Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmie85
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-11-2022
Hi,

Na vele jaren topics volgen en lezen nu toch maar eens een account aangemaakt om meer meningen te horen. Ik ben al een tijdje zonnepanelen aan het overwegen, maar nu de andere verbouwingen klaar zijn en de dakdekker het dak ok vind voor zonnepanelen is het tijd om echt te beginnen :)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUGoFTISC9NDllxgfIg53zXtJbs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LHnCXAdYaaPvEwbcapNzwUAV.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Beide raakvlakken ongeveer 6×12, zie foto.
Schaduw
Aan de zuidzijde ( rechterkant afbeelding), alleen beetje bij schoorsteen in de ochtend, verder geen.
Aan de noordzijde geen.
Jaarverbruik
- huidige gebruik (3000 kWh)
- de toekomstige verwachtingen van een warmtepomp /airco (nu 1700m3 gas --> 19000kWh aan energie, met een warmtepomp (cop3) -> 6300kWh) en elektrische auto (schat 2000 kWh)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3×25A
Budget en doel
Doel is huidige en toekomstige energiebehoefte zoveel mogelijk af te dekken. Ik begreep echter dat het voor btw teruggave handiger is om onder de 2500 euro btw en onder 10000Wp te blijven.... Budget heeft dat dus als max :)
Wie gaat het project uitvoeren
Tenzij ik vrijwilligers vind :) laat ik het over aan een installateur.
Bijhouden van data
Klinkt leuk en interessant maar ik vrees dat ik daar niet heel veel mee ga doen. Lijkt me wel erg handig in geval van problemen....
Reeds verkregen offertes
Meerdere offertes aangevraagd, wacht op reactie. Zodra ik er heb zal ik ze hier toevoegen.

[h3] grote groene energieleverancier[h3]
23 zonnepanelen (19 achterzijde, 4 voorzijde): Trina Solar Vertex Mono 385 Wp + achter ieder paneel een Enphase IQ7 + 3 fase.
Totaalprijs na btw teruggave:11905 euro

[H3]Landelijk grote speler E[H3]
32 Trina Solar 390 Wp (19 achter, 13 voor ( minimaal nodig voor omvormer))
Solar Edge omvormer: SE10K 3 fase
Solar Edge optimizers: S440
Totaalprijs ex btw : 13365
Regio
Noord-limburg
Vragen
-Gezien het geluid van een omvormer zijn we zoekende naar mogelijkheden hiervoor. Direct onder het dak zitten de slaapkamers. Daar willen we liever geen omvormer die geluid maakt. Mogelijk kan deze in het kleine zoldertje (voorzijde huis), bijkeuken, kruipruimte of toch kiezen microomvormers omdat de afstand tot omvormer groot wordt?
- Qua constructie kreeg ik van de dakdekker te tip om ervoor te zorgen dat de haken bevestigd worden op de gordingen, eventueel met een extra steunlat om doorzakken van het dak te voorkomen. Iemand ervaringen hiermee hoe dit makkelijk en netjes te doen?
- Om al voorbereid te zijn om de hele dag eigen stroom op te wekken wil ik graag op beide kanten panelen leggen (eventueel als 2e stap ivm belastingteruggave), al heeft de voorzijde relatief weinig zon, dus misschien is daar een paneel mogelijk dat al een hoog rendement bij weinig zonlicht heeft? Iemand een suggestie voor een goed paneel voor deze situatie? Half-cut zonnepanelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Timmie85 op 27-07-2022 19:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
2000kWh / jaar voor een elektrische auto klopt ongeveer bij 15.000km/jaar. Ik verbruik 4500kWh / jaar voor de auto bij 35.000km/jaar (waarvan 5000km langs de snelweg laden), maar ik laad ook wel wat op de zaak.

Grofweg pak je jaarkilometrage minus vakantie en dan / 100 (km) * 17 (kWh).

Warmtepompen mag je dan wel weer met COP 4 a 5 rekenen. Onze warmtepomp heeft een SCOP van 5.2. Dat is dus gemiddeld over de seizoenen. De COP gaat wel tot 8 in gunstige omstandigheden.

