Ledstripverlichting via plafond - lichtopbrengst?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:49

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ben een kantoor aan het maken in één van de kamers van ons huis. Hier is al een groter raam ingezet voor lichtinval en ik ben nu het plafond erin aan het hangen. Een van de dingen waar we echt nog niet aan uit zijn is de verlichting. Primaire functie is kantoor, dus de lichtopbrengst moet, indien nodig, goed zijn. Nu is dat in de zomer niet zo'n ding, in de winter is er weinig licht en ook een stuk korter dag.

De situatie is een kamer van 3m30 breed en 2m70 diep. Het raam kijkt uit op het noorden en is 160cm breed en 130cm hoog, dit raam zit in de lange zijde van de kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXjtLgv3bM9k93Y2NxEvB-6MkhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfPdjxy4RwAvIWSGC1JSP2Vq.jpg?f=fotoalbum_large

Deze lange raamzijde zal ook een bureau krijgen over de hele breedte, dus 3m30 (voor 2 personen). Op die bureau zullen sowieso verstelbare bureaulampen komen voor direct licht op je werkstuk, dus dat is niet het probleem, we zitten vooral met de algehele verlichting. We willen een thema aanbrengen en ik ben wel gecharmeerd van Dune. In de nieuwste film zijn de binnenscenes heel donker en somber, met glowglobes. Heel vet, maar niet handig. Ik kijk dus naar het woestijnthema, bijvoorbeeld zandgele muren (de stuc zit er al op, even voorstrijken en verven is zo gebeurd). De vloer krijgt dan antraciet tegels met een werkje erin, een beetje alsof het rotstegels zijn (die liggen al in de hal ernaast dus ik gebruik dan gewoon dezelfde tegels). Voor het plafond overweeg ik nu gewoon dezelfde kleur als de muren, bijvoorbeeld zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/overig/600x600/46371191ff6151aedd0821132f9e8ec0.jpg/mosa-globalcoll-wandtegel-14.7x14.7cm-vierkant-zandgeel-mat-sw362980.jpg

Maar nu komt het :P. Ik vond [ur;=https://www.3d-lampen.nl/shop]deze[/url] winkel en die doen een hele gave lamp, genaamd de Globe:

Afbeeldingslocatie: https://fastly.jwwb.nl/public/m/k/j/temp-tmauybloqazxaumlurdb/wsn7qo/img_0103jpg.jpg

Supervet, lijkt net een planeet en is lekker compact. Als ik er een paar in verschillende maten en tinten ophang lijkt het net alsof je de ruimte in kijkt. Maar: zoiets brengt natuurlijk niet echt licht op. Het is een leuk thematisch effect maar daar houd het op. Ik overweeg daarom een alternatief (of een en/en, maar dan word het allemaal wel heel prijzig) en dat is een koof met lichtstrip, gericht naar het plafond. Je krijgt dan indirect licht, rondom de hele kamer, via het plafond.

Nu heb ik wel eens wat ledstrips gezien, maar zijn er ook échte te koop, en niet die alibaba dingen? Dat ik echt een flinke bak licht kan genereren indien gewenst? Of zal ook dat altijd 'thema' verlichting zijn? Het laatste wat ik wil is een set spots aan het plafond met halogeen erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 19:18
Ik heb onlangs een ledstrip van Paulmann, type MAXLed gekocht voor boven het aanrecht. Dat geeft behoorlijk veel licht.
Je zal moeten letten op het aantal lumen per meter.

Maar als het in een koof gaat, waarom dan niet zo'n kant en klaar LED buis. Is een armatuur compleet met LED's en voorschakeltrafo. Ik heb ze bij Bauhaus gekocht, maar Hornbach heeft ze ook.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Natuurlijk maar beperkt vergelijkbaar.

Maar ik had in mijn vorige appartement een vrij groot balkon (ca 6x3 meter), Langs de lange zijde had ik op een centimeter of 5 van de dakoverhang (ca 1-1.5m) een ledstrip geplakt (omhoog schijnend). Vgm een 7W/m variant.

Dat werkte bijzonder goed, heeft eigenlijk nooit op volle sterkte gebrand. Maar op zo'n balkon is de verlichtingseis natuurlijk heel anders.
Was wel heerlijk indirect licht.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier ook een ledstrip boven bureau.
Afhankelijk van het soort werk kan ik ook de kleur aanpassen voor de meeste rust aan mijn ogen.
Gewoon via nederlandse webshop gekocht.

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 08-09-2022 00:25 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kan op ali of online ook gewoon wel goede ledstrips vinden. In [LED] Strips, drivers kan je tips vinden. Als ik even kijk wat zo'n Paulmann strip kost..

Op basis van eigen ervaring vind ik dat zelfs een led strip met 14W/m en 120 led/m al best fel is en dat je die zal willen dimmen. Dat heb ik opgelost dmv een Shelly RGBW2.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Check. Even voor de duidelijkheid, ik ga sowieso niet op Ali en consorten kopen, ik doelde meer op de kwaliteit daar (gebrek aan...). Ik zal ze gewoon bij een NL/Europese webshop kopen. Ik wil iets dat gewoon aan de normen voldoet hiero.

