Op zoek naar slimme stekkers met verbruiksmeter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-05 19:25
Hi

Oktober 2020 heb ik 5 slimme stekkers van WOOX (R024) gekocht.
Na 23 maanden zijn in korte tijd 2 van de 5 vlak achter elkaar defect geraakt en een 3e vertoont kuren.
Hier staat een wat uitgebreidere beschrijving van defect Ik heb een mailtje naar de webshop gestuurd, maar ben benieuwd of ze mij gaan helpen.

Mocht ik onverhoopt nieuwe stekkers moeten kopen (geen vertrouwen in WOOX) dan ben ik op zoek naar duurzame en betrouwbare slimme stekkers met verbruiksmeter.

Ik zie echter door bomen het bos niet meer. Er zijn er zoveel.
Ik gebruik slimme stekkers vooral om sluipstroom tegen te gaan. Ook wil ik inzage in het verbruik per stekker. Niet randvoorwaardelijk maar should have is dat het werkt met Google Home en het liefst wil ik niet een app dat ook nog is allerlei persoonsgegevens via de app naar servers buiten EU opslaat.

Het allerbelangrijkste is de kwaliteit en duurzaamheid. Stekkers die sluipstroom tegen gaan, maar zelf stuk gaan is een besparing van niets geweest :(

...

[ Voor 5% gewijzigd door seez op 03-09-2022 08:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:35
Welke mogelijkheden heb je om stekkers uit te lezen / welk protocol heeft de voorkeur?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
@GermanPivo Ik heb nu enkel een Philips Hue Bridge v2 (volgens mij is dat Zigbee)
en een niet meer in gebruik Xiaomi Mi Smart gateway. Volgens mij ook Zigbee
De WOOX stekkers die ik heb werken over wifi zonder een dedicated gateway

[ Voor 6% gewijzigd door seez op 03-09-2022 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Dan is weer WiFi wel het makkelijkste. Kijk in dat geval even naar de meters van HomeWizard - ook een heel topic over HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 03-09-2022 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Let wel, ik acht de kans dat nieuwe weer stuk gaan redelijk grote, welke je ook koopt. De "klassieke" contacten vastgelast. Iets wat makkelijk gebeurd door capacitieve belasting van geschakelde voedingen die tegenwoordig bijna overal in zitten. Waarschijnlijk heb jij een heftige er tussen zitten. Vandaar dat de meeste fabrikanten vaak ook alleen een resistief vermogen melden. Minder voedingen tegelijk schakelen helpt dan enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
GermanPivo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:25:
Dan is weer WiFi wel het makkelijkste. Kijk in dat geval even naar de meters van HomeWizard - ook een heel topic over HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Toevallig heb ik ook een P1 meter, dus best een goed idee (scheelt ook weer een app)
Weet jij toevallig of bij deze energy sockets het groene randje oplicht en of dit ook uit te schakelen is. Kan nergens een filmpje vinden van de energy sockets in gebruik. Het lijkt alsof het best wel wat licht afgeeft. Dat kan best storend zijn in een donkere kamer. Kan deze vraag ook in de homewizard topic stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@seez Lampje kan uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
Septillion schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:49:
Let wel, ik acht de kans dat nieuwe weer stuk gaan redelijk grote, welke je ook koopt. De "klassieke" contacten vastgelast. Iets wat makkelijk gebeurd door capacitieve belasting van geschakelde voedingen die tegenwoordig bijna overal in zitten. Waarschijnlijk heb jij een heftige er tussen zitten. Vandaar dat de meeste fabrikanten vaak ook alleen een resistief vermogen melden. Minder voedingen tegelijk schakelen helpt dan enorm.
Aha dat klinkt niet veelbelovend, maar even in leken taal..
De kwaliteit van de slimme stekkers is slecht (vastgelaste contacten)
Heb je voorbeelden van apparaten met geschakelde voedingen en capacitieve belasting (dit zegt mij eigenlijk heel weinig).

Op defecte stekker 1 zat een contactdoos met daaraan een TV (22O W), PS5 (350 W), chromecast ultra en een philips hue lamp

Op defecte stekker 2 zat een contactdoos met daaraan Pioneer XDJ-XZ (55W) en RoboRock S50 (58W) stofzuiger

Niet geheel spannend, maar zijn dit teveel voedingen tegelijk? Meestal staat niet alles tegelijk aan of aangezet

Of is zo'n contactdoos een boosdoener?
Ik heb 0 verstand van elektrotechniek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:38
Ik heb een aantal van dit merk wifi, geflashed met tasmota, top combinatie.

