Nieuwe netwerk bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:46
hallo,

aangezien ik het graag goed wil doen heb ik een vraag,

ik heb van delta een glasvezel abonnement, een modem die in bridge modus staat.

kan ik hier een managend switch achter zetten of moet er eerst nog een apparaat tussen als een losse router?

vanwaar de vraag. ik heb een tp-link sg3428 aangeschaft maar deze kom ik niet in de GUI om hem te configureren. wat heb ik daarvoor geprobeerd. via een utp kabel direct aangesloten op de switch maar hierbij kreeg ik alleen de melding "je hebt geen internet", aangesloten en ingelogd via console poort(usb) maar naar wat opstart teksten verder niks te zien of te configuren.

wie kan mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je modem alleen maar een doorgeefluik is en je hebt niks wat je netwerk nu regelt dan moet je dat dus als eerste hebben. Een router dus.

Na een router kun je, afhankelijk van het aantal poorten op de router en wat je nodig hebt, eventueel nog een switch plaatsen. Waar je wel rekening mee moet houden is of je TV kijkt via die verbinding of via een app zoals NLZiet.

Over die TP-link:
Pagina 9, paragraaf 3.1
Vergeet ook niet het grijze blokje waar in staat "TIPS", die is heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stapje terug:
- wat wil je bereiken?
- waarom heb je bij glas een modem - het is digitaal dus je hebt hooguit een ONT nodig...?
- waarom heb je die "modem" (geef eens merk+modelnr) in bridge mode gezet?

Je hebt sowieso een router nodig tussen jouw netwerk en het internet.

Er lijkt een beetje een gat te zitten tussen enerzijds je ambitieniveau en apparatuur dat je hebt, en anderzijds je kennisniveau. Allicht handig wat bescheidener te beginnen - en dan komen we terug bij de vraag wat je exact wilt bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 07-09-2022 22:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is/heb je afgelopen jaar veranderd ten opzichte van andere netwerk plek in huis ? Of wat is er nu nieuw dat je ineens vragen komt stellen of er eerst een router moet worden geplaatst ipv een switch?

Kan je eens een geupdate tekening posten van wat / waar staat en hoe aangesloten? Allicht kunnen we dan eerst de logische L1 tot L3 foutjes eruit filteren en wie weet kan je dan ineens wel je modem of switch of andere zaken managen.

Ook extra info zoals een ipconfig of (voor jezelf) een arp-tabel kunnen soms erg helpen in een logische beeldvorming van je eigen denkwijze :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
sypie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:09:
Als je modem alleen maar een doorgeefluik is en je hebt niks wat je netwerk nu regelt dan moet je dat dus als eerste hebben. Een router dus.

dit is duidelijke taal, er moet een router bijkomen

Na een router kun je, afhankelijk van het aantal poorten op de router en wat je nodig hebt, eventueel nog een switch plaatsen. Waar je wel rekening mee moet houden is of je TV kijkt via die verbinding of via een app zoals NLZiet.

de coax kabel is nog actief en die gaan wij gebruiken, tot die tijd hebben wij inderdaad nlziet Netflix ed. maar er word geen tv gekeken via tv via utp

Over die TP-link:
Pagina 9, paragraaf 3.1
Vergeet ook niet het grijze blokje waar in staat "TIPS", die is heel belangrijk.

geweldig, mijn subnet stond idd verkeerd! GUI is nu volledig te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
dion_b schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:11:
Stapje terug:
- wat wil je bereiken?
een centraal punt waar alles binnen komt en weer weggaat. daarna ben ik bezig met een smarthome aan het bouwen
- waarom heb je bij glas een modem - het is digitaal dus je hebt hooguit een ONT nodig...?
glasvezel komt binnen op het modem Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nhczKr0.png
- waarom heb je die "modem" (geef eens merk+modelnr) in bridge mode gezet?
ik heb dit modem aangevraagd aangezien ik graag mijn eigen apparatuur gebruik. het andere modem van delta had ik soms het probleem dat er bepaalde verbindingen niet gemaakt kon worden of via een omweg gemaakt moest worden

Je hebt sowieso een router nodig tussen jouw netwerk en het internet.
dit begreep ik idd, ik ga op zoek naar een geschikte router. ff kijken of ik er een kan vinden van tp-link die ook werkt met omada

