garage dak isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 22:17
Hoi allemaal,

ik heb recent een nieuw huis gekocht met mooie grote garage van 20 m² aan huis. Dit is een enkelsteens garage met een niet geïsoleerd balken dak.

Nu wil ik graag het plafond vlak afwerken en isoleren. Niet zo zeer om de warmte nou heel erg binnen te houden, maar vooral om de extreme hitte te voorkomen in de zomer. Ik vermoed dat via het zwarte dak de meeste warmte binnenkomt namelijk.

De enkel steens muurtjes wil ik niet isoleren ivm te veel ruimteverlies anders.

Nu ben ik geen vocht/damp expert, vandaar ook mijn vraag. Is dit mogelijk zonder dat de houten balken snel gaan wegrotten? En moet ik dan in dit geval juist wel of juist niet met dampfolie werken?

de ventilatie van de garage is verder goed door sleuven in de voegen op diverse plaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:46
Alternatieve optie is om de zon van je dak af te houden. Bijvoorbeeld met een lichtgewicht groen dak. Scheelt je weer ruimte van binnen.

Veel gemeenten hebben er subsidie voor en werkt perfect voor jou probleem.

Zou sowieso even een foto van je garage uploaden, dat geeft iedereen wat beter inzicht.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:33
Geen enkel probleem om dat te isoleren. Dan maak je een zogenoemd 'koud dak'.

Dampfolie is dan inderdaad cruciaal. In dit geval dampdichte folie zodat het vocht uit je huis niet kan condenseren tegen je koude dak.

Afbeeldingslocatie: https://www.dakisolatieplaatsen.be/sites/65/images/kouddak.gif

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Dit zijn nou de ideale usercases voor een groendak. Al ga je de binnenzijde isoleren, een zwart bitumendak warmt zichzelf en omgeving op, heeft geen enkele waterbuffer en is een stuk zwarte woestijn waar leven zou kunnen zijn.
Die bijensterfte waar je over hoort gaat niet over de bekende honingbijen, dat gaat over allerlei soorten solitaire bijen, en bijv ook vlinders.
Er is subsidie voor, brengt leven, helpt veel meer natuur dan die 20m2 alleen. hoeft niet eens sedum, je kan zoveel verschillende soorten groendaken kiezen. Als je er makkelijk bijkan zijn zelfs ruiden mogelijk, veel lekkerder in je eten dan bitumen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
sorry ik moet het goed zeggen, het dak is momenteel bedekt met kiezels (wit). Dus dat scheelt al wel wat ,maar ongetwijfeld daaronder een bitumen laag voor vocht afdichting.

Een koud dak heeft volgens mij nog steeds wel het risico dat de houten balken gaan rotten ivm vocht wat van buiten komt. Die kan tot het dampscherm namelijk doortrekken waardoor de balken relatief vochtig zijn t.o.v. de huidige situatie.

foto is van internet, maar het garage dak is identiek aan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THqdxii9f_aKLnkLceWxvmMw498=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAemYCOcC7hWxJE4Mj1TIqL9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door dikkiedik op 04-09-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Een groendak is niet er even wat planten op keilen :) heel systeem waarbij er veel focus ligt op vocht weghouden van onderliggende daken.
Witte kiezels kunnen mooi de tuinpaden/borders op, bespaar je gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
oh en als het een zonnig dak is, panelen boven een koeler groen dak geven hoger rendement, dus nog een pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
https://www.groendakwebshop.nl/ (geen banden ermee) browse maar eens rond, inspirerend hoeveel er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
ik ga me even inlezen in een groen dak.

vlakke afwerking binnen zou dan evt wel gewoon met gipsplaten kunnen zonder enige vorm van isolatie of dampfolie denk ik? of belemmeren gipsplaten de ventilatie te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
goed aangelegd heb je geen vocht, dat blijft buiten. Hoe het verder zit met vocht in de garage bepaald hoe je de binnenzijde doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
gaat me vooral om evt vocht die tussen gipsplaten en het platte dak komt. Dus vocht bij de balk constructie.

