Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade ivm stroomverbruik zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 12:41
Hallo tweakers,

Ik gebruik momenteel een HTPC in de woonkamer die verbonden is met mijn tv, beamer, en monitor.

Deze verbruikt in idle en bij het kijken van content via Kodi ongeveer 60watt. Het apparaat staat vrij veel aan en verbruikt zodoende op jaarbasis toch zo'n 300 kwh.

Dit is de configuratie:

I7 6700k @ stock
16gb DDR 4
GTX 1080 FE
Moneual 932 case met 7" touchscreen
500gb Samsung 960 EVO m2
2TB 2,5" hdd
Corsair HX750

Omdat ik graag wil upgraden naar Windows 11 ben ik me een beetje aan het oriënteren. Een vraag die bij me op kwam is of nieuwe hardware in de vorm van nieuw moederbord + processor in idle ook veel zuiniger zijn.

Mocht dit niet zo zijn dan wil ik voor het media gedeelte misschien toch overwegen om een nvidia Shield aan te schaffen omdat die toch wel een heel stuk zuiniger is.

Het zou mooi zijn als ik het idle stroomverbruik van de htpc kan terugdringen naar 30/40 watt. Maar of dit realistisch is weet ik niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dezelfde build met een nieuwste generatie intel processor bijvoorbeeld erg veel zuiniger zijn? Of zit het hem in de overige componenten zoals de videokaart.

EDIT: De pc wordt ook af en toe gebruikt om mee te gamen..

[ Voor 3% gewijzigd door powermarcel10 op 06-09-2022 09:45 ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:14
Game je er ook op? Als dat niet zo is haal dan de videokaart eruit en gebruik de ingebouwde GPU van de CPU.

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-11 23:20
Dat zal hem voor idle gebruik niet veel schelen denk ik zo. 6-10 watt ?
Denk dat een nieuw mobo met een redelijk nieuw budget amd cpu met een goede ingebouwde gpu wel zuiniger zal zijn dan 60watt idle. Wellicht ga je dan richting de 30.
Ik heb geen amd (desktop) dus is wat giswerk. Maar qua wat ze kunnen voor encoden/decoden is het wellicht een idee.

[ Voor 10% gewijzigd door Xfade op 06-09-2022 05:53 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:44
Welk merk en type voeding zit er in het systeem?

Een GTX 1080 is enorm overkill voor een HTPC. Haal die er eerst eens uit.

[ Voor 44% gewijzigd door Uszka op 06-09-2022 07:46 ]

• martyw
Xfade schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 05:52:
Dat zal hem voor idle gebruik niet veel schelen denk ik zo. 6-10 watt ?
Denk dat een nieuw mobo met een redelijk nieuw budget amd cpu met een goede ingebouwde gpu wel zuiniger zal zijn dan 60watt idle. Wellicht ga je dan richting de 30.
Ik heb geen amd (desktop) dus is wat giswerk. Maar qua wat ze kunnen voor encoden/decoden is het wellicht een idee.
De Intel Core i7-6700K Boxed zit idle onder de 4 Watt, (zie https://www.tomshardware....ore-i5-6600k,4252-11.html) afhankelijk van het moederbord en voeding zou je toch wel meer dan dat moeten kunnen besparen zonder de RTX1080. Welk mobo zit erin? Met wat registry hacks draait die i7 ook Windows 11, maar als je overstapt op bv. Libreelec heb je ook Kodi wat prima draait op oudere hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 06-09-2022 08:02 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10

sapphire

Die-hard pruts0r

Uszka schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:45:
Welk merk en type voeding zit er in het systeem?

Een GTX 1080 is enorm overkill voor een HTPC. Haal die er eerst eens uit.
Dit ^^^^

Hier valt de grootste besparing te halen idle.

Een zuinigere CPU idle zal een paar watt schelen misschien, een GTX 1080 doet idle dacht ik maar 8w. SSD, HDD idle is ook minimaal.
Touchscreen/schermpje uit scheelt weer iets en een zuinig moederbord. Al met al kun je zo wel wat wattjes bij elkaar sprokkelen. Eventuele RGB uit scheelt ook iets.

De grootste stap kun je waarschijnlijk wel maken door naar de voeding te kijken. Zonder videokaart kun je wellicht met een PicoPSU uit de voeten.

