Zonnepanelen i.c.m. airco's rendabel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Ik heb het onderwerp lang weten te vermijden, maar met de stijgende energieprijzen kan ik er toch niet meer omheen. Ik betaal nu een maandelijks voorschot van ca. 700 euro aan gas/stroom en het loopt echt uit de klauwen. Ik kreeg her en der wat adviezen over het plaatsen van zonnepanelen i.c.m. 2 airco's, die in de winter de benedenverdieping dan kunnen verwarmen en ik zo gasverbruik kan besparen. Mijn jaarlijks stroomverbruik is nu 6000 kWh. 1 offerte ziet er als volgt uit:

Totaal aantal panelen 21
Type panelen Longi 405 Full-Black
Totaal Watt piek 8.505 Wp
Prijs per Watt piek € 1,33
Type omvormer SolarEdge 7K E-series
Type optimizers SolarEdge S440
Verwachte opbrengst in het eerste jaar 6.405 kWh
Opbrengst 1e jaar in euro (€ 0.58 per kWh) € 3.714,90
Terugverdientijd 3,1 jaar
Prijs voor btw-teruggave € 13.692,36
Prijs na btw-teruggave € 11.316,00

Als ik er nog 2 airco's bij koop, komt er nog eens een kleine 3000 euro bij (?). Het is een hele flinke investering die ik dan moet doen. Ik vraag me af of het het wel waard is. Dat hangt ook af van het stroomverbruik van de airco's (verwarmen in de winter, koelen in de zomer). Mijn vragen:

1) Hoeveel stroom verbruiken deze airco's per jaar ongeveer (koelen en verwarmen). Dit komt dan nog bij de 6000 kWh die ik nu verbruik
2) Wat is de terugverdientijd van dit hele verhaal?
3) Hebben jullie adviezen wat ik in deze situatie het beste zou kunnen doen? Is het de investering waard volgens jullie?

Kortom: ik wil graag investeren in verduurzaming, maar ik twijfel heel erg of dit voor mij niet te gortig gaat worden en of het de investering waard is.

Alvast dank voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:19

de Peer

under peer review

Het is een van de meest rendabele investeringen die je nu kunt doen. Zowel de airco's als de panelen.
Sterker nog, je bent gek als je het niet doet.
De offerte zelf is ook prima.

Hoeveel jouw airco's verbruiken hangt af van je isolatie en waar je ze gaat plaatsen (aparte verdiepingen of beide in de woonkamer).
Ik ben van het gas af en mijn airco in de woonkamer verbruikt iets van 1500 kWh per jaar voor verwarmen en 60 kWh voor koelen. Huis uit 2006.

Die airco's verdien je ook in 2 of 3 jaar terug.

kun je niet meer panelen leggen?

[ Voor 51% gewijzigd door de Peer op 06-09-2022 14:37 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Dank je @de Peer . Isolatie van mijn huis is erg goed. Het is een twee onder 1 kap woning uit 2000. Airco's komen op de benedenverdieping (1 in de woonkamer en 1 in de hal om 2 daaraan grenzende hobbyruimtes te verwarmen / koelen). 2000 kWh per jaar per airco is wel behoorlijk. Dat zou in mijn geval dus x2 zijn. Dat zou heel wat extra panelen betekenen om helemaal zelfvoorzienend te kunnen zijn. Ik denk dat ik dan boven de 20k uit ga komen. Dat is nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59
Een aantal dingen missen in je post, die naar mijn mening wel relevant zijn voor je besluitvorming.

- Hoeveel betaal je nu per kilowatt en hoeveel betaal je nu per m3 gas? Een voorschot zegt heel erg weinig.
- Heb je een variabel contract? Of vast? Voor hoe lang nog?
- Wat is jouw persoonlijke verwachting rondom de energieprijzen? Gaan die nog jaren hoog blijven, of gaan die snel weer dalen? In het eerste geval is dit een extreem rendabele investering. Maar als de energieprijzen terugvallen, dan zou ik nog steeds stellen dat het een goede investering is :P maar dan ziet je terugverdientijd er wel anders uit. Ben je hier bewust van, weet je hoe salderen werkt, etc?
- Hoeveel dakoppervlak heb je? Je wekt straks 6400kwh op verwacht, terwijl je exclusief airco al 6000 verbruikt (EV?). In principe kom je zelfs na 20 panelen dus nog 'te kort'.