Qua lichtopbrengst: De koof zou dan dus naar boven 'wijzen' dus het licht is 100% indirect. Kan ik dan nog steeds voldoende opbrengst verwachten van een set kwaliteits strips?

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
HTT-Thalan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:26:
Check. Even voor de duidelijkheid, ik ga sowieso niet op Ali en consorten kopen, ik doelde meer op de kwaliteit daar (gebrek aan...). Ik zal ze gewoon bij een NL/Europese webshop kopen. Ik wil iets dat gewoon aan de normen voldoet hiero.

Qua lichtopbrengst: De koof zou dan dus naar boven 'wijzen' dus het licht is 100% indirect. Kan ik dan nog steeds voldoende opbrengst verwachten van een set kwaliteits strips?
Als je een beetje 512leds/meter ledstrip ophangt denk ik dat je een zonnebril nodig hebt.. 8) Maar anders bouw je LED TL-balken in de koof, kan ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurma op 08-09-2022 11:42 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik heb hier in wat testkamers van 3 op 4 meter goedkope ledstrips gehangen van 5 meter (goedkoopste warmwitte van Conrad, moet ze sowiezo elke 5 jaar vervangen, andere lampen gaan maar 6 maanden mee); en dat is heel veel licht. Indirect in een kleinere ruimte zal dat zeker voldoen.
Als je toch naar boven schijnt, kan je trouwens 2 strips naast elkaar plakken voor meer (of ander) licht, als je niet tevreden zou zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:06
HTT-Thalan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:26:
Paar zaken om op te letten:

Kleurtemperatuur: 3000K en 2700K zijn beide warm wit, maar wezenlijk ander gevoel/uitstraling Er bestaan ook van-white oplossingen, met verschillende soorten wit (a la RGB mixing maar dan verschillende wit tinten).
CRI waarde (wiki): deze wil je 90% of hoger
Koeling: Een alu profiel er onder o.i.d. doet veel voor de levensduur
Indien je ooit iets filmt: schakelfrequentie van de dimmer (flicker free)
Voeding van fatsoenlijke kwaliteit; ik ga meestal voor meanwell.
Type LED en aantal led's per meter.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Filmen niet zo zeer, wel videocalls. Maakt dat nog uit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@HTT-Thalan

Ik heb in de slaapkamer 3 van deze ledstrips langs het plafond.
https://www.ledstripkonin...ip-warm-wit-pro-960-leds/

Deze zijn gemonteerd in een aluminium profiel met opaal/diffuus strip ervoor.

Deze in combinatie met een dimmer.
Op standje max kan je iemand opereren, en op standje minimum heb je een heel zachte glow langs de randen en blijft de kamer verder donker.

Ik heb erop gelet dat de CRI waarde 90 is (hoger is ook goed)
2700K geeft het warm glow effect maar op de maximale brightness is het gewoon zo wit dat het zeer doet aan je ogen.
1130lumen per meter op standje max. (ik heb 13 meter in mijn slaapkamer, dus licht zat)

Ze hangen nu 3 jaar
Ik heb de IP20 versie, dat is zonder de rubber coating, en met plaklaag.
Geplakt in het aluminium profiel kunnen ze hun warmte goed kwijt wat bijdraagt aan de levensduur.
Een eventuele rubber coating zal na verloop van tijd altijd geel worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btIGl2RirPqXg9Y5ZvL0fVEF_MA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JfA1SroG5MvLgxJzDoCX9GR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPXj1_ZIM_MkINOEeSbL71rJdko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zLIwH0ut9dU3t4X7DuBhfsY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qhwZ1vT88RCPPda526hG4PJsrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAMa8K7OrLfViwI9wxvzqe5D.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNjpLLmL3XmoSrpzracIYGVw84w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kRVKaA0hBQBr6Ucgw3vFq9e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkDiFPuLrVFxs8zZ5g49-jIA4cM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owbqn3lS91qCFnZ4La1k0blC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyOxhj-QcZuQrgm3gZtPYg_ILUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttswDRHqh76kr9PJOkSOiNlH.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 08-09-2022 15:43 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Heel nuttig, zeker met de foto's! Dankjewel!

• FRANQ
  • Nu online
Moest even graven in mijn mail.

Maar ik gebruik deze dimmende voeding die ook no-flicker is.

http://www.euchips.com/pr...4vdc-cv-triac-driver.html

met de jung 1254 ude led dimmer, maar hiervoor kan je ook een andere led dimmer nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 08-09-2022 15:47 ]

• big bang
HTT-Thalan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:35:
Filmen niet zo zeer, wel videocalls. Maakt dat nog uit?
Ook dan wil je inderdaad een flicker free oplossing.

