Vraag

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Hey,

Op het moment ben ik al 2 maanden op zoek naar een baan als developer in de IT, bij voorkeur full-stack.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met vriendelijke groet,

Pascal

Alle reacties

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:20
Als ik het bestand ga downloaden staat je voornaam + achternaam op de site, geen idee of je je daar van bewust bent?

• SAVAGE3
President schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:03:
Als ik het bestand ga downloaden staat je voornaam + achternaam op de site, geen idee of je je daar van bewust bent?
Daar was ik me niet van bewust nee, ik had verwacht dat iCloud niet mijn naam zou laten zien. Ik heb nu een ander linkje toegevoegd.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:03
Heb je al iemand van 't UWV gesproken? Wat zeggen zij hierover?

Verder kan het wel zijn dat er een tekort op de arbeidsmarkt is, maar dat betekent niet dat iedereen meteen een baan vindt. Net als dat door de bank genomen huizenprijzen stegen de afgelopen tijd, maar het toch kan zijn dat iemands huis in waarde zakt (bijv. door omstandigheden in de buurt).

Members only:

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Je bent echt niet de enige die tegen deze problemen aanloopt.

De enige manier om je portfolio op te bouwen is wat werk gaan maken dat je wél kan laten zien. Wanneer je tegen een probleem aanloopt, kijk of je dat probleem op een interessante manier met moderne technologie op kan lossen. Zo heb ik bijvoorbeeld een berg films en TV series die ik met hard links organiseer (zodat de originele bestanden in stand blijven), en heb ik een stuk code geschreven om automatisch te checken welke hard links niet meer bestaan omdat het originele bestand weg is, want hier was nog geen kant en klare oplossing voor.
Dit heb ik dan weer mooi op mijn GitHub geknald zodat ik altijd een leuk project heb waarmee ik kan laten zien hoe mijn probleemoplossing is en hoe mijn code eruit ziet.

Daarnaast kun je ook altijd wat merge requests voor bestaande open source software inschieten, of ze nou worden geaccepteerd of niet. Kunnen aantonen dat je een bug kunt vinden en op kunt lossen in een grotere codebase is ook erg belangrijk.

Recruiters zou ik gewoon helemaal negeren, ik word zelf ook platgebeld en gemaild door recruiters die allemaal een uurtje tijd willen. Als ik daar op in moet gaan zit ik zeker de helft van mijn werkweek te bellen met mensen die me maar al te graag tegen een sollicitatiemuur aan gooien om te zien wat blijft plakken, ondanks dat ze van tevoren al kunnen inschatten dat twee derde het sowieso niet gaat worden.

Maar het allerbelangrijkste is dat je niet te hoog inzet. Je bent nog jong en hebt nagenoeg geen professionele ervaring, dus een échte juniorpositie is waar je m.i. thuis hoort.
Als je beter bent dan die juniorpositie dan ben je binnen een jaar medior maar met passende verwachtingen, en die verwachtingen zijn uiteindelijk een heel belangrijk deel van je werk.

Ik denk verder dat er genoeg anderen zijn die meer nuttigs kunnen zeggen over je CV, zo zitten hier ook een aantal recruiters en hiring managers die dagelijks vele CV's voorbij zien komen (let wel op dat als ze je benaderen via Tweakers dat tegen de regels is buiten V&A, dus mee oppassen).
Wat ik zo snel zie is dat het erg rommelig is, en dat je heel veel detailinformatie meteen bovenaan hebt staan. Het zou mij in een lead developer positie geen reet boeien dat je met Leaflet en/of Mapbox hebt gewerkt, maar wel dat je bekend bent met clientside JS. Daarnaast gooi je nogal wat dingen door elkaar onder frontend of backend die niet helemaal bij elkaar passen.

• SAVAGE3
Freeaqingme schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:10:
Heb je al iemand van 't UWV gesproken? Wat zeggen zij hierover?

Verder kan het wel zijn dat er een tekort op de arbeidsmarkt is, maar dat betekent niet dat iedereen meteen een baan vindt. Net als dat door de bank genomen huizenprijzen stegen de afgelopen tijd, maar het toch kan zijn dat iemands huis in waarde zakt (bijv. door omstandigheden in de buurt).

***members only***
Ik heb inderdaad al met het UWV gesproken. Mijn contact persoon geeft aan dat ik van mijn geluk mag spreken dat ik in de IT branche zit en daar te korten die daar zijn. Zoals je zelf zegt zit de vork iets anders in de stil en had ik ook niet verwacht dat de aanbiedingen binnen zouden stromen.

Members only:

• SAVAGE3
Oon schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:12:
Je bent echt niet de enige die tegen deze problemen aanloopt.

De enige manier om je portfolio op te bouwen is wat werk gaan maken dat je wél kan laten zien. Wanneer je tegen een probleem aanloopt, kijk of je dat probleem op een interessante manier met moderne technologie op kan lossen. Zo heb ik bijvoorbeeld een berg films en TV series die ik met hard links organiseer (zodat de originele bestanden in stand blijven), en heb ik een stuk code geschreven om automatisch te checken welke hard links niet meer bestaan omdat het originele bestand weg is, want hier was nog geen kant en klare oplossing voor.
Dit heb ik dan weer mooi op mijn GitHub geknald zodat ik altijd een leuk project heb waarmee ik kan laten zien hoe mijn probleemoplossing is en hoe mijn code eruit ziet.

Daarnaast kun je ook altijd wat merge requests voor bestaande open source software inschieten, of ze nou worden geaccepteerd of niet. Kunnen aantonen dat je een bug kunt vinden en op kunt lossen in een grotere codebase is ook erg belangrijk.

Recruiters zou ik gewoon helemaal negeren, ik word zelf ook platgebeld en gemaild door recruiters die allemaal een uurtje tijd willen. Als ik daar op in moet gaan zit ik zeker de helft van mijn werkweek te bellen met mensen die me maar al te graag tegen een sollicitatiemuur aan gooien om te zien wat blijft plakken, ondanks dat ze van tevoren al kunnen inschatten dat twee derde het sowieso niet gaat worden.

Maar het allerbelangrijkste is dat je niet te hoog inzet. Je bent nog jong en hebt nagenoeg geen professionele ervaring, dus een échte juniorpositie is waar je m.i. thuis hoort.
Als je beter bent dan die juniorpositie dan ben je binnen een jaar medior maar met passende verwachtingen, en die verwachtingen zijn uiteindelijk een heel belangrijk deel van je werk.

Ik denk verder dat er genoeg anderen zijn die meer nuttigs kunnen zeggen over je CV, zo zitten hier ook een aantal recruiters en hiring managers die dagelijks vele CV's voorbij zien komen (let wel op dat als ze je benaderen via Tweakers dat tegen de regels is buiten V&A, dus mee oppassen).
Wat ik zo snel zie is dat het erg rommelig is, en dat je heel veel detailinformatie meteen bovenaan hebt staan. Het zou mij in een lead developer positie geen reet boeien dat je met Leaflet en/of Mapbox hebt gewerkt, maar wel dat je bekend bent met clientside JS. Daarnaast gooi je nogal wat dingen door elkaar onder frontend of backend die niet helemaal bij elkaar passen.
Ik ben het zeker met je eens dat mijn CV een bende is. Ik heb er wel eentje met hulp van het UWV gemaakt maar meerdere mensen hebben al laten weten dat dit geen verbetering was op mijn eigen gemaakte CV (toen met hulp gemaakt van het consultancy bureau).

Ik weet zelf ook dat ik zweef tussen Junior en Medior. Een probleem waar ik tegen aan loop is dat bij 99% van de vacatures 'HBO/WO werk en denk niveau' staat. Er zijn amper bedrijven welke juniors/mediors aannemen en deze willen vormen naar een hoger niveau. Want waarom zouden ze geld en tijd steken in iemand van lager niveau als er al HBO/WO niveau mensen van scholen af komen

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 10:32
Als je bij mij zou solliciteren zou ik je niet uitnodigen omdat je geen (applicatiebeheer) opleiding hebt afgerond, geen certificaten hebt die aantonen dat je het kan en je hebt slechts één jaar relevante werkervaring.

Mema

• Freeaqingme
Mema schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:27:
Als je bij mij zou solliciteren zou ik je niet uitnodigen omdat je geen (applicatiebeheer) opleiding hebt afgerond, geen certificaten hebt die aantonen dat je het kan en je hebt slechts één jaar relevante werkervaring.
Oke. En als je TS dan een constructieve suggestie zou doen, wat zou dat dan zijn?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-05 18:14
SAVAGE3 schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:18:
[...]

Ik ben het zeker met je eens dat mijn CV een bende is. Ik heb er wel eentje met hulp van het UWV gemaakt maar meerdere mensen hebben al laten weten dat dit geen verbetering was op mijn eigen gemaakte CV (toen met hulp gemaakt van het consultancy bureau).

Ik weet zelf ook dat ik zweef tussen Junior en Medior. Een probleem waar ik tegen aan loop is dat bij 99% van de vacatures 'HBO/WO werk en denk niveau' staat. Er zijn amper bedrijven welke juniors/mediors aannemen en deze willen vormen naar een hoger niveau. Want waarom zouden ze geld en tijd steken in iemand van lager niveau als er al HBO/WO niveau mensen van scholen af komen
No offense, maar ik denk dat je met je verhaal gewoon een junior bent. Een medior is voor nu misschien iets te hoog gegrepen.

Kies er hier een uit voor een verbeterde cv https://www.overleaf.com/latex/templates/tagged/cv

of doe wat google werk, echt duizenden voorbeelden / informatiebronnen over te vinden.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:51

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Aantal zaken;

Je opleidingsverhaal is wat opvallend, je bent gestopt omdat je school dit adviseerde omdat er zogenaamd niets meer te leren was? Waarom hebben ze je dan geen diploma gegeven?

Ik ben niet gewend aan IT CV's maar je CV komt erg rommelig over. Ook je ervaringen is voor mij erg onduidelijk wat jouw bijdrage dan precies is geweest, neem aan dat je in een team hebt gewerkt. Maar wat was jouw bijdrage dan in het grote geheel. Snap dat je je opleidingen wat verstopt hebt gezien eerste punt. Maar wellicht voor sommige een red flag?

Ook opvallend dat je in je 2e job je niet door je proeftijd bent gerolt. Ondanks dat je wellicht niet helemaal bijgestaan/ingewerkt bent, is het wellicht ook wel beetje typerend dat je dan niet uit de blokken komt.

Dus hoe leg je dat uit in je sollicitatie gesprekken? Kan je er een positieve draai aan geven? Want het is druk overal, dus men zit wellicht niet te wachten op iemand die aan het handje moet worden genomen.

• Oon
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:18:
[...]

Je zou eens kunnen beginnen met een template voor je CV, zoals die @Un93m59 linkt of desnoods een via Europass. Het belangrijkste is de structuur, je CV kan hartstikke lelijk zijn maar als een hiring manager meteen kan zien of je past of niet gaan je kansen flink omhoog. Probeer op de eerste pagina alle belangrijke informatie te tonen, dan kun je altijd nog op andere pagina's wat meer de diepte in gaan. De PDF die je linkte was bij mij al meer dan 1 A4, waarvan de tweede maar een paar regeltjes, en dat ziet er ook slordig uit.

Ik kan je kennis niet beoordelen, maar op basis van wat ik zie in dit topic pas je goed in het rijtje met jonge vers geschoolde juniors die wij als stagiairs hebben gehad. Allemaal heel enthousiast en zeker wel potentieel goede developers, maar gewoon nog erg ruw in communicatie en erg chaotisch.

Ik denk daarmee dat medior ook gewoon te hoog gegrepen is. Niet zozeer qua hard skills (die kan ik niet beoordelen), maar wel qua soft skills. Juist bij autodidacten met weinig of geen echte werkervaring zijn soft skills vaak ver te zoeken, dus als je hard skills net tegen medior aan zitten dan ga je qua functie gewoon op junior uitkomen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:25
Solliciteren is best een raar iets, heb ik aardig wat ervaring mee onderhand. Junior? Graag wel 5 jaar ervaring met een taal wat nog geen 3 jaar bestaat. Realistisch zijn is niet de taak van een recruiter.

Gewoon veel blijven insturen. Op een gegeven moment heb je beet.

Maar je cv, dat is niet echt je van het. Je hebt gigantisch veel interesses, maar ben je er ook allemaal goed in? Dat is haast onmogelijk. Al die frameworks zijn leuk, maar als het goed is kan je zo'n framework je binnen een redelijke tijd meester maken indien je de basis goed snapt; een vorm van logica en op zijn minst één degelijke programmeertaal. Dus hoeveel het allemaal toevoegt? Ik vraag het me af.

Ik zou dus al die interesses onder je werkervaring en opleidingen zetten, wees tegelijkertijd selectief (t.o.v. de functie waarop je reageert bijv.). Diep je opleiding meer uit. Dat is wel enorm beknopt zo.

Verder helpt het volgende niet omdat je wat betreft tijd wat krap zit, maar gooi een mooi project op Github of help mee aan open source projecten oid. Dan kan je wel laten zien wat je kan zonder dat NDA in de weg zit. Of doe wat code challenges (zijn echt talloze sites voor) en zet dat op GitHub.

[Voor 11% gewijzigd door eric.1 op 04-09-2022 16:00]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Erg rommelig cv, beetje zoals een tekst waar je een tldr wilt hebben. Maar dit lijkt bij je te passen gezien je OP.

Ik zou je cv eens even goed aanpakken en een overzichtelijk iets neerzetten.

Verder misschien eens kijken naar een duaal of deeltijd hbo opleiding, dat mist gewoon op je cv.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:03

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Tja, het ziet er niet al te rooskleurig uit: lage vooropleiding, geen relevante vervolgopleiding (eruit gebonjourd door docenten?), traumabegeleiding vanuit werkgever (!) die je eigenlijk best een aardig salaris gaf, eruit geknikkerd bij tweede toko tijdens proeftijd. Je geeft hier aan een torenhoge huur te hebben, terwijl je als jonge starter best een tijdje op kamers kunt voordat je je vestigt. Het hele verhaal schetst een beetje een beeld van een weinig volwassen/verantwoord persoon. Sorry voor de harde woorden, maar je zult denk ik aan wat zaken moeten werken.

Allereerst je CV, probeer dat op orde te krijgen. Er zijn al wat tips gegeven. Je CV meldt hobbyprojecten: die moeten allemaal op een website of een GitHub link hebben. Dat is namelijk het enige waar je positief mee naar voren kunt komen, dus zorg dat het toegankelijk is. Je opleiding en werkervaringplaatje zijn niet echt super.

Ik zou tegelijkertijd eens kijken naar je financiële huishouding: maak je verstandige keuzes, waar kun je de zaken verbeteren? Enzovoorts. Je meldde ergens iCloud. Da's van een "luxe" merk.

Een kijk eens goed naar jezelf en je houding. Een jonge starter moet gewoon initiatief tonen, dus ga eens bij jezelf na wat je potentieel beter had kunnen doen tijdens je problematische proeftijd. Waarom laten bedrijven niets meer horen als ze je een aanbieding doen en je wilt onderhandelen? Misschien kun je dat niet zo goed als je denkt? Overschat je je eigen capaciteiten en vaardigheden?

