Hoe kan ik onze woning het beste bijverwarmen zonder gas?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-02 10:12
Hallo allemaal,

een brede vraag, die ik hopelijk toch specifiek genoeg kan maken met de volgende introductie:

wij wonen in een jaren '80, geschakelde hoekwoning met vloeroppervlak van 200m2. Woonkamer is zo'n 35-40m2 groot, plafond rond de 2,5 meter hoog. We verwarmen momenteel alleen de woonkamer + hal via vloerverwarming die wordt aangestuurd door onze nefit ecomline hr excellent. Incidenteel gaat er een radiator open, maar dat gebeurt niet vaak.

We zijn druk bezig met isoleren (vloer en gevel zijn al gedaan, glas gaat van dubbelglas grotendeels naar HR++, en het dak staat op het programma), en zetten de thermostaat eigenlijk niet boven de 19 graden.

Ons gasverbruik is naar schatting dit jaar zo'n 1100m3, wat volgens mij best netjes is voor ons soort woning met 3 jonge kinderen.

Wat ik nu zoek is of er een tijdelijke oplossing is voor deze winter, om zonder gas te gebruiken, de boel beneden sneller op te warmen en eventueel in het weekend bijvoorbeeld bij te verwarmen.

De reden dat ik hieraan denk is, dat we moment een geschat overschot van zo'n 1500 KwH per jaar hebben door onze zonnepanelen. En we hier nog maar 9 cent over 1 KwH terugkrijgen. Voelt dus vrij zonde, financieel gezien, om daar niet iets nuttigs mee te doen met de huidige hoge gasprijzen.

We hebben momenteel een vrij oude airco in de slaapkamer met buitenunit in de tuin. Gebruiken we eigenlijk nooit, of er moet 40+ graden aankomen. Voor komend jaar wil ik kijken naar de mogelijkheid om een inverter airco in de woonkamer toe te voegen om mee te verwarmen zodat we minder gas nodig hebben.

Maar nu dus een tijdelijke oplossing, voor als het echt koud wordt en we het gasverbruik wat willen beperken in de belangrijkste leefruimte.

Ik ben druk aan het kijken welk soort kachel je dan zou moeten nemen (straal, convector, infrarood, ventilator, olie, keramisch?), en hoeveel watt. Kunnen we bv 100 dagen lang, 5 uur 1000W bijverwarmen?

Maar hoe meer ik o.a. hier lees, hoe nuttelozer het lijkt te zijn. Daarom hier de vraag of het zin heeft om de ongeveer 1500KwH die we over hebben, kunnen gebruiken om tijdelijk bij te verwarmen, in de winter die er nu aankomt.

En zo ja, natuurlijk: hoe? Wat is dan de beste oplossing? Maakt het nog wat uit welk type kachel in de woonkamer dan het beste zou werken?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Energetisch én financieel kan je profijt hebben met een warmtepomp of een airco.

Financieel kan je ook een beetje profijt hebben met een inefficient verwarmingsapparaat, zoals degenen die je noemt. Als je dat doet, is zo lokaal mogelijk verwarmen het verstandigst. Ik zou zeggen dat een infraroodpaneel boven de verblijfsplek een goede kandidaat is.

Maar eigenlijk is het helemaal gewoon een onzalig idee en moet je het niet doen. We zitten midden in een energieoorlog en een klimaatcrisis; en het is heel onverstandig om op deze manier extra gasverbruik in Nederland te veroorzaken zodat jouw stomme inefficiënte elektrische verwarmertje aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
als je iets elektrisch gebruikt, zet er dan een ventilator op zodat de warmte zich beter verspreidt. (advies zonder enige natuurkundige onderbouwing; maar je ziet het ook bij radiatoren dat die gebaat zijn bij actieve ventilatie).

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
stap 1:
check die terugleververgoeding eens geod. Je verhaal klinkt alsof je bij Eneco zit. Het is op dit moment een beetje afhankelijk van je contract hoe het nou precies berekend wordt, maar voor mijn contract is het zo dat alle overproductie t/m 5 september 2022 tegen de oude veel hogere TLV wordt afgerekend. Dus is de "waarde" van die stroom veel hoger dan 9 cent/kWh.

Als je denkt 1500 kWh over te hebben EN zeker weet dat je er maar 9 cent voor krijgt dan kun je overwegen die 1-op-1 op te stoken met de genoemde kachels. Type maakt heel weinig uit, toch allemaal COP van ~1. Met die 1500 kWh kun je daarmee ongeveer 190 m3 aardgas vervangen (uitgaan van energieinhoud van 8 kWh thermisch per m3 aardgas).

Waarom wil je niet gewoon de komende maanden aan inverter airco neerzetten? veel toekomstbestendiger en waarschijnlijk qua planning ook handig omdat het drukste seizoen voor de airco boeren nu net afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
@eamelink, ben ik helemaal met je eens, maar ik wil toch ook de energierekening waar mogelijk enigszins betaalbaar proberen te houden icm het zuinige gedrag dat we nu al wel hanteren.

@JJ Le Funk we hebben in de enige ruimte waar de radiator wel eens open gaat van die radiatorventilatoren gehangen, en dat lijkt inderdaad wel wat nut te hebben. Bij een kachel schijnen ze meer lawaai te maken, maar dat is geen probleem.

@Fr33z we zitten bij Oxxio, en onze jaarnota wordt momenteel gemaakt, dus ik denk dat het vanaf nu slechts 9 cent zal worden, maar ik check dat nog even. Zonnepanelen liggen er pas sinds mei, dus het is vooral een gok op basis van de mogelijke capaciteit.

Fijn om te weten dat dit zo'n 200m3 gas kan zijn, dan weet ik gelijk over welk bedrag we het hebben.

Dat ik nu nog niet naar een airco kijk heeft 2 redenen: ik hoorde dat het juist nu heel druk was en je er dit jaar toch niet meer tussenkomt, en ik moet mijn vrouw nog overtuigen van een 'lelijke' unit in de woonkamer. Daar ben ik onlangs mee begonnen, gelukkig lijkt het besparingsargument wel te werken :)

Ik ga er in ieder geval even naar kijken en misschien een paar partijen uitnodigen om te kijken naar de mogelijkheden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
als je wel een airco gebruikt zou je er 4x zoveel energie uit kunnen halen, en kun je dus meer richting de 800 m3 aardgas vervangen (of ja, hangt beetje af van hoeveel je doucht/warm water gebruikt etc.). Maar met huidige prijzen van aardgas is die investering er snel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
@Fr33z, we gaan er zeker naar kijken, dank je wel alvast. Ik zie nu nog wat praktische problemen (in de woonkamer is bv maar 1 logische, beschikbare plek om zo'n ding op te hangen, en is dat dan genoeg etc.), maar dat valt uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Steinumstein gewoon een warmtepomp aanschaffen (geen hybride), aangezien je al vloerverwarming hebt. Gaat het overschot aan stroom wel aan op. Kun je gas nog gebruiken voor warm water of te koken en op termijn kun je dat ook vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door ZuinigeRijder op 06-09-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:00

ericplan

5180 Wp PV

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:36:
@Steinumstein gewoon een warmtepomp aanschaffen (geen hybride), aangezien je al vloerverwarming hebt. Gaat het overschot aan stroom wel aan op. Kun je gas nog gebruiken voor warm water of te koken en op termijn kun je dat ook vervangen.
Mag je voor komende winter toch aan de slag met een elektrische kachel. Geef je weinig kans om voor komende winter nog een warmtepomp aan te schaffen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
@ZuinigeRijder weet niet of ik dit heel serieus moet nemen, maar als het kan... ik begreep dat je daar echt wel stevige isolatie voor moet hebben, waar wij waarschijnlijk niet aan voldoen.

En verder wat @ericplan zegt :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Steinumstein schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:44:
@ZuinigeRijder weet niet of ik dit heel serieus moet nemen, maar als het kan... ik begreep dat je daar echt wel stevige isolatie voor moet hebben, waar wij waarschijnlijk niet aan voldoen.