Vocht in de garage zal ik blijven houden omdat de zijmuren sowieso niet geïsoleerd zullen worden.

ps: geen subsidie mogelijkheid in mijn gemeente voor een groen dak helaas.

[ Voor 15% gewijzigd door dikkiedik op 04-09-2022 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 00:10
Hoi,

Ik heb onze garage geïsoleerd om warmte buiten te houden. Werkt perfect, nu geen 40 gr meer binnen. Hopelijk in winter ook iets minder koud, wil geen vorst.

Constructie. Dubbellaags bitumen op grenen beschot op 170x70mm hoh 580mm.

Groen dak helpt vast, maar duur, zwaar en sedum geeft niet bijster veel natuurwaarde. Dus isolatie toegepast.

Ik heb 160 mm gutex thermoflex gebruikt. Uitstekend verwerkbaar, biobased, wel stoffig. (Volgende keer probeer ik vlas, dat is hoop ik minder stoffig dan houtwal). Daaronder klimaatfolie Intello plus geniet op balken, conform instructie alles luchtdicht afgetaped, wandaansluiting afgekit. Daaronder latten en gipsplaat. Vooraf in ubakus gesimuleerd.

Niet goedkoop, maar eenvoudig diy, voelt goed en werkt uitstekend! :)

Nb. Wel opletten als je auto in garage zet. Luchtdichtheid beter, minder ventilatie door kieren, dus uitlaatgassen blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
thanks rupie99. Dat is een beetje wat ik in gedachten had en lijkt op de constructie zoals ik hier ook heb.

zoals ik het begrijp is wat je hebt nu ook een koud dak. Ben je niet bang voor vochtproblemen boven het dampdoek? dus bij de balk constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:00
dikkiedik schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:46:
Ben je niet bang voor vochtproblemen boven het dampdoek? dus bij de balk constructie?
Als je dak aan de bovenzijde waterdicht is en aan de onderkant een dampfolie heeft dan zal er niet veel vocht in komen. Condenseren aan de bovenzijde van de isolatie zal wel meevallen want daar is het dak gewoon buitentemperatuur of iets warmer door warmtelekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
het moet wel een klimaatfolie/vochtregulerende folie zijn.

Geen dampdicht/dampremmende/dampopen iets. Klimaatfolie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is dat dak niet geschikt voor zonnepanelen? Die houden ook veel warmte tegen. En dan icm isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
Sethro schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:12:
Is dat dak niet geschikt voor zonnepanelen? Die houden ook veel warmte tegen. En dan icm isolatie.
Dat zou ideaal zijn. Ben ik ook van plan.

Wel opletten als je klimaatfolie gebruikt dat deze in zomer minder goed werkt. Zeker bij volleggen met OW dakjes. Door zonnepanelen minder hitte, minder dampdruk en slechtere droging van isolatiemateriaal en balken. Maar in mijn geval goed genoeg want geen dakjes, verwacht ik.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
dikkiedik schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:46:
Ben je niet bang voor vochtproblemen boven het dampdoek? dus bij de balk constructie?
Nee ben ik niet bang voor. Berekende droogtijd in ubakus simulatie was iets van 21 dagen. 21 zonnige/dagen gaat wel lukken in onze huidige zomers.

Let even op met evt zonnepanelen. Zie hierboven. Of bij veel schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
er komen geen zonnepanelen op. Die liggen op het hoofd dak.

Valt wel goed zon op doordat de garage zuidelijk van het huis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:43
Interessant topic, hier dezelfde situatie en afwegingen. Bijkomstigheid is dat mijn garage geschakeld is met die van de buren, alles halfsteens en aan de bovenkant van de tussenmuur zat ook nog vrij veel ruimte (inmiddels met PUR afgedicht).

Gezien de leeftijd van het dak (32 jaar) zitten wij eraan te denken om het dak van buitenaf te laten isoleren en gelijk nieuw bitumen aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Isoleren helpt maar beperkt tegen warmte.