Wat anderen ook al aangeven: je bent absoluut een junior starter.

Succes!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• Mema
Freeaqingme schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:29:
[...]

Oke. En als je TS dan een constructieve suggestie zou doen, wat zou dat dan zijn?
Wat mij betreft beginnen aan deeltijd HBO, laat zien dat een bepaald werk- en denkniveau hebt. Geef aan dat je een werkgever zoekt die daarbij past. Linkjes naar voorbeeldwerk, zodat ik het kan beoordelen. Aanbevelingen van voormalige collega's en vooral leidinggevenden op LinkedIn.

Mema

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03:43
Members only:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst moet ik toch beginnen met te zeggen dat jij helaas enorm slecht advies hebt gekregen, wat opleiding betreft. Met alleen vmbo-tl ga je echt niet ver komen en zal solliciteren echt heel moeilijk worden. De reeds opgedane ervaring (wat te weinig is daarvoor) gaat jou daar niet bij helpen.

Met welke opleiding was jij daadwerkelijk bezig, welke je hebt afgebroken? Ondanks dat volgens docenten jij de kennis al zou bezitten, was het verstandiger geweest om te kijken of jij de opleiding in een verkort traject had kunnen afmaken, zodat jij bewijs hebt van wat jij kunt en wat men mag verwachten.

Het enige wat ik uit jouw CV haal is dat je met verschillende technieken aan het spelen bent geweest en zeker nog niet op medior niveau zit, zoals eerder opgemerkt door anderen. Komt voornamelijk door dat nergens uit blijkt hoe ver jouw kennis reikt.

De eerste werkgever die jouw ruim 2400 bruto gaf, deed het niet eens zo slecht. Eigenlijk helemaal geen slecht salaris voor een 21 jaar, met geen daadwerkelijke gerichte opleiding en alleen afgerond voortgezet onderwijs op lager niveau. Dan kun je zeggen dat het salaris niet opweegt tegenover de kosten, in dit geval vraag ik mij dan ook af of jij gewoon op dit moment in jouw leven niet gewoon te duur leeft en woont.

Let wel dit is wat ik uit de nu geboden informatie haal.

Om nu meer een opbouwende reactie te geven en naar mijn idee de 3 meest belangrijke punten:

1. Ga kijken of je niet alsnog de betreffende opleiding kunt gaan afronden. Naar ik aanneem was dit een MBO IT opleiding. Kijk of dit versnelt kan, hiermee heb je toch een bewijs van jouw kunnen. Ik zelf ben op 43 jarige leeftijd nog met een kort HBO opleiding gestart van twee jaar om maar een papiertje te hebben, om aan te kunnen tonen dat ik kwa werk- en denkniveau op dit HBO niveau zit. Dit ondanks dat ik zo'n 22-23 jaar werkervaring heb en de nodige vakgericht certificeringen bezit, leukere en betere opdrachten te kunnen gaan doen.

2. Ga eens heel goed naar jouw woon en leef situatie kijken en kijk waar je mogelijk te veel kosten maakt. Ik weet niet wat en waar je nu iets huurt, maar mogelijk is het verstandig eerst weer naar een studentenkamer look-a-like te gaan.

3. Jouw CV heeft zoals anderen al hebben opgemerkt echt een facelift nodig. Begin met de standaard persoonsinformatie. Schrijf een stukje over jezelf en affiniteiten. Vervolgens benoem je werkervaring, wat heb je gedaan. Daarna waar heb je mee gewerkt en probeer jouw kennis niveau daar in aan te geven. Heb je eventueel neven activiteiten naast het werk welke relevant kunnen zijn?

Eén van de meest belangrijke zaken is hoe jij overkomt (informatie over jezelf en affiniteit), hoe snel je iets kunt oppakken (opleidingsniveau). Dat zijn zaken die duidelijk moeten worden vanuit jouw CV, dat is nu niet het geval. Als laatste wil ik je meegeven jouw verwachtingen bij te stellen en op dit moment nog niet te hoog willen grijpen, je bent echt een junior starter.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-05 09:30
Ben ook wel benieuwd of je je mavo hebt afgerond,

Zo'n salaris op je 21e is echt niet verkeerd hoor!
Zeker niet zonder diploma's laat staan aantoonbaar hbo denk/werk niveau.

Ik zou persoonlijk adviseren om ergens op mbo niveau te starten en dan intern door te gaan groeien.

• Freeaqingme
Oon schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:12:

Ook als je thuis zonder werk zit, je je zorgen maakt over het betalen van je huur, en geen grote financiële buffers hebt? Ik zou dan alles aangrijpen wat ik zou kunnen vinden. Ook als dat via een recruiter gaat.

Qua financien wel opletten dat veel werkgevers er van uitgaan dat je pas per de eerste van de maand begint, en dat je dan pas aan 't einde van de maand je eerste salaris krijgt. Daarnaast duurt het zomaar 1 a 2 weken voordat je een afspraak hebt.

Stel dat TS op 5 september een uitnodiging krijgt voor een sollicitatiegesprek, kan het zijn dat dat gesprek pas de 12e is. Dat gesprek gaat goed, en er komt nog een afspraak voor de - ik zeg maar wat - 22e. Op 3 oktober krijg je te horen dat men je een contract wil aanbieden. Dat contract gaat in op 1 november: op 25 november krijg je je eerste salaris.

Tuurlijk kan dat soms ook sneller, maar voor hetzelfde geld ben je zomaar >2.5 maanden bezig voordat je je eerste geld hebt, en dat dus moet overbruggen.

• SAVAGE3
Freeaqingme schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:28:
[...]
Tuurlijk kan dat soms ook sneller, maar voor hetzelfde geld ben je zomaar >2.5 maanden bezig voordat je je eerste geld hebt, en dat dus moet overbruggen.
Ik heb gelukkig een redelijke buffer. Deze wil ik natuurlijk het liefste niet gebruiken maar als het nodig is kan het.

• SAVAGE3
theorganiser schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:19:
Ben ook wel benieuwd of je je mavo hebt afgerond,

Zo'n salaris op je 21e is echt niet verkeerd hoor!
Zeker niet zonder diploma's laat staan aantoonbaar hbo denk/werk niveau.

Ik zou persoonlijk adviseren om ergens op mbo niveau te starten en dan intern door te gaan groeien.
MAVO/VMBO heb ik inderdaad afgerond.

Dat laatste heb ik ook al een aantal keer voorgesteld maar het lijkt erop dat niet elk bedrijf tijd (en dus geld) wilt steken om iemand verder te laten groeien.

• SAVAGE3
_Dune_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:17:
Aller eerst moet ik toch beginnen met te zeggen dat jij helaas enorm slecht advies hebt gekregen, wat opleiding betreft. Met alleen vmbo-tl ga je echt niet ver komen en zal solliciteren echt heel moeilijk worden. De reeds opgedane ervaring (wat te weinig is daarvoor) gaat jou daar niet bij helpen.

Met welke opleiding was jij daadwerkelijk bezig, welke je hebt afgebroken? Ondanks dat volgens docenten jij de kennis al zou bezitten, was het verstandiger geweest om te kijken of jij de opleiding in een verkort traject had kunnen afmaken, zodat jij bewijs hebt van wat jij kunt en wat men mag verwachten.

Het enige wat ik uit jouw CV haal is dat je met verschillende technieken aan het spelen bent geweest en zeker nog niet op medior niveau zit, zoals eerder opgemerkt door anderen. Komt voornamelijk door dat nergens uit blijkt hoe ver jouw kennis reikt.

De eerste werkgever die jouw ruim 2400 bruto gaf, deed het niet eens zo slecht. Eigenlijk helemaal geen slecht salaris voor een 21 jaar, met geen daadwerkelijke gerichte opleiding en alleen afgerond voortgezet onderwijs op lager niveau. Dan kun je zeggen dat het salaris niet opweegt tegenover de kosten, in dit geval vraag ik mij dan ook af of jij gewoon op dit moment in jouw leven niet gewoon te duur leeft en woont.

Let wel dit is wat ik uit de nu geboden informatie haal.

Om nu meer een opbouwende reactie te geven en naar mijn idee de 3 meest belangrijke punten:

1. Ga kijken of je niet alsnog de betreffende opleiding kunt gaan afronden. Naar ik aanneem was dit een MBO IT opleiding. Kijk of dit versnelt kan, hiermee heb je toch een bewijs van jouw kunnen. Ik zelf ben op 43 jarige leeftijd nog met een kort HBO opleiding gestart van twee jaar om maar een papiertje te hebben, om aan te kunnen tonen dat ik kwa werk- en denkniveau op dit HBO niveau zit. Dit ondanks dat ik zo'n 22-23 jaar werkervaring heb en de nodige vakgericht certificeringen bezit, leukere en betere opdrachten te kunnen gaan doen.

2. Ga eens heel goed naar jouw woon en leef situatie kijken en kijk waar je mogelijk te veel kosten maakt. Ik weet niet wat en waar je nu iets huurt, maar mogelijk is het verstandig eerst weer naar een studentenkamer look-a-like te gaan.

3. Jouw CV heeft zoals anderen al hebben opgemerkt echt een facelift nodig. Begin met de standaard persoonsinformatie. Schrijf een stukje over jezelf en affiniteiten. Vervolgens benoem je werkervaring, wat heb je gedaan. Daarna waar heb je mee gewerkt en probeer jouw kennis niveau daar in aan te geven. Heb je eventueel neven activiteiten naast het werk welke relevant kunnen zijn?

Eén van de meest belangrijke zaken is hoe jij overkomt (informatie over jezelf en affiniteit), hoe snel je iets kunt oppakken (opleidingsniveau). Dat zijn zaken die duidelijk moeten worden vanuit jouw CV, dat is nu niet het geval. Als laatste wil ik je meegeven jouw verwachtingen bij te stellen en op dit moment nog niet te hoog willen grijpen, je bent echt een junior starter.
Als eerste enorm bedankt voor het uitgebreide advies.

Wat betreft de woonsituatie, ik ben verhuist van een klein dorpje (<400 inwoners op het platteland) naar de grotere stad (Arnhem, waar ik geboren ben) om de kansen voor een baan te vergroten. Het duurt vanaf daar een tijdje voordat je in de bewoonde wereld (Arnhem bijvoorbeeld bent). Met de auto 60 minuten, met het ov en een kwartier fietsen 65 minuten). Mijn intentie was eerst om inderdaad op kamers te gaan. Gezien het erg geringe aanbod (welke vooral gereserveerd is voor internationale studenten) ben ik particulier gaan huren, hier had ik binnen 2 weken na inschrijving al de sleutels. Al zou ik een studentenkamer krijgen, zit ik niet ver af van wat ik nu betaal. Het verschil wat ik nu betaal vind ik niet heel erg, grotendeels door de rust die ik ervoor krijg, welke ik helaas veel nodig heb.

Wat betreft opleidingen, een HBO opleiding ben ik aan het overwegen. Helaas mijn hoogst afgeronde opleiding VMBO waardoor je niet zomaar op het HBO terecht komt. HBO heeft wel mijn voorkeur gezien je wat meer praktisch bezig bent (in de zin van dat je meer bezig bent met code schrijven en projecten dan vooral de boeken in duiken). De mogelijkheden hiernaar moet ik uitzoeken.

Wat betreft het CV, deze moet inderdaad een aardige facelift gebruiken. Het is een mega lap text en je kan inderdaad niet erachter komen wie ik ben als je globaal leest. In mijn normale CV staat ook een stuk over mijzelf in, deze heb ik er voor nu uit gelaten bij het anonimiseren).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

SAVAGE3 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:37:
[...]
MAVO/VMBO heb ik inderdaad afgerond.

Dat laatste heb ik ook al een aantal keer voorgesteld maar het lijkt erop dat niet elk bedrijf tijd (en dus geld) wilt steken om iemand verder te laten groeien.
Als een bedrijf/organisatie potentie ziet dan zal deze vast en zeker willen investeren in iemand, alleen dan moet daar wel een basis zijn. Op dit moment speelt jouw het gebrek aan opleiding (diploma) parten. Alleen een afgeronde MAVO/VMBO opleiding zet jou letterlijk onder aan de ladder, zeker in de vakrichting waar jij je in wilt begeven. Het is niet voor niets dat ikzelf nog een certificaat/diploma op HBO niveau wil behalen, met inmiddels 22/23 jaar werkervaring en de nodige certificeringen.

Jij hebt geluk dat je nog jong bent. Als jij nog gebruik kunt maken van studiefinanciering, dan zou ik dat gaan doen en een diploma gaan halen. Normaalgesproken zou ik aansturen op HBO, maar gezien jouw vooropleiding zou ik je willen aanraden weer een passende MBO opleiding te zoeken. Je zou, als je het ziet zitten eventueel een HBO opleiding kunnen zoeken, maar daar voor zal je hoogst waarschijnlijk eerst een test voor moeten doen voor toelating.

Opleiding zou je eventueel ook in deeltijd kunnen gaan doen. Je zou in overleg met een opleider kunnen gaan of zij jou kunnen helpen met een stage/opleidingsbedrijf. Houd er wel rekening mee, dat je op dat moment hoogstwaarschijnlijk niet direct een volledig salaris zult krijgen. Of, zoals iemand anders al opperde, kies weer voor een dagopleiding (volledig danwel verkort) en zoek een bijbaantje om de basiskosten te kunnen dekken.

Verder ga zelf projecten bedenken, waarmee jij jouw kennis kunt aantonen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• SAVAGE3
eric.1 schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:39:

Maar je cv, dat is niet echt je van het. Je hebt gigantisch veel interesses, maar ben je er ook allemaal goed in? Dat is haast onmogelijk. Al die frameworks zijn leuk, maar als het goed is kan je zo'n framework je binnen een redelijke tijd meester maken indien je de basis goed snapt; een vorm van logica en op zijn minst één degelijke programmeertaal. Dus hoeveel het allemaal toevoegt? Ik vraag het me af.

Ik zou dus al die interesses onder je werkervaring en opleidingen zetten, wees tegelijkertijd selectief (t.o.v. de functie waarop je reageert bijv.). Diep je opleiding meer uit. Dat is wel enorm beknopt zo.

Verder helpt het volgende niet omdat je wat betreft tijd wat krap zit, maar gooi een mooi project op Github of help mee aan open source projecten oid. Dan kan je wel laten zien wat je kan zonder dat NDA in de weg zit. Of doe wat code challenges (zijn echt talloze sites voor) en zet dat op GitHub.
Ik denk dat ik vooral moet gaan samenvatten. Dus meerdere vaardigheden onder één catagorie neerzetten.

Qua projecten ben ik nog over aan het denken wat handig is om te maken om online te zetten. Ik heb overwogen om wat designs van dribbble.com te pakken en deze na te maken op een manier zoals je dat ook in het bedrijfsleven zou doen. Of de designers dat zo leuk vinden, is het 2e.