En verder wat @ericplan zegt :(
Nou ja, je hebt maar 1100 m3 gasverbruik. Ik had 1600 m3 gasverbruik en heb dit met een airco vervangen door ongeveer 1700 kWh en later een warmtepompboiler voor warm water (350 kWh). Zie ook deze blog.

Aangezien je nog gaat isoleren, zal het verbruik nog meer omlaag gaan van de warmtepomp. Ik zou dus niet investeren in een airco beneden, aangezien er al vloerverwarming is. En wanneer je de stap naar warmtepomp blijft uitstellen....wachttijden zullen lang blijven. En ook een airco plaatsen heeft een wachttijd.

Misschien kun je begin volgend jaar al een gedeelte opmaken aan het overschot, ik weet natuurlijk niet welke wachttijden er zijn. In ieder geval volgend jaar.

1500 kWh opmaken met een kacheltje kan natuurlijk altijd, maar is niet duurzaam, aangezien de meeste stroom gewoon ook met gas gemaakt wordt. Financieel is dit aantrekkelijk, maar in ieder geval niet duurzaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:58
Met 1100 kuub gas kun je echt wel aan de warmtepomp, zeker wanneer je nog verder gaat isoleren zoals je beschrijft.
Die 1500 kWh door een elektrische kachel jagen is wel heel erg zonde, dat kost een hoop gas in de centrale al zul jij het op je bankrekening niet merken. En dan moet je echt heel zeker weten wat je overschot gaat zijn en of je dit over de juiste periode kunt salderen anders kan het een heel dure manier van verwarmen worden.

Ik zou proberen naar de langere termijn te kijken; of je ergens in de loop van volgend jaar een warmtepomp geïnstalleerd kunt krijgen voordat het stookseizoen '23 begint.
Of als daar nog geen budget voor is om dan alsnog die airco zsm opgehangen te krijgen, als je die binnen 2 maanden kunt krijgen dan heb je daar nog bijna het hele komende stookseizoen profijt van en de jaren daarna, dat scheelt zo de helft op je gasverbruik weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
@ASW1 en @ZuinigeRijder dat klinkt positief, ik ga je blog lezen en naast de airco ook eens kijken hoe het met een warmtepomp zou gaan. We hadden laatst iemand langs voor de ketel, en die was daar niet zo positief over - een volledige dan.

Ik verwacht trouwens wel een hoger gasverbruik in de toekomst, want we hebben 3 jonge dochters die nu nog niet veel geven om douchen, en nauwelijks op hun kamers zitten voor huiswerk. Wat dat betreft positief dat het ook bij 1600m3 zou kunnen.

For now dus misschien eventueel een keer een klein kacheltje op de kop tikken, voor als we het niet uithouden. En zsm kijken wat voor de toekomst het handigst is: airco of warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Steinumstein schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:59:
En zsm kijken wat voor de toekomst het handigst is: airco of warmtepomp.
Een airco is een warmtepomp ;)

Gezien je vloerverwarming ligt een lucht/water warmtepomp het meest voor de hand. Dat wordt meestal toch als meer comfortabel ervaren dan verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp. En ze zijn ook nog eens efficiënter.

Elektrisch verwarmen met een kacheltje is financieel interessant vanwege de administratieve salderingsregeling. Voor ons klimaat is het een drama, want direct dat gas thuis verbranden is veel efficiënter dan er eerst elektriciteit van maken en dat omzetten in warmte. In de donkere koude maanden hebben we nog totaal geen overschot aan duurzame elektriciteit, dus je zorgt op deze manier voor extra uitstoot. Ook iets om mee te nemen in je overwegingen, denk ik. Hoop ik.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Steinumstein schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:59:
@ASW1 en @ZuinigeRijder dat klinkt positief, ik ga je blog lezen
Vergeet ook niet deel 3 van de blog te lezen (met cijfertjes) met hoe ik 30x minder energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
Gizz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:08:
[...]

Een airco is een warmtepomp ;)

Gezien je vloerverwarming ligt een lucht/water warmtepomp het meest voor de hand. Dat wordt meestal toch als meer comfortabel ervaren dan verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp. En ze zijn ook nog eens efficiënter.
Klopt natuurlijk :)

Fijn om te horen dat lucht/water efficiënter zou zijn dan lucht/lucht. Is er ergens te zien hoe stevig je woning geïsoleerd zou moeten zijn om zo'n ding rendabel in te zetten, ook wanneer het buiten -10 wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Steinumstein dit is een goede plek om te starten: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
ik zat als volgt te denken voor wie een open keuken heeft met keramische kookplaat: grootste pitje op vol vermogen aangooien en dan daarachter een latje van die radiator-fans die de warmte over de plaat de woonkamer inblazen.
dit scheelt de aanschaf van een elektrische kachel.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:32
@Steinumstein kort door de bocht: niet.
En kWh aan warmte uit een warmtepomp is goedkoper dan een kWh aan warmte uit gas.

Mits je de warmtepomp niet vraagt en te hoge temperatuur te maken.

Hiervoor heb je een heel riant afgifte systeem nodig. Een vloer is dat doorgaans.

Isoleren is geen eis, het maakt het makkelijker om aan voldoende afgifte te komen en is natuurlijk duurzamer en kostenbesparend op lange duur.

Ga je je slaapkamers op 20 graden houden in je huidige situatie? Vrijwel zeker niet. Woonkamer? Vrijwel zeker wel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:16:
ik zat als volgt te denken voor wie een open keuken heeft met keramische kookplaat: grootste pitje op vol vermogen aangooien en dan daarachter een latje van die radiator-fans die de warmte over de plaat de woonkamer inblazen.
dit scheelt de aanschaf van een elektrische kachel.
een elektrische kachel kost een paar tientjes, waarom dan knutselen met radiator fans en keramische kookplaat die eerder kapot gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:22:
[...]

een elektrische kachel kost een paar tientjes, waarom dan knutselen met radiator fans en keramische kookplaat die eerder kapot gaat 8)7
kookplaat heeft zijn eigen groep in de meterkast en is veel krachtiger dan een elektrisch kacheltje.
stel je hebt de hoofdverwarming permanent uitgezet maar wil de temperatuur in de woonkamer snel iets ophogen, dan heb je wel vermogen nodig kortstondig.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Steinumstein schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:57:
[...]

Klopt natuurlijk :)

Fijn om te horen dat lucht/water efficiënter zou zijn dan lucht/lucht. Is er ergens te zien hoe stevig je woning geïsoleerd zou moeten zijn om zo'n ding rendabel in te zetten, ook wanneer het buiten -10 wordt?
Alleen in de nacht wordt het -10 en dan hoor je in bed te liggen.
Maar als het goed koud wordt wil je in ieder geval het hele huis vorstvrij kunnen houden, en een plek hebben waar je redelijk comfortabel langere tijd kan verblijven. Meestal wil je dat dat de zithoek is.
Die zithoek kan je bijverwarmen met infrarood straling.
Dat kan met panelen, en met kacheltjes, en met lampen.

Straalkachels zijn al gauw te krachtig om in een woonkamer als bijverwarming te gebruiken.
Zelf gebruik ik straalkacheltjes ontworpen voor campinggebruik, 300 tot 400 Watt per element, en die dingen zijn nog heel betaalbaar ook.

https://www.allesvoordeli...-kachel-sunnywarm-30.html

Met 3 van die kacheltjes op de 300W stand krijg jij echt wel de zithoek comfortabel, als de rest van de woonkamer d.m.v. vloerverwarming op 16 graden is gebracht.

En ook als de warmtepomp is geïnstalleerd kan je die kacheltjes gebruiken om LOKAAL comfort aan te brengen.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001

paQ

Nou, het is ook nog maar zien hoeveel er van die 1100 afgaat na al je maatregelen,
Wij hebben ook 1100 m3 gas, maar dan staat (stond?) de vw wel heel de dag op 22.

nieuwe maatregelen:
-korter douchen (vooral kinderen)
-minder vaak bad laten vollopen
-mijn vrouw krijgt eigen kantoortje in een kamer boven ipv in de woonkamer (die dus daarom op 22 staat hele de dag)
-puntdak is geisoleerd in maart

Verder in maart een 2e PV erbij gelegd. Eneco gaat nu ook terug naar 9 cent, dus ik wil me nu laten uitbetalen, van dat geld een WP boiler aanschaffen waardoor het gas nog verder terug kan. Het verbruik daarvan kan ik dekken middels mijn overschot.

