Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 21:00
Wie heeft er energiezuinige recepten voor in de winter? In de zomer is couscous best wel energiezuinig (gewoon evenveel water als couscous koken en klaar). Maar zo voor in de winter heb ik niet meteen een idee van energiezuinige recepten.

Let wel, ik bedoel wel een min of meer gezonde maaltijd. Dus gedroogde voeding met kokend water erbij vermoed ik dat over het algemeen niet echt gezond gaat zijn :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:24
Rauwkost? >:)

Ondanks flauwe grap kijk ik ff mee wat er voorbij komt.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:55
Wat bedoel je daar precies mee? Energiezuinig voor jou, als in weinig gas/elektra om het klaar te maken of energiezuinig voor de planeet, als in de productieketen: Lokaal, weinig kunstmest, lage CO2 footprint etc.?? Op zich is energieverbruik om eten te maken minimaal en valt de meeste winst te behalen door niet teveel water te gebruiken, deksels op de pannen te doen en het vuur lager te zetten zodra iets kookt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Chinees, dus nazi, bami, Foe Yong Hai, babi pangang.

Allemaal relatief snel klaar te maken met water, en lokaal geproduceerd (varkens)vlees en groente.

Eventueel Italiaanse pastas? Ook relatief snel en eenvoudig klaar te maken met lokaal geproduceerde produkten.

Verder, zouden er echt energievretende recepten bestaan? Wellicht dingen als erwtensoep, omdat dat nogal lang op het vuur moet staan, maar verder?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:14
Niet specifiek energie zuinige recepten maar je kunt wel energie zuiniger koken:
- pasta: water aan de kook brengen, pasta er in, water aan de kook brengen, vuur uit en dan 15-20 minuten wachten.
- Eieren koken: bodempje water in de pan (1 cm max) eieren erin deksel erop en rustig aan de kook brengen. Dan 3 minuten laten koken en dan nog 5-10 minuten laten staan.
- Rijst: zie pasta
- Aardappels: kleine blokjes snijden; halveert de kooktijd al.
(allemaal kampeer kook trucjes ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door BB-One op 02-09-2022 09:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:17
Gewoon eten bestellen. Dan verbruik je zelf geen energie meer om te koken.

:+

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

wildhagen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:20:

Verder, zouden er echt energievretende recepten bestaan? Wellicht dingen als erwtensoep, omdat dat nogal lang op het vuur moet staan, maar verder?
Stoofvlees met stoofpeertjes gaat hier zo naar 2 kWh op de inductie.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

GermanPivo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:21:
Gewoon eten bestellen. Dan verbruik je zelf geen energie meer om te koken.

:+
Een andere eis was gezond voedsel. Daar valt dat soort fast-food doorgaans niet onder ;)

Plus dat het transport ook weer energie kost en uitstoot genereert.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:48
Ik denk dat je je beter kunt focussen op wát je eet, in plaats van hoe je zelf kookt. Of je een litertje meer of minder water aan de kook brengt maakt volgens mij geen klap uit.

Koop bijvoorbeeld groenten en vlees direct bij een boer, in plaats van in de supermarkt. Scheelt indirect een hoop energie. Ik weet dat dit niet altijd een optie is, maar ik denk dat je heel weinig impact maakt met je eigen kookgedrag aanpassen.

Tenzij je iedere dag voor 50 man moet koken :D

[ Voor 22% gewijzigd door Sito op 02-09-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:03
BB-One schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:21:
Niet specifiek energie zuinige recepten maar je kunt wel energie zuiniger koken:
- pasta: water aan de kook brengen, pasta er in, water aan de kook brengen, vuur uit en dan 15-20 minuten wachten.
Dit kan nog een stuk zuiniger. ‘S ochtends doe je de pasta in een pan en vervolgens zet je dit ~3cm (afhankelijk van de hoeveelheid pasta) onderwater. S avonds is de pasta ‘gaar’ en hoef je hem alleen maar af te gieten en op te warmen in de pan met saus. Wel alleen doen met tarwepasta, die met linzen en erwten valt uit elkaar tot een grote brei.
Voor rijst kan dit denk ik ook al heb ik het nooit geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:17
wildhagen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:24:
[...]