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:57
Wat al eerder werd aangehaald is dat je CV redelijk rommelig overkomt. Er staan ook wel heel veel technieken in waarin je waarschijnlijk nog geen expert bent. Ik zou focussen op maar een beperkt aantal technieken en daarin erg bekwaam worden. Schrijf dan alleen deze technieken op en solliciteer op functies waar dat een belangrijke eis is.
Veel vacatures sommen ook een lange lijst met must haves op, maar vaak zijn er maar 1 of 2 zaken echt belangrijk. Veel kan (en moet) er nog later toch bijgeleerd worden.

Wanneer je iets echt goed onder de knie hebt, werk dan ook mee aan een OS project (of start er zelf een), zodat ook echt zichtbaar is wat je kan.

Alsnog een generieke HBO opleiding gaan doen heeft denk ik minder zin in jouw geval. Je houdt ervan concreet bezig te zijn en de uiteindelijke werkgever zoekt ook gewoon iemand die iets kan opleveren. Dat is veel belangrijke dan een HBO papiertje.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Barrycade schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:30:
Ik ben niet gewend aan IT CV's maar je CV komt erg rommelig over. Ook je ervaringen is voor mij erg onduidelijk wat jouw bijdrage dan precies is geweest, neem aan dat je in een team hebt gewerkt. Maar wat was jouw bijdrage dan in het grote geheel. Snap dat je je opleidingen wat verstopt hebt gezien eerste punt. Maar wellicht voor sommige een red flag?
Hier inderdaad ook niet gewend aan IT CV's. Maar als CV op zich zeker rommelig. Het tweede dat op mij over komt als red flag zijn de gegeven skills. Ik verwacht dat indien je iets noemenswaardig vindt om op je CV te vermelden, je er noemenswaardige ervaring in hebt.

En daarin geloof ik er weinig van dat er ook maar iemand rondloopt met noemenswaardige ervaring in ALLES zoals benoemd op dit CV. Dat mensen redelijk snel kunnen schakelen tussen React, React Native, NodeJS/Express, etc. prima. Maar wat is nu echt je expertise?

Een bedrijf zal vaak op zoek zijn naar iemand die in een functie past. En de vacature zal natuurlijk nooit zijn "Gezocht: front- en backend developer met ervaring in e-commerce, smart home toepassingen en adobe illustrator en after effects.".

Als additionele red flag voor mij is dan ook nog eens de opmaak van het CV voor iemand met zoveel benoemde ervaringen binnen front-end en design, zowel onder skills als werkervaring. Het CV straalt dit totaal niet uit.

Nu werk ik zelf binnen een sector waar CV's van 5+ pagina's alles behalve ongewoon zijn, en geeft het dus meer ruimte om wat meer structuur en opmaak te geven. Maar indien dit niet het geval is binnen de IT, wees dan extra kritisch in wat je op het CV plaatst zou ik zeggen.

• SAVAGE3
Barrycade schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:30:
Aantal zaken;

Je opleidingsverhaal is wat opvallend, je bent gestopt omdat je school dit adviseerde omdat er zogenaamd niets meer te leren was? Waarom hebben ze je dan geen diploma gegeven?
Geen idee, uiteindelijk ook niet de meest slimme zet geweest denk ik. Bij mij zat het struikelpunt er ook dat de vakspecifieke lessen niet meer geüpdatet waren sinds omstreeks 2009, buiten dat Agile werken is toegevoegd aan het vakkenpakket in 2016.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:38
Je kunt proberen om bij topicus aan de slag te gaan. Bij Topicus zijn ze een sterke groei aan het ondergaan. Hier heb je zeker ook zelf taught developers die goed aan de slag zijn gegaan.

Werving is niet de bedoeling.

[Voor 13% gewijzigd door Ardana op 08-09-2022 19:22]

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 22:33
Kijk even naar de CV's op https://cvster.nl/templates-cv en vul alles in en kies een mooie template, Ik gebruik de Sydney template (Modern > Sydney), oogt rustig en modern. Als je kleur in je CV hebt pas de kleur dan aan naar de kleur van het bedrijf waar je op solliciteert (psychologisch stukje)

Gooi al die skills eruit, dat leest niemand tenzij je echt master erin bent.
Voeg een mooie intro over jezlf toe van 2 a 3 zinnen; leergierige dev zoekt dit en dat, heb dit en dat hoog in het vaandel staan bijvoorbeeld.
Je werkervaring is te langdradig, ik moet erdoorheen kunnen scannen en een idee hebben wat je ongeveer hebt gedaan, ik zou het beknopter en technischer opschrijven, max 4 a 5 punten per werkgever. Wat je exact hebt gedaan vertel je in een mooi vloeiend verhaaltje in het gesprek.

Dit:
  • Ontwikkelen schermen en een back-end voor een narrowcasting platform welke configureerbaar waren naar wens van de eindgebruiker (B2B en B2C klanten)
Word dit:
  • Front- en back-end ontwikkeling voor een narrowcasting platform op basis van klant requirements
Of iets in die richting iig (ik heb geen ervaring met development :+ )

Een mooi CV scheelt al de helft. Het gesprek is vaak lullen voor spullen, zorg dat je een goed verhaal klaar hebt over je ervaring en capaciteiten, de termen in het vakgebied goed kent en leergierig overkomt, succes! :D

[Voor 13% gewijzigd door BroWohsEdis op 05-09-2022 00:52]

• PhilipsFan
  • Laatst online: 04:18
Ik heb je cv niet nu wel gelezen, het is belangrijk dat je dit netjes maakt. Het is het enige wat een potentiele werkgever in eerste instantie ziet, dus zorg dat dit een goede indruk maakt. Zorg dat er _relevante_ informatie op staat. Hou het kort, bondig en leesbaar. Zorg dat de opmaak fatsoenlijk is en voorkom rommelige opsommingen. Je bovenste sectie met skills etc is rommelig. Als je dit perse wilt houden, zet het dan onderaan.

Je werkervaring is het belangrijkst, dus begin daarmee. Je taalgebruik is niet heel slecht, maar wel een beetje slordig. "afhaal restaurant" is 1 woord, je schrijft afhaalrestaurant. Het is een kleinigheid, maar als ik je cv zou zien, dan zou ik denken dat je misschien ook slordig bent met het schrijven van code. Die indruk wil je niet maken. Zorg dat het ook taalkundig helemaal klopt en haal dat soort fouten eruit (er zitten er nogal wat in). Ik zou ook de werkervaring nog wat bondiger doen, wandel er even doorheen en kijk of er woorden uit kunnen. Minder = meer. Als een van je projecten de krant heeft gehaald, zet er dan een linkje bij.

Dan je positie. Als je geen enkel diploma hebt en geen relevante werkervaring, waarom zou een werkgever jou dan aannemen? Werkgevers willen een bewijs van je kunnen. Een diploma helpt, werkervaring ook. Ik zou in jouw geval, zoals eerder ook al geadviseerd, zorgen dat ik dat MBO diploma haal. Er zijn genoeg onderwijsinstellingen die maar wat blij zijn om je een diploma te geven in een versneld traject (daar krijgen ze zelf ook geld voor). Je bent nog jong, haal dat diploma.

Verder is een baan meestal ook gewoon een kwestie van doorzetten. Een werkgever heeft er niks aan als je bij het minste probleem meteen de deur uit loopt. Hij heeft mensen nodig die problemen oplossen. Je hebt een onafgemaakte opleiding, een baan waar je met onvrede bent weggegaan (al hoeft dat laatste natuurlijk niet op je cv) en een baan waarbij je niet door je proeftijd kwam. Waar ziet een werkgever doorzettingsvermogen? Ook hier zou een diploma alvast een goed begin zijn. Die baan waar je niet door je proeftijd kwam kun je er misschien beter helemaal af halen. Als je je opleiding weer oppakt, dan kun je wellicht een langere stage gebruiken, dat is ook werkervaring.

Ja, er is een tekort aan medewerkers in de ICT, maar we zoeken wel mensen die iets kunnen. Ik wil niet zeggen dat jij dat niet kunt, maar uit je cv blijkt dat nog niet. Dus daar zit je grootste probleem.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-05 01:24

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Voordat ik aan mijn verhaal begin, ik ben het absoluut niet eens met de feedback van meerdere mensen hier omtrent je CV. Het is juist enorm slim om diverse termen neer te gooien. Vaak worden CV's bijna gewoon ge-regex'd op bepaalde termen om het kaf van het koren te scheiden. Pas daarna valt het een keer bij het daadwerkelijke team terecht.
Dat gezegd hebbende; kleine investering om het helemaal netjes en degelijk te maken en een spellingscheck te doen (al dan niet door iemand anders). Iets met eerste indruk.

Enfin, voor je verhaal. Dat is wel duidelijk maar bevat erg veel secties. Ik pak er stapsgewijs wat dingen uit om mijn mening te geven, die overigens niet genuanceerd is.

Members only:

Dus twee dingen;
1: Eigenlijk ben je een knuppel (en ik bedoel dit vriendelijk om je heel even realistisch te laten nadenken) dat je voor dat bedrag jezelf in deze situatie stopt. Ten eerste is dat een heel mooi bedrag waar sommige gezinnen (niet eens individuen) blij mee zouden zijn. Ten tweede heb je je eigen ruiten in gegooid omdat je nog niets anders had. Dus, wijze les.
2: Dat gemiep van het bedrijf: lekker laten zitten. Het is een zakelijke relatie en hoewel loyaliteit niet verkeerd is, betekend het niet dat door één bepaalde situatie, je opeens je ziel hebt verkocht aan een bedrijf.

Members only:

"Zogenaamde"? Nee, er zijn tekorten. Echter moet je jezelf eens iets meer te kort doen om de context te gaan begrijpen. Als je dat doet/lukt, dan zal het vinden van een baan je ook makkelijker af gaan.

Members only:

Weer karig, terwijl je feitelijk erg omhoog zit. Elk ander mens zou hier content mee zijn en dit heel anders formuleren.

Members only:

Eigenlijk zeg je hier: met mijn 21 jaar, 1 jaar werkervaring, en mijn topic op tweakers na 30 niet succesvolle sollicitaties, kan ik wel even zeggen dat ik het ook beter weet dan dat bedrijf, want het is heel vreemd dat ze mij niet hebben aangenomen.

Members only:

Ik denk dat je het wel weet, want je zegt het exact zelf. Dus mijn tip hier is: laat een recruiter voor jou werken, en pas als jij ergens een goed gevoel bij hebt, investeer je tijd erin. Hier kun je wel de nuance doen door wel nederig en respectvol te zijn, maar net zo goed je 'normen en waarden' / wensen af te kaderen. Investeert een recruiter tijd in jou, om jouw verhaal/situatie aan te horen en daar een geschikte opdracht voor te vinden? Of pakt die gene een vacature van de stapel om door te schuiven. Dat verschil moet jij uitzoeken en daar op acteren.

Members only:

1: iets meer in de spiegel kijken
2: niet te veel nadenken over die tekorten

Members only:

Ok, advocaat van de duivel hier.
Met alles wat je zegt, waarom kan jij hier dan geen oplossing op vinden? Ik zal hier straks op terug komen na:

Members only:

Ten eerste ben je het absoluut waard. Je bent jong en je hebt al gewerkt voor een heel mooi bedrag en je hebt ambitie. Vervolgens zoek je hulp en naar mijn inziens ga je goed om met de feedback (ik hoop dat je die van mij ook nog accepteert :+).

Ik denk niet dat je imposter syndrome hebt. Ik denk eigenlijk dat je denkt dat je het allemaal erg goed weet. Ik denk ook dat je stronteigenwijs bent. Vervolgens ben je waarschijnlijk ook zeker niet slecht in wat je doet. Juist die combinatie is met slechte begeleiding, best 'gevaarlijk'. Naar mijn mening de reden voor de situatie waar je nu in zit.

Dit is een aanname/onderbuik gevoel, maar je staat er vaak relatief alleen voor? Wat dan soms lastig is, zeker omdat het niche specifiek is (IT) en solliciteren / carriere is dat je af en toe een 'vriend' nodig hebt. En daarmee doel ik op iemand die je soms de iets hardere waarheid verteld. Niet om je pijn te doen, maar juist om echt te helpen.

Want m.b.t. je school en je vorige baan:
1: je had never ever nooit zomaar moeten stoppen met je opleiding
2: als een docent zoiets ongelovelijks doms als advies had gegeven aan mijn zoon (ook al heb ik die niet :+) , had ik heel die )!(* school ondersteboven gezet. Kansloos advies was dat, juist van iets waar je nou net meer had moeten leren.
3: je had net zo goed het nooit zover moeten laten komen met je vorige baan, tenzij er wat andere factoren zijn.

Weetje, en daarom ben je nog jong. Dit is mooi om van te leren. Wat je in elk geval moet weten is dat zowel een school, je eerste baan, en nog heel wat andere om je heen, jou juist moeten begeleiden en helpen. Dus reken de situatie en het gevoel wat je hebt, niet al te erg aan. Je gaat er echt wel komen, maar je zult misschien even wat keuzes moeten maken en mogelijk wat bikkelen.

------------------------------------------------------------

Dus, nu naar de opbouwende feedback ;)

De drie punten van @_Dune_ zijn erg spot-on.

M.b.t. waar ik op terug zou komen, het aantonen van je skills. Wat je moet begrijpen is dat het een spel is, waar ook een gunfactor van toepassing is. Ik heb zelf bijvoorbeeld meerdere banen gehad zonder uberhaubt te solliciteren. Dan kan ik wel zeggen "omdat ik zo goed ben" - maar zo kom je dus niet aan een baan, want dan kotst iedereen je uit.

Het is dus een vleugje zelfvertrouwen zonder arrogantie. Dat is een stukje trots zijn, zonder verwaand over te komen. Het is het aangeven van je wensen en grenzen, zonder de ander te betrekken (voorbeeld: jij wilt een baan, maar je betrekt gelijk bedrijven erbij om te zeggen van; je had toch een tekort??! - harde no-go)

Dit kun je overal toepassen en als je dat zou doen en je TS nog eens doorleest, zie je dan misschien wat dingen van "oh ja, minder handig"? ;)

Maar wat kun je nou doen aan code voorbeelden?
- Je zit nu 2 maanden thuis. Had iets gemaakt en op GitHub gezet. 8)7
- Doe iets aan OSS projecten, het STIKT van de projecten die hoognodig frontend verbeteringen nodig hebben
- Je hebt nog een maand, hup.. doe iets.

en dan de laatse optie. Op de juiste manier (wat soms echt heel lastig/uitdagend is) het volgende proberen uit leggen:

"Mijn passie ligt hem vooral in het werken aan een mooi product die waarde levert voor andere, zoals collega's, onze klanten, etc. Een pluspunt als dit in teamverband is. Complexere uitdagingen vereisen vaak ook bestaande variabelen zoals infrastructuur en andere (micro)services. Indien ik, mijn eigen tijd ook respecterende, enkele voorbeelden op GitHub zou plaatsen, zou dat niet reflecteren met wat ik daadwerkelijk kan en doe. Echter kan ik wel (technisch) dieper in gaan op enkele situaties in een whiteboard gesprek of bijvoorbeeld een code-assement. (als bonus, vooral als je al bij het bedrijf aan het praten bent); Speelt er misschien een een (code/technisch) vraagstuk of iets waar je graag verandering in zou willen zien? Wellicht kunnen we daar eens over sparren?"