Verder snap ik @Steinumstein ook wel een beetje. Ik verwarm op beide bovenverdiepingen alles lokaal met een COP1 elektrische verwarming. Het hoeft allemaal nooit lang aan daar, en als, dan maar heel lokaal.

Toevallig vandaag in de gang zelfs een ir vloerverwarming geïnstalleerd. 800W, is binnen 2 min op 40 graden :o Wanneer die aan gaat? nou als het echt koud is, en ik de gang op 17 wil krijgen ipv 15, dan is het boven ook net iets minder fris.

Ieders situatie is anders. Had ook graag aan de wp gegaan, maar dan had ik mijn gang nog steeds niet verwarmd ermee. (heb geen cv meer, behalve dan de vloerverwarming in kantoor, woonkamer en keuken.)

Airco in je woonkamer installeren is ook lang geen gek idee. En ik denk dat je dat nog best voor elkaar kunt krijgen voor de winter. Verwarmt ook snel. Ik blaas in de winter mijn kantoor in de ochtend even vol warme lucht, maar ik vind het verder een verschrikkelijke verwarmingsmethode.

je hebt ook IR matten die je onder een tapijtje kan leggen bijv. Heb je heel lokaal warme voeten.
Warme voeten > behaaglijk gevoel. Daarom alleen al ben ik niet zo van een andere stralingsmethode.

hoe dan ook: ik zou je overschot laten uitbetalen en daarmee een volgende maatregel nemen en gewoon gas stoken ipv een inefficiënte manier erbij nemen 'ter vervanging' van een methode die gewoon werkt en die je immers al hebt!

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 06-09-2022 21:00 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:57
Een maatregel die je met zekerheid kunt nemen die je door de koudste periodes heen kan brengen is het verwarmen van de personen in je woning en niet de woning zelf. De thermostaat flink terug naar 16-17 graden of zo en iets als een paar oplaadbare elektrische dekens aanschaffen. Kosten 150 euro per stuk of zo. Stoov, the.plaid, Amazon, Boll op allerlei plaatsen vind je ze.

Verbruik bijna te verwaarlozen zeker gezien je overcapaciteit qua electra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
delpit schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:01:
Een maatregel die je met zekerheid kunt nemen die je door de koudste periodes heen kan brengen is het verwarmen van de personen in je woning en niet de woning zelf. De thermostaat flink terug naar 16-17 graden of zo en iets als een paar oplaadbare elektrische dekens aanschaffen. Kosten 150 euro per stuk of zo. Stoov, the.plaid, Amazon, Boll op allerlei plaatsen vind je ze.

Ik ga in ieder geval eens investeren in een thermometer. Vorige winter was natuurlijk behoorlijk zacht en toen heb ik het in m'n onverwarmde kantoortje (flink wat dubbel glas om me heen) zonder al te veel moeite uitgehouden met thermoshirt, trui en af en toe een kruik.

Thermostaat staat meestal op 19 overdag, en in de avond terug naar zo'n 17. Daar moet ik nog een beetje een balans in vinden. Zelf zou ik 17/18 ook prima vinden, maar m'n vrouw werkt in de woonkamer en noemt het dan te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
JJ Le Funk schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:09:
[...]

kookplaat heeft zijn eigen groep in de meterkast en is veel krachtiger dan een elektrisch kacheltje.
stel je hebt de hoofdverwarming permanent uitgezet maar wil de temperatuur in de woonkamer snel iets ophogen, dan heb je wel vermogen nodig kortstondig.
Alleen is die kookplaat helemaal niet gemaakt om zijn vermogen zo af te geven.
Normaliter zou het vermogen via contact met de pan daarheen gaan. Nu moet het afgegeven worden aan de lucht via een minimaal oppervlak. Die plaat zal gewoon in oververhittingsbeveiliging schieten en/of stuk gaan

Dan zul je er al een bult oppervlak aan toe moeten voegen in de vorm van grote koelblokken oid.
2+kW aan de lucht afstaan is gewoon niet zo makkelijk (en totaal onnodig in een normaal geisoleerd huis).

Los van het punt dat COP=1 oplossingen de hele energiecrisis alleen maar erger maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
timberleek schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:04:
[...]
Alleen is die kookplaat helemaal niet gemaakt om zijn vermogen zo af te geven.
[...]
en met een gietijzeren pan met water erop (afzuigkap uit), mits de lucht erg droog is?
even los van het idee om een ventilator er op te zetten, het valt mij altijd op hoeveel warmer de huiskamer aanvoelt als gevolg van een kooksessie en dan staat de afzuigkap nog aan.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:09
Steinumstein schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:07:
Hallo allemaal,

een brede vraag, die ik hopelijk toch specifiek genoeg kan maken met de volgende introductie:

wij wonen in een jaren '80, geschakelde hoekwoning met vloeroppervlak van 200m2. Woonkamer is zo'n 35-40m2 groot, plafond rond de 2,5 meter hoog. We verwarmen momenteel alleen de woonkamer + hal via vloerverwarming die wordt aangestuurd door onze nefit ecomline hr excellent. Incidenteel gaat er een radiator open, maar dat gebeurt niet vaak.

We zijn druk bezig met isoleren (vloer en gevel zijn al gedaan, glas gaat van dubbelglas grotendeels naar HR++, en het dak staat op het programma), en zetten de thermostaat eigenlijk niet boven de 19 graden.

Ons gasverbruik is naar schatting dit jaar zo'n 1100m3, wat volgens mij best netjes is voor ons soort woning met 3 jonge kinderen.

Wat ik nu zoek is of er een tijdelijke oplossing is voor deze winter, om zonder gas te gebruiken, de boel beneden sneller op te warmen en eventueel in het weekend bijvoorbeeld bij te verwarmen.
toon volledige bericht
Eigenlijk schreuwd je huis naar een warmtepomp, het probleem om daar op een redelijk korte termijn aan te komen, kun je vergeten, maar hou deze wel even vast voor de toekomst, in eerste instantie zou je eerst een via een hybride warmtepomp je CV zo veel mogelijk ontlasten, het mooie is dat je eigenlijk al bijna alles hebt (nm vloerverwarming die als hoofdverwarming word gebruikt), je SWW laat je voorlopig via je CV lopen.
Je overschot van 1.500 kWh is wel aan de lage kant voor een de WP maar je kunt hiermee wel circa 2/3 al mee afdeken (grove berekening).
De reden dat ik hieraan denk is, dat we moment een geschat overschot van zo'n 1500 KwH per jaar hebben door onze zonnepanelen. En we hier nog maar 9 cent over 1 KwH terugkrijgen. Voelt dus vrij zonde, financieel gezien, om daar niet iets nuttigs mee te doen met de huidige hoge gasprijzen.

We hebben momenteel een vrij oude airco in de slaapkamer met buitenunit in de tuin. Gebruiken we eigenlijk nooit, of er moet 40+ graden aankomen. Voor komend jaar wil ik kijken naar de mogelijkheid om een inverter airco in de woonkamer toe te voegen om mee te verwarmen zodat we minder gas nodig hebben.

