Wie wil het verbruik van zijn/haar koelkast delen?

Pagina: 1
Acties:

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 20:53
Hoi,

Ik heb een Samsung RSA1DHPE Amerikaanse koelkast/diepvries combinatie met ijsblokjes. Sinds ik bezig ben met energiemetingen in huis ben ik steil achterover gevallen van het verbruik van het ding. Het gebruikt gemiddeld zo'n 90W energie constant. Vandaar dus dat je een Amerikaanse koelkast niet onder energielabel F kan vinden . En ... deze is ook nog eens op leeftijd.

Nu ben ik eens benieuwd naar andere mensen die het verbruik van hun koelkast ook uitmeten. Wat verbruikt jullie koelkast? En graag ook welk modelletje en hoe oud ongeveer de koelkast is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_5x1hz0xSJZ8WAlRVDonVLWQI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/87tQmm47QkJ2zhRg03VCfWhX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaqawU85bMiOBw0HXElK5RyOQYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lfAB6rfDsjC3HIBOt5MPHWdV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zas9BZqB8g3IcN7g-ggzu0qK1-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjdJDaDofkAtYR5E1pbZguLg.png?f=fotoalbum_large

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe heb je dit gemeten? Ik heb alleen zo n plug die het verbruik per dag checkt zegmaar.

Momenteel ben ik op vakantie; na de vakantie wil ik dit inderdaad wel even checken. Wij hebben namelijk ook zo'n koelkast; en die maakt best veel geluid; alsof die bijna de hele dag aan het koelen is.

Wij hebben namelijk een constant verbruik van ~200-300watt; zelfs nu we niet thuis zijn en de mechanische ventilatie volledig spanningsloos is.

[ Voor 15% gewijzigd door Accretion op 08-09-2022 09:22 ]

• bucovaina89
Die metingen zijn met een Shelly Plug S gedaan. Ik heb de metingen van de shelly plug S naast metingen met een Acrel AMC-16MA gelegd en die komen vrijwel exact overeen. De metingen van de Acrel heb ik dan ook eens over de data gelegd die uit onze SolarEdgen komen, en die komen ook haast exact overeen.

Daaruit concludeer ik dan maar gemakkelijkheidshalve dat de metingen best wel accuraat zijn.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Sinds kort een P1 meter en vond het verbruik 's nachts met 240w erg hoog gedurende 3 uur, vervolgens een uur 100w lager om daarna weer 3 uur 240w te doen. Blijkt dus de koel/vries combi die 18 uur per dag 100w trekt, zo'n 650kWh per jaar dus. Dat is een kwart van ons totale verbruik. Ben me aan het oriënteren op een nieuwe combi want deze is inmiddels ook alweer 15 jaar oud. Nieuwe zouden 300-350kWh verbruiken op jaarbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 10:36

MrG

Samsung RS68N8221B1/EF - 4 maar 2019 gekocht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53apTjo3svqhtY6pxu-M63uunUw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NsbHuN2ndUN80GOpQ2lmFDoV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li7OOGZtmws2yT4yOggjD2OHyUw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lmUXMpNqB5sSD5MZSi6z7hgf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJ0i4DsPsBOscxDzp7VV37x7mYU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VdvlYOzbJq6KiHCpmoFSy512.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T49QYcGmhCU2tRZOtv43kymsfk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1gMiWzNUxTEUSgNMcjXpI0sB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A9GgEzEbFK4qlGXBSmdLp6RCjc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wROcF1v8ilEtX4TyPmqWrSoo.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bucovaina89 volgens mij heb je niet zoveel aan metingen van anderen om te verifiëren dat jouw koelkast niet zuinig is. Hun metingen veranderen niks aan jouw koelkast :P

Dat een oude Amerikaanse koelkast energie slurpt is geen verrassing. Zie bijvoorbeeld ook:

Koelkasten en vriezers- milieucentraal.nl
Amerikaanse koelkast is energieslurper

Een Amerikaanse koelkast (‘side by side’, met 2 deuren naast elkaar) ziet er mooi uit, maar is erg groot en verbruikt daardoor veel energie: zo’n 35 procent meer dan een koelvriescombinatie. Een te grote koelkast is een afrader voor het milieu en voor jouw portemonnee. De meeste huishoudens hebben helemaal niet zo'n grote koelkast nodig: daar staat hij dus onnodig veel energie te gebruiken. Handige extra’s als een luikje in de grote deur besparen wel wat energie, maar maken van de Amerikaan geen zuinige koelkast.

