Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:53
Eind deze maand ga ik mij huidige bedrijf verlaten.

Heb ruim op tijd mij ontslag genomen.

Nu heb ik mondeling geregeld dat ik de laatste week van september vrij kon nemen.

Nu komt de vervanger directeur hier op terug en dat niet mogelijk is. Omdat in die week extra druk is.
En mij vrije dagen is geweigerd

Helaas was paar dagen eerder niet mogelijk er was niks mogelijk. Echt een zakelijke gesprek was het niet.
Ben flink teleurgesteld in deze gesprek.

De directeur komt maandag terug van vakantie.
En wil hier gelijk met hem over hebben.

Welke rechten heb ik hier helaas valt het bedrijf niet onder een Cao. En hebben jullie tips hoe ik dit het beste deze gesprek kan houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een mondelinge overeenkomst is ook gewoon een overeenkomst, maar lastig te bewijzen. Heb je dit helemaal niet op papier staan?

Hoe heb je opgezegd? Was dat schriftelijk, heb je daarbij een einddatum vermeld, heb je daarbij vermeld dat je de weken ervoor je laatste vrije dagen wilde opnemen?

Heb je iets getekend ter bevestiging van je opzegging?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Mondeling akkoord = akkoord. Gewoon volgende week bespreken en duidelijk maken dat je net iets minder gemotiveerd bent B-) :7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Oon schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:49:
Een mondelinge overeenkomst is ook gewoon een overeenkomst, maar lastig te bewijzen. Heb je dit helemaal niet op papier staan?

Hoe heb je opgezegd? Was dat schriftelijk, heb je daarbij een einddatum vermeld, heb je daarbij vermeld dat je de weken ervoor je laatste vrije dagen wilde opnemen?

Heb je iets getekend ter bevestiging van je opzegging?
Heb niks getekend.

Wel een ontslag brief gemaakt.
Met de einddatum maar niet mij vakantie erbij.
Had achteraf dit misschien wel moeten doen.

Maar het loopt allemaal stroef omdat ik bij vervanger directeur heb gedaan. Hij heeft hier weinig ervaring mee. Omdat de andere directeur op vakantie is.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 16:42

me1299

$ondertitel

Wat gaan ze doen? Je ontslaan? Zinloos ook om iemand die al met een half been uit de deur is nog verplichten tegen diens zin op te komen draven.

Heb je wel vrije dagen over?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
me1299 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:01:
Wat gaan ze doen? Je ontslaan? Zinloos ook om iemand die al met een half been uit de deur is nog verplichten tegen diens zin op te komen draven.
Sommige doen dat, gewoon om nog te treiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:33
Een werkgever mag je verplichten dat je moet komen, maar kan ook verplichten dat je vrij moet nemen. Weet niet of een second-opinion van een bedrijfsarts of iets dergelijks er nog voor kan zorgen dat je vrij moet nemen omdat er iets met je aan de hand is.

Dit lijkt mij totaal niet de beste oplossing maar het is een mogelijkheid.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 13:23
Daniel. schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:10:
Een werkgever mag je verplichten dat je moet komen, maar kan ook verplichten dat je vrij moet nemen. Weet niet of een second-opinion van een bedrijfsarts of iets dergelijks er nog voor kan zorgen dat je vrij moet nemen omdat er iets met je aan de hand is.

Een werkgever mag verlof weigeren in het geval van een onverwacht zwaarwegend bedrijfsbelang. Planbare drukte valt daar niet onder volgens mij.

Ooit als bijbaantje bij de post gewerkt. Daar was het motto, vanaf Sinterklaas kan je geen vrij meer krijgen want: kerstkaarten. Ooit een collega die toch vrij wilde en heeft daar een zaak van gemaakt. Uiteindelijk tot aan de rechter die oordeelde dat het geen onverwachte gebeurtenis was en planbaar. Collega kreeg dus vrij.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wacht gewoon even tot maandag de directeur terug is en ga met hem het gesprek aan.
De plaatsvervangend directeur zegt dat het niet kan, dus je kan daar veel tijd, moeite en energie in steken met de kans dat hij voet bij stuk houdt. Of je houd nu gewoon je rust en wacht tot maandag en legt het voor je aan de directeur zelf met wie je deze afspraak hebt gemaakt.

Kom je er dan niet uit, dan kan je alsnog "escaleren".

Geen idee wat voor werk of in welke branche, maar probeer wel altijd op een goede manier uit elkaar te gaan. Soms is de wereld klein en kom je elkaar (wellicht bij een ander bedrijf) weer tegen en dan wil je dat de verstandhouding goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:54
superkoex9 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 06:58:
[...]

Een werkgever mag verlof weigeren in het geval van een onverwacht zwaarwegend bedrijfsbelang. Planbare drukte valt daar niet onder volgens mij.
Kan mij voorstellen dat het ontslag van TS onverwachts kwam en dat werkoverdracht naar de opvolger gezien kan worden als zwaarwegend bedrijfsbelang. Dus kan mij voorstellen dat dat een geldige reden is om vakantie te weigeren.

Nou is de aangevoerde reden van de vervangende directeur 'extra druk' en ik ben het met je eens dat dat geen reden is om vakantie te weigeren... maar ja, ook dit zal mondeling zijn dus lastig te bewijzen dat dat als reden genoemd is.

Acties:
  • +74 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:39
TS komt een beetje gespannen over. Misschien even een paar weekjes ziekmelden om bij te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Een werkgever mag je verplichten dat je moet komen, maar kan ook verplichten dat je vrij moet nemen.
Sinds wanneer kan een werkgever je verplichten vrij te nemen? Voor zover ik weet gelden tot einde dienstverband dezelfde regels als altijd, en kan een werkgever dus niet zomaar verplichten om je vrije dagen op te nemen. Hij kan je eventueel wel vrijstellen van arbeid, maar dat is iets anders.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Erwin schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:57:
TS komt een beetje gespannen over. Misschien even een paar weekjes ziekmelden om bij te komen.
Ja lijkt me ook, per direct want anders kan hij niet ontspannen bij de nieuwe baan aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:42
BastaRhymez schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:17:

Geen idee wat voor werk of in welke branche, maar probeer wel altijd op een goede manier uit elkaar te gaan. Soms is de wereld klein en kom je elkaar (wellicht bij een ander bedrijf) weer tegen en dan wil je dat de verstandhouding goed is.
Maar hoe goed is die verstandhouding dan? Als je nu over je heen laat lopen en je komt elkaar later ergens anders tegen zal dat ook een gespannen sfeer opleveren. De vervangende directeur denkt dan namelijk dat je toch wel doet wat hij wil. Beter kan je gewoon duidelijk maken dat je recht hebt op vrije dagen en die ook zal nemen.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Furion2000
  • Laatst online: 25-09 16:57
Lekkere gedachtegang dit, niet echt grappig als je je bedenkt hoe vaak je verhalen hoort van nep ziekteverzuim en opzettelijk de ww-uitkering blijven trekken. Ja werkgevers kunnen er wat van tegenwoordig, maar werknemers spannen de kroon. Werk ethiek is ver te zoeken en als beide partijen het zo gaan spelen gaan we verder in de neerwaartse spiraal die we al ingezet hebben. Geen enkele partij die het dan nog stagneert of verhelpt.