Maar nu dus een tijdelijke oplossing, voor als het echt koud wordt en we het gasverbruik wat willen beperken in de belangrijkste leefruimte.
eigenlijk heb je twee opties; een iets durdere optie die echter op den duur de goedkopere is, namelijk de oude airco eruit en een multi-split unit inverter airco er in (eigenlijk is dit dus gewoon een L/L warmtepomp), ik ga er maar van uit dat de oude airco op de slaapkamer hangt, dus één buitenunit met 2 of 3 binnenunits, beetje afhankelijk waar je wilt verwarmen cq koelen. kun je ook direct je overcapaciteit van je zonnepanelen gebruiken. Als je een goed merk nemt hoeft dat niet heel duur te zijn, ikzelf heb dit jaar een panasonic gekocht, heel still buiten en vooral ook heel still binnen.

wil je minder duur zou ik kijken waar wil je het warmer hebben, zijn dit bepaalde plekken, zou ik voor IR panelen kiezen, zijn redelijk in prijs en hebben als voordeel dat zij niet de ruimte maar de personen in die ruimte verwarmen, dus minder verbruik.
https://www.milieucentraa...dpanelen-voor-verwarming/

electrische convectiekachels, ed hebben een COP van 1 dus verbruiken relatief veel meer, kijk voor kortstondig gebruik zou je kunnen overwegen, voor langdurig gebruik, wat jij aangegeeft (100 dagen 5 uur) zijn deze eigenlijk niet meer van deze tijd. dus eigenlijk zijn deze een no-go. Voor deze gebruiksduur is eigenlijk de airco keuze 1 (zowel voor het comfort als ook de kosten versus opbrengst in een hele ruimte) en een goed alternatief cq aanvulling een IR panel. Je hebt ze nu zelf in mooie bedrukte versies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTtAQZ7e_ikkS1_DWf-G8XorQ90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2orC4mmgoZZhHCAq1gsftwRk.jpg?f=user_large
https://www.amazon.nl/K%C...rverhitting/dp/B07P5KDFG5
Ik ben druk aan het kijken welk soort kachel je dan zou moeten nemen (straal, convector, infrarood, ventilator, olie, keramisch?), en hoeveel watt. Kunnen we bv 100 dagen lang, 5 uur 1000W bijverwarmen?

Maar hoe meer ik o.a. hier lees, hoe nuttelozer het lijkt te zijn. Daarom hier de vraag of het zin heeft om de ongeveer 1500KwH die we over hebben, kunnen gebruiken om tijdelijk bij te verwarmen, in de winter die er nu aankomt.

En zo ja, natuurlijk: hoe? Wat is dan de beste oplossing? Maakt het nog wat uit welk type kachel in de woonkamer dan het beste zou werken?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Steinumstein
MacD007 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 04:06:
[...]

Eigenlijk schreuwd je huis naar een warmtepomp, het probleem om daar op een redelijk korte termijn aan te komen, kun je vergeten, maar hou deze wel even vast voor de toekomst, in eerste instantie zou je eerst een via een hybride warmtepomp je CV zo veel mogelijk ontlasten, het mooie is dat je eigenlijk al bijna alles hebt (nm vloerverwarming die als hoofdverwarming word gebruikt), je SWW laat je voorlopig via je CV lopen.
Je overschot van 1.500 kWh is wel aan de lage kant voor een de WP maar je kunt hiermee wel circa 2/3 al mee afdeken (grove berekening).
We hebben net de jaarnota binnen, en hebben van 1 september tot 1 september 2600 KwH gebruikt en 1125 m3 gas. Valt ons mee met 3 kids in een jaren 80 geschakelde hoekwoning. Onze panelen hebben een jaaropbrengst (jaar 1) van 4.687, maar of we dat halen is natuurlijk de vraag.

Als ik het goed begrijp, zouden we uiteindelijk gewoon een 'echte' warmtepomp moeten nemen, maar daar is nu niet aan te komen. Is kiezen voor een hybride warmtepomp dan een handige tussenstap die we later kunnen uitbreiden of aanpassen, of moet je dan alles opnieuw vervangen voor een 'echte' warmtepomp?

En qua airco zouden we dan inderdaad liefst de bestaande laten vervangen door een multi-split unit inverter airco die dan woonkamer en onze slaapkamer zou kunnen verwarmen. Wat ik me daarbij nog afvraag: is een airco (ook een warmtepomp natuurlijk, maar toch) een goeie combi met een warmtepomp? Of ga je dan verwarmen met je warmtepomp en is de airco daar dan niet meer voor nodig? Hoe werken die doorgaans in combinatie met elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Steinumstein schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:24:
[...]

We hebben net de jaarnota binnen, en hebben van 1 september tot 1 september 2600 KwH gebruikt en 1125 m3 gas. Valt ons mee met 3 kids in een jaren 80 geschakelde hoekwoning. Onze panelen hebben een jaaropbrengst (jaar 1) van 4.687, maar of we dat halen is natuurlijk de vraag.

Als ik het goed begrijp, zouden we uiteindelijk gewoon een 'echte' warmtepomp moeten nemen, maar daar is nu niet aan te komen. Is kiezen voor een hybride warmtepomp dan een handige tussenstap die we later kunnen uitbreiden of aanpassen, of moet je dan alles opnieuw vervangen voor een 'echte' warmtepomp?
Grappig, dat je een onderscheid maakt tussen een "echte" warmtepom en een hybride (die dus dan weer geen "echte"warmptepomp volgen jou is. Dat is een veelgemaakte fout die ook nog door een hele volkstam van "all-electric"warmptepomp fanaten worden aangewakerd.

Nee dus, ook een hybride warmtepomp is gewoon een warmtepomp, net als die andere, het enige verschil(len) is dat
a) die andere vaak meer vermogen heeft, omdat deze ook in de echt koude dagen het moet kunnen trekken, want de backup van de CV is er niet meer) en
b) hij ook voor de SWW (warm water uit de kraan verantwoordelijk is.

dus nu beginnen met een hybride en later door groeien naar een "all-electric" is prima te doen, zeker als je nu nog over een redelijk nieuwe CV beschikt is dat een mooie tussenoplossing richting gasloos worden.
Kook je nog op gas kun je nu bv ook overstappen op inductie. Het koken hierop is vergelijkbaar met het kookgedrag van gas.
in de meeste gevallen kun je de hybride dus later uitbreiden door een WPB (warmtepomp boiler) die dan voor de SWW zorgt. Kom je in de wintermanden verwarmingsvermogen te kort (dus nu beter een iets grotere hybride kopen) kun je dat door andere bronnen zoals een L/L warmtepomp (airco) die dus ook prima verwarmen kan en goedkoper is als bijverwarming dan een andere L/W warmtepomp of als het tekort maar echt klein is door IR verwarming of de open haard opgelost kan worden.
Je oorsprokelijke investering ben je daardoor niet kwijt.
En qua airco zouden we dan inderdaad liefst de bestaande laten vervangen door een multi-split unit inverter airco die dan woonkamer en onze slaapkamer
verwarm je de slaapkamer ?? normaal heeft deze einenlijk geen verwarming nodig, hooguit dat het niet gaat vriezen, dat kun je ook prima via de bestaande radiatoren doen, koelen is een andere zaak, maar het kan wel.
zou kunnen verwarmen. Wat ik me daarbij nog afvraag: is een airco (ook een warmtepomp natuurlijk, maar toch) een goeie combi met een warmtepomp?
JAAAAAA, zeker omdat je daarmee twee doelen kunt krijgen, in de zomer als koeling, in de winter als prima optie om de warmtepomp in de echt koude dagen te ondersteunen, daardoor hoef je dus een minder dure warmtepomp en dus ook in het verbruik te kopen, en in het voor en najaar, zou je zelf nog goedkoper je huis kunnen verwarmen, dus niet via de warmtepomp maar via de airco's, goede airco's hebben ondertussen ook een hele goede COP (zeker bij niet al te lage buitentemperaturen), gaat ook een heel stuk sneller dan een warmtepomp omdat je hier direct de lucht me verwarmt, bij een warmtepomp zitten je vloerverwarming en radiatoren er nog tussen, dat duurt dus een tijdje voor dat deze warm worden. sowieso heeft een warmtepomp meer tijd nodig om op te warmen, daarom blijft deze ook vaak continue draaien.
Of ga je dan verwarmen met je warmtepomp en is de airco daar dan niet meer voor nodig? Hoe werken die doorgaans in combinatie met elkaar?
prima, de combinatie L/W warmtepomp met een L/L warmtepomp (airco) kunnen perfect met elkaar samenwerken. Het enige wat een hybride warmtepomp en airco niet kunnen is het warm water, tenminste niet zonder aanvullende installaties (mbt de warmtepomp).
Mbt de koop van een warmtepomp kijk eens naar Quatt en DeWarmte, beide zijn Nederlandse startup’s die aantrekkelijke hybride warmtepompen hebben, zie de desbetreffende forums hierover, let wel het zijn startup dus de eerste units moeten nog geplaatst worden, daar zit wel een risico bij, echter is wel een heel stuk goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 08-09-2022 13:09 ]

• Steinumstein
Dat moet ik vast nog een keer doorlezen om het echt te begrijpen, maar klinkt helder @MacD007!