Ze zijn tegenwoordig ook op zigbee

Iemand ervaring met BlitzWolf BW-SHP2 i.c.m Domoticz?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@seez het gaat niet zozeer om het maximale vermogen dat een apparaat kan verbruiken, maar zoals @Septillion zegt de capacitieve lading van een apparaat. Een apparaat zoals een versterker zit vol met grote condensatoren die zich in 1x opladen als je de stekker in het stopcontact steekt (of wanneer je de schakelbare stekker aanzet). Dit gaat niet zo subtiel, waarbij vonken en hitte ontstaat.

Je zult dit vast wel eens gezien hebben als je een laptoplader in het stopcontact steekt en vonken/licht ziet. De oplader begint dan alle interne componenten supersnel op te laden terwijl de stekker nog niet helemaal goed in het stopcontact zit. Hetzelfde gebeurt in een relais van een slimme stekker.

Die vonken zorgen voor koolstofaanslag in je relais of stekker/wandcontactdoos, waardoor de weerstand toeneemt. Daardoor wordt de volgende keer de vonk nog warmer, meer aanslag. Enzovoorts. Tot je op een punt komt dat de boel zoveel weerstand (aanslag) heeft dat het zo warm wordt dat je relais vastgelast wordt.

Wat kan helpen, naast de tips die al eerder zijn genoemd zoals niet teveel tegelijk schakelen, is een apparaat met een groter relais pakken. De relais in die stekkers zijn echt super klein, hebben weinig oppervlak en dan gaat het snel mis. In bijvoorbeeld een Sonoff POWR2 zit een veel groter relais, dat nooit in een lekker compacte tussenstekker zou passen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 03-09-2022 11:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:25

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

joostnl schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:24:
Ik heb een aantal van dit merk wifi, geflashed met tasmota, top combinatie.

Ze zijn tegenwoordig ook op zigbee

Iemand ervaring met BlitzWolf BW-SHP2 i.c.m Domoticz?
Kant en klaar Tasmota pre-flashed: https://www.athom.tech/blank-1/EU-plug

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
seez schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:18:
Heb je voorbeelden van apparaten met geschakelde voedingen en capacitieve belasting (dit zegt mij eigenlijk heel weinig).
TV, PS5, laptop laders, telefoon laders, robotstofzuiger laders, soundbars, ledverlichting en tegenwoordig ook wel versterkers. Dus eigenlijk waarin niet :+ Zeker TV en PS5 zullen wel heftige zijn. Of je het echt slechte kwaliteit kunt noemen, mwa. Het is veel elk relais echt een aanslag en zeker als het klein moet zoals in een plug. Eigenlijk is het meer de slechte kwaliteit van de voedingen die zo'n heftige piek vragen. Vandaar dat de fabrikanten bijna ook alleen maar spreken over resistive belasting. Maar met het verdwijnen van de gloeilamp heb je dat eigenlijk nog amper in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• preske
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-02 10:03
Zijn er stekker aan te raden als je niets van homeassistant/bridges/etc hebt? Liefst via wifi, en een deugdelijke app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
@seez Lampje gaat niet uit wanneer er geen Wifi is. Dan gaat het felrood knipperen.
Zwaar irritant wanneer je wat energie wilt besparen.

Home Wizard slaat alle data zelf op in een eigen cloud, dat moet je wel willen. Daar moet je ook op letten met Wifi stekkers en eigen apps.

Je kunt je energieverbruik ook monitoren door je slimme meter uit te lezen met een P1 kabel.
Met open source Domoticz, Home Assistant of openHAS in combinatie met wat slimme stekkers en lampen met Zigbee. Al je data blijft dan lokaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seez
Bedankt voor alle feedback.
Blijf een beetje met gemengde gevoelens achter. De stekkers van homewizard zijn geschikt, maar stevig aan de prijs. Alsde kans groot is dat ze in twee jaar stuk gaan heb ik de besparing op sluipverbruik niet uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:25

V-8

Is dit ook een zigbee plug?

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Nee, zie specs onderaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
Shelly - heeft wel cloudfunctie, maar kan je ook instellen op lokaal uitleesbare MQTT waarbij cloud helemaal uit staat. Beide tegelijk gaat dan niet, dus dat laatste betekent wel technisch knutselwerk - integreren met bv. HA kan dan wel prima.

Bv. zie https://www.home2link.nl/shelly-plug-s-wifi.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
seez schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:01:
Bedankt voor alle feedback.
Blijf een beetje met gemengde gevoelens achter. De stekkers van homewizard zijn geschikt, maar stevig aan de prijs. Alsde kans groot is dat ze in twee jaar stuk gaan heb ik de besparing op sluipverbruik niet uitgehaald.
Je hebt hier wel sowieso twee jaar garantie natuurlijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvschie
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik gebruik zelf Blitzwolf BW-SHP13 zigbee pluggen, in combinatie met zigbee2mqtt. Geven huidig wattage en cumulatieve energie, en natuurlijk een schakelmogelijkheid.

