andere netwerk plek in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 20:46
hallo,

Wij gaan binnenkort verbouwen en daarbij wil ik mijn huidige netwerk apparatuur verplaatsen naar een logischere plek voor mij.

het idee van de kast is dat deze in de woonkamer komt.
ik dacht zelf aan een opbouw in een rack vorm met schuiflades waar nodig.

wat moet er in komen.
- switch *minimaal 36 Ports
- raspberry pi 2x ivm pinhole en home assistant
- 2x stroom doos 8 of 9 poort
- tv kastje caiway (amino)
- surround set
- nas (hoeft niet in rack vorm)
- router
- phillips hue
- logitech harmony

game consoles:
- nintendo switch
- xbox 360
- ps3
- nintendo 64
- Wii
- nes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LVtmyW3YoY_WmYIZw7hbB_2k18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQyuQiyI6jn1nbAunedYJ9Sl.jpg?f=fotoalbum_large

de bovenstaande kast word het en de "open gemaakte" moet er voor dienen.
deze komt deels in nog nieuw te creëren uitbouw. via de grond komen er 2 loze buizen in de kast omhoog waardoor ik kabels kan aanvoeren zoals utp kabels die door het hele huis worden aangevoerd.

het gaat om een besta kast van de Ikea 193x60x40 ( lxbxd)

op dit moment baal ik zou erg van de huidige plek omdat het lastig toegankelijk is en het vooral een rot zooitje word omdat je er niet even een uurtje gaat staan (boven de trap van de kelder) .

is er iemand die mij op weg kan helpen of tips kan geven OID! zodat er niks over het hoofd word gezien.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:32
Dan moet je wel heel zeker zijn dat je devices geen geluid maken, ik zou die gok zelf niet nemen en hier alleen plaatsen wat nodig is.

Zodra je 36 poorten nodig gaat hebben ben ik bang dat het als snel niet meer fanless is.

[ Voor 25% gewijzigd door mash_man02 op 22-10-2021 14:44 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:16
let bij de inrichting ook op de warmte afvoer. Zoveel apparatuur in een gesloten kast (zeker met game consoles) zal niet echt lekker gaan vrees ik.

edit: is het niet mogelijk om de switches ergens anders te hebben (desnoods met een 10 Gbit backbone tussen kast en switch ruimte)?

[ Voor 31% gewijzigd door Aragnut op 22-10-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
mash_man02 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:43:
Dan moet je wel heel zeker zijn dat je devices geen geluid maken, ik zou die gok zelf niet nemen en hier alleen plaatsen wat nodig is.
Ik dacht zelf aan het volgende kwa switch,
Tp link tl-sg1048
Aragnut schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:46:
let bij de inrichting ook op de warmte afvoer. Zoveel apparatuur in een gesloten kast (zeker met game consoles) zal niet echt lekker gaan vrees ik.

edit: is het niet mogelijk om de switches ergens anders te hebben (desnoods met een 10 Gbit backbone tussen kast en switch ruimte)?
Warmte afvoer is een goede om aan te denken idd, de ruimte rechts naast de kasten daar kan ik een direct lucht afvoer maken naar het dak, of eventueel naar beneden afvoeren naar de kruipruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 21:35
[b]chris1508 in "andere netwerk plek in huis"chris1

Warmte afvoer is een goede om aan te denken idd, de ruimte rechts naast de kasten daar kan ik een direct lucht afvoer maken naar het dak, of eventueel naar beneden afvoeren naar de kruipruimte.
Ik zou geen afvoer maken naar de kruipruimte. Dit ivm vocht en schimmel. Bij mij was een kabel van kruipruimte naar de woonkamer niet goed afgedicht en hier ontstond allemaal schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou echt serieus kijken of er geen ruimte is in de gang, onder de trap, etc.

Zoiets in je woonkamer betekend óf consessies moeten doen wegens stille apparatuur, óf continu in de herrie zitten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

chris1508 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:21:
[...]
Ik dacht zelf aan het volgende kwa switch,
Tp link tl-sg1048
Switch heeft geen PoE.

Als je AP's in huis op wil hangen, moet je die apart gaan voeden en dus én een stopcontact én netwerk er heen trekken. Met PoE heb je maar 1 kabel nodig.

(Maar er zijn weinig fanless PoE switches. Ze zijn er wel, zul je moeten kijken naar een van de opvolgers van deze: pricewatch: ZyXEL GS1200-5HP bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
unezra schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:06:
Ik zou echt serieus kijken of er geen ruimte is in de gang, onder de trap, etc.