We verwarmen de slaapkamer nu eigenlijk helemaal niet, en mocht dat nodig zijn, hebben we er inderdaad nog een radiator. Koelen doen we er eigenlijk ook helemaal niet mee, zelfs deze zomer niet, waarbij 't binnen toch flink opgelopen is. Al zie ik ons dat misschien nog wel doen in de toekomst. Maar voorlopig hangt hij er alleen maar, dus 't lijkt logisch hem te vervangen, maar omruilen voor een exemplaar in de woonkamer, zou ook kunnen.

Onze cv is trouwens niet bepaald nieuw: een nefit ecomline excellent uit, ik geloof, 2006. Met een extern boilervat van 120 liter.

• MacD007
Steinumstein schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:22:
Dat moet ik vast nog een keer doorlezen om het echt te begrijpen, maar klinkt helder @MacD007!

We verwarmen de slaapkamer nu eigenlijk helemaal niet, en mocht dat nodig zijn, hebben we er inderdaad nog een radiator. Koelen doen we er eigenlijk ook helemaal niet mee, zelfs deze zomer niet, waarbij 't binnen toch flink opgelopen is. Al zie ik ons dat misschien nog wel doen in de toekomst. Maar voorlopig hangt hij er alleen maar, dus 't lijkt logisch hem te vervangen, maar omruilen voor een exemplaar in de woonkamer, zou ook kunnen.

Onze cv is trouwens niet bepaald nieuw: een nefit ecomline excellent uit, ik geloof, 2006. Met een extern boilervat van 120 liter.
kijk, je zou kunnen overwegen om als je geen gebruik maakt van de airco in de zomer (slaapkamer) om deze helemaal niet meer terug te plaatsen.
dan zou je dus ook voor een single-split unit met een kleiner vermogen kunnen kiezen voor de woonkamer, mogelijk dat dan een 2,5 kW unit al voldoende kan zijn (afhankelijk van de grote van de woonkamer), deze zijn ook nog een stuk goedkoper, koop wel geen uit de bouwmarkt (mag je sowieso niet zelf installeren), koop een goed B-merk als je niet te veel uit wilt geven, bv een Panasonic of LG, kijk andere op de forums van deze jongens. (zelf heb ik een panasonic op de slaapkamer, maar die is ook werkelijk super stil met 19 dB, hoor je hem eigenlijk bijna niet, als we het raam open hebben is het buitengeluid hoger.), A-merken zijn oa Daikin, deze zijn wel weer vaak een stuk duurder. Wel eentje kiezen met R32 als koelmiddel.

Een CV heeft een levensduur van circa 15 tot 20 jaar, dus daar zit je nu wel aan, ga je nu hybride en gebruik je de CV alleen nog voor SWW en indien nodig als backup/bijverwarming kun je deze waarschijnlijk wel nog enkele jaren gebruiken totdat je via een WPB (kosten zijn ongeveer even hoog als een ketelvervanging, ook daar zit subsidie op) de SWW ook via deze laat lopen, dan kan de CV de deur uit.
al met al ben je via deze weg waarschijnlijk een stuk goedkoper uit en heb je het geheel sneller terugverdient dan direct all-electric te gaan, dan ben je direct circa 8.000 tot 13.000 euro kwijt.

• paQ

paQ

[...]

Als ik het goed begrijp, zouden we uiteindelijk gewoon een 'echte' warmtepomp moeten nemen, maar daar is nu niet aan te komen. Is kiezen voor een hybride warmtepomp dan een handige tussenstap
of... een warmtepompboiler
prijstechnisch veel behapbaarder, en veel (!!!) sneller leverbaar.

Dan kan dat overschot zo in de energievraag van de wpboiler. Geen gedoe (meer) met lage teruglevertarieven.
Als de zon schijnt beetje hogere temperatuur instellen.

De mijne wordt eind deze maand geïnstalleerd :) (ook 1200 overschot, verwachting is dat wat de wpboiler ook gaat verbruiken. Netto scheelt dat 300-400 euro per jaar)
Netto investering ca 2000 euro.
Plan is dat op een later moment (zal toch niet voor herfst volgend jaar zijn) er een hybride wp bij komt. Dan zal het gasverbruik nihil worden. En kan ik misschien zelfs van gas af als dat een winter goed gaat.

[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 08-09-2022 14:02 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:47

DropjesLover

Dit dus ->

Iets van korte termijn, het is, zeker met vloerverwarming, zuiniger om een constante temperatuur aan te houden vergeleken met nachtverlaging. En ik vermoed dat je dat doen, aangezien je het hebt over "snel" opwarmen.
Gewoon de hele dag en nacht constant op 19 of 20 graden, en niet overdag 20 en 's nachts laten afkoelen naar 15. Opwarmen is hetzelfde als versnellen in je auto, het kost gewoon extra energie.

Hybride warmtepomp is een zeer matige tussenoplossing. Warmtepomp met sanitair water boilervat (houdt je water op ~50°C) is prima te doen. Met 3 kinderen zou ik wel gaan voor eentje van zeker 300l. En dan de verwarm-cylcus rond 13:00 laten lopen op je zonnepanelen.
Door all-electric te gaan bespaar je ook gewoonweg je gas-aansluitkosten van ~€14/mnd. jaarlijks, en over de levensduur van een warmtepomp-installatie (boilervat blijft langer goed natuurlijk) zit je met een break even op zo'n 15 jaar, op de gas-aansluitkosten alleen al, nog los van de energiebesparing.

[ Voor 42% gewijzigd door DropjesLover op 08-09-2022 14:10 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• paQ

paQ

DropjesLover schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:05:
Iets van korte termijn, het is, zeker met vloerverwarming, zuiniger om een constante temperatuur aan te houden vergeleken met nachtverlaging. En ik vermoed dat je dat doen, aangezien je het hebt over "snel" opwarmen.
Gewoon de hele dag en nacht constant op 19 of 20 graden, en niet overdag 20 en 's nachts laten afkoelen naar 15. Opwarmen is hetzelfde als versnellen in je auto, het kost gewoon extra energie.

Hybride warmtepomp is een zeer matige tussenoplossing. Warmtepomp met sanitair water boilervat (houdt je water op ~50°C) is prima te doen. Met 3 kinderen zou ik wel gaan voor eentje van zeker 300l. En dan de verwarm-cylcus rond 13:00 laten lopen op je zonnepanelen.
Ligt ook een beetje aan type vloerverwarming, maar bij CV in beton is dat idd zo.
(ik heb droogbouw, en dat is in 20 min op temp. Koelt ook weer snel af uiteraard)

• Steinumstein
DropjesLover schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:05:
Geldt dat ook voor 1 of 2 graden lager vanaf bv 19:00 in de avond tot 07:00 in de ochtend? Ik schommel vaak tussen 19 en 17 met mijn vloerverwarming, maar heb nog niet gekeken wat beter is.

Wat betreft de warmtepomp ben ik nu totaal in de war. Wie zou je normaal gesproken moeten uitnodigen voor advies over dit soort dingen, de leveranciers/installateurs?

• Steinumstein
paQ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:59:
[...]

of... een warmtepompboiler
prijstechnisch veel behapbaarder, en veel (!!!) sneller leverbaar.