Er lijkt een beetje een gat te zitten tussen enerzijds je ambitieniveau en apparatuur dat je hebt, en anderzijds je kennisniveau. Allicht handig wat bescheidener te beginnen - en dan komen we terug bij de vraag wat je exact wilt bereiken.
een rups is ook geen vlinder binnen een dag O-) ben bereid om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
chris1508 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:32:
[...]ff kijken of ik er een kan vinden van tp-link die ook werkt met omada
Jep, deze is het meest geschikt. Tenzij de Omada routers direct op het glas kunnen, dan kun je z'n broertje nemen waar een SFP module in past. Dat moet je eerst goed uitzoeken anders ga je een miskoop doen.

Hoe ga je dat oplossen met je controller? Doe je dat hardwarematig of softwarematig?

[ Voor 8% gewijzigd door sypie op 07-09-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
MAX3400 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:52:
Wat is/heb je afgelopen jaar veranderd ten opzichte van andere netwerk plek in huis ? Of wat is er nu nieuw dat je ineens vragen komt stellen of er eerst een router moet worden geplaatst ipv een switch?
nou dat is eigenlijk best simpel, ik was toen op zoek naar informatie. we hebben verbouwd en wij zij nu alles aan het plaatsen en zo ook het netwerk opnieuw inregelen. het enige wat veranderd is dat geen digitale tv word gekeken via utp

Kan je eens een geupdate tekening posten van wat / waar staat en hoe aangesloten?
op het onderste plaatje zie je een kast open daar komt alles in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QDzzV5RQ2JjgwJfnnX8iBPFsyM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dQyuQiyI6jn1nbAunedYJ9Sl.jpg?f=user_large

Allicht kunnen we dan eerst de logische L1 tot L3 foutjes eruit filteren en wie weet kan je dan ineens wel je modem of switch of andere zaken managen.
sorry ik ben niet bekend met wat jij bedoelt met L1 of L3

Ook extra info zoals een ipconfig of (voor jezelf) een arp-tabel kunnen soms erg helpen in een logische beeldvorming van je eigen denkwijze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

chris1508 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:32:
[...]

een centraal punt waar alles binnen komt en weer weggaat. daarna ben ik bezig met een smarthome aan het bouwen
Dat klinkt alsof je een router zoekt. Heb je nog maar enkele tienduizenden opties. Het zou echt helpen om meer input te krijgen over wat je belangrijk vindt, wat je verstaat onder 'smarthome' en wat dat dus betekent qua netwerkeisen, wat je budget is etc.
[...]

glasvezel komt binnen op het modem
Dat is geen modem. Ik zie een glas FTU (rechts) en een of ander ONT links. Wederom, bij glas (ongeacht of het AON of PON is) heb je geen modem nodig, dat is voor analoge signaaloverdracht, niet digitale. Geef eens merk+typenr van wat jij de "modem" noemt, dan weten we wat het exact is en kan.
[...]

ik heb dit modem aangevraagd aangezien ik graag mijn eigen apparatuur gebruik. het andere modem van delta had ik soms het probleem dat er bepaalde verbindingen niet gemaakt kon worden of via een omweg gemaakt moest worden
Je brengt het wel erg cryptisch...

Welke "andere modem"?
Welke "verbindingen"?
Welk "omweg"?
dit begreep ik idd, ik ga op zoek naar een geschikte router. ff kijken of ik er een kan vinden van tp-link die ook werkt met omada
Dat kan. Waar komt die 'Omada' eis opeens vandaan? Heb je al Omada apparatuur of wil je dat? Waarom?
een rups is ook geen vlinder binnen een dag O-) ben bereid om te leren.
Goed plan. Maar zorg dan dat je voor jezelf en de mensen die je zullen moeten helpen duidelijk is wat je hebt, wat je doet en waarom je bepaalde keuzes maakt.

Eh, en je doet iets behoorlijk verkeerd met quoten van berichten. Het maakt het er niet leesbaarder op.