Het punt is, je legt eigenlijk duidelijk uit dat 'code voorbeelden', tenzij iemand al heel bewogen is met bijv. OSS, best wel knudde is. Echter je maakt dit niet negatief en je geeft gelijk 3 andere opties om vooruit (ipv achteruit) te gaan. Dit is naar mijn mening niet arrogant en je neemt zelfs de lead. Daarnaast heeft 99% van de bedrijven altijd een probleem. Vraag daar naar, en praat er over. Maar wees dan ook niet zo van "oh ja, dat los ik morgen ff op, hou mijn bier even vast".

Goed, en om af te sluiten:

- Accepteer gewoon iets rond de 2400, want lees maar eens het topic 'wat verdiend de ITer' - dan had je het dus niet zo slecht
- School is er voor twee en een halve reden. 1: Leren volwassen worden, netwerken, leren communiceren/praten en op je bek gaan zonder dat je wordt ontslagen. 2: Dat bedrijven dat papiertje zien. 2.5: Wat ervaring in het curriculum. Jij hebt die halve gehaald en 1 & 2 overgeslagen. Het is niet helemaal verkeerd om met je ervaring van nu, het nog eens te proberen. Echter, ik vind het nooit helemaal noodzakelijk. 1 kun je ook anders leren en 2 kun je overbodig maken door heel goed te worden en heel sterk in 1 en 2.5 te zijn.

• Oon
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:52:
[...]
Ik heb overwogen om wat designs van dribbble.com te pakken en deze na te maken op een manier zoals je dat ook in het bedrijfsleven zou doen.
Wie zou dat in het bedrijfsleven doen?

Die ontwerpen zit gewoon copyright op, dus lijkt me niet handig om dingen te gaan kopiëren. Dat je iets kan namaken in Photoshop of Illustrator of zelfs met CSS is leuk, maar dan heb je het over de echte kern van de hard skills die iedere front-end developer wel bezit. Pas als je iets origineels maakt laat je zien dat je op dat vlak iets toe te voegen hebt.

• Oon
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:28:
[...]

Ook als je thuis zonder werk zit, je je zorgen maakt over het betalen van je huur, en geen grote financiële buffers hebt? Ik zou dan alles aangrijpen wat ik zou kunnen vinden. Ook als dat via een recruiter gaat.
Zelfs dan kun je heel makkelijk weken verder zijn met ingaan op benaderingen van recruiters en nog geen steek verder komen. Recruiters zijn echt heel gevaarlijk, die smeren je allerlei praatjes aan en laten het klinken alsof je volgende week een nieuwe baan gaat hebben, maar 9/10 hoor je nooit meer iets van.

Het nadeel is dat er wel weer goede recruiters tussen zitten waar je wél wat aan hebt, maar dat die niet echt herkenbaar zijn voor je er mee in zee gaat. TS doet er goed aan om zeker eens een babbeltje te doen met een paar recruiters, maar ik zou niemand aanraden om met meer dan 4-5 recruiters een uur te gaan bellen, dat is zonde van de tijd die je beter in het oppoetsen van je CV en evt. opbouwen van een portfolio kunt steken.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
CV niet gelezen, maar je verhaal schreeuwt: Deze gast moet ik vermijden als werkgever.

Binnen 2 jaar ben je een aantal keer geswitcht en heb je conflicten gehad, heeft een werkgever al ziekte kosten aan je gehad, school niet afgemaakt en ga je weg bij een goede werkgever door eigen foute keuzes (je bent geen 30, je hebt geen huur probleem maar een luxeprobleem).

Lees conflicten, niet kunnen omgaan met geld en overschatting van je skills terug in je verhaal en comments.

Zelf ben ik ook van de Mavo af de "IT" in gedoken. Heb meer dan 10 jaar de meest kutte taken moeten doen. Elke stap en elke sollicitatie heb ik moeten praten als Brugman om toch een kans te krijgen. Bij elke job moest ik het zelf uitzoeken en als ik de kennis niet had moest dat in no time en zonder ondersteuning en anders was het vertrekken. Toen ik de universitaire wereld in dook heb ik 2 dagen een assessment/intelligentie test moeten maken bij een bureau gespecialiseerd hierin. Het aantal assessments dat ik heb moeten afnemen door gebrek aan vooropleiding kan ik een boek mee vullen. Dat terwijl ik een enorme faalangst heb. :D Kan je niet een HBO opleiding doen? Soms kan je een toelating test doen?

Je zal iig je mindset moeten gaan aanpassen, elke kans die je krijgt aanpakken en weinig tot geen verwachtingen hebben tot je skills hebt die het negatieve overschaduwen. Ook hoop ik dat je al deze info achter houd bij een sollicitatiegesprek.

Daarnaast, een Developer die een pdf aanlevert? Ik hoop dat je hem rendert en de code ergens hebt staan? ;)

Er is een enorm tekort aan IT'ers, goede.

[Voor 19% gewijzigd door init6 op 05-09-2022 08:33]

• SAVAGE3
Oon schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:56:
[...]

Wie zou dat in het bedrijfsleven doen?

Die ontwerpen zit gewoon copyright op, dus lijkt me niet handig om dingen te gaan kopiëren. Dat je iets kan namaken in Photoshop of Illustrator of zelfs met CSS is leuk, maar dan heb je het over de echte kern van de hard skills die iedere front-end developer wel bezit. Pas als je iets origineels maakt laat je zien dat je op dat vlak iets toe te voegen hebt.
Ik denk dat ik het zelf iets te losjes verwoord heb. Het leek me een goed idee om designs na te maken zodat ik kan laten zien dat ik pixel perfect kan werken. Niet dat ik zonder credit een design van internet pluk en die als van mij bestempel 🙂

Maar iets origineels is altijd het beste natuurlijk, daar geef ik je absoluut gelijk in.

• SAVAGE3
init6 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:21: Kan je niet een HBO opleiding doen? Soms kan je een toelating test doen?
Dit valt ook onder een van de dingen die ik zou kunnen en willen doen. Ik ga uitzoeken hoe ik aan een HBO opleiding kan beginnen zonder de nodige vooropleiding. Waarschijnlijk met een toelatingstest inderdaad.

• SAVAGE3
init6 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:21:

Daarnaast, een Developer die een pdf aanlevert? Ik hoop dat je hem rendert en de code ergens hebt staan? ;)
Ik had ook een CV gemaakt welke grafisch beter in elkaar zit en wat meer ‘developer’ uitstraalt. De meeste feedback die ik krijg was dat veel bedrijven nog CV’s uitprinten. Buiten het feit om dat je op veel websites bij het sollicitatieformulier alleen PDF/Word kan uploaden en helaas geen linkje kan vermelden.

Er word hier veel gepraat over zo veel mogelijk struikelblokken weg halen en het mogelijk maken dat een bedrijf zo snel mogelijk kan zien met wie ze te maken hebben. Ik heb juist het gevoel dat dat tegen gewerkt word door iemand ‘verplicht’ naar een website te laten gaan.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 12:13
SAVAGE3 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:50:
Ik heb juist het gevoel dat dat tegen gewerkt word door iemand ‘verplicht’ naar een website te laten gaan.
Het valt me op dat je heel veel tijd besteed aan vertellen hoe oneerlijk bedrijven wel niet zijn. Wees eens eerlijk; zou jij jezelf aannemen met je huidige CV? Als het antwoord daar niet 'nee' op is, dan zit je sowieso fout.

Bedrijven nemen een risico met starters (wat jij bent, je bent gewoon een starter, en absoluut geen medior). Je CV moet een aanleiding geven voor een bedrijf om te denken dat het waarschijnlijk wel goed gaat komen. Jouw CV heeft te veel rode vlaggen waardoor de meeste bedrijven zo iets hebben van 'laat maar'.

Je moet beginnen met inzien dat wat er moet 'veranderen' 100% bij jou zit. De tijd dat iedereen met een hartslag aangenomen werd in 'de IT' ligt al 20 jaar achter ons. Gelukkig.

https://niels.nu

• Hydra
SAVAGE3 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:45:
Ik denk dat ik het zelf iets te losjes verwoord heb. Het leek me een goed idee om designs na te maken zodat ik kan laten zien dat ik pixel perfect kan werken. Niet dat ik zonder credit een design van internet pluk en die als van mij bestempel 🙂
Hoe dan ook schiet je niks op met puur een 'design' voor developer rollen. Als je eigen projecten wil kunnen laten zien, moeten dat development projecten zijn, het liefst die aansluiten bij de rol waarop je solliciteert.
SAVAGE3 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:47:
Dit valt ook onder een van de dingen die ik zou kunnen en willen doen. Ik ga uitzoeken hoe ik aan een HBO opleiding kan beginnen zonder de nodige vooropleiding. Waarschijnlijk met een toelatingstest inderdaad.
Ik denk dat dit veruit de beste optie is. Doe dat ook via het UWV en als mensen daar moeilijk gaan doen over "ja maar IT" vertel ze maar gewoon dat het enorm moelijk is om binnen te komen zonder opleiding en zonder werkervaring.

Er is een tekort aan goede mensen. Mensen zonder ervaring en opleiding die goed geld willen verdienen zijn er meer dan genoeg.

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 10:58

mmniet

De beetje weter

door dit topic heen gescrollt en scannend gelezen.

Lijkt me goed om het voor je te samenvatten en wat extra punten toe te voegen

Wat is al gezegd:
  • CV verbeteren (ik heb hem niet gezien, maar vertrouw op de rest)
  • Je salaris voor je aantoonbare niveau was gewoon dikke prima
  • Je gebrek aan papieren is op je leeftijd een probleem, want als ik iemand voor me zou krijgen van zo jong die wil programmeren maar geen opleiding heeft afgerond op minimaal MBO niveau, geeft mij alarmbellen af
  • Bouw een portfolio op. Maak desnoods een TicTacToe op je openbare Git profiel. Daarmee laat je je skills zien en laat je zien dat je iets leuk vind. Tweakers zijn heel goed in feedback geven, dus start daar gerust een topic over. Dat je niet projecten mag laten zien wat code betreft van oude werkgevers is logisch, maar je kunt er wel ervaringen over delen tijdens gesprekken.
  • Te kort aan mensen in IT wil niet zeggen dat de IT hopeloos is en maar iedereen aan neemt, mensen kosten geld en moeten skills hebben op minimaal MBO niveau (liefst HBO vaak) voor het werk. Ja, werk genoeg, maar een dopje van een colafles gaat echt niet passen op een appelmoespotje
Paar dingen die ik je mee wil geven:
  • Ik als leidinggevende vind een gat in je CV ook nooit sterk, zorg dat je die goed kan uitleggen zonder zielig te doen
  • Vertel bij een sollicitatie persoonlijke leuke dingen, maar vertel geen dingen met rode vlaggen. Heb je een ziekte, aandoening of trauma? Niet noemen! Hoe niet netjes het ook kan zijn, maar als je een goede werkgever hebt, wil die echt wel hier rekening mee houden. Heeft het enorme impact op je werk, dan zou je dit oppervlakkig kunnen vertellen. Bijvoorbeeld als je hierdoor soms bijvoorbeeld paniekaanvallen hebt ofzo en je dan gewoon even rust moet hebben. Geef daarbij aan in positieve zin hoe je hier mee om gaat en waarom dit voor de werkgever geen probleem is.
  • Niet alle recruiters zijn slecht. Ik heb ervaring met een bureau die echt tof meedacht (van beide kanten meegemaakt) en je echt verder helpt. Voor recruiters had ik als werkzoekende deze methode: Niet bellen, pas bellen als ze een voorstel hadden die me aansprak. Laat ze maar zien wat ze hebben, de meeste liegen hierover in het begin. Ze hebben amper je profiel bekeken. een aantal keer heb ik ook duidelijk in een reactie gezet wat voor werk ik zoek. Dat helpt iedereen. Maakt het proces duidelijk, verwachtingen duidelijk en een duidelijke focus richting voor de recruiter. De CV schuivers haken dan al gelijk af en dat is prima
  • Zorg dat je duidelijk je ambitites kan uiten bij een sollicitatie gesprek, zorg vooral dat je goed voorbereid en enthousiast bent. Ik heb mensen gehad met een redelijk slechte CV, maar door hun oprechte (niet overdreven) enthousiasme en hun overtuiging van dingen te willen leren, heb ik ze (succesvol) een kan gegeven

[Voor 5% gewijzigd door mmniet op 05-09-2022 09:24]

It's me Mario

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 15:56
Ik ben zelf iemand die zonder diploma in de IT werkt, dus bij deze mijn bijdrage:

Een job krijgen zonder diploma is perfect mogelijk, maar weet wel dat je eerste indruk (dus in dit geval je CV/motivatie) ENORM belangrijk zijn. Momenteel is je CV gewoon slecht, kan er niet meer over zeggen. Het is niet aangenaam om naar te kijken, lijkt alsof je er 2 minuten tijd aan besteed hebt. Ik kan je hiervoor Reactive Resume aanraden, is een open source CV builder, gebruik ik al jaren (kan je trouwens ook zelf hosten!).

Doe iets leuks met je CV. Ik ben geen dev, maar het lijkt me al lollig om je titels te maken zoals <Werkervaring> en aan het einde </Werkervaring> (of iets gelijkaardigs in een taal die jij meester bent), en werk gerust ook met kleurtjes en tab space die je terminal ook gebruikt.
Je CV en motivatie moeten een positieve indruk maken, want anders maak je geen kans tegen andere kandidaten die wel een diploma of meer werkervaring hebben.

Als ze je uitnodigen heb je al half gewonnen, dan is het meestal kijken hoe jij als persoon bent, of om wat zaken van op je CV uit te klaren.
Ook nooit iets negatiefs over je vorige werkervaring zeggen. Bereid je hierop voor zodat je al een antwoord klaar hebt. Erover liegen mag niet, maar je kan het wel positief laten overkomen als in "de projecten die ik daar deed lagen niet in lijn met het carrierepad dat ik voor ogen heb, terwijl ik bij jullie wel projecten met x en x kan doen".

Natuurlijk kan het ook gewoon zijn dat de IT niet voor jou is, ik vind het persoonlijk een moeilijke richting op mentaal vlak, je moet ermee om kunnen.

• chielsen
  • Laatst online: 23:57
Douweegbertje schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:33:
Voordat ik aan mijn verhaal begin, ik ben het absoluut niet eens met de feedback van meerdere mensen hier omtrent je CV. Het is juist enorm slim om diverse termen neer te gooien. Vaak worden CV's bijna gewoon ge-regex'd op bepaalde termen om het kaf van het koren te scheiden. Pas daarna valt het een keer bij het daadwerkelijke team terecht.
Je mag een andere mening hebben, maar met hagel schieten gaat je echt geen perfecte match opleveren. Het kan inderdaad zo zijn dat er een keyword filter wordt gedaan (menselijke dan wel machinaal), maar het antwoord is niet om dan maar van alles neer te kwakken. Er moet ook een bepaalde samenhang en realisme in zitten. Als jong persoon is het dus (bijna) onmogelijk op al die vlakken jezelf tot een professioneel niveau te hebben ontwikkeld.
Je kan veel beter je CV en dus keywords, laten afhangen van de vacature. Als je begint met een een stuk of 3-4 templates, dan is dat aanpassen ook niet zoveel werk meer.