• big bang
Ik heb het overigens niet zo op die dimbare voedingen, waarbij je aan de primaire kant gaat dimmen met een (al dan niet aangepaste) conventionele dimmers. Ik heb dan liever een dimmer (al dan niet met ingebouwde voeding) die je aanstuurt met 0-10v, polsdrukkers of zigbee.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
big bang schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:24:
[...]
Kleurtemperatuur: 3000K en 2700K zijn beide warm wit, maar wezenlijk ander gevoel/uitstraling
In een kantoor zou ik neutraal of daglichtwit nemen (iets tussen 4000 - 6500 K), dat helpt met je concentratie en om je dag-nachtritme te behouden - ervan uitgaande dat er weinig daglicht de kamer in komt. Als je het helemaal mooi wilt doen, kan je zowel warme als koele led-strips monteren en de kleurtemperatuur aanpassen aan de situatie.

[ Voor 23% gewijzigd door TBTL op 08-09-2022 16:00 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik wil een schakeldimmer bij de deur. Die zal naar een voeding/trafo lopen ergens in het plafond neem ik dan aan? Ik heb nog nooit zoiets opgebouwd :P wat heb ik allemaal nodig? Ik heb een stroomtoevoer in het plafond, stroom naar + een schakeldraad naar de plaats van de dimmer

• big bang
HTT-Thalan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:00:
Ok, ik wil een schakeldimmer bij de deur. Die zal naar een voeding/trafo lopen ergens in het plafond neem ik dan aan? Ik heb nog nooit zoiets opgebouwd :P wat heb ik allemaal nodig? Ik heb een stroomtoevoer in het plafond, stroom naar + een schakeldraad naar de plaats van de dimmer
Even stap voor stap, anders verzuipen we in een moeras. Zoek eerst even een ledtrip uit, dan help ik daarna wel componenten er bij te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
TBTL schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:56:
[...]

In een kantoor zou ik neutraal of daglichtwit nemen (iets tussen 4000 - 6500 K), dat helpt met je concentratie en om je dag-nachtritme te behouden - ervan uitgaande dat er weinig daglicht de kamer in komt. Als je het helemaal mooi wilt doen, kan je zowel warme als koele led-strips monteren en de kleurtemperatuur aanpassen aan de situatie.
4000 is prima voor kantoor, 6500 is echt al erg koud/blauw.

Indien je voor instelbare kleurtemperatuur gaat:
In plaats van twee kleuren strips zou ik eerder gaan voor een variwhite strip, anders krijg je een gekleurde schaduw van de rand van je koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Meest flexibel is volgens mijn een Shelly RGBW2, betaalbare oplossing die zowel via wifi (en allerhande domitica) als met een klassieke schakelaar werkt (dus ook als internet even plat ligt, of je schoonmoeder op bezoek is, kunnen de lichten gewoon geschakeld worden).
Heb geen ervaring met die RGBW2, maar de dimmers kan je een planning in steken zodat die 's nachts op een andere dimstand inschakelen dan 's avonds (zodat je bij een nachtelijk plasje niet verblind wordt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik wens geen enkele moderne verbindingen zoals wifi, bluetooth enzo. Ik wil gewoon licht met een knop :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Kickje, Ik heb contact gehad met Led24 voor advies. Dat leek heel veelbelovend (de persoon was zeker heel behulpzaam en informatief) maar het blijkt dat geen enkele ledstrip die zij aanbieden flicker free is. Ook zou ik de limieten van één voeding opzoeken met de benodigde meters.

Omdat de prijs van de 3d globes voor de sfeerverlichting echt bizar veel duurder uit zou vallen dan initieel het geval leek op basis van zijn website, heb ik dat plan laten vallen. In plaats daarvan ga ik voor een projector richting het plafond voor de sfeer. maar de koof blijft: hij word alleen dubbel (dus verlichting naar onder én boven). Daartoe zou ik ruwweg 2x12meter ledstrip nodig hebben.

Hij heeft me een advies gegeven voor de strips, de voeding, de soldeerverbindingen (om de hoeken om te kunnen) maar uiteindelijk had ik daar dus helaas niks aan. Voor de bediening was een traditionele muurdimmer sowieso geen optie op zijn systemen: ofwel een wifi module, of bluetooth, of een radiografische afstandsbediening in een houder aan de muur waren de opties.

Tja, nu heb ik nog niks :P. Ik weet wel dat ik een enkelkleurige strip wil met warmwit licht, hij gaf aan dat ik dan 4000k moet hebben, en het liefst één trafo/voeding voor de hele bende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Flicker free wordt dan ook bepaald door de dimmer (en de schakel frequentie daarvan), niet door de strip zelf. 4000K is mooi voor een werkkamer, maar niet erg warm.

12m kan vaak prima trouwens, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik hem vanuit het midden voeden, waardoor je effectief 4x 6m hebt. Je hebt dan minder spanningsval over je strip.

[ Voor 35% gewijzigd door big bang op 06-10-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
big bang schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:08:
Flicker free wordt dan ook bepaald door de dimmer (en de schakel frequentie daarvan), niet door de strip zelf. 4000K is mooi voor een werkkamer, maar niet erg warm.