[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 24-07-2022 19:27 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:28
Je gas naar kWh berekening klopt niet. Uit een m³ hal je als je CV heel goed werkt, je een hele lage retour temperatuur hebt misschien 9kWh warmte.
En COP 3 gemiddeld doe je bij inadequaat afgifte systeem.

Omvormer mag heel ver van je dak. Qua verliezen maakt een lang DC of lang AC traject niet veel uit. Met oog op netspanning problemen is dichtbij meterkast beter.

Is met 19 panelen op Zuid het dak vol? Op noord leggen voor spreiding heeft erg weinig zin. Wanneer je veel stroom verbruikt met warmtepomp doen die dingen op noord vrijwel niets.

Offerte is door Enphase wat duur. Zoek mooi plekje voor string omvormer ergens in huis en bespaar geld, of meer panelen. 10kWp is alleen een grens om te werken met forfait en KOR. De 2500 btw blijft gelden.
En na 1 januari wordt PV BTW vrij...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:07
Zoals @Ronald aangeeft is je berekening van stroom voor de WP niet helemaal goed. Uit ervaring op dit forum blijkt dat voor de meeste situaties je gewoon m3's * 2 kunt doen voor het aantal kWh's bij overstap naar WP. Je komt dan dus rond de 3400 kWh uit voor een WP, maybe max 4000 kWh.

Maar goed, niet het belangrijkst. Ik vind de prijs vrij stevig maar ja, het is enphase en dat is DUUUUR (wel mooi maar kost geld). Ik zou zeker verder zoeken naar een partij die gewoon een mooie driefase stringomvormer op je zoldertje hangt en dan gaan. Voor 10k kun je echt wel minstens 8 tot 9kWp aan panelen krijgen lijkt me. En geluid van omvormers valt erg mee.

Over die panlatten: er zijn vrijwel geen installateurs die het op die manier doen want veel te arbeidsintensief. De standaard-manier om pv te leggen op schuine daken is met haken onder de panlatten. Mocht de conclusie van de dakdekker zijn dat het daar te slecht voor is dan kun je beter die panlatten laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Het geluid van de omvormer komt tegenwoordig alleen door het schakelen van het relais (begin en eind van de dag). Enphase is veel duurder dan een eenvoudige string-omvormer.
Als je geen zin hebt om de BTW uit te zoeken bij >10kWp, kun je vaak ook wel een factuur tot 10kWp vragen en daar de BTW van terugvragen.
Als je WP >=5MWh/jaar zal verbruiken, is er iets niet goed ingesteld.
Als je bang bent voor schaduw is SolarEdge misschien een leuke optie, maar mijns inziens is dat het niet waard. Daar weet Ronald veel meer over.
Panelen op noordnoordwest doen het ook prima, zelfs op een helling van 37 graden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@timovd voor dit dak zie ik nog onvoldoende financiële of practische reden voor SolarEdge...(laat staan Enphase)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmie85
Allereerst dank voor de reacties en feedback!
2000kWh / jaar voor een elektrische auto klopt ongeveer bij 15.000km/jaar
Top, rond dat verbruik zitten we ook ongeveer, blijf ik dat aanhouden :)
Diverse opmerkingen over mijn berekeningen voor de warmtepomp
Ik zit hier duidelijk te conservatief, al was ik wat voorzichtig gezien de bouwtijd van het huis en de verwachting dat ik iets warmer water moet gebruiken dan de lage temperatuur van nieuwbouwhuizen. Ik heb ook duidelijk niet goed genoeg gezocht op het forum... ☺. Ik ga na jullie adviezen uit van 4000kWh.
Is met 19 panelen op Zuid het dak vol?
Ik krijg er nu met wat puzzelen 20 op, al heb je dan een beetje schaduw op het paneel het dichtste bij de schoorsteen...
Omvormer vs microconverter
Unaniem voor een omvormer....ik ben vooral bang door het geluid van wat ik hoor bij andere mensen met 20 panelen... is dat zoveel minder geworden de laatste jaren? En geen hoogfrequent geluiden..?
Over die panlatten: er zijn vrijwel geen installateurs die het op die manier doen want veel te arbeidsintensief. De standaard-manier om pv te leggen op schuine daken is met haken onder de panlatten. Mocht de conclusie van de dakdekker zijn dat het daar te slecht voor is dan kun je beter die panlatten laten vervangen
De dakdekker was niet bezorgt over de kwaliteit van de panlatten, maar vooral over het mogelijk doorbuigen van het dak door het gewicht... vandaar het advies daarop te letten.....