Wanneer zal ik mijn oude koelkast vervangen?

Meestal is het goed om lang met spullen en apparaten te doen. Maar dat geldt niet voor oude koelkasten. Moderne koelkasten zijn namelijk veel zuiniger dan de koelkasten die 10 jaar of langer geleden werden gemaakt. Voor het milieu (en meestal ook voor je portemonnee!) is het daarom altijd goed om je oude koelkast of vriezer te vervangen door een superzuinig exemplaar. Ook als je koelkast of vriezer nog niet stuk is! En hoe ouder jouw koelkast, hoe meer stroom je bespaart met een nieuwe, en hoe beter het dus is om hem te vervangen.

Het maken van een nieuwe koelkast kost weliswaar energie en materialen, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt doordat een nieuwe superzuinige koelkast jaar in jaar uit véél minder stroom gebruikt. Tip: Meet het verbruik van je oude koelkast met een energiekostenmeter (dat is een slimme stekker): je ziet dan precies hoeveel je met een nieuwe koelkast kunt besparen.

Belangrijk: breng je oude koelkast of vriezer niet naar de kringloop en geef hem niet weg, maar lever hem gescheiden in zodat hij goed gerecycled kan worden.
toon volledige bericht
Dus weg met dat ding. Zeker met de hedendaagse bezorgdiensten waarmee je desnoods meerdere keren per week boodschappen gratis kan laten bezorgen ontgaat mij de noodzaak van een gigantische koelkast. Hoeveel voorraad die gekoeld moet worden heeft een gezin dan nog nodig?

Koop een nieuwe en kijk goed naar het energielabel. Idealiter ga je voor de vriezer voor een kist i.p.v. een model met lades, als je daar plek voor hebt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:15
Ik moet eerst nog zien uit te vinden waar mijn koelkast is aangesloten. Zo'n inbouwding met de wandcontactdoos ergens achter de kasten. Ben bang dat die koel-vriescombinatie, hoewel vijf jaar oud niet heel erg zuinig is. Had liever een vrijstaande koel-vries combinatie gehad, die zijn doorgaans zuiniger dan de apparaten die ze standaard in een keuken inbouwen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Gizz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:56:
...
Hun metingen veranderen niks aan jouw koelkast :P
...
Correct, mijn koelkast gaat niet magischerwijze zuiniger worden als anderen hier een screen shot posten van hun verbruik. Maar dat is uiteraard ook niet het doel van mijn vraag. Ik wil gewoon weten: wat meten anderen bij hun koelkast. Hoe groot is het verschil met andere koelkasten. En ik wil niet afgaan op A++, A+++, B, ... maar gemeten verbruik in dagelijks gebruik.

Als ik weet wat andere koelkasten verbruiken kan ik een meer geinformeerde keuze maken, en een geïnformeerde keuze kunnen maken gaat wél een verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bucovaina89 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:19:
[...]
Ik wil gewoon weten: wat meten anderen bij hun koelkast.

Als ik weet wat andere koelkasten verbruiken kan ik een meer geinformeerde keuze maken, en een geïnformeerde keuze kunnen maken gaat wél een verschil maken.
Je hebt alleen iets aan die verbruiksgegevens als de informatie relevant is. Je hebt niets aan informatie van koelkasten die nu niet in de handel te verkrijgen zijn, want je kunt die toch niet gaan kopen.

Ook maakt het qua verbruik nogal uit waar een koelkast staat, hoe hij gebruikt wordt (hoe koud ingesteld, hoe vaak wordt hij geopend, zet iemand er eten in voordat het afgekoeld is?)

Oftewel.. je schiet er niets mee op. Wat handig zou zijn is een gestandaardiseerd systeem waardoor je het verbruik van koelkasten die nu te koop zijn kunt vergelijken. Gelukkig bestaat dat systeem: het energielabel! :P
En ik wil niet afgaan op A++, A+++, B, ... maar gemeten verbruik in dagelijks gebruik.
Het energielabel (kijk verder dan de letter, kijk echt naar de kWh's op het label) is het dagelijks verbruik van al die koelkasten in dezelfde situatie. Ideaal.