12m kan vaak prima trouwens, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik hem vanuit het midden voeden, waardoor je effectief 4x 6m hebt. Je hebt dan minder spanningsval over je strip.
Oh dat komt mooi uit, het stopcontact waarvanuit ik wil voeden zit precies midden in de setup.

Ik zal hem wel verkeerd hebben begrepen t.a.v. de reden maar hij zei wel dat hij geen flicker free kon leveren.

De muren waar het licht overheen zal schijnen zullen zandgeel geverfd worden, maakt dat nog wat uit?

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-10-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Update: Ik heb de wanddozen vrij geklopt uit de stuc en het plafond zit erin (stuc volgt nog). Ik heb ook het schakelmateriaal besteld. De volgende stap is dus ook na gaan denken over de verlichting, en die bestellen. Onderstaande twee foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0niZRynqPZvKzI95UMaw-FCeTLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtVW773vaF2VvQInsgaYtDz8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwfSa-ACmUBMO01wdeboCe1Kwes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4KPQ6eT3LwJSUXlKFE08ieq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil dus een haakse koof maken, maar niet 'tegen' het plafond. Deze zit dat wel:

Afbeeldingslocatie: https://www.adhstukadoors.nl/wp-content/uploads/2017/12/p1010063.jpg

maar mijn idee is dus om het geheel iets naar beneden te plaatsen (ongeveer ter hoogte van de bovenzijde van de deur) en licht naar boven én beneden te laten uitstralen. Ik heb momenteel contact met de ledstripkoning om te kijken of zij hebben wat ik zoek.

De eisen blijven hetzelfde, ik heb wel een beter idee gevormd van de kleurtemperatuur en denk dat ik voor rond de 3500K wil gaan. Trafo en bedrading hoop ik in diezelfde koof te kunnen wegwerken/verstoppen. Huidige plan is om simpelweg balken tegen de muur te bevestigen en daar een mooi afgewerkte houten afwerking tegenaan te plaatsen (donker eiken, mahonie, kersen of zoiets) die deze balk aan het zicht onttrekt, en daarmee dus ook de led strips die op de boven- en onderzijde van deze balk zitten gemonteerd. Op de plaats van het stopcontact onderbreek ik de balk, op de plaats van de deur komt een horizontale afwerking (zodat het licht naar boven door blijft lopen, maar naar onder onderbroken word) en beiden 'koven' zullen eindigen bij het raam en daar weer afgewerkt worden. Als ik de verlichting hoog in de koof plaats (dus niet in het midden, verticaal gezien) voorkom ik dat je de onderste ledstrip fysiek zit zitten als je dichtbij staat.

Ik zou de balk eventueel kunnen voorzien van een alu strip waar ik de ledstrips op monteer, ik heb reeds begrepen dat dit de hitte afvoert en de strips dan dus langer mee gaan.

Ideeën/aanmerkingen?

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-10-2022 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 19:24
@HTT-Thalan Ik zou gaan voor CW/WW led strips gaan, dan kan je het altijd nog aanpassen. Ik heb deze ook opgehangen in de badkamer op een L-profiel direct in het zicht met melkglas kap, 120 LED / m. Deze heb ik eigenlijk altijd op 25% staan, omdat het anders téveel licht geeft 😅

In combinatie met een Shelly RGBW2 en GLP voeding 0 last van flikkeringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMzOesOUEsZYvIQ1QktFWrfDcx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVQJOCaqNTOxtxK0cOZOilur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
CJ_Latitude schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:37:
@HTT-Thalan Ik zou gaan voor CW/WW led strips gaan, dan kan je het altijd nog aanpassen. Ik heb deze ook opgehangen in de badkamer op een L-profiel direct in het zicht met melkglas kap, 120 LED / m. Deze heb ik eigenlijk altijd op 25% staan, omdat het anders téveel licht geeft 😅

In combinatie met een Shelly RGBW2 en GLP voeding 0 last van flikkeringen.

[Afbeelding]
Goeie tip, thanks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-04 20:41
Even wat concepten er bij:
Voor verschillende werkzaamheden zijn er verschillende verlichtings-aanbevelingen.
De hoeveelheid licht wordt uitgedrukt in lux: lumen per m2. Aan je bureau en vlak daar omheen wil je meer lux hebben dan misschien de rest van de ruimte.
Wanneer je precisiewerk doet, of tekenwerk, dan is meer lux fijner.
Zie hier tabel met aanbevelingen.

Dan heb je kleurtemperatuur. 2700k is warm, en wordt vaak gebruikt voor sfeerverlichting. 4000k is "zonlicht", en beter voor werkomstandigheden.
De reden is dat onze ogen beter contrast kunnen onderscheiden bij licht van 4000k. (sidenote: daarom dat moderne straat/snelweg-verlichting ook in de regio 4000k zit tegenwoordig, omdat je als automobilist dan beter contrasten kunt zien).

Tenslotte CRI: hoe veel van het lichtspectrum wordt vervuld door de lichtbron. Hoger is beter. Je wilt in ieder geval voor werkomstandigheden in de hoge-90 zitten.