Dat komt omdat alles om ons heen warmte produceerd en dat blijft dus gevangen in de ruimte daarnaast is een garage als koud dak isoleren hoe dan ook niet heel gunstig om warmte buiten te houden de isolatie is immers niet de eerste laag. en in tegen stelling tot bv een pannendak kan je de ergste warmte niet wegventileren. Isoleren betekend meestal ook minimaal ventileren in de ruimte dus snachts koelt het ook minder af. plus dus de warmte die men zelf produceerd door aanwezig te zijn en dingen te gebruiken of zoiets simpels als zon door een raam)

eigenlijk werken er maar 3 dingen echt goed tegen warmte op een plat dak

refelectie: witte dakbedekking
afschermen bv door zonnepanelen schaduw creeren
verdamping een groen dak.

Als je het toch in isoleren wil zoeken zou ik een warm dak overwegen. (en dit dan in het wit laten uitvoeren)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 04-09-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
en stel ik ga helemaal niet isoleren en ik schroef OSB platen tegen de balken aan om het vlak te maken voor een goede basis om te schilderen en verlichting op te hangen. Dus zonder klimaat folie of iets dergelijks er tussen. Zou dat ventilatie problemen geven tussen het on-geïsoleerde dak en garage eronder?

Wellicht is het plaatsen van een airco voor verwarmen en koelen in de garage een betere optie dan alleen het dak te isoleren als ik het zo hoor. Ik verwacht dat ik 1 a 2 dagen per maand intensief gebruik maak van de garage, dus is vrij incidenteel uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik herken het probleem, als je op een zonnige dak binnen staat voel je de hitte van het dak af stralen.

Verwacht dat mijn dak met een jaar of 10 wel aan vervanging toe is, dan leg ik er isolatie onder, en wellicht groendak. Maar voor nu.... Ik heb nog 20mm pir platen liggen. Zou het wat helpen? Je vangt wellicht de directe warmtestraling af van het dakbeschot wat misschien wel 40-50 graden is op een zonnige en windstille dag.

Met OSB plaat heb je denk ik geen vocht probleem, je kunt her en der ook een gat of kier houden voor wat circulatie. Maar makkelijker is dan wellicht om gipsplaat te pakken? Stukkie lichter en al een mooie gladde witte basis.
En natuurlijk ventileren, lekker raampje open en/of een ventilator voor wat frisse lucht.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 05-09-2022 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
Even een oud topic ophalen. Het oorspronkelijke idee van alleen het dak isoleren is van tafel. De garage is toch best wel vochtig gebleken, zeker in periodes na extreme kou. Als de temperatuur weer oploopt is alles in de garage heel koud en condenseert het eenmalig op alle spullen en ook de vloer. De ventilatie is goed, maar met grote temperatuurschommelingen in korte tijd is het toch wel te vochtig.

Nu wil ik dus de hele grage gaan isoleren. Zowel het dak als de wanden. Dit wil ik doen met ongeveer €2500,- budget. Gemak staat voorop dus mijn keuze voor de wanden is gevallen op PIR + OSB. Het dak wil ik isoleren met glaswol 170mm met een RD van +- 4,5. Daaronder een klimaatfolie (Miofol active). Den een lattenwerk met gipsplaten.

Nu heb ik een aantal uitdagingen in de garage waar ik nog wat advies over wil hebben voordat ik ga beginnen dit voorjaar.