Mbt panelen op het noorden, als ik de berekening van de grote groene energieleverancier mag geloven brengen 8 panelen op noord ongeveer de helft op van 8 panelen op zuid. Dat vind ik nog redelijk, of iemand die zegt dat die berekening nergens over gaat? Wat wel waar is, de stroom van de warmtepomp wordt natuurlijk het meest gebruikt in de winter.... hopen dat salderen nog even blijft 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmie85
Inmiddels ben ik wat offertes en gesprekken verder, dus een kleine update om te kijken of iemand nog tips heeft :)

@Ronald Bedankt voor de suggesties, nog tips uit deze selectie offertes :X ?

Afbeelding[aantal panelen][type paneel][omvormer][prijs ex btw][totaal Wp][euro/Wp]
Offerte 1 (landelijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeIer3QnaKPAWctMWFvAryfEFVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zbJl7C8l5gcQkPtD95xMr8w6.png?f=user_large22Trina Solar 390 WP Full BlackGrowatt 8000TL3-X (3-fase)7,990.1085800.93
Offerte 2 (landelijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeIer3QnaKPAWctMWFvAryfEFVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zbJl7C8l5gcQkPtD95xMr8w6.png?f=user_large22Trina Solar Vertex, Mono full-blackGrowatt MOD 7000TL3-X8603.1484701.02
Offerte 3 (lokaal)
Waarschijnlijk net zoas 1/222Jinko Solar JKM410M-54HL4-VGoodWe GW8K-DT7177.6990200.80
Offerte 4 (semi-lokaal)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKVqinYEWwnx17VDjoePo9GgT4Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SQv8T5Y0TA8ylrLaQ1ktQCCp.png?f=user_large21Denim 410 Wattpiek Glas-Glas Bifacial Mono Full BlackGrowatt MOD 7000TL3-X868186101.01

Nu vraag ik me af:
- Heeft iemand ervaringen met Denim bifacial glas-glas panelen, zijn deze echt beter dan glas-kunstof of is dat inmiddels een achterhaald verkooppraatje?
- Iemand tips qua omvormer? GoodWe schijnt betere tracking te hebben maar misschien iets minder qua userinterface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:24
Timmie85 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:56:
Inmiddels ben ik wat offertes en gesprekken verder, dus een kleine update om te kijken of iemand nog tips heeft :)

@Ronald Bedankt voor de suggesties, nog tips uit deze selectie offertes :X ?

Afbeelding[aantal panelen][type paneel][omvormer][prijs ex btw][totaal Wp][euro/Wp]
Offerte 1 (landelijk)
[Afbeelding]22Trina Solar 390 WP Full BlackGrowatt 8000TL3-X (3-fase)7,990.1085800.93
Offerte 2 (landelijk)
[Afbeelding]22Trina Solar Vertex, Mono full-blackGrowatt MOD 7000TL3-X8603.1484701.02
Offerte 3 (lokaal)
Waarschijnlijk net zoas 1/222Jinko Solar JKM410M-54HL4-VGoodWe GW8K-DT7177.6990200.80
Offerte 4 (semi-lokaal)
[Afbeelding]21Denim 410 Wattpiek Glas-Glas Bifacial Mono Full BlackGrowatt MOD 7000TL3-X868186101.01

Nu vraag ik me af:
- Heeft iemand ervaringen met Denim bifacial glas-glas panelen, zijn deze echt beter dan glas-kunstof of is dat inmiddels een achterhaald verkooppraatje?
- Iemand tips qua omvormer? GoodWe schijnt betere tracking te hebben maar misschien iets minder qua userinterface?
GoodWe offerte lijkt me prima.