Maar het grootste signaal dat zijn CV afgeeft icm met het verhaal in de OP is dat je zelf ook nog niet zo goed weet waar je goed in bent. In plaats van alles maar te proberen zou ik dus gaan voor 1 / 2 dingen en daar goed (beter) in worden en op gaan solliciteren. Als TS nu gewoon gaat solliciteren op bijv een Junior React Front-end functie maakt ie best kans als hij zijn CV, publieke code en verhaal daarop afstemt.
Eenmaal aan het werk kan je je altijd nog weer verder ontwikkelen. Maar je zal sowieso de eerste 2 jaar veel ervaring opdoen wat in bijna elke andere functie ook goed van pas komt.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
SAVAGE3 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:57:
Members only:
Ik denk dat de combinatie 21 jaar oud en autodidactisch voor veel bedrijven 't probleem is. Genoeg mensen van die leeftijd die vers van school met aantoonbare kwalificaties (lees diploma) die voor 't zelfde geld aan de slag kunnen. Een diploma is veel makkelijker in te schatten door de leek (lees managers, HR medewerkers) dan iemand die zelf kennis heeft opgedaan.

Ook leer je een hoop niet technische qualiteiten, waaronder werken in teams en projecten.
En je CV komt waarschijnlijk heel vaak al niet door de eerste selectie heen. (lees heeft diploma XYZ).

Het feit dat je geen code kan delen maakt het nog moeilijker om je kennisniveau in te schatten.

Kom ik terug op je leeftijd van 21. Ik ken je niet als persoon, dus het is een inschatting die je zelf moet maken.
Ben je in staat om drie à vier jaar in te leveren? Ben je een doorzetter als 't om leren gaat. Ga terug naar school. Terug op kamers of zelfs bij je ouders als dat een optie is? . Met je kennis als je die goed kan onderbouwen, kan je best wel wat vrijstellingen verdienen. Als je dit volbrengt, dan ga je daar je leven lang enorm veel profijt van hebben.

Kan je dit niet, dan moet je je er in berusten dat je zeer beperkt wordt in carriere mogelijkheden, tenzij je de mazzel hebt om voor minstens een jaar of vijf een goede werkplek vindt. Niet kwa geld, maar kwa ontwikkelmogelijkheden. Kijk eens bij de overheid. Die ziijn soms wat ruimdenkender. En willen vaker wel een gok nemen met iemand als er een goede klik is.

• Hydra
Heb je z'n CV ook echt gezien? Want het is echt een compleet random verzamelijk van termen waarbij het ook nogal evident is dat TS er waarschijnlijk geen echte professionele ervaring mee heeft. Het komt over alsof TS echt alles waar 'ie ook maar een hello world in gemaakt heeft, op z'n CV gezet heeft.

CV 'scanners' op termen is nauwelijks een ding. Meestal leest een recruiter gewoon vlug je CV, stuurt deze door naar iemand binnen een bedrijf als 'ie denkt dat er aansluiting is, en deze persoon leest dan vlug de CV openieuw door. En als je al door een CV scanner opgepikt zou worden, zouden die volgende stappen alsnog doorlopen gaan worden. Niemand geeft je een uitnodiging puur op basis van een wat een CV scanner denkt.

Het lage aantal bedrijven dat 'em daadwerlijk uitnodigt maakt dit ook wel duidelijk.

Het allerbeste wat TS kan doen, is gewoon een HBO opleiding gaan doen in die richting. Op dit moment is dat CV gewoon een grote rode vlag. Vooral die ervaring bij de detacheerder kan 'ie waarschijnlijk beter weglaten; dat je er binnen 2 maanden uitgekieperd bent, staat heel erg slecht.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-05 09:43
NOT DONE: Als starter binnen een jaar een gesprek over salaris aanknopen

Daarnaast bij elk probleem, zoals je probleem met de werkgever/lead dev en jijzelf, moet er ook (vaak heel erg) in de spiegel gekeken worden. Wat had jij beter kunnen doen, ben je wel tactvol geweest richting de lead developer en ga zo maar door met vragen.

Recruiters heb je als starter vaak nodig en dan een punt. Recruiters kunnen we wat van vinden, maar als je iemand nodig hebt is het slim dat je toch je best doet om die persoon je aardig te laten vinden. Ik probeer er altijd een gezellig babbeltje van te maken en ook interesse te tonen in die persoon.

2400 op 21 jarige leeftijd zonder HBO is extreem goed. Als je iets niet kunt betalen dan moet je hier ook weer bij jezelf te raden gaan want dan geef je gewoonweg teveel uit aan andere zaken. Want als ik lees over de verhuizing naar Arnhem (duurder) voor meer baankansen dan denk ik: fout. Baankansen zijn er door heel Nederland en we kunnen reizen met openbaar vervoer/auto en voor starters is het heel normaal om veel minder comfort (reisduur) te hebben wat dat betreft.

Van 2x achter elkaar hetzelfde eten als student, 3 uur per dag in de auto als starter en langer thuis blijven wonen om iets te kunnen kopen lees ik nu andere dingen. E.g. 2x per week uit eten tijdens de studententijd, verhuizen naar de stad als starter en de 'noodzaak' van een kookeiland in een nieuwe woning. Bij genoeg gaat het goed omdat de ouders wel betalen, maar er zijn er ook genoeg die jarenlang hierdoor niets kunnen sparen of hun studie eindigen met een schuld van 20k+ :P

[Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 05-09-2022 10:09]

• Hydra
PROnline schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:59:
Ik denk dat de combinatie 21 jaar oud en autodidactisch voor veel bedrijven 't probleem is.
Hij heeft 11 maanden + 2 maanden werkervaring. Dat alleen al is automatisch een 'nope' voor de meeste bedrijven, zelfs al zou je wel de juiste opleidingen hebben.

M.i. zijn z'n huidige opties een opleiding gaan doen, of met hagel blijven schieten in de hoop een bedrijf te vinden dat 'em aan wil nemen. Maar dan moet TS echt niet kieskeurig gaan doen over het salaris.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
SAVAGE3 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:48:
[...]

Als eerste enorm bedankt voor het uitgebreide advies.

Wat betreft de woonsituatie, ik ben verhuist van een klein dorpje (<400 inwoners op het platteland) naar de grotere stad (Arnhem, waar ik geboren ben) om de kansen voor een baan te vergroten. Het duurt vanaf daar een tijdje voordat je in de bewoonde wereld (Arnhem bijvoorbeeld bent). Met de auto 60 minuten, met het ov en een kwartier fietsen 65 minuten). Mijn intentie was eerst om inderdaad op kamers te gaan. Gezien het erg geringe aanbod (welke vooral gereserveerd is voor internationale studenten) ben ik particulier gaan huren, hier had ik binnen 2 weken na inschrijving al de sleutels. Al zou ik een studentenkamer krijgen, zit ik niet ver af van wat ik nu betaal. Het verschil wat ik nu betaal vind ik niet heel erg, grotendeels door de rust die ik ervoor krijg, welke ik helaas veel nodig heb.

Wat betreft opleidingen, een HBO opleiding ben ik aan het overwegen. Helaas mijn hoogst afgeronde opleiding VMBO waardoor je niet zomaar op het HBO terecht komt. HBO heeft wel mijn voorkeur gezien je wat meer praktisch bezig bent (in de zin van dat je meer bezig bent met code schrijven en projecten dan vooral de boeken in duiken). De mogelijkheden hiernaar moet ik uitzoeken.

Wat betreft het CV, deze moet inderdaad een aardige facelift gebruiken. Het is een mega lap text en je kan inderdaad niet erachter komen wie ik ben als je globaal leest. In mijn normale CV staat ook een stuk over mijzelf in, deze heb ik er voor nu uit gelaten bij het anonimiseren).
Wellicht eerst MBO doen via een BBL traject? Dat is 4 dagen (of meer) werken en daarnaast een parttime studie. Voor toegang tot het HBO kun je ook de 21+ toets doen, maar het HBO gaat er wel van uit dat je bepaalde voorkennis hebt.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 15:36

Dido

heforshe

Zoals sommigen al in enige vorm aangeven, begin (en dat is makkelijker gezegd dan gedaan) met uit je slachtofferrol te komen. Waarschijnlijk is het grotendeels onbewust, maar je verhaal leest heel erg alsof alles en iedereen de schuld is van jouw pech, behalve jij zelf. Focus op positieve dingen, laat negatieve dingen (vooral over anderen!) weg uit je relaas.
Het hele stuk over de werkgever die vond dat je niet loyaal was: schrappen! Wat iemand uit dat stuk haalt en wat triggert is "niet loyaal"; daarbij komt dat je het zo kleurt dat jij overkomt als de verbolgen junior die dat bedrijf heel oneerlijk vond. Niet positief dus. Als je wilt verklaren waarom je daar niet meer werkt: te weinig doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie. Klaar. Neutraal, geen gezeur, en je geeft aan passant aan dat je ambitie hebt om te groeien.

Opleiding gestopt omdat er niet meer te leren viel? Dat klinkt heel arrogant. Als je zo'n uitspraak met feiten (lees: een dioploma!) kunt ondrebouwen is het fantastisch, zo niet, laat het weg. Zonder diploma is het "opscheppen", met diploma (na 2 jaar van een 4-jarige opleiding) is het een gigantische pluim.

Je instelling / motivatie? 30 brieven, daaruit 3 gesprekken? Dat is een hit-rate van 10%, de gemiddelde recruiter geeft een arm voor zo'n succes. En dat met dit CV? Zo slecht gaat dat helemaal niet!

Ook al eerder genoemd, de torenhoge huur is lastig, dat snap ik. Maar zoals iemand opmerkte, je bent 21, je hebt geen huurprobleem, maar een luxeprobleem. Dat klinkt hard, maar de kans is erg klein dat je vastzit in een wurgcontract waar je nog jaren in zit. Hoe lang ben je al ingeschreven als woningzoekende in je gemeente? Het is leuk om geldproblemen aan te pakken door meer inkomen, maar efficienter om dat aan de uitgavenkant aan te pakken, ook al is dat niet wat je het liefste doet.

Dan je CV. Er is al veel over gezegd, maar weinig echt inhoudelijk. Het begint met een enorme opsomming van allerlei frameworks en packages, maar het is onduidelijk wat je ermee gedaan hebt, wat je ervaring ermee is, en een rode lijn in je skills kan ik niet ontdekken.
Bot gezegd, maar bedrijven zoeken een .NET ontwikkelaar, of een Java ontwikkelaar, of, godbetere, een frontend- of backend ontwikkelaar. De mensen die jouw CV onder ogen krijgen zien niet in 1 oogopslag of jij in een van die hokjes past. Databases staan naast infrastructuur-oplossingen, een stylesheet-smaakje naast een OS. Breng daar wat meer orde in aan. Welke databases heb je mee gewerkt (ik zie er weinig tussenstaan die bij de meeste serieuze bedrijven (h)erkend worden zoals MSSQL of Oracle), welke ontwikkelplatforms (JAVA, .NET/Core, whatever), welke ontwikkelframeworks (MVC, MVVC, etc), enzovoort. Groepeer ze op een overzichtelijke manier die laat zien dat je zelf ook dat onderscheid kunt maken. Er komt een moment dat je HTML, SQL, CSS echt niet meer op je CV wilt zetten (als ik solliciteer als timmerman zet ik er ook niet alle hamers op die ik wel eens in mijn gereedschapskist heb gehad!)

Verder zijn "Openbaar Vervoer" en "Infrastructuur" zijn geen skills, maar domeinen waar je ervaring in hebt. Leuk om apart op je CV te vermelden als je wat meer werkervaring hebt, vooral als het "bijzondere" domeinen zijn (bijvoorbeeld onderwijs, financiele systemen, overheid) die om specifieke (soft-)skills vragen. Als je daar succesvol in gewerkt hebt kan dat zeker een toevoeging op je CV zijn. Voor een junior (want dat ben je met 1 jaar werkervaring!) kan het juist beperkend werken. Zoek je alleen iets binnen OV en infra? Zijn dat de enige dingen waar je iets van weet?
Als voorbeekd, ik heb 9 jaar voor een vrachtwagenfabrikant gewerkt, maar ik zet "automitive" meestal niet op mijn CV, want vrachtwagens of auto's interesseren me voor geen meter. Daar had ik in mijn rol ook weinig mee te maken, dus who cares? Defensie (NATO), Overheid (ZBO) en Onderwijs (een grote uitgever) benoem ik wel. Afwegingen om over na te denken.

Onder de kop Werkervaring is je stijl inconsistent. "Ik heb gewerkt" en twee regels verder "Gewerkt met"; "Ontwikkelen schermen" vs "API ontwikkeld". Kies een stijl en stick with it. Meestal gaat het erom zo bondig mogelijk te zijn, maar dat wordt meestal pas een uitdaging als je 10 jaar ervaring op twee kantjes kwijt wilt. Maar ook als je nog geen decennium ervaring hebt hoeven niet alle details te uitgebreid omschreven te worden op een CV.

Ik mis verder wat je rol/functie was bij je werkgevers (ok, er staat ergens consultant.)

Je zou kunnen kiezen voor de stijl

datum van - datum tot: functie bij werkgever.
Als developer in een scrumteam onder meer verantwoordelijk voor:
* ontwikkelen en onderhouden API voor boe en bah
* uitbreiden en onderhhouden webapplicatie foo die bar regelde voor gebruikers op afdeling Y.
* onderhouden van database (database X) voor apllicaties X, Y en Z
* opzetten en onderhouden CI/CD pipelines in (oplossing), inclusief geautomatiseerde unittests

En algemeen, haal een spellingscontrole over je CV heen EN laat het nalezen door iemand met een positieve taalafwijking. Klinkt flauw, maar spelfouten in een CV zijn niet handig.
"openbaar vervoer voertuigen" gaat over openbaar vervoer voor voertuigen of zo? Of bedoel je OV-voertuigen?
"deelvervoer mogelijkheden" is één woord, ja, fuck het Nederlands, maar de Engelse ziekte (random extra spaties) maakt het niet leesbaarder. Maak er, als je deelvervoermogelijkheden te lang vindt, desnoods iets als "deelvervoer-opties" van.
"het meest goedkoop"? Je bedoelt "goedkoopst"?
"zodat klanten de voortgang van hun bestelling kon volgen welke bij de kassa of via diverse bestel-apps besteld waren": 1 bestelling, dus die was besteld. Meerdere klanten, dus die konden. En "welke" klinkt wat wollig, waarom niet gewoon die? Iets als "zodat klanten de voortgang van hun bestelling (gedaan bij de kassa of on-line) konden volgen"?

Wat betekent mijn avatar?

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik denk dat de code kunnen laten zien secundair is aan aantoonbaar analytisch denkvermogen. Dus diploma's in jouw geval een Github projectje gaat de kansen niet verbeteren. Je bent jong zat om even terug naar de basis te gaan. Opleidingen traineeships met opleidingen.

Of wellicht gewoon iets heel anders dan de IT en daar een werk leer traject gaan volgen. De IT is niet the end all be all van wat er te doen is.

