Zwembadwater over gazon/tuin uitspreiden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:38
Hello hello,

We hebben de zomervakantie een zwembad in de tuin neergezet met zo’n 6000 liter water. Die hebben gedurende 6 weken schoon gehouden met waterpomp en chloor.
Nu hebben we zo’n 5 dagen geleden voor het laatst chloor toegevoegd en daarna niet meer. Dat is nu dus geheel opgelost en als we t meten is het 0. Kunnen we dit water gewoon over het gazon en rest van de tuin uit sproeien? Of gaat het groen er dan aan omdat dit heel slecht is al hebben we al even geen chloor meer toegevoegd?

Dank alvast voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je 100% zeker weet dat de chemicalien en chloor niet meer aanwezig zijn in het water (en ook andere schimmels en bacterien niet): ik hou je vooral niet tegen om het in de tuin te laten lopen.

Echter, schimmels, bacterien en ander gespuis dat wel in het water zit, kan dus mogelijk hechten aan de planten. En, een overload aan water is ook niet goed voor sommige planten, bloemen en gazon; dat staat in "de handleiding" van de betreffende groendingesen ;)

/edit: mocht je tijd hebben: gewoon met een tuinslang en hevelen laten afvoeren in het riool

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 05-09-2022 20:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-07 14:57
Als het chloor nul is, is het veilig. Maar 5 dagen is wel kort. Hoe precies is je chloormeter? Je wilt onder de 0,1ppm zitten. Anders is 10 dagen zonnig weer een veilige wachttijd.
En reken even uit met de afmeting van je tuin hoeveel water je erover gaat dumpen. Want je wilt waarschijnlijk ook geen moeras. 6000 liter komt overeen met ongeveer 8 uur de tuinsproeier aan zetten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een kuub water kost inclusief rioolheffing ( afhankelijk van de gemeente) iets van 4 euro, wil je voor dat geld het risico lopen dat je planten dood gaan?

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 05-09-2022 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb hier een keer een aanmerkelijk kleiner bad (ca 2000 liter) leeg laten lopen over het straatwerk. Ik had ook ongeveer al een week geen chloor meer toegevoegd en kon met de teststrips geen chloor meer meten. Het resultaat was dat er toch tientallen dode wormen op het terras lagen. Of dat nu door het chloor kwam of door de hoeveelheid water weet ik niet zeker, maar ik heb daarna voor een paar tientjes een dompelpompje gekocht en leeg het zwembad nu op het riool (geen hemelwaterafvoer).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
6kuub laten leeglopen op 2 dagen tijd. Met deze droge grond is het zeker geen moeras en de planten waren nog eens heel blij!

Wel 10 dagen gewacht nadat de chloor weg was. Maar met de huidige droogteissues zou ik het zeker niet gewoon het riool in dumpen. Laat die plantjes maar drinken

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:17
Ernemmer schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:38:
Een kuub water kost inclusief rioolheffing ( afhankelijk van de gemeente) iets van 4 euro, wil je voor dat geld het risico lopen dat je planten dood gaan?
Ten tijde van watertekorten is hergebruiken natuurlijk wel netter dan het dumpen in het riool en weer nieuwe kopen.

Ik zou vooral op letten dat je het niet allemaal ineens dumpt. Dat kan de grond niet wegwerken.

YouTube: Getest: zo slecht neemt gortdroge grond regenwater op

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:36:
[...]

Ten tijde van watertekorten is hergebruiken natuurlijk wel netter dan het dumpen in het riool en weer nieuwe kopen.

Ik zou vooral op letten dat je het niet allemaal ineens dumpt. Dat kan de grond niet wegwerken.

YouTube: Getest: zo slecht neemt gortdroge grond regenwater op
Er is alleen een tekort aan hemelwater, drinkwater is er echt genoeg in NL.

Wat een waardeloze test, het is toch overduidelijk dat dit 95% met het vacuüm in het glas te maken heeft ipv de opname van water door grond.
Maar natuurlijk wel leuk om in het hedendaagse sensatienieuws te laten zien :'(

[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 05-09-2022 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ernemmer schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:40:
[...]

Er is alleen een tekort aan hemelwater,
En daarom is het goed om water dat over is niet in het riool te laten lopen maar direkt lokaal terug te geven aan de natuur.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:42:
[...]

En daarom is het goed om water dat over is niet in het riool te laten lopen maar direkt lokaal terug te geven aan de natuur.
Maar is het dan slim om het risico te lopen om je tuinplanten en gras dood te laten gaan omdat het water niet goed is?
Kan je daarna voor 500-1000 euro nieuwe planten en gras gaan kopen, voor 6m3 waterbesparing á 25 euro.

Ik persoonlijk zou dat risico niet willen lopen.

