Einde van utp cat 5e inzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:22
Juist in mailbox gekregen.

NEXANS stopt met met productie van LANmark-5 categorie 5e-assortiment.

https://telecom-data.nexa...022-The-end-of-Cat5e.html

Waarschijnlijk gaan de andere producten volgen. Dus Cat6 wordt dan de nieuwe standaard.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Dyckie schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:11:
Dus Cat6 wordt dan de nieuwe standaard.
Cat6 is al lang de standaard, wie koopt er nog cat5e? Begrijp het nut van de post eerlijk gezegd niet zo goed, dat is hetzelfde als posten dat de iphone 4 niet meer gemaakt wordt, die koopt ook niemand meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Tha Render_2 op 05-09-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:22
Tha Render_2 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:16:
[...]

Cat6 is al lang de standaard, wie koopt er nog cat5e? Begrijp het nut van de post eerlijk gezegd niet zo goed, dat is hetzelfde als posten dat de iphone 4 niet meer gemaakt wordt, die koopt ook niemand meer.
Je moet eens weten hoeveel er tegenwoordig nog cat 5e gebruiken.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 21:50

GieltjE

Niks te zien...

Rol inderdaad nog zat cat5e uit, telefoons, printers en andere apparatuur hebben echt niet meer nodig.
Zeker op plekken waar de kosten laag moeten zijn of er binnen een paar jaar toch verhuisd gaat worden.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dyckie schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:18:
[...]

Dat niet alleen. Je wilt niet weten hoeveel niet 100% koper er word verkocht ook een flinke markt...

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

Voor 99% van de computers en apparatuur in een kantooromgeving moet je hard je best doen om niet genoeg te hebben aan 100Mb (kleine b). mailtje, streampje, office-ding en af en toe een fotootje. printers hebben niet eens een gigabit aansluiting, evenals telefoons, tv's, labelprinters en dergelijke.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Dat gezegd zijnde, hoort de post gewoon hier thuis: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 (één merk die één type niet meer gaat maken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:50
[...]

En die cat 5e kabels blijven gewoon werken. Dat een fabrikant nu stopt met de productie is geen reden om de kabels die er liggen te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:47
Bij nieuw aanleg zal je in het algemeen cat 6 utp gebruiken, maar er zijn best situaties waar je nog cat5e voor wilt kopen.
Als je meerdere kabels in een buis wilt trekken kan cat 6 soms gewoon te dik zijn en cat 5e is gewoon dunner en kan ook prima 1Gbps aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
Ja, dat mag ook wel duidelijk zijn. Rond de eeuwwisseling was dat weliswaar al de standaard (eigen ervaring), maar in verreweg de meeste gevallen voldoet deze nog steeds zodat er meestal geen enkele reden is om het te vernieuwen. Maar dat het zo langzamerhand uit de handel wordt genomen komt bij mij niet over als een verrassing, ik kan me vergissen, maar het zou me niet verbazen dat het allang niet meer wordt gefabriceerd en dat het zover het er nog is, oude voorraden zijn die op beginnen te raken of waar helemaal geen vraag meer naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
M2M schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:44:
Voor 99% van de computers en apparatuur in een kantooromgeving moet je hard je best doen om niet genoeg te hebben aan 100Mb (kleine b). mailtje, streampje, office-ding en af en toe een fotootje. printers hebben niet eens een gigabit aansluiting, evenals telefoons, tv's, labelprinters en dergelijke.
Tuurlijk. Maar als kantoor groot inkoopt op netwerk kabels. Is het dan slim om 20 cat5e en 200 cat6 aan te schaffen. Koop dan gelijk 220 cat6 kabels. Scheelt ook weer perongeluk een cat6 kabel te pakken voor een printer.

Daarnaast worden outlets vervangen voor nieuwe kabels is het goedkoper om tegen de aannemer te zeggen hier moeten allemaal kabels komen. Ipv hier allemaal kabels cat6 maar hier en daar cat5e want daar komt toch maar een printer.

