Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Het afstellen van een vloerverwarmingverdeler voor de winter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de gasprijzen door het dak gaan vraag ik me af hoe ik mijn vloerwarming(verdeler) het meest zuinig kan afstellen. Ik heb geen handleiding bij deze installatie dus heb ik 3 foto's gemaakt:

Foto 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrevpPO6lx7ZOc1y366TXQAGt6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVzU12S65tUqmBxFEtgX9Zcc.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnAn9mNt8s8CSYwIbLXrOIAz-_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IYxxiSNyeGSjIua3GyKln7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTx8Hj2P98k_t0-lG4nfRpio8OQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98o0o5dIT6GwkqeAWezpC6rY.jpg?f=fotoalbum_large

Voor mij is het abracadabra wat we hier zien. De kraan staat op de laagste stand en ik vraag me af of stand 6 de juiste stand is van het andere kastje..?

1) Valt hier nog winst te behalen qua afstelling voor de aankomende winter?
2) Ik lees iets over pompschakelaars zodat de installatie niet de hele tijd blijft pompen, is dit ook mogelijk op mijn installatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M5ikeaCCSmmjpQLh-wzMKysIgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6r9Iu1rwdPlW9dR45Z4SIo7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt een beetje elektriciteit besparen door de pomp wat zachter te zetten, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Een pompschakelaar is vooral zinvol in de zomer :)
Heb je overal vloerverwarming, of staan er ook nog radiatoren open?
Je kunt de ketel-aanvoertemperatuur terugstellen naar 35 of 40 graden, dan condenseert hij beter en haalt dus meer warmte uit een m³ gas. De vloerthermostaatknop kan dan ook op 30 of 35, afhankelijk van de temperatuur die de wijzerthermometer aangeeft. De knop zal iets hoger moeten staan dan de temperatuur die je wil.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 07-09-2022 09:00 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vloerverwarming thermostaat op 20 is wel erg laag ook.
Die thermostaten hebben vaak al weinig flow. Dan helpt het niet om ze zo laag te zetten.

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2022 08:57 ]

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:09
als je geld wilt besparen kan je op de vloerverwarmings verdeler niet heel erg veel.

wat je daar kan doen is de flow meters die er boven op zitten zo goed mogelijk gelijk afstellen dat door iedere groep even veel gaat.
dit doe je door er aan te draaien alleen is het de vraag of ze nog werken want naar een paar jaar zitten die meestal vast.

dit doe je vooral om de warmte goed te verdelen en de pomp niet onnodig water te laten verplaatsen.
een pomp schakeling vindt ik zelf een beetje een handigheidje want je zou zelf ook de stekker er in de warme maanden uit kunnen trekken zodat je dan wat stroom bespaard.

maar als het om gas besparen gaat zijn er wel een aantal dingen die je vrij gemakkelijk kan doen. je ketel tempratuur omlaag zetten dat deze onder of rond de 60 graden zit dan gaat het rendement met ongeveer 10 % omhoog.

eens kritisch kijken waar en wanneer je warmte nodig hebt.
heb je een tijd programma in je thermostaat staan? kijk die eens na of dat niet iets korter kan.
moet iedere ruimte die je nu verwarmt wel verwarmt worden?
hoever laat je het huis afkoelen als de verwarming "uit" ( lees op een lagere tempratuur) staat? een goed geïsoleerd huis hoef je niet heel ver terug te zetten maar als je merkt dat de cv al veel staat te branden als de thermostaat "uit" staat zou het verstandig kunnen zijn om hem verder terug te zetten. maar dit is bij ieder huis verschillend en je moet natuurlijk ook wel comfortabel kunnen leven.

dat zijn dingen waar je echt verschil mee gaat zien.