Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke type configuratie zonnepanelen adviseren jullie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 09:49
Foto's
Het gaat om onderstaand plat dak, de bestaande zonnepanelen en zonneboiler gaan allemaal weg. De wens is om 3 x 8 panelen neer te leggen, zoals hieronder te zien is op foto van bovenaf (boven = noord)

Te zien zijn twee schoorstenen van mijzelf, deze zullen worden verwijderd en onder de dak isolatie verdwijnen. De schoorstenen van de buurman blijven wel staan (helaas)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZ4whFhcJotJnoCuWzGP_q66JOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lL2kO7R6CDoCLm8xQkww4PxQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NbSkNX_6PKCNaooeq7aFhaS77E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5k3lAyyX7YHril1v456xVIH.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
5,35 m x 8,90 m

Dakruimte is in principe voldoende voor 3 x 8, wel krap aan
Schaduw
De twee schoorstenen
Jaarverbruik
Er komt een warmtepomp, huis wordt all electric. Ik vind het geen probleem om overproductie te hebben tov gebruik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Wordt 3 fase
Budget en doel
Zoveel mogelijk opwek tegen de laagst mogelijk kosten
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur, moet nog gevonden worden
Bijhouden van data
Maakt niet zoveel uit, geen bijzondere eisen
Reeds verkregen offertes
Een soort van voorlopige offerte met een string omvormer en 3 x 24. € 9.116 ex btw, 9720 WP
Schaduw is hier nog even in overleg genegeerd
Regio
Utrecht

Ik ben met name op zoek naar advies over de oplossing qua (micro) omvormers en / of optimizers. Qua schaduw heb ik last van die schoorstenen van de buren. Micro omvormers lijken me overkill, enkel een string omvormer heeft denk ik teveel last van de schaduw.

Blijft over: optimizers of bij slechts een deel van de panelen optimizers (oplossing Tigo?)
Of toch minder panelen?

Dank alvast voor jullie advies.

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je schrijft
5,35 m x 8,x m
dus voor 3x8 moeten de panelen korter dan 1.78 zijn. Dan heb je (praktisch gezien) geen plek meer voor een looppad/montageplek. Om panelen van 1768x1050 kwijt te kunnen heb je ook een behoorlijke helling nodig.

16 panelen van 2112mm x 1052mm passen beter (4x4); eventueel kan je er 20 (5x4) van maken. Dat zou dan 20x460Wp = ~9020Wp worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Aurelium
Proton_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:01:
Je schrijft

[...]

dus voor 3x8 moeten de panelen korter dan 1.78 zijn. Dan heb je (praktisch gezien) geen plek meer voor een looppad/montageplek. Om panelen van 1768x1050 kwijt te kunnen heb je ook een behoorlijke helling nodig.

16 panelen van 2112mm x 1052mm passen beter (4x4); eventueel kan je er 20 (5x4) van maken. Dat zou dan 20x460Wp = ~9020Wp worden.
Ik heb de lengte van het dak nog even opgezocht, dat komt neer 8,90. Ook aangepast in de startpost.

Als 4 x 4 of 4 x 5 zou toepassen dan zou je dus de panelen in noord-west en zuid-oost orientatie leggen? In dat geval raakt de schaduw vooral de zuid oost richting, terwijl in de configuratie waarvan ik de offerte heb uitgaat van Noord oost en zuid west oriëntatie. Daar worden beide oriëntaties geraakt door de schaduw. Is het één nog beter dan het andere?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gezien je foto (boven=noord?) is noordoost bij jou meer ONO, wat beter is dan NNW.
Met die 90 cm heb je wel meer loop/montageruimte wat het al realistischer maakt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

Als ik naar die zonnepanelen 2 huizen verderop kijk, dan twijfel ik aan die 8.90 meter.
Eerst maar eens echt meten, binnen de dakranden.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Aurelium
FD2 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:41:
Als ik naar die zonnepanelen 2 huizen verderop kijk, dan twijfel ik aan die 8.90 meter.
Eerst maar eens echt meten, binnen de dakranden.
Gebaseerd op de tekeningen die door onze architect gemaakt zijn. De effectieve ruimte binnen de dakrand zal kleiner zijn, meer 8,50/60

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

Niet dat ik gelijk wil hebben, maar in dit soort gevallen wil ik wel proberen dichter bij de waarheid te komen.