Informatie van verschillende koelkasten in een zeer diverse context (verschillende inhouden, verschillende omgevingstemperaturen, verschillende leeftijden, verschillende temperaturen, verschillend gebruik)? Nee, daar ga je niet goed geïnformeerd je nieuwe koelkast mee vinden.

Jouw huidige koelkast heeft volgens het energielabel een jaarverbruik van 520 kWh. Koop de zuinigste koelkast + vriezer (of koelvriescombi) in de kleinst mogelijke maat die voor jou goed werkt. Zelfs als ik een grote koelvriescombi pak op Coolblue zit die maar op 108kWh per jaar. Lijkt me duidelijk dat het qua energieverbruik een flinke vooruitgang is :P

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 08-09-2022 10:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• bucovaina89
@Gizz : Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar toch ben ik erg geïnteresseerd naar wat andere koelkasten zoal verbruiken gemeten in huis door de gebruiker zelf.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

Verbruikers in de nacht.

HTPC (nas, mp3 streaming, 6 hdd's voor backups, etc)
RPI met p1 meter
Routers (2x 8 ports switch, 2 wireless access points)
Koelkast / vriezer combi -> Samsung BRB26713DWW/EF
Ziggo box (verwacht dat dit de grootste vebruiker is)

En het vebruik dobbert zo tussen de 120-170W.

Als we op vakantie zijn, is ons eigen verbruik zo 1,5kWh per dag.
Hier is de opwek van de zonnepalenen buiten beschouwing gelaten. (opwek zonnepanelen - teruglevering = direct eigen vebruik + geimporteerde stroom = totaal huis verbruik.)

[ Voor 7% gewijzigd door _Apache_ op 08-09-2022 12:58 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
bucovaina89 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:12:
@Gizz : Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar toch ben ik erg geïnteresseerd naar wat andere koelkasten zoal verbruiken gemeten in huis door de gebruiker zelf.
Ik heb helaas geen stopcontactmeetding, maar wel pas het standbyverbruik eens onder de loep genomen. Na de vakantie kon ik in de meterkast precies zien wat het standbyverbruik is exclusief de koelvriescombi. Blijft over: 39W gemiddeld voor de koelkast. Deze is het: https://wgswitgoed.nl/twe...l-vries-combinatie-cm01x/
Het ding is 20 jaar oud, en was nieuw met A+++ met energiepremie nauwelijks duurder dan wat ze er nu tweedehands voor vragen. Volgens specificatie zou-ie 293 kWh/jaar moeten gebruiken, dat is 34,4W gemiddeld. Ik kwam dus 16,6% hoger uit, maar het was ook 24 graden in huis.

Nieuwe koelvriescombi's met huidig energielabel A zijn gewoon niet leverbaar. Bol heeft ze tweedehands vanaf 1000 euro, en dan zou je op 108 kWh/jaar moeten zitten. Gezien het imago van Samsung koelkasten weet ik niet of ik dat ooit terugverdien.

Anekdote: in mijn studententijd heb ik eens gerekend aan een vrieskist: die verbruikte 800 kWh per jaar en ging dezelfde week nog de deur uit :+

Edit: mijn 20 jaar oude A+++ komt qua verbruik aardig overeen met een gloednieuw F label: https://www.bol.com/nl/nl...mbinatie/9300000004671775

[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 08-09-2022 11:30 ]

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 10:50
Hier vind je ook nog een aantal metingen terug (o.a. die van mij).

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bucovaina89 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:12:
Veel plezier met mijn data dan :P

Ik heb een Zanker KBA19001SK uit 2015:
integreerbare inbouw koelkast, nishoogte: 102,5cm
netto inhoud: 185 liter, aansluitwaarde: 70 W, 230V
verbruik: 0,36 kWh/24 uur, 132 kWh/jaar,
energieklasse: A+
Die de afgelopen dagen rond de 0,5kWh per dag zat. Iets meer dus dan het energielabel, maar dat vind ik niet gek met een keukentemperatuur van 25+ graden. In maart/april zat ik rond de 0,3kWh per dag. Oftewel, dat getal op het energielabel is zo gek nog niet :)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Een koelkast die constant blijft draaien is ws. kapot.