Een andere eis was gezond voedsel. Daar valt dat soort fast-food doorgaans niet onder ;)
Tegenwoordig meer keus dan enkel fast-food ;)
Plus dat het transport ook weer energie kost en uitstoot genereert.
Ja, maar TS heeft niet gezegd of dat wel/niet een probleem is. :P

De kosten zullen we nog maar even buiten beschouwing laten :X

offtopic:
@wildhagen Fix trouwens even je typo in nasi _O-

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 02-09-2022 09:32 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Johan Bogle schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:19:
Wat bedoel je daar precies mee? Energiezuinig voor jou, als in weinig gas/elektra om het klaar te maken of energiezuinig voor de planeet, als in de productieketen: Lokaal, weinig kunstmest, lage CO2 footprint etc.??
Eerste doel is de energierekening zo laag mogelijk houden. Ik ga ook geen recepten opzoeken die het milieu onnodig belasten dus dubbele punten voor lokale seizoensgebonden ingrediënten.

Ik zou het wel hoofdzakelijk over koken willen hebben en de argumentatie waarom iets belastend is voor een ander topic willen houden :).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Elke dag een gebakken ei maken?

Doet me een beetje denken aan het topic van die meneer die niet meer na elke toiletbeurt ging doortrekken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 02-09-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 02-09-2022 09:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 21:07

PB-powell

Mr. Laziness

Gewoon een boterham met een plak kaas?
Maar zonder dollen, ik denk dat je beter op andere aspecten kan focussen qua energie besparen dan het koken en bereiden van eten. Dat is vrij marginaal ten opzichte van andere groot verbruikers als je CV en koelkast + tv.
Als je serieus bent zijn alle gerechten waarvoor een oven nodig is uit den boze, en richt je dan vooral op 1-/2-pans gerechten die max 15 minuten bereidingstijd hebben.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-06 22:29

Acradavos

Poetsfanaat

DE BBQ aan, is immers geen seizoensproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:34
bucovaina89 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:40:
[...]

Eerste doel is de energierekening zo laag mogelijk houden. Ik ga ook geen recepten opzoeken die het milieu onnodig belasten dus dubbele punten voor lokale seizoensgebonden ingrediënten.

Ik zou het wel hoofdzakelijk over koken willen hebben en de argumentatie waarom iets belastend is voor een ander topic willen houden :).
Misschien goed om te kijken hoeveel van je energierekening komt door het koken van je eten. Volgens mij is dat in vrijwel alle gevallen niet echt significant en kan je beter op andere gebieden concentreren om te besparen.

Goedkoper eten kopen wat duurder is om te koken is onderaan de streep waarschijnlijk beter voor je bankrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Acradavos schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:52:
DE BBQ aan, is immers geen seizoensproduct.
Alleen wel zo'n beetje de meest milieu onvriendelijke methode. Wel eens gezien wat voor uitstoot dat genereert? CO2, fijnstof, you name it, BBQ has it...

Daarnaast is het qua koken ook no g eens inefficiënt, to put it mildly.

Volkomen in tegenstelling tot waar de TS om vroeg dus...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:54
Magnetrongerechten!

Maar even serieus: kijk eens naar een ecostoof. Ben je wel de hele dag aan t koken, maar het houdt zichzelf warm en gaart dus vanzelf (heel langzaam) na éénmaal aan t koken te hebben gebracht.
https://www.ecostoof.com/nl/

[ Voor 6% gewijzigd door caspervc op 02-09-2022 09:56 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bucovaina89
@PB-powell : ik heb 10,7kWp aan zonnepanelen. 1 omvormer heb ik ooit nieuw laten leggen, de 2 andere omvormers heb ik 2ehands gekocht en de panelen ook. Ik heb een bedrijfswagen inclusief tankkaart maar ik gebruik de Stromer om mijn 35km woonwerkrit (enkel) te doen. Mijn elektriciteitskast is van de eerste tot de laatste automaat uitgemeten met grafana. Ik heb alle kritieke services van de NAS gehaald en die worden nu door een RPI gedaan zodat de NAS alleen aan kan als ik hem nodig heb. Ik vlieg niet. We hebben een warmtepomp die onze afhankelijkheid van gas zwaar moet verminderen. Ik herstel veel zelf vooraleer ik nieuw koop en ik kijk altijd naar de tweedehandsmarkt vooraleer ik nieuw koop. Ik heb een thermopot van 5l die enkel met PV energie aan staat.