Heb je overwogen ook het andere dakvlak op het noorden meteen vol te laten leggen?

Bij de huidige prijzen en even kort door de bocht aanname van 1kWh per Wp verdien je 80ct/Wp binnen 2 jaar terug.

Zou wel even vragen op welke termijn ze daadwerkelijk kunnen installeren inclusief omvormer. Niet alles is even goed leverbaar op het moment.

[ Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 17-08-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:13
Ik zou voor 3 gaan.
Oh, wacht, dat is je vraag niet. Geen idee met dat bifacial glas-glas, schijnt meestal onnodig te zijn.
Ik heb een GoodWe en ik vind het prima. Maar ja, kan het dan ook weer nergens mee vergelijken. Tracking (MPPT) uitgeprobeerd, maar volgens mij, in mijn situatie is het beter om die uit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:48

Tazzios

..

Het bifacial zal op het dak weinig doen, weinig licht van achter.

Glas-glas panelen zijn steviger en gaan daardoor theoretisch langer mee.
vermogensgarantie, degradatiesnelheid gaat niemand daadwerkelijk meten over de 35 jaar.

voor het verschil koop je 2 extra kunststof-glas panelen, levert meer op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:09
Ik snap dat onderdimensioneren niet helemaal op een praktisch zuiddak. Ik zat pal na installatie al een keer over de STC waarden toen de zon doorkwam na een wolk (en dus de panelen even afgekoeld waren) voor mijn installatie, laat staan op een koele lentedag met volle zon.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmie85
Heronimo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

GoodWe offerte lijkt me prima.

Heb je overwogen ook het andere dakvlak op het noorden meteen vol te laten leggen?

Bij de huidige prijzen en even kort door de bocht aanname van 1kWh per Wp verdien je 80ct/Wp binnen 2 jaar terug.

Zou wel even vragen op welke termijn ze daadwerkelijk kunnen installeren inclusief omvormer. Niet alles is even goed leverbaar op het moment.
Dat heb ik overwogen, echter:
- het levert daar maar de helft op van zuid
- daar worden door de meeste weer optimizers aangeraden wat het duurder maakt ( op deel meer schaduw)
- qua strings niet handig wat ook weer extra omvormer zou opleveren.
- is qua belastingteruggave meer werk/ minder gunstig lijkt het.
- ik heb het verbuik nu nog niet nodig, dan lijkt het slimmer alleen zuid te doen, te investeren in warmtepomp enzo en dan te kijken voor noord. Of heb je nog andere invalshoek @Heronimo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Timmie85 Heilige poep, 4 uitstekende offertes!

Wat zijn de levertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmie85
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:36:
@Timmie85 Heilige poep, 4 uitstekende offertes!

Wat zijn de levertijden?
@Ronald van offerte 1 6-8 weken. Van de andere durf ik het niet meteen te zeggen. Hoorde vandaag van andere partij dat die in december zaten qua planning....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Timmie85 met 8 weken is het seizoen redelijk voorbij en is factuur 1 januari prima. Geen btw meer ( dus kan noord mee)

Noord gewoon simpel houden. Meeliften op omvormer zuid kan. Geen optimizers niks. Goedkoop is key

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 17-08-2022 21:07 ]