Vuur met vuur bestrijden is onjuist en dan een punt.

[ Voor 21% gewijzigd door Furion2000 op 08-09-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
JohnR schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:03:
[...]

Sinds wanneer kan een werkgever je verplichten vrij te nemen? Voor zover ik weet gelden tot einde dienstverband dezelfde regels als altijd, en kan een werkgever dus niet zomaar verplichten om je vrije dagen op te nemen. Hij kan je eventueel wel vrijstellen van arbeid, maar dat is iets anders.
Dat kan inderdaad niet zomaar, je ziet wel eens in contracten dat de werkgever x van de bovenwettelijke dagen mag aanwijzen. Die worden dan vaak aan het begin van het jaar bekend gemaakt, maar je ziet het ook wel met dingen als vorstverlet. Maar met de wettelijke dagen is het helemaal niet zo eenvoudig, al kan er wel wat in de CAO geregeld zijn zoals bijvoorbeeld in de bouw en het onderwijs

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

Dit klopt zeker niet in dit geval. De TS heeft vrij gevraagd en heeft dit gekregen, in principe kan de werkgever dit dan ook niet meer terugdraaien, de reden dat het toch wat drukker gaat worden is geen goede reden.

Vanuit de basis mag een werknemer vrij nemen wanneer hij / zij dit wil. Alleen in zwaar wegend bedrijfsbelang mag een vakantie aanvraag geweigerd worden. En als deze eenmaal is toegekend dan kun je dat niet zomaar annuleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 08-09-2022 08:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inderdaad, gewoon even bellen dat je ziek bent.

Als de bedrijfsarts komt (hoogstwaarschijnlijk niet, aangezien je toch weg gaat), kan je aangeven dat het stress is door het ''zoveelste gezeik'' met de directeur. Je baas mag je niet eens vragen waarom je ziek bent of wat je hebt.

100% geen medelijden hebben met directeuren en bedrijven die niks om hun personeel geven en gemaakte afspraken niet nakomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Anders ben je toch overspannen thuis door deze vervelende situatie.

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• Evertt
Ziek melden is het laatste wat ik doe.
Ik wil het voor mij zelf goed afsluiten.
En dat kan ik de collega's ook niet aan doen die hier niks mee te maken hebben.

Bedankt voor de advies kan maandag zeggen dat drukte geen goede reden is. Zeker op dit moment niet het is al 8 weken erg rustig bij ons.

Mij ontslag komt hun natuurlijk niet goed uit. Maar hun kunnen beter zelf achter hun oren krabben waarom dat ik er werkt veel mensen daar zijn vertrokken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Heb je nog vakantiedagen/uren over?

Je hebt als ik het me goed herinner wettelijk recht om die op te mogen nemen voor einde van je dienstverband.
Dit mag een werkgever alleen weigeren bij zwaarwegende (economische)belangen.

Daaronder valt dus niet "het rooster is al rond" of "het is druk" want dat zou betekenen dat als er één zieke is dat het bedrijf in de soep zou lopen.

Heel vervelende situatie, zelf ook iets vergelijkbaars gehad dat ik 300 vakantie-uren niet mocht opnemen "want het rooster is al rond".
Altijd rot als je werkgever zo reageert en niet slim want je wilt toch geen ongemotiveerde mensen hebben rondlopen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wat een kansloos advies, en een klap in het gezicht van mensen die echt vanwege spanningsklachten niet kunnen (maar wel willen) werken.
Wees gewoon een vent en houd je werkgever aan zijn afspraak in plaats van je als een slappe lul te verschuilen achter een ziekmelding :r

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-09 12:17
evilution schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:07:
[...]

Wat een kansloos advies, en een klap in het gezicht van mensen die echt vanwege spanningsklachten niet kunnen (maar wel willen) werken.
Wees gewoon een vent en houd je werkgever aan zijn afspraak in plaats van je als een slappe lul te verschuilen achter een ziekmelding :r
De mensen die niet kunnen werken wegens spanningsklachten hebben juist te lang gewacht met actie ondernemen.
Daarom altijd eerst je mentale en fysieke gezondheid voorop stellen. Daar hebben de werkgevers het uiteindelijk ook het meeste aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Evertt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:04:

Bedankt voor de advies kan maandag zeggen dat drukte geen goede reden is. Zeker op dit moment niet het is al 8 weken erg rustig bij ons.

Mij ontslag komt hun natuurlijk niet goed uit. Maar hun kunnen beter zelf achter hun oren krabben waarom dat ik er werkt veel mensen daar zijn vertrokken.
Mooi gezegd!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 08:02
Ik zou in 1e instantie het gesprek met de directeur afwachten en zorgen dat je daar met goede argumenten binnenstapt. Voor hetzelfde geld houdt hij zich aan zijn woord en is eer niets aan de hand.
Zo niet dan heb jij:
Argument 1 is dat het geplande drukte is en dus niet te weigeren is. (Als ik posters in dit topic mag geloven)
Argument 2 is misschien dat je de vakantie al hebt geboekt.
Argument 3 is dat je geen andere optie hebt om die dagen vrij te nemen.
Bedenk zelf of je nog extra argumenten hebt en hoe je dit kracht bij zet.

Succes.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin
Drs_Ben schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:10:
[...]

De mensen die niet kunnen werken wegens spanningsklachten hebben juist te lang gewacht met actie ondernemen.
Daarom altijd eerst je mentale en fysieke gezondheid voorop stellen. Daar hebben de werkgevers het uiteindelijk ook het meeste aan.
Precies, en voor die mensen is het advies ook bedoeld. Je eigen (mentale) gezondheid is altijd het meest belangrijk. Kan me niet schelen hoeveel quasi vermanende kotssmilies erbij gezet worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Drs_Ben schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:10:
[...]

Jezelf ziek melden bij een conflict is precies het tegenovergestelde van actie ondernemen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
evilution schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:37:
[...]

Jezelf ziek melden bij een conflict is precies het tegenovergestelde van actie ondernemen.
Je kunt het tijdens het gesprek ook als druk middel gebruiken.
"Hou je aan de afspraak of ik ben ziek"

Of kom wel werken maar doe echt helemaal niets cq kom 4 uur te laat

[ Voor 9% gewijzigd door matty___ op 08-09-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

evilution schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:37:
[...]

Het niet aan de afspraak houden van de werkgever is niet het teken van goed werkgeverschap. Dan doet de werknemer in z'n laatste week dat ie er werkt een koekje van eigen deeg geven, en gewoon niet komen opdagen.

Want wat wil de werkgever doen dan? Hem op staande voet ontslaan? De TS gaat toch al pleite. En de kans is groot dat z'n salaris incl. de eindafrekening (vakantiegeld, etc.) al op de rekening van de TS staat.

Zou voor mij een no brainer zijn, niet ziekmelden, gewoon niet komen opdagen. Toedeledokie :w

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:15
RaZ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:47:
[...]