Gabriël AM5

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:51
Gebruik je deze setup allleen om te streamen / video's te kijken? Of ook om bijvoorbeeld te gamen? Als dat laatste niet het geval is zou je eens naar een thin client kunnen kijken of iets als bijvoorbeeld rpi?

Strava | AP | IP | AW

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:13
Als je niet games (of wellicht de games streamen kan), geen blu ray drive er in hebt zitten of hem als server gebruikt, vervang hem voor een Nvidia Shield.
Ik heb zelf een losse server en met de Shield echt ideaal.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17

DarkSide

theres no place like ::1

idd wat doe je allemaal met de PC.
Ik had vroeger een NUC die 6w verbruikte voor kodi. Deze was niet in staat om h265 4k 10bit af te spelen.
Dat was toen nog niet echt een ding.

Maar zou eerder kijken naar iets van een NUC als het alleen om HTPC als doel gaat.
Daar heb je geen "PC" voor nodig.

Of idd kijken naar een shield.

[ Voor 5% gewijzigd door DarkSide op 06-09-2022 08:00 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• powermarcel10
Dank voor alle reacties!

Wat ik vergat te vermelden is dat de htpc zo nu en dan ook gebruikt wordt om te gamen inderdaad. Niet veel, maar wel af en toe. Zodoende kan de videokaart er niet worden uitgesloopt..

De voeding is een Corsair HX750. Die is als het goed is behoorlijk efficient.

Ik kan eventueel wel de bluray speler en de HDD ontkoppelen. Wellicht dat dit nog wat bespaard.

Ik had gehoopt dat een moderne processor een hoop zou schelen tov de oude 6700k die er nu in zit. Maar dat is dus niet echt het geval begrijp ik?

Is er niet een optie om de iGpu te gebruiken wanneer ik niet game? Ik dacht dat ik wel eens gelezen heb dat de videokaart is door te lussen naar de iGpu en de videokaart dan alleen wordt aangesproken op het moment dat er meer rekenkracht nodig is. Is hier wellicht iets in mogelijk?

Nogmaals dank voor de reacties! Tof dat iedereen mee denkt!

• powermarcel10
martyw schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:50:
[...]

De Intel Core i7-6700K Boxed zit idle onder de 4 Watt, (zie https://www.tomshardware....ore-i5-6600k,4252-11.html) afhankelijk van het moederbord en voeding zou je toch wel meer dan dat moeten kunnen besparen zonder de RTX1080. Welk mobo zit erin? Met wat registry hacks draait die i7 ook Windows 11, maar als je overstapt op bv. Libreelec heb je ook Kodi wat prima draait op oudere hardware.
Het moederbord is een gigabyte z170 gaming 7. en voeding is een corsair HX750. Ik begreep dat wanneer je toch upgrade naar Windows 11 je wellicht geen updates meer ontvangt in de toekomst.. Is dat niet zo?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:44
Welke HX750? Tussen de versies scheelt het enorm in efficiëntie bij lage belasting.

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-11 23:20
martyw schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:50:
[...]

Als die maar zo weinig gebruikt, en de videokaart net zo, dan ben ik benieuwd waar die 35watt extra vandaan komt, een voeding is denk ik ook maar 10 watt, dan slurpt er nog iets 25watt.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het gaat er met name om wat het verbruik is in idle. Je gebruikt een HTPC/gaming computer effectief een verwaarloosbare fractie van de tijd, het idle verbruik is leidend als het apparaat altijd aan staat. 60W is te veel voor een HTPC en ook tamelijk veel voor een gaming computer.

Alder Lake (12th gen) is als platform niet zuiniger in idle dan de Skylake (6th gen) die je nu hebt. Als je toch iets nieuws wilt, kijk dan naar 10th gen mainstream non-gaming/non-pro borden.

Zoals eerder vermeld, een grafische kaart voor gaming is een grootverbruiker. Dat kan al snel 20W of meer kosten in idle. Als je die toch wil blijven gebruiken kun je kijken naar methoden om de server uit te schakelen. Dat kan via de ethernet aansluiting via wake-on-LAN. Of je schakelt hem met de hand in en uit. Er zijn ook remote controllers die dat kunnen.

Zet verder de stroomverbruik optimalisatie van Windows aan (Control Panel, power). Installeer alle Intel drivers en gebruik de gaming kaart en geheugen zonder overklokken. Installeer ook de video drivers voor de Intel gpu. Ook al gebruik je die niet, daarmee kan het beter in low power stand komen.