Verder:
- Koelen in de zomer kost energie, maar is wel extra comfort. Het is eigenlijk flauw om dat mee te rekenen als het gaat om terugverdientijd :)
Ik denk dat ik dan boven de 20k uit ga komen.
Dat is nogal wat ja, maar als je er nou 500 euro per maand mee zou kunnen besparen. Dat is 40 maanden / 3 jaar en een beetje.
Zo'n installatie gaat makkelijk het driedubbele mee, zo niet heel veel meer. Dat levert je (bij gelijkblijvende energieprijzen en los van de salderingsregeling etc) dus €40.000 op over een periode van minder dan 10 jaar. Of nouja, je bespaart het, komt op hetzelfde neer. Dat is óók nogal wat ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 06-09-2022 14:47 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jackflash27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:41:
2000 kWh per jaar per airco is wel behoorlijk.
met 60 cent per kWh is dat 1200 euro per jaar, oftewel 100 euro per maand

je betaalt nu 700 euro per maand gas, dat is pas behoorlijk! ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:55
Ik vind de offerte wel aan de prijs. Ik heb voor 20 panelen, vorige maand geleverd, van 370W circa 7100 ex-btw betaald. Voor de 400W panelen zou er 50 euro per paneel bijkomen.

Verder ben ik eigenlijk hetzelfde van plan; verwarmen met 2 airco's ipv CV. In mijn geval heeft de airco geen haast omdat ik 4000 Kwh verwacht te verbruiken terwijl ik 6600 Kwh zou moeten opwekken. Ik kan dus ook met een simpele elektrische kachel (a 50 euro) aardig wat 'gratis' verwarmen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:01
Er worden al wat goede punten genoemd. Ten aanzien van een goede beoordeling van de voorgestelde panelen is het goed om te weten hoe je dak eruit ziet, ligging, etc.

Overigens is 6000kWh qua stroom echt serieus veel. Zo ongeveer 2x de norm… is dat logisch? (10 aquaria in de hobbykamer bijvoorbeeld ;) ).
Hoe hoog is je gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sdk1985 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:48:
Ik vind de offerte wel aan de prijs. Ik heb voor 20 panelen, vorige maand geleverd, van 370W circa 7100 ex-btw betaald. Voor de 400W panelen zou er 50 euro per paneel bijkomen.

Verder ben ik eigenlijk hetzelfde van plan; verwarmen met 2 airco's ipv CV. In mijn geval heeft de airco geen haast omdat ik 4000 Kwh verwacht te verbruiken terwijl ik 6600 Kwh zou moeten opwekken. Ik kan dus ook met een simpele elektrische kachel (a 50 euro) aardig wat 'gratis' verwarmen.
met de nadruk op 'gratis', want die stroom is wel 50-90 cent per kWh waard als je het gewoon verkoopt aan je leverancier.

1 euro per wattpiek is erg goedkoop vandaag de dag. 1,3 eerder gemiddeld en niets mis mee.

Zelf was ik 0.6 € per Wp kwijt, maar dat is met zelf leggen en voor de huidige crisis.

6000 kWh is idd erg veel!!

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 06-09-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
@Richh Ik zit nu bij budgetenergie (hilarische naam trouwens met de huidige energieprijzen) en een variabel contract.

Ik betaal nu voor normaaltarief stroom 62 cent en daltarief 57 cent (inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie). Voor gas betaal ik 2,28 per m3.

Persoonlijke verwachting over de gasprijs: ik heb er echt geen idee van, net zoals vele anderen niet. Het principe van salderen ken ik wel. Ik heb gisteren bij Kassa begrepen dat ik in elk geval dan weg moet bij deze leverancier, omdat ze maandelijks salderen. En jouw opmerking dat ik eigenlijk panelen te kort kom, deel ik wel. Dat baart me ook wel wat zorgen over de investering die ik dan nog additioneel moet doen (nog meer panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

1) Is alleen een beetje in te schatten als je aangeeft wat de inhoud van de te verwarmen kamers is, welke richting de kamers liggen, of er veel zon binnenkomt (in de winter) etc. Dan kan er namelijk gericht een advies gegeven worden mbt vermogen van de units en dus een grove schatting mbt verbruik.
2) Zie 1 voordat we hier mee aan de slag kunnen mbt tvt van de airco's
3) Altijd :)

Zie ook Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 06-09-2022 14:54 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jackflash27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:52:
@Richh Ik zit nu bij budgetenergie (hilarische naam trouwens met de huidige energieprijzen) en een variabel contract.

Ik betaal nu voor normaaltarief stroom 62 cent en daltarief 57 cent (inclusief energiebelasting en opslag duurzame energie). Voor gas betaal ik 2,28 per m3.