Maar nu wil ik het graag over koken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 21:54
Smobbo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:54:
[...]

Misschien goed om te kijken hoeveel van je energierekening komt door het koken van je eten. Volgens mij is dat in vrijwel alle gevallen niet echt significant en kan je beter op andere gebieden concentreren om te besparen.

Goedkoper eten kopen wat duurder is om te koken is onderaan de streep waarschijnlijk beter voor je bankrekening.
Dat is heeel weinig. Ik verwarm, kook en douche op gas. In de zomer (met koken en meer douchen) gebruiken we 1m3 per 5 dagen ofzo. In de winter soms 8m3 per dag door de verwarming...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Smobbo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:54:
[...]

Mijn vrouw werkt bij de supermarkt en heeft personeelskorting. Zij kijkt altijd de kat uit de boom en heeft alle acties mee. Dat merken we hard als ik eens naar de supermarkt ga. Ik heb altijd minder bij voor meer geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

caspervc schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:56:
Magnetrongerechten!

Maar even serieus: kijk eens naar een ecostoof. Ben je wel de hele dag aan t koken, maar het houdt zichzelf warm en gaart dus vanzelf (heel langzaam) na éénmaal aan t koken te hebben gebracht.
Dat is gewoon een hooikist voor meer geld dan nodig. (Wikipedia: Hooikist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

bucovaina89 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:57:
@PB-powell : ik heb 10,7kWp aan zonnepanelen. 1 omvormer heb ik ooit nieuw laten leggen, de 2 andere omvormers heb ik 2ehands gekocht en de panelen ook. Ik heb een bedrijfswagen inclusief tankkaart maar ik gebruik de Stromer om mijn 35km woonwerkrit (enkel) te doen. Mijn elektriciteitskast is van de eerste tot de laatste automaat uitgemeten met grafana. Ik heb alle kritieke services van de NAS gehaald en die worden nu door een RPI gedaan zodat de NAS alleen aan kan als ik hem nodig heb. Ik vlieg niet. We hebben een warmtepomp die onze afhankelijkheid van gas zwaar moet verminderen. Ik herstel veel zelf vooraleer ik nieuw koop en ik kijk altijd naar de tweedehandsmarkt vooraleer ik nieuw koop. Ik heb een thermopot van 5l die enkel met PV energie aan staat.

Maar nu wil ik het graag over koken hebben.
Ik snap je principe, maar dit zal echt in de marge werken zijn waarbij je je moet gaan afvragen of de baten wel opwegen tegen de lasten van het extra gedoe en allicht wat mindere gerechten en minder gevarieerd eten.
Uiteraard ieder zijn idee en werk-/levenswijze.

Mijn punt blijft dus staan, geen oven en magnetron. En kijk voor naar gerechten voor 1 of 2 pannen max.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:34

SomerenV

It's something!

Koken is echt maar een miniem onderdeel van de rekening, maar als je energiezuinig wilt koken kun je een soort van mealpreppen. Wij koken vaak voor twee dagen in één keer, en vaak kan er dan nog een portie de vriezer in. Ook altijd (relatief) gezond. Veel Mexicaans, Italiaans of Aziatisch en vaak eenpansgerechten. Veel groente, afwisselend vlees, vis of vegetarisch en lekker veel smaak. Heel veel gezonder en zuiniger ga je het denk ik niet krijgen.

Googlen naar onepot meals of eenpansgerechten en er gaat een wereld voor je open :) Je kunt prima 4 porties maken en daarna opwarmen in de magnetron.

[ Voor 13% gewijzigd door SomerenV op 02-09-2022 10:10 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 20:32

Agent47

I always close my contracts.

Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:46:
Elke dag een gebakken ei maken?

Doet me een beetje denken aan het topic van die meneer die niet meer na elke toiletbeurt ging doortrekken. ;)
Link naar dit topic a.u.b. :9

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:24
Als het puur om besparing van gas/stroom gaat, dan zou ik zeggen gebruik een bbq / kamado. Dan gebruik je relatief weinig houtskool om gerechten gedurende lange tijd (of korte tijd) te garen. Het stoot wel wat meer CO2 uit.