1. Wat isoleer je eerst. De wanden of het plafond? Dit omdat de randen van het dak nog een balk bevatten. Hoe moet ik dit aanpakken om niet een giga koud brug te creëren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0y2injzWxRPVOh0eLQiSrrIlGDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DYG5gfYYtgJ7YTzNJC0ewFx8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GliEBqrkTnZZ-SPek8nI68gUVsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ihyfSxWQ4PaPNhKWX8ICXOL.jpg?f=fotoalbum_large

2. Boven de vuren 170mm balken is een afschot gecreëerd. Wat is wijsheid, leg ik de glaswol tegen het dakbeschot aan, of klem ik deze horizontaal tussen de balken en laat ik boven het glaswol nog ruimte over tot het dakbeschot?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YKWiG1E8CwBtrhDNH7axPYmVQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNDACCNcjTTqr74WM2x4z47S.jpg?f=fotoalbum_large

3. Op de hoeken van de garage en halverwege zit een heel klein stukje dubbelsteens. Deze steekt 11cm uit. Hoe kan ik dit handig oplossen zonder veel ruimte te verliezen maar ook geen koude brug te creëren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrCTkKM2J7lyoIKcT0rHwzfuKYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnSQeXP5QiBEhGHigGgwYBFQ.jpg?f=fotoalbum_large

4. Ik heb een gashaard in de woonkamer. Het rookkanaal loopt via de garage en dan een dakdoorvoer. Deze is omsloten door een soort hittewerende plaat. Deze zit dus voor het isoleren behoorlijk in de weg. Maar deze weghalen en isolatiemateriaal tegen een heet rookkanaal is ook geen optie. Wat is chique? PIR platen hier tegenaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-y_6S3JHHfHq7svjlz7_D92Vdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOdRFHweJZI0Bw0GVHRDH6kd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
ik ben er nog altijd niet helemaal uit hoe ik het ga aanpakken en ook met het oog op koud dak constructie ben ik wat huiverig om dit snel en overhaast te gaan uitvoeren. met gevolgen tot de dakconstructie tot gevolg (rot/schimmel).

De aansluiting tussen PIR OSB en het plafond blijven lastig (zie bovenstaande).

Nu dacht ik toch weer aan opties voor warme daken. Nu is het dak slechts 5 jaar oud, dus bitumen in uitstekende staat. Dus deze weghalen en PIR leggen als warm dak constructie vind ik zonde.

XPS kwam daarmee op mijn pad. Deze kun je blijkbaar leggen bovenop bitumen en verzwaren met grind. Dit grind ligt al op het huidige bitumen (wit grind). Dus als ik deze toevoeg aan het ook vanuit binnen isoleren ga ik de risico's van een koud dak heel erg verminderen. Is deze redenering correct?

+-50mm kan ik kwijt aan XPS zonder dat ik de dakranden moet verhogen. Dat laagje XPS heeft ook een heel goed effect op de Rd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz1gxn8Av739zpYETXEouuV63ZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okTIPAsNj6eLPyak4Cm30Sfh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Als het kan is een omgekeerd dak zoals je beschrijft beter dan een koud dak. Volgens mij was het het beste om die glaswol volledig tegen het dakbeschot te doen en de klimaatfolie zo strak mogelijk tegen de glaswol. Daaronder zou je een recht verlaagd plafond kunnen maken. Overigens is het aanbrengen van klimaatfolie ook weer niet zó moeilijk. En het spul werkt gewoon. Voor je dakbeschot hoef je dan echt niet paranoïde te zijn.

Ik heb met een soortgelijke constructie de PIR gewoon tot de balk gedaan en het dak daar tegenaan, maar of dat het beste is kan ik je niet met zekerheid zeggen. Heb me destijds laten adviseren door de verkoper van isolatiemateriaal.

Die pilaartjes zou ik een dunnere pir plaat tegenaan zetten en dan gips of OSB. Je moet je sowieso afvragen of je PIR+OSB wilt gebruiken want zoveel werk is het niet om achteraf OSB of gips tegen je pirplaten te plakken en het maakt je wel flexibeler rondom hoekjes e.d. Het zagen is ook allemaal wat lastiger en smeriger dan gewoon PIR met de handzaag en OSB met de invalzaag. Maar dat is mijn eigen n=1 ervaring.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:17
Geen ervaring, maar isoleren op het bestaande dak lijkt mij sowieso de makkelijkste eerste stap.
Pagina: 1