• Timmie85
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:02:
Ik snap dat onderdimensioneren niet helemaal op een praktisch zuiddak. Ik zat pal na installatie al een keer over de STC waarden toen de zon doorkwam na een wolk (en dus de panelen even afgekoeld waren) voor mijn installatie, laat staan op een koele lentedag met volle zon.
@Señor Sjon Toen ik dit vroeg bleek dat het volgens de vertegenwoordiger te maken had met het start en eindmoment dat de omvormer inschakeld. (oftewel de tijd dat je energie opwekt zou iets langer zijn als je een beetje onder dimensioneert). Zelf vind ik dit vreemd want bij veel omvormers in een reeks is de start spanning hetzelfde. Wat ik wel zag is dat er voor iedere omvormer een aanraden bijstaat voor het aantal wp, en dat is bij de volgende in de reeks meer dan/ ongeveer gelijk aan wat ik eropleg dus dat lijkt niet optimaal te zijn.....
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:05:
@Timmie85 met 8 weken is het seizoen redelijk voorbij en is factuur 1 januari prima. Geen btw meer ( dus kan noord mee)

Noord gewoon simpel houden. Meeliften op omvormer zuid kan. Geen optimizers niks. Goedkoop is key
Hm interessante gedachte. Al zou dat betekenen dat er volgens mij een string voor zuid is en een net zo grote string voor Noord? Dan zou ik daar ook 22 panelen op moeten plaatsen, even over nadenken....

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:09
Dat is bij heel veel omvormers al niet meer zo, soms verschilt het nog tussen de 1 en 3 fase modellen. Ik heb een 12 kW omvormer, maar de startspanning van de 3 tot 20 kW varianten is hetzelfde.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ronald
Timmie85 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:01:

Hm interessante gedachte. Al zou dat betekenen dat er volgens mij een string voor zuid is en een net zo grote string voor Noord? Dan zou ik daar ook 22 panelen op moeten plaatsen, even over nadenken....
Niet per se ;-)

Als de 22 in 1 string kunnen (afhankelijk van paneel eigenschappen net welk of net niet) heb je de 2e tracker geheel vrij.

Anders moet je splitsen en wordt het polystring N-Z - die polystring moet gelijk aantal panelen hebben.

Beste is simuleren in Sunny design ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmie85
Ronald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Niet per se ;-)

Als de 22 in 1 string kunnen (afhankelijk van paneel eigenschappen net welk of net niet) heb je de 2e tracker geheel vrij.

Anders moet je splitsen en wordt het polystring N-Z - die polystring moet gelijk aantal panelen hebben.

Beste is simuleren in Sunny design ;-)
@Ronald Zoiets bedoel je dan denk ik? (zo handig was ik nog niet met Sunny Design, we gaan vooruit....) Het leek me toch wel handig om polystring te doen, mocht er een paneel op zuid gek doen heb ik in ieder geval nog de helft aan stroom :). Ben er nog niet echt uit of dit nu veel oplevert...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yK0I4G0RmHc1PCYSHW1easqW4NU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpLGtOnHtHSDtOVVaiiIRvhS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:02:
@Señor Sjon @Timmie85 een kleinere omvormer op het zelfde aantal panelen (of meer panelen op dezelfde omvormer) geeft geen eerdere start tijd en ook geen latere slaaptijd. een goed systeem ligt met ruim voldoende voltage te wachten op genoeg vermogen (licht) en starten dus tegelijk. Het wel bestaande voordeel van een kleinere omvormer is dat hij beter in zijn efficientie werkt. (grof gezegt zwaarder belasten is beter voor de efficientie) uiteindelijk is het vaak lood om oud ijzer. wat je extra binnen krijgt verlies je aan efficientie en /of aankoop bedrag. in nederland zijn we vrij uniek met dimensioneren op pieken (wat we eigenlijk doen met wp vermogen = omvormer vermogen), maarja door salderen is die bewuste kwh hier ook heel veel waard. als je die kwh nieteens kan verkopen laat staan ruilen via salderen is het sommentje ineens een stuk makkelijker ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-10 21:17
Timmie85 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:42:
[...]

@Ronald Zoiets bedoel je dan denk ik? (zo handig was ik nog niet met Sunny Design, we gaan vooruit....) Het leek me toch wel handig om polystring te doen, mocht er een paneel op zuid gek doen heb ik in ieder geval nog de helft aan stroom :). Ben er nog niet echt uit of dit nu veel oplevert...

[Afbeelding]
Voor- of nadeel van polystring zou ik checken door te simuleren.