Werken vooralsnog prima, al schijnen ze kapot te kunnen gaan (waarna ze geen stroom meer leveren, nog niks gehoord over doorfikken, dus niet gebruiken voor je koelkast of zuurstoffles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37
Iemand ervaring met deze zigbee pluggen? https://nl.aliexpress.com/i/1005002344798281.html
Op Zigbee2mqtt lijkt het dat dit hetzelfde is als de Blitzwolf SHP13. Heeft iemand deze?
Ik ben op zoek naar twee zigbee pluggen voor wasmachine en droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

gomaster schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:20:
Iemand ervaring met deze zigbee pluggen? https://nl.aliexpress.com/i/1005002344798281.html
Op Zigbee2mqtt lijkt het dat dit hetzelfde is als de Blitzwolf SHP13. Heeft iemand deze?
Ik zou dan eerder zoiets bestellen: https://www.amazon.nl/Usm...ertificeerd/dp/B09J8NFXN8

Ondanks dat dat intern mogelijk het zelfde zijn, hebben die tenminste een TÜV certificaat.
Check alleen even het verbruik van je doger en wasmachine, deze zijn maar tot 10A (er zijn ook 16A versies).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 05-09-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Wat zijn op dit moment betaalbare 16A Zigbee pluggen met redelijk accurate energiemonitoring? Ik zie door de bomen het bos niet meer 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

V-8 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:01:
Wat zijn op dit moment betaalbare 16A Zigbee pluggen met redelijk accurate energiemonitoring?
Dan moet je naar MID gecertificeerde dingen zoeken maar ik denk dat de hogere kosten daarvan niet opwegen tegen de (mogelijke!) afwijking.

Je hebt ook nog de sonoff pow (r2) series die gaan tot 20A, die zeer degelijk gemaakt alleen wel duurder dan gemiddeld en moet je zelf voorzien van een stekker + contra stekker. Kunnen ook zonder cloud werken middels een lokale API.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 05-09-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 22:05
https://www.evehome.com/en/eve-energy

Heeft Thread, werkt met Matter, wat binnenkort uitkomt. 100% lokaal, geen WiFi en dus ook geen labiliteit of overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-04 08:56
gomaster schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:20:
Ik heb geen ervaring met die plug.

Zelf gebruik ik deze:
https://nl.aliexpress.com/item/4000801500192.html?

Ik gebruik de plug eigenlijk alleen voor de kerstboom, dus voor meer dan 40 weken van het jaar gebruik ik de plug niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

DukeBox schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:16:
[...]

Dan moet je naar MID gecertificeerde dingen zoeken maar ik denk dat de hogere kosten daarvan niet opwegen tegen de (mogelijke!) afwijking.

Je hebt ook nog de sonoff pow (r2) series die gaan tot 20A, die zeer degelijk gemaakt alleen wel duurder dan gemiddeld en moet je zelf voorzien van een stekker + contra stekker. Kunnen ook zonder cloud werken middels een lokale API.
Bedankt! Zo accuraat hoeven ze idd niet te zijn hoor. Gaat mij meer om dat ik geen pluggen koop die bekend staan om enorme afwijking. Gewoon 'normaal' is goed genoeg.

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07
Wim Leers schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:50:
https://www.evehome.com/en/eve-energy

Heeft Thread, werkt met Matter, wat binnenkort uitkomt. 100% lokaal, geen WiFi en dus ook geen labiliteit of overbelasting.
Ben er ook naar op zoek, maar aangezien dewe op Bluetooth werkt, lijkt mij wel het serieuze nadeel dat het bereik zwak is. Ik heb ooit deursensoren gehad van Koogeek die ook enkel op Bluetooth werkten en dat bereik was verschrikkelijk.

En zeker als je bv 2 pluggen hebt elk aan een kant van het huis… of vergis ik mij daarin?

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 22:05
pina schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:29:
[...]

Ben er ook naar op zoek, maar aangezien dewe op Bluetooth werkt, lijkt mij wel het serieuze nadeel dat het bereik zwak is. Ik heb ooit deursensoren gehad van Koogeek die ook enkel op Bluetooth werkten en dat bereik was verschrikkelijk.

En zeker als je bv 2 pluggen hebt elk aan een kant van het huis… of vergis ik mij daarin?
Ik heb er een viertal op Bluetooth (oude versie) en een viertal op Thread (huidige versie). Die met Thread zijn duidelijk sneller en reageren 100% van de tijd binnen 0,1 seconde. Die met Bluetooth 99% van de tijd binnen een paar seconden.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:40
De Shelly Plug S is wat je zoekt! :)
Pagina: 1