lijkt op een hit and run topic. Mocht de TS (@VPE) nog vragen / opmerkingen hebben dan kan deze mij een DM sturen zodat het topic weer open gaat (binnen één week).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.