Je kunt prima een stoofvleesje in een gietijzeren pan een paar uur op je bbq zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
PB-powell schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:00:
[...]

Ik snap je principe, maar dit zal echt in de marge werken zijn waarbij je je moet gaan afvragen of de baten wel opwegen tegen de lasten van het extra gedoe en allicht wat mindere gerechten en minder gevarieerd eten.

Mijn punt blijft dus staan, geen oven en magnetron. En kijk voor naar gerechten voor 1 of 2 pannen max.
Misschien moet ik de winter maar afwachten. Ik heb de automaten van de oven/microgolfoven en inductieplaat + alles anders in huis. Dan ga ik perfect kunnen zien hoeveel procent van ons totaalverbuik weg gaat aan koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
timmert26 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:10:
Als het puur om besparing van gas/stroom gaat, dan zou ik zeggen gebruik een bbq / kamado. Dan gebruik je relatief weinig houtskool om gerechten gedurende lange tijd (of korte tijd) te garen. Het stoot wel wat meer CO2 uit.

Je kunt prima een stoofvleesje in een gietijzeren pan een paar uur op je bbq zetten.
Goh, neen daar ga ik niet voor. Buikgevoel/geen argumentatie voorhanden maar de BBQ aansteken lijkt me milieu-technisch geen goede zaak : ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Oven ben ik het mee eens. Maar is een magnetron niet juist moker efficiënt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
PB-powell schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:00:
[...]

OK harde cijfers: Het kookvuur is gerommel in de marge. Dit is ons verbruik van de afgelopen 7 dagen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik bijna dagelijks brood in de oven bak als ik het overdag kan bakken én dat we het kookvuur niet zoveel gebruiken als in de winter. Neemt niet weg natuurlijk dat het kookvuur dan nog maar op een verre de 10e plaats komt. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGhsip6u-_CR51AKqIBaKLfObSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndmHwosj6QhMQwVM3TctGSGz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:52

Arrogant

S.F.W.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
caspervc schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:56:
Magnetrongerechten!

Ik heb er al eentje tweedehands gevonden, klinkt interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

bucovaina89 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:31:
[...]

OK harde cijfers: Het kookvuur is gerommel in de marge. Dit is ons verbruik van de afgelopen 7 dagen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik bijna dagelijks brood in de oven bak als ik het overdag kan bakken én dat we het kookvuur niet zoveel gebruiken als in de winter. Neemt niet weg natuurlijk dat het kookvuur dan nog maar op een verre de 10e plaats komt. O-)

[Afbeelding]
Wat dus al redelijk genoemd was :+ maar die oven vreet natuurlijk wel stroom, in de zomer kan je dat goed compenseren, in de winter een stuk minder. Geen idee of je dan ook gebruik gaat maken van een wasdroger/airco/warmtepomp maar grote kans dat je opwek dan niet meer voldoende is.

@timberleek misschien niet goed doordacht van mijn kant over de magnetron, 900w is natuurlijk niet niks maar dat zet je ook aan voor maar 5 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
PB-powell schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:43:
[...]
... over de magnetron, 900w is natuurlijk niet niks maar dat zet je ook aan voor maar 5 min. ...
Misschien ligt het aan onze magnetron maar die gaat vlot richting 1.5kW (op stand 900W). Maar inderdaad die staat hoogstens 5minuten aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cONnlq-3_8LNwScBQeZEBhtC4V0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzjVP9RrEts90ybZHnJIrhvK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Laatst online: 14-05 17:25
Wat heb je eigenlijk allemaal aangesloten op die i4? Ik vind 't nog best een hoog aandeel hebben in je verbruik, eigenlijk.

En een tweede vraag: waarmee meet je dit? Ik heb zelf niet zo'n mooi inzicht in mijn eigen verbruik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bucovaina89
Op I4 hangt een Amerikaanse koelkast die erg veel verbruikt. Die had ik al van voor ik die metingen deed. Onlangs is ze stuk gegaan en had ik geweten dat het zoveel was, had ik die nooit laten herstellen maar een nieuwe koelkast gekocht zonder diepvries/ijsblokjes.

