Vloerstaanders met receiver 2ehands voor 3k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentje86
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik zoek...?

Twee vloerstaanders die rijke en gebalanceerde geluidsweergave geven, maar in het bijzonder goed zijn om de bass goed, krachtig en vol weer te geven - met behoud van kwaliteit op hogere volumes. Ik ben een muzikale omnivoor, maar mn favoriete genre is elektronische muziek (deep house, minimal etc). Ja, uiteindelijk krijgen ze bij die bassen een beetje hulp van mn elac 101 100w subwoofer, maar ze moeten zelfstandig het laag al voortreffelijk kunnen weer geven. Dit is het belangrijkste uitgangspunt.

Ze hoeven niet monsterlijk groot te worden, idealiter tussen de 90-110cm hoog. En t oog wil ook wat, en dan bedoel niet super edgy golvende designs die maken dat je denkt binnen te wandelen in n ruimteschip 😅

Maar uiteraard ontkom ik niet aan een goede bijbehorende versterking. En als t gaat om ervaringen zit t m vaak juist in die combinatie. Op t moment heb ik nog van 20jaar geleden een yamaha rx430 rds reciever, die zo'n 70w 8ohm / 110w 4ohm levert. Ik wil dat hetzelfde apparaat zowel de muziek (stereo, 2.1, multi ch stereo is nice to have) als surround (5.1, nice to have nieuwste codecs) kan leveren, dus betreft t n reciever. Het zou wenselijk zijn als dit apparaat (in stereo mode) een stuk meer vermogen aan de mains / vloerstaanders kan leveren.

Het is voor een middelgrote woonkamer. Plaatsing 50-70cm van een achterwand.

Wat is je budget?

Max ong 3k. Voor 2e hands apparatuur. Ik meen dat dit volgens de stelregel dan 2k voor de speakers en 1k voor versterker betreft?

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik heb op mn 16e, 20 jaar geleden, me een setje laten verkopen voor 2.000 gulden met voorgenoemde reciever en 5 elac sat 2 speakers met 100w sub. Altijd enorm blij mee geweest, maar de laatste tijd pas echt weer even ontdekt hoe zalig muziek klinkt met 2 dikke mains. Ging eerst orienteren op de boekenplankspeakers. Heb nu b&w 606s2 op stands staan, maar ik merk toch een paar beperkingen bij bookshelfs vs mijn voorkeuren/vloerstaanders:
-Geluidsweergave als veld/ring vs een muur van geluid die op je afkomt 🤩
-Meer gebalanceerde weergave door meerdere (2.5, 3 of ..) dedicated drivers voor het laag, midden enz
-Kastvolume is toch wel essentieel om de dikke, volle bassen te leveren waar ik zo van houd 🥰

Veel dank alvast voor jullie reacties, kan alle inspiratie goed gebruiken voor mijn grote upgrade nu weer eens na 20 jaar 😄

[ Voor 15% gewijzigd door Groentje86 op 03-09-2022 09:38 ]

Beste antwoord (via Groentje86 op 09-09-2022 07:48)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor laag heb je sowieso volume nodig, dus vloerstaanders eens.
Ik hink een beetje op twee gedachten verder.
Enerzijds zeg ik: ga eens luisteren naar Driade. Er staat momenteel een setje Model 2S op MP, die pakt wel 3k. Daarentegen heb ik ze gehoord en ging ik op zoek naar een sub die er niet was :D
Dat zegt qua laag genoeg denk ik.
Gedachte 2 is echter: als je serieus geld aan speakers gaat uitgeven, krijg je ook speakers die onvergeeflijk zijn. Dat wil zeggen dat je elke imperfectie gaat horen. Nou is house behoorlijk geproduceerd, al dan niet met een hoop digitale fratsen, dus dat ga je ook horen. Zoek maar eens op loudness wars, dan snap je denk ik wat ik bedoel :)
Long story short: ik vraag me af of een speaker die echt goed is, wel bij je muzieksmaak past. Maar dat kan alleen jijzelf ervaren :)

Of je elac sub nog een toevoeging zal zijn bij dergelijke speakers: vermoed van niet, denk eerder dat het de rest omlaag haalt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:28
Ik zou dus niet snel een gebruikte receiver kopen. Mede doordat een gebruikte receiver achterloopt op de ontwikkelingen. Denk aan de codecs, integratie met wifi e.d.

daarnaast vraag ik mij af of je niet beter een stereo versterker zou moeten aanschaffen ivm de wall of sound. Als je toch een receiver aan wil schaffen, dan één met pre-outs, om er een stereo eindversterker aan te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 20-05 13:23

M14

Met dit budget kun je prima nieuw kopen. Dali Opticon (6) is goed en voor minder dan 2k heb je een set zuilen. Bij andere merken zul je in die periode klasse ook prima iets kunnen vinden. Alles wat duurder is is over de top en/of je betaald voor het merk. Anyway, ga luisteren en informeren in een winkel. Daarna 2e hands gaan zoeken kan altijd nog.