Want die cat5e die de aannemer moet leggen zullen duurder zijn dan alles cat6. Want hij moet speciaal voor een paar plekken in de gaten houden dat daar een goedkopere kabel komt. Naast het feit dat hij een extra spindel moet aanschaffen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

't is zoals altijd een prijsdingetje. Aanschafkosten cat5e versus cat6, tegen uurtarrief voor het aanleggen van bekabeling. Maar dan zou je ook 10Gb in overweging kunnen nemen. Alles ligt uiteindelijk aan de eindprijs die betaald moet worden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
M2M schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:17:
't is zoals altijd een prijsdingetje. Aanschafkosten cat5e versus cat6, tegen uurtarrief voor het aanleggen van bekabeling. Maar dan zou je ook 10Gb in overweging kunnen nemen. Alles ligt uiteindelijk aan de eindprijs die betaald moet worden.
Als in een kantoor nieuwe kabels gelegd moeten worden ivm verhuizing of ivm defecte outlets. Dan kiezen ze toch ook voor de toekomst.

Als ik dan naar groothandel prijzen kijk. Cat5e 300 voor 305meter en cat6 voor 360 voor 305 meter.

Dan zou ik het ook wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

To_Tall schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:29:
[...]

Als in een kantoor nieuwe kabels gelegd moeten worden ivm verhuizing of ivm defecte outlets. Dan kiezen ze toch ook voor de toekomst.
Blijkbaar weet je meer dan ik? Heb afgelopen 2 jaar 3 grote kantoren verbouwd zien worden. Plus capacity-management. En voor 99% van de werkomgeving is zelfs (bij wijze van spreken) token ring nog snel zat. De gemiddelde bandbreedte per dag is heel erg laag. En ik zie nog steeds wat outlets (hoe je het ook wil formuleren) maximaal Gbit afgemonteerd worden en/of dat WiFi nog steeds 802.11ac worden afgemonteerd.

Dus nee, ik zie eigenlijk geen "einde Cat5e" echter ik snap dat het produceren van nieuwere kabels eenduidig en makkelijker is, is er geen noodzaak voor het gemiddelde bedrijf om meer dan Cat5e-snelheden te begroten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Dat kan, al zie ik dat cat6 nagenoeg even duur is als cat5e. Dan is het makkelijk rekenen voor de toekomst.

Zelf zit ik al ruim 15 jaar bij de overheid binnen verschillende departementen. Daar waar verbouwt of verhuisd wordt. Is toch echt vat 6 de baas.

Toch gezien het verschil in kosten zal CAT5e langzaam uit het beeld verdwijnen. Dat Gbps niet noodzakelijk is voor veel toepassingen eens. Maar als de kosten nagenoeg gelijk zijn. Waarom niet?

[ Voor 27% gewijzigd door To_Tall op 05-09-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben(V) schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:05:
Bij nieuw aanleg zal je in het algemeen cat 6 utp gebruiken, maar er zijn best situaties waar je nog cat5e voor wilt kopen.
Als je meerdere kabels in een buis wilt trekken kan cat 6 soms gewoon te dik zijn en cat 5e is gewoon dunner en kan ook prima 1Gbps aan.
Hier heb ik over korte afstanden (<10m) ook prima 2,5Gbit over cat5e lopen, zolang het koper is gaat het echt prima. Tot 5Gbit is goed te doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:50

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Dyckie schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:11:
Juist in mailbox gekregen.

NEXANS stopt met met productie van LANmark-5 categorie 5e-assortiment.

https://telecom-data.nexa...022-The-end-of-Cat5e.html

Waarschijnlijk gaan de andere producten volgen. Dus Cat6 wordt dan de nieuwe standaard.
CAT 6A AWG 23 bij 55 m of meer wel te verstaan :)

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:44
Genoeg situaties waar je prima nog 5e kunt gebruiken. Denk aan printers / cameras / scanners / Audio systemen enz enz.

Als je een grote install doet kan dat best wat geld besparen. Cat5e vs cat6 van belden 100% koper zit dik 60 euro verschil in voor 305 meter. Daarnaast zijn keystones ook een stuk goedkoper.

Vooral camera installaties ga ik voor 5e puur omdat het gewoon dun is en ook veel makkelijker is weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Ik snap dat op een bepaald punt cat6 dezelfde prijs krijgt of goedkoper kan als cat5(e). Maar Gigabit is niet nieuw en cat5e het heeft jaren ervoor ook prima kunnen regelen. Waarom mensen afgelopen tijd zweren bij Cat6 is mijn inziens gewoon de mentaliteit "Ja Maar Die Kabel Heeft Een Hoger Nummer!!!11shiftone!!1".