Ik heb dus de lineaal op monitor gelegd en ben gaan meten.
De lengte van de rij zonnepanelen 2 huizen verder, en de afstand tussen de dakranden.

Als de panelen 100 cm breed zijn, en 1,5 cm ruimte tussen de panelen, dan kom ik voor jou als afstand tussen de dakranden van 7,94 meter.

Als de panelen 105 cm breed zijn, en 1,5 cm ruimte tussen de panelen, dan kom ik voor jou als afstand tussen de dakranden van 8,33 meter.

Doe er je voordeel mee.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Aurelium
Ik waardeer je inzet ;)

Even los van wat uiteindelijk gaat passen ben ik wel benieuwd naar wat hier de beste optie is qua omvormer techniek, gegeven de schaduw van de schoorstenen? Deels optimizers? volledig optimizers? micro omvormers? Ben nog wel benieuwd naar jullie inzichten op dat vlak.

[ Voor 7% gewijzigd door Aurelium op 06-09-2022 20:08 ]

• Aurelium
Toch nog een klein schopje: hopelijk kan iemand nog wat advies geven over de beste omvormer keuze gegeven deze schaduw. Dank :)

• Aurelium
Ik heb inmiddels nog even contact gehad met de installateur:

Ik had deze offerte liggen:

Aantal Omschrijving Prijs
24 LONGi Solar Hi-Mo 405Wp Full Black
1 Growatt MOD 8000TL3-X
1 Solarstell Connect montagesysteem
1 Installatiewerkzaamheden, Testen, Inbedrijfsstelling Systeem
1 Montagegarantie 10 jaar
1 Aanpassingen meterkast
1 Horizontaal en verticaal transport
1 BTW teruggave via de BTW Centrale
Totaal excl. BTW: € 9.116,96
BTW 21%: € 1.914,56
Totaal incl. BTW: € 11.031,52

Aangezien er behoorlijk wat schaduw komt van de schoorstenen van de buren (die van mij gaan dus weg, maar die van de buren blijven staan) was zijn voorstel om voor enphase micro omvormers te gaan.

Het bedrag zou dan uitkomen op ongeveer € 11.500 (ex btw) (nog steeds 24 panelen)
Daarnaast was zijn advies om dan met een paar panelen minder te werken (degene die de meeste schaduw vangen).

Ik heb ook gevraagd naar optimizers, maar ze gaven aan vanwege leverproblemen en het kleine prijs verschil alleen nog met enphase te werken.

Ik vind op zich de meerprijs voor enphase nog mee vallen met 2500 euro. Ik twijfel nog even over het weghalen van die schaduw panelen. Volgens mij heb je op bewolkte dagen ook nog best wat opwek via diffuus licht en met het oog op het verdwijnen van de salderingsregeling en het plaatsen van een warmtepomp wil ik graag ook nog zoveel mogelijk opwek op bijvoorbeeld een bewolkte dag in de herfst, waarbij de warmtepomp ook gewoon aan zal gaan.

Benieuwd naar jullie mening, misschien ook @Ronald omdat je altijd heel zinvolle adviezen geeft :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:28
Een paneel niet leggen levert altijd minder op dan een paneel wat wel ligt.

Growatt zit je op €0,93/Wp - zeer scherp
Enphase zit je op €1,18/Wp - en velen op het forum krijgen die prijs niet aangeboden met een Growatt ...
Heel erg scherp voor Enphase (Ook voor SolarEdge is dat heel scherp).

Het blijft zo dat de productie kWh prijs hoger gaat zijn met Enphase - en met een 405W paneel top je een procent af op jaarbasis - maar met name in de zomer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1