En of het voor het milieu beter is is ook nog maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Planten zijn best sterk hoor, het zal eerder het bodemleven zijn dat van resten chloor last kan krijgen. Maar gezien de warmte en openlucht, dampt de chloor snel weg.
Maar met anderen, dit kan je best niet in een uurtje op je gazon dumpen, ik zou een tuinslang laten hevelen en regelmatig verleggen, en zo rustig het water verspreiden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:35

Yucon

*broem*

Let op dat zwembadwater aan de zure kant is. Je kunt het beste dan ook wat kalk strooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:17
Ernemmer schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:40:
[...]

Wat een waardeloze test, het is toch overduidelijk dat dit 95% met het vacuüm in het glas te maken heeft ipv de opname van water door grond.
Maar natuurlijk wel leuk om in het hedendaagse sensatienieuws te laten zien :'(
Nee hoor. Het punt is dat de bodem vol lucht zou moeten zitten, maar dat zeker na een hittegolf dat niet meer het geval is en potdicht zit. Daardoor neemt het dan ook weinig water op als dat ineens valt, omdat het allemaal over de bodem wegstroomt in plaats daardoor te worden opgenomen.

Ik kon gisteravond niet zo snel het filmpje vinden dat ik eigenlijk zocht. Een beter voorbeeld is deze: https://twitter.com/OneAahad/status/1558229435446284288
Edit: Duiding bij het filmpje

[ Voor 12% gewijzigd door Freeaqingme op 06-09-2022 09:45 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:41:
[...]

Nee hoor. Het punt is dat de bodem vol lucht zou moeten zitten, maar dat zeker na een hittegolf dat niet meer het geval is en potdicht zit. Daardoor neemt het dan ook weinig water op als dat ineens valt, omdat het allemaal wegstroomt.

Ik kon gisteravond niet zo snel het filmpje vinden dat ik eigenlijk zocht. Een beter voorbeeld is deze: https://twitter.com/OneAahad/status/1558229435446284288
Edit: Duiding bij het filmpje
Nee, dat is ook een slechte proef, weer een vacuüm bekertje, en op los gras kan er makkelijker lucht onder komen dan op een vlakke droge grond.

Zoek datzelfde filmpje maar eens op Linkedin, dan zie je de discussie met mensen die er echt verstand van hebben ipv de onzin op Twitter of RTL.

En ik zeg niet dat er geen verschil is, want dat is er wel, https://justdiggit.org/nl/ maar de manier waarop ze het met die proef willen aantonen is echt te slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:48
Dat het filmpje met het experiment slecht is is duidelijk, maar het berust echt wel op de waarheid.

Droge grond dicht gewoon goed, daar komt water slecht in.

(op linkedin las ik de discussies ook, veel doen graag alsof ze alles weten maar dat valt vies tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

NvE

kijkt

Ben je van plan in één keer dat water te dumpen of geleidelijk?

Ja doe maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Tenzij je beslist om je zwembad open te snijden en zo alles in één keer te dumpen, gaan alle andere mogelijkheden voldoende tijd geven voor insijpeling hoor.

Met een dompelpompje gewoon het water eruit laten en dan komt het allemaal goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14
Ik heb vorige maand mijn IBC container laten leeglopen via een tuinslang.
Er zat nog 1000 liter water in. Ondanks de kurkdroge kleigrond heb ik nergens plassen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
In principe zou het kunnen gebruikt worden om de wc door te spoelen.
in achtertuin of sloot laten leeglopen als daar chloor of andere reinigingsmiddelen in zitten is verboden.

Dergelijk water valt onder het Besluit Afvalwater Huishoudens, dat voorschrijft dat er alleen geloosd mag worden op een riool. In gemeenten met gescheiden rioleringssystemen moet het zwembadwater door het vuilwaterriool weglopen.

Als er geen middelen gebruikt zijn kan het opgeslagen worden in bv een regenton(en)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
naftebakje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:20:
Planten zijn best sterk hoor, het zal eerder het bodemleven zijn dat van resten chloor last kan krijgen.
En laat dat bodemleven nou precies datgene zijn wat in een symbiose ervoor zorgt dat planten, bomen en struiken de voor een gezonde groei noodzakelijke voedingsstoffen kunnen opnemen.
Dus dat bodemleven dien je zo goed mogelijk te beschermen en dat doe je niet door er chemische stoffen (hoe verdund ook) overheen te gieten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:28
Behandeld zwembadwater (met bv chloor, PH-/+) mag enkel in het vuilwaterriool. Bij een gemengd stelsel kan dat dus ook in een straatput of tuinafvoer op de HWA. Bij een gescheiden stelsel kan dit niet. Dan zal je bv de wasmachineafvoer of toiletafvoer kunnen gebruiken. Een naastgelegen sloot is geen van beiden en kan bij ontdekking/melding als milieudelict opgevat worden en dan ben je wel wat centjes kwijt.

Wat je met de teststrips meet is ongebonden chloor. Wat je niet meet is al gebonden aan van alles en nog wat en zit nog steeds in het water. Dit zorgt ervoor dat het water veel te chemisch is om in grote hoeveelheden op je tuin uit te storten.

Zie ook zwembad water lozen (tja hoe) en hemelwater

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1