Kijk ook eens sites van overheids instellingen , de belastingdienst zoekt altijd mensen. En alhoewel veel mensen altijd behoorlijk negatief lijken te doen is het echt zo gek nog niet. Zeker niet als startersbaan en mogelijkheden tot opleidingen.

• Hydra
Dido schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:25:
Opleiding gestopt omdat er niet meer te leren viel? Dat klinkt heel arrogant.
Klinkt vooral alsof ze van 'em af wilden. Ik hoop dat TS gaat begrijpen hoe z'n hele verhaal overkomt op iemand die hier van buitenaf naar kijkt, en moet overwegen of ze het risico willen nemen een junior zonder opleiding aan te nemen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 14:17

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dan je CV. Er is al veel over gezegd, maar weinig echt inhoudelijk. Het begint met een enorme opsomming van allerlei frameworks en packages, maar het is onduidelijk wat je ermee gedaan hebt, wat je ervaring ermee is, en een rode lijn in je skills kan ik niet ontdekken.
Dat niet alleen, misschien moet TS ook wat kritischer zijn in wat hij echt kan, zodat de zaken waar hij op zich wil focussen, of beheerst, ook duidelijker naar voren komen en een deel van de skills schrappen. Dit is te veel om geloofwaardig te zijn dat hij het ook beheerst.
CornermanNL schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:35:
Ik denk dat de code kunnen laten zien secundair is aan aantoonbaar analytisch denkvermogen. Dus diploma's in jouw geval een Github projectje gaat de kansen niet verbeteren. Je bent jong zat om even terug naar de basis te gaan. Opleidingen traineeships met opleidingen.
Als hij een briljant, net opgemaakt CV heeft, met een Github met enkele goede projecten, met actuele code, conform de standaarden, dan kan je een aantal bedrijven best in vertwijfeling brengen, maar dit zijn idd de uitzonderingen.

Maar, specifiek voor TS, hoe hij overkomt.. Iets meer bevestiging in de vorm van opleiding / certificaten met diploma, kan geen kwaad.

Niettemin ben ik ook wel nieuwsgierig waarom een eerdere werkgever hem 2.400 euro waard vindt. Hoe zijn ze tot dat bedrag gekomen, wat zagen ze in hem aan competenties en vaardigheden?

[Voor 41% gewijzigd door gorgi_19 op 05-09-2022 10:46]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Hydra
gorgi_19 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:36:
Dat niet alleen, misschien moet TS ook wat kritischer zijn in wat hij echt kan, zodat de zaken waar hij op zich wil focussen, of beheerst, ook duidelijker naar voren komen en een deel van de skills schrappen. Dit is te veel om geloofwaardig te zijn dat hij het ook beheerst.
Sowieso niks op je CV zetten als je niet zeker weet dat je er over doorgezaagd kan worden door iemand die er op dit moment mee werkt.

Ik ben zelf een groot Kotlin fan en zou daar waarschijnlijk enthusiast vragen over gaan stellen. Als je dan aangeeft niet verder gekomen te zijn dan ongeveer een Hello World in KTor zou ik me toch echt af gaan vragen of ik niet wat nuttigers te doen heb dan dit interview.

• kzin
  • Laatst online: 27-05 19:14
Misschien is een BBL opleiding een goed idee. Neem eens contact op met het UWV. Zolang je nog in de WW zit zijn er betere mogelijkheden, dan wanneer je in de bijstand komt.

Als je toch gaat solliciteren; er staat vaak een telefoonnummer in de advertentie waar je kunt bellen voor meer informatie. Maak daar gebruik van. Zorg dat je goed bent ingelezen over wat het bedrijf doet (website), en stel gerichte vragen waaruit blijkt dat je daadwerkelijk interesse hebt om daar te werken. Vraag bijvoorbeeld hoe groot de groep is waarin je zou komen te werken. Stel vragen over de functie, en laat blijken dat het je interesse heeft. Noem je naam, en als je solliciteert schrijf dan een begeleidende brief waarin je bedankt voor het gesprek, en vermeld nogmaals dat je daar graag zou willen werken. Dat geeft je net even die extra click.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 14:17

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

kzin schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:41:
Als je toch gaat solliciteren; er staat vaak een telefoonnummer in de advertentie waar je kunt bellen voor meer informatie. Maak daar gebruik van. Zorg dat je goed bent ingelezen over wat het bedrijf doet (website), en stel gerichte vragen waaruit blijkt dat je daadwerkelijk interesse hebt om daar te werken. Vraag bijvoorbeeld hoe groot de groep is waarin je zou komen te werken. Stel vragen over de functie, en laat blijken dat het je interesse heeft. Noem je naam, en als je solliciteert schrijf dan een begeleidende brief waarin je bedankt voor het gesprek, en vermeld nogmaals dat je daar graag zou willen werken. Dat geeft je net even die extra click.
In geval van meerdere geschikte kandidaten, om dan positief op te vallen, kan je dit inderdaad doen. Zo ver is hij bij lange na niet. Met dit CV, en een belletje, is het voor mij al direct een afwijzing zonder verder te denken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46

Yucon

*broem*

Misschien is van full stack doorgroeien naar front end developer ook niet heel makkelijk om uit te leggen. Ik zou het wat herformuleren als je het mondeling toelicht.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 15:36

Dido

heforshe

Hydra schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:36:
Klinkt vooral alsof ze van 'em af wilden. Ik hoop dat TS gaat begrijpen hoe z'n hele verhaal overkomt op iemand die hier van buitenaf naar kijkt, en moet overwegen of ze het risico willen nemen een junior zonder opleiding aan te nemen.
Dat was ook een beetje mijn punt. En dat is niet fijn om te horen voor de TS, maar ontkennen is ook niet productief.
gorgi_19 schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:36:
Precies. 21 jaar, geen afgeronde relevante opleiding, "autodidact" (dat riep ik in 2000, omdat ik in 1982 mijn eerste programma's schreef als 8-jarige, en toen werkte dat (nog)). Dan moet je dat compenseren met een CV, brief en sollicitatie gesprek waaruit naar voren komt dat je een leergierige, ambitieuze jonge hond bent die echt enorm graag aan de bak wil.
PROnline schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:59:
Kom ik terug op je leeftijd van 21. Ik ken je niet als persoon, dus het is een inschatting die je zelf moet maken.
Ben je in staat om drie à vier jaar in te leveren? Ben je een doorzetter als 't om leren gaat. Ga terug naar school. Terug op kamers of zelfs bij je ouders als dat een optie is? . Met je kennis als je die goed kan onderbouwen, kan je best wel wat vrijstellingen verdienen. Als je dit volbrengt, dan ga je daar je leven lang enorm veel profijt van hebben.
Daar zit hem de crux, denk ik. Mijn eerste IT-baan kostte me 4 uur reistijd per dat, verdiende 3000 gulden (ja, kinderen, opa vertelt) en ik woonde samen in een "woning" van minder dan 50 vierkante meter in een stad waar niemand in Nederland wilde wonen, in een buurt waar de rest van die stad niet wilde wonen. Leuk is anders, maar ik deed er wel werkervaring mee op (en mede daardoor vraagt niemand me nu ooit meer om diploma's).
Kan je dit niet, dan moet je je er in berusten dat je zeer beperkt wordt in carriere mogelijkheden, tenzij je de mazzel hebt om voor minstens een jaar of vijf een goede werkplek vindt. Niet kwa geld, maar kwa ontwikkelmogelijkheden. Kijk eens bij de overheid. Die ziijn soms wat ruimdenkender. En willen vaker wel een gok nemen met iemand als er een goede klik is.
Op zich is de overheid geen slecht idee, maar je komt er lastig weer uit. En zo eenvoudig is het ook niet om daar binnen te komen zonder de aantoonbare opleidingsniveaus die aan het functiehuis gekoppeld zijn (ok, ik heb het gedaan, met 16 jaar IT-ervaring nadat ik als consultant een project succesvol, op tijd en binnen budget had afgerond - maar zelfs toen kreeg HR een rolberoerte toen ik bij de intake geen universitair diploma kon overleggen, want dat was noodzakelijk voor mijn functie :X)

Detachering in een junior-rol is wellicht wel een optie, maar dan moet de TS wel accepteren dat dat (zeker de eerste jaren) geen vetpot is, dat hij actief zelf zal moeten zoeken naar ondersteuning, en dat hij mogelijk lange reistijden voor lief zal moeten nemen.

Kleine reality-check: de tekorten in de ICT betreffen (een beetje kort door de bocht) bedrijven die moeite hebben met het vinden van zeer ervaren seniors die voor een habbekrats hun ziel aan ze willen verkopen. In dat verhaal speelt, lullig gezegd, een 21-jarige autodidact zonder al te veel werkervaring helemaal geen rol.
Yucon schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:48:
Misschien is van full stack doorgroeien naar front end developer ook niet heel makkelijk om uit te leggen. Ik zou het wat herformuleren als je het mondeling toelicht.
Dat zat mij ook al een beetje dwars. Doorgroeien gaat meestal exact de andere kant op.
Dit klinkt meer als specialiseren, de diepte in dus. En dat wordt dan weer tegengesproken door de enorm brede wirwar aan technologien, packages, scripttaaltjes en wat dies meer zij op het CV.

Sowieso denk ik dat je met een jaartje werkervaring wat aan de vroege kant bent om brede uitspraken te doen over de richting waarin je je wilt gaan specialiseren. Ga eerst maar eens wat jaren ervaring opdoen in verschillende rollen voordat je een afweging gaat maken welke hoek van het enorme landschap dat IT heet je het mooiste vindt. Nu klinkt het alsof je, na een keertje op vakantie in Belgie, van "wereldreiziger" wilt "doorgroeien" naar Scandinaviespecialist.

[Voor 12% gewijzigd door Dido op 05-09-2022 10:59]

Wat betekent mijn avatar?

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46

Reacher

oldschool

Als hiring manager zou ik ook niet weten of ik met je een kennismaking moet doen. Je CV en verhaal nodigen niet uit daartoe. Hou er rekening mee dat in jou investeren echt geen drempel is, althans voor mij niet.

Maar wat ik wel als drempel ervaar is hoeveel tijd gaat al het 'gedoe' vragen om alles rondom jou te managen/fixen/whatnot en wat voor effect heeft dat op het team waar je mee samen gaat werken.

Als we gaan investeren is het van belang dat de randvoorwaarden voor succes wel 'in place' zijn. En dat zie ik als het grote probleem. Ik lees financiele uitdagingen, persoonlijke uitdagingen, een lastig te plaatsen verhaal rondom je opleiding. Dat pleit echt niet voor je.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hiring manager hier.

Voor iemand met weinig ervaring is het maken van een CV lastig. Begin met een korte samenvatting van wat je allemaal kan en de belangrijkste 2-3 dingen die je hebt gedaan/bereikt. Als minder is dan dat ook prima, want je begint net. Daarna werkervaring van nieuw naar oud. Zet alleen dingen in je CV die relevant zijn voor werk en alleen je successen. Frameworks/tools/talen taggen is ook prima, maar maak het niet te gek. Het is prima als het maar 1 A4tje is als je nog niet veel ervaring hebt. Relevante side-projects: prima.

Het gaat verder niemand wat aan waarom je bij een werkgever weg bent gegaan, maar verwacht er wel vragen over, dus denk na over wat je wil zeggen (niet liegen, maar je hoeft ook niet alles te vertellen). Medische/gezondheids dingen deel je gewoon niet, ook niet bij vragen. Gaat echt niemand wat aan. Ik heb zat mensen meegemaakt met hele korte ervaringen op het CV die simpelweg bij een stel ongelofelijk giftige ruk-bedrijven hebben gewerkt. Maar verwacht er wel vragen over.

Ik beoordeel een junior/iemand van 21 echt compleet anders dan een senior met 10-15 jaar ervaring. De verwachtingen voor die laatste zijn veel hoger en er is ook veel meer te bespreken. Een junior verwacht ik van dat ze door onervarenheid steken laten vallen, op alle vlakken. Daarom zorg je als bedrijf ook voor begeleiding/guard rails/groeitraject. Maar omdat er nauwelijks ervaring is, en opleiding ook niet altijd zegt hoe iemand zich in de praktijk stand houdt komt het vooral neer op je persoonlijkheid, motivatie en houding. Arrogantie en een houding van ik-weet-alles-beter zijn voor mij rode vlaggen. En niet alleen voor mij: bedrijven die juniors aannemen zoeken mensen die ze kunnen kneden.

V.w.b. tekorten: ja die zijn er: vooral mensen met 10+ jaar ervaring. Tech bedrijven (zowel startups/scaleups als big tech) van zowel binnen en buiten NL zijn tijdens Corona tijd vol remote gegaan en hebben de bovenkant van de markt weg gekaapt. Maar die nemen bijna nooit onervaren personen aan. Een tekort aan de bovenkant betekent dus niet per se hetzelfde aan de onderkant.

• Pannuhkoek
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-05 14:52
Niet alles gelezen qua reacties - maar zou je niet in de tijd dat je WW ontvangt kunnen werken aan een portfolio om te kunnen laten zien? Draag bij aan open-source projecten, vul je Github met professionele code, etc. etc.

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 10:13
Hydra schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:36:
[...]

Dan hoop ik dat TS nog eens een betere school kan vinden. Bij de mbo school waar ik heb gewerkt zou TS in elk geval niet met complimentjes weggebonjourd worden. Ook was daar de mogelijkheid om te versnellen (helaas wel afhankelijk van wie in het team je talent zag, maar zo is het in het hele NL onderwijs). Zelf, vlak voor ik daar vertrok, nog iemand geholpen om in 2 jaar een traject van 4 jaar af te ronden. Daarnaast was er natuurlijk een netwerk van (stage) bedrijven om talenten aan een zo goed mogelijke werkplek te helpen.

Dus TS: Ga op zoek naar een goede opleiding, en stel vooral ook de juiste vragen.

En als je eenmaal hebt gekozen, ga er dan ook voor. Bij een goede opleiding heb je via hun netwerk binnen no-time een leuke bijbaan en ondersteuning voor waar je evt. op persoonlijk vlak tegenaan loopt. Diploma is niet het doel, meer een soort bewijsstuk. Zie en pak vanuit een positieve mindset de kansen die zich voordoen als je je in die omgeving bevindt.

Niets...

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 22:33
Door diverse termen neer te gooien zonder verstand van zaken word het cv juist aan de kant geschoven in mijn ervaring, zo niet dan val je wel door de mand in het gesprek.
Als ze zo'n CV scanner hebben wil je er vaak niet eens werken.

Ook al eerder genoemd, de torenhoge huur is lastig, dat snap ik. Maar zoals iemand opmerkte, je bent 21, je hebt geen huurprobleem, maar een luxeprobleem. Dat klinkt hard, maar de kans is erg klein dat je vastzit in een wurgcontract waar je nog jaren in zit. Hoe lang ben je al ingeschreven als woningzoekende in je gemeente? Het is leuk om geldproblemen aan te pakken door meer inkomen, maar efficienter om dat aan de uitgavenkant aan te pakken, ook al is dat niet wat je het liefste doet.
Ik kan mijzelf hier totaal niet in vinden, klinkt zelfs een beetje uit de hoogte. Wat zou je moeten doen als je een hoge huur hebt? Ik heb 10 jaar ingeschreven gestaan en de vlag ging uit als ik boven plek 50 kwam, als je uiteindelijk een huis hebt behoud je maximaal 75% van je inschrijfduur. Studentenkamers ga je niet krijgen zonder opleiding en zelfs voor een studio is 1000 euro per maand geen uitzondering.