Wat betreft led strips: wanneer je naar de specs kijken en de lumen/meter, kun je uitwerken hoe veel meter strip je op een vierkante-meter moet plaatsen om het gewenste verlichtingsniveau te krijgen. Houd dan ook rekening met de diffusie/lichthoek en afstand tot het te verlichten oppervlak.

Te veel is niet erg. Voor kantoorwerk wordt ongeveer 500-750lux (lumen/m2) aangeraden. Maar zelfs al hang je er 2000lux op dan zul je er geen last van hebben. Ter referentie: direct zonlicht is 100.000+ lux, dus je hebt nogal wat speling. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, uitgebreid met de ledstripkoning overlegd, en heel veel hulp en uitleg gehad. Ze adviseert om alleen een strip naar boven te gebruiken en niet ook nog eens naar beneden. Bovendien zou ik, indien mogelijk, willen kunnen dimmen zonder afstandsbediening. Ik heb schakelmateriaal van KOPP, en die bieden de volgende dimmer aan:

https://www.voordeligscha...-draaidimmer-hk05-pa.html

als ik die wil gebruiken ben ik gebonden aan een led-dimmer, en die kan ik maximaal in 100w uitvoering krijgen: (ik moet vanwege de afstand die ik wil overbruggen voor 24v gaan zei ze)

https://www.ledstripkonin...pacte-dimbare-led-driver/

ik kan niet duidelijk krijgen of deze dimmer fase áán of áfsnijding heeft, maar voor deze led-driver lijkt dat ook niet uit te maken. Wel betekent dit dat ik gebonden ben aan een maximaal vermogen wat betreft de keuze van mijn ledstrip. De 'pro' versie zoals eerder aangehaald door @FRANQ is dan geen optie, maar de 'premium' versie van deze strip wel:

https://www.ledstripkonin...-strip-warm-wit-600-leds/

als ik er hier twee van neem, 5 meter is de max lengte van dit type, moet ik de hele voeding iets naar links verplaatsen want vanuit het stopcontact gerekend is het 5m60 linksom en 4m60 rechtsom richting het raam.

Zou ik de koof hoger plaatsen en helemaal rondom de kamer willen hebben moet ik een derde strip gaan gebruiken en de twee strips allebei iets verlengen. Ik kan ook voor strips gaan van 6/7 meter lang, maar dan moet ik pro strips hebben:

https://www.ledstripkonin...p-warm-wit-pro-1680-leds/

dat geeft als voordeel dat ik met 2 strips af kan, eentje linksom en eentje rechtsom (vanuit het aansluitpunt) met hooguit beide iets inkorten. Ik zal wel moeten solderen de bochten om. Groot nadeel: Ik kan de led-dimmer niet gebruiken en dus ook niet via een dimmer in de wand werken (met een simpele inbouwdimmer dus). Ik moet dan een afstandsbediening-systeem gaan gebruiken die op deze set aangesloten word, bovendien word de voeding dan wel heel beefy:

https://www.ledstripkonin...ding-24v-200w-lrs-200-24/

deze is dermate groot dat ik hem niet elegant in een ranke koof kan wegwerken, en elders heb ik er ook geen plek voor. Ik neig dus naar de eerste oplossing. Dan zou ik dus hebben:

2 premium led strips van 5 meter + 2 stuks van 1 meter om ze te verlengen (om de hele kamer rond te kunnen)
1 x 24v 100w led driver
1 x muur dimmer
6 x verbindstuk (2 stuks per strip om de hoeken om te gaan en 1 stuks per strip om te verlengen)

Ik heb dan 2700K lichtkleur, 8w/meter en een doodsimpele setup. Het lijkt weinig maar van wat ik hier lees gebruikt niemand hier de pro strips op 100% sterkte en overdag heb ik 1) daglicht en 2) ook nog bureauverlichting erbij indien nodig.

Op/aanmerkingen? Fijne mensen wel bij deze toko :) heel behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
@HTT-Thalan

Ik heb nog geen tijd om ne hele bericht te lezen (kinderen op bed leggen enzo)

Maar wat mij opvalt is dat de CRI waarde van de ledstrip ongewenst is voor kantoor.

Een CRI van 90 heb je wel nodig

Edit:

Je geeft aan dat de strips met een CRI van 9 niet op de 100w voeding kunnen.

Voor zover ik weet kun je gewoon 2 voedingen achter 1 dimmer plaatsen.

Of je neemt de voeding die ik heb, maar daar wil ledkoning geen advies over geven.

[ Voor 36% gewijzigd door FRANQ op 13-10-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
FRANQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:09:
@HTT-Thalan

Ik heb nog geen tijd om ne hele bericht te lezen (kinderen op bed leggen enzo)

Maar wat mij opvalt is dat de CRI waarde van de ledstrip ongewenst is voor kantoor.

Een CRI van 90 heb je wel nodig

Edit:

Je geeft aan dat de strips met een CRI van 9 niet op de 100w voeding kunnen.

Voor zover ik weet kun je gewoon 2 voedingen achter 1 dimmer plaatsen.