Mijn koelkast hangt momenteel aan een smartplug, die ik met HomeAssistant continu kan uitlezen.

Hier geen Amerikaanse kast, maar een Bosch tafelmodel koelkast KTR16A21. Ca. 12 jaar oud en volgens het toen geldend energielabel A+ met een jaarlijks verbruik van 113 kWu.
Ik meet zelf in de afgelopen weken gemiddeld 0,5 kWu per dag. Op jaarbasis dus ca. 180 kWu.

Zoals ik in dit topic al aangaf, staat het ding 2x per dag ca. 4 tot 7 uur te koelen, wat ik dus een abnormaal gedrag vind.
Het is een Bosch, dus ik denk dat het gewoon een slecht product is, want de thermostaat heb ik al een keer vervangen en heeft eigenlijk altijd al slecht gewerkt met iedere keer bevroren levensmiddelen.

Mijn volgende koelkast wordt een Liebherr.

Soms ben ik bijna gelukkig

• bucovaina89
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0CALOlQ5zlBmGkDsLpdSNkZk9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xjx2Holie6xjpvsLR3ICVzvf.png?f=fotoalbum_large

Regelmatig draait de onze ook overuren. Geen idee waar dat vandaan komt.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bucovaina89 als op die momenten niet de zon op je koelkast schijnt of je net een paar kilo producten op kamertemperatuur (of erger) hebt toegevoegd, dan zou ik de ijsblokjesfunctionaliteit verdenken.

Ik weet niet precies hoe dat bij jouw model werkt, maar ik kan me voorstellen dat als hij klaar is met een batch ijsblokjes, ze laat vallen (?) en de 'ijsblokjesmaak-module' weer vult met leidingwater van 20+ graden, dat je dan een langere periode ziet dat de compressor bezig is.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoe oud mijn koelkast is weet ik niet, hij hoort bij het huurhuis, maar ik schat een jaartje of 10. Het is een gewone Atag inbouwkoelkast met boven de koelkast en onderin een 3-lade vriezertje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PAob22W6Pnt0M2DcyGXd3kJvIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ll3qJNBvj9ieHsmwcgRTbs0d.jpg?f=fotoalbum_large

Het verbruik is ongeveer 1,1 kWh per dag. Gemeten met een Home Wizard Energy Socket (1100w).
Ik moet wel zeggen dat ik pas 2 weken geleden begonnen ben met meten, dus kan niets zeggen over het verbruik op jaarbasis.

[ Voor 8% gewijzigd door RiDo78 op 08-09-2022 13:57 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:51

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@bucovaina89 Als je in het topic "Wat is jouw actuele energieverbruik?" met mijn gebruikersnaam kijkt kom je regelmatig de verbruiken van mijn 208 l diepvries (Bauknecht) en mijn 150 l koelkast (Liebherr) tegen,
zie o.a. hier van vorig jaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

_Apache_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:19:
Verbruikers in de nacht.

HTPC (nas, mp3 streaming, 6 hdd's voor backups, etc)
RPI met p1 meter
Routers (2x 8 ports switch, 2 wireless access points)
Koelkast / vriezer combi -> Samsung BRB26713DWW/EF
Ziggo box (verwacht dat dit de grootste vebruiker is)

En het vebruik dobbert zo tussen de 120-170W.

Als we op vakantie zijn, is ons eigen verbruik zo 1,5kWh per dag.
Hier is de opwek van de zonnepalenen buiten beschouwing gelaten. (opwek zonnepanelen - teruglevering = direct eigen vebruik + geimporteerde stroom = totaal huis verbruik.)
Volgens mij vergeet jij de ventilatie, en dat kan een grootverbruiker zijn!