En goede receiver is prima voor minder dan 1k nieuw te vinden en zou ik ook nieuw kopen.
In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd, het moet geen 2kanaals receiver zijn. Een versterker is een versterker. Vervormen doen die dingen amper tot niet. Of er nou 2 of 7 eindtrappen inzitten, dat maakt voor de kwaliteit niet uit.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

* knip *
Een heel vehaal posten dat je niet meer gaat posten, heeft ook geen toegevoegde waarde.

[ Voor 109% gewijzigd door S1NN3D op 03-09-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ga luisteren, luisteren, luisteren. :)
Meld je aan bij een audioforum en vraag of je bij mensen langs mag komen. Flesje wijn mee en je kan de hele avond kletsen over -en luisteren naar- audio-apparatuur.

De dikke bas die je wilt, kan je krijgen met meerdere subwoofers en een DSP. In Het Grote Subwoofer Topic kan je daar meer over lezen.

[ Voor 34% gewijzigd door TBTL op 03-09-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:35
De grootste audioshow van Nederland in Veldhoven start over een maand. https://dutchaudioevent.nl/

Hier kan je prima inspiratie opdoen en luisteren naar wat je mooi vindt. Wel even een voorselectie maken voor de prijsklasse die je zoekt, alle demonstraties op 1 dag bezoeken is onmogelijk, daar is de show veel te groot voor. Maak een voorselectie met merken en koop ze tweedehands.

[ Voor 7% gewijzigd door aljooge op 03-09-2022 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:34

FeaR

In GoT we trust

107mb schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:45:
Ik zou dus niet snel een gebruikte receiver kopen. Mede doordat een gebruikte receiver achterloopt op de ontwikkelingen. Denk aan de codecs, integratie met wifi e.d.
Maar maken standaarden uit als je slechts voor stereo gaat? De manier van aansluiten kan anders zijn (alles via de receiver of de TV als hub) maar daar hoeft de receiver geen limitatie in te zijn. Ik was zelf ook altijd van up to date zijn met de receiver maar ik gebruik nog steeds mijn HDMI 1.4 receiver. Alles via de TV aangesloten, HDMI eARC Audio Extractor er tussen en geen reden om een upgrade te doen. Waarbij aansluiten via een "mindere" optie als S/PDIF met stereo ook geen consequenties heeft ten opzichte als de eis surround geluid zou zijn.
daarnaast vraag ik mij af of je niet beter een stereo versterker zou moeten aanschaffen ivm de wall of sound. Als je toch een receiver aan wil schaffen, dan één met pre-outs, om er een stereo eindversterker aan te koppelen.
Afhankelijk van de speakers die TS gaat kopen verwacht ik niet dat vermogen een probleem gaat zijn. Zeker in stereo als een surround receiver maar twee van de vijf/zeven/negen/... mogelijke kanalen aan hoeft te sturen.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 03-09-2022 11:07 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Mijn advies zou zijn om niet naar advies te luisteren op fora of in winkels, maar je eens te verdiepen in de wetenschap achter geluidsreproductie. Het probleem met advies op fora en in winkels is dat een grote groep adviesgevers niet zo goed weet waar ze het over hebben en het als leek lastig is uit te vogelen wat nu wel en niet waardevolle informatie is.

Een goed begin is dit:

Hij heeft ook een boek geschreven dat je een hoop zal helpen als je echt op zoek bent naar beter geluid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ygJFlxbM2xohtD2Q1IQWt6EAEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xEe8TYVMYLCYopqZ9si8Vu0Y.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 03-09-2022 11:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor laag heb je sowieso volume nodig, dus vloerstaanders eens.
Ik hink een beetje op twee gedachten verder.
Enerzijds zeg ik: ga eens luisteren naar Driade. Er staat momenteel een setje Model 2S op MP, die pakt wel 3k. Daarentegen heb ik ze gehoord en ging ik op zoek naar een sub die er niet was :D
Dat zegt qua laag genoeg denk ik.
Gedachte 2 is echter: als je serieus geld aan speakers gaat uitgeven, krijg je ook speakers die onvergeeflijk zijn. Dat wil zeggen dat je elke imperfectie gaat horen. Nou is house behoorlijk geproduceerd, al dan niet met een hoop digitale fratsen, dus dat ga je ook horen. Zoek maar eens op loudness wars, dan snap je denk ik wat ik bedoel :)
Long story short: ik vraag me af of een speaker die echt goed is, wel bij je muzieksmaak past. Maar dat kan alleen jijzelf ervaren :)

