Ik heb het onderwerp lang weten te vermijden, maar met de stijgende energieprijzen kan ik er toch niet meer omheen. Ik betaal nu een maandelijks voorschot van ca. 700 euro aan gas/stroom en het loopt echt uit de klauwen. Ik kreeg her en der wat adviezen over het plaatsen van zonnepanelen i.c.m. 2 airco's, die in de winter de benedenverdieping dan kunnen verwarmen en ik zo gasverbruik kan besparen. Mijn jaarlijks stroomverbruik is nu 6000 kWh. 1 offerte ziet er als volgt uit:
Totaal aantal panelen 21
Type panelen Longi 405 Full-Black
Totaal Watt piek 8.505 Wp
Prijs per Watt piek € 1,33
Type omvormer SolarEdge 7K E-series
Type optimizers SolarEdge S440
Verwachte opbrengst in het eerste jaar 6.405 kWh
Opbrengst 1e jaar in euro (€ 0.58 per kWh) € 3.714,90
Terugverdientijd 3,1 jaar
Prijs voor btw-teruggave € 13.692,36
Prijs na btw-teruggave € 11.316,00
Als ik er nog 2 airco's bij koop, komt er nog eens een kleine 3000 euro bij (?). Het is een hele flinke investering die ik dan moet doen. Ik vraag me af of het het wel waard is. Dat hangt ook af van het stroomverbruik van de airco's (verwarmen in de winter, koelen in de zomer). Mijn vragen:
1) Hoeveel stroom verbruiken deze airco's per jaar ongeveer (koelen en verwarmen). Dit komt dan nog bij de 6000 kWh die ik nu verbruik
2) Wat is de terugverdientijd van dit hele verhaal?
3) Hebben jullie adviezen wat ik in deze situatie het beste zou kunnen doen? Is het de investering waard volgens jullie?
Kortom: ik wil graag investeren in verduurzaming, maar ik twijfel heel erg of dit voor mij niet te gortig gaat worden en of het de investering waard is.
Alvast dank voor het meedenken.
Totaal aantal panelen 21
Type panelen Longi 405 Full-Black
Totaal Watt piek 8.505 Wp
Prijs per Watt piek € 1,33
Type omvormer SolarEdge 7K E-series
Type optimizers SolarEdge S440
Verwachte opbrengst in het eerste jaar 6.405 kWh
Opbrengst 1e jaar in euro (€ 0.58 per kWh) € 3.714,90
Terugverdientijd 3,1 jaar
Prijs voor btw-teruggave € 13.692,36
Prijs na btw-teruggave € 11.316,00
Als ik er nog 2 airco's bij koop, komt er nog eens een kleine 3000 euro bij (?). Het is een hele flinke investering die ik dan moet doen. Ik vraag me af of het het wel waard is. Dat hangt ook af van het stroomverbruik van de airco's (verwarmen in de winter, koelen in de zomer). Mijn vragen:
1) Hoeveel stroom verbruiken deze airco's per jaar ongeveer (koelen en verwarmen). Dit komt dan nog bij de 6000 kWh die ik nu verbruik
2) Wat is de terugverdientijd van dit hele verhaal?
3) Hebben jullie adviezen wat ik in deze situatie het beste zou kunnen doen? Is het de investering waard volgens jullie?
Kortom: ik wil graag investeren in verduurzaming, maar ik twijfel heel erg of dit voor mij niet te gortig gaat worden en of het de investering waard is.
Alvast dank voor het meedenken.