Vraag over platenspeler koppelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb167
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-09-2022
Mijn vraag
Ik heb onlangs een Pro-Ject RPM 1.3 gekocht. Nu ben ik op zoek naar een geschikt set dat erbij past (voorversterker, versterker en speakers)

Ik zou graag een set willen die ook gemakkelijk in het gebruik is zonder platenspeler, bijvoorbeeld via Spotify, of het verbinden met mijn TV.

De B&O Beosound 1 spreekt me erg aan, maar deze zal het niet kunnen worden aangezien ik geen enkele mogelijkheid zie daar een platenspeler mee te verbinden. De Beosound 2 heeft een minijack poort. Weet iemand of dat een optie is, of gaat er dan te veel aan kwaliteit verloren?

Ook heb ik nagedacht over de Beolab 14, maar ook hier vrees ik dat het verbinden met de platenspeler een probleem gaaat worden.

Ik vind het belangrijk dat een speaker optisch mooi is, maar ook een uitstekende geluidskwaliteit biedt. Die voorwaarden zijn bij B&O niet moeilijk te krijgen, maar als ik dan mijn platenspeler moet verbinden wordt het een stuk lastiger.

Als iemand advies heeft over hoe ik mijn platenspeler met een van de genoemde sets kan verbinden (zonder de geluidskwaliteit op te geven) of een vergelijkbaar set weet, waarbij het makkelijker is de platenspeler te verbinden, hoor ik het graag!
In een optimaal geval, zoek ik een set die via Marktplaats rond de 700 ligt, maar als er een echt passende oplossing is mag het ook duurder zijn.

P.S.
Dit is mijn eerste platenspeler, ik heb weinig tot geen verstand van dit soort dingen, maar vind het wel leuk om af en toe een plaat te kunnen beluisteren.

Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik
pro-ject RPM 1.3
spotify

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

mb167 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:51:
Nu ben ik op zoek naar een geschikt set dat erbij past (voorversterker, versterker en speakers)
Eerste wat ik mis, wat is het budget? Ten tweede vraag ik me af waar je nu echt naar op zoek bent. Je gaat van een enkele (Multi Room) speaker tot een complete 5.1 set. Allen van B&O, een merk wat bij mij persoonlijk als één van de laatste op de lijst zou staan om naar te kijken. Dus wat zoek je? Een enkele speaker of een vaste surround set? Of mogelijk de optie er tussen in, een 2.0 set. Voor een platenspeler lijkt mij juist een 2.0 de beste keuze en kan ik daarom de rest op je lijst niet plaatsen.

Qua aansluiten: een platenspeler is analoog en zal ook zo aan worden gesloten. Of dit gaat via stereo RCA (rood/wit) of 3,5 mm jack is om het even. Signaal is gelijk, connector is anders. Check wel of je platenspeler een ingebouwde voorversterker heeft. Zo niet zal deze los aan moeten worden geschaft of dient de nog te kopen set over Phono In te beschikken.

Verder doen we aankoopadvies in Consumentenelektronica Koopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEK

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 02-09-2022 11:11 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
Als het minder klinkt zal het niet aan de mini-jack connector zelf liggen. Tussen RCA en jack is zul je geen verschil horen. Mogelijk dat je met een 'balanced' verbinding over langere afstanden wat winst kunt halen, maar dan kom je al heel snel in de buurt van Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

Sommige platenspelers hebben een ingebouwde voorversterker die je kunt schakelen, dan kun je hem rechtstreeks met een RCA naar jack adapter aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Elke versterker met een phono ingang kan.
Elke versterker met een (andere) extra tulp ingang kan, mits je er een voorversterker bij gebruikt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Jezus, wat kost die Beosound 1 een bak met geld voor een portable speakertje..... Een stereoweergave heeft zo'n ding ook niet, besef dat goed. Er zit inderdaad geen aansluiting anders op dan netwerk en power.

Ik zou B&O ook onderaan mijn lijstje hebben, ik weet niet waar je de wijsheid vandaan hebt dat het wel goed zit met de geluidskwaliteit. Nou is dat subjectief natuurlijk, na je 20e gaat je gehoor erg achteruit :+

Ik zou gewoon een streaming receiver kopen met een HDMI ARC input voor je TV en danwel een phono ingang danwel een analoge ingang, waarvoor je nog een phono pre-amp zet en dan 2 speakers er aan.

Je vermeldt geen budget voorwaarde of beschrijving van de ruimte waarin het geheel moet landen, dus ik denk niet dat heel veel mensen hier een deftig advies kunnen geven.