Of je elac sub nog een toevoeging zal zijn bij dergelijke speakers: vermoed van niet, denk eerder dat het de rest omlaag haalt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16
Eens met The Eagle
Een speaker die echt goed is, past die wel bij je muzieksmaak, ga luisteren.
En dan niet een paar minuutjes, neem je tijd. Bij goede audiozaken kan dat zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waar ik ook nog aan zat te denken: kijk eens bij https://servolabs.nl/
Die maken MFB speakers en dan heb je eigenlijk de performance en het laag van een vloerstaander in de formfactor van een bookshelve :)

Die moet je eigenlijk horen om te geloven, maar het klinkt als een klok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024
en kijk hier eens voor de versterker https://internetofmusic.nl/product/iom-i250/#reviews

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:37:
Mijn advies zou zijn om niet naar advies te luisteren op fora of in winkels, maar je eens te verdiepen in de wetenschap achter geluidsreproductie.
Je snapt de ironie van dit advies hopelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentje86
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2022
Had mailtjes verwacht van tweakers bij reacties, was even druk en zie nu een schat aan informatie en adviezen 🤩 dank aan allen!

Zal me inlezen in alle linkjes en @aljooge denk zeker dat ik naar dat audioevent ga, precies een prachtkans om me eens flink te laten inspireren 😇

En nee ik ga toch echt voor een reciever, ik heb al wat reciever VS 'puur' versterker discussies hier en elders gelezen en besloten dat ik me niet in dat complexe spiegelpaleis en diepere, duurdere krochten wil gaan begeven 😋 1 apparaat dat ook een versterker is met kwaliteit waar ik helemaal blij van wordt, dat ding bestaat, maar allicht toch beter deze dan gewoon nieuw.

@The Eagle het inzicht dat jij me aandraagt - of een echt goede speaker wel bij mn muzieksmaak past - raakt wel een snaar merk ik...

Ik dacht heel even dat ik verliefd was op Dynaudio's evoke 30. Klonk bij iear Amsterdam fantastisch, maar vooral nadat de verkoper me na wat dynaudio bookshelfs toch terug had gezet op t spoor van vloerstaanders ivm mijn volle bas wens bij hogere volumes met behoud van rijk en (eigenlijk nog beter) gebalanceerd geluid. 3,5k nieuw vond ik wat veel, maar ze klonken net dat cruciale stukje beter dan de emit m30 voor 1,5k nieuw. Ik wist dat dit zou gaan knagen... evoke 30 bleken ze 2e hands in Tilburg iear voor 2k te hebben. Ik daarheen uur in de auto om te luisteren en toen... tsja, niet het verliefdheidsgevoel meer en begon imperfecties te horen, andere versterkers en ruimtes geprobeerd, ik bleef imperfecties horen die ik via mn jabra elite en sennheiser koptelefoons niet hoor... niet meer verliefd, mocht ik geen 2k aan uitgeven van mezelf en afgedropen...

Lang verhaal, maar nu kom jij met deze opmerking waardoor ik me afvraag of ik aan de vooravond sta van speakers luisteren die telkens het net niet zijn ivm een muzieksmaak die van speakers die dikke goede baslaag vraagt maar ook veel meer in t midden en hoog... kun je je stelling nog n klein beetje toelichten ? Zal zeker ook verder verdiepen in de merken die je aandraagt.

Inmiddels via coolblue voor 1,5 maand b&w 603 s2 vloerstaanders in huis. Klinkt zeker lekker, nog niet echt imperfecties gehoord, maar de verliefdheid/wow factor ontbreekt nog op de een of andere manier... 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04

BCC

Ik heb vroeger een set Magnat vector vloerstaanders en die waren erg fijn voor elektronische muziek en rock vanwege de goede mid weergave. De Magnat signature is vergelijkbaar denk ik tegenwoordig - misschien moet je die eens luisteren?

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 09-09-2022 08:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-05 10:00

Major_ton

Shoot!

Het lastige is vooral dat je naar een erg subjectieve luisterervaring aan het zoeken bent. Dat is een optelsom van de luidsprekers, de ruimte waarin deze luidsprekers komen te staan én hoe jij het geluid ervaart. Advies geven is daarom ook vrij lastig, maar we kunnen je altijd proberen een kant op te sturen en hopelijk is dat de goede kant. Een volle en rijke bas ervaring ligt meestal zo tussen de 50 en 120Hz gek genoeg. Daaronder gaan we richting sublaag en dat is een vrij lastig (maar niet onmogelijk) gebied om goed te krijgen. Wanneer je een goede slam wilt ervaren gaan hogere frequenties ook een rol spelen.

Persoonlijk roem ik mijn JBL HDI-3600 luidsprekers om hun precisie en detail, maar het fundament is waar de magie gebeurt. Aan de specificaties zie je weinig bijzonders, maar de drive, slam en diepgang is fenomenaal. Uiteraard is dat ook een subjectieve observatie en weet je pas wat jij er van vindt wanneer je de luidsprekers zelf gehoord hebt.