De kast met een touchscreen of controller zal ook verbruik toevoegen. Als je dat niet nodig hebt, koppel het dan los. Verdere verbruikers kunnen zijn: extra controllers, oude netwerkkaart, quad netwerkkaart, >1 Gb netwerkkaart, geluidskaart, fancontrollers, fans, overklokken, XMP geheugen.

Oud materiaal in een nieuw systeem kan ervoor zorgen dat de low power settings onbereikbaar worden. C-States kun je bekijken en tunen met Throttlestop.

Je huidige voeding is ok voor 60W verbruik, maar niet voor een laag verbruik van 20W of minder, daarvoor is een zuinigere voeding aan te raden.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:10
powermarcel10 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:41:
Een vraag die bij me op kwam is of nieuwe hardware in de vorm van nieuw moederbord + processor in idle ook veel zuiniger zijn.
Qua processor zou ik graag een vergelijking zien tussen jouw i7-6700K en een Ryzen 3 4100. Prestaties zijn ongeveer hetzelfde en ik weet dat het stroomverbruik van de Ryzen 3 4100 laag is, maar of het ook lager is dan de i7-6700K, kan ik zo niet meteen vinden.

Qua moederbord, welk moederbord heb je nu? Want zonder die informatie kan ik daar sowieso niks over zeggen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

LievenD schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:25:
[...]

Qua processor zou ik graag een vergelijking zien tussen jouw i7-6700K en een Ryzen 3 4100. Prestaties zijn ongeveer hetzelfde en ik weet dat het stroomverbruik van de Ryzen 3 4100 laag is, maar of het ook lager is dan de i7-6700K, kan ik zo niet meteen vinden.

Qua moederbord, welk moederbord heb je nu? Want zonder die informatie kan ik daar sowieso niks over zeggen.
Inderdaad, "een oud moederbord" of "een nieuw moederbord" zegt niet veel. Een high-end CPU/moederbord verbruikt vaak meer dan low-end van dezelfde generatie omdat er gewoon meer "nutteloos" spul op zit (nodeloos lompe I/O-controllers en dergelijke).

Met een minimalistische X300 barebone plus 5600G kun je potentieel de 6W-10W halen (oke, dat is headless, dus misschien iets meer als je d'r een scherm aan hebt hangen maar veel zal het niet zijn). Een X670-moederbord, 5950X of een videokaart verbruikt dat al in zijn eentje, laat staan als je d'r een PC mee bouwt waar ook nog fans in moeten. Moederborden met minder ongebruikte features en CPU's die eigenlijk voor laptops ontworpen zijn (lichtere memory- en I/O-controller, geen infinity fabric) zijn de truc.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 06-09-2022 20:51 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
6700K is ook niet bepaald een zuinig model van die serie CPU’s, is een high performance model.

• martyw
Navi schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:43:
6700K is ook niet bepaald een zuinig model van die serie CPU’s, is een high performance model.
Zie wat ik een paar posts hiervoor schreef, TS heeft het ding vaak aanstaan zonder belasting, het gaat hem vooral over idle gebruik - en zoals met vele Intel CPU's is dat ook voor deze erg bescheiden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Anders iets er naast zetten voor je media dingen (chromecast?) en die pc alleen gebruiken als het nodig is (gamen e.d.)?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17

DarkSide

theres no place like ::1

Of kijken naar een laagverbruik PC met iets als Thunderbolt er op.
Dan een externe enclosure voor de GPU.
Wil je gamen. Dan sluit je hem aan.
Wil je niet gamen. Laat je hem uit staan.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• powermarcel10
Oké, ik ben er uit! Het gaat een nvidia shield worden.

Het enige waar ik eigenlijk geen afscheid van wil nemen is het touchscreen uit de htpc. Deze wil ik gaan aansluiten op een raspberry pi die ik al draaiend heb met home assistant. Hierop wil ik een dashboard tonen waar op te zien is wat de shield aan het spelen is. Dit heb ik ook al voor elkaar. Ik moet het schermpje alleen van power zien te voorzien. Daarover heb ik een apart topic aangemaakt; Mochten mensen daar willen meedenken, heel graag!

Intern 7" display van externe voeding voorzien
Pagina: 1