Dan kan dat overschot zo in de energievraag van de wpboiler. Geen gedoe (meer) met lage teruglevertarieven.
Als de zon schijnt beetje hogere temperatuur instellen.

De mijne wordt eind deze maand geïnstalleerd :) (ook 1200 overschot, verwachting is dat wat de wpboiler ook gaat verbruiken. Netto scheelt dat 300-400 euro per jaar)
Netto investering ca 2000 euro.
Plan is dat op een later moment (zal toch niet voor herfst volgend jaar zijn) er een hybride wp bij komt. Dan zal het gasverbruik nihil worden. En kan ik misschien zelfs van gas af als dat een winter goed gaat.
Een warmtepompboiler is dan voor het warme water, terwijl de warmtepomp de verwarming aanstuurt?

• paQ

paQ

Steinumstein schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:32:
[...]

Een warmtepompboiler is dan voor het warme water, terwijl de warmtepomp de verwarming aanstuurt?
Yep

Een wp kan ook een boilervat vullen voor tapwater.
Je kan het ook splitsen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Steinumstein schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:31:
[...]

Geldt dat ook voor 1 of 2 graden lager vanaf bv 19:00 in de avond tot 07:00 in de ochtend? Ik schommel vaak tussen 19 en 17 met mijn vloerverwarming, maar heb nog niet gekeken wat beter is.
Je stookgedrag zal door het toepassen van een warmtepomp compleet anders worden, dat komt omdat een CV in staat is het CV water snel op een hoge temperatuur te brengen (circa 75 graden), bij een vloerverwarming is dat duidelijk lager (circa 35 graden), word gewoonlijk gevoed via de retourleiding van het reeds afgekoelde CV water die van je radiatoren komt.
Bij een warmtepomp die eerstens al met een lagere temperatuur werkt in de aanvoer (tussen 35 en 55 graden, lager is overigens beter voor je verbruik) maar heeft veel langer nodig om deze temperatuur te behalen, dus belangrijk is dat je zo weinig mogelijk schomelingen in de aanvoer wilt hebben (max 1 graad, beter is 0,5 Graad), dus je houdt de vloerverwarming zo veel mogelijk constant op (ronde 19 graden). dus geen of zeer weinig terug tijdens de nacht.
Wat betreft de warmtepomp ben ik nu totaal in de war. Wie zou je normaal gesproken moeten uitnodigen voor advies over dit soort dingen, de leveranciers/installateurs?
dan heb je een probleem, want deze jongen s zullen nu niet komen omdat ze geen zekerheid hebben (ook mbt de prijzen) waneer ze kunnen leveren, je hoort nu al ergens in de loop van 2024 en zelfs al 2025. Veruit de meeste hebben zoveel back-orders uitstaan, dat ze waarschijnlijk het hele jaar 2023 bezig zijn om deze te installeren.
je enige kans zijn op dit moment de start ups die ik al noemde, daar heb je nog een kans dat ze voor het stookseizoen 2023 kunnen leveren.
Kijk anders op hun sites en als je vragen hebt mag je me ook een berichtje sturen, dat hoeft niet via het forum.
Belangrijk voor jou is dat je weet wat is je budget en hoe kun je dat het beste verdelen zodat je het meeste effect op de korte termijn gaat krijgen, niemand heeft een glazen bol die weet wat er over 5 jaar gaat komen, ik ook niet.
Kijk heel simpel is je budget 20.000 euro dan is de sky de limit, en is alles mogelijk ook all-electric.
Heb je echter maar 5.000 euro (nog veel geld) dan is het verhaal heel anders, all-electric direct is dan al geen optie meer. Maar je kunt wel eerst een stap in de goede richting maken.
Wat in de post hierboven genoemd werd, dat je de gasaansluitkosten a € 14 /maand kunt besparen, is op zich juist, echter als ik daarvoor een extra 5.000 moet investeren is het in mij
n ogen niet meer verantwoord. Gasloos is voor mij nu niet het doel, maar de weg daarna toe wel. Het echte doel is om zoveel mogelijk mijn gasverbruik te verminderen omdat ik daar op korte termijn veruit het meeste kan besparen, en dat is gewoon bijna bij iedereen de verwarming.
Je verbruikt 1125 m3 gas /jaar, stel daar gaat 200 m3 gas voor de SWW vanaf. hou je 925 m3 over, als je nu alleen een hybride warmtepomp pakt met circa 6 a 8 kW vermogen, kun je zeker 75%-85% gas besparen.
Dat is per jaar 700 m3. a 4 euro per m3 (wat je nu moet betalen) = € 2.800 brutto besparing, je moet hier wel nog het verbruik van de Warmtepomp in mndering brengen, (ruwweg rond de 800 tot 1000 euro, mogelijk iets minder), hou je dus een netto besparing over van €2.000 per jaar. De warmtepomp van DeWarmte kost je €3.200 netto, dus binnen 2 jaar heb je de warmtepomp terugverdient, vanaf dan ga je dus duidelijk beparen, een deel van die besparing kun je dan weer gebruiken om bv een WPB (voor de SWW) te kopen.
mogelijke besparing WPB zal rond de 1000 euro zijn (dan volledig gasloos), netto zal de besparing minder zijn omdat de COP van een WPB iets lager zit, rond de 700 euro netto besparing, dus binnen 3 jaar heb je de WPB terugverdient.
Een airco voor de bijverwarming kost rond de €1500, daarmee kun je 25% van je verwarming mee afdeken, betekend circa 230 m3 besparing ( €920 brutto, 660 netto), dus de airco heb je ook binnen 2,5 jaar volledig terugverdient.
mijn advies zou zijn: optie 1) met zo veel mogelijk direct effect met een redelijke investering

1) koop nu een airco voor de woonkamer, netto investering € 1.500, hiermee kun je al circa 25% van je gas reduceren, beschikbaarheid is nu nog goed, dus ook snel geinstallerd.

2) koop zo snel mogelijk een hybride warmtepomp bv deWarmte AO, levering Q1 of Q2 in 2023 netto investering €3.200, hiermee heb je je complete verwarmingsdeel van het gas vermindert en hou je ronde de 200 m3 /jaar voor je SWW over. Het probleem is bij warmtepompen dat deze volgens de normale weg via een installateur niet te krijgen zijn, levertijden volledig onbekend, verwacht min. 1,5 tot 2 jaar. dus als je geluk hebt in het voorjaar 2024, dus ben je al twee stookseizoenen kwijt. alternatief kijk naar de genoemde 2 startups, hier heb je mogelijk nog opties, wel met een bepaald risico dat het niets word. Maar dat risico had je eigenlijk ook al met de andere merken, want daar weet je vrijwel zeker dat niets word.

3) koop over 2 a 3 jaar van je eerste winsten een WPB, investering rond netto 2.000. dan ben je kompleet gasloos.
tip: heb je buget over, investeer dit nu in je uitbreiding zonnepanelen omdat je nu nog volledig kunt sladeren, op dit moment heb je dit in circa 2 a 3 jaar terugverdient, tijdens de reductie van de saldering word deze termijn duidelijk langer. Een WPB eerder kopen dan je Warmtepomp maakt geen zin, je besparing is maar 20% tov de besparing op de verwarming en je investering is 2/3 er van, dus gewoon niet aantrekkelijk om dat eerst te doen, de enige reden zou kunnen zijn is de betere levering.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 08-09-2022 16:41 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

En qua airco zouden we dan inderdaad liefst de bestaande laten vervangen door een multi-split unit inverter airco die dan woonkamer en onze slaapkamer zou kunnen verwarmen. Wat ik me daarbij nog afvraag: is een airco (ook een warmtepomp natuurlijk, maar toch) een goeie combi met een warmtepomp? Of ga je dan verwarmen met je warmtepomp en is de airco daar dan niet meer voor nodig? Hoe werken die doorgaans in combinatie met elkaar?
Je hebt genoeg vermogen nodig om volledig van het gas af te gaan, vaak hebben hybride warmtepompen zoals ze in de markt zijn gezet dat vermogen gewoon niet. ALs je er een L/L wp naast plaatst kan het wellicht wel. maar dan zou ik eerst de L/L plaatsen en dan pas een wp zoeken die de rest kan oppakken e.e.a is dus afhankelijk van je geplande eindsituatie. Hoewel ik er nog geen ervaring mee heb zie ik ook zoiets als de itho vincent als een mogelijk goede oplossing voor mensen met weinig gebruik ( of er een L/Lwp naast hebben) voordeel is geen buiten unit dus weinig geluidseisen voor buiten uiteraard wel meer geluid binnen.

door de nieuwe geluids eisen is het in veel tuinen lastig om een wp te plaatsen, waarschijnlijk val jij door de bestaande airco onder de vervang regeling en mag je 10db meer geluid maken. volgens mij is dat wel maar geldig voor 1 unit. (dus het 1 op 1 vervangen) Als geluid in jouw situatie een lastig verhaal is kan je dat nog mee laten wegen.

