Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onepunchlady
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09-2022
Goedendag iedereen,

Ik ben sinds kort begonnen bij temper net alleen een btw-id. Ik zit nog op school en wil af en toe wat bijklussen als freelancer/zzp' er. Ik heb wel een reguliere parttime baantje, maar soms worden we niet ingeroosterd omdat er te weinig diensten zijn. Ik heb gehoord van een klasgenootje dat als je doorgeeft dat je inkomsten hebt als zzp' er gelijk de helft in moet leveren aan belastingen :(.... momenteel ben ik aan het sparen voor mijn rijbewijs. Dus alle beetje helpen

Dus de vraag is hoe groot is de pakkans dat de belastingdienst er achterkomt dat ik soms per week 6 uurtjes als zzp' er werk (als ik geen ib invul: ()

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Enige juiste antwoord: alles aangeven. (Ookal dacht ik precies hetzelfde op jouw leeftijd)

Kijk eens naar de KOR. Die kan voor zzp'ers met weinig omzet (dacht tot 20.000 euro per jaar) heel voordelig zijn. Zo kan je toch netjes de regeltjes volgen. Want ruzie met de fiscus (de belastingdienst) wil je echt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onepunchlady
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09-2022
Hoi, bedankt voor je snelle reactie. Als ik KOR aanvraag moet ik dan nog steeds een IB invullen? Lijkt me ingewikkeld zo een IB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Onepunchlady schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 01:32:
Hoi, bedankt voor je snelle reactie. Als ik KOR aanvraag moet ik dan nog steeds een IB invullen? Lijkt me ingewikkeld zo een IB.
IB doe je altijd al. Ook zonder eenmanszaak. Alleen is het dan wat meer werk. Kies hier niet de makkelijke weg. Je moet enkel een balans en winst/verlies rekening opstellen hiervoor. Dat is zeer leerzaam!
Kor is voornamelijk om de lasten van OB te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Check ook even of je recht hebt op de startersaftrek (https://www.belastingdien...mersaftrek/startersaftrek)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Onepunchlady schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 01:23:
Ik heb gehoord van een klasgenootje dat als je doorgeeft dat je inkomsten hebt als zzp' er gelijk de helft in moet leveren aan belastingen :(.... momenteel ben ik aan het sparen voor mijn rijbewijs. Dus alle beetje helpen
Dat is zeker zo. ZZP kun je meer per uur verdienen, maar zijn alle kosten (en ook kortingen ;) ) voor jou. Je betaalt dus gewoon de volledige belasting op je inkomsten.
Dus de vraag is hoe groot is de pakkans dat de belastingdienst er achterkomt dat ik soms per week 6 uurtjes als zzp' er werk (als ik geen ib invul: ()
Dit heet belasting ontduiken, dat mag hier op Tweakers niet besproken worden. Er zijn wel topics als deze waar je mogelijk wat aan hebt: Legale belastingontwijking voor de gewone man

Maar verder gewoon netjes je belasting betalen of niet gaan freelancen. Als ze je pakken ben je al je winst meteen kwijt plus een dikke boete, dan mag je nog veel langer wachten op je rijbewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 05:08
Gewoon eerlijk aangeven. Als ze erachter komen sta je eeuwig op een zwarte lijst. Ik sta daar ook op maar niet vanwege fraude, maar omdat ik 1 dag te laat mijn IB heb betaald. Voor fraude heb je grotere problemen met ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:28
Onepunchlady schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 01:23:
Goedendag iedereen,

Ik ben sinds kort begonnen bij temper net alleen een btw-id. Ik zit nog op school en wil af en toe wat bijklussen als freelancer/zzp' er. Ik heb wel een reguliere parttime baantje, maar soms worden we niet ingeroosterd omdat er te weinig diensten zijn. Ik heb gehoord van een klasgenootje dat als je doorgeeft dat je inkomsten hebt als zzp' er gelijk de helft in moet leveren aan belastingen :(.... momenteel ben ik aan het sparen voor mijn rijbewijs. Dus alle beetje helpen

Naast wat anderen al gezegd hebben, over de eerste bijna 9k ofzo betaal je 0,0 aan belasting, dus zolang je niet superveel verdient betaal je ook weinig belasting. Daarboven wel, maar aangezien je waarschijnlijk niet enorm veel meer gaat verdienen, ga je qua percentage over je hele inkomsten echt niet zoveel belasting betalen en zeker niet bijna de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je gaat naar school en hebt al een bijbaan. Houd rekening met wat je bij mag verdienen ivm studiefinanciering.
Verder beginnen de voordelen als ondernemer pas echt als je 1225 uur aan je onderneming besteedt, iets wat ik naast je school en je bijbaan niet aannemelijk vind.
Verder: https://www.fnv.nl/acties...mper-is-een-uitzendbureau

Die gaan Deliveroo achterna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Snowdog schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 06:47:
[...]
Naast wat anderen al gezegd hebben, over de eerste bijna 9k ofzo betaal je 0,0 aan belasting, dus zolang je niet superveel verdient betaal je ook weinig belasting. Daarboven wel, maar aangezien je waarschijnlijk niet enorm veel meer gaat verdienen, ga je qua percentage over je hele inkomsten echt niet zoveel belasting betalen en zeker niet bijna de helft.
Toen ik jong was moest ik idd juist perse aangifte doen zodat ik alle reeds betaalde belasting van bijbaantjes terug kreeg :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic gaat op slot, wij faciliteren geen (vragen over) fraude
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.