Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV systeem uitbereiden; uitbereiden of 2 systemen

Pagina: 1
Acties:

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 21:31
Beste allemaal,

In december 2016 heb ik (zelf) de volgende installatie neergelegd:
- 12x JA Solar 285Wp panelen met geïntegreerde SE Optimizers. Totaal 3420Wp.
- 1x Solar Edge SE3000HD Wave, destijds een van de eerste.
Dit ligt op ongeveer 80 graden, dus bijna West. Dakhelling 35gr.

Dit heeft me in de afgelopen jaren het volgende opgeleverd:
- 2018: 2,97MWh
- 2019: 2,85MWh
- 2020: 2,75MWh
- 2021: 2,45MWh (defecte optimizer laat opgemerkt)
- 2022: 2,50MWH tot aan vandaag

Dit was altijd goed in balans met ons verbruik. Eerdaags komt er een derde telg, en "ooit" wordt de Panasonic Monobloc geleverd die al sinds maart in bestelling staat.

Het energieverbruik zal dus stijgen. Daarom wil ik het PV systeem alvast uitbereiden. Het beoogde vlak is het platte dak van de aangebouwde garage. Hierop kan ik onder 5gr helling, eveneens 80gr west, nog zo'n 3,2KWp kwijt. Gezien de helling en de lagere hoogte t.o.v. maaiveld, verwacht ik geen top-opbrengst, maar dit dakvlak ligt nu eenmaal veruit het meest voor de hand voor nu. Op dit systeem verwacht ik aardig wat schaduwval.

Destijds koos ik voor Solar Edge vanwege de gadget-factor. Als ik kijk wat elk paneel heeft opgewekt ten opzichte van het best-scorende paneel, is het totale verschil 750KWh, op een totale opbrengst van 16,34MWh. Gechargeerd gezegd hebben de optimizers me 4,5% winst opgeleverd.

Nu heb ik denk ik een paar opties, waarbij ik ze heb gesorteerd van eenvoudig naar minder eenvoudig (bekabeling etc)

1. Het nieuwe systeem op een aparte, eenvoudige omvormer plaatsen
Juist de nieuwe panelen hebben in mijn ogen baat bij optmizers, terwijl het huidige systeem hier beperkt baat bij heeft.
2. Het tweede systeem met een aparte SE3000HD aansluiten.
3. De bestaande panelen op een "eenvoudige" omvormer plaatsen, en de SE3000HD gebruiken voor de nieuwe panelen.
4. De huidige SE omvormer vervangen door een 3-fase omvormer, en alle panelen hierop aansluiten.
Is wel het meest overzichtelijk, maar de investering is wel relatief hoog, en de bekabeling/elektra vraagt extra effort

De twee dakvlakken zijn aangrenzend, dus ze zijn relatief eenvoudig te koppelen. Bijkomende factor is natuurlijk wél dat ik her en der zie dat de SE systemen slecht leverbaar zijn, en dat omvormers van andere merken doorgaans redelijk goed leverbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eklpp7Cshmc9P1FI6gHlhdUCBZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZm6TdOqBtkhcMhiNdlYqnSQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_eViFxPUzXTCcPMTyAMJNeZ9_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAbivoMN2R5VXHSuWq8VnVDC.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik hoor héél graag welke opties jullie absoluut wél en welke jullie absoluut níet zouden aanraden. De voorkant van het huis is echter een no-go.

Bvd!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het wordt een ander dakvlak, dus als je de oriëntatie aanpast kan je meer panelen op dezelfde omvormer kwijt.
Je kunt met de SE designer simuleren wat je aftopverliezen worden en hoe veel panelen je er bij kan doen voordat SE het te bont vindt worden.
Dat zou optie 5 worden ;)
Ik denk dat dat het goedkoopst wordt.
(overigens overschat je de meeropbrengst die de optimizers je hebben gegeven flink, maar dat is een andere discussie).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Laro
Dank Proton!

Op zich is de investering niet van het grootste belang. Het grootste doel is in mijn ogen om zo veel mogelijk van mijn toekomstige verbruik af te dekken met zonnepanelen. Jouw insteek is dat je met méér panelen op één omvormer sneller het maximale piekvermogen van de omvormer bereikt, en je dus gedurende de dag een gemiddeld hogere opbrengst hebt? Ik kan me echter wel voorstellen dat als je bijna 7KWp neerlegt, je dan ook best wel veel momenten hebt dat je (kostbare) energie verliest omdat je snel aan de 3KWp grens van de omvormer komt.

Mbt de optimizers heb je absoluut gelijk hoor, maar die discussie is hier denk ik niet op z'n plaats. Hiermee probeerde ik duidelijk te maken dat inzetten van een normale omvormer op het huidige systeem, en de SE-omvormer te gebruiken op het nieuwe systeem, geen hele domme zet zou moeten zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt geen ruimte op oost? Dat is een stuk gunstiger met oog op geen saldering.

En tevens kun je dan waarschijnlijk zonder echt serieuze aftop op de bestaande SE3000H mee.

Trek alles wat je overweegt met SolarEdge door SolarEdge designer. Die software is gewoon de baas van alles SolarEdge.

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 06-09-2022 19:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Laro
Ronald schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:12:
Je hebt geen ruimte op oost? Dat is een stuk gunstiger met oog op geen saldering.

En tevens kun je dan waarschijnlijk zonder echt serieuze aftop op de bestaande SE3000H mee.
Dankjewel Ronald,

Ruimte op Oost heb ik helaas niet. Wel NO op het schuurdak, maar daar zit nog tien meter tuin tussen. Ik zal het geheel door de designer halen en eens kijken wat eruit komt.

Mocht iemand in de tussentijd nog advies hebben, ik lees het graag.