Al met al zijn er meer wegen naar rome ik zou wel oppassen wat je met hybride exact koopt zodat je voorkomt een doodlopende straat in te lopen. de laatste stapjes naar gasloos worden per m3 ook gewoon duur, maar als je een vooropgezet plan hebt en je dat gewoon verwacht is zelfs daar overheen te komen.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Steinumstein schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:32:
[...]

Een gewone warmtepomp met boilervat heeft een 3-weg klep die het warme water over je verwarming of (even) over het boilervat stuurt. geen aparte warmtepomp nodig.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Steinumstein schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:31:
[...]

2 graden maximaal, maar onder de streep maakt het, energie-technisch nauwelijks verschil.

Kan je aangeven waarover, welk gedeelte, je in de war bent? Hier op t.net is ook een goed warmtepompen topic.

Mijn eigen ervaring is dat je met een C label 2-onder-1-kap- huis uit 1991 zonder extra ingrepen je al prima een warmtepomp met boilervat kan plaatsen. Die hield het hier met een weekje -15 prima warm genoeg (nog net). Die hebben we, inclusief 300l boilervat, laten neerzetten voor €9000, waar nog de subsidie van af ging. Wel was de vraag toen veel minder groot, en de prijzen zijn flink gestegen. Daar zou je nu zo'n €13k voor kwijt zijn zie ik bij onze installateur (en de pop-up dat ze geen aanvragen meer aannemen, te druk/geen personeel).
Met extra dakisolatie en HR++ glas moet het al helemaal goed komen.

[ Voor 14% gewijzigd door DropjesLover op 08-09-2022 21:25 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
@DropjesLover, ik maak me vooral wat zorgen dat de woning straks een soort lapjesdeken wordt, waarbij alles weer door een ander systeem wordt gedaan, en die systemen niet goed op elkaar afgestemd zijn. Je gaat toch van 1 'traditionele' cv-ketel voor verwarming en warm water naar mogelijk een combinatie van een airco, een warmtepomp en een warmtepompboiler.

Wat dat betreft is een stappenplan zoals dat van @MacD007 heel erg handig. Maar tegelijkertijd zou ik zoiets dan door een professional (misschien is MacD dat wel!) laten doormeten oid zodat ik zeker weet dat het zin heeft, en dat alles qua vermogen etc past bij onze woning.

Maar ik moet alle reacties op dit topic ook gewoon nog eens rustig doorlezen van 't weekend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Steinumstein schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:20:
@DropjesLover, ik maak me vooral wat zorgen dat de woning straks een soort lapjesdeken wordt, waarbij alles weer door een ander systeem wordt gedaan, en die systemen niet goed op elkaar afgestemd zijn. Je gaat toch van 1 'traditionele' cv-ketel voor verwarming en warm water naar mogelijk een combinatie van een airco, een warmtepomp en een warmtepompboiler.

Wat dat betreft is een stappenplan zoals dat van @MacD007 heel erg handig. Maar tegelijkertijd zou ik zoiets dan door een professional (misschien is MacD dat wel!) laten doormeten oid zodat ik zeker weet dat het zin heeft, en dat alles qua vermogen etc past bij onze woning.

Maar ik moet alle reacties op dit topic ook gewoon nog eens rustig doorlezen van 't weekend :)
Mijn persoonlijke ervaring is dat ook bij professionals, installatie-bedrijven je 3 de situatie/vraag voorlegt en 4(!!) totaal verschillende antwoorden krijgt. En het probleem is dat geen van allen ongelijk heeft.

Ik heb zelf 1 warmtepomp met boilervat, die ik op warme dagen (op m'n zonnestroom) op koelen zet (handmatige actie, dus bewust). Die koelt niet het huis (overal vloerverwarming)naar een behaaglijke 21 graden, maar haalt wel net de scherpe kant er af. Dus de slaap/woonkamers van 27 naar 23 graden, wel wat hogere luchtvochtigheid, klopt, geen problemen met plassen op de grond.

Een hybride warmtepomp is nog steeds een gehele warmtepomp met een buitenunit, leidingwerk, pompen, alles. Maar dan met een lager vermogen buitenunit dan een "normale'. Het installatiewerk is dus ook nagenoeg het zelfde. En je hebt geen boilervat. Kleinere buitenunit bespaart je ~€500 aan materiaal, een boilervat er bij kost ~€2500-3000. Dat bespaar je. De rest van de kosten aan installatie plaatsen heb je nog steeds.
Als over 8 jaar je gasketel einde verhaal is maar de kleine warmtepomp buitenunit het nog prima doet, is het zonde om die buitenunit al te gaan vervangen voor een grotere + aanpassingen (software, ander moederbord) aan je binnenunit om full electric te gaan.
Een 2e buitenunit er bij zetten kan (is misschien ook wel efficienter, dat die alleen bij springt als nr1 het niet meer trekt), maar dan zit je ook weer met een extra binnenunit en het installatiewerk.

Daarom denk ik dat nu hybride gaan gewoon niet zo kosten-efficient is op de lange termijn.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
delpit schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:01:

Een betere optie als je lokaal de person(en) wilt verwarmen zijn ir panels, kijk maar eens op YouTube naar ketel klets, hij heeft daar een mooie informatieve filmpje gemaakt. Deze kosten ook niet veel en gaan redelijk zuinig met energie om, beter dan de genoemde dekens. Kun je ook aan de muur of plafond hangen, ze zijn er zelf met leuke opdruk, lijken net posters. Kosten ergens tussen 100 en 200 euro (die zijn dan wel groot). Voor een werkplek ben je rond de 150 kwijt incl. Thermostaat en afstandsbediening. Kijk maar eens op Amazon.nl bol.com zal ze ook wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DropjesLover schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:22:
[...]

Mijn persoonlijke ervaring is dat ook bij professionals, installatie-bedrijven je 3 de situatie/vraag voorlegt en 4(!!) totaal verschillende antwoorden krijgt. En het probleem is dat geen van allen ongelijk heeft.

Ik heb zelf 1 warmtepomp met boilervat, die ik op warme dagen (op m'n zonnestroom) op koelen zet (handmatige actie, dus bewust). Die koelt niet het huis (overal vloerverwarming)naar een behaaglijke 21 graden, maar haalt wel net de scherpe kant er af. Dus de slaap/woonkamers van 27 naar 23 graden, wel wat hogere luchtvochtigheid, klopt, geen problemen met plassen op de grond.

Een hybride warmtepomp is nog steeds een gehele warmtepomp met een buitenunit, leidingwerk, pompen, alles. Maar dan met een lager vermogen buitenunit dan een "normale'. Het installatiewerk is dus ook nagenoeg het zelfde. En je hebt geen boilervat. Kleinere buitenunit bespaart je ~€500 aan materiaal, een boilervat er bij kost ~€2500-3000. Dat bespaar je. De rest van de kosten aan installatie plaatsen heb je nog steeds.
Als over 8 jaar je gasketel einde verhaal is maar de kleine warmtepomp buitenunit het nog prima doet, is het zonde om die buitenunit al te gaan vervangen voor een grotere + aanpassingen (software, ander moederbord) aan je binnenunit om full electric te gaan.
Een 2e buitenunit er bij zetten kan (is misschien ook wel efficienter, dat die alleen bij springt als nr1 het niet meer trekt), maar dan zit je ook weer met een extra binnenunit en het installatiewerk.

