Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis met blokverwarming, nverwarmen d.m.v airco, rendabel ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:48
Ik heb een appartement met blokverwarming , dus op gas gestookt en weinig efficiënt.

Nu heb ik afgelopen april een 3,5Km airco van LG laten installeren, alleen met de blaas unit in de woonkamer.
Ik heb 2 vragen, ik verwarm eigenlijk altijd alleen mn woonkamer(dubbel glas), ik zit daar of lig in bed waar koud wel lekker is . Is het financieel rendabel om de woonkamer via de warmte functie van de airco te verwarmen ?

Op mn radiatoren zitten verdampers, deze worden 1x per jaar uitgelezen qua gebruik. Mocht het rendabel zijn om de woonkamer met de airco te verwarmen, geven die verdampers dan toch niet een verbruik aan ? En zo ja hoe dit te voor komen?

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat betaal je per GJ en kWh? Waarschijnlijk is de airco half zo duur. Heb je daar specificaties van? Vooral COP bij verschillende buitentemperaturen, sCOP of een typenummer.

De verwarmingsmeters moeten niet oplopen als de radiator koud is, dat kan je eenvoudig zelf controleren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
Vergeet ook niet dat de blokverwarming met alle leden van de VVE betaald wordt.
Wordt het verbruik minder dan volgt er een correctie van evt minimum bedrag voor iedereen of hogere tarieven.

Ik raad je aan om in de vergadering te bekijken wat de opties zijn om het gehele complex van het gas aftehalen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:18
Verdampinigsmeters lopen blijkbaar wel een beetje op, @Proton_, bij kamertemperatuur is de verdamping niet 0.

Ouderwetse oneerlijke manier van meten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jeetje, mogen die nog gebruikt worden voor verrekening? Ik dacht aan de digitale variant (bv https://www.ista.com/file...Doprimo_NL__folder210.pdf ). Al blijft een echte warmtemeter beter natuurlijk het eerlijkst

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ramrodwillem schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:05:
Ik heb een appartement met blokverwarming , dus op gas gestookt en weinig efficiënt.

Nu heb ik afgelopen april een 3,5Km airco van LG laten installeren, alleen met de blaas unit in de woonkamer.
Ik heb 2 vragen, ik verwarm eigenlijk altijd alleen mn woonkamer(dubbel glas), ik zit daar of lig in bed waar koud wel lekker is . Is het financieel rendabel om de woonkamer via de warmte functie van de airco te verwarmen ?

Op mn radiatoren zitten verdampers, deze worden 1x per jaar uitgelezen qua gebruik. Mocht het rendabel zijn om de woonkamer met de airco te verwarmen, geven die verdampers dan toch niet een verbruik aan ? En zo ja hoe dit te voor komen?
No-Brainer, met airco primair verwarmen is vele malen goedkoper door de COP, ga uit van 1kWh warmte erin om 4kWh warmte te genereren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ramrodwillem
Dank, https://www.ista.com/file...Doprimo_NL__folder210.pdf

Zo iets hebben wij ook, iets ander model maar zelfde principe.

Dat zelf om de "verdampers" in folie te wikkelen zodat er zo min mogelijk warmte bij de verdamper komt. Helemaal voorkomen zal het wel niet zijn, maar goed om te weten dat met de Airco primair te verwarmen dan een goede optie is .

• Proton_

Proton_

Team Welles

Die digitale dingen gaan volgens mij pas tellen als ze boven de 25 of 35 graden worden, dus ik zou ze niet inpakken. Zeker ook om discussies over fraude te voorkomen, het ziet er nogal verdacht uit :)
Je kunt het wel in de gaten houden houden natuurlijk, controleer of ik gelijk heb ;)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

Zou het helemaal eerlijk zijn om helemaal niet, in financiële zin, aan de blokverwarming bij te dragen ?

Dat lijkt mij niet.

En als je dan toch voor een deel van de lasten wordt aangeslagen, maak er dan ook maar een beetje gebruik van.

Stel de voetventielen van de radiatoren zo in dat de doorstroming minimaal is.
Dan wordt alleen de bovenkant van de radiator wat warm, maar die meter zal er niet van op hol slaan.
Zo min mogelijk ventileren als je niet thuis bent.

Naar behoefte bijstoken met de airco, maar in heel kleine stapjes. Proberen die airco bij het minimale toerental te houden.

En iedere week die verbruiksmeter op je radiatoren uitlezen zodat je weet wat voor invloed jouw gedrag op de meter heeft.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• ramrodwillem
Thx weer, ik ga het e.a eens proberen, nu eerst op vakantie met alle radiatoren goed dicht...;-)
Pagina: 1