Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-11 10:20
beste,

ik beschik over een woning in de catogorie c klasse energie.

koken wordt all inductie.
vloerverwarming wordt gemaakt als hoofdverwarming.
de oppervlakte is 75m2. over 1 verdieping.
moderne hr++ glass.
glasswoll isolatie overall.
huis ingeklemt tussen andere apaterementen. of te wel gratis vloer isolatie

mocht ik de vve gek genoeg krijgen zit ik nu met 3 opstellingen in me gedachten.
1. warmtepomp + nieuwe gas cv
2. all electric. warmtepomp.
3. warmtepomp + bosch nefit tronic heat. cv ketel (electrish)

mijn voorkeur is gasloos, maar is het werkzaam dat is nog de vraag.
ik zoek naar onderbouwend advies. en ervaringen zijn uiteraard ook welkom.

graag hoor ik van u
Michiel

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt veel achtergrondinformatie vinden in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic waar ook te vinden is welke info er nog meer nodig is voor een goed advies.

Daarnaast is het goed om, bij een warmtepomp, te bedenken waar hij buitenlucht zou kunnen aanzuigen en wegblazen zonder overlast te geven. Dit heeft bij appartementen extra aandacht nodig, de luchtgaten van een warmtepomp zonder buitenunit zijn al snel 2x20cm doorsnede.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ga zeker nooit of te nimmer voor optie 3. Zo'n electrische CV is zeer onzuinig en is te duur in aanschaf; dan kan je beter een electrisch kacheltje van 30€ zetten in elke ruimte die je wil verwarmen.
Een warmtepomp heeft voor evenveel warmte 3 à 4 keer minder electriciteit nodig (dus ook minder zware electriciteitsaansluiting).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• michielsweb
naftebakje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:07:
Ga zeker nooit of te nimmer voor optie 3. Zo'n electrische CV is zeer onzuinig en is te duur in aanschaf; dan kan je beter een electrisch kacheltje van 30€ zetten in elke ruimte die je wil verwarmen.
Een warmtepomp heeft voor evenveel warmte 3 à 4 keer minder electriciteit nodig (dus ook minder zware electriciteitsaansluiting).
dat klinkt als een gedegen punt om mee te nemen in de overwegingeen. bedankt voor dit argument!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
Gezien de grootte van het appartement en vermoedelijk bijbehorende lage gasverbruik is de kans groot dat stoken op gas nog steeds de meest goedkope optie is.

• michielsweb
gas verbruik is circa 1000 kuub, daar moet nog vloerverwarming vanaf.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
michielsweb schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:16:
gas verbruik is circa 1000 kuub, daar moet nog vloerverwarming vanaf.
Oei, dat is voor een appartement erg hoog.
Volgens de koevlaas methode 5 kW
Tsja, weet niet hoe groot je complex is maar zou informeren of er geen lucht-water warmtepomp op het dak kan en de rookgasafvoer gebruiken als leiding naar je appartement.
Pagina: 1