Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omvormer locatie en kabelverliezen voor of na de omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:29
Vanwege het feit dat er al meermaals is teruggekoppeld van we hebben het te druk en geen tijd bij de installateurs ben ik begonnen met het zelf onderzoeken van wat er mogelijk is om wat zonnestralen op te vangen en om te zetten naar elektriciteit, want hoe moeilijk kan het nu zijn...

Met behulp van veel lezen hier op het topic is het me uiteindelijk gelukt om een legplan te maken in sunnydesign web:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EX--oODUASiSbj8e3DdwhwgSpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXHBzs7RzHR1G2F8DLodp6ef.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien zijn het twee strings, een string op de schuur achterin de tuin, en een string op het dak welke relatief veel schaduw heeft van het appartement naast het huis. Beide strings zijn 4 stuks First Choice Solar 395WP (link) welke je kunt combineren op één omvormer, is dit verstandig? Dit vanwege het verschil in schaduw, wat ik begrijp uit me inlezen dat de strings elkaar onderling niet beïnvloeden en dat er uiteindelijk bij de omvormer het totale vermogen wordt omgezet
Indien je deze combineert wat is dan een goede locatie van de omvormer? Of is het toch verstandiger om twee omvormers te nemen die je allebei dan met een ymvk kabel aansluit in de meterkast, welke zich voren in het huis bevind de panelen aan de achterkant. Of zou je de omvormer ook zelf in de meterkast kunnen plaatsen en dan de aansluitingen vanaf de strings verlengen. Wat geeft meer verlies.

Mijn vragen waar ik hulp bij nodig heb
1. Locatie van de omvormer?
2. Door de afstand tussen de twee strings wat is beter om kabel verliezen te hebben voor de omvormer of na de omvormer?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Sunny design een SMA omvormers laten doorrekenen, maar gaf me niet echt een beeld van de "leiding"-weerstanden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqPb70EghAbAj3Vg7nydUakzQik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnJMHeP1S89uv97egfwzfGIX.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie hulp waarmee ik tot hier ben gekomen. Afgelopen tijd echt al veel bijgeleerd van deze community

Beste antwoord (via Jack_Nick op 06-10-2022 21:18)

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:18
Is het niet makkelijker om met een micro omvormer als een hoymiles te werken? Die kunnen 4 panelen per omvormer. Dan 4 panelen met omvormer op het dak en 4 panelen met omvormer op het schuurtje. Geeft meteen meer opbrengst.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:18
Is het niet makkelijker om met een micro omvormer als een hoymiles te werken? Die kunnen 4 panelen per omvormer. Dan 4 panelen met omvormer op het dak en 4 panelen met omvormer op het schuurtje. Geeft meteen meer opbrengst.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Helaas vertelt sunnydesign niet erbij, dat weinig panelen in een string, de kans bestaat dat shadefix niet goed werkt.

Hier gewoon micro omvormers nemen idd
https://webshop.cedel.nl/...-Micro-Omvormer-1500-Watt
Het Hoymiles topic

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Sunny design kan de kabelverliezen voor je berekenen in uitgebreid mode.
Belangrijker dan de kabelverliezen zou de spanningsval over de AC zijde naar je meterkast kunnen zijn als je hoge netspanning ervaart.

Let op dat je string spanning hoog genoeg is binnen het MPPT bereik omvormer.
(Zie @reiniero en @AUijtdehaag )

2 legrichtingen = 2 strings. Period.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:29
Ok, nieuw topic om mezelf in te lezen. Dankjewel alvast voor de snelle reacties

Die micro omvormers kunnen gewoon invoeden op de bestaande 2,5mm2 die er al ligt of moet je hiervoor ook nieuwe kabels trekken/leggen?