Ook significant op I4 is de thermopot. Dat is een veredelde waterkoker van 5l die eerst 50min op 700W het water kookt. Als dat klaar is gaat die in standby en af en toe warmt die met 100W bij. Die stuur ik aan met Home Assistant. Als er 1200W injectie is voor langer dan 2 minuten gaat die aan. Als er verbruik is gaat die af. Dus veel verbuik voor dat toestel maar daar ben ik wel zeker van dat 99% op zonne-energie is.

De koffiezet staat er ook op maar dat is niet zoveel t.o.v. de koelkast + thermopot. Alleen mijn vrouw drinkt 's morgens 1 kopje koffie.

Ik meet stroomvebruik op 2 manieren. Eentje is een Acrel AMC16Z
edit:
-FAK48
die over elke geleider in de kast een split coil current transformer heeft. Die meter kan je met modbus uitlezen. Dat uitlezen gebeurt met een RPI4 met telegraf. Die data push ik naar influxdb en visualiseer ik met grafana.

De andere manier is met shelly pluggen. Die kunnen via MQTT ook het verbruik doorgeven.

http://net.acrel-electric.com/cpzx/?type=detail&id=25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bucovaina89 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:04:
Ook significant op I4 is de thermopot. Dat is een veredelde waterkoker van 5l die eerst 50min op 700W het water kookt. Als dat klaar is gaat die in standby en af en toe warmt die met 100W bij. Die stuur ik aan met Home Assistant. Als er 1200W injectie is voor langer dan 2 minuten gaat die aan. Als er verbruik is gaat die af. Dus veel verbuik voor dat toestel maar daar ben ik wel zeker van dat 99% op zonne-energie is.
Maar zolang je kan salderen maakt dat voor jou persoonlijk weinig uit. Blijft netjes hoor, tegelijk neem ik aan dat die in de winter niet uit gaat, of op een bewolkte dag. Ik vraag me af hoe goed die geisoleerd is, straks wordt het door zijn verbruik gewoon een goedkope Quooker die duurder is dan een Quooker :P (moet hij trouwens wel echt veel gebruiken, gezien prijskaartje van een Quooker).

Overigens meer ontopic (blijft gerommel in de marge): Als je wat gekookt heb water niet direct door de gootsteen weggooien, maar ergens in gooien en laten afkoelen. Allemaal warmte anders die je weggooit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:37
hoe smaakt dat een nazi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Sissors schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:14:
[...]

Maar zolang je kan salderen maakt dat voor jou persoonlijk weinig uit. Blijft netjes hoor, tegelijk neem ik aan dat die in de winter niet uit gaat, of op een bewolkte dag. Ik vraag me af hoe goed die geisoleerd is, straks wordt het door zijn verbruik gewoon een goedkope Quooker die duurder is dan een Quooker :P (moet hij trouwens wel echt veel gebruiken, gezien prijskaartje van een Quooker).

Overigens meer ontopic (blijft gerommel in de marge): Als je wat gekookt heb water niet direct door de gootsteen weggooien, maar ergens in gooien en laten afkoelen. Allemaal warmte anders die je weggooit ;)
Nope ik kan niet salderen: België met digitale meter.

Of die in de winter uit gaat hangt af van de zonne-energie. Als ik niet aan 1200W injectie geraak, gaat die idd af.

Die is niets geisoleerd maar ik heb die ingepakt in handdoek stof en dat zie je wel in het verbruik. Op zich maakt het me ook net iets minder uit omdat die toch alleen maar aan staat bij injectie en eens die warm is heeft hij alleen maar om het halfuur even 100W nodig. Het is ook minder handig dan een Quooker omdat er geen kraan op staat, het is dus echt een toestel in de keuken waar je water uit haalt en in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Je kan ook nog een solar cooker maken / aanschaffen. Geen idee hoe efficiënt zo'n ding in de winter is en het zonnetje moet natuurlijk wel schijnen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
PB-powell schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:43:
[...]

