Berekening max potentie zonnepanelen + controle prestaties

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RoykeP
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
Hallo Tweakers,

Afgelopen weekend heb ik zonnepanelen gelegd op mijn dak. Info over de installatie:
- Schuin dak, oriëntatie oost-west, hellingshoek ongeveer 45 graden
- Totaal 44 panelen, 390wp, 22 op oost kant, 22 op west kant.
- 2 strings (oost en west apart dus), geen optimizers omdat er geen schaduw op het dak staat
- Huawei 10KTL omvormer

Gister had ik de eerste volledige operationele dag en heb alles in de gaten gehouden via de bijbehorende app van mijn omvormer. Nu wil ik eigenlijk niet alleen weten wat de opbrengst is over x periode, maar wil ik ook in de gaten houden of alles naar behoren werkt en blijft werken. Daarom een paar vragen:
- Hoe bereken je het theoretische maximale vermogen wat de installatie kan generen op een moment? Dit om te bepalen hoe optimaal de situatie is.
- De tijd van het jaar, bewolking e.d. hebben invloed op de opbrengst van de panelen. Zijn er bepaalde stelregels die je hiervoor kunt gebruiken?
- Is er een app / site waar ik prestaties van andere installaties in de buurt kan vergelijken?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Roy

Alle reacties

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Simuleer je situatie in deze tool of sunny design en hou het even in de gaten. Sunnydesign is van een omvormer producent maar je kunt een omvormer kiezen die qua specs lijkt op de jouwe.
Beide tools houden rekening met het weer en je locatie en er zijn nog meer van die tools.

Vergelijken met je buren kun je doen met deze site of hier op GoT ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Wuursj op 08-09-2022 11:09 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:02
En ter info, vanaf hier ben ik gaan vragen hoe dit correct in te vullen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Heb je Home Assistant draaien?
Je kan deze koppelen aan je omvormer (zodat je de opwek van je zonnepanelen hebt); er is ook een module waarmee de opwek kan "voorspeld" worden (op basis van locatie, dakhoek, ...; je kan meerdere entiteiten geven voor verschillende dakvlakken en wat tunen als er afwijking is). Beide samen geven een grafiek waarin je mooi kan zien in hoeverre beide overeenkomen (normale afwijkingen zijn te verwachten, maar het is best verbazend te zien hoe dicht die lopen).
En ongetwijfeld is er een mogelijkheid om te scripten dat je een melding krijgt als er een te grote afwijking zit in de instant opwekking (of in de opbrengst over uur/dag, wat minder valse meldingen zal geven, exacte moment dat een wolk voor de zon schuift is moeilijk te voorspellen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:22
op maandniveau kan je vergelijken met

http://www.siderea.nl/zon...igemnd/lob_vorigemnd.html

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-06 14:11
Ook ik wil graag de status, mogelijke afwijking en of verstoringen van mijn zonnepanelen weten.
Ik heb een string van tien zonnepanelen zonder dat ik de panelen individueel kan monitoren op de correcte werking.
Nu heb ik een 'systeem' bedacht door maandelijks de opbrengst te delen door het aantal (door het KNMI gemeten) zonuren.

Voorbeeld van juli 2022:
Opbrengst panelen = 438,3kWh
Zonuren = 278,1uur
Statusfactor: 438,3 / 278,1 = 1,6

Van deze maandelijkse factor heb ik sinds 2017 onderstaande grafiek gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2Y05UJoyhAC9ZIWb6tR7wQ5Fao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5s3pYB66VJNWM7cFc9SGVVIW.png?f=user_large

Nu komt de vraag op wanneer zal ik bij een (deels) slecht of niet functionrend paneel een afwijking zien en hoe laag zal ik de alarmwaarde dan in moeten stellen?
Om de alarmwaarde in te stellen zal ik waarschijnlijk een maandelijkse correctie voor de zonhoogte oid in moeten stellen zodat de lijnen meer horizontaal lopen en dan met namen in de eerste en laatste twee manden van het jaar omdat daar de grootste afwijking zit.

Vraag: Is dit een betrouwbaar systeem om de systeemstatsus en mogelijke degradatie van de panelen te zien?
Of zijn er mogelijk andere sytemen of berekeningen die hiervoor te gebruiken zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-06 13:25
Je kunt in ieder geval de stringspanning blijven volgen in combinatie met de stroom op een onbewolkte dag. Bij 22 panelen die op een spanning opereren van 35 volt verwacht je steeds dezelfde spanning van ca 750 tot 800 volt. Als hier een groot deel van wegvalt, wordt (een deel van) 1 of meerdere panelen gebypasst.
Verder zou je het piekvermogen kunnen loggen tussen bijvoorbeeld 12 en 14 uur (als daar de piek van de installatie ligt). Als die waarde te ver zakt, is er indicatie van een probleem.

De deling die je nu maakt (output / zoninstraling) is mijns inziens wel erg grof voor het bepalen van 1 defect paneel.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-06 13:25
Deze mag trouwens ook niet ontbreken: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Maakt een mooie grafiek per string en totaal die je op een onbewolkte dag (met voor jaargetijde representatieve temperatuur, warmer = minder opbrengst en vice versa) makkelijk kunt vergelijken met de logging.
Pagina: 1