In je huidige simulatie gaat alleen iets niet goed, niet alle panelen zitten in je stringverdeling. Bij zuid rechts heb je 12 van de 14 panelen aangesloten en bij zuid links 10 van de beschikbare 8. Die cijfers zijn rood gemarkeerd in je screenshot en duiden op een invoerfout.

Bij polystring moet je een gelijk aantal aansluiten, dus hier moet dan bij het leggen van de bekabeling ook rekening mee gehouden worden. Nu voor de simulatie kun je ervoor zorgen dat je op Zuid ook een blok van 10 invoert, dan kun je die combineren met Noord. Dus geen 14 of 8 zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wat @schumacher noemt + alleen ingang A kan die stroom aan.

En de Chinese merken vaak helemaal niet… maar een SMA is minder duur dan 2 Chinezen

Wat komt er uit met een string van 22?

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 20-08-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmie85
schumacher schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Voor- of nadeel van polystring zou ik checken door te simuleren.

In je huidige simulatie gaat alleen iets niet goed, niet alle panelen zitten in je stringverdeling. Bij zuid rechts heb je 12 van de 14 panelen aangesloten en bij zuid links 10 van de beschikbare 8. Die cijfers zijn rood gemarkeerd in je screenshot en duiden op een invoerfout.

Bij polystring moet je een gelijk aantal aansluiten, dus hier moet dan bij het leggen van de bekabeling ook rekening mee gehouden worden. Nu voor de simulatie kun je ervoor zorgen dat je op Zuid ook een blok van 10 invoert, dan kun je die combineren met Noord. Dus geen 14 of 8 zoals nu.
Bedankt voor de info, ik heb ze nu even onderverdeeld in 3 keer 11 voor het gemak :). De 8 en 14 is meer de zijde van het dak, hoe ze aangesloten worden maakt verwacht ik niet zo heel veel uit....
Ronald schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:34:
Wat @schumacher noemt + alleen ingang A kan die stroom aan.

En de Chinese merken vaak helemaal niet… maar een SMA is minder duur dan 2 Chinezen

Wat komt er uit met een string van 22?
Goede vraag, ik heb, ter lering ende vermaak, even gesimuleerd met;
Alleen zuid, alles op een string:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Esnyqq-5dcjX8VxQin_87Mee11Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nHMVobO8o9EuvT1OVJieH9vJ.png?f=fotoalbum_large
Zuid en Noord, op ingang A zuid, en B noord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peiHJcsw6rR_PhlQbDRSB0W8zIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4GQP3clHFhqVRbf8bJ49hNGG.png?f=fotoalbum_large
Zuid en Noord, met op A Zuid (11) en Noord in Polystring, op B andere 11. ( ik heb nog gespiekt voor een kleinere omvormer maar dat vond sunnydesign te ver ondergedimensioneerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph5jLYx_XtVR-H9znoUrnZqToKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MyfpdwN25dwtF1n8fYbiBZJG.png?f=fotoalbum_large

Als ik de Goodwe mag geloven dan kan de GW8K-DT max 1100 V, 12,5 A aan en 2 MPP trackers per string. Dat snap ik eigenlijk niet helemaal aangezien 11 panelen al 13,2A is,als ik de laatste simulatie mag geloven, of mis ik hier iets? De GW12KT-DT heeft als spec 25/12,5A en mag een string extra aan. Stukje van de datasheet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6P7x1MxWRjKOovxFoZRFdypW5w8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6j09qP1OECSQFIaiuFCZwki0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-10 21:17
Je ontkomt er dan volgens mij niet aan om voor een 12 of 15 kW model te gaan van Goodwe.
Of je gaat voor een SMA 10 kw.
Of je moet panelen zoeken met een lagere stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmie85
Kleine update: net offerte binnen voor 22 panelen zuid en 11 noord. Jinko Solar JKM410N-6RL3-V. GW10K-DT omvormer. Opbrengst is 12218 kWh voor 10524 excl btw. @Ronald
Pagina: 1