Wat dus al redelijk genoemd was :+ maar die oven vreet natuurlijk wel stroom, in de zomer kan je dat goed compenseren, in de winter een stuk minder.
Grappig, ik bekeek het van de andere kant. De warmte van je oven is in de zomer nutteloos, maar in de winter handig. Het is weliswaar cop=1, maar het levert wel warmte aan je huis. Kortom, pakweg 30% efficienter dan in de zomer.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:09

Yucon

*broem*

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je de winst in de gerechten gaat vinden. Sowieso draagt de energie van het koken/oven bij aan de verwarming. Het is wat minder efficiënt, maar geen verloren warmte.

Wat wel stiekem heel veel energie kost is steeds de afzuigkap als een automatisme vol open te zetten. Dat zuigt namelijk niet alleen etensluchtjes maar ook veel lucht die je eerder verwarmd hebt af. Nu moet je natuurlijk altijd voldoende ventileren. Maar over die grens heengaan heeft weinig nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 10:50
bucovaina89 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:36:
[...]

Ik heb er al eentje tweedehands gevonden, klinkt interessant :)
Ik gebruik het concept altijd op de camping, gewoon de pan aan de kook, in een 2x gevouwen wollen deken (=4laags) pakken en een kwartier later uitpakken en pasta/aardappelen/'alles met kooktijd tot 20 min' is klaar.

Je hebt vast ergens een goede deken liggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is duurder? In de winter koken en opeten of nu zoveel mogelijk koken en dan invriezen? Want ontdooien kost niets en opwarmen is veel sneller dan koken.

De vraag is dus of er electrisch, gas, hout, etc verbruikt wordt en in welk jaargetijde.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:34:
Wat is duurder? In de winter koken en opeten of nu zoveel mogelijk koken en dan invriezen? Want ontdooien kost niets en opwarmen is veel sneller dan koken.

De vraag is dus of er electrisch, gas, hout, etc verbruikt wordt en in welk jaargetijde.
Heel naïef zou ik zeggen dat koken in de winter zuiniger is. Ontdooien in de winter maakt je huis kouder, terwijl koken je huis warmer maakt. In beide gevallen moet je het eten bereiden, dus dat maakt voor de balans niets uit.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:27
Goedkoopst is voor meerdere dagen koken en dat dan opwarmen met magnetron, of even kort in de pan.

Ik ga verder in de winter niet anders koken dan in de zomer, de winst is minimaal en zo krap bij kas zit ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Folke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:30:
[...]

Ik gebruik het concept altijd op de camping, gewoon de pan aan de kook, in een 2x gevouwen wollen deken (=4laags) pakken en een kwartier later uitpakken en pasta/aardappelen/'alles met kooktijd tot 20 min' is klaar.

Je hebt vast ergens een goede deken liggen ;-)
Hoe bereken je dan kooktijden? Gewoon vanaf het kookt van het vuur halen en dan kwartier later uit het deken halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

KabouterSuper schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:01:
[...]

Heel naïef zou ik zeggen dat koken in de winter zuiniger is. Ontdooien in de winter maakt je huis kouder, terwijl koken je huis warmer maakt. In beide gevallen moet je het eten bereiden, dus dat maakt voor de balans niets uit.
Volgens veel "adviseurs" is ontdooien in het koelvak beter; de vrieskou koelt mee en daardoor hoeft de koelkast tijdelijk minder te doen.

Maar goed argument; ik weet niet wat de winst is qua warmte bij koken vs opwarmen :)

Voor mezelf (niet in dilemma overigens) zou ik nu overdag moeten koken want zonnepanelen en inductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

bucovaina89 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:50:
[...]

Misschien ligt het aan onze magnetron maar die gaat vlot richting 1.5kW (op stand 900W). Maar inderdaad die staat hoogstens 5minuten aan.

[Afbeelding]
Ja, die pakt veel vermogen maar heel kort, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een oven die veel langer piekt.

Bij het koken minder water gebruiken is zuiniger, alleen opletten dat de boel niet droog kookt. Maar volgens mij valt koken op gas toch wel mee. Douchen verbruikt meer gas en verwarmen nog meer.

Een snelkookpan kan ook besparend werken.

Ik ga niet (nog niet :p ) andere dingen eten vanwege de energiecrisis.
FastFred schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:01:
Goedkoopst is voor meerdere dagen koken en dat dan opwarmen met magnetron, of even kort in de pan.