[Voor 117% gewijzigd door BroWohsEdis op 05-09-2022 13:55]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 14:13
*knip* geen werving

[Voor 121% gewijzigd door ZieMaar! op 05-09-2022 15:35]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ahrnuld schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:30:
[...]

Dan hoop ik dat TS nog eens een betere school kan vinden. Bij de mbo school waar ik heb gewerkt zou TS in elk geval niet met complimentjes weggebonjourd worden. Ook was daar de mogelijkheid om te versnellen (helaas wel afhankelijk van wie in het team je talent zag, maar zo is het in het hele NL onderwijs).
Gezien zijn leeftijd vraag ik me ook af wat voor leerling hij was. Nogal wat mensen, zeker in die leeftijdsgroep, gaan irritant gedrag vertonen als ze zich vervelen omdat ze niet uitgedaagd worden. Ik vraag me dan ook af of hij niet van die opleiding weggebonjourd is omdat de docenten gewoon genoeg van hem hadden.
Ik denk namelijk dat een leerling die geen hinder oplevert niet gevraagd zal worden om maar te gaan, omdat de docenten ook snappen dat ze met een papiertje veel beter voorbereid op de arbeidsmarkt terecht komen, los van de vraag of ze op die opleiding ook echt iets nieuws geleerd hebben.

En meer relevant: Ik kan me voorstellen dat een HR-medewerker hetzelfde denkt als ze horen dat hij gevraagd is om met zijn opleiding te stoppen.

[Voor 6% gewijzigd door downtime op 05-09-2022 16:33]

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:48:
[...]

Bij een te lage vooropleiding en toch hoger onderwijs is de Open Universiteit misschien iets voor je?

• Freeaqingme
Uhuruburu schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:11:
[...]

Bij een te lage vooropleiding en toch hoger onderwijs is de Open Universiteit misschien iets voor je?
Ik heb dat ook overwogen om als advies te geven. Maar, het niveau van de OU is wel hoog. Dat kan je zien als een uitdaging, maar ik denk voor iemand die 't VMBO gewend is dat wel echt een heel forse stap is.

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-05 12:04
Ik heb even wat dingen doorgelezen en het meeste is al benoemd. De meeste mensen geven hier - denk ik -goed advies.

Echter, er mist 1 belangrijke tip: je kunt een 21+ toets doen om zonder juiste vooropleiding op het hbo te starten.

Hiermee probeer ik ook meteen aan te geven dat het dus een verstandige keuze is om een opleiding te starten (of dit nou mbo of hbo is), om vanuit daar verder te kunnen bouwen aan je leven. Want deze struggle zal vaker dan eens voorkomen.

Edit: ik kom zelf van speciaal onderwijs, mbo 2 en 3, 21+ toets, hbo gedaan en heb nu 2 universitaire masters :). Waar een wil is...

Succes.

[Voor 49% gewijzigd door Phyrozi op 06-09-2022 11:53]

• MarkJoosten
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 17:49

Ik denk dat je het wel weet, want je zegt het exact zelf. Dus mijn tip hier is: laat een recruiter voor jou werken, en pas als jij ergens een goed gevoel bij hebt, investeer je tijd erin. Hier kun je wel de nuance doen door wel nederig en respectvol te zijn, maar net zo goed je 'normen en waarden' / wensen af te kaderen. Investeert een recruiter tijd in jou, om jouw verhaal/situatie aan te horen en daar een geschikte opdracht voor te vinden? Of pakt die gene een vacature van de stapel om door te schuiven. Dat verschil moet jij uitzoeken en daar op acteren.
Ik heb zelf vele jaren ervaring als IT bureau-recruiter en ik zou hem juist af willen raden om via die weg een baan te vinden. (lekker tegenstrijdig allemaal)

Zeker wanneer je niet aan het ideaal plaatje voldoet verhoog je de drempel voor bedrijven alleen maar om je een kans te geven. Ik heb dit echt vaak meegemaakt en mensen in zijn positie zelfs aangeraden om zelf te solliciteren in plaats van via mij. Zie ook mij post in een ander topic:

Hoe ik als recruiter iemand z'n carrière in de weg stond...
MarkJoosten in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen."

Dit is niet omdat ik negatief wil zijn over recruiters maar het is slechts dat ik dit als recruiter ervaren heb.

[Voor 5% gewijzigd door MarkJoosten op 06-09-2022 16:14]

• MarkJoosten
Oon schreef op maandag 5 september 2022 @ 06:59:
Het nadeel is dat er wel weer goede recruiters tussen zitten waar je wél wat aan hebt
mmniet schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:23:

• Niet alle recruiters zijn slecht. Ik heb ervaring met een bureau die echt tof meedacht (van beide kanten meegemaakt) en je echt verder helpt.
Klopt er zijn goede recruiters, maar zelfs goede recruiters drijven zijn prijs op door de enorme fee en dat is gezien zijn niet ideale CV niet wat je wilt.

Als bureau-recruiter heb ik dan ook ervaren dat bedrijven twijfelachtige kandidaten veel eerder een kans gaven wanneer ze niet de bemiddelingsfee van duizenden euro's hoefden te betalen.

Ik wil @SAVAGE3 dan ook op het hart drukken om vooral direct proberen te solliciteren bij bedrijven. In jouw positie maak je daarmee echt de beste kans.

[Voor 47% gewijzigd door MarkJoosten op 06-09-2022 16:11]

• SAVAGE3
Als eerste iedereen enorm bedankt voor de (vooral onderbouwde) kritiek en tips! Wat mij betreft had ik dit topic veel eerder moeten openen. Ik stel mezelf dan wellicht kwetsbaar op maar ik kan er wel van leren.

Wat ik voor nu hieruit heb gehaald:
- Ik moet mijn hele mindset/houding veranderen. Misschien ben ik met mijn eerste job wat 'verwend' geweest wat mij een onrealistische kijk heeft gegeven over het complete bedrijfsleven. Ik moet in plaats van probleemzoekend meer probleemoplossend gaan kijken en dingen zien als mogelijkheid in plaats van belemmering. Bij mijn houding aanpassen hoort ook het niet-relevante dingen weglaten. Op mijn CV dingen schrappen en tijdens gesprekken mijn gebeurtenissen in het verleden niet te vertellen als hierom niet word gevraagd.

- Mijn hiervoor verdiende salaris is meer dan prima. Misschien heb ik hierbij ook een vertekend beeld gekregen qua wat gangbaar is door een lading mensen van mijn leeftijd die meer verdienden. Ik moet mezelf meer omhoog gaan werken en op die manier meer gaan verdienen in plaats vanaf het begin al veel, ik denk dat dat veel motiverender werkt en me een realistischere kijk geeft. De reden dat ik het laatste aanbod 'karig' noemde is wellicht vanwege mijn verkeerde kijk en ik van wat IT professionals gehoord had dat dit niet geheel 'marktconform' is omdat: Het salaris wat ik noemde bestond uit een kleine 400 euro aan bonusstructuur waarvan uitgegaan werd van geschatte productiviteit. Hierbij werd er rekening gehouden met het aantal uur wat je aan iets dacht te besteden en wat er totaal op de offerte staat aan uren. Waarvan voor elke 12.5% extra opgeleverd werk €100 euro bruto extra bonus opleverde. Daarbij niet te vergeten dat ze zelf aangeven de werkdruk hoog is. Hier heb ik geen probleem mee, maar ik weet niet zeker of ik dit fijn vind omdat ik dan boven de hoge werkdruk nog te moeten knokken voor mijn salaris.

- Mijn huidige CV is absoluut een rommeltje en eigenlijk pijnlijk om naar te kijken. Ik ben dan ook begonnen met mijn CV opnieuw te maken met hulp van de hiervoor genoemde tips. Ik zal mijn verbeterde CV hier nogmaals posten zodra ik ermee tevreden ben.

- Ik ben nog meer in gaan zien hoe belangrijk aantoonbare ervaring is en ga dan ook wat projectjes en plannen bedenken om die op GitHub te zetten. Ik heb een klein lijstje met ideeën dus dit moet goed komen.

- Wat betreft opleiding: Ik zie een HBO opleiding als een goede mogelijkheid om beter te worden. Ik ben dan ook op zoek naar mogelijkheden om eventueel terug naar school te gaan en HBO ICT te gaan studeren. Dit is waarschijnlijk gewoon mogelijk met een 21+ toets.

[Voor 5% gewijzigd door SAVAGE3 op 06-09-2022 16:27]

• Freeaqingme
Goede reflectie!

Als ik nog een paar tips mag geven:
- Bekijk ook dit topic eens voor wat gangbare salarissen zijn: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) Let daarbij ook op de combi opleidingsniveau-leeftijd-regio.

- Als je jezelf vermarket als 'full stack developer', heb je heel veel disciplines die je met elkaar moet combineren. Het kan wel zijn dat je dat leuk vindt, maar het is tegelijkertijd ook lastig om die vele disciplines allemaal echt goed te kunnen. Het kan daarom slim zijn om je eerst eens te focussen op een paar aan elkaar gerelateerde disciplines. Dat helpt ook met het opruimen van je CV, als je daar dan de focus op legt.

- Niet alles draait om salaris. Kijk vooral ook naar werkgevers waar je je ei kwijt kan, waar je het naar je zin hebt, en waar je je goed kan doorontwikkelen. Die 3 dingen zijn in deze fase van je carrierre veel meer waard dan nu lekker veel verdienen. Als je focust op je eigen (door)ontwikkeling dan komen die hogere salarissen vanzelf wel.

• Mema
Onderschat aub niet hoe moeilijk de 21+ toets is. Op internet kan je vooraf oefenen.

Mema

• Freeaqingme
Mema schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:18:
Onderschat aub niet hoe moeilijk de 21+ toets is. Op internet kan je vooraf oefenen.
Voor de OU heb je die niet. Of het moet recentelijk geintroduceerd zijn.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:39:
[...]

Voor de OU heb je die niet. Of het moet recentelijk geintroduceerd zijn.
Dat zegt ook niemand, maar de TS overweegt een HBO opleiding. En met alleen een VMBO diploma moet je dan de 21+ toets doen.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:34
TS klinkt mij niet als OU materiaal eerlijk gezegd. Discipline en dan meerjarig is dan wel noodzakelijk. Zijn school en werkverleden geven weinig indicatie dat hij daarin uitblinkt.

Misschien kun je ergens inrollen als trainee TS. veel grotere organisaties bieden dat aan om hun junioren bestand aan te vullen, soms zijn de schooleisen vooraf niet zo hoog, maar kan praktijkervaring ook meetellen. Vaak zit aan zoiets al een mogelijkheid of zelfs verplichting van een deeltijd HBO opleiding verbonden.

Financieel zal dat een paar jaar puzzelen zijn, maar qua herstart geeft het je wel wat handvaten

• Lethalis
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:29:
[...]
Ga cursussen volgen en certificaten halen. Of probeer alsnog een opleiding te doen.

En dat er tekorten zijn... tsja, ik ken wat mensen die net van school komen en HBO Informatica hebben afgerond. Die kregen op hun stage al een vaste baan aangeboden.

Maar ja, dat zijn goed opgeleide mensen die tijdens hun stage hebben bewezen dat ze het werk ook kunnen doen. Dan is het voor een werkgever een stuk aantrekkelijker. En dat soort mensen willen ze graag meer van.

Aan het andere uiteinde van het spectrum zoeken ze ervaren mensen. Daar kom je niet tussen als je niet minimaal 10 jaar werkervaring hebt.

[Voor 47% gewijzigd door Lethalis op 07-09-2022 08:51]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-05 08:55
Wat een onhandige titelpost

• DanielBnl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-12-2022
Ik ben ook begonnen op het mbo, inmiddels hbo afgerond en vanaf november 2022 een master op kosten van de zaak. Organisaties zijn al te blij om leergierige ambiteuze junioren aan te nemen, maar je moet wel aantonen dat je dit bent. Dubbelcheck je cv nog een keer en kijk of je het een en ander kan aanpassen. Raadpleeg 'HR' sites die je uitleggen hoe een 'goede' cv er uit ziet en verwerk dat in jouw cv.

Je bent 21 jaar, rond je mbo/hbo af en ga dan pas solliciteren. Desnoods doe je dit deeltijd, wellicht werkt dit meer in zijn voordeel voor jou gezien je werkt en studeert.

Succes in iedergeval en geef de hoop niet op.

• ID-College
  • Laatst online: 27-05 14:17
Als iemand die best veel cv's heeft gezien, mensen heeft aangenomen (intern & extern) kan ik je nog wel een advies geven als het gaat om je cv. Er zijn al 4 pagina's geschreven, dus wellicht staat het er al tussen, waar wat voor mij enorm belangrijk is een stukje over jezelf. Ik heb geen enkel idee wie ik hier voor mij heb. Ik zie alleen maar techniek, techniek en techniek (wat veel te veel is) terwijl dat voor 50% belangrijk is. De andere 50% is de persoon wie ik tegenover mij heb.

Je rept er geen woord over (alleen een klein riedeltje met persoonlijke eigenschappen). Voeg een korte introductie toe (wie ben ik? waar ben ik goed in? wat vinden anderen sterke punten van mij), dan kan ik kijken of er qua persoon een match is. Nu weet ik dat niet, dus moet ik extreem gokken, en dat ga ik niet doen, want tijd is kostbaar en er zijn genoeg cv's die t wel doen. Die gaan dan eerst aan de beurt komen. Succes :)

[Voor 3% gewijzigd door ID-College op 07-09-2022 10:08]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 19:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

ID-College schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:08:
Als iemand die best veel cv's heeft gezien, mensen heeft aangenomen (intern & extern) kan ik je nog wel een advies geven als het gaat om je cv. Er zijn al 4 pagina's geschreven, dus wellicht staat het er al tussen, waar wat voor mij enorm belangrijk is een stukje over jezelf. Ik heb geen enkel idee wie ik hier voor mij heb. Ik zie alleen maar techniek, techniek en techniek (wat veel te veel is) terwijl dat voor 50% belangrijk is. De andere 50% is de persoon wie ik tegenover mij heb.

Je rept er geen woord over (alleen een klein riedeltje met persoonlijke eigenschappen). Voeg een korte introductie toe (wie ben ik? waar ben ik goed in? wat vinden anderen sterke punten van mij), dan kan ik kijken of er qua persoon een match is. Nu weet ik dat niet, dus moet ik extreem gokken, en dat ga ik niet doen, want tijd is kostbaar en er zijn genoeg cv's die t wel doen. Die gaan dan eerst aan de beurt komen. Succes :)
Misschien ben ik te cynisch maar wat weerhoud mij ervan om m'n persoonlijke eigenschappen lekker aan te dikken en dus fijn op gesprek te mogen, terwijl deze jongeman duidelijk betere technische skills heeft en niet op gesprek mag?
Het is werk, geen populariteitswedstrijd. Waarom is het dan 50% belangrijk hoe iemand zich beter kan voordoen dan hij is?

