voorbereiding inductiefornuis grondkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
Het doel is dat ik een grondkabel leg die ten alle tijden voldoet of is dat echt afhankelijk van de inductiefornuis?

De tuin ligt momenteel open en wil alvast de kabel leggen 25 meter en ik ben in de veronderstelling dat 4x2,5 voldoende is. Het fornuis zal aangesloten worden met een perilex stekker op een 2x16A kookgroep.

Maar als ik de handleiding bekijk van het fornuis (SMEG) waar mijn interesse op dit moment naar uit gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy1f4_jaZf-z6u9LBCyuqAyteE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/83LwLXFdS6Eou3HspG1TGm04.jpg?f=user_large

De laatste 2 komen te vervallen aangezien dat 3-fase is. Maar welke van de eerste 3 moet het zijn. Ik denk zelf optie 2. Maar daarin mis in de N. Stel dat het optie 2 is met 4x4mm is dit een dikte die ik dan ook voor andere fornuizen zonder probleem kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:28
4x2,5 is voldoende. Wel grondkabel dus met de aarde in de mantel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Makrolon schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:03:
4x2,5 is voldoende. Wel grondkabel dus met de aarde in de mantel.
grondkabel 4x2,5 + een aardlitze dat is oorspronkelijk wat ik inderdaad in gedacht heb.

Maar hoe vertaal ik dat dan naar het schema in de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Hey laatste schematje.. ik twijfel alleen of deze plaat wel geschikt is voor een een fase kookgroep zoals we die alleen in Nederland kennen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Makrolon schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:14:
Hey laatste schematje.. ik twijfel alleen of deze plaat wel geschikt is voor een een fase kookgroep zoals we die alleen in Nederland kennen...
https://www.deschouwwitgo...aSXc3Cr5iiThoCwhwQAvD_BwE

er staat:
Slim van Smeg: op 2-fase of 3-fasen aan te sluiten
Dankzij het Power Management systeem kan ook dit fornuis zowel op een 2-fase elektra (7,4 kW) als op een 3-fasen elektra (10,4 kW) worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:27
Als je toch een kabel zelf gaat trekken zou ik meteen en 5-aderige kabel trekken. Als je dan ooit in de toekomst een 3-fase fornuis wil aansluiten dan kan dat gewoon.

Ik snap sowieso niet zo goed waarom je nu nog een fornuis zou aansluiten op een 2x16A kookgroep ipv gewoon een 3-fase krachtgroep. Tenzij je geen 3-fase aansluiting heb in de meterkast.

Je heb in ieder geval de 4e optie nodig als je met een 2x 16A kookgroep wil aansluiten. Maar waarom ze daar een 4x4mm2 kabel voor voorschrijven weet ik niet.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zie nergens dat de kookplaat op een enkelfase 2x 16A groep aangesloten kan worden. Daar heb je 5x 1,5mm2 voor nodig, al is 5x2,5mm2 wel beter, minder warmte in de kabel.

Want, je heb een enkelfase 2 groepen perilex, en dan is het aansluitschema: L1, L2, N1, N2 + PE (aarde)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Ozzie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:29:
Als je toch een kabel zelf gaat trekken zou ik meteen en 5-aderige kabel trekken. Als je dan ooit in de toekomst een 3-fase fornuis wil aansluiten dan kan dat gewoon.

Ik snap sowieso niet zo goed waarom je nu nog een fornuis zou aansluiten op een 2x16A kookgroep ipv gewoon een 3-fase krachtgroep. Tenzij je geen 3-fase aansluiting heb in de meterkast.

Je heb in ieder geval de 4e optie nodig als je met een 2x 16A kookgroep wil aansluiten. Maar waarom ze daar een 4x4mm2 kabel voor voorschrijven weet ik niet.
4x2,5 grondkabel is 5 aderig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Ozzie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:29:

Ik heb momenteel nog een 1fase aansluiting. Dat zal ongetwijfeld ooit 3-fase worden. Maar prima toevoeging om er meteen een 5 polige kabel te leggen die dus ook geschikt is voor 3-fase en de tuin niet nog een keer op de schop moet.

Maar om het te begrijpen. Je zegt optie 4. dat is dus geschikt voor 1 en 3-fase omdat er staat 3080-415V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Makrolon schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:37:
[...]

4x2,5 grondkabel is 5 aderig.
Owhja tuurlijk, daar heb ik even niet over nagedacht :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Jirure1984 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:40:
[...]

Ik heb momenteel nog een 1fase aansluiting. Dat zal ongetwijfeld ooit 3-fase worden. Maar prima toevoeging om er meteen een 5 polige kabel te leggen die dus ook geschikt is voor 3-fase en de tuin niet nog een keer op de schop moet.

Maar om het te begrijpen. Je zegt optie 4. dat is dus geschikt voor 1 en 3-fase omdat er staat 3080-415V?
Bij nader inzien ben ik het eens met @RaZ ik denk dat deze plaat helemaal niet op een 1-fase 2x16A kookgroep kan worden aangesloten. Want je krijgt dan nooit een 380v aansluiting. Dus de enige optie is dan optie 3, maar hoe je daar een kookgroep op aansluit is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
RaZ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:37:
Ik zie nergens dat de kookplaat op een enkelfase 2x 16A groep aangesloten kan worden. Daar heb je 5x 1,5mm2 voor nodig, al is 5x2,5mm2 wel beter, minder warmte in de kabel.

Want, je heb een enkelfase 2 groepen perilex, en dan is het aansluitschema: L1, L2, N1, N2 + PE (aarde)
Dus zoals beschreven op de site op 2-fase aansluiten betekend dus niet een kookgroep van 2x16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Jirure1984 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:46:
[...]

Dus zoals beschreven op de site op 2-fase aansluiten betekend dus niet een kookgroep van 2x16A?
Nee, want je heb maar 1 fase. Wel 32A in totaal, maar nog steeds maar over 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Ozzie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:48:
[...]

Nee, want je heb maar 1 fase. Wel 32A in totaal, maar nog steeds maar over 1 fase.
Dacht het te begrijpen. Maar een kookgroep zijn 2 gekoppelde groepen wat ze dan in de volksmond 2-fase noemen?

https://www.elektramat.nl...-2-nul-16a-b-kar-1742418/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk wel, wat technisch natuurlijk niet klopt.

Maar schema 2 gaat ook over 3-fasen, dus die valt af.

Bij mijn weten niet je optie 1 of optie 3 hebben. Gaan we nog verder beredeneren dan valt optie 3 ook af omdat je het hele vermogen van die plaat niet op 1 fase kwijt kunt, aangezien die met 16A is gezekerd.

Dus blijft optie 1 3 over met een kookgroep, 2 groepen aan elkaar gekoppeld die samen 32A kwijt kunnen. Daar kun je wel de hele plaat mee benutten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Puur kijkend naar het plaatje:

[220 - 240 V 1N]
L gebrugged op schroefje 1, 2 en 3
N gebrugged op schroefje 4 en 5
Aarde op aarde

3x 10mm2 Dat is enkelfase 32ampere

Maar dat gebruiken wij in Nederland niet, wij verdelen die 32 ampere op een dubbel aderpaar 2x16a

Goed, kijkend naar het schema daaronder:
[380 - 415 V 2N]
L1 op schroefje 1
L2 gebrugged op schroefje 2 en 3
N gebrugged op schroefje 4 en 5
Aarde op aarde

4x4mm2

Dat is 2 fases van een 3 fase perilex-wcd. Er vloeit over die ene NUL maar max 16a terug vanwege het verschil van de synus.

Ik denk dat deze kookplaat ook als een 2L2N+PE aangesloten kan worden.

L1 op schroefje 1
N1 op schroefje 4
N2 op schroefje 5
Aarde op aarde.

En dan 5x2,5mm2 gebruiken

Disclaimer: Geen garantie of het ook gaat werken, maar ik "gok" van wel.

Andere optie is.
L1 en L2 samenvoegen in de kookplaat en bruggen naar schroefje 1, 2 en 3
N1 en N2 samenvoegen in de kookplaat en bruggen naar schoefje 4 en 5

Dan heb je ook enkelfase 32ampere

Maar dan gaan de electro-puristen hun nekharen van overeind staan :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:56
sypie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:50:

Bij mijn weten niet je optie 1 of optie 3 hebben. Gaan we nog verder beredeneren dan valt optie 3 ook af omdat je het hele vermogen van die plaat niet op 1 fase kwijt kunt, aangezien die met 16A is gezekerd.

Dus blijft optie 1 over met een kookgroep, 2 groepen aan elkaar gekoppeld die samen 32A kwijt kunnen. Daar kun je wel de hele plaat mee benutten.
Maar je mag de twee groepen van een kookgroep niet "bij elkaar binden" door de 2P en 2N aders aan dezelfde connector te hangen. Omdat je veiligheidssysteem (kookgroep/aardlek) niet kan nagaan of er één is losgeschoten waardoor stiekem toch alles door één ader loopt (die geen 32A aankan).

De "typische" oplossing is wat @RaZ hierboven al zegt:
L1 op schroefje 1
N1 op schroefje 4
N2 op schroefje 5
Aarde op aarde.
Het werkt "vermoedelijk" wel

De betere oplossing is eigenlijk, niet deze kookplaat kopen. (of van de fabrikant daadwerkelijk een aansluitschema krijgen die geldig is voor een NL kookgroep, of daadwerkelijk overstappen op 3fasen)

[ Voor 38% gewijzigd door OnTracK op 03-09-2022 16:00 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:19

BrZ

sypie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:50:

Dus blijft optie 1 over met een kookgroep, 2 groepen aan elkaar gekoppeld die samen 32A kwijt kunnen. Daar kun je wel de hele plaat mee benutten.
Optie 1 is voor een 32A groep met 230V tussen de fase. Echt totaal niet van toepassing hier.

Geen van de opties is voor een kookgroep. Waarschijnlijk gaat het werken als je L1 op 1 aansluit, L2 op 2/3, N1 op 4 en N2 op 5, maar je hebt geen enkele garantie dat de N goed verdeeld wordt over 4 en 5. Dat kan je oplossen door ze te bruggen, maar als 1 van de 2 dan onderbroken wordt krijg je 32A over de overgebleven nuldraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:56
Aangezien de oorspronkelijke vraag is "welke kabel moet ik leggen" en niet "kan ik deze plaat aansluiten".
Eigenlijk in alle situaties wil je 4x2.5mm + PE aanleggen voor een kookplaat. Je kleuren van de kabel zijn technisch gezien verschillend of het 2P+2N is of 3P+N, maar aangezien Perilex toch geen standaard is zou ik me daar niet eens echt zorgen over maken... :X

Daarnaast misschien nog een 2x2.5mm + PE voor andere apparatuur?

[ Voor 14% gewijzigd door OnTracK op 03-09-2022 16:05 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@BrZ Ik had 1 en 3 omgedraaid. Inmiddels gecorrigeerd. Bedankt voor de aanwijzing.
Pagina: 1