Ik ga verder in de winter niet anders koken dan in de zomer, de winst is minimaal en zo krap bij kas zit ik niet.
Het goedkoopst is bij andere mensen mee-eten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 02-09-2022 14:36 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Is deze typo express zo neergezet? Maja Nasi of Bami, gewoon in van die kilo verpakkingen kant en klaar kopen. Dan hoef je het alleen nog in de magnetron op te warmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Marco-Peters schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:39:
[...]

Is deze typo express zo neergezet? Maja Nasi of Bami, gewoon in van die kilo verpakkingen kant en klaar kopen. Dan hoef je het alleen nog in de magnetron op te warmen.
:r dan kan je beter meel & water zelf mengen en met een rietje slurpen. Hoef je het ook niet op te warmen en dat scheelt centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Laatst online: 01-06 22:29

Acradavos

Poetsfanaat

wildhagen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:54:
[...]

Alleen wel zo'n beetje de meest milieu onvriendelijke methode. Wel eens gezien wat voor uitstoot dat genereert? CO2, fijnstof, you name it, BBQ has it...

Daarnaast is het qua koken ook no g eens inefficiënt, to put it mildly.

Volkomen in tegenstelling tot waar de TS om vroeg dus...
TS vroeg om energiezuinige recepten, niet om milieuvriendelijk koken. Je kookbron is daarbij je basis, heb je ervaring met BBQ'en? Gemiddeld handjevol kokosnootbriketten / houtskool kost ongeveer € 0,30.

Hiermee kan hij ongeveer 5 a 6 uur op 130 graden iets bereiden. Qua koken is is het juist efficiënt, gezien het gewoon een uitgebreide hittebron is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
MAX3400 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:42:
[...]

:r dan kan je beter meel & water zelf mengen en met een rietje slurpen. Hoef je het ook niet op te warmen en dat scheelt centjes.
Nou het is best te vreten hoor: alleen wat betreft de prijs is de afhaal Chinees toch goedkoper. Maar goedkoopste is gewoon net als de Duitsers, voor avondeten brood eten. Dan hoef je geen gas of stroom te gebruiken.

Als je dan nog brood van gisteren koopt: € 0,50 bij de Plus Supermarkt voor brood, wat normaal € 2,65 bijvoorbeeld kost. Dan bespaar je pas echt geld oOo

Soms sta ik om 7 uur al in de supermarkt, terwijl ik niet eens goed wakker ben. Puur en alleen om een paar goedkope broden te bemachtigen: zodat ik dat geld wat ik bespaar, weer in-direct uit mag geven aan alles wat extreem duur geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:27
Maar als je 's avonds brood eet, dan eet je op een ander moment van de dag dus warm. Dat kost toch ook energie? Wat bespaar je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:22
Marzman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:35:
[...]

Bij het koken minder water gebruiken is zuiniger, alleen opletten dat de boel niet droog kookt.
Dat maakt ook het verschil niet. 1 liter water aan de kook brengen kost minder dan 0.1 kWh. Het is vooral het aan de kook houden dat energie kost, maar daarvoor maakt het nauwelijks uit hoeveel water er in de pan zit. En als je één keertje niet goed oplet dan verpruts je in een keer wat je in maanden zou besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Acradavos schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:50:
[...]

TS vroeg om energiezuinige recepten, niet om milieuvriendelijk koken.
Hij geeft toch echt aan dat milieuvriendelijkheid ook een punt van overwegen is: bucovaina89 in "Energiezuinige recepten voor in de winter"

En dan is een BBQ gezien de uitstoot (zowel CO2 als fijnstof) toch een van de slechtste kookopties die jekan kiezen. Ook al is het zo af en toe lekker. En nu a, ook ik BBQ af en toe.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
FastFred schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:55:
Maar als je 's avonds brood eet, dan eet je op een ander moment van de dag dus warm. Dat kost toch ook energie? Wat bespaar je dan?
Ja op je werk, dus dan betaald de werkgever de energiekosten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Marco-Peters schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:58:
[...]

Ja op je werk, dus dan betaald de werkgever de energiekosten :+
Ik heb waterdichte fietszakken dus. Daar kan gemakkelijk 30l kokend water in. Ideaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
FastFred schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:55:
Zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb niet de indruk dat koken een grootverbruiker is. Dat is en blijft de verwarming.

