Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoeveel restwaarde hebben je panelen bij verkoop huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-11 21:44
Ik ben mij aan het orienteren op zonnepanelenaanschaf, en hoewel het financieel rendement indrukwekkend is, zie ik dat mijn terugverdientijd:
• Met permanent* salderen** 7 jaar is.
• Zo'n 11 jaar is als het salderen vanaf 2025 overgaat in 7 cent/kWh + 10 cent /kWh terugleversubsidie.

Met blijvend hogere electraprijzen ziet het er natuurlijk gunstiger uit, maar dit is geen garantie. Er is ook een neerwaarts risico: onzekerheid omtrend salderen en mogelijke terugleversubsidie.

Ik heb geen verhuisplannen, maar ik geef het minstens 50% dat ik binnen 10 jaar ga verhuizen. Dus dan is de kans wel erg groot dat ik ze niet of nauwelijks terugverdiend heb.

Ik neem aan dat het met zonnepanelen vergelijkbaar werkt als wanneer je een nieuwe keuken/badkamer plaatst, en dan verhuist: je verkoopt je huis er sneller door, en misschien krijg je 30% v/d aanschafwaarde terug als meerwaarde, maar het gros ben je kwijt?

*En eerlijk wordt verrekend, wat niet het geval lijkt.
**Uitgaande van mijn huidige 29 cent/kWh. Ik zie dat het overal duurder is; raar, want mijn contract is variabel. Het tarief zal meer worden denk ik, maar of dat jaren zo blijft? En zelfs als dat zo is: salderen >2025 is zeer onzeker.

[ Voor 4% gewijzigd door Murphy78 op 03-09-2022 11:48 ]

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

In de huidige overspannen markt maakt het m.i. niks uit of er panelen op liggen of een nieuwe keuken in zit, het is echt wat de gek ervoor geeft.
En andersom in een dalende markt net zo goed, vraag en aanbod sluiten voorlopig niet op elkaar aan.
Je zult het dus niet op basis van afschrijving kunnen verantwoorden. Doe het dan maar op basis van het milieu, hoe meer duurzame opwek, hoe beter! Alle kleine beetjes helpen :)
Terugverdientijd van 7 jaar zal voorlopig nog wel gelden, sowieso een goede investering.
Vind het zelf ook elke dag leuk om even te kijken wat er die dag opgewekt is, geeft goed gevoel dat ik op jaarbasis iets minder gebruik dan ik opwek en ik dus netto bijdraag aan de energieproductie in dit land :)

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-09-2022 11:53 ]

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:29
wat de gek er voor geeft, de ontwikkelingen staan niet stil. Zo is in de afgelopen jaren de wp per m2 dak oppervlakte bijna verdubbelt. Bekijk het vanuit de koper zijn oogpunt, waarom zou je oude panelen willen waar al een stuk garantie weg is en de specs lager zijn?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

torretje2012 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:48:
Bekijk het vanuit de koper zijn oogpunt, waarom zou je oude panelen willen waar al een stuk garantie weg is en de specs lager zijn?
Zodat je niet 6+ maanden hoeft te wachten op panelen die niet leverbaar zijn, en niet hoeft te dealen met cowboys die niet leveren waarvoor je betaalt, die de boel slecht aansluiten, die de prijs onnodig opdrijven, enzovoorts?

Maar ook als zzp'er die ooit z'n huis wil verkopen is dit wel een interessante vraag. Wat als ze € 3000 hebben gekost en 5 jaar oud zijn, wat is dan de restwaarde? 10% dus 300 euro? Of bijvoorbeeld nog 5 jaar (conservatieve verwachte resterende levensduur) * 400 euro (willekeurig gekozen opbrengst per jaar) = € 2000?

[ Voor 25% gewijzigd door CodeCaster op 03-09-2022 12:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:18
Over hoeveel zonnepanelen hebben we het? Want als jij over 5 jaar gaat verhuizen en je hebt 5 of 10 zonnepanelen van 5 jaar erop liggen, dan zal de verkoop van je huis waarschijnlijk niet staan of vallen bij die €1000 tot €2000 restwaarde.

The devil is in the details.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:29
CodeCaster schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:51:
[...]

Zodat je niet 6+ maanden hoeft te wachten op panelen die niet leverbaar zijn, en niet hoeft te dealen met cowboys die niet leveren waarvoor je betaalt, die de boel slecht aansluiten, die de prijs onnodig opdrijven, enzovoorts?
Zijn genoeg partijen die >400wp per paneel leggen ipv 270 tegen een redelijke prijs en binnen <3mnd... niet alles hoeft gelijk de volgende dag het dak op, als je een huis koopt zal je eerst nog eventuele verbouwingen doen, de boel sausen, vloer leggen etc.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

torretje2012 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:55:
[...]