Als je een stuk van iemand quote, begin je dat stuk met een
code:
1
[q]
en eindig je het met
code:
1
[/q]

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 07-09-2022 23:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
Hoe ga je dat oplossen met je controller? Doe je dat hardwarematig of softwarematig?
het idee is om gebruik te maken van omdat cloud

• chris1508
Dat klinkt alsof je een router zoekt. Heb je nog maar enkele tienduizenden opties. Het zou echt helpen om meer input te krijgen over wat je belangrijk vindt, wat je verstaat onder 'smarthome' en wat dat dus betekent qua netwerkeisen, wat je budget is etc.
sorry het zit in mijn hoofd, of tenminste het meeste er van.
het idee is om een mesh verbinding te maken door het huis heen met tp-link deco m5 daar heb ik er bij toeval 6 stuks wat mij niks gekost heeft. (https://tweakers.net/pric...-link-deco-m5-3-pack.html)

het idee is om 3 vlans te maken
- smarthome
- gasten netwerk
- ''geregistreerde'' gebruikers

[...]
Dat is geen modem. Ik zie een glas FTU (rechts) en een of ander ONT links.
excuus dat ik niet thuis ben in de benaming.
het gaat om de Genesis hybrid
https://genexis.eu/product/hybrid

[...]
Je brengt het wel erg cryptisch...
Welke "andere modem"?
standaard krijg je bij een glasvezel abonnement een genixes platinum.
Welke "verbindingen"?
via de platinum modem kon ik geen vlan opzetten. dit was nodig om iptv te kijken.
Welk "omweg"?
vandaar de omweg om iets werkend te krijg, er was een modem nodig die in bridge staat zodat ik mijn eigen apparatuur (netgeer nighthawk r7000 met asuswrt firmware) kon instellen en regelen dat er een vlan werd gemaakt.

[...]
Dat kan. Waar komt die 'Omada' eis opeens vandaan? Heb je al Omada apparatuur of wil je dat? Waarom?
ik heb nu een managende switch staan tl-sg3428 en 6x tp-link deco m5 welke allemaal met omada werken. het is gewoon echt voor mn eigen dat ik op afstand mee kan kijken in mn netwerk thuis. informatief maar vooral erg leuk

[...]
Goed plan. Maar zorg dan dat je voor jezelf en de mensen die je zullen moeten helpen duidelijk is wat je hebt, wat je doet en waarom je bepaalde keuzes maakt.

Eh, en je doet iets behoorlijk verkeerd met quoten van berichten. Het maakt het er niet leesbaarder op.

Als je een stuk van iemand quote, begin je dat stuk met een en eindig je het met
ging het zo beter O-)

• chris1508
sypie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:38:
[...]

Jep, deze is het meest geschikt. Tenzij de Omada routers direct op het glas kunnen, dan kun je z'n broertje nemen waar een SFP module in past. Dat moet je eerst goed uitzoeken anders ga je een miskoop doen.
Ik heb de bovenstaande bestelt. Komt vandaag binnen. Bewust niet voor een met sfp module bestelt. 3 maand geleden was de ondersteuning van de provider nog niet geweldig heb ik bij lijve ondervonden bij een kennis.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Wow jij schiet echt alle kanten op 🙃

Omada en deco lijnen zijn niet te combineren. Ik zou of alles deco of alles omada maken.
2 managed (wifi) systemen combineren is niet logisch.
Als je de deco's al hebt: gefeliciteerd je hebt al een router in huis.
Omada router maar retour sturen.

• chris1508
frankyfn126 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:48:
Wow jij schiet echt alle kanten op 🙃

Omada en deco lijnen zijn niet te combineren. Ik zou of alles deco of alles omada maken.
2 managed (wifi) systemen combineren is niet logisch.
Als je de deco's al hebt: gefeliciteerd je hebt al een router in huis.
Omada router maar retour sturen.
How wacht ff, de deco m5 heb ik gekregen niet aangeschaft. Het was de bedoeling om WiFi punten aan te schaffen die omada ondersteunen maar toen kwamen deze om de hoek. Maar idd stel het werkt niet komen er andere. Dan is niks anders dan een utp stekker omwisselen en adapter omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
het idee is om 3 vlans te maken
- smarthome
- gasten netwerk
- ''geregistreerde'' gebruikers
Dat kan niet met deco m5, dan moet je dus al die deco m5 spullen weggooien.

Laat je de eis van de vlans varen? Prima, dan kan het wel. Maar dan heb je de omada weer niet nodig en kun je gewoon 1 deco in de meterkast als router zetten :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1