Maar ik heb niet zozeer recepten maar ben zelf van de eenpansgerechten. Dat spaart kookpotten. En verder ben ik fan van lasagna, hartige taart en rijst want daar kan ik erg veel kliekjes door gooien.

En kappen met vlees: duur en vaak heeft dat een eigen pan nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNx2gN4fi2L9U7U5LbEoOwDgpMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLST2UgSUbMoZ2VqsfTN0asU.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten zijn berekend met een stroomtarief van 48 cent per kWh (momenteel een representatief tarief in België).

Als we uitgaan van 360 kWh + ~ 240 kWh voor de oven dan kom je uit op € 288 euro. Stel dat het je lukt om 30% te besparen in de winterperiode die, laten we zeggen 4 maanden duurt, dan heb je max. ~ 60 kWh bespaart. Dit is een besparing van € 1,70 op weekbasis. Dan heb ik de gewonnen warmte, al is dit relatief klein, van het koken en bakken die je bespaart nog niet meegerekend.

Het zal je dus meer energie kosten dan dat het je oplevert ;).

______________________________________________________________________________________

Wanneer het financieel mogelijk is en je oprecht om het milieu geeft dan heeft een nieuwe koel-vriescombinatie, ondanks dat je de huidge onlangs hebt laten repareren, een veel grotere impact op het verbruik, jouw portemonnee èn het milieu.

Een nieuwe koel-vriescombinatie met een totale inhoud van ~ 340 liter is minimaal 4 keer zo zuinig dan jullie Amerikaanse koelkast. Met de huidige energieprijzen heb je dit dus in ongeveer 2 jaar terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:13
Tip voor als je rijst kookt, zoveel mensen maken de fout om rijst in ruim water te koken en daarna af te gieten. Doe 2 delen water op 1 deel rijst in de pan, in mijn geval 1 koffiekopje rijst + 2 koffie kopjes water. Aan de kook en daarna op de laagste stand laten doorwarmen. Als je het goed doet blijft er geen water over en heb je prima rijst en flikker je niet een liter kokend water weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik kook op gas en ben 1m3 gas hier voor kwijt per maand. Hoe wil je dit zuiniger doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:41:
Ik kook op gas en ben 1m3 gas hier voor kwijt per maand. Hoe wil je dit zuiniger doen?
Op electriciteit (inductie, keramisch) gaan koken? :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 10:50
bucovaina89 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:04:
[...]

Hoe bereken je dan kooktijden? Gewoon vanaf het kookt van het vuur halen en dan kwartier later uit het deken halen?
Idd, pasta en rijst kan er direct af, aardappelen een minuutje of 3 koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Freshouttheoven schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:39:
[Afbeelding]

Kosten zijn berekend met een stroomtarief van 48 cent per kWh (momenteel een representatief tarief in België).
Jou plaatje klopt niet.
Gas, week vebruik 0,34 M3, jaar 37M3
Inductie, week 3,45kWh, jaar 180,25kWh.

Of ga je er van uit dat iemand met inductie minder vaak kookt dan iemand die op gas kookt?
Al zal ik wel verwachten dat verbruik bij inductie minder is gezien er bij inductie minder warmte verloren gaat langs de pannen ten opzichte van gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:43
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:14:
[...]

Jou plaatje klopt niet.
Gas, week verbruik 0,34 M3, jaar 37M3
Inductie, week 3,45kWh, jaar 180,25kWh.

Of ga je er van uit dat iemand met inductie minder vaak kookt dan iemand die op gas kookt?
Al zal ik wel verwachten dat verbruik bij inductie minder is gezien er bij inductie minder warmte verloren gaat langs de pannen ten opzichte van gas.
Plaatje klopt inderdaad niet zie ik, ze hebben bij het kopje gas het verbruik per week per pit genoteerd i.p.v. per twee pitten zoals ze dat bij inductie hebben gedaan. De berekening is volgens dit artikel gebaseerd op een half uur koken per dag met twee pitten op 2/3 vermogen waarbij er gemiddeld 5,5 dagen per week gekookt wordt.

Inductie is, met goede pannen, veel efficiënter dan gas. Dit wordt ook meegenomen in het gelinkte artikel.
Pagina: 1