In een theoretisch ideale wereld waar geluidsreproductie absoluut is zou er maar één luidsprekerset hoeven te bestaan, maar de realiteit is anders en dus bestaan er duizenden luidsprekers en klinken ze ook bijna allemaal anders. Dat maakt het dat sommige luidsprekers beter aansluiten bij een bepaalde muziekstijl dan andere, ook al zou dit eigenlijk niet zo moeten zijn.

Mijn gevoel zegt dat een JBL L82 of 4312G goed op je wensen aan zou moeten sluiten, met name de laatste, maar helaas zijn dat geen vloerstaanders en het uiterlijk is ook niet voor iedereen. De HDI-3600's zou ik ook op de nominatielijst zetten, maar dan moet je het budget wat op gaan rekken. En uiteraard zijn er nog tal van andere merken, maar we moeten ergens beginnen!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb indertijd gekozen een set B&W CM10s2 te kopen (nu de 702 geloof ik). €2100 voor de set speakers.
Inmiddels draait het op een Hypex based class D versterker (AudioPhonics LPA-S500NC, €750), en een MiniDsp Flex voorversterker/DSP erbij (€700).

Iets over budget dus, met €3500, maar wel een amp met dikke power en DSP erbij. Plus speakers die de vrouw ook kan verteren :+

De MiniDSP kan je voor €200 nog upgraden naar Dirac, geeft je zo’n beetje de beste room correction die je zelf kan doen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Groentje86 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:12:
Had mailtjes verwacht van tweakers bij reacties, was even druk en zie nu een schat aan informatie en adviezen 🤩 dank aan allen!

Zal me inlezen in alle linkjes en @aljooge denk zeker dat ik naar dat audioevent ga, precies een prachtkans om me eens flink te laten inspireren 😇

En nee ik ga toch echt voor een reciever, ik heb al wat reciever VS 'puur' versterker discussies hier en elders gelezen en besloten dat ik me niet in dat complexe spiegelpaleis en diepere, duurdere krochten wil gaan begeven 😋 1 apparaat dat ook een versterker is met kwaliteit waar ik helemaal blij van wordt, dat ding bestaat, maar allicht toch beter deze dan gewoon nieuw.

@The Eagle het inzicht dat jij me aandraagt - of een echt goede speaker wel bij mn muzieksmaak past - raakt wel een snaar merk ik...

Ik dacht heel even dat ik verliefd was op Dynaudio's evoke 30. Klonk bij iear Amsterdam fantastisch, maar vooral nadat de verkoper me na wat dynaudio bookshelfs toch terug had gezet op t spoor van vloerstaanders ivm mijn volle bas wens bij hogere volumes met behoud van rijk en (eigenlijk nog beter) gebalanceerd geluid. 3,5k nieuw vond ik wat veel, maar ze klonken net dat cruciale stukje beter dan de emit m30 voor 1,5k nieuw. Ik wist dat dit zou gaan knagen... evoke 30 bleken ze 2e hands in Tilburg iear voor 2k te hebben. Ik daarheen uur in de auto om te luisteren en toen... tsja, niet het verliefdheidsgevoel meer en begon imperfecties te horen, andere versterkers en ruimtes geprobeerd, ik bleef imperfecties horen die ik via mn jabra elite en sennheiser koptelefoons niet hoor... niet meer verliefd, mocht ik geen 2k aan uitgeven van mezelf en afgedropen...

Lang verhaal, maar nu kom jij met deze opmerking waardoor ik me afvraag of ik aan de vooravond sta van speakers luisteren die telkens het net niet zijn ivm een muzieksmaak die van speakers die dikke goede baslaag vraagt maar ook veel meer in t midden en hoog... kun je je stelling nog n klein beetje toelichten ? Zal zeker ook verder verdiepen in de merken die je aandraagt.

Inmiddels via coolblue voor 1,5 maand b&w 603 s2 vloerstaanders in huis. Klinkt zeker lekker, nog niet echt imperfecties gehoord, maar de verliefdheid/wow factor ontbreekt nog op de een of andere manier... 🤷‍♂️
Je lijkt nu toch in dat spiegelpaleis terecht te komen, waar o zo veel audiofielen in terecht komen die denken dat dat ene geluidje met die ene speaker nog net weer even beter klinkt en daarom iedere zoveel jaar weer iets nieuws aanschaffen. Als je tevreden bent met die B&W 603 S2 zou ik gewoon lekker die houden. In plaats van nieuwe speakers zou ik kijken naar een bron die room correction heeft zodat je je speakers kan tunen afhankelijk van de ruimte en smaak. Of misschien akoestische behandeling in de ruimte overwegen, als deze nu bijv. veel harde oppervlakken heeft.

Ik ben overigens wel benieuwd wat je bedoelt met imperfecties?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1