Hi,
Na vele jaren topics volgen en lezen nu toch maar eens een account aangemaakt om meer meningen te horen. Ik ben al een tijdje zonnepanelen aan het overwegen, maar nu de andere verbouwingen klaar zijn en de dakdekker het dak ok vind voor zonnepanelen is het tijd om echt te beginnen
:fill(white):strip_exif()/f/image/LHnCXAdYaaPvEwbcapNzwUAV.png?f=user_large)
Aan de noordzijde geen.
- de toekomstige verwachtingen van een warmtepomp /airco (nu 1700m3 gas --> 19000kWh aan energie, met een warmtepomp (cop3) -> 6300kWh) en elektrische auto (schat 2000 kWh)
laat ik het over aan een installateur.
[h3] grote groene energieleverancier[h3]
23 zonnepanelen (19 achterzijde, 4 voorzijde): Trina Solar Vertex Mono 385 Wp + achter ieder paneel een Enphase IQ7 + 3 fase.
Totaalprijs na btw teruggave:11905 euro
[H3]Landelijk grote speler E[H3]
32 Trina Solar 390 Wp (19 achter, 13 voor ( minimaal nodig voor omvormer))
Solar Edge omvormer: SE10K 3 fase
Solar Edge optimizers: S440
Totaalprijs ex btw : 13365
- Qua constructie kreeg ik van de dakdekker te tip om ervoor te zorgen dat de haken bevestigd worden op de gordingen, eventueel met een extra steunlat om doorzakken van het dak te voorkomen. Iemand ervaringen hiermee hoe dit makkelijk en netjes te doen?
- Om al voorbereid te zijn om de hele dag eigen stroom op te wekken wil ik graag op beide kanten panelen leggen (eventueel als 2e stap ivm belastingteruggave), al heeft de voorzijde relatief weinig zon, dus misschien is daar een paneel mogelijk dat al een hoog rendement bij weinig zonlicht heeft? Iemand een suggestie voor een goed paneel voor deze situatie? Half-cut zonnepanelen?
Na vele jaren topics volgen en lezen nu toch maar eens een account aangemaakt om meer meningen te horen. Ik ben al een tijdje zonnepanelen aan het overwegen, maar nu de andere verbouwingen klaar zijn en de dakdekker het dak ok vind voor zonnepanelen is het tijd om echt te beginnen
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/LHnCXAdYaaPvEwbcapNzwUAV.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Beide raakvlakken ongeveer 6×12, zie foto.Schaduw
Aan de zuidzijde ( rechterkant afbeelding), alleen beetje bij schoorsteen in de ochtend, verder geen.Aan de noordzijde geen.
Jaarverbruik
- huidige gebruik (3000 kWh)- de toekomstige verwachtingen van een warmtepomp /airco (nu 1700m3 gas --> 19000kWh aan energie, met een warmtepomp (cop3) -> 6300kWh) en elektrische auto (schat 2000 kWh)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3×25ABudget en doel
Doel is huidige en toekomstige energiebehoefte zoveel mogelijk af te dekken. Ik begreep echter dat het voor btw teruggave handiger is om onder de 2500 euro btw en onder 10000Wp te blijven.... Budget heeft dat dus als maxWie gaat het project uitvoeren
Tenzij ik vrijwilligers vindBijhouden van data
Klinkt leuk en interessant maar ik vrees dat ik daar niet heel veel mee ga doen. Lijkt me wel erg handig in geval van problemen....Reeds verkregen offertes
Meerdere offertes aangevraagd, wacht op reactie. Zodra ik er heb zal ik ze hier toevoegen.[h3] grote groene energieleverancier[h3]
23 zonnepanelen (19 achterzijde, 4 voorzijde): Trina Solar Vertex Mono 385 Wp + achter ieder paneel een Enphase IQ7 + 3 fase.
Totaalprijs na btw teruggave:11905 euro
[H3]Landelijk grote speler E[H3]
32 Trina Solar 390 Wp (19 achter, 13 voor ( minimaal nodig voor omvormer))
Solar Edge omvormer: SE10K 3 fase
Solar Edge optimizers: S440
Totaalprijs ex btw : 13365
Regio
Noord-limburgVragen
-Gezien het geluid van een omvormer zijn we zoekende naar mogelijkheden hiervoor. Direct onder het dak zitten de slaapkamers. Daar willen we liever geen omvormer die geluid maakt. Mogelijk kan deze in het kleine zoldertje (voorzijde huis), bijkeuken, kruipruimte of toch kiezen microomvormers omdat de afstand tot omvormer groot wordt?- Qua constructie kreeg ik van de dakdekker te tip om ervoor te zorgen dat de haken bevestigd worden op de gordingen, eventueel met een extra steunlat om doorzakken van het dak te voorkomen. Iemand ervaringen hiermee hoe dit makkelijk en netjes te doen?
- Om al voorbereid te zijn om de hele dag eigen stroom op te wekken wil ik graag op beide kanten panelen leggen (eventueel als 2e stap ivm belastingteruggave), al heeft de voorzijde relatief weinig zon, dus misschien is daar een paneel mogelijk dat al een hoog rendement bij weinig zonlicht heeft? Iemand een suggestie voor een goed paneel voor deze situatie? Half-cut zonnepanelen?
[ Voor 3% gewijzigd door Timmie85 op 27-07-2022 19:13 ]