Als je het geld weet los te peuteren bij je klant, leuk kun je het 'nieuwere' spul gebruiken. En als het niet lukt, werkt het eigenlijk ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-09 20:53
Cat 5e is toch tot 40m geschikt voor 10Gbits? Waarom zou je dan cat6 in een huis proppen? Ik zie geen voordeel.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:34
technopeuter schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:47:
Cat 5e is toch tot 40m geschikt voor 10Gbits? Waarom zou je dan cat6 in een huis proppen? Ik zie geen voordeel.
Probeer dat Tweakers die menen Cat7 S/FTP in huis te moeten trekken maar eens wijs te maken >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Fore! schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:45:
Ik snap dat op een bepaald punt cat6 dezelfde prijs krijgt of goedkoper kan als cat5(e). Maar Gigabit is niet nieuw en cat5e het heeft jaren ervoor ook prima kunnen regelen. Waarom mensen afgelopen tijd zweren bij Cat6 is mijn inziens gewoon de mentaliteit "Ja Maar Die Kabel Heeft Een Hoger Nummer!!!11shiftone!!1".

Als je het geld weet los te peuteren bij je klant, leuk kun je het 'nieuwere' spul gebruiken. En als het niet lukt, werkt het eigenlijk ook prima.
Maar toont @Dyckie nu niet aan dat het een beetje klaar is, als grote fabrikanten stoppen met 5e an is dat een teken dat 6 de nieuwe norm is geworden, interessant topic imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:44
Silent7 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:52:
[...]

Maar toont @Dyckie nu niet aan dat het een beetje klaar is, als grote fabrikanten stoppen met 5e an is dat een teken dat 6 de nieuwe norm is geworden, interessant topic imho
Er stopt een fabrikant, dan zijn er nog tientallen die het wel gewoon maken. Want waar vraag is is aanbod. Denk dat het nog wel jaren duurt dat iedereen er mee stopt. En daarna duurt het nog wel jaren voordat de voorraad op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Fore! schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:45:

Misschien een aantal jaar geleden dat ik je gelijk zou geven.

Prijs technisch is cat 6 op een rol van 305m 50 euro duurder.

Ga je daarop dan bezuinigen? Zelf ligt hier ruim 300m cat6 door het huis heen. Verdeelt over 28 kabeltjes.

Nu een aantal apparaten nog100Mbps en een aantal 1Gbps. Maar zo heb ik ook een aantal apparaten zoals m’n nas die zo mooi 10Gbps aangesloten kan worden.

Ik zou makkelijk cat5e kunnen trekken. Maar gezien de kosten cat6 gekozen. En ik zit echt niet verlegen om te roepen joepie ik heb cat6. Tis meer een kosten analyse van een paar tientjes extra.

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 05-09-2022 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

To_Tall schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:49:
[...]
Prijs technisch is cat 6 op een rol van 305m 50 euro duurder.

Ga je daarop dan bezuinigen?...
Euh, ja, daar gaan mensen op bezuinigen.
Zie hoeveel mensen CCA kabel kopen omdat het goedkoper is; trappen ze gewoon in. Terwijl het om 1 of twee tientjes gaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, eigenlijk kan ik dat helemaal niet zien, daarvoor beschik ik domweg niet over de juiste middelen. Jij beschikt daar blijkbaar wel over? Maar ik heb ook geen idee of dit voor een deel niet uit onwetendheid is. Hoeveel mensen weten zelfs niet eens wat CCA is en wat de beperkingen ervan zijn? En bij hoeveel mensen zou het eigenlijk bekend zijn dat de heus wel serieuze nadelen niet of nauwelijks gelden voor korte kant en klare patchkabeltjes. Let wel, met fabrieksmatig aangegoten stekkertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
technopeuter schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:47:
Doe maar eens iSCSI op 10Gbits op een cat5e patchkabel, de ervaring heeft mij geleerd dat je connectie op een 2m kant en klaar patchkabel al ondersteboven gaat...

In eerste instantie komt je link inderdaad up, op het moment dat hij onder last komt klapt de boel...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Pagina: 1