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• bucovaina89
@FD2 : klopt, die gaat 's nachts hier daarom ook af :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkHLAJvA5J_x3tjaebMiNrS79jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/28bBVLA9f7d2sMVtcWir2COB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajDWVKI1so6yQ9PViPUdT_ecGpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BoQwqRTDaGt7XK5MXltq52DO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bucovaina89 's nachts wordt er bij jou niet geademd of vocht uitgestoten? Doe je goed :P

Zelfs met mijn slaapkamerraam helemaal open (dus niet in de kiepstand) is de MV nog op 15% kracht bezig om het CO2-niveau gezond te houden. Met raam op kiepstand ligt dat op z'n 60-80%. Dus letterlijk geen ventilatie nodig hebben vind ik knap.

Mijn MV wordt aangestuurd op basis van CO2 in de huiskamer, kantoor en slaapkamer, luchtvochtigheid in de badkamer en fijnstof in de keuken. Alleen als er écht een tijdje niemand thuis is zijn alle niveaus laag genoeg om geen extra ventilatie in te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnQPhqPPXl6WvhfuaCL49suUIi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssDtqMHk1RGtf82omerM25N1.png?f=fotoalbum_large
(0% ventilatie is trouwens niet echt uit, de MV staat dan in praktijk op stand 1)

Als ik ergens niet op zou besparen is het ventilatie.

• bucovaina89
@Gizz : ik heb een esphome CO2 meter maar die nog niet echt in gebruik genomen. IK ga'm gewoon eens laten draaien.

Welke CO2 waarden hanteer je om de ventilatie aan te zetten?

• _Apache_

_Apache_

For life.

FD2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:12:
[...]
Volgens mij vergeet jij de ventilatie, en dat kan een grootverbruiker zijn!
Volgens de manual is dat 7W op de stand die ik heb hem staan.

Stork ComfoFan S P

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

_Apache_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:52:
[...]

Volgens de manual is dat 7W op de stand die ik heb hem staan.

Stork ComfoFan S P
Ja kijk .... Ik heb 2 oude Stork ventilatoren die op de laagtste stand 18 Watt per stuk verbruiken.
das different koek. :?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 10:18

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

JukeboxBill schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:38:
Een koelkast die constant blijft draaien is ws. kapot.
Dat dacht ik ook; maar bijvoorbeeld de Samsung digital inverter koelkasten draaien bijna constant.

Die schakelen niet zo vaak uit. Je hoort hem wel zwaar/minder zwaar draaien.

Ik durf het exacte verbruik niet te melden. Maar contenu zit ik ongeveer op 135watt thuis via de P1 monitor gemeten. Samsung Koelkast staand ding rond de 50-70watt, Modem, 3 ap's, ventilatie, beveiligingscamara's, telefoon laders aan. Buiten koelkasten kan je volgens mij ook veel besparen door kwalitatieve telefoonladers te halen; eventueel groeperen. Zoals bij anker 6 poorten in 1 laderblok.

Asus Zenbook i7 256gb

• _Apache_

_Apache_

For life.

FD2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:55:
[...]

Ja kijk .... Ik heb 2 oude Stork ventilatoren die op de laagtste stand 18 Watt per stuk verbruiken.
das different koek. :?
Zou het na kunnen meten door de ventilatie uit te schakelen en de p1 meter in de gaten houden.
Maar dan moet dan liever als er geen PV opwek is, want dat vertroebelt het resultaat. Maar dat is mij te veel moeite voor nu. :+

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bucovaina89 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:47:
@Gizz : ik heb een esphome CO2 meter maar die nog niet echt in gebruik genomen. IK ga'm gewoon eens laten draaien.

Welke CO2 waarden hanteer je om de ventilatie aan te zetten?
Ik heb niet 1 specifieke grenswaarde, mijn script staat hier: Gizz in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

De CO2-waarde wordt omgezet naar een percentage van 0 tot 100 waar volgens mij 450ppm 0 is en 1000ppm 100. Maar ik kan node-red op mijn werk niet openen en het scriptje als code lezen is niet fijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Gizz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:32:
Als ik ergens niet op zou besparen is het ventilatie.
Gisteren de CO2 sensor in de kamer waar ik slaap gelegd, raam toe en om ~22:40 gaan slapen. De ventilatie, ... daar gaan we dus niet meer op besparen. Oeps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQhFXnAHdQvk1P2N39TuoFXurbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wcDrMBwyvUcDyEWgMdx3H4QN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
bucovaina89 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 08:45:
[...]