Zoiets in je woonkamer betekend óf consessies moeten doen wegens stille apparatuur, óf continu in de herrie zitten.
ik heb hem nu idd onder de trap geplaatst. maar doordat er een verbouwing aankomt komt de tv een stuk verder van deze kast af te staan hier door kan ik de spullen niet goed weg pakken. maar ook de consoles ed hebben geen bereik als ik zit te gamen. en ik wil echt zo goed als geen apparatuur zien.
unezra schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:08:
[...]

Switch heeft geen PoE.

Als je AP's in huis op wil hangen, moet je die apart gaan voeden en dus én een stopcontact én netwerk er heen trekken. Met PoE heb je maar 1 kabel nodig.

(Maar er zijn weinig fanless PoE switches. Ze zijn er wel, zul je moeten kijken naar een van de opvolgers van deze: pricewatch: ZyXEL GS1200-5HP bijvoorbeeld.)
ik snap wat je bedoelt. maar voor mij is het prijs verschil te groot. ik zou dan zelf eerst kiezen voor een POE injector. als https://www.dennisdeal.co...dium=cpc&utm_campaign=gss

Ik heb op het moment al 1 router in gesteld als accespoint en op een vrij onzichtbare plek gemonteerd.
het zou alleen zijn om camera's die ik eventueel zal willen plaatsen. maar dat worden er ook niet meer als 2/3 en die komen ook niet op plekken waar stroom onmogelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door chris1508 op 23-10-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

chris1508 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:17:
[...]
ik heb hem nu idd onder de trap geplaatst. maar doordat er een verbouwing aankomt komt de tv een stuk verder van deze kast af te staan hier door kan ik de spullen niet goed weg pakken. maar ook de consoles ed hebben geen bereik als ik zit te gamen. en ik wil echt zo goed als geen apparatuur zien.
AP in de kast monteren, centrale switch ergens anders hangen.
[...]
ik snap wat je bedoelt. maar voor mij is het prijs verschil te groot. ik zou dan zelf eerst kiezen voor een POE injector. als https://www.dennisdeal.co...dium=cpc&utm_campaign=gss

Ik heb op het moment al 1 router in gesteld als accespoint en op een vrij onzichtbare plek gemonteerd.
het zou alleen zijn om camera's die ik eventueel zal willen plaatsen. maar dat worden er ook niet meer als 2/3 en die komen ook niet op plekken waar stroom onmogelijk is.
Zo'n losse 5 poorts PoE switch kost je €80 en dan kun je verder gewoon toe met een simpele €200 switch. (Of zelfs minder.)

Bedenk ook wat je over hebt voor gebruiksgemak. Het kan wel eens interessant zijn Unifi AP's aan te schaffen EN een Unifi switch. Ben je nu misschien iets duurder uit, maar dat spul gaat 10 jaar mee. Als het niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris1508
unezra schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:41:
[...]

AP in de kast monteren, centrale switch ergens anders hangen.

[...]

Zo'n losse 5 poorts PoE switch kost je €80 en dan kun je verder gewoon toe met een simpele €200 switch. (Of zelfs minder.)

Bedenk ook wat je over hebt voor gebruiksgemak. Het kan wel eens interessant zijn Unifi AP's aan te schaffen EN een Unifi switch. Ben je nu misschien iets duurder uit, maar dat spul gaat 10 jaar mee. Als het niet meer is.
helaas is een andere plek niet mogelijk. mijn meterkast is te vol om zn switch in te bouwen.
de zolder is nog niks geïsoleerd en is vaak ook vocht aanwezig en kwa kabels leggen door de muur heen totaal onpraktisch.
ik wil juist af van de plek onder de trap omdat ik dat niet fijn vind dat daar alle kabels heen lopen.
- het is een betonnen plaat van 20 cm dik wat bij de fundering hoor om er bij te komen omdat er onder een kelder zit. dus er zal een gat geboord moeten worden om alle kabels daar door heen te brengen. icm het staal wat daar in zit moet ik daarvoor een bedrijf in huren.
- het hangt te ver boven een trap waardoor ik op de trapleuningen moet balanceren om er bij te komen. en bijna niet vol te houden voor een kwartier lang.

daarnaast als je de link volgt zie je dat een POE injector voor 4 poorten al weg gaat rond de 20 euro.

op kwaliteit wil ik ook niet bezuinigen maar als het alleen op POE vast zit als echt voordeel ben ik nog niet om.

ik waardeer wel zeker de tijd die je er in steekt om op mij te reageren O-)
Pagina: 1