Persoonlijke verwachting over de gasprijs: ik heb er echt geen idee van, net zoals vele anderen niet. Het principe van salderen ken ik wel. Ik heb gisteren bij Kassa begrepen dat ik in elk geval dan weg moet bij deze leverancier, omdat ze maandelijks salderen. En jouw opmerking dat ik eigenlijk panelen te kort kom, deel ik wel. Dat baart me ook wel wat zorgen over de investering die ik dan nog additioneel moet doen (nog meer panelen).
snel weg dus bij die partij? die salderen per maand toch ipv per jaar? dat is een dure grap in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Jackflash27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:52:

Bij gelijkblijvende prijzen heb je je investering dan behoorlijk vlot terugverdiend en heb je de daarop volgende jaren een fors lagere energierekening, ook nog na het langzaam afschalen van salderen.

Overigens is 6000kwh op jaarbasis best aanzienlijk. Is het niet mogelijk om energie te besparen? Slim omgaan met dag/nacht tarief scheelt ook al, wanneer mogelijk. Ik gok dat je een elektrische auto hebt bij dergelijkte aantallen, die slim opladen in de nacht scheelt je zo honderden euro's per jaar (bij zonnepanelen ziet dat er natuurlijk weer anders uit). Daarnaast kan je die mogelijk ook in de straat opladen, wat goedkoper is dan je huidige variabele tarieven (voor zolang dat duurt)

Dat geldt ook voor je thermostaat; die vervangen door een 'slim' model en efficiënte schema's instellen zijn extreem lage investeringen die je mogelijk na enkele maanden al terugverdiend met de huidige gasprijzen.
Uiteindelijk is het natuurlijk wel heel simpel, als je 'te weinig' panelen plaatst kan je niet je energierekening naar €0 krijgen, maar nog steeds wel honderden euro's per maand besparen.

Het is natuurlijk niet zo dat het nutteloos is om panelen te plaatsen, als je er niet voldoende kwijt zou kunnen om ál je energie op te wekken. Je betaalt nu 300 euro per maand aan stroom. Die zonnepanelen installatie heb je tegen de huidige prijzen inderdaad met 3 jaar volledig terugverdiend en daarna bespaar je ruim €3000 euro per jaar...

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 06-09-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sdk1985 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:48:

Of dat "gratis" is hangt af van de verhouding tussen en gasprijs en terugleververgoeding. Oftewel je energie contract. ik zou daar dus niet zomaar vanuit gaan, dat kan je potencieel geld kosten. en met een dergelijk overschot zou ik daar dus wel over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Notna schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:53:
1) Is alleen een beetje in te schatten als je aangeeft wat de inhoud van de te verwarmen kamers is, welke richting de kamers liggen, of er veel zon binnenkomt (in de winter) etc. Dan kan er namelijk gericht een advies gegeven worden mbt vermogen van de units en dus een grove schatting mbt verbruik.
2) Zie 1 voordat we hier mee aan de slag kunnen mbt tvt van de airco's
3) Altijd :)

Zie ook Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
1) inhoud van de te verwarmen kamers is ongeveer 190 m3. Richting is een beetje lastig aan te geven. Hoofdgedeelte (woonkamer) ligt eigenlijk helemaal centraal (ene kant buren, 2 onder een kap, andere kant liggen de andere ruimtes). De twee andere kamers liggen aan de oostkant van het huis, maar zijn in de winter iets kouder dan de hoofd woonkamer. Er komt in alle kamers wel redelijk wat zon binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Smobbo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:49:
Er worden al wat goede punten genoemd. Ten aanzien van een goede beoordeling van de voorgestelde panelen is het goed om te weten hoe je dak eruit ziet, ligging, etc.

Overigens is 6000kWh qua stroom echt serieus veel. Zo ongeveer 2x de norm… is dat logisch? (10 aquaria in de hobbykamer bijvoorbeeld ;) ).
Hoe hoog is je gasverbruik?
Gasverbruik: 1450 m3 per jaar. En stroom is inderdaad erg veel in vergelijking tot vergelijkbare woningen. Ik heb veel muziekapparatuur die nogal stroom vreten. Verder staat bij ons de airco op zolder veel aan in de zomer. Wasmachine en droger wordt ook heel veel gebruikt. Besparing is wel mogelijk natuurlijk, maar zie ik zou gauw niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Jackflash27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:14:
[...]

1) inhoud van de te verwarmen kamers is ongeveer 190 m3. Richting is een beetje lastig aan te geven. Hoofdgedeelte (woonkamer) ligt eigenlijk helemaal centraal (ene kant buren, 2 onder een kap, andere kant liggen de andere ruimtes). De twee andere kamers liggen aan de oostkant van het huis, maar zijn in de winter iets kouder dan de hoofd woonkamer. Er komt in alle kamers wel redelijk wat zon binnen.
Afhankelijk van de layout van de kamers kan je zelfs af met één binnenunit, maar ik denk zo te lezen dat dit dan lastig gaat worden om de temperatuur egaal te krijgen in alle ruimtes. Dan zou je 1 x een singlesplit kunnen doen of 1 x een multisplit met 2 binnendelen. Voor 190m3 kan je prima af met 4,2 kW (en welke van de 2 smaken je dan neemt maakt niet bar veel uit; zolang je maar aan dat totale vermogen zit ). Bij een niet hele gekke winter of zomer ben je dan 1000 tot 1300 kWh op een jaarbasis kwijt, incl. koelen zou ik zo inschatten (note: dat is puur op basis van eigen ervaring; hier kunnen geen rechten aan ontleend worden :+ )