Gisteren de CO2 sensor in de kamer waar ik slaap gelegd, raam toe en om ~22:40 gaan slapen. De ventilatie, ... daar gaan we dus niet meer op besparen. Oeps.
Da's niet zo gek, als je bedenkt dat je 40000 ppm uitblaast.
Betekent deze grafiek dat de ventilatie bij 2000 ppm aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Neen dat de sensor aftopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:12
Gizz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:56:
@bucovaina89 volgens mij heb je niet zoveel aan metingen van anderen om te verifiëren dat jouw koelkast niet zuinig is. Hun metingen veranderen niks aan jouw koelkast :P

Dat een oude Amerikaanse koelkast energie slurpt is geen verrassing. Zie bijvoorbeeld ook:

Koelkasten en vriezers- milieucentraal.nl

[...]

Dus weg met dat ding. Zeker met de hedendaagse bezorgdiensten waarmee je desnoods meerdere keren per week boodschappen gratis kan laten bezorgen ontgaat mij de noodzaak van een gigantische koelkast. Hoeveel voorraad die gekoeld moet worden heeft een gezin dan nog nodig?

Koop een nieuwe en kijk goed naar het energielabel. Idealiter ga je voor de vriezer voor een kist i.p.v. een model met lades, als je daar plek voor hebt :)
toon volledige bericht
Wij zijn met zn 2en en hebben een Amerkaanse koelkast.
En voor ons is hij nog niet eens groot genoeg. We zouden absoluut niet af kunnen met een kleinere.

Onze koelkast verbruikt 0.92kW per dag, wat overeenkomt met het vermelde jaarverbruik van de fabrikant van 333kW per jaar.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devian schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:12:
[...]

Wij zijn met zn 2en en hebben een Amerkaanse koelkast.
En voor ons is hij nog niet eens groot genoeg. We zouden absoluut niet af kunnen met een kleinere.
Kun je dat toelichten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:12
Bier en vlees!

Nee, zal even serieus zijn ;).

Er zijn een aantal gerechten die we vaak in bulk koken, en vervolgens invriezen. Op die manier kunnen we goedkoper boodschappen doen, en als je dan eens geen zin hebt om te koken bespaart het een thuisbezorgd omdat je zelf makkelijk kunt opwarmen. Dus er is bij ons altijd wel stampot, macaroni, jachtsaus of andere gerechten waar alleen rijst bij moet, te vinden in de vriezer.

Daarnaast koop ik samen met familie vlees(rund+varken) 2x per jaar in rechtstreeks bij de boer en dit laten we zelf slachten bij een slager.

Het vriesgedeelte is dan al flink gevuld.

Boodschappen doen we vaak voor de hele week, en dan gaat het ook al snel met het koelgedeelte. Of zoals deze week eten we een week Hellofresh...dan heb je hem ook al gelijk helemaal vol.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:15
Zoals eerder belooft hierbij de meetresultaten:

0,65 kWh per 24 uur. Consumptie 85 Watt bij 32% aan en 68% uit.
Merk en model: Siemens KI34VV50

Ingebouwde Koel/vriescombinatie met compressor en mechanische thermostaat. Ik zou deze combinatie graag vervangen maar omdat deze zit ingebouwd is dat en klus die ik vooralsnog even doorschuif. Verder valt er niet veel bijzonders te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter.vw.
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX_WBHgIBUKayfTunSSMyk0ebhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2B1zyhKUKXMtWh5MsQwLcYJ.jpg?f=fotoalbum_large

0.8 kw per dag Amerkaanse koelkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:20

AMDFreak

Intel is zo..

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of een koelkast meer verbruikt in de zomermaanden, omdat het dan vaak binnen in huis warmer is, dan bv in de wintermaanden..

Hierboven lees ik bv een verbruik van 0.8kWh per dag.. maar is dit bv in de zomer net wat hoger?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
AMDFreak schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:12:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of een koelkast meer verbruikt in de zomermaanden, omdat het dan vaak binnen in huis warmer is, dan bv in de wintermaanden..

