Foto's
Het gaat om onderstaand plat dak, de bestaande zonnepanelen en zonneboiler gaan allemaal weg. De wens is om 3 x 8 panelen neer te leggen, zoals hieronder te zien is op foto van bovenaf (boven = noord)Te zien zijn twee schoorstenen van mijzelf, deze zullen worden verwijderd en onder de dak isolatie verdwijnen. De schoorstenen van de buurman blijven wel staan (helaas)
/f/image/lL2kO7R6CDoCLm8xQkww4PxQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G5k3lAyyX7YHril1v456xVIH.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
5,35 m x 8,90 mDakruimte is in principe voldoende voor 3 x 8, wel krap aan
Schaduw
De twee schoorstenenJaarverbruik
Er komt een warmtepomp, huis wordt all electric. Ik vind het geen probleem om overproductie te hebben tov gebruik.Huidige elektriciteitsaansluiting
Wordt 3 faseBudget en doel
Zoveel mogelijk opwek tegen de laagst mogelijk kostenWie gaat het project uitvoeren
Een installateur, moet nog gevonden wordenBijhouden van data
Maakt niet zoveel uit, geen bijzondere eisenReeds verkregen offertes
Een soort van voorlopige offerte met een string omvormer en 3 x 24. € 9.116 ex btw, 9720 WPSchaduw is hier nog even in overleg genegeerd
Regio
UtrechtIk ben met name op zoek naar advies over de oplossing qua (micro) omvormers en / of optimizers. Qua schaduw heb ik last van die schoorstenen van de buren. Micro omvormers lijken me overkill, enkel een string omvormer heeft denk ik teveel last van de schaduw.
Blijft over: optimizers of bij slechts een deel van de panelen optimizers (oplossing Tigo?)
Of toch minder panelen?
Dank alvast voor jullie advies.