Referentie: een 4.2 kW Daikin FTXM voor een 2-onder-1-kap uit 2008, noord gelegen met ~170m3 op te warmen inhoud waar ik op jaarbasis 900 tot 1100 kWh voor kwijt ben

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 06-09-2022 15:28 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
de Peer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:54:
[...]

snel weg dus bij die partij? die salderen per maand toch ipv per jaar? dat is een dure grap in de winter.
Klopt, maar ik heb nu nog geen zonnepanelen, dus ik heb daar nog geen last van. Ik switch overigens nu met enige regelmaat van energieleverancier, alleen schiet ik daar met variabel contract en de extreme prijzen bij alle leveranciers niet veel mee op.
Maar als het zonnepanelen worden, ga ik daar uiteraard meteen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 19:21
Ik zou toch eens kijken naar je energieverbruik, 6000Kwh p/j is gewoon echt veel, zeker als je niet elektrisch verwarmt of een EV hebt.
Daar zit de meeste gratis winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:55

Infant

It's a floating Dino!

Laten we inderdaad met 700 Euro per maand voorop stellend dat je die 'investering' gedwongen toch wel gaat maken.

De airco's verbruiken alleen maar stroom. Deze hebben dus geen terug verdien tijd. Als je het gas verbruik omlaag weet te halen, maar het stroom verbruik neemt met een factor 4 toe, dan heb je de kosten alleen verplaatst. Sterker nog, nu ga je in de zomer ook zitten koelen, iets wat je voorheen niet deed omdat koelen op gas zo lastig is. (R290.... :P)

Zonnepanelen zijn de afgelopen 10 jaar altijd een goede investering geweest, omdat die ook daadwerkelijk iets produceren wat je kunt verkopen, of zelf kan gebruiken.

Hoe je verder de kosten weet te verplaatsen hangt af van wat je nu hebt hangen. Als het straks -20 graden is buiten, ben je heel blij dat je nog gas hebt.

Als het niet zou koud wordt, gaat de Airco waarschijnlijk een betere (lees: Goedkopere) verwarming methode zijn.

Met een goede ketel, kan je uit 1m3 gas ongeveer 9kWh aan warmte halen.
Afhankelijk van het model Airco kun je een COP van 3,4 of soms 5 halen.

Als je 1.33 voor 9kWh gas betaald, en 58 cent voor 1 kWh moet je Airco een COP van meer dan 3.9 hebben om voordeliger te zijn.
Zo zie je dat koken op gas dus ook weer voordeliger is dan keramisch of inductie, want dat wordt met een COP van minder dan 1 gedaan.

Kortom, je moet het van de TLV hebben. Het zou zomaar kunnen dat stroom verkopen en gas terug kopen beter is.

Dit alles valt of staat bij het overheids beleid, de ideetjes van Putin en de welwilligheid van Rashid Al Maktoum omdat die de gasprijs indirect bepalen op het moment.

Het zou kunnen dat je straks 5 Euro/m3 betaald, en maar 1 Euro/kWh, dan zou het kunnen dat een airco weer ietsje voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
vassago schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:23:
Ik zou toch eens kijken naar je energieverbruik, 6000Kwh p/j is gewoon echt veel, zeker als je niet elektrisch verwarmt of een EV hebt.
Daar zit de meeste gratis winst.
Ja dat is een goed punt. Daar zal zeker wat te winnen zijn. We zijn niet de meest energiebewuste mensen. :/ Aan de andere kant: over een paar jaar zal er ook een electrische auto komen, het stroomverbruik zal dan naar rato alleen maar meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Dank iedereen voor de super goede reacties. Hier kan ik wel verder mee. Ik ga het allemaal eens rustig op een rijtje zetten en als ik meer vragen heb, meld ik me weer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:01
Jackflash27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:33:
[...]