Zijn genoeg partijen die >400wp per paneel leggen ipv 270 tegen een redelijke prijs en binnen <3mnd... niet alles hoeft gelijk de volgende dag het dak op, als je een huis koopt zal je eerst nog eventuele verbouwingen doen, de boel sausen, vloer leggen etc.
Natuurlijk kun je er iets tegenin brengen, maar jij vraagt waarom een koper voor een huis met zonnepanelen zou kiezen. Mijn antwoord daarop: omdat het gedoe scheelt.

Je hoeft geen aanbieders te zoeken, offertes te vergelijken, enzovoorts.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb geen verhuisplannen, maar ik geef het minstens 50% dat ik binnen 10 jaar ga verhuizen.
Tja, dus dat kan ook 50% niet verhuizen zijn. Of 89% verhuizen over 4 maanden.

Daar valt geen rekensom / investering tegenin te brengen. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-11 21:44
Hahn schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:53:
Over hoeveel zonnepanelen hebben we het? Want als jij over 5 jaar gaat verhuizen en je hebt 5 of 10 zonnepanelen van 5 jaar erop liggen, dan zal de verkoop van je huis waarschijnlijk niet staan of vallen bij die €1000 tot €2000 restwaarde.
Het gaat om rond de 2500 Wp.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Murphy78 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:46:
Ik ben mij aan het orienteren op zonnepanelenaanschaf, en hoewel het financieel rendement indrukwekkend is, zie ik dat mijn terugverdientijd:
• Met permanent* salderen** 7 jaar is.
• Zo'n 11 jaar is als het salderen vanaf 2025 overgaat in 7 cent/kWh + 10 cent /kWh terugleversubsidie.

Met blijvend hogere electraprijzen ziet het er natuurlijk gunstiger uit, maar dit is geen garantie. Er is ook een neerwaarts risico: onzekerheid omtrend salderen en mogelijke terugleversubsidie.

Ik heb geen verhuisplannen, maar ik geef het minstens 50% dat ik binnen 10 jaar ga verhuizen. Dus dan is de kans wel erg groot dat ik ze niet of nauwelijks terugverdiend heb.

Ik neem aan dat het met zonnepanelen vergelijkbaar werkt als wanneer je een nieuwe keuken/badkamer plaatst, en dan verhuist: je verkoopt je huis er sneller door, en misschien krijg je 30% v/d aanschafwaarde terug als meerwaarde, maar het gros ben je kwijt?

*En eerlijk wordt verrekend, wat niet het geval lijkt.
**Uitgaande van mijn huidige 29 cent/kWh. Ik zie dat het overal duurder is; raar, want mijn contract is variabel. Het tarief zal meer worden denk ik, maar of dat jaren zo blijft? En zelfs als dat zo is: salderen >2025 is zeer onzeker.
Er is een trend die zegt dat elke stap in energielabel ongeveer 2% waarde vermeerdering is tov het zelfde huis met een stapje slechter label . en je kan nogsteeds je label verlagen met zonnepanelen ;) uiteraard zijn er mensen die geheel anti zonnepaneel zijn en die zullen je huis dus niet willen. panelen die echt in de eindfase van hun leven zitten blijft een moeilijk verhaal, maar dat komt nog niet veel voor. Het zou zomaar kunnen dat het huis dan minder waard wordt, maar dat is met alles in de eindfase van hun leven denk bv aan kozijnen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Murphy78 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:11:
[...]

Is het dak dan vol? je hebt meer kans op een redelijke restwaarde met een vol dak dan met een paar paneeltjes.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43
Als de terugverdientijd met deze energieprijzen inclusief continue salderen 7jaar is, dan heb je ze veeeel te duur aangeschaft. Je zou ze binnen 3 a 4 jaar terug moeten kunnen verdienen.

Maar wat betreft de restwaarde. Als je huis bijv. 4ton waard is. Ga je er dan 401.000 voor vragen en niet met 4ton akkoord omdat je zonnepanelen nog niet zijn afgeschreven?
Dat doe je toch ook niet met je keuken of badkamer?

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:30
Je kan zo ook gewoon kopen omdat het goed voor het milieu/natuur is.
Keuken en badkamer renderen ook niet.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:18
Murphy78 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:11:
[...]

Oké, dus dat zal even grof genomen misschien om €4000 aanschaf gaan, wat je hopelijk in 5-6 jaar terugverdient. Als jij over 3 of 4 jaar je huis verkoopt, dan zet je de verkoopprijs op €302.000 in plaats van €300.000, en je hebt het er alsnog uit ;)

The devil is in the details.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:50
@Murphy78
De laatste jaren werd een huis gemiddeld 7K meer waard met zonnepanelen (van circa 3.5K) erop. Dus prima investering.
Je moet niet naar restwaarde kijken maar simpelweg wat het waard is om ze te hebben. Ze meeste panelen leveren nog 85% van hun installatievermogen na 25 jaar.
Dus wat ze jaarlijks opwekken is hun echte waarde.

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 19:48
Voor bedrijven geldt een afschrijvingstermijn van 20 jaar. Dus ik zou zeggen, minimaal 5% afschrijven per jaar. Maar uiteindelijk is het wat een koper ervoor overheeft, en zit dan in de prijs van het huis.
Pagina: 1