Het niet aan de afspraak houden van de werkgever is niet het teken van goed werkgeverschap. Dan doet de werknemer in z'n laatste week dat ie er werkt een koekje van eigen deeg geven, en gewoon niet komen opdagen.

Want wat wil de werkgever doen dan? Hem op staande voet ontslaan? De TS gaat toch al pleite. En de kans is groot dat z'n salaris incl. de eindafrekening (vakantiegeld, etc.) al op de rekening van de TS staat.

Zou voor mij een no brainer zijn, niet ziekmelden, gewoon niet komen opdagen. Toedeledokie :w
Als je ooit nog een referentie nodig hebt is dit niet zo handig (geen idee of dit het geval is of gaat zijn). Dat de werkgever geen goed werkgeverschap vertoont betekent niet dat geen goed werkgeverschap geoorloofd is.

Gewoon de partij met een gerechte rug blijven; maandag dus bij de directeur langsgaan om dit dossier te bespreken. Mondelinge afspraken zijn ook gewoon afspraken. Wat daarna nog kan is een ander verhaal, maar niet op komen dagen is echt een heel slecht idee*.

* = zonder ziekmelding oid

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

matty___ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:45:
[...]

Of,
Hee baas, je hebt mondeling akkoord gegeven. Als je er nu anders over denkt dan verwacht ik een schriftelijke reactie die ter ik ter toetsing zal voorleggen aan een jurist of advocaat. Vooralsnog staat mijn verlof gewoon vast. Fijne dag verder.

Gewoon recht door zee zonder achterbakse trucjes. Is dat nu echt zo moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:24

_Apache_

For life.

sapphire schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:06:
Heb je nog vakantiedagen/uren over?

Je hebt als ik het me goed herinner wettelijk recht om die op te mogen nemen voor einde van je dienstverband.
Dit mag een werkgever alleen weigeren bij zwaarwegende (economische)belangen.

Daaronder valt dus niet "het rooster is al rond" of "het is druk" want dat zou betekenen dat als er één zieke is dat het bedrijf in de soep zou lopen.

Heel vervelende situatie, zelf ook iets vergelijkbaars gehad dat ik 300 vakantie-uren niet mocht opnemen "want het rooster is al rond".
Altijd rot als je werkgever zo reageert en niet slim want je wilt toch geen ongemotiveerde mensen hebben rondlopen.
Dit.

Wergevers denken dat een druk rooster een 'zwaar wegende economische reden is', maar dat is niet waar. Dat is alleen wanneer jouw inzet een directe invloed heeft op het bedrijfsresultaat.

En niet 'een medewerker nog maximale inzet laten hebben voor mij als werkgever', en/of 'wij betalen liever jouw vakantie geld niet uit'

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 08-09-2022 10:16 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Evertt
RaZ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:47:
[...]

Zomaar niet op komen dagen zal ik nooit doen.
Ze kunnen altijd mij volgende werkgever door geven dat ik zo weg ben gegaan.
En je weet nooit of je elkaar nog tegen komt in de toekomst.

Ik heb nu een conflict met de vervanger directeur en wil op maandag wachten.

Maar ik heb nu wel een indicatie wat ik kan vertellen.

Maar dat deze vervanger directeur geeft niks om een werknemer geeft is mij al duidelijk.

Maar het weigeren van de vrij dagen staan in lijn met de huidige situatie van dit bedrijf waar al weken rustig is. Ze proberen hun probleem mij probleem is maken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Dat is zo'n beetje het domste wat je kan doen. Of je bent ziek door stress en je melt je ziek, of je bent niet ziek door stress en lost het op een gewone manier op. Maar als je 'dreigt' met een ziekmelding en je dan ziek meldt heb je ze al het bewijsmatriaal voor een fraude zaak op een zilveren schaal aangeleverd.

• huibert_d
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 06:59

Top, krijg je nog een transitievergoeding ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:58

M14

evilution schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:59:
[...]

Of,
Hee baas, je hebt mondeling akkoord gegeven. Als je er nu anders over denkt dan verwacht ik een schriftelijke reactie die ter ik ter toetsing zal voorleggen aan een jurist of advocaat. Vooralsnog staat mijn verlof gewoon vast. Fijne dag verder.

Wanneer de werkgever blijft vasthouden aan het intrekken van het verlof is dit de beste optie. Wellicht achteraf schriftelijk (email) nog een verslagje met de afspraken van het gesprek sturen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Furion2000
  • Laatst online: 25-09 16:57
Eerlijkheid duurt het langst en fijn dat @Evertt wel zo iemand is! Complimenten!

Klinkt trouwens als een leeg argument, maar denk er maar eens wat langer over na. Iemand die altijd enthousiast is krijgt sneller enthousiasme terug, iemand die altijd mensen oplicht zal ook eerder opgelicht worden. Wil niet zeggen dat die baas en iedereen hetzelfde doet bij jou, maar je vergroot de kans dat je ook deze eerlijkheid terug krijgt. Misschien niet in dit geval, maar wel over de 10 gevallen gezien.

[ Voor 70% gewijzigd door Furion2000 op 08-09-2022 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Vreselijk dom advies: Iemand die dat tijdens een gesprek zegt kan op staande voet ontslagen worden wegens poging tot chantage of afpersing. En wil je echt zo het pand verlaten?

@Evertt wat is er precies toegezegd? “Je mag vrij nemen die week” is wat anders als “ik denk wel dat het kan maar ik moet het rooster nog even bekijken”. Zoals je zelf al aangaf: inderdaad maandag het gesprek aangaan met de directeur. Gewoon open en eerlijk op tafel leggen waarom je die week vrij wil en je vindt dat er verwachtingen gewekt zijn met eerdere uitspraken.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Thnx voor de info. Laat dat. Doxxing, ook van (semi) openbare gegevens is niet toegestaan.
Kortom, niet zo handig om zo'n slechte werkmentaliteit te delen op een openbaar forum.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 09-09-2022 10:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09 22:14
Ja dat was ook de tip 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Evertt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb nu een conflict met de vervanger directeur en wil op maandag wachten.

Maar ik heb nu wel een indicatie wat ik kan vertellen.
Als je de directeur gesproken hebt en hij je mondeling heeft bevestigd dat het prima is om vrij te nemen, stuur hem dan zelf nog even een mail waarin je hem bedankt voor het gesprek en bevestigt dat je per datum X tot aan je uitdiensttreding je vrije dagen opneeemt.

Dan heb je het zwart op wit en hoef je ook niet te wachten tot hij je een schriftelijke bevestiging stuurt. Als ze je verzoek dan toch niet willen honoreren zal de actie dan van hun kant moeten komen en heb jij alvast wat dossiervorming liggen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een en ander ligt er natuurlijk aan hoe 'ruim op tijd' je je ontslag hebt aangekondigd. Kan me voorstellen als jij zegt: ' Hee baas, het is nu 30 augustus en ik heb een opzegtermijn van een maand en per 1 oktober ben ik weg. En oh ja, ik wil ook graag de laatste week vrij', dat dit toch voor wat planningstechnische uitdagingen zorgt ;)

Sowieso voor de toekomst altijd aan te raden om verlofverzoeken schriftelijk vast te leggen/goed te laten keuren. Veel bedrijven hebben daar wel een systeem voor. Dan voorkom je zulk soort welles/nietes-spelletjes.