Tenzij je uiteraard als 2de hands auto verkopen solliciteert, dan is het uitermate belangrijk hoeveel onzin je kan verkopen.

blup

• ID-College
Bezulba schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:27:
[...]

Misschien ben ik te cynisch maar wat weerhoud mij ervan om m'n persoonlijke eigenschappen lekker aan te dikken en dus fijn op gesprek te mogen, terwijl deze jongeman duidelijk betere technische skills heeft en niet op gesprek mag?
Het is werk, geen populariteitswedstrijd. Waarom is het dan 50% belangrijk hoe iemand zich beter kan voordoen dan hij is?

Tenzij je uiteraard als 2de hands auto verkopen solliciteert, dan is het uitermate belangrijk hoeveel onzin je kan verkopen.
Niets natuurlijk, maar daar prik(ken) ik / we we over het algemeen vrij snel doorheen.. Je kan je afvragen of dat dus ook echt zin heeft.. Je wordt gewoon afgewezen dan na het 1e gesprek.

Een gesprek (of het nou intern of extern is) is vrijwel altijd 2-ledig. De techniek boeit mij niet, dat laat ik aan het team zelf over. Die werken al jaren met de techniek (zitten dus ook altijd seniors in het 2e gesprek) en prikken er zo doorheen of iemand zit te zwetsen of niet. Bij twijfel vragen we soms nog om voorbeelden of om een git repo (puur als we twijfelen). Ik kijk of er op persoonlijk vlak een match is. Past deze persoon bij de organisatie? Past zijn persoonlijkheid in het team? Is dit de persoonlijkheid waarvan ik denk dat die het gat opvult wat er nu ligt?

Als ik dat al niet eruit haal, dan sla ik hem over (tenzij er echt geen betere alternatieven zijn natuurlijk)

• MarkJoosten
ID-College schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:35:
[...]

Niets natuurlijk, maar daar prik(ken) ik / we we over het algemeen vrij snel doorheen.. Je kan je afvragen of dat dus ook echt zin heeft.. Je wordt gewoon afgewezen dan na het 1e gesprek.

Een gesprek (of het nou intern of extern is) is vrijwel altijd 2-ledig. De techniek boeit mij niet, dat laat ik aan het team zelf over. Die werken al jaren met de techniek (zitten dus ook altijd seniors in het 2e gesprek) en prikken er zo doorheen of iemand zit te zwetsen of niet. Bij twijfel vragen we soms nog om voorbeelden of om een git repo (puur als we twijfelen). Ik kijk of er op persoonlijk vlak een match is. Past deze persoon bij de organisatie? Past zijn persoonlijkheid in het team? Is dit de persoonlijkheid waarvan ik denk dat die het gat opvult wat er nu ligt?

Als ik dat al niet eruit haal, dan sla ik hem over (tenzij er echt geen betere alternatieven zijn natuurlijk)
Ik ben zelf een ervaren ex-recruiter (14 jaar ervaring) maar hier ben ik het niet mee eens. Onderzoek na onderzoek toont aan dat mensen horen en zien wat ze verwachten te zien. Je keuze daarop te laten baseren is echt een slechte manier om iemand te beoordelen. Niet alleen baseer je dan een keuze op een hele reeks menselijke biases waar een paard de hik van krijgt maar ook in hoeverre iemand zich verbaal weet uit te drukken. Terwijl ook dit aan zoveel factoren onderhevig zijn die niet relevant zijn voor de meeste technische functies.

Nee, mijn persoonlijk voorkeur is een technisch CV die duidelijk maakt of iemand aan de minimum technische eisen voldoet. Laat het hele persoonlijke tellsell verhaal maar achterwegen. Zet vervolgens een pair programming interview op met een toekomstige collega en je maakt na mijn mening de beste kans op een duurzame match.

[Voor 9% gewijzigd door MarkJoosten op 07-09-2022 13:12]

• ID-College
MarkJoosten schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:45:
[...]

Ik ben zelf een ervaren ex-recruiter (14 jaar ervaring) maar hier ben ik het niet mee eens. Onderzoek na onderzoek toont aan dat mensen horen en zien wat ze verwachten te zien. Je keuze daarop te laten baseren is echt een slechte manier om iemand te beoordelen. Niet alleen baseer je dan een keuze op een hele reeks menselijke biases waar een paard de hik van krijgt maar ook in hoeverre iemand zich verbaal weet uit te drukken. Terwijl ook dit aan zoveel factoren onderhevig zijn die niet relevant zijn voor de meeste technische functies.

Nee, mijn persoonlijk voorkeur is een technisch CV die duidelijk maakt of iemand aan de minimum technische eisen voldoet. Laat het hele persoonlijke tellsell verhaal maar achterwegen. Zet vervolgens een pair programming interview op met een toekomstige collega en je maakt na mijn mening de beste kans op een duurzame match.
Dag mag uiteraard.. Er is meer dan techniek, dat is mijn punt wat ik wil maken. Als ik echt technische skills wil zien ga ik wel naar zijn git repo. Communicatie en houding is een enorm belangrijk ingrediënt voor goede samenwerking bij mensen. Een team is efficiënt als de mix van ingrediënten kloppen. Mensen die dicht op het team zitten weten vaak waar gaten zitten in het team. Daar focus je meer op, met bepaalde vragen en antwoorden. Een cv is puur een eerste ronde, er is nog niets mee beslecht, hetzelfde geldt voor het 1e en 2e gesprek.

Ik weet ook niet of je als recruiter echt weet hoe een succesvol team goed draait, dus in die zin snap ik wel dat je het anders ziet.

[Voor 4% gewijzigd door ID-College op 07-09-2022 14:08]

• MarkJoosten
ID-College schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:07:
[...]

Er is meer dan techniek, dat is mijn punt wat ik wil maken.
Ben ik met je eens en ik zeg ook niet dat techniek het enige is.
(Overigens is de veronderstelling die je maakte al een mooi voorbeeld hoe het mis kan gaan bij een dergelijk gesprek, beïnvloed door een persoonlijke omschrijving van iemand op zijn CV.)

Ik werd ook meer getriggerd door deze opmerking:
ID-College schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:35:
daar prik(ken) ik / we we over het algemeen vrij snel doorheen.
Volgens de gangbare wetenschap hou je jezelf daarmee nog meer voor de gek dan we als mens sowieso al doen.

Maar ik ben het met je eens dat er meer dan techniek is, alleen een persoonlijk interview met vragen is onderhevig aan enorm veel biases en leunt voor een groot deel ook op vaardigheden bij de kandidaat die niet relevant zijn. Zeker wanneer je door een persoonlijke omschrijving op het CV al een bepaald beeld hebt gevormd.

Ik denk dat het beter is om als interview methode iemand gelijk achter een scherm te zetten en samen met een toekomstige collega naar een probleem te laten kijken.

Daarmee sla je 2 vliegen in een klap. Je kunt veel beter iemand zijn technische vaardigheid inschatten en tevens zien hoe die persoon samenwerkt met een toekomstige collega. Nog steeds onderhevig aan biases maar in mindere mate.
Ik weet ook niet of je als recruiter echt weet hoe een succesvol team goed draait, dus in die zin snap ik wel dat je het anders ziet.
Ik werk inmiddels ruim 2 jaar nauw samen met een development team in het bouwen van een online platform.

[Voor 9% gewijzigd door MarkJoosten op 07-09-2022 15:17]

• ID-College
MarkJoosten schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:36:
[...]

Ben ik met je eens en ik zeg ook niet dat techniek het enige is.
(Overigens is de veronderstelling die je maakte al een mooi voorbeeld hoe het mis kan gaan bij een dergelijk gesprek, beïnvloed door een persoonlijke omschrijving van iemand op zijn CV.)

Ik werd ook meer getriggerd door deze opmerking:

[...]

Volgens de gangbare wetenschap hou je jezelf daarmee nog meer voor de gek dan we als mens sowieso al doen.

Maar ik ben het met je eens dat er meer dan techniek is, alleen een persoonlijk interview met vragen is onderhevig aan enorm veel biases en leunt voor een groot deel ook op vaardigheden bij de kandidaat die niet relevant zijn. Zeker wanneer je door een persoonlijke omschrijving op het CV al een bepaald beeld hebt gevormd.

Ik denk dat het beter is om als interview methode iemand gelijk achter een scherm te zetten en samen met een toekomstige collega naar een probleem te laten kijken.

Daarmee sla je 2 vliegen in een klap. Je kunt veel beter iemand zijn technische vaardigheid inschatten en tevens zien hoe die persoon samenwerkt met een toekomstige collega. Nog steeds onderhevig aan biases maar in mindere mate.

[...]

Ik werk inmiddels ruim 2 jaar nauw samen met een development team in het bouwen van een online platform.
We gaan een beetje off-topic, maar 'samen met een toekomstige collega' lijkt mij juist niet te werken.. Het gaat om of het hele team het ziet zitten/werken, niet om een individu (of 2). Als je met 1 iemand samen gaat zitten, dan ga je voorbij aan het samenwerken. Iedereen zijn eigen aanpak, maar high-performing teams waar ik in heb gezeten bestaan veelal bij de gratie van juiste mix van mensen. Niet zozeer of 1 of 2 personen het goed doen (vanuit die reden doen we ook vaak een 'meet-the-team' invite). Wat overweldigend, maar je kan dan kijken hoe t met elkaar valt :)

• MarkJoosten
ID-College schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:22:
[...]

We gaan een beetje off-topic, maar 'samen met een toekomstige collega' lijkt mij juist niet te werken.. Het gaat om of het hele team het ziet zitten/werken, niet om een individu (of 2). Als je met 1 iemand samen gaat zitten, dan ga je voorbij aan het samenwerken. Iedereen zijn eigen aanpak, maar high-performing teams waar ik in heb gezeten bestaan veelal bij de gratie van juiste mix van mensen. Niet zozeer of 1 of 2 personen het goed doen (vanuit die reden doen we ook vaak een 'meet-the-team' invite). Wat overweldigend, maar je kan dan kijken hoe t met elkaar valt :)
Eens, we gaan off-topic. Ik denk dat beide kanten duidelijk zijn.

Succes met je high-performing team.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
ID-College schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:22:
Iedereen zijn eigen aanpak, maar high-performing teams waar ik in heb gezeten bestaan veelal bij de gratie van juiste mix van mensen. Niet zozeer of 1 of 2 personen het goed doen (vanuit die reden doen we ook vaak een 'meet-the-team' invite). Wat overweldigend, maar je kan dan kijken hoe t met elkaar valt :)
teams nog wel, meervoud. Ik denk dat er echt een onvermijdelijke cultuurkloof is tussen mensen die dingen liever objectief en meetbaar houden (en dus ook nooit in een high-performing team zullen zitten), en gevoelsmensen die een narratief rondom hun werk (en hun collega's/reports bouwen).

• SAVAGE3
Kleine update voor wie dat interessant vind; ik ben inmiddels al een goede maand aan de slag bij een bedrijf in de elektrotechniek/utiliteit branche, specifiek vooral bezig met interne (glasvezel) netwerken (zelf lassen), camerabeveiliging en all-round klussen die niet in de ruwbouw (opslag/transporthallen ter grote van een voetbalveld) meegenomen kunnen worden.

Natuurlijk zit ik nog met wat nieuwigheid, maar tot nu toe bevalt het zeker. Ik zie het in ieder geval als een mooie kans om een een ander vak te proeven waar ik met eerdere werkervaring al positieve ervaringen uit heb gehaald. Het werkt in ieder geval een stuk beter i.c.m. ADHD in plaats van 40+ uur stilzitten achter een bureau.

• Lethalis
  • Niet online
SAVAGE3 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:45:
Kleine update voor wie dat interessant vind; ik ben inmiddels al een goede maand aan de slag bij een bedrijf in de elektrotechniek/utiliteit branche, specifiek vooral bezig met interne (glasvezel) netwerken (zelf lassen), camerabeveiliging en all-round klussen die niet in de ruwbouw (opslag/transporthallen ter grote van een voetbalveld) meegenomen kunnen worden.

Natuurlijk zit ik nog met wat nieuwigheid, maar tot nu toe bevalt het zeker. Ik zie het in ieder geval als een mooie kans om een een ander vak te proeven waar ik met eerdere werkervaring al positieve ervaringen uit heb gehaald. Het werkt in ieder geval een stuk beter i.c.m. ADHD in plaats van 40+ uur stilzitten achter een bureau.
Mooi dat je iig lekker bezig bent. Misschien kun je in die baan ook cursussen volgen? Zodat je die "nieuwigheid" om kan zetten in kennis en certificaten?

Ik vind het nogal iets anders dan developer zijn, maar goed... als je vanuit dit werk bijvoorbeeld elektricien ofzoiets kunt worden, is daar natuurlijk helemaal niks mis mee.

Daar is namelijk ook een enorm tekort aan.

Al je VCA certificaat gehaald? (veiligheid)

Mijn vader moest als werktuigbouwkundige bijvoorbeeld inmeten op allerlei locaties, zoals energiecentrales en daar was dat verplicht. Ik mocht er alleen onder begeleiding naar binnen.

Geen idee of dat bij jou speelt, maar het is een voorbeeld van iets dat misschien handig kan zijn. Jouw werkgever zal ook vast ideeën hebben over wat voor cursus je kunt volgen?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• SAVAGE3
Lethalis schreef op zondag 27 november 2022 @ 08:16:
[...]

Mooi dat je iig lekker bezig bent. Misschien kun je in die baan ook cursussen volgen? Zodat je die "nieuwigheid" om kan zetten in kennis en certificaten?

Ik vind het nogal iets anders dan developer zijn, maar goed... als je vanuit dit werk bijvoorbeeld elektricien ofzoiets kunt worden, is daar natuurlijk helemaal niks mis mee.

Daar is namelijk ook een enorm tekort aan.

Al je VCA certificaat gehaald? (veiligheid)

Mijn vader moest als werktuigbouwkundige bijvoorbeeld inmeten op allerlei locaties, zoals energiecentrales en daar was dat verplicht. Ik mocht er alleen onder begeleiding naar binnen.

Geen idee of dat bij jou speelt, maar het is een voorbeeld van iets dat misschien handig kan zijn. Jouw werkgever zal ook vast ideeën hebben over wat voor cursus je kunt volgen?
Ik ben als zij-instromer binnen het bedrijf gekomen waardoor we samen een opleidingsplan hebben samengesteld.

VCA staat volgende maand gepland, vol hoogwerker heb ik inmiddels al binnen. Ergens binnen 3 maanden staat er ook een glasvezel cursus en NEN 1010 en NEN 3140 cursus. Ik doe in de praktijk nu al werkzaamheden aan glasvezel en elektrotechnische installaties, maar tot ik de certificaten binnen heb ben ik nog niet eindverantwoordelijk.

Een BBL opleiding is ook nog mogelijk. Met mijn huidige contract is een BBL opleiding onder dezelfde voorwaarden echt geen straf. Zo kan ik eventueel alsnog een MBO diploma halen.

• Helloit
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-02 20:26
<knip> Spam.

[Voor 67% gewijzigd door Ardana op 23-02-2023 20:42]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee