Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Panelen op noord, is er een business case?

Pagina: 1
Acties:

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Onze Omnik begint aan het einde te raken en dat is voor mij het moment om toch eens te kijken of we die omvormer gewoon een-op-een moeten vervangen of dat er toch nog wat winst te halen valt uit extra panelen.

Onze situatie nu is als volgt (zie ook onderstaand screenshots):

- 14 panelen op schuin dak op zuid/zuidzuidoost. Hiervan 12 op 2 strings op de Omnik en 2 op SE ivm de schoorsteen
- 6 panelen op plat dak op zuid/zuidzuidoost op SE
- 7 panelen op plat dak op west/westzuidwest op SE

Ik heb dan nog een dakvlak op noordnoordwest over, waar ik maximaal 14-15 panelen op kwijt zou kunnen. Behalve de oriëntatie en een klein pijpje van de badkamer is er niets aan schaduw of wat dan ook wat de panelen in de weg zit.

We gaan binnenkort van het gas af, dus in principe kan ik alle opbrengst die ik kan krijgen gebruiken voor onze aankomende warmtepomp. Ik wil het dak dus ook wel volgooien, maar loop tegen mevrouw Aziraphale en de installateur aan, die beide eigenlijk zeggen dat het geld weggooien is. Mijn vrouw suggereerde ook al dat ik dan beter mijn aquaria en terrarium de deur uit kan doen... :(

Ik heb wel op de bekende berekeningssites gekeken, maar ben geloof ik teveel een alpha om daar uit te komen. Vandaar de vraag hier maar gesteld: Is er een business case (lees: vlotte/realistische tvt) te maken voor het volgooien van ons laatste vrije dakvlak als de omvormer vervangen gaat worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK3CP4X5PI6FBHxB4D_GWYNiCUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/42SJnP8PLVaK4DA8eSmkycsq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvoRsUdMzf5b1AHh7P2h0CGPFNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nRHXicWyqzFNELcgNNSm1ekI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amIA882LRea3cwGxZLZHala59RA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cpSk7GWWPlGCkD8ojeMLDxfo.png?f=user_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:52
Ik heb geprobeerd iemand te vinden die zoiets will doen: Afbeeldingslocatie: https://www.kithomebasics.com/images/solararraytiltframe.jpg

Maar aanleiding van dit verhaal:
https://www.kithomebasics.com/residential-solar-panels.html

(Op het zijdelijkhalfrond dus noord en zuid verwisseld)
Maar de mensen die mijn instalatie aan de zonkant hebben geplaatst willen hier niet aan, te windgevoelig.

Zou het oplossen voor mij, maar ik wil mijn dank bij wat meet storm toch bewaren. Geen idee waarom dit soms wel en soms niet kan.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
@Semyon Je zal moeten rekenen aan een dergelijke constructie. Dat is geen normale kennis bij PV installateurs. Dat ze nee zeggen is correct. Het is tevens niet vergunningvrij.

Een dak op NNO ~30 graden doet tussen 500 en 600kWh/kWp
Wel heel heel groot aandeel in de zomer.

https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:52
Wat voor je situatie spreekt is dat je dak geen extreme helling heeft. Als je de gebruikelijke zonnestraling diagrammen pakt, b.v. op https://www.solease.nl/bl...schikt-voor-zonnepanelen/ schat ik dat je jaargemiddeld ergens tussen de 65 en 70% doet van een paneel op het zuiden.

Ik heb een paar panelen die in de winter aardig wat schaduw kennen, maar die doen ongeveer 25% van de niet-schaduw panelen dan. Kan toch helpen om je warmtepomp verbruik (die dan hoog is) te compenseren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Geeft ook een mooie wisselwerking met zuid.

Zuid moet het van onbewolkt hebben, noord juist van bewolkt
Tussen april en september hobbelt het lekker mee.

Hier 35 graden op bijna noord (beetje west)
https://pvoutput.org/list.jsp?id=17683&sid=37091
Op jaarbasis 55% van zuid en ik kan gratis inductiekoken in de avond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdK2JAbdDNv2gMG6v90x_P7QkHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87NW3gnKC7mCRMIo4gRL5zFp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2022 12:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Aziraphale
  • Nu online
@AUijtdehaag Dat ziet er zeker interessant uit! Wat zou, naar jouw idee, de terugverdientijd zijn van panelen op dat dakdeel?

En wat bij mijn vrouw ook altijd als discussiepunt naar boven komt: Gaat, door het lagere rendement van dat dakdeel, de energie en co2 besparing die de panelen opleveren nog wel opwegen tegen de energie en co2 die het maken van de panelen gekost heeft. Met andere woorden: Is het daar plaatsen van extra panelen ook duurzamer dan de energie die we extra nodig hebben als 100% groene energie inkopen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:36
Wat te overwegen zou zijn is de oude panelen naar de noordkant te verplaatsen en de zuidkant vol te gooien met nieuw spul. Kost wat extra installatiekosten, maar wel veel meer opbrengst.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:05
Zelf heb ik 4.940 wp (13 panelen á 380) op noord, (dak is 50 graden) sinds 1 november 2021. Tot nu toe 2.521 wp opgewekt. Dit kostte mij €3.600 ex btw.

Dit jaar heb ik 2.409 kWh opgewekt.

De eerste 6 maanden van dit jaar heeft mij dat 1.550 kWh opgeleverd. De terugleververgoeding was toen 0,58556 per kWh, oftewel €907,61.

Vanaf juli tot nu heeft mij dit 859 kWh opgeleverd met een terugleververgoeding van €0,61425 oftewel €527,64

Dit kalenderjaar heeft mij dit tot nu toe €1.435,25 opgeleverd, dit is bijna 40% van de investering. November en december had ik totaal 113 kWh opgewekt maar toen had ik nog een lage terugleververgoeding (reken ik nu niet mee)

Ik kan het ook nog gunstiger naar mij toe rekenen. Ik moet dan uitgaan dat ik noord niet teruglever aan het net maar direct verbruik. De kWh prijs is namelijk hoger dan de terugleververgoeding.

Ik heb de installateur moeten overtuigen en gevraagd om een scherpe offerte.

Je moet de installateur overtuigen dat noord ook goed is en gewoon vragen om een scherpe offerte en dat je hem op de hoogte houdt van de opbrengst zodat hij kennis opdoet en in de toekomst extra omzet kan genereren omdat hij ook de noorddaken meepakt van nieuwe klanten.

[ Voor 20% gewijzigd door Bravertal op 04-09-2022 08:02 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Ronald
Ja iedereen die deze zomer veel PV had liggen en een beetje aan het speculeren gegaan zijn hebben gigantisch verdiend. Resultaten uit het verleden enzo.

@AUijtdehaag Inmiddels vaak genoeg gezien, maar dat dat van jouw blijft superstrak. Voorbeeld van hoe het zou moeten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11 18:19
Aziraphale schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:06:
@AUijtdehaag Dat ziet er zeker interessant uit! Wat zou, naar jouw idee, de terugverdientijd zijn van panelen op dat dakdeel?

En wat bij mijn vrouw ook altijd als discussiepunt naar boven komt: Gaat, door het lagere rendement van dat dakdeel, de energie en co2 besparing die de panelen opleveren nog wel opwegen tegen de energie en co2 die het maken van de panelen gekost heeft. Met andere woorden: Is het daar plaatsen van extra panelen ook duurzamer dan de energie die we extra nodig hebben als 100% groene energie inkopen?
E-roi van zonnepanelen is 2-4 jaar, op Noord dus wat langer. Dat is dus geen showstopper.
Voor wat betreft terugverdientijd; met welke stroomtarieven wil je rekenen? Vattenval vraagt momenteel €1,- per kWh bij een nieuw contract, dan heb je het over 3 jaar of zo. Waar hebben we het eigenlijk nog over....

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Zijn er geen panelen die min of meer speciaal voor diffuus licht gemaakt zijn?

Lees net over Cis panelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sarcomorbato op 04-09-2022 06:20 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-11 21:27
Sarcomorbato schreef op zondag 4 september 2022 @ 06:11:
Zijn er geen panelen die min of meer speciaal voor diffuus licht gemaakt zijn?

Lees net over Cis panelen.
Stukje van een leverancier
Het verhaal dat dunne film zonnepanelen (CIS-panelen) vooral met indirect zonlicht beter presteren is onjuist. Volgens ons onderzoek tussen Solar Frontier (dunne film) en Conergy (poly kristallijn) zijn er nauwelijks verschillen op bewolkte dagen.

Maar Twentezon beweert anders.
https://www.twentezon.nl/...-bij-weinig-zonlicht-cis/

Wat is internet toch fijn.

[ Voor 15% gewijzigd door D.deJong op 04-09-2022 07:40 ]

• Timmie85
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik ben zelf ook net in zoektocht naar panelen en wel of niet noord meenemen ( zie forum van mij https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2138952)..

Op aanraden van @Ronald Heb ik wat zitten simuleren en nu installateur offerte laten aanpassen. Opbrengst Noord is daar 65% van zuid. Ik heb helaas nog geen prijs....

• Ronald
Knip, verkeerde topic in gedachten

[ Voor 83% gewijzigd door Ronald op 04-09-2022 07:57 ]

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Buisinesscase valt of staat met de prijs per eenheid. Ik heb drie jaar gelden netto ongeveer 0.75 per wp betaald. Dan is noord al heel snel rendabel. En heb ik er ook niet lang over nagedacht. Zelfs met de 0.17 per kwh die ik nu nog betaal voor afname uit het net.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-11 10:43
Gezien de lagere opbrengst zal je tvt langer zijn. Maar ik zie opbrengstverschillen van 55-75% tov zuid. Weliswaar heb je dus ook wat minder zonuren.

Maar als je volledig van het gas af gaat is elke kWh meegenomen lijkt me. Plus, je maakt je wat minder afhankelijk van de grillen van de energieleveranciers. Ik zou het wel weten.

• Aziraphale
  • Nu online
Dank voor alle reacties! Dit sterkt mij in de overtuiging dat het niet verkeerd is om alles vol te leggen. Dat verplaatsen van 3120Wp van de Omnik naar de noordkant is ook een goed idee, want dan maak ik (denk ik) het meest optimaal gebruik van de "goede" dakvlakken.

Nog wel even een dingetje: Moet de noordzijde op een aparte omvormer aangesloten worden of kan het ook samen met zuid op een omvormer met goed schaduwmanagement zoals een SMA? Ik neig sowieso naar SMA, ivm de schoorsteen, al is Solax blijkbaar ongeveer het enige waar nog een beetje aan te komen is.

Momenteel hebben we de Omnik set verdeeld over twee strings, omdat dat in 2013 de beste optie was ivm de schaduw van de schoorsteen. Als nu de techniek zover is dat ik het prima kan doen met zuid op 1 string, dan lijkt me een omvormer met twee strings een goed optie met noord en zuid elk op een eigen string.

• Ronald
Beide daken kunnen probleemloos op 1 omvormer met 2 MPPT - daar zit juist een grote kostenbesparing in. De omvormer hoeft maar 10-20% zwaarder om efficiënt beide daken te aan kunnen.

De Solis heeft waarschijnlijk ook een werkende MPPT overigens... Dat is al heel lang standaard na de introductie van de techniek voor het jaar 2000 door SMA. Maar na ruim 20 jaar zijn er nog steeds installateurs die dit niet snappen... en strings gaan verdelen op niks (of zelfs het negatieve) af.

Let wel: Verleggen kost geld... Dat gaat om honderden euro's.
De kans dat je dan beter af bent de huidige set te verkopen en volledig nieuw te gaan is er.

Geen aannames doen, reken alles na.

• Aziraphale
  • Nu online
@Ronald Uiteraard ga ik alles narekenen, zeker qua kosten. De opbrengst narekenen vind ik lastig omdat ik er met die site nooit echt goed uitkom. Grootste punt daarbij is mijn dakhoek, waarvan ik geen idee heb wat die is.

Ik zal sowieso eens met mijn installateur om tafel gaan. Die raadde panelen op noord af (maar dat doet vrijwel iedereen die niet op het forum zit), maar aan de andere kant kent hij mij onderhand wel een beetje en weet hij dat mijn eigenwijze benadering meestal wel goed uitpakt. O-)

Voornaamste punt waarmee ik mijn vrouw moet zien te overtuigen is de duurzaamheid van het hele verhaal. Waar zij mee zit is of de energie en vervuiling die het heeft gekost om de panelen te maken wel weer gecompenseerd wordt door de energie die ze op gaan leveren. En dat is een vraag die gewoon vrij lastig te beantwoorden is.

• Ronald
3DBAG zou je een goede indicatie van dakhoek moeten geven ;-)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:21:
3DBAG zou je een goede indicatie van dakhoek moeten geven ;-)
En anders stenen tellen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aziraphale schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:18:
@Ronald Uiteraard ga ik alles narekenen, zeker qua kosten. De opbrengst narekenen vind ik lastig omdat ik er met die site nooit echt goed uitkom. Grootste punt daarbij is mijn dakhoek, waarvan ik geen idee heb wat die is.

Ik zal sowieso eens met mijn installateur om tafel gaan. Die raadde panelen op noord af (maar dat doet vrijwel iedereen die niet op het forum zit), maar aan de andere kant kent hij mij onderhand wel een beetje en weet hij dat mijn eigenwijze benadering meestal wel goed uitpakt. O-)

Voornaamste punt waarmee ik mijn vrouw moet zien te overtuigen is de duurzaamheid van het hele verhaal. Waar zij mee zit is of de energie en vervuiling die het heeft gekost om de panelen te maken wel weer gecompenseerd wordt door de energie die ze op gaan leveren. En dat is een vraag die gewoon vrij lastig te beantwoorden is.
helpt dit?

https://www.ecobouwers.be...iendelijk-zijn-ze-nu-echt

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Dat geld toch niet alleen voor zonnepanelen?

Maar ook voor die nieuwe keuken, Tesla met lithiumbatterijen uit de vervuilende mijnen, koffiemachine (die bonen moeten ook ergens vandaan komen?)
Afgedankte windmolenwieken waar geen oplossing (recycling) voor is en zo kan ik wel even doorgaan.

Het verschil met zonnepanelen en de nieuwe keuken is dat de panelen wel iets bijdragen aan duurzaamheid.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 19:54
AUijtdehaag schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:44:
[...]

Dat geld toch niet alleen voor zonnepanelen?

Maar ook voor die nieuwe keuken, Tesla met lithiumbatterijen uit de vervuilende mijnen, koffiemachine (die bonen moeten ook ergens vandaan komen?)
Afgedankte windmolenwieken waar geen oplossing (recycling) voor is en zo kan ik wel even doorgaan.

Het verschil met zonnepanelen en de nieuwe keuken is dat de panelen wel iets bijdragen aan duurzaamheid.
Nouja… als het een antieke keuken met antieke apparatuur is niet. ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32
Je kunt dit gemakkelijk googlen, en het antwoord is dat de CO2 die bij productie vrijkomt, in ca. 3 jaar "terugverdiend" is. De technische levensduur is vervolgens 25 jaar. Dus: dit is volstrekt niet lastig te beantwoorden, er is gewoon een factor ca. 10 winst.

Bv. https://zonopalphen.nl/ho...de-productie-van-panelen/

Deze geeft vergelijkbare cijfers: https://www.cooleffect.org/solar-carbon-footprint

• Aziraphale
  • Nu online
@AUijtdehaag Eens, maar dat heeft ze nog niet helemaal door. 😊

Dank voor alle reacties. Ik ben er wel uit, nu nog de WAF overwinnen.

Pagina: 1