Verder lijkt me wel dat de enige uitkomst kan zijn dat jij die week gewoon vrij krijgt. Van iemand die toch al weg gaat kun je niet al te veel meer verwachten en voor je werkgever is het dan ook beter dat je gewoon weg gaat. Mits je de dagen ervoor hebt. Let op dat je die dagen dus ook echt opgebouwd moet hebben en dus niet gebruik kan maken van de verlofdagen die pas in de maanden na september erbij komen.

[ Voor 26% gewijzigd door Palomar op 08-09-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Vanaf het moment van aanvraag van vakantie heeft de werkgever 2 weken de tijd om de aanvraag af te wijzen (met een goede, geldige reden). Daarna is de aanvraag wettelijk impliciet goedgekeurd.

Een werkgever kan overigens ook verlofdagen intrekken (wegens bedrijfseconomische redenen), maar dan moeten wel de werknemer compenseren voor de gemaakte kosten (bv een geboekte vakantie).

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 13:56
macnerd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:26:
Vanaf het moment van aanvraag van vakantie heeft de werkgever 2 weken de tijd om de aanvraag af te wijzen (met een goede, geldige reden). Daarna is de aanvraag wettelijk impliciet goedgekeurd.

Een werkgever kan overigens ook verlofdagen intrekken (wegens bedrijfseconomische redenen), maar dan moeten wel de werknemer compenseren voor de gemaakte kosten (bv een geboekte vakantie).
Precies, maar dan mogen ze het gedeelte van "bedrijfseconomische redenen" ook onderbouwen.

En dat gaat ze waarschijnlijk niet lukken, die lijkt een geval te zijn van verlof wat niet goed uitkomt.
Dan is de vraag aan de werkgever dus, "graag de onderbouwing". Is die niet afdoende, lekker vrij nemen.

Belangrijk is hier dat de werkgever zich niet aan een afspraak houdt, dat hoef je niet te laten gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:31

Saffie_time

Why use this? 42!

Het mag dan druk zijn in die periode maar dat is het ook als je er een week later niet meer bent.
Die 1 week dat jij er wel bent of niet bent gaat het verschil niet maken.
Als je 8 weken voor einddatum hebt opgezegd is dat (normaal gesproken) ruim op tijd en kan men vervanging regelen. Hebben ze dat niet of niet tijdig gedaan is dat niet iets wat jij mag gaan opvangen voor ze.

In gesprek dus gewoon aansturen op de mondelinge toezegging met verzoek dat ook daadwerkelijk te gaan uitvoeren en je de laatste week vrij op te laten nemen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• macnerd

macnerd

smurfinmark schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:32:
[...]

Precies, maar dan mogen ze het gedeelte van "bedrijfseconomische redenen" ook onderbouwen.

En dat gaat ze waarschijnlijk niet lukken, die lijkt een geval te zijn van verlof wat niet goed uitkomt.
Dan is de vraag aan de werkgever dus, "graag de onderbouwing". Is die niet afdoende, lekker vrij nemen.

Belangrijk is hier dat de werkgever zich niet aan een afspraak houdt, dat hoef je niet te laten gebeuren.
Klopt. De werknemer heeft het recht om vrij te nemen, en alleen met goede redenen kan dit worden geweigerd door de werkgever (maar wel binnen 2 weken na aanvraag).

Een reeds (al dan niet impliciet) goedgekeurde vakantie kan alleen om hele goede redenen worden ingetrokken, met schadeloosstelling van werknemer. Als de vervangend directeur hierop aanstuurt zou ik 'm even laten weten dat je dan verwacht dat ie wel je reeds gemaakte kosten voor een of ander luxe resort moet vergoeden... grote kans dat ie dan afhaakt :+

MacNerd

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 16:12

servies

Veni Vidi Servici

Ik vraag me überhaupt af wat de plaatsvervanger verwacht qua motivatie...
Hoeveel motivatie zal iemand hebben die tegen het einde van zijn dienstverband zijn, hem reeds toegezegde, vrije dagen door zíjn neus geboord ziet worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evertt
servies schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:06:
Ik vraag me überhaupt af wat de plaatsvervanger verwacht qua motivatie...
Hoeveel motivatie zal iemand hebben die tegen het einde van zijn dienstverband zijn, hem reeds toegezegde, vrije dagen door zíjn neus geboord ziet worden?
Niet veel. Totaal niet mee leven met je personeel.

Na gisteren is de motivatie weg laat staan als ik in de laatste week nog moet werken.

Dit bedrijf durfde zelf in de vakantie van collega te bellen of hij wou komen werken omdat het toen druk was. Geef toch aan wat voor bedrijf dit is.

[ Voor 13% gewijzigd door Evertt op 08-09-2022 12:40 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Maar dat deze vervanger directeur geeft niks om een werknemer geeft is mij al duidelijk.
En om geld? Ik neem aan dat als de vakantie niet doorgaat je vakantiedagen overhoudt. En zonder veel kennis van zaken lijkt het me dat die dan wel vergoed moeten worden?

Gewoon vakantie weigeren en dan overige vakantiedagen gratis laten vervallen zou een makkelijke manier zijn om je werknemers aan het einde van hun contract een tijd voor niks te laten werken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 17:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Mondelinge overeenkomsten zijn idd. overeenkomsten maar vaak moeilijk om enigszins hard te maken in geval van conflicten.

Zeker in een hiërarchische structuur is het belangrijk om je overeenkomsten op papier te vereeuwigen, TS heeft aan den lijve ondervonden waarom.

[ Voor 47% gewijzigd door PinusRigida op 08-09-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Je hebt mondeling akkoord gekregen, geef in de mail aan dat je deze volgt. Ik neem aan dat je ontslag al tijdig is aangekondigd, en dat sowieso die tijd hoe dan ook wordt uitbetaald.

Dat zij niet kunnen plannen is niet jouw probleem. Laat dat ze het ook niet maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
[...]
Ze kunnen altijd mij volgende werkgever door geven dat ik zo weg ben gegaan.
Dat zomaar doorgeven is niet toegestaan, daarvoor moet je toestemming geven (danwel het bedrijf opvoeren als referentie). Een bedrijf kan niet zomaar contact opnemen met een ander bedrijf over een ex-werknemer, daarmee is het bedrijf in overtreding en kan het zelfs schadeplichtig worden. En daarnaast, als ze dit zouden doen dan zou dat ook behoorlijk wat over zichzelf vertellen (rancuneus, onprofessioneel, etc.).
[...]
En je weet nooit of je elkaar nog tegen komt in de toekomst.
Dat werkt 2 kanten op, misschien verstandig om dat subtiel aan te geven mocht het ter sprake komen. Want het kan best goed zijn dat ze jou in de toekomst nodig hebben (als referentie, gun factor voor een opdracht/project, etc.).
Evertt schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:33:
[...]
Na gisteren is de motivatie weg laat staan als ik in de laatste week nog moet werken.
Mocht het ter sprake komen (voor hetzelfde geld geeft je directeur je alsnog gelijk), misschien even aangeven dat deze gang van zaken behoorlijk demotiverend is voor jou en dat je gehoopt had je dienstverband professioneel af te sluiten. Op die manier zeg je niet expliciet dat je motivatie weg is (wat potentieel tegen je gebruikt kan worden), maar geef je toch aan dat wanneer dit wordt doorgedrukt dat ze niet van je 100% productiviteit uit kunnen gaan (en betrek je het netjes op jezelf). Daarnaast houdt je ze dat ook een spiegel voor wat betreft de situatie (en maak je ook een punt wat betreft goed werkgeversschap).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd

macnerd

bwerg schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:58:
[...]

En om geld? Ik neem aan dat als de vakantie niet doorgaat je vakantiedagen overhoudt. En zonder veel kennis van zaken lijkt het me dat die dan wel vergoed moeten worden?

Gewoon vakantie weigeren en dan overige vakantiedagen gratis laten vervallen zou een makkelijke manier zijn om je werknemers aan het einde van hun contract een tijd voor niks te laten werken.
Opgebouwde maar nog niet opgenomen vakantiedagen dienen inderdaad gewoon uitbetaald te worden.
[...]

Niet veel. Totaal niet mee leven met je personeel.

...

Dit bedrijf durfde zelf in de vakantie van collega te bellen of hij wou komen werken omdat het toen druk was. ...
Als je weet dat een werkgever dit doet, zorg je toch dat je onbereikbaar bent? Er is bij mijn weten geen verplichting om bereikbaar te zijn tijdens je vakantie. Gewoon "Tijdens vakantie check ik mijn telefoon niet""of "Sorry, ik had geen bereik" of iets dergelijks.

Als je al een akkoord gekregen had, dan ben je gewoon vrij. De vervangend directeur kan dit niet zomaar ongedaan maken.

Verlof kan ingetrokken worden, maar daar is een degelijke onderbouwing voor nodig. Geef aan dat je die onderbouwing schriftelijk of per mail wil ontvangen, dat je de onderbouwing zult voorleggen aan een advocaat in familie-/vriendenkring, en dat je recht hebt op een schadeloosstelling van gemaakte of onvermijdbare kosten (bv reeds gekochte tickets, of huur van een accomodatie of auto).

Waarschijnlijk schrikt dit al voldoende af. De vervangend directeur weet ook wel dat er geen goede reden is, en wil waarschijnlijk ook de schadeloosstelling niet betalen. Zo belangrijk zijn die paar extra dagen dan ook niet :)

MacNerd

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
servies schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:06:
...
Volgens mij moet de werkgever deze dan wel uitbetalen. Dit is ook een prima argument: waarom extra geld uitgeven aan uren die je nog gaat maken waar je vervolgens maar weinig effectief compleet tegen je zin betaald aanwezig moet zijn?

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Svp vriendelijk en netjes blijven.

Ps. Ik weet dat het een verwensing / gezegde onder de Joodse bevolkingsgroep is, maar omdat deze in de vergetelheid aan het raken is, en wellicht niet heel netjes meer is, is het handig om er iig bij te zeggen dat het om een oud Joodse spreekwijze gaat.

Nu snap ik wel dat joden je veel personeel toewensen.

Aankomende maandag kunnen er koppen met spijkers geslagen worden als de directeur weer terug is.
Voor de rest is alles speculatie.

[ Voor 38% gewijzigd door Ardana op 09-09-2022 10:14 ]

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Tja, als ik dit lees is het kansloos.

https://www.ad.nl/werk/ku...elinge-afspraak~ab5abfe6/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

matty___ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:00:
Anders ben je toch overspannen thuis door deze vervelende situatie.
Oh ja fraude, dat is altijd de oplossing. Dit zijn de redenen dat regels rondom ziekteverzuim strenger worden

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gewoon even vragen of hij dan ook de geboekte vakantie van een paar duizend euro vergoedt, omdat de anuleringsverzekering dit niet dekt ;)

• MarlboroRedM
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09-2022
Evertt schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:40:
Nu heb ik mondeling geregeld dat ik de laatste week van september vrij kon nemen.

Nu komt de vervanger directeur hier op terug en dat niet mogelijk is.
Hoe bedoel je dat de vervanger erop terugkomt?
Eenmaal geregeld is gewoon geregeld. De vervanger kan je vragen om het toch niet te doen.

Maar als je vrij vraagt dan is het antwoord van een leidinggevende in principe binair, het is of ja. Of nee en dan mag de leidinggevende het onderbouwen.
(er is ook nog een optie ja, maar ... maar dan moet je dus wel de maar kennen op voorhand)

Er is geen optie ja en dan later toch maar niet.

De leidinggevende heeft nog de mogelijkheid om een verlof in te trekken, maar dan is er een zwaarwegende bedrijfsreden nodig en daarnaast kan het bedrijf dan allerlei dingen gaan vergoeden etc (jij mag namelijk geen onkosten oplopen doordat een verlof wordt ingetrokken)

Alleen praktisch zal een bedrijf dit nooit bij een afscheid doen, aangezien het zinloos is om iemand terug te laten komen tegen zijn zin. Dan ga je op je stoel zitten en doe je niets.
Wat bedoel je hiermee? Voor mij maakt het in de praktijk niet uit of een collega ziek is of vrij heeft, wat voor mij als collega relevant is of iemand er is en zijn werk verricht of niet.

Je "doet" je collega's dus net zoveel aan door ziekmelding als door vrij te nemen.
Enige manier waarop je je collega's minder "aandoet" is door gewoon te gaan werken maar dat lijkt me niet de door jou gewenste optie.
[...]
Dit bedrijf durfde zelf in de vakantie van collega te bellen of hij wou komen werken omdat het toen druk was. Geef toch aan wat voor bedrijf dit is.
Wmb een aparte uitspraak zolang je niet de context erbij plaatst.
Ik heb gewerkt met collega's die vanwege geldproblemen zeiden dat ze best gebeld mochten worden als het druk was puur om meer uren te maken.
Ik heb zelf weleens gehad dat ik vanwege bedrijfskritische omstandigheden alleen vrij kreeg onder de voorwaarde dat mocht het nodig zijn ik binnen x uur gewoon kon werken.
Ik heb meegemaakt dat het algemeen bekend was dat collega x toch niets ging doen in zijn vakantiedagen en dat de leidinggevende dus in een drukke periode zoiets had van : Vragen kan altijd, hij kan altijd nee zeggen.

Zonder de context zegt het mij helemaal niets of een collega gebeld wordt om te vragen of die toch zin heeft om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
MarlboroRedM schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:53:
[...]

Hoe bedoel je dat de vervanger erop terugkomt?
Eenmaal geregeld is gewoon geregeld. De vervanger kan je vragen om het toch niet te doen.

Maar als je vrij vraagt dan is het antwoord van een leidinggevende in principe binair, het is of ja. Of nee en dan mag de leidinggevende het onderbouwen.
(er is ook nog een optie ja, maar ... maar dan moet je dus wel de maar kennen op voorhand)
Vrij vragen heb ik gedaan bij de leidinggevende van de afdeling. En die zegt of het wel of niet kan. Die heeft ja gezegd en ook geregeld met de planning.
Maar de vervanger directeur heeft dit alsnog geweigerd. Met de reden dat het dan druk is.

Als ik dit verteld tegen de directeur maandag moet dit gewoon goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

@Evertt mij zijn een aantal zaken nog onduidelijk
Met wie heb je de mondelinge afspraak gemaakt? Met de vervangende directeur of de normale?
Waneer heb je die afspraak gemaakt en waneer is aangegeven dat het niet kan? Is er enige schriftelijke communicatie over geweest?
Zijn er andere mensen die afwezigheid hebben gepland die week of rond die week, kan je dat achterhalen?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@jeanj
Geregeld met vervanger directeur en mij leidinggevende van de afdeling. En volgens heeft hij de leidinggevende dit ook geregeld met de planning.

Wel is het zo dat van de leidinggevende een ja heb gekregen. Zo gaan alle vrij dagen via hem en niet via een directeur.

En van de vervanger directeur te horen heb gekregen dat hij even naar moest kijken. Maar dit is allemaal 2 weken geleden.
Van de week over gehad en er stond veel leveringen gepland. Was zelf niet mogelijk om 1 dag vrij te vragen.

Ik ging er van uit als de leidinggevende een ja heb gezegd dat alles rond. Wel hebben wel een app waar je vrije dagen kan invoeren maar dit is nooit goed gekeurd.

Dat is net als bevestiging van mij ontslag ook niet gekregen wat ik schriftelijk heb gevraagd.

Deze vervanger directeur komt gewoon ze afspraak niet na.

Daarom hoop ik dat maandag de directeur duidelijk geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-07 15:10
Als je het in de app hebt aangevraagd dan is dat stuk in ieder geval gedocumenteerd. Wel jammer dat de (naar ik aanneem) leidinggevende daar geen akkoord heeft gegeven. Kan je hem tussen neus en lippen vragen of hij nog even akkoord geeft in de app? Plaatst hem mogelijk later in een moeilijke positie, maar doordat dit niet is gebeurd ben jij nu in een moeilijke positie gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 21:42
Dat de afspraak mondeling is gedaan en dat het dan vaak lastig is om te bewijzen, kunnen we wel achter ons laten, lijkt me.
Immers, na je mondelinge aanvraag heeft de leidinggevende het verwerkt in de administratie.
Dus, er is een afspraak en je bent van plan het bedrijf aan die afspraak te houden.

Heb je inzicht in de planning? Zo ja, vraag nog even een screenshot aan, of vraag een uitdraai van de planning.

• Evertt
@celshof helaas heb ik dit niet kunnen vinden.

Ben wel bezig met een kopie van de ontslagbrief wat ik 2,5 week daar heb ingeleverd en daar staat ook vermeld welke documenten nog niet heb gekregen en dat de vakantie mondeling is toegezegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Evertt op 10-09-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
FritzM schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:15:
Gewoon even vragen of hij dan ook de geboekte vakantie van een paar duizend euro vergoedt, omdat de anuleringsverzekering dit niet dekt ;)
En dan als werkgever antwoord: "Ja hoor, stuur de rekening van de geboekte vakantie maar even door". Als je dan toch poging tot fraude aan het licht wilt brengen, is dit de juiste manier.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Niet online
Je zegt dat dit al even geleden besproken was?
Wellicht helpt dit stukje je:
Uw werkgever moet in principe instemmen met uw verlofaanvraag. Hij mag alleen bezwaar maken als uw vakantie grote problemen oplevert voor het bedrijf (zwaarwegende bedrijfsbelangen). Of als er een collectieve vakantie is, zoals in de bouw en in het onderwijs.

De werkgever moet dan schriftelijk bezwaar maken, binnen 2 weken na ontvangst van uw vakantieaanvraag. Uw werkgever moet wel toestaan dat u op een ander moment vakantie opneemt.
https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

Afhankelijk van de aanvraagdatum kan je ze met die 2 weken om de oren slaan, en anders misschien met het niet zomaar mogen weigeren van de aanvraag.
Het enige discutabele dingetje is dat zwaarwegend bedrijfsbelang, maar ik kan me niet voorstellen dat 'extra druk' daar onder valt, dat is gewoon slechte planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
rmathijssen schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:21:
[...]

En dan als werkgever antwoord: "Ja hoor, stuur de rekening van de geboekte vakantie maar even door". Als je dan toch poging tot fraude aan het licht wilt brengen, is dit de juiste manier.
Je hebt helemaal gelijk, dit is een wat ondoordachte reactie van mijn kant. Maar ik ging er wel van uit, dat er e.e.a. geboekt was aan vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 11:23
Evertt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:23:
@jeanj

Ik ging er van uit als de leidinggevende een ja heb gezegd dat alles rond. Wel hebben wel een app waar je vrije dagen kan invoeren maar dit is nooit goed gekeurd.
Ho ho ho, dit is je antwoord precies hier. Als het in de app staat moet het afgekeurd, goedgekeurd of op nog niet behandeld staan. Wat er ook staat is niet relevant als er binnen 14 dagen geen antwoord op is gegeven. Een werkgever heeft 14 dagen om met een zwaarwegend bedrijfsbelang te komen om het af te keuren, anders is het per definitie goedgekeurd.

Dit laat je met twee opties, of zij komen de afspraken niet na en je hebt recht op verlof of ze hebben je aanvraag verwijdert in welk geval ik er helemaal klaar mee zou zijn. Goed uit elkaar gaan of niet, als je iemand gaat naaien dan gaan de remmen los. Maar dat is natuurlijk nog te bezien wat de situatie is, kan allemaal ook een stukje onkunde en misverstand zijn en is duidelijk aangeven hoe het werkt gewoon genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Evertt En? Hoe is vandaag je gesprek gegaan? Nog je verlof kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellboy!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 15:39
Wanneer heb je ontslag genomen? De werkgever heeft max 2 weken om te reageren.

Reageert deze niet, jammer voor ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
BastaRhymez schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:21:
@Evertt En? Hoe is vandaag je gesprek gegaan? Nog je verlof kunnen krijgen?
Nee helaas.

Beetje hetzelfde antwoord. Maar hij komt er morgen nog op terug ging ook kijken of het wel of niet kan.
Ik heb daar gewoon niks aan.

En anders willen ze het uit laten betalen wel bij vermeld dat ik dingen heb geplant in die week

Als ik geen vrij kan krijgen waar ik recht op heb en waar ik voor heb gewerkt.
Dan moet het maar kwaadschiks.

De collega's vinden het ook rare stand van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 21:19
Evertt schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:46:
[...]De collega's vinden het ook rare stand van zaken.
Ik zou het hier dan gewoon bij laten, voor hun reactie hoef je dus ook niet te vrezen.

Je hebt het gelijk aan je zijde en ze gaan echt niet je toekomstige werknemer contacteren om een akkefietje over een paar vrije dagen. Als ik zo'n telefoontje zou krijgen zou ik alleen maar moeten lachen en diegene een fijne dag wensen.

Persoonlijk vind ik dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt ondanks je goede bedoelingen. Gewoon vertrekken daar. Je vrije dagen nemen, je collega's bedanken, deur dicht en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@Justevo
Hier dacht ik ook aan. Om gewoon die dag te vertrekken met eventueel weer de vrij dagen aan te vragen via de app.

Vindt het zo jammer dat het zo moet helaas sluit ik deze werkgever niet goed af.
Niks geven om de werknemer. Ik snap nu waarom bij dit bedrijf er zo veel zijn vertrokken de afgelopen periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 21:19
Evertt schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:26:
@Justevo
Vindt het zo jammer dat het zo moet helaas sluit ik deze werkgever niet goed af.
Daar hebben ze het zelf naar gemaakt, niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@Justevo
Daar heb je gelijk in. Dat alles in 1 klap om zeep wordt geholpen.

Toch blijf ik dit een rare situatie vinden. En toch vindt ik niet de beste optie om mij vakantie op te eisen en zo maar niet meer terug te komen.
Ik kan mij zelf moeilijk maken in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Evertt schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:26:
@Justevo
Niks geven om de werknemer. Ik snap nu waarom bij dit bedrijf er zo veel zijn vertrokken de afgelopen periode.
Niets beter voor de moraal van de overige werknemers om een al vertrekkende werknemer nog even twee weken langer klagend en extra gedemotiveerd bezig te zien. :X

Misschien dat het "klagend" meevalt, afhankelijk van je eigen instelling. Maar je collega's zullen vast een keer in de pauze horen hoe dit gegaan is.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 13-09-2022 07:55 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
bwerg schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:54:
[...]

Niets beter voor de moraal van de overige werknemers om een al vertrekkende werknemer nog even twee weken langer klagend en extra gedemotiveerd bezig te zien. :X

Misschien dat het "klagend" meevalt, afhankelijk van je eigen instelling. Maar je collega's zullen vast een keer in de pauze horen hoe dit gegaan is.
Ik laat het gewoon rusten.
Maar ik heb aantal wel vertel hoe de zaken ervoor staan.

Ik sta voorlopig in mij recht.
Jammer dat bij deze werkgever geen afspraken kan maken.

Ben gewoon volgende week weg. Misschien komen ze erop terug.

Maar ik ga er zelf geen energie meer in steken.

Wil wel bedanken voor de adviezen helaas het niet geholpen.

Edit:

helaas blijft de directeur geen akkoord geven.

Wel heb ik bevestiging van mij ontslag gekregen.

Daarna staat.

Zoals aangekonigd willen wij in goed overleg bekijken of de werksituatie het toelaat om de opgebouwde vakantie te kunnen opnemen of deze uit te laten betalen

Juridisch heeft deze bedrijf met dit verhaal geen poot om op te staan. Bij de weigeren van mij vakantie dagen.

[ Voor 20% gewijzigd door Evertt op 13-09-2022 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evertt
Inmiddels advies gevraagd bij de FNV.
Ben lid en misschien kan ik dit ook aangeven bij de directeur bij de volgende gesprek.

Zomaar weg gaan is een optie. Maar helaas niet de beste optie en zeker niet voor de andere collega's die er niks mee te maken. En wil voor deze mensen goed willen afsluiten.

Voor de directeur is dit een andere verhaal. Daar hoef ik geen exitgesprek meer mee te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Evertt schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:07:
Zomaar weg gaan is een optie. Maar helaas niet de beste optie en zeker niet voor de andere collega's die er niks mee te maken. En wil voor deze mensen goed willen afsluiten.
Dat siert je!

Er is overigens niks mis om iedereen een stevige hand / knuffel / toespraakje te geven dat de afgelopen en komende dagen je toch niet helemaal in de koude kleren zijn gaan zitten, je concentratie soms met vlagen gaat en je het erg lastig vindt om ze voldoende kwalitatief overdracht van werk en kennis te gunnen. Mochten ze toch vragen of specifieke info nodig hebben, dan kunnen ze vanzelfsprekend even langslopen of een mailtje sturen waar je zo snel mogelijk op reageert.

Botter gezegd: als je een maand geleden of 2 maanden geleden acuut niet op werk was verschenen, was er ook geen man overboord en ook geen faillissement binnen 3 weken. Je bent niet onmisbaar; helaas denkt jouw directeur daar anders over; dat kan maar dan wel met de hoeveelheid energie en tijd die daar nog voor overblijft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Evertt
evilution schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:59:
[...]

Of,

Dat heb ik vandaag ook gedaan.

Gezegd dat volgende week vrijdag mij laatste dag is.
Hij vond dit als een werkweigering. Ik vond het een dreigement.

Daarna FNV gebeld. Hun gaven advies. Waar ze aan geven om te vragen of ze de afwijzing op papier kunnen zetten. Heb dat gevraagd aan de directeur via mail maar geen reactie.

Vanavond de stukken inleveren en deze op sturen naar de FNV. En daar gaat een jurist naar kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:01
Soortgelijke situatie ook meegemaakt en dat liep niet heel netjes af.

Vriendin werkte maandag, dinsdag en woensdag. De donderdag en vrijdag waren vaste vrije dagen. Onze vakantie stond in de planning en ze heeft netjes de werkdagen vrij gekregen. Vrijdagochtend (8.00) vertrok ons vliegtuig.

De vrijdag voor onze vakantie kreeg ze bericht met nieuwe roosters, dat waren de woensdag, donderdag en vrijdag. Ze had overleg om aan te geven dat we dan op vakantie zijn. Met geen enkele mogelijkheid kon dit doorgaan, ze moest komen werken.

Volgens de coa zou er in een uitzonderlijk geval een aanpassing gedaan mogen worden in het rooster. Alleen was er nu geen "uitzonderlijke" situatie. De werkgever zou dan de gemaakte kosten voor de vakantie moeten vergoeden. Dat zou de werkgever niet doen omdat ze geen vrij had gekregen voor de donderdag en de vrijdag... Nee je gaat geen opgebouwde dagen vrij vragen voor je vaste vrije dagen...

Netjes schriftelijk aangegeven dat we gewoon op vakantie gaan en er vanuit onze kant ook niks mogelijk was. Daarop zouden ze het zien onder werkweigering en haar per direct ontslaan. Dat ze zo met haar omgingen was al de druppel. Direct gaan solliciteren en binnen 1 week contact met een ander bedrijf en 2 weken na onze vakantie was alles rond en kon ze al beginnen.

Wat ik wil zeggen is dat je bij het overstappen van baan natuurlijk alles netjes wil afronden. Soms kunnen werknemers er een zooitje van maken maar in dit geval de werkgever ook.
Voor een baas als dit wil je niet eens werken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Zou de gulden middenweg kiezen. Even op komen dagen, bakkie koffie en voor 9.30 weer naar huis onder het mom van “kraan niet dichtgedraaid” of “staat nog een pannetje op het vuur”..

Of heb je nog echt iets te doen?

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-09 10:08
Gewoon op je stoel gaan zitten en niks doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
TS komt inmiddels heel erg gespannen over. Niet goed voor de gezondheid. TS denk aan jezelf en niet aan deze hond van een werkgever die alleen nog maar even wil laten zien hoeveel "macht" hij over je heeft. Succes met de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
FreakNL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:33:
Zou de gulden middenweg kiezen. Even op komen dagen, bakkie koffie en voor 9.30 weer naar huis onder het mom van “kraan niet dichtgedraaid” of “staat nog een pannetje op het vuur”..

Of heb je nog echt iets te doen?
Dat is het juist is niet mogelijk ik krijg gewoon te horen moeten we nog naar kijken. Weken is het rustig en ze doen het of maandag de bom ontploft. En mij gebruiken als backup. Vandaag gaan ze opnieuw kijken of ik eerder vrij kan krijgen.
Zo niet ga ik even de directeur goed de waarheid vertellen en dat ik dan zeker met een rot gevoel dit bedrijf gaat verlaten.

Helaas kan de FNV niks voor mij betekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Evertt op 22-09-2022 07:41 ]

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Evertt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:39:
[...]

Dat is het juist is niet mogelijk ik krijg gewoon te horen moeten we nog naar kijken. Weken is het rustig en ze doen het of maandag de bom ontploft. En mij gebruiken als backup. Vandaag gaan ze opnieuw kijken of ik eerder vrij kan krijgen.
Zo niet ga ik even de directeur goed de waarheid vertellen en dat ik dan zeker met een rot gevoel dit bedrijf gaat verlaten.

Helaas kan de FNV niks voor mij betekenen.
Heb je inmiddels een schriftelijke reactie waarom je verlof niet door kan gaan?

• Evertt
evilution schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:49:
[...]

Heb je inmiddels een schriftelijke reactie waarom je verlof niet door kan gaan?
Ja daar geeft hij aan hij dat "
In deze setting wordt het bedrijfsbelang voorrang gegeven boven het individuele belang. Natuurlijk kijken wij met regelmaat of de situatie verandert waardoor anders kan worden besloten."

Dat het bedrijf in situatie is gekomen waar ze geen of nauwelijks onderdelen kunnen leveren door leveringen problemen bij leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

En hoe gaat jouw aanwezigheid de leveringsproblemen bij leveranciers oplossen? Nogal een nietszeggend zinnetje wat daar opgehoest wordt.

Is er een relatie tussen de drukte en jouw functie?

[ Voor 16% gewijzigd door evilution op 22-09-2022 09:23 ]

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:41
evilution schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:22:
En hoe gaat jouw aanwezigheid de leveringsproblemen bij leveranciers oplossen? Nogal een nietszeggend zinnetje wat daar opgehoest wordt.

Is er een relatie tussen de drukte en jouw functie?
Waarschijnlijk omgekeerd, als er onverwachts alsnog geleverd word is alle capaciteit nodig om de hierdoor ontstane achterstand te verwerken.

Of dit kritiek etc is laat ik even in het midden.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kies toch eieren voor je geld man, werken in zo'n arbeidsverhouding geeft veel stress waar je van bij moet komen voordat je met je nieuwe baan gaat beginnen.
Jouw gezondheid gaat ALTIJD voor de belangen van je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Dat is het nu al.
Maar kan dan ik geen dingen doen die ik gepland had en moet telefonisch en thuis. Voor het geval dat.

Maar het is wel zo dat ik als reden kan zeggen dat ik gestrest ben door deze situatie.

Maar dat was mij gedachten ook aan mij zelf denken. En niet aan een werkgever die geen respect heeft voor iemands vrije dagen.
Maar zelf en andere wel 3 weken op vakantie.

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 14:56
Evertt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:48:
Dat is het nu al.
Maar kan dan ik geen dingen doen die ik gepland had en moet telefonisch en thuis. Voor het geval dat.

Maar het is wel zo dat ik als reden kan zeggen dat ik gestrest ben door deze situatie.

Maar dat was mij gedachten ook aan mij zelf denken. En niet aan een werkgever die geen respect heeft voor iemands vrije dagen.
Dat is inderdaad gewoon pesten..want je 'baas' weet echt wel dat hij je nu ongemotiveerd heeft gemaakt.
Voel je je echt slecht hieronder dan zou ik voor je gezondheid kiezen en tot rust komen/ontstressen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 11:23
Evertt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:44:
[...]

In deze setting wordt het bedrijfsbelang voorrang gegeven boven het individuele belang. Natuurlijk kijken wij met regelmaat of de situatie verandert waardoor anders kan worden besloten."

Dat het bedrijf in situatie is gekomen waar ze geen of nauwelijks onderdelen kunnen leveren door leveringen problemen bij leveranciers.
Mooie zin, is alleen totaal geen onderbouwing voor het weigeren van vakantie. Anders kun je ook aangeven dat bij jou de keuze is gevallen om het eigenbelang voorop te stellen boven het bedrijfsbelang. Nog beter, als mijn oma wielen had was ze een fiets geweest.
Nu is je baas ondertussen veel te laat om het te weigeren, lekker mooi van die gast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Evertt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:44:
[...]

En welk bedrijfsbelang is dit dan, wat is jouw rol daar precies in dat het rechtvaardigt om geen vrij te krijgen? Want hier staat alleen maar algemene blabla die niks zegt over een reden. Dus die reden mag ie nog steeds gaan geven, of je hebt gewoon verlof.

I have stability. The ability to stab.

• Ernemmer
  • Niet online
Evertt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:48:
Dat is het nu al.

Klopt, maar je heb dan kans dat je WG heel snel wel vakantie wilt geven, omdat dat een stuk goedkoper is dan ? weken ziekte doorbetalen en daarna ? weken vakantiedagen uitbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:59
Misschien te simpel gedacht van mijn kant, maar gewoon wegwezen daar. Het lijkt erop dat je toch een goede relatie wilt behouden voor het geval dat, maar hier wil je toch niet meer terugkeren? Als je echt pech hebt blijft dit nog weken aan je knagen en heeft het effect op je volgende werk.
Je moet niet vergeten dat jij nu alle kaarten in de hand hebt. Wat kunnen ze je maken?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Evertt
Donderdag en vrijdag is mogelijk.
Maar dit weten ze nog niet zeker.

Mij oordeel staat klaar vanaf morgen ben ik weg daar.

Ik meld mij wel ziek heb hier helemaal geen zin meer in.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 13:39
Evertt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:14:

Zou ik ook doen. Denk er alleen wel aan dat als er, voor een nieuwe baan, referenties gevraagd worden bij je vorige bedrijf, dit ws niet zo positief zal zijn. Als je genoeg andere referenties hebt, of het je niet uitmaakt, gewoon ziekmelden idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:26
Evertt schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:14:

Niet handig.
Je kan beter terugvallen op je topicstart en zeggen dat je de vakantie al hebt geregeld, met je chef?, en daarom niet aanwezig bent.
Pagina: 1 2 Laatste