Gasslang met M14 knelfittingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

Mappy

Piramide van Austerlitz

Topicstarter
Vanwege ouderdom moet ik deze gasslang, komend van een stalen 8mm leiding met afsluiter, naar fornuis in een stacaravan vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jggz8ShIlBcz3-6VDfKEs-43mFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEyh9hJAUip3fS9NVRBypAt7.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik ervan maak: 40cm lang, PVC, M14 staal male -> M14 staal female (en een verloopje naar M24 staat er los naast). De beide uiteinden van de slang passen in elkaar en zijn dus dezelfde maat.

Internet zwijgt in alle talen als ik op "M14 gasslang" zoek, behalve deze slang op gasveilig.nl, maar die heeft messing connectoren (wat gebruikelijk is op boten, het advies was om netjes staal op staal te houden).

Waar vind ik zo'n slang dan wel? Zoek ik op de verkeerde term om dit online te vinden, of kan ik een willekeurige loodgieter zonder webshop vragen om zo'n ding te persen?

Alternatieven die wellicht zouden kunnen, maar waar ik ook nog geen onderdelen voor heb gevonden:
- een M14 -> M24 slang ineen, zonder verloopje.
- het verloopje direct op de afsluiter en dan een M24 male -> M24 female gasslang.
- afsluiter ook vervangen door eentje die 8mm staal -> M24 doet direct.

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Beste antwoord (via Mappy op 23-09-2022 22:10)

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 14:53
www.gaswinkel.com kan je daar wel verder mee helpen. Beste ik voor mijn caravan ook altijd alle onderdelen. Kom je er niet uit, even een belletje/mailtje erheen sturen.

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-01 15:08
een loodgieter kan dit niet persen. die kan alleen slangklemmen gebruiken.
en dan moet hij/zij nog alle juiste fittingen vinden. prettige wedstrijd/succes.

m24 propaan. was de zoekterm. https://www.gaswinkel.com...BNCHgQr38Ec0aAiDmEALw_wcB
slangtule m14 https://www.gaswinkel.com...el-links-rechts-met-tule/
misschien kan je ergens die tule laten persen. (fabriek) anders een slangklem gebruiken.
of je pakt een gasslang knipt het verkeerde einde eraf. slangklem en je propt die m24 tule erin en aandraaien.
scheelt weer een slangenklem. edit: en nee het is niet helemaal geweldig. ik weet het.

edit 2: https://www.gaswinkel.com...links-x-1-2-duims-rechts/
geen idee of dat de juiste maat is maar het lijkt er wel op. ;) met een beetje hulp van sethro.

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 09-09-2022 15:16 ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Is dit niet gewoon 1/4 of 3/8 ipv 14mm?

Bijvoorbeeld zoiets : https://www.gaswinkel.com...-1-4-re-bu-ivas-geschikt/

[ Voor 72% gewijzigd door Sethro op 09-09-2022 14:43 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mocht je in de buurt wonen, kan je even langs bij leeflanggas (capelle/rotterdam). ik wordt ook altijd helemaal gek van al die verschillende maten en neem dan gewoon het oude mee, meestal kunnen ze wel helpen.

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

Topicstarter
miciel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:26:
misschien kan je ergens die tule laten persen. (fabriek) anders een slangklem gebruiken.
of je pakt een gasslang knipt het verkeerde einde eraf. slangklem en je propt die m24 tule erin en aandraaien.
scheelt weer een slangenklem. edit: en nee het is niet helemaal geweldig. ik weet het.
Hmm een standaardslang nemen en daar aan 1 kant wat anders opzetten is best een aardige optie. Persen is leuk, maar het zit voor het doel net zo goed vast met een slangklem natuurlijk.
Sethro schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:36:
Is dit niet gewoon 1/4 of 3/8 ipv 14mm?
Dat zat ik me ook af te vragen, want 1/4" (en dan vooral linksdraaiend, dat ik niet heb) zie je wel overal.

Volgens een tabelletje met de inchmaten, zou de max breedte van de buitendraad incl. schroefdraad* (linksonder op mijn foto) een van deze moeten zijn:
1/4": 13.1mm
M14: 14mm
3/8": 16.7mm

En het is vrijwel 14mm.
*: Als ik zo op de juiste manier meet.
twain4me schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:27:
Mocht je in de buurt wonen, kan je even langs bij leeflanggas (capelle/rotterdam). ik wordt ook altijd helemaal gek van al die verschillende maten en neem dan gewoon het oude mee, meestal kunnen ze wel helpen.
De bedrijfstak gasflesvullers was nog niet bij me opgekomen om eens te vragen, goede!

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-01 15:08
Mappy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 02:01:
[...]

Hmm een standaardslang nemen en daar aan 1 kant wat anders opzetten is best een aardige optie. Persen is leuk, maar het zit voor het doel net zo goed vast met een slangklem natuurlijk.

[...]

Dat zat ik me ook af te vragen, want 1/4" (en dan vooral linksdraaiend, dat ik niet heb) zie je wel overal.

Volgens een tabelletje met de inchmaten, zou de max breedte van de buitendraad incl. schroefdraad* (linksonder op mijn foto) een van deze moeten zijn:
1/4": 13.1mm
M14: 14mm
3/8": 16.7mm

En het is vrijwel 14mm.
*: Als ik zo op de juiste manier meet.

[...]

De bedrijfstak gasflesvullers was nog niet bij me opgekomen om eens te vragen, goede!
e dit zijn de mm voor stalen pijpen. een moertje is net wat anders.
waarschijnlijk is het gewoon 1/4. het oogt als normaal spul.
ik vraag me ook af of die m24 gascomfor fitting niet te groot is.
je hebt waarschijnlijk gewoon 1/2 duims of m20 draad.
https://www.gaswinkel.com/product/wartel-met-slangpilaar/
slangtules en verloopjes. :X (was wel wat verder weggestopt)

ik denk dat een gasflesvuller ook nog geen slecht idee is.
anders moet je 10 dingen bestellen en wat niet past gewoon retourneren.

Acties:
  • Beste antwoord

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 14:53
www.gaswinkel.com kan je daar wel verder mee helpen. Beste ik voor mijn caravan ook altijd alle onderdelen. Kom je er niet uit, even een belletje/mailtje erheen sturen.

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:13
Als je voorzichtig bent kan je de geperste huls los slijpen in de lengte richting van de slang.
Dan kan je daarna zo de koppeling met pilaar er zo uit trekken.
Nieuwe gasslang kopen en slangklemmetje er op.

Als alternatief voor doorslijpen kan je de koppeling warm maken en trek je het ook uitelkaar.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

Topicstarter
Update: Gaswinkel kwam met deze 8mm gladde insteek - 8mm knelkoppeling. Op mijn foto in startpost linksboven is dus eigenlijk gewoon een stukje 8mm pijp met een busje erop. Dat had ik er zelf nog niet in gezien eerder :)
zonnepaneelxl schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:22:
Als je voorzichtig bent kan je de geperste huls los slijpen in de lengte richting van de slang.
Dan kan je daarna zo de koppeling met pilaar er zo uit trekken.
Nieuwe gasslang kopen en slangklemmetje er op.
Ook een mooie oplossing inderdaad. Ik besefte me pas na een tijdje dat zo'n geperste slang niet heel veel spannender is dan een slang met slangklem. Het deel dat in de slang schuift is hetzelfde.

• Mappy

Mappy

Piramide van Austerlitz

Topicstarter
En opgelost met een nieuwe slang zoals in vorige post :) Dank voor ieders hulp!

Pagina: 1