Daarom denk ik dat nu hybride gaan gewoon niet zo kosten-efficient is op de lange termijn.
toon volledige bericht
Ik snap je verhaal, echter krijg je bij startups nu wel een hybride warmtepomp met voldoende capaciteit om later all-electric te gaan. Bv de DeWarmte AO heeft een capaciteit van 8,3 kW, dat is voor de gemiddelde woning meer dan genoeg.

De meer bekende merken, zijn zeker goed, mogelijk zelfs nog beter, alleen ze zijn er niet, en dat zou wel eens nog best lang gaan duren, sommige insiders spreken nu zelfs van levertijden van meer dan 2 jaar en langer. Een Elga waar ik overigens niet echt onder de indruk ben, is voorlopig gewoon niet te krijgen, op dit moment zijn er 10 tallen huizen die niet opgeleverd kunnen worden omdat er geen warmtepomp in zit, levertijden vaak onbekend ( ergens in november / december) en dat zijn pompen die min. 1 jaar geleden besteld zijn.
Dus wil ik op dit moment wel de gok met deze nieuwe players Quatt en DeWarmte nemen, eens kijken waar het schip strand, mogelijk krijg ik ongelijk maar er is ook een grote kans dat je redelijk goedkoop de volgende stap kunt maken, de tijd zal het leren.

Bij een groot huis waar je net te kort komt kun je beter een airco erbij plaatsen, kost minder en kan in de zomer veel beter koelen dan de warmtepomp, en in de winter heeft deze nog een goede COP voor als bijverwarming. Deze optie is een stuk goedkoper dan een directe al-electric met de zelfde capaciteit van 10-11 kW. Een warmtepompboiler kost netto circa 2000 euro, die kan dan dus later, bv als je de CV er uit wilt, je SWW is max 15-20% van je gasverbruik, daar zit dus niet direct je bespaarpoteniaal, dat vind je in je verwarming, ook is het COP verschil tussen SWW-CV (2,5) en de WPB(3,5) ook maar rond de 1, dus je verlies mbt SWW is helemaal niet zo groot.
Het benodigde budget is echter duidelijk hoger bij een all-electric, als je het geld hebt en kunt missen, prima idee, als je het niet hebt dan is de hybride weg een prima alternatief en ik ben nog steeds van mening onder de streep ook nog goedkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 09-09-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:15
Hier komen 7 oktober op mijn garage 8 zonnepanelen te liggen. Deze set heb ik zelf gekocht, en van de woningstichting komen er ook nog eens 8 zonnepanelen op het dak van het huis, installatiedatum hiervan is nog niet bekend, waarschijnlijk november of december. In totaal zou ik dan 16 panelen hebben liggen die ongeveer tot 5.500watt aan vermogen kunnen leveren onder ideale condities. Alle gas applicaties gaan zoveel mogelijk de deur uit. Verwarmen doe ik met twee convector kachels. Eentje in de keuken en eentje in de woonkamer. Verder zal ik zoveel mogelijk mijn wasmachine laten draaien als de zon schijnt. Ook in de winter, als het zonnetje schijnt en het koud is, dan vooral gedurende de dag dat de zon schijnt zoveel mogelijk warmte het huis inpompen en als het echt heel koud wordt gewoon tijdig op bed. Allicht zet ik de cv ketel helemaal uit en laat ik em leeglopen om bevroren leidingen te voorkomen. Douchen zal ook elektrisch gebeuren, mijn Filipijnse vrouw heeft zo'n apparaat en is eigenlijk ideaal. Ook hier geldt weer, alleen douchen als de zon schijnt. Al met al probeer ik zo energie neutraal mogelijk te worden, en ondanks dat blijf ik nog wel 200 euro per maand aan Essent betalen. Mijn energierekening loopt van 1 augustus tot 1 augustus dus ik hoop met al deze aanpassingen een hoop besparingen te doen. Op moment van schrijven, vandaag 13 september 2022, zijn de zonnepanelen er nog niet en ik douche daarom ook minimaal en hooguit 5 minuten en niet langer. De afgelopen maand heb ik 2m3 gas verbruikt.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:22

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wat een verbruiken lees ik hier allemaal joh :+

Onze woning is relatief "ouderwets". Betreft een zeer goed geisoleerde tussenwoning uit de jaren 80/90 van 150m2 woonoppervlakte.

CV ketel op gas, geen zonnepanelen.

Onze woonkamer en hal word verwarmt door vloerverwarming en daarnaast word er warm water gebruikt. Totaal gasverbruik op jaarbasis is 835m3.
Verder is het stroomverbruik in huis 3.100 kWh op jaarbasis, alle verlichting is led en geautomatiseerd. Bovenverdiepingen worden niet verwarmd, tenzij het buiten kouder is dan 2 graden. Residuwarmte van beneden stroomt naar boven en houd de woning boven op 16 graden. In de woonkamer is het een comfortabele 20 graden.

En dit alles met een gezin van 4 (kinderen zijn beide onder de 10) en daarnaast werk ik 2 dagen vanuit huis.

Wat ik er wel bij moet vertellen ; Alles is geisoleerd conform de tegenwoordige normen, is de ligging van de woning ideaal met betrekking tot wind en koude stromingen (een gelukje geweest, nooit bewust) en hebben wij een zo energie-efficient mogelijke nieuwe CV-ketel.

Planning voor de nabije toekomst ; 9 zonnepanelen op het dak van de woning, 3 panelen op het dakkapel, 2 panelen op de uitbouw en 2 panelen op het schuurdak. Overstap naar warmtepomp (CV ketel is voorbereid) komt er dan ook. Totale investering : +/- 14.000 EUR.
Het idee is om volledig energievrij te gaan, dus geen gasverbruik meer en meer elektra opwekken dan verbruiken. Uiteindelijk zal hier ook een thuisaccu aan te pas komen. 100% energieneutraal dus.

1 probleem ; de zonnepanelen zijn niet voldoende om ook een elektrisch voertuig op te laden, hiervoor hebben we een aantal paneeltjes meer nodig, maar helaas is hier geen plek voor.

Wij hebben een aantal jaar terug al aanpassingen aan de woning gedaan waar wij nu, onbedoeld, profijt van hebben.

Wat wij verder hebben gedaan om meer energiebewust te worden ;

Geen verlichting in ruimtes waar je geen gebruik van maakt ; Deuren in huis gesloten houden ; Overdag goed luchten in de woning (jup, dit werkt dus) ; Niet te lang douchen (5 minuten is echt wel voldoende) ; Warmwaterboiler en Quooker in de woonkamer/keuken ; Automatisering van verlichting (on/off, schema); automatisering gordijnen (zware gordijnen, goeie isolatie) ; Vloer/Spouwmuur en dakisolatie van hoogwaardig materiaal ; Zelf sluitende brievenbusklep in voordeur ; kwaliteitsglas in kunststofkozijnen ; Energiezuinige apparaten in keuken, waarvan bijvoorbeeld de oven een Eco stand heeft (scheelt 30% van het energieverbruik).

Daarnaast hebben wij een elektrische openhaard, dit is voornamelijk een sierhaard maar deze kan ook elektrisch verwarmen ; deze gaat 's avonds wel eens aan om bij te verwarmen. Dit niet omdat de vloerverwarming het niet zou redden, maar meer om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming niet onnodig aanslaat. Verder zijn alle cv-leidingen geïsoleerd (bovenverdiepingen).

En niet helemaal vreemd ; Geofencing op alles ; Verwarming, Elektra, Zonwering etc... dus geen onnodige zaken meer aan of open in huis als we er niet zijn.
Woning houden we altijd op 19 graden in de woonkamer en 16 graden in de slaapkamers en badkamer. Owja, geen bad in de badkamer!!!

Zo, dat was ook het hele verhaal :)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1