Hierboven lees ik bv een verbruik van 0.8kWh per dag.. maar is dit bv in de zomer net wat hoger?
Ja, mijn koelkast verbruikt in juli/augustus ongeveer 40kWh per maand, in januari was dat 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
Toevallig ook pas een Shelly plug S aangesloten. :)

Onderstaande 2 apparaten (uit 2012) gezamelijk ongeveer 0,45 kwh/dag :
- Koeler Siemens KI24RVS52
- Vriezer Siemens GI18DA50
(De vriezer moet binnenkort een keertje ontdooid worden, dus iets hoger verbruik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70f6pHszsy6SCoIbZL_O_VGWZ48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PjBVTOlItmGAUGUoNYVTZ5i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:06
goedkope Zanussi vrieskist 300liter , 0,8 Kw per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iusiVVKEzGvD1IVJ0XOo4coyq8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5vCRSynA6BuLmomoztr715i.jpg?f=fotoalbum_large

Bosch Koelkast 346L E label recent aangeschaft. Nu gemiddeld z`n 0,22kwh per dag.

Een stuk zuiniger dan het oude tafelmodel dat er stond

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:19

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oemG1T9xtKt5PXW55SC9VTaPZYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/73l8zUxug6OK9Z8pXgUYmL0E.png?f=fotoalbum_large

Miele KF7564 S
Een losstaande koel-vriescombinatiekast uit de tijd dat energielabels nog niet bestonden!
In september 49,67 kWh verbruikt, maar in de zomer is het hoger. 49,67 / 31 = 1,60 per dag.

[ Voor 5% gewijzigd door DUX op 14-01-2023 20:10 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij hebben een Liebherr CP4313-20 en die heeft het afgelopen jaar (8 oktober 2021 tot vandaag) 162 kWh verbruikt. 0,44 kWh per dag.

In de zomer is het verbruik wel ietsjes hoger: in augustus bijv. 13,43. In februari was het 10,19.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:08

Sebazzz

3dp

Bosch KGV39ML30 koelkast uit 2013 (€ 477,51; Saturn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoEKvu6YNEPe-GBk8oP3lhJqva8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jKuGu9BMBVvsRrX84bIqvmcX.png?f=fotoalbum_large

De pieken zijn magnetron/vaatwasser gezien die ook op hetzelfde socket staan. Voor de rest zie je dus afwisselen 75W en stand-by.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:08

Sebazzz

3dp

Des te minder je stookt in de winter, des te minder gas en elektriciteit je dus verbruikt :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:51

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een compleet jaar met verbruiken per maand van mijn Liebherr KTP 1740 151liter uit 2006 (toen A++)
in de open keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lC8bValXk1Xyho8EpQsfsrAsNDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7PFGKzQMq5UsaqJoaPtZxRC.jpg?f=fotoalbum_large

Een normaal inbouw/tafelmodel van 150 liter mag tegenwoordig
eigenlijk niet meer verbruiken dan ca. 70 kWh/jaar.
In de zomer tot ca. 80% meer per maand dan in de winter, afhankelijk van de temperaturen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 10:54
Hier een 25 jaar oude Neff (Siemens, Bosch group) koelkast met klein diepvriesvak hoogte 122cm

In de zomer +/- 1,3kwh per dag, in de winter 0,9 kwh per dag.
(Augustus 47kwh, december 30kwh)

Onlangs de rubber vervangen (tip: bij een oude koelkast: niet doen!, de scharnieren van die oude koelkasten zijn niet goed instelbaar en de rubber perfect uitlijnen is onmogelijk.), sindsdien licht hoger verbruik.

Daar een nieuwe gelijkaardige koelkast +/- 700 euro kost, is de terugverdientijd behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:06
Joekel van een inbouw siemens IQ5 vriezer met no frost: 0.4 kwh per dag. Is de grootste inbouw die je kan krijgen. 177cm hoog
KI81RSDE0

Joekel van een inbouw siemens IQ5 koelkast (grootste): 0.25 kWh per dag ! 177 cm hoog
GI81NSCE0

Oude inbouw koelkast 15 jaar oud
0.6 kwh 120 cm
Biertap" koelkast" : 0.7 kWh. Kegland series X kegerator
Pagina: 1