2 fase kookplaat met 1 fase huis-net-aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deRidder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-04 13:22
Situatie
- Ons huis ontvangt 1x25kW vanaf “de straat”.
- In de meterkast zijn 2 groepen aan elkaar verbonden (2x16A) die aangesloten staan op een perilex contact in de keuken (2 fase pinnen, 2 nul pinnen).

Vraag
Op dit perilex contact kan nu toch een 2 fase inductie kookplaat worden aangesloten, ondanks dat we maar 1 fase van het net ontvangen?

Achtergrond / sub-vraag
Er gaan 2 fasen draden naar het perilex contact, en ik snap dat deze kabels dezelfde fasen hebben (in fase zijn) omdat we maar 1 fase ontvangen vanaf de straat. Maar in het geval van kookplaten word met “2 fase” toch alleen bedoelt dat je 2 aparte fase-kabels hebt zodat je van 3.7 kW naar 7.4 kW kan gaan, en niet dat deze kabels werkelijk uit-fase moeten zijn met elkaar?

Ik heb hier namelijk met een elektricien over gesproken die beweert dat ik mijn hele aansluiting met het net en de meterkast moet aanpassen voor een 2 fase inductie kookplaat. Maar hier ben ik zeer sceptisch over.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een 2 fase kookplaat bestaat niet in NL, het is 2 aansluitingen op 1 fase of een 3 fasen aansluiting. Voor die laatste heb je ook een 3 fasen levering nodig (en meter).

Aangezien je dus maar 1 fase hebt, vrijwel iedere inductie plaat kan je achter een zogenaamde 'kookgroep' hangen, dat zijn 2 geschakelde automaten (aan 1 fase).

Als die elektricien dat daadwerkelijk heeft gezegd dan mag hij wel weer terug naar school.

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 07-09-2022 11:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:26
Ik zou in ieder geval je aansluiting laten verzwaren naar 1x35, anders wordt het wel erg krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
"2 fase" is niks meer dan 2x 16A groepen achter 1 fase hoofdaansluiting, dit komt weer samen in jouw meterkast.

En vertel eens hoeveel KW je kookplaat is want dat ontbreekt in je verhaal, daarnaast kun je kookplaten ook begrenzen zodat het alsnog achter een kleine hoofdaansluiting kan, vol vermogen is alleen wanneer je alle pitten tegelijkertijd op maximaal zet, de software in de kookplaat grijpt in mocht je dat toch doen.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 07-09-2022 12:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deRidder
Dank voor jullie reacties.
Jullie bevestigen eigenlijk wat ik zelf ook dacht.

Momenteel heb ik nog geen kookplaat. Ik wilde eerst checken of ik het correct begreep voordat ik er eentje uit zou zoeken.

Maar ik ben in principe dus op zoek naar een "2 fase" kookplaat.
Over het algemeent staat er 7.4 kW als vermogen in de specifiecatie van zulke kookplaten. Maar jullie twijfelen dus of dit te veel is voor een 1x25kW hoofdaansluiting? Is er een vuistregel hoeveel % een aparaat mag verbuiken t.o.v. het formaat van de hoofdaansluiting? Of wat is het advies voor maximaal vermogen van de kookplaat als ik deze hoofdaansluiting zou houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

@deRidder 1x25kW zou geen probleem zijn, maar je hebt een 1x25A aansluiting.
Als je dan 7,4kW (=32A) gebruikt knalt je hoofdzekering er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

deRidder schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:18:
Dank voor jullie reacties.
Jullie bevestigen eigenlijk wat ik zelf ook dacht.

Momenteel heb ik nog geen kookplaat. Ik wilde eerst checken of ik het correct begreep voordat ik er eentje uit zou zoeken.

Maar ik ben in principe dus op zoek naar een "2 fase" kookplaat.
Over het algemeent staat er 7.4 kW als vermogen in de specifiecatie van zulke kookplaten. Maar jullie twijfelen dus of dit te veel is voor een 1x25kW hoofdaansluiting? Is er een vuistregel hoeveel % een aparaat mag verbuiken t.o.v. het formaat van de hoofdaansluiting? Of wat is het advies voor maximaal vermogen van de kookplaat als ik deze hoofdaansluiting zou houden?
Neem GEEN AEG. Dat zijn echte 2 fase kookplaten die je op een 3fase perilex aansluit, en dan zal je je meterkast moeten laten aanpassen naar een 3x25A, en dat gaat je wel wat kosten, zo rond de 300 euro voor een electricien.

Een 2L2N kookplaat voor een enkelfase 2 groepen 2x16a, voldoet een 1x35A huisaanlsuiting, en hoef je je meterkast niet te laten ombouwen, al komt die perilex ook niet vanzelf je keuken in.

Lees anders dit topic even door, want jij zit bijna in een zelfde situatie: voorbereiding inductiefornuis grondkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deRidder
CyBeRSPiN schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:20:
@deRidder 1x25kW zou geen probleem zijn, maar je hebt een 1x25A aansluiting.
Als je dan 7,4kW (=32A) gebruikt knalt je hoofdzekering er uit.
Oeps. Wel een belangrijk detail. 8)7 Je hebt gelijk.
RaZ schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:25:
[...]

Een 2L2N kookplaat voor een enkelfase 2 groepen 2x16a, voldoet een 1x35A huisaanlsuiting, en hoef je je meterkast niet te laten ombouwen, al komt die perilex ook niet vanzelf je keuken in.

Lees anders dit topic even door, want jij zit bijna in een zelfde situatie: voorbereiding inductiefornuis grondkabel
Perilex heb ik al in de keuken laten zetten toen ze toch al bezig waren met de zonnenpanelen.
Maar dankje voor de tips. Ik zal eens verder lezen in die thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Welke kookplaat gaat het om.
Niet elke kookplaat is geschikt voor de Nederlandse kookgroep (maar dat is helaas nog schier onbekend bij de gemiddelde keukenboer).

De hele kookgroep is een workaround doordat we doorgaans kleine hoofdaansluitingen hebben.

De gemiddelde 7.4kW kookplaat zou op de meeste plekken aangesloten worden op een 32A groep. Maar die zie je bij ons bijna nooit omdat we doorgaan <40A hoofdzekeringen hebben. Als oplossing combineren we 2 16A groepen om wel beveiliging te hebben, maar toch 7.4kW te hebben.
Eigenlijk is een 3-fase aansluiting gewoon de beter oplossing, maar dat is in lang niet alle huizen het geval. Dus de kookgroep komt nog veel voor.

En in theorie werkt het hetzelfde, met een paar voetnootjes. Vooral dat de kookplaat er geschikt voor moet zijn (2 gescheiden nulaansluitingen), wat niet altijd het geval is.

edit:
Ik weet niet waar die elektricien zat met zijn hoofd, maar afgezien van niet kookgroep-compatible kookplaten is er doorgaans totaal geen reden om naar 3-fasen te gaan. Ook al vind ik het ook een betere oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door timberleek op 07-09-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:40:
Als die elektricien dat daadwerkelijk heeft gezegd dan mag hij wel weer terug naar school.
Nou, om eerlijk te zijn niet helemaal, een belangrijk deel van het verhaal heeft hij namelijk gewoon verzuimd te vertellen. Als je werkelijk het volle profijt wil hebben, dan is de nog gebruikelijke hoofdzekering van 25A inderdaad te krap. Tot zover zou hij gelijk hebben. Maar hij heeft ook vergeten te zeggen dat deze zonder enig probleem verzwaard kan worden naar 35A. Dat is voor de klant ook verreweg de goedkoopste oplossing. Of hij werkelijk die kennis niet aan boord heeft kan ik natuurlijk niet beoordelen. En bovendien even de niet te ontkennen voordelen van een driefasen aansluiting buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Techneut schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:29:
Nou, om eerlijk te zijn niet helemaal,
Wel voor wat betreft het volledig ("hele aansluiting") aanpassen van net en meterkast. Een simpele verzwaring en kookgroep is voldoende. Aangezien er al een perilex aansluiting is moet dat eenvoudig aan te passen zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

deRidder schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:37:
Ik heb hier namelijk met een elektricien over gesproken die beweert dat ik mijn hele aansluiting met het net en de meterkast moet aanpassen voor een 2 fase inductie kookplaat. Maar hier ben ik zeer sceptisch over.
Wat hij je probeert te vertellen is dat je aansluiting van 1x25A niet genoeg is om een dergelijke kookplaat te gebruiken aangezien die dan eruit klapt zodra je meer dan twee pitten aan zet. En daar heeft 'ie gewoon gelijk in: je moet minimaal je aansluiting laten verzwaren naar 1x35A of 1x40A, maar hij raadt je waarschijnlijk aan om 't meteen goed te doen en te laten verzwaren naar een driefasenaansluiting waarvoor, inderdaad, je meterkast aangepast moet worden.

Bij een simpele verzwaring is dat mogelijk ook nodig overigens, afhankelijk van wat voor bedrading (qua diameter) er nu in zit.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 07-09-2022 15:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:26
Ik weet niet hoe het bij de andere beheerders is, maar bij Liander kan een verzwaring naar drie fasen zo'n zeven maanden duren wegens tekorten aan nieuwe meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deRidder
Heel erg bedankt iedereen voor de uitleggen.
Ik begrijp dat de electricien op zich een punt had, maar dat dit niet goed ging in de communicatie (hij zat maar te hameren op "2 fasen worden 1 fasen", en niet over de 25A limiet).

Verzwaren naar 3 fasen is technisch wel het mooiste, maar daar is mn portemonnee het misschien niet mee eens. Ik zal eens kijken met de net beheerder en een andere elektricien hoe de kosten en looptijden zijn voor 3 fase, of 1x35A of 1x40A. Want er moet dus sowieso iets gebeuren.
Ik kook nu nog op gas en heb nog geen inductie plaat gekocht.
Ik wilde eerste duidelijk hebben voor mezelf of ik voor de 1 fase of 2 fase platen moest gaan.
2 fase heeft wel de voorkeur, maar dan zal ik dus inderdaad mijn aansluiten moeten laten verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
deRidder,
Het lijkt erop dat je het nog niet volledig begrijpt. Dat verschil in één fase of twee fasen zit niet in twee verschillende typen kookplaat, maar enkel in de manier van aansluiten. Je hebt in beide gevallen gewoon twee groepen, in het ene geval allebei op dezelfde fase, elk met een eigen nul, in het andere geval op twee verschillende fasen en met een bruggetje tussen die twee nullen omdat je daar met één nuldraad kan volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat is nu je hoogste piekgebruik (gelijktijdigheid) zonder kookplaat? Met een slimmemeter kan je dat makkelijk uitlezen. 1-persoonshuishouden of gezin van 6 maakt ook wel uit in gelijktijdigheid :)
Pagina: 1