Ja dat is een goed punt. Daar zal zeker wat te winnen zijn. We zijn niet de meest energiebewuste mensen. :/ Aan de andere kant: over een paar jaar zal er ook een electrische auto komen, het stroomverbruik zal dan naar rato alleen maar meer worden.
Dan sowieso zoveel mogelijk panelen op je dak gooien!
Wij kunnen er helaas maar 18 kwijt. Leuk, maar ik rij 40k km elektrisch per jaar, dat alleen al kost 8-9k kWh per jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Jackflash27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:21:
En stroom is inderdaad erg veel in vergelijking tot vergelijkbare woningen. Ik heb veel muziekapparatuur die nogal stroom vreten. Verder staat bij ons de airco op zolder veel aan in de zomer. Wasmachine en droger wordt ook heel veel gebruikt. Besparing is wel mogelijk natuurlijk, maar zie ik zou gauw niet gebeuren.
Meten is weten!! Slimme stekkers kosten je de kop niet.
Wellicht heeft de apparatuur een relatief hoog standby gebruik, wat je in de nacht kan afschakelen.

Als je airco's gaat plaatsen (en dan neem ik aan split units?) neem dat ding op zolder dan ook mee. Ik heb zelf ook zo'n mobiele unit, die vreet al snel >1000w oftewel 60 cent per uur / 6 euro voor 10 uur op een dag / al snel flink over de 100 euro per zomermaand. Een split unit is fors zuiniger en maakt minder herrie.
Overigens is aircoverbruik rechtstreeks met zonnepanelen op te wekken natuurlijk, dus van een afschalende salderingsregeling heb je dan nooit last.

Wasmachine en droger vervangen voor een efficiënter model? Drogen kost, ook met een warmtepompdroger tegen deze energieprijzen ook meer dan een euro per keer. Heb je nu een oudere droger, dan kijk je naar meerdere euro's per droogbeurt.

Nogmaals, meten is weten, maar met slimme aanpassingen kan je hier zo 100 euro per maand van je energierekening afsnoepen. En kan je ook uit met minder panelen, etc, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Infant schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:23:

De airco's verbruiken alleen maar stroom. Deze hebben dus geen terug verdien tijd.
Lol. Je vervangt er honderden euro's per maand aan gas mee. Tuurlijk heeft dat een terugverdientijd. Zeer rendabel ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
Infant schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:23:
Laten we inderdaad met 700 Euro per maand voorop stellend dat je die 'investering' gedwongen toch wel gaat maken.

De airco's verbruiken alleen maar stroom. Deze hebben dus geen terug verdien tijd. Als je het gas verbruik omlaag weet te halen, maar het stroom verbruik neemt met een factor 4 toe, dan heb je de kosten alleen verplaatst. Sterker nog, nu ga je in de zomer ook zitten koelen, iets wat je voorheen niet deed omdat koelen op gas zo lastig is. (R290.... :P)

Zonnepanelen zijn de afgelopen 10 jaar altijd een goede investering geweest, omdat die ook daadwerkelijk iets produceren wat je kunt verkopen, of zelf kan gebruiken.

Hoe je verder de kosten weet te verplaatsen hangt af van wat je nu hebt hangen. Als het straks -20 graden is buiten, ben je heel blij dat je nog gas hebt.

Als het niet zou koud wordt, gaat de Airco waarschijnlijk een betere (lees: Goedkopere) verwarming methode zijn.

Met een goede ketel, kan je uit 1m3 gas ongeveer 9kWh aan warmte halen.
Afhankelijk van het model Airco kun je een COP van 3,4 of soms 5 halen.

Als je 1.33 voor 9kWh gas betaald, en 58 cent voor 1 kWh moet je Airco een COP van meer dan 3.9 hebben om voordeliger te zijn.
Zo zie je dat koken op gas dus ook weer voordeliger is dan keramisch of inductie, want dat wordt met een COP van minder dan 1 gedaan.
leuke som. Maar hij betaald niet 1,33 voor 1m3 gas (of 9 kWh aan warmte). Die 1,33 is prijs per wattpiek voor de panelen.

Hij betaald 2,28/m3. Als je dan de rekensom doet zit je eerder op een COP van 2,4 (1m3 = 9kwh = 2,28. 9x0,60=5,40 bij cop1) een beetje airco (MHI/Daikin) doet dat zelfs op een koude winterdag.

Tenzij ze gas goedkoper maken en elektra duurder, kan een airco al uit zonder zonnepanelen. Laat staan MET zonnepanelen. En de laatste trend is toch elektra goedkoper, gas duurder.

Mijn airco heeft een SCOP van 5,1. Dus over een seizoen stoken een gemiddelde van 5,1 COP.

Dus als ik normaal 1000m3 nodig had voor verwarmen (dus niet warm water), dan kost me dat nu 9kWh/5,1=1,7
1,7*1000m3=1700 kWh

1000 * 2,28=2280 euro
1700 * 0,60=1020 euro

TVT kan je dan uitrekenen als je weet hoeveel gas je nu verbruikt voor je huis te verwarmen. Warm water kan met CV of een Warmtepompboiler.