Of je neemt de voeding die ik heb, maar daar wil ledkoning geen advies over geven.
Ik overweeg het gebruik van de led-driver. Voorzover ik begrijp is dit tegelijkertijd ook een voeding, en krijg hij zijn aansturing van dimmer die ik in de muur ga zetten. Jij zegt dus koop twee van die drivers en sluit ze parallel aan op de muurdimmer?

Op zich zou ik niet heel veel moeite hebben met de CRI waarde, we hebben ook een groot raam recht voor het bureau waar gewoon daglicht door naar binnen komt. Mijn schermen zijn ook allemaal niet gecalibreerd en ik doe geen fotoshop ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ben er bijna, maar heb nog een laatste belangrijke vraag....

De dimmer. Hun led driver heeft een uitleg:

https://www.ledstripkonin...zonder-technische-kennis/

lijkt vrij simpel: stroom naar de dimmer, schakeldraad van dimmer naar driver. Klaar.

Maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2yfKRuGGx0JBGbGNI2duCbRIg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRRqqll5yrgHeDp9kJC1mzVH.jpg?f=fotoalbum_large

mijn merk schakelmateriaal heeft nogal wat dimmers om uit te kiezen, en de leverancier kan mij niet vertellen welke ik moet gebruiken. Ik DENK dat ik een normale dimmer moet hebben (dus niet eentje die al naar 12v omvormt) want de driver accepteert gewoon 230v ingangsvoltage - dat zou dan de keuze linksboven op het schema zijn: Led 230v dimbaar, met de logo's R,L LED (groen) en R,L,C (paars). Maar dan heb ik nog de keuze uit een versie die 3 tot 170w aankan, 3 tot 100w of 40 tot 400w. De laatste kan het meeste vermogen aan, maar heeft tegelijkertijd de hoogste ondergrens.

Zoals het er nu uitziet zou ik gaan voor:

2 x https://www.ledstripkonin...-strip-warm-wit-600-leds/
2 x https://www.ledstripkonin...-strip-warm-wit-120-leds/

(in totaal dus 2 strings van 6 meter, dat maakt een totaal van 96w en dus binnen bereik van de driver)

1 x https://www.ledstripkonin...pacte-dimbare-led-driver/

en dan de dimmer die van 3w tot 100w kan dimmen, want anders haal ik de ondergrens niet (b.v. 20% lichtsterkte, dan zit ik onder de 40w van de goedkoopste dimmer).

Iemand een aanvulling/correctie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
@HTT-Thalan

De goedkoopste dimmer (die vanaf 40w) moet je niet hebben, dat is een halogeen of gloeilamp dimmer.

Je moet de dimmer hebben die 3-170w doet. (paars)

met de 3-100w dimmer heb je kans dat als de led driver 100w vraagt, de dimmer uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
@HTT-Thalan Met deze oplossing ben je wel aan het dimmen aan de primaire kant van de led driver. Ik vind dat zelf toch altijd een sub-optimale oplossing, en je kunt nooit tot 0% dimmen.

Betere oplossingen vind ik dan de led drivers met een pulse drukker. Kort drukken om te schakelen, lang drukken om te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
big bang schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:55:
@HTT-Thalan Met deze oplossing ben je wel aan het dimmen aan de primaire kant van de led driver. Ik vind dat zelf toch altijd een sub-optimale oplossing, en je kunt nooit tot 0% dimmen.

Betere oplossingen vind ik dan de led drivers met een pulse drukker. Kort drukken om te schakelen, lang drukken om te dimmen.
Kan, maar ik hoef niet naar 0% te dimmen en ik vind zo'n ding in de muur vele malen mooier en fijner om te gebruiken dan weer een apart systeem ernaast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Let op dat goede webcams ook een flicker free instelling hebben. Een led knippert altijd, het is echter aan de webcam om op dezelfde frequentie op te nemen als de lampen.

Ik moet bij mijn webcam de frequentie naar 50Hz zetten en dan flickert het niet meer. In de USA is 60Hz nodig. Dit heeft met het stroom netwerk te maken welke hier op 50Hz werkt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-04 19:48
Ik heb boven mijn werktafel waar ik soldeer en andere zaken fabriceer een legboord hangen. Aan de onderkant heb ik een LED strip ingefreesd met een opbrengst van 1300lumen/meter. Ik heb ongeveer 130cm ledstrip en ik moet zeggen dat dit een prima werklicht is. Gekocht bij ledstripkoning. Ze hebben er zelfs van 1900lumen/meter.

Ik raad wel aan om ze in een alu profiel te steken want ze worden wel vrij warm. Het gaat ook over 240-420 ledjes/meter dus je ziet ook geen individuele ledjes zodra ze in een profiel zitten.
Als je genoeg meters ophangt, zal je uw ruimte goed kunnen verlichten daarmee.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Broodro0ster schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:20:
Ik heb boven mijn werktafel waar ik soldeer en andere zaken fabriceer een legboord hangen. Aan de onderkant heb ik een LED strip ingefreesd met een opbrengst van 1300lumen/meter. Ik heb ongeveer 130cm ledstrip en ik moet zeggen dat dit een prima werklicht is. Gekocht bij ledstripkoning. Ze hebben er zelfs van 1900lumen/meter.

Ik raad wel aan om ze in een alu profiel te steken want ze worden wel vrij warm. Het gaat ook over 240-420 ledjes/meter dus je ziet ook geen individuele ledjes zodra ze in een profiel zitten.
Als je genoeg meters ophangt, zal je uw ruimte goed kunnen verlichten daarmee.
Ik wil ze best in alu zetten voor koeling (hitteafvoer/verdeling) maar liever geen diffuus licht, hun strips hebben een matteafwerking in het 'glas'. Ik heb de strips genomen met 120leds/meter omdat ik redeneerde dat als de 'pro' strips met 240leds/meter veel te fel zijn op 100% niveau, ik ze toch altijd op 50% of minder zal gebruiken, en de setup werd een stuk simpeler als ik voor de premium zou gaan. Aangaande of je de leds 'ziet': Ik monteer ze in een zelfgemaakte houten koof die naar boven wijst, alle licht komt dus indirect (via het plafond). Ik zou dus puur strips gebruiken voor de hitte en niet voor het lichtbeeld.

Gezien de prijs echter, volgens mij kan ik ook gewoon wat strips bouwmarktalu knippen en dan in de koof monteren? Dan plak ik de strips daar weer op.

Wat betreft lumens: deze strips zitten op 660 lumens/meter. Dat is minder dan hier genoemd, maar ik plaats in totaal wel 12 meter ervan (helemaal de kamer rondom).

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-10-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-04 19:48
Als je van uit een koof op het plafond schijnen en de afstand is niet groot, dan zou ik ze ook niet te fel nemen.
Ik gebruik mijn ledstrip altijd op 100% omdat het voor mij echt een werklicht is dat zo'n 80cm boven mijn tafel hangt.

Als je genoeg meter van 600 lumen hangt, zul je ook genoeg verlichting hebben vermoed ik. Toch zeker als het de bedoeling is om te zien waar je gaat of aan een scherm te werken. Werk je op papier, dan is er misschien nog wat direct licht nodig.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Broodro0ster schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:19:
Als je van uit een koof op het plafond schijnen en de afstand is niet groot, dan zou ik ze ook niet te fel nemen.
Ik gebruik mijn ledstrip altijd op 100% omdat het voor mij echt een werklicht is dat zo'n 80cm boven mijn tafel hangt.

Als je genoeg meter van 600 lumen hangt, zul je ook genoeg verlichting hebben vermoed ik. Toch zeker als het de bedoeling is om te zien waar je gaat of aan een scherm te werken. Werk je op papier, dan is er misschien nog wat direct licht nodig.
De kamer is 3,3 bij 2,7 meter groot en krijgt dus 12 meter aan ledstrip, 660lm/meter, rondom. De strip zal ongeveer op zo'n 30 centimeter afstand, naar schuin naar boven wijzend, naar het plafond geplaatst worden in een koof die dus voorkomt dan je direct licht ziet (de koof word van een mooie houtsoort, nog te kiezen, gemaakt).

Het bureau krijgt ook nog direct licht in de vorm van twee nog aan te schaffen bureaulampen voor fijn werk, in mijn vrouw's geval borduur/breiwerk, in mijn geval fijne reparaties (kinderspeelgoed, laptops etc). Verder zullen er enkele schermen gebruikt worden, in mijn geval een Dell 34" Ultrawide, dus daar komt ook genoeg licht vandaan, en uiteraard hebben we dan nog een groot raam naar buiten toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:02:
[...]

Ik wil ze best in alu zetten voor koeling (hitteafvoer/verdeling) maar liever geen diffuus licht, hun strips hebben een matteafwerking in het 'glas'. Ik heb de strips genomen met 120leds/meter omdat ik redeneerde dat als de 'pro' strips met 240leds/meter veel te fel zijn op 100% niveau, ik ze toch altijd op 50% of minder zal gebruiken, en de setup werd een stuk simpeler als ik voor de premium zou gaan. Aangaande of je de leds 'ziet': Ik monteer ze in een zelfgemaakte houten koof die naar boven wijst, alle licht komt dus indirect (via het plafond). Ik zou dus puur strips gebruiken voor de hitte en niet voor het lichtbeeld.

Gezien de prijs echter, volgens mij kan ik ook gewoon wat strips bouwmarktalu knippen en dan in de koof monteren? Dan plak ik de strips daar weer op.

Wat betreft lumens: deze strips zitten op 660 lumens/meter. Dat is minder dan hier genoemd, maar ik plaats in totaal wel 12 meter ervan (helemaal de kamer rondom).
Je gaat nu weer opnieuw beginnen met de keuze van de ledstrips?

Die strips die je uitgekozen hebt voldoen voor jou, dus kies deze gewoon.
Die strips met meer lumen, zijn degene die ik postte, en dan zit je weer met een grotere trafo en dergelijke.

Aluminium hoeklijn van de bouwmarkt voldoet voor het afvoeren van warmte, en om te zorgen dat de strips mooi vlak liggen.

Zelf heb ik ze wel in een profiel met diffuus kapje, maar dit is persoonlijke voorkeur, ik denk dat het voor het lichtbeeld niet uit maakt. Echter als je de strip zou kunnen zien dan is het wel mooier met een diffuus kapje omdat je dan niet recht in de led kan kijken.

De gewenste lichtsterkte voor een kantoor is 500-700lux.
De oppervlakte van je kantoor is 8,91m2
500*8.91= 4455 lumen
700*8.91= 6237 lumen

Je hebt 12 meter strip van 660 lumen per meter, dan heb je 7920 lumen in totaal.

Meer dan zat. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 19-10-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
FRANQ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

Je gaat nu weer opnieuw beginnen met de keuze van de ledstrips?

Die strips die je uitgekozen hebt voldoen voor jou, dus kies deze gewoon.
Die strips met meer lumen, zijn degene die ik postte, en dan zit je weer met een grotere trafo en dergelijke.

Aluminium hoeklijn van de bouwmarkt voldoet voor het afvoeren van warmte, en om te zorgen dat de strips mooi vlak liggen.

Zelf heb ik ze wel in een profiel met diffuus kapje, maar dit is persoonlijke voorkeur, ik denk dat het voor het lichtbeeld niet uit maakt. Echter als je de strip zou kunnen zien dan is het wel mooier met een diffuus kapje omdat je dan niet recht in de led kan kijken.

De gewenste lichtsterkte voor een kantoor is 500-700lux.
De oppervlakte van je kantoor is 8,91m2
500*8.91= 4455 lumen
700*8.91= 6237 lumen

Je hebt 12 meter strip van 660 lumen per meter, dan heb je 7920 lumen in totaal.

Meer dan zat. ;)
Thanks, ik wist niet dat je zoiets zo berekende :D. Nou, dan word dit hem wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
HTT-Thalan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Kan, maar ik hoef niet naar 0% te dimmen en ik vind zo'n ding in de muur vele malen mooier en fijner om te gebruiken dan weer een apart systeem ernaast hebben.
Zo'n pulsedrukker is gewoon een schakelaar van Jung, Busch -Jager of whatever je thuis gebruikt en zit gewoon in de muur. Geen extra systeem benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
.

[ Voor 100% gewijzigd door barry86 op 20-10-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dan nog vind ik zo'n drukker irritant :P. De huidige dimmer is gewoon een ram erop geven en hij houd de instelling vast, dus hij springt gewoon aan op de vorige lichtsterkte. Bovendien gebruiken we hetzelfde systeem ook elders in het huis, dus het blijft lekker consistent. @barry86 deze muren zijn zo spiegelstrak gestuct dat ze bijna als tegels aanvoelen, dat heeft hij echt heel netjes gedaan, dus ik gok dat dit geen probleem gaat zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-10-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ja ik had de opmerking verwijderd omdat er vast al over nagedacht zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
barry86 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:32:
Ja ik had de opmerking verwijderd omdat er vast al over nagedacht zou zijn ;)
Eerlijk? Nee. Ik wilde zelf liever wat ruwere stuc, maar de beste man doet hele badkamers, en moet dus zelf ook tegelen. Hij heeft dus een stuctechniek die spiegelgladde en vlakke wanden oplevert, want dan zit hij zijn eigen tegelwerk niet in de weg. En mijn vrouw vond dat mooi, dus ik mocht er niet tegenin gaan :+. Daarom ga ik het 'ruwe' effect nu aanbrengen met tadelakt/betonlook effectverf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cory
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-08-2023
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:30:
Dan nog vind ik zo'n drukker irritant :P. De huidige dimmer is gewoon een ram erop geven en hij houd de instelling vast, dus hij springt gewoon aan op de vorige lichtsterkte. Bovendien gebruiken we hetzelfde systeem ook elders in het huis, dus het blijft lekker consistent. ...
De LED-dimmers die ik heb van Gira (type weet ik zo niet, heb ik laten plaatsen bij de renovatie 'n paar jaar geleden) kun je programmeren op een bepaalde start-stand. Wil je meteen minimaal of maximaal licht bij inschakelen, dan draai je resp. linksom of rechtsom een fractie aan de knop voordat je 'm indrukt.
Werkt in de praktijk heel prettig.

In jouw geval zou je dan een driver moeten hebben die daarmee om kan gaan.

Overigens heb ik er gewone Philips 230V/3W-LED's van 2700K achter, variërend van 2 (hal en overloop) tot 8 stuks (ruimte 3,5 x 3,5 m). Alle muren en plafonds zijn RAL900, wel zo rustig qua beeld vond ik en zorgt voor gelijkmatige, indirecte lichtdistributie. Iig. licht zát...

Qua kleur nog deze gedachte: je schrijft dat je zandkleurige muren gaat krijgen. Zouden dan indirect licht van 2700K warm-witte LED's niet een èrg war (geel) effect geven? Iemand adviseerde een combi met daglicht (4000K), dat lijkt me een heel slimme.
Pagina: 1