Realistisch zou ik trouwens uit gaan van je m3 gas X 2 voor het aantal kWh.

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 06-09-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
de Peer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:51:
[...]

met de nadruk op 'gratis', want die stroom is wel 50-90 cent per kWh waard als je het gewoon verkoopt aan je leverancier.
Dat hangt een beetje van je situatie af. In mijn geval heb ik begin dit jaar een 5 jaar contract afgesloten voor ie 25/21 cent per kwh en 1,07 voor gas. Voorlopig zonde om dat open te breken. De ts zal een som moeten maken voor zijn situatie.

Ik heb vorig jaar toevallig de bovenverdieping voor 1500 Kwh verwarmd (SCOP =1) dus voorbeeldje

1) 1500 Kwh terug leveren voor TLV * 1500 = ?
2) 1500 Kwh stoken met elektrische kachels
3) Met airco verwarmen met 450% efficiëntie en dan 1300 Kwh overhouden. Levert per jaar TLV * 1200 op = ?
4) Met gas verwarmen x m3 * y tarief = ?

Alles staat of valt natuurlijk met je tarieven... Voor mij zou dit worden

1) +135 euro (en dan moet je nog verwarmen, zie optie 4)
2) 0
3) - 4000 euro (kosten airco) + 108 per jaar. Terugverdientijd van 37 jaar.
4) 150 m3 gas a 1,07 = -160 euro (wat me erg weinig lijkt, maar gas is 10.2 kWh per m3, dus zo kom ik op 150 m3. Wellicht is de ventilatorkachel veel efficiënter dan de CV omdat de lucht snel opwarmt. Maar realistisch gezien verwacht ik wel wat meer gas te stoken...).

Krijg je 0.50 cent terug dan kan die airco ineens 600 euro per jaar 'opleveren'. Dan moet je echter wel daadwerkelijk overproduceren. De ts zegt al 6000 Kwh te verstoken zónder airco icm met een 6400 Kwh systeem lijkt me dat dan niet aan de orde.

Dan gaat het er meer om of het stoken met SCOP=1 te duur wordt. Met 58 cent per Kwh kost dat stoken bijvoorbeeld 1500 Kwh. Met de airco zak je terug naar 193 euro en bespaar je dus 639 euro per jaar.

Maar dat staat los van de zonnepanelen (!).
1 euro per wattpiek is erg goedkoop vandaag de dag. 1,3 eerder gemiddeld en niets mis mee.

Zelf was ik 0.6 € per Wp kwijt, maar dat is met zelf leggen en voor de huidige crisis.
Maart dit jaar heb ik opnieuw offertes aangevraagd. Goedkoopste in 2021 zat op 1,11 per WP. Dit jaar zat de goedkoopste offerte op 0,90 (16 panelen, 6080 WP). Dat was via VEH. Nummer twee had 0,95 en nummer drie 0,98. Uiteindelijk voor nummer 3 gegaan. Dus dan vind ik 1,30 wel fors.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 06-09-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:38

V-8

sdk1985 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:33:
[...]

Dit jaar zat de goedkoopste offerte op 0,90 (16 panelen, 6080 WP). Dat was via VEH. Nummer twee had 0,95 en nummer drie 0,98. Uiteindelijk voor nummer 3 gegaan. Dus dan vind ik 1,30 wel fors.
Van wie krijg je die scherpe offertes? Eventueel per PB als dat niet openbaar mag.. :)

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:06
Jackflash27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:33:
[...]

Misschien een tip om homwizard p1 meter aan te schaffen.(+/- 30 euro) Dan kun je live je verbruik inzien van het geheel. Interessante is als je snachts zou kijken hoeveel je wegtrekt. Dan kun je meer bewuster sturen audio apparatuur helemaal uit te zetten dat je niet gebruikt.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Offens1490 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:52:
[...]

Misschien een tip om homwizard p1 meter aan te schaffen.(+/- 30 euro) Dan kun je live je verbruik inzien van het geheel. Interessante is als je snachts zou kijken hoeveel je wegtrekt. Dan kun je meer bewuster sturen audio apparatuur helemaal uit te zetten dat je niet gebruikt.
Goede tip, ga ik aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sdk1985 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:33:
[...]

Maart dit jaar heb ik opnieuw offertes aangevraagd. Goedkoopste in 2021 zat op 1,11 per WP. Dit jaar zat de goedkoopste offerte op 0,90 (16 panelen, 6080 WP). Dat was via VEH. Nummer twee had 0,95 en nummer drie 0,98. Uiteindelijk voor nummer 3 gegaan. Dus dan vind ik 1,30 wel fors.
Scherp hoor. Dat lukt niet in elke regio. Op tweakers zie je ook regelmatig mensen die 5 offertes opvragen en die zijn dan in de range van 1.5-2.5 € per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:06
de Peer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:59:
[...]

Scherp hoor. Dat lukt niet in elke regio. Op tweakers zie je ook regelmatig mensen die 5 offertes opvragen en die zijn dan in de range van 1.5-2.5 € per Wp.
Bereken je dat incl belasting of excl belasting?
Je krijgt 98% terug namelijk (-fortrait)

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Wat een prijzen, mijn schoonmoeder verbruikt 1500m3 gas en 1450kWh stroom, rekening komend jaar zou dik €450,- per maand worden. Nu nog €200,- p.m.
Volgende week komen er 12 zonnepanelen van 250Wp op haar dak, kosten incl. elektra materiaal €700,- (tweedehands MP) en begin oktober wordt er een 3,5kW LG split airco geplaatst voor €1275,- all-in.
Energiekosten volgend jaar waarschijnlijk onder de €200,- per maand.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Jackflash27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:21:
[...]

Gasverbruik: 1450 m3 per jaar.
Ik heb 1600 m3 gasverbruik vervangen door 1700 kWh verwarmen met airco en 350 kWh warmtepompboiler voor warm water. Zie deze blog en hier de cijfertjes van hoe ik 30x minder energie hoef te kopen.

Zonnepanelen op zichzelf zijn al rendabel.
Airco voor verwarmen op zichzelf is al rendabel.
Combinatie is nog rendabeler :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Offens1490 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:01:
[...]

Bereken je dat incl belasting of excl belasting?
Je krijgt 98% terug namelijk (-fortrait)
Geen idee, zijn niet mijn waarden.

forfait is alleen bij een 1e installatie onder de 10.000Wp.

Bij mijn uitbreiding heb ik niet eens btw teruggevraagd, want dan zou ik juist moeten betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 06-09-2022 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
V-8 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:48:
[...]

Van wie krijg je die scherpe offertes? Eventueel per PB als dat niet openbaar mag.. :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:55

Infant

It's a floating Dino!

Waah schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:28:
[...]

leuke som. Maar hij betaald niet 1,33 voor 1m3 gas (of 9 kWh aan warmte). Die 1,33 is prijs per wattpiek voor de panelen.
Ah, heel goed, dat veranderd de zaak.

Wat nog wel blijft is dat je in de zomer het zaakje gaat koelen, en je de "terugverdientijd" financieel gezien wat minder gaat merken.

Als de verwachting is dat gas duurder wordt en stroom goedkoper, blijft een airco gewoon 100% een goed idee en een must have. Of je er nou 100 Euro per jaar voor betaald, of 1000 per jaar mee bespaard.
En, als het omgekeerde gaat gebeuren, kun je altijd gewoon nog steeds op gas stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
Infant schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:49:
[...]

Ah, heel goed, dat veranderd de zaak.

Wat nog wel blijft is dat je in de zomer het zaakje gaat koelen, en je de "terugverdientijd" financieel gezien wat minder gaat merken.

Als de verwachting is dat gas duurder wordt en stroom goedkoper, blijft een airco gewoon 100% een goed idee en een must have. Of je er nou 100 Euro per jaar voor betaald, of 1000 per jaar mee bespaard.
En, als het omgekeerde gaat gebeuren, kun je altijd gewoon nog steeds op gas stoken.
Eens. Je gaat zeker koelen als je de mogelijkheid hebt. Guilty as charged.

Echter, als je het lucht/lucht topic leest zie je dat de meeste mensen niet boven de 200 kWh komen voor de hele zomer koelen. En we hebben best wat lange periodes met warmte gehad. Met de huidige elektraprijzen heb je het dan over ~100, misschien max 150 euro voor iets wat een luxe is. Je hoeft niet te koelen (en de meeste mensen koelen naar 24 graden, niet naar 20 want dat is echt niet fijn)

Airco's staan bekend als energieslurpers, en voor de mobiele units die je binnen zet en voor 200 euro van de Action haalt klopt dat. Maar split units zijn heel efficiente verwarmers, en nog efficientere koelers O-)

De elektraprijs moet fors omhoog tov de gasprijs om gas goedkoper te laten zijn... Uitgaande van een SCOP van 4,5 zou de elektraprijs de helft moeten zijn van de gasprijs om break-even te draaien. Een goede unit heeft een hogere scop, en de gasprijs is momenteel makkelijk 4 tot 5 keer duurder dan de electraprijs.

Dus om de vraag te beantwoorden van TS:
Ja, zonnepanelen zijn rendabel
Ja, Airco is rendabel
Ja, gezamenlijk zijn ze zeker rendabel :+

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 07-09-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Al rekenend wordt het allemaal een heel kostbaar verhaal. 21 panelen, 2 airco's, meterkast aanpassingen, etc. gaat me minimaal 20k kosten.

Ik vroeg me af of een warmtepomp nog een optie zou kunnen zijn? Mijn huis is goed geïsoleerd (uit 2001), dus voldoet in elk geval al aan die voorwaarde. Kan ik met een warmtepomp helemaal of grotendeels van het gas af? Moet ik nieuwe radiatoren aanschaffen bij een warmtepomp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jackflash27 schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:40:
Al rekenend wordt het allemaal een heel kostbaar verhaal. 21 panelen, 2 airco's, meterkast aanpassingen, etc. gaat me minimaal 20k kosten.
Ja, dus wel goed afvragen of het de kosten waard is. Maar dit zijn wel investeringen die je redelijk snel terug verdient.
Ik vroeg me af of een warmtepomp nog een optie zou kunnen zijn? Mijn huis is goed geïsoleerd (uit 2001), dus voldoet in elk geval al aan die voorwaarde. Kan ik met een warmtepomp helemaal of grotendeels van het gas af? Moet ik nieuwe radiatoren aanschaffen bij een warmtepomp?
die airco's zijn al je warmtepomp. Die zou je kunnen aanvullen met een warmtepompboiler, dan kun je van het gas af.

Je kunt je cv-ketel eens instellen op 45 graden en dan kijken of je je huidige huis warm kunt houden met de huidige radiatoren. Dan weet je of dat met een lucht/water warmtepomp later ook gaat lukken. Mocht dat krap worden dan kun je altijd nog de airco er bij aanzetten zodat het prima lukt.

Je betaalt momenteel gewoon de hoofdprijs voor alles. Als je zelf een beetje handig bent kun je flink besparen en wordt het zeer rendabel. Zo ben ik van het gas gegaan:

zelf 60 zonnepanelen (18.000 Wp) gelegd. 10.000 euro (excl. btw)
Daikin Airco in Italië besteld 1100 euro
inbedrijfstelling airco: 250 euro
Aanpassingen meterkast: 400 euro
Inductiekookplaat 11 kW : 500 euro
Warmtepompboiler Atlantic Explorer v3: 100 euro (na aftrek subsidie)
Installatie warmtepompboiler: 200 euro
Verkoop cv-ketel + radiatoren: via marktplaats nog 500 euro voor gekregen.

En ik heb dus sinds 2017 al een negatieve energierekening. In 2022 kreeg ik zelfs 5500 euro terug en in 2023 gaat het naar verwachting richting de 10.000 euro.

Maar soms lijken mensen te denken dat de investeringen automatisch rendabel zijn. Dat is niet zo. Je moet zelf kritisch blijven en ook gewoon 'nee' zeggen als er veel te hogen prijzen gerekend worden, want dat is slecht voor je business case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-06 18:25
Is een airco nog rendabel indien je niet meer mag salderen ?

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Snarfie31 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 04:47:
wat is je definitie van rendabel?
of je goedkoper uit dan dan verwarmen via gas?

Ja, wat zonder zonnepanelen is een airco ook 'rendabel'. met salderen wordt het alleen nog iets koper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:27

UTM

Snarfie31 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 04:47:
In de nacht is de combinatie airco + zonnepaneel nihil. Maar, dan heb je het effect van de efficiënte airco (ten opzichte van de CV).
Overdag heb je relatief (!) weinig zon nodig om een airco bijvoorbeeld het huis te laten verwarmen. Ik heb een jaren ‘30 vrijstaande woning (met matige isolatie) die ik sinds januari (plaatsing airco) stabiel op 19 graden heb gehouden waarbij minimaal de helft van de tijd m’n airco ‘gratis’ draaide vanwege de (ook in de wintermaanden geringe) opwek van de zonnepanelen. Kanttekening: heb 21 panelen van 400WP verdeeld over oost/zuid/west.
Lang verhaal kort: in mijn optiek is combinatie een win-win situatie. Ook zonder salderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Een airco is een efficiëntere manier van koelen/verwarmen. Je hebt daarnaast de "bonus" van koelen als je enkel voor verwarming zou kiezen.
Door de cop van een ac gebruik je veeeel minder stroom dan bijvoorbeeld een straalkacheltje, IR paneel, of een cv ketel (ook als die goed afgesteld is, kom je daar vaak toch wat hoger uit, vooral ook door dingen als minimale vermogen dat vaak wat te hoog is voor het gebruik) dan voeg je daar eventueel zonnepanelen aan de mix toe, die leveren "gratis" electrische energie die je dan in die zeer efficiënte temperatuur converter kan duwen.

Met of zonder panelen... Rendabel!